WIE IS NU DE WERKELIJKE OPVOLGER VAN PAPA DOC? mMMBE derden bloeiende plantages bezorg den de nieuw verworven kolonie al gauw de eretitel „La perle des Cari- bes" De Franse colon werd in Pa rijs gezien als het prototype van ,L>e rijke oom in Amerika". Langer dan een eeuw heeft dit Franse feest niet geduurd. De ver houding tussen de Franse colons, de mulatten en de negerslaven, berust te op onderlinge haatgevoelens. De mulatten grepen het „Vrijheid, Ge lijkheid en Broederschap" van de Franse revolutie aan om in Haiti een onafhankelijkheidsstrijd te be ginnen. Terwijl de Mulatten met de ooions nog aan het bakkeleien wa ren over de principes van de Franse revolutie, zochten de opgekropte haatgevoelens van de negerslaven met een niet te stuiten geweld een uitweg. Kop eraf „Coupez terte, Brulez oa(kop eraf, Huis in brand) werd het devies, dat in de meest letterlijke zin tot in de finesses werd uitgevoerd. De land huizen en plantages werden zonder een enlkele uitzondering plat gebrand. De planters en him familieleden werden afgemaakt. Zelfs de graven van de Franse co lons werden geopend om de lijken te onthoofden. Onder leiding van Toussaint l'Ouverture („De Zwarte Napoleon") werd Haiti de eerste onafhankelijke natie in Zuid-Ame- rika. Het begin van de vrijheid beteken de echter ook het begin van de economische ondergang van „La perle des Caribes". De opstandige slaven hadden de tactiek van de verschroeide aarde zo grondig toe gepast, dat zij hun overwinning moesten vieren op smeulende puin hopen. De landbouw, eens een onuitputtelijke schatkamer, is nooit meer van de grond gekomen. De duizenden primitieve keuterboertjes die Haiti nu telt, zijn nauwelijks in staat zichzelf, laat staan een ander te voeden. Het eens zo vruchtbare Haiti is herschapen in een woest, ongecul tiveerd bergland: mooi om te zien voor de schaarse toeristen, maar slecht om te leven voor de bevol king. De woedende slaven waren niet de enige grondleggers voor dit fiasco. Als gevolg van een ongecontroleerde ontbossing is de vegetatie volkomen veranderd. De Franse kolonisten voerden de eerste aanvallen uit op de mahonies, de ceders en andere waardevolle boomsoorten en nadien is er doorlopend in het vulde weg op de bossen ingehakt. Ondanks di verse waarschuwingen van deskun digen van de Verenigde Naties, gaat de houtkap in onverminderd tempo door. Herbebossing is een volkomen onbekend begrip. In een land waar gas en elektriciteit slechts binnen het berefk liggen van de elite is houtskool de voornaamste energie bron. De ontbossing heeft zelfs het kli maat aangetast. De regenval is de laatste halve eeuw sterk teruggelo pen. Het water dat naar beneden komt stroomt onbelemmerd, met de grond, naar zee. Tussen de kalende berhelingen slingeren zich bijna droge rivierbeddingen, waarin half naakte vrouwen de was doen, zich baden en drinkwater halen. Water is in Haiti een even groot probleem als voedsel. „Wij zijn onze overwinning op de Fransen nooit te bo ven gekomen, klinkt het spijtig uit de mond van een inheemse priester in Port au Prince. De sla venopstand tegen de Franse kolo nisten is te vroeg gekomen. Tous saint l'Ouverture en zijn medestrij ders slaagden er weliswaar in de Fransen te verslaan, maar een functionerend bestuursapparaat konden zij niet op de been brengen. Honderdzeventig jaar later zijn de Haitianen daar nog niet in ge slaagd. Het bestuur van de onafhankelijke republiek Haïti wordt sedert het be gin gekenmerkt door een continue stoelendans rond de presidentiële zetel. De dictators volgden elkaar bijna jaarlijks op, waarbij beurte lings een mulait dan wel een neger zich voor korte tijd in het paleis installeerde. Een vermoeiende bezig heid, ook voor de Amerikaanse vloot, die het noodzakelijk achtte bij iedere presidentswisseling voor de haven van Port au Prince te verschijnen. In 1915 liep de frequentie op tot drie revoluties per jaar en dat werd de Amerikanen te gortig. Ze kwa men aan land „om de Amerikaanse staatsburgers te beschermen" en bleven tot 1934 in Haïti. In deze periode slaagden zij erin enige orde te scheppen in de politieke en eco nomische chaos, maar na hun ver trek ging de presidentiële stoelen dans weer op de oude voet verder, totdat op 22 december 1957 de jon ge intellectueel Duvalier zich via een staatsgreep in het paleis vestig de. Dr. Francois Duvalier, voor de Haï- tianen „Papa Doc" president voor het leven van de republiek, opper bevelhebber van de strijdkrachten en van de nationale veiligheids dienst, beschermer van het volk, apostel van de nationale eenheid, opperste leider van de revolutie, pa troon van de handel en industrie, weldoener van de armen. De man, over wie je na zijn dood in de Haï- tiaanse kranten leest: „Dr. Francois Duvalier was geen persoon naar de maat van de gewone mensheid. Hij had God ontmoet. De goddelijke fakkel verlichte zijn weg. Resoluut einde De Duvalieristische revolutie heeft een resoluut einde gemaakt aan de Jaarkijkse presidentswisseling en ook aan de politieke en economi sche macht, die de mulatten, als minderheidsgroepering bezaten. Het zijn de enige pluspunten van een regime, dat duizenden mensen het leven heeft gekost en het land naar de totale ondergang heeft geleid. „WIJ zullen een einde maken aan de ellende van de boeren, aan de sociale onrechtvaardigheid en aan het analfabetisme, zei de nieuw bakken president bij zijn ambtsaan vaarding. De Haïtianen hadden al gauw door, dat van al die beloften niets terecht zou komen. Het enige dat „Papa Doe voor ogen stond was een onbeperkte macht. In 1963 liet hij zich herkie zen tot president voor het leven. Stemverhouding 1.320.440 tegen 0. Duvalier vestigde een terreur, waar bij de toch ook niet kinderachtige wreedheden van zijn voorgangers in het niet zonken. De eerste jaren van zijn bewind heeft hij besteed aan het onschadelijk maken van zijn potentiële tegenstanders, die hoofdzakelijk gezocht moesten wor den in intellectuele kringen en in het leger. Onder de intellectuelen heeft hij een ware slachting aange richt. Degenen die hieraan konden ontsnappen, verdwenen naar het buitenland. Het leger, dat per traditie het begin en het einde bepaalde van de be stuursperiode van een president, werd zijn rol als scheidsrechter ont- noemen, toen Papa Doe de „vrijwil ligers van de nationale veiligheid ofwel de „tonton macoute" opricht te. De angst voor deze Gestapo-een- heid die fungeert als geheime dienst en als lijfwacht voor de pre sident, is bij de meeste Haïtianen zo groot, dat zij de naam niet eens durven uitspreken. Opleiding De tonton macoutes krijgen hun opleiding in de forten van Cap Haïtiën, tot voor kort onder leiding van een oud-SSer. Zij maakten en maken zich nog steeds schuldig aan alles wat denkbaar is: moord, mar teling, roof, afpersing en verkrach ting. Zolang zij de president trouw blijven zijn zij volkomen onschend baar. Tijdens het bewind van Papa Doe zijn ruim 50.000 Haïtianen het slachtoffer geworden van dit sadis- tensyndicaat. Er is in Port au Prin ce en wijde omgeving geen familie te vinden, die niet minstens een fa milielid onder de slachtoffers telt. Op het platteland zijn hele dorpen uitgemoord en platgebrand. Het aantal tonton macoutes wordt ook nu nog geschat op 10.000 man. Een derde deel hiervan is in actieve dienst en wordt door de staat be taald. De overigen zijn onbezoldigde agenten, die lid zijn geworden van de tonton macoute, omdat dit de enige bescherming is tegen de ter reur van de tonton macoute. Het bezit van de blauwe Identiteits kaart biedt trouwens nog meer voordelen. Het is niet alleen een vrijgeleide, maar ook een document dat toegang geeft tot vele beroepen en functies. Zo kunnen alleen de bezitters van een blauwe kaart taxichauffeur of toeristengids wor den. Op het regel geldt hier, dat een boer van zijn sohamele inko men een derde afstaat aan de voodioo-priester, een derde aan de tonton macoute en een derde mag hij zelf houden. Elitekorps Papa Does elitekorps heeft iedere poging om de dictator ten val te brengen weten te verijdelen. De meest spectaculaire coupe kwam van de zijde van Duvaliers schoon zoon Max Dominique. Het werd een mislukking, maar dankzij de faxni- De officiële taal is het Frans, maar dit wordt slechts door een zeer klein gedeelte van de bevolking ge sproken. Op straat hoor Je het creools, een primitief communicatie middel op Frans-Spaanse basis. De landbouw, voor de Fransen in de koloniale tijd een bijna onuitputte lijke bron van welvaart, is momen- Door Gerard Habraken teel nauwelijks in staat in de lokale behoefte te voorzien. De bedrijfjes zijn klein en primitief. Een landeigenaar, die 20 hectare bezit, voelt zich een grootgrondbe zitter eft gedraagt zich dienovereen komstig. Hij verdeelt zijn bezit in tien stukken en zet op ieder perceel een hutje met een vrouw. Op brengst: rijst, koffie, katoen, suiker riet en een onnoemelijk aantal kin deren. Het wegennet is zo slecht, dat het praktisch onmogelijk is de landbouwprodukten vanuit het bin nenland naar de kust te transporte ren. Voor de export is alleen de koffie nog van enige betekenis. De industrie beperkt zich tot enkele kleine fabriekjes textiel, schoenen, kleinmetaal die meestal nog in buitenlandse handen zijn. Driekwart van de Haitiaanse beroepsbevolking is werkloos, 90 procent van de Hai tianen is analfabeet. Het gemiddel de jaarinkomen is minder dan 80 dollar. De gemiddelde maximum leeftijd is 46 jaar. Met deze cijfers schaart Haiti zich in de rapporten van de Verenigde Naties onder de armste landen van de Wereld: het staat op één lijn met landen als India en Pakistan. Isolement Minder opvallend echter, omdat Papa Doe zijn land bewust in her. isolement heeft gedrukt. De gemid delde Haitiaan heeft geen enkele notie van wat er gebeurt buiten de grenzen van zijn land en wat weet de buitenwereld eigenlijk van Haiti. Zelfs voor de eilanden in de buurt is het een vreemde en vooral ge heimzinnige eend in de Caraibische bijt, als een bewoner van de Antil liaanse eilanden naar Haiti reist, gaat hij niet op vakantie, maar zoekt hij contact met de geheimzin nige machten van de voodoo-culitus. De voodoo-religie, vol Afrikaanse symbolen, blijft voor een buiten staander echter een gesloten boek. De seances waar de taxichauffeurs je 's avonds naar toe brengen zijn nepbijeenkomsten met hysterisch dansende vrouwen en een clowneske pseudo-priester, die op de meest primitieve wijze een geit slacht. In iedere straat kim je terecht voor toverdrankjes, maar de echte voo doo krijg je niet te zien en is alleen daardoor al een bron van wilde verhalen, die in het Caraibische ge bied de ronde doen. Er wordt ge sproken over mensenoffers tot zelfs in het paleis van Papa Doe. Offi cieel is Haiti voor 100 procent ka tholiek, maar iedere Haitiaan houdt zich ook met voodoo bezig. Bijgeloof en zwarte kunst zijn de belangrijk ste Haitiaanse exportprodukten in het Caraibische gebied. Vruchtbaar Dit is het land, waarvan Columbus omstreeks 1500 in zijn logboek schreef: „dit eiland is werkelijk oneindig vruchtbaar. Er zijn prach tige bossages van pijnbomen en grote stukken bouwland. Er is een overvloed van honing en er zijn ve lerlei vogels en vruchten. In het binnenland zijn mijnen van metaal en de bevolking is niet te tellen Hispaniola is een wonder". De situatie in dit paradijs was na 200 Jaar Spaans bewind grondig gewijzigd. Als gevolg van het uit puttende werk op de plantages wa ren de ruim 1 miljoen indianen binnen honderd Jaar nagenoeg uit geroeid. Op initiatief van de Spaan se priester Las Casas. die medelij den had met de weerloze indianen, werd hun arbeid overgenomen door negerslaven, die met schepen uit Afrika werden aangevoerd. Omstreeks 1700 kwam Haiti als ge volg van machtsverschuivingen in Europa onder Frans bestuur. Hon Herelaties werd Max Dominique be genadigd. Hij moest echter wel toe zien hoe zijn medesamenzweerders door zijn schoonvader eigenhandig werden geëxecuteerd. Noch de tonton macoute noch de voodoo-priesters konden echter voorkomen, dat Papa Doc in 1971 een natuurlijke dood stierf. De re volutie, die toen werd verwacht bleef echter uit. Jean Claude, de 21-jarige zoon van Papa Doe, werd zonder strubbelingen de nieuwe pre sident voor het leven van Haïti Jean Claude Duvalier, pafferig dik met een onbenullige blik, is geen krachtfiguur zoals zijn vader, Ook mist hij het magische aureool, dat Papa Doc in de ogen van het volk een onschendbaar imago gaf. Het is inmiddels dan ook wel dui delijk geworden, dat Jean Claude niet meer is dan een stroman. Wie de werkelijke machthebbers zijn valt moeilijk te achterhalen. In en buiten Haïti worden in dit verband de namen genoemd van Papa Doc's weduwe, van zijn dochter Marie- Denise, van zijn schoonzoon Max Dominique en van de Amerikaanse CIA. Het is opvallend, dat Je in een land waar niemand durft te spreken, on gevraagd van een anonieme onder wijzer te horen krijgt: ..Mijnheer, wij zijn hier het slachtoffer van de CIA. De VS steunen Duvalier, om dat één man makkelijk in de gaten gehouden kan worden. Papa Doe heeft 50.000 mensen vermoord en in de VS zei men niets. Trujillo, de vorige president van de Domini caanse republiek, die ook gesteund werd door de VS, heeft 300.000 mensen vermoord en de VS zeiden niets. Maar als hier eens een op stand komt en alle tonton macoutes worden afgemaakt, dan zijn we communisten". De Amerikaanse inlichtingendienst wordt echter ook genoemd als de promotor achter de Haïtiaanse vluchtelingen, die in Panama en Puerto Rico druk doende zijn met plannetjes, die een einde moeten maken aan het Duvalieristische schrikbewind. Deze dubbelrol van de CIA is minder irreëel dan zij op het eerste gezicht lijkt. Haïti ligt onder de rook van Cuba, waar eveneens een grote groep Haïtianen het Juiste moment afwacht om het bewind in Port au Prince over te nemen. Voor Washington is minder belangrijk wie er in Haïti aan de macht is, zolang dit Castro maar niet is. Uiterlijk lijkt het nieuwe bewind iets soepeler. De tonton macoutes treden iets minder provocerend op. In Port au Prince lopen ze nog maar zelden in uniform, maar de allesoverheersende angst is nog over al voelbaar. Niemand durft te spreken over de problemen, die het land raken. Haïtianen, die buiten Haïti wonen praten makkelijker, maar willen hun naam niet ge noemd zien uit vrees voor represail les tegen hun familieleden. Het re gime in Haïti wordt in stand ge houden door angst, analfabetisme en onderling wantrouwen. Zegt een Haïtiaans onderwijzer: „Een revolu tie is onmogelijk is ons land. Als er twee mensen bijeen zijn, is een van de twee niet te vertrouwen". Armoede De armoede van de Haïtianen zon in theorie een vruchtbare voedings bodem kunnen zijn voor de commu nistische denkbeelden, die in Zuid- Amerika steeds meer terrein win nen. In de praktijk heeft het com munisme in Haïti weinig kans van slagen. Voor de conservatieve katholieken is het synoniem met de anti-Christ en in de voodoo-cultus ls het de verpersoonlijking van alle denkbare boze geesten tezamen. Het meest trieste van de Haïtiaanse ellende is het feit, dat er geen en kel uitzicht is op enige verbetering. Het land evolueert langzaam maar onherroepelijk naar het absolute nulpunt. Alleen een revolutie zou voor een radicale verandering kun nen zorgen, maar daarmee hebben de Haïtianen geen positieve ervarin gen achter de rug. Het is hoogst onwaarschijnlijk, dat de apathische bevolking nog de moed op kan brengen om achter welke revolutio nair dan ook aan te lopen. Het fa talisme van de man in de straat is en groter struikelblok voor potentië le samenzweerders dan de terreur van de tonton macoute. foboven: in een groot Haiti zijn de wegen Aat het vervoer gro- .Vlaatsvindt per ezel. «en hoven: arbeids- zijn goedkoop in de lonen liggen er "d laag. 'hts boven: dr. Fran- ivalier beter bekend s Hoe: de inmiddels 11 president, die een 'tikte aan de voort- stoelendans om de me zetel. «s onder: het /arai- ton de Duvaliers, dat W streng bewaakt Jden onder: Lang leve benoemd voor PRINCE - Honger en de hoofdbestanddelen [elijks leven in Haiti. Zo- „Dr. Francois Duvalier even buiten de hoofd- i Prince verlaat, stuit Je kijkt op een onvoorstel- fle. Een beeld dat je pas lan het einde van het be- Bgtuigdeur weer achter je opvallend, maar des te ier, is het angstcomplex, reusachtige paraplu bo- langt. Een gesprek, dat vaarwater terecht dreigt Blaat onmiddellijk dood. pas notre régime" Haitiaan waarschu- ls de erfenis van wijlen Duvalier, dat ziekelijke Btje dat je vanaf iedere >en paar priemende ogen ommekeer, die na zijn 1 werd verwacht is uit- e duistere machten, die 14 jaar lang in het za- hebben een getrouwe jje ivonden in diens zoon le, een onbenullig uit- k_ ale jonge man. st rto Rico en Cuba ligt Hispaniola, tweederde wordt in beslag geno- le republiek Santo Do- 27.000 vierkante kilome- rerblijven, vormen het en de onafhankelijke aiti. Het is de enige ne- in Zuid-Amerika: 80 de bevolking bestaat gen. Nakomelingen van die in de 16de en 17de iet frika werden aangevoerd. 10 procent bestaat uit en mengras dat is ont- evolg van de amoureuze van Franse kolonisten legerslaven. Het aantal zeer gering. Het zijn Fransen en de uit Li- S- mstige arabieren, die de iel beheersen. Over het oners lopen de schattin- Li tussen de 4 en 6 mil- L* 1 dan een zeer ruwe ta het niet zijn: een re- i de burgerlijke stand is VERENIGDE STATEN Poteau oio Cilodelle v-,:. o Mormelode Y H A T Itec4 oPerooin TNvVerrettes oWnche I JtaiUoms lt°m°nfeoL:n,°"ICj ÈKAicoboie Mirebotois f raÖ£>Coboret J:\ oCobn fflSnf/ ^'Ihomozëóu:; VENEZUELA? I- M/lïAJ ZUIDELIJK Miragoonei SCHIEREILAND Les Coyes if lèogone nlqcmel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17