»k zou het allemaal wel over willen doen aar alleen ais ik mijn eigen zoontje was.." TOP-REGISSEURS ZIEN HET IIIER NIET MEER ZO ZITTEN Begonnen als smidsknecht, nu meervoudig miljonair... A 5 .Ai Door Aad Wagenaar er trots op", het soms?" gs (64) rijdt in zijn Mercedes door de bekoorlijke nenstad en hij mompelt: „Ja, da's een pand van mij, --jirlis van mij, kijk hier in dat straatje zie je drie bars zien dit hotel is pas van me onteigend, kijk daar een café van me en dit pand hier rechts heb ik ook nIk kan het soms niet bijhouden. Kunt u het d rijzige grijsaard in kostuum, had er en i zijn kantoor op de oeite mee om zijn bezit nventariseren. Hij ver stuk of zes" ho- 1( en, „au n veertig bars en sveer" tien slijterijen. wat heb ik nog de onbetwiste Hore- a Breda. Op de Haag jn bedrijf Delta. Van hij dan circa 700 ca- jterijen in een klein kilometer ("dat is al- eweest; ik heb geen zin ijden") bier en gedistil- i van die klanten zijn idere manier financieel :rbonden, dus verplicht lemen. Bij de beklante heeft hij voor 90 pro- lger in de pap. De res- procent bemint hij zeer: hankelijke mensen moe- en. Ik ben er immers zichzelf het bewijs l dat het in Neder - ooit legendarisch in de Iegelijk mogelijk is om beginnen en toch miljonair te worden nog steeds het geval." ie werken wil, vindt geld wil vergaren, vindt „Maar het is een kwestie van wil len". Hij zelf heeft gewild. Zijn vader, een dorpssmid in Etten, liet hem niets na. Zijn moeder zei voor ze stierf- „Ik kan je niks nalaten maar je hoeft dan ook gelukkig te gen niemand dankjewel te zeggen...' Jo Bayings moest vroeg van school, zijn vader overleed toen de huidige horeca-magnaat tien Jaar oud was De jonge Jo ging als smidsknecht werken. „Maar ik wist toen al dat ik geld zou gaan vergaren. Geld. niet om het te hebben, maar om er dingen mee te doen. 't Is uitgekomen. Toen ik 22 jaar was ben ik zelfstandig geworden. Ik had daarvoor een poosje gewerkt bij een Bredase drankenhandel en ik kreeg toen al het aanbod om directeur te worden Maar ik zei nee. Ik zei: pas oj mensenstraks krijgen jullie alle maal de kans om of bij mij in dienst te treden of om op te hoepe len. Grootspraak natuurlijk voor zo'n jong ventje, maar ook dat is uitgekomen. Er waren toen in 1930, zo'n tien of twaalf handelaren. Nu heb ik geen concurrentie meer Jo Bayings vertelt dat als hij door het Bredase centrum rijdt en d bezoeker een hoogst bijzondere sightseeing te geven van de Bra bantse stad: het tonen namelijk van al het onroerend goed dat hij sinds zijn 22ste Jaar heeft aange kocht. „Mijn eerste hotel. Suisse op het Kerkplein, kocht ik in 1946. Ik Het eerste hotel, Suisse op het Kerkplein. heb er weken over lopen nadenken of ik het wel mocht wagen. Maar mijn tiende zaak kocht ik al ge woon ergens aan een cafétafel on der een glaasje wijn door Jo Bayings wijst op hotel De Kroon, het enige etablissement dat hij ir eigen exploitatie heeft. .Alles is verder verpacht." zegt hij, „u vraagt hoe kom Je nou aan al die panden. Kijk, op een zeker moment moet je met Je verdiende geld wat gaan doen. Je kunt het niet in een oude kous stoppen. Dus als Je drank leverancier bent. is het logisch dat Je Je geld in de horeca stopt, die daarna weer Je eigen klant is. Na 1946 is dat met een sneltreinvaart gaan lopen. Eigen slijterijen hebben in de stad is ook wel voordelig. Ik heb er tien, maar ik bedien er wel zo'n stuk of veertig". Het is een kwestie van werken in kapitale letters. Bayings: „Mijn zoon Frans, die dertig jaar is, is nu medefirmant en sinds zijn komst in de firma heb ik wat rust gekregen. Ik kom nu nog maar een paar uur per dag naar Breda om te kijken of de zaken goed marcheren. Maar daarvoorHet persoonlijk contact is. geloof ik, altijd mijn sterke kant geweest. Ik zat deze zomer zeven weken in Amerika en Canada. In die tijd beleefde een klant van me zijn vijftigjarig Jubileum. Maar toen hij hoorde dat ik daarginds zat, heeft hij het feest uitgesteld. Tot 3 september. In die tijd hoor ik ei genlijk op vakantie te zijn,, maar omwille van die klant heb ik op mijn beurt die vakantie maar weer uitgesteld. Die persoonlijke band he Jo Bayings. die een fraaie bungalow bezit in het Belgische dorp Meer, drie kilometer over de grens, brengt zijn vakanties de maanden mei en september) door in zijn buiten in Le Lavandou aan de Middellandse Zee „Ja, dat is een luxe, die ik me op den duur gegund heb. Het staat wel tien maanden per Jaar leeg, maar het is mijn eigendom en ik heb er voor gewerkt." Op dat begrip „werken" komt de Bredase horeca-koning steeds terug, „In Amerika," zegt hij geëmotio neerd, „zeiden ze tegen me: we moeten met z'n allen maar naar Ne derland gaan, want daar hoef Je niet te werken en Je krijgt van de overheid toch voldoende geld om lekker te leven...." „Die roem is ons vooruitgesneld". „Als Je het tenminste roem mag noemen...." „In Spanje liggen zogenaamde kun stenaars lekker bruin te bakken omdat een bepaald baantje ze niet aanstaat. Op Jouw kosten". Opmerkingen die reactionair aan doen. „Kan best," zegt Jo Bayings, „maar laten we wel wezen: de zogenaamde welvaart in dit land loopt toch on derhand de spuigaten uit?Ik zie dat het niet lang meer duurt of er komt een tijd. dat de mensen kreu nen „Hadden we het maar weer net zo goed als vroeger Die kant gaan we op: er is straks geen cent meer over voor onze buitenpropor tionele sociale voorzieningen.... Kom maar naar Nederland, dan hoef Je niet te werken...." Bayings eigen kapitaal - geschatte waarde van het onroerend bezit neer dan zeven miljoen, daarnaast een bier- en gedistilleerdomzet van naar raming, dit Jaar, twaalf mil joen acht hij echter veilig. "Het is zeker belegd", zegt hij nog steeds toerend door Breda's centrum, „daar kan niks mee gebeuren. Of de hele economie moet in elkaar donderen...." „Ze verwijten me wel eens dat lk een keiharde zakenman ben, maar dat is onzin. Als ik een keiharde zakenman zou zijn, zou lk dit hele bezit hier verkopen en met het geld lekker naar het buitenland gaan. Maar natuurlijk doe lk dat niet. Ik heb dit alles hier met mijn eigen handen opgebouwd en ik zou het nooit willen missen. Ik ben er trots op, Ja. Mag ik alsjeblieft". Eerder, op het opslagterrein van zijn concurrent ie vrije Delta-bedrijf van waaruit iedereen in Breda en omstreken gelaafd wordt, wijst hij op de lange vrachtwagencombinaties die fusten en kratten aanvoeren en vrijwel terstond worden overgeladen in zijn eigen vrachtauto's. En hij zegt: „Als Je met niks be gonnen bentJa, met niks: ik sloot als Jong ventje een lening bij een bank van tweeduizend gul den .Ik in vesteerde het in een zaak, die heel kort daarna failliet ging, Toen was ik van die twee mille achttienhon derd gulden kwijt en kon ik uithui len en opnieuw beginnen. Maar kijk nou es om Je heen: het is hier afgestampt. Dat maakt Je trots. Ik heb hier een afdeling voor de fus ten bier. Die wordt op een en de zelfde dag volgestopt en uitge ruimd." Bayings, filosofisch: „Ze vragen wel eens of ik mijn leven opnieuw zou willen doen. Een dan antwoord ik: „Ik zou het best allemaal over wil len doen. Maar dan alleen als ik een zoontje van m"n eigen was Van werken weten, weetjewei. onze Nederlandse top-regisseurs verdwijnen meer juit de Nederlandse tv-studio's. Dimitri Frenkel li Rooyens en Rob Touber zien het hier niet meer Geen faciliteiten en geen geld is er hier zeggen imig. ind Duitsland trekt ze meer. Aantrekkelijk werk, apparatuur en een goede beloning lokt hen weg studio's. In deze kolommen vertellen ze over hun aruit blijkt dat de klussen die zij in Nederland op- ook niet mogen worden onderschat. tfrlands meest getalen- egisseurs Bob Rooyens werkterrein in de loop grotendeels naar Duits- J- Het waarom? ld zijn de studiofacill- ,beter dan hier. Boven- ze er een uitgebreid tenminste nog mee te maanden werken in hij weer terug in od. Rooyens: „Ik wil nu to Nederland gaan wer- Bfc wat beter verdelen wat minder werk aan- ben nu bezig bij de Programma's te maken Pocratie. in een speelse november is de eerste tzien". getrouwd is met de Habraken. heeft in de laren goed geboerd in Twee Jaar geleden won hij met zijn Dusty Springfield Show, die hij voor een van de Duitse netten maakte de gouden roos van Montreux. Wat zijn momenteel zijn bezigheden in Duitsland? „Ik maak een aantal tv-specials. Ik speel met een bepaald idee maar dat is nog zo vaag, hangt helemaal af van de mensen die ik ervoor kan krijgen. Bovendien werk ik aan het programma dat de Eurovisie de BBC aanbiedt ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan. Het wordt een programma met interviews met een aantal mensen zoals prins Bernhard en koning Olaf. Er is ook een muzikale finale aan verbonden waar zes Europese artiesten aan meedoen. Wie zijn dat? Dat kan ik nog niet zeggen. Zou het verras singseffect weg zijn. Het program ma wordt pas in november uitge zonden". Rob Touber werkt zich "kapot" zoals hij het zelf zegt. Tussen de bedrijven door bereikten wij hem even in Amsterdam. Over zijn werk: „In Duitsland ben ik gecontracteerd voor zes shows, het zijn satyrische dingen over Amerika. Het is waarschijnlijk dat de VARA-tv deze shows hier ook zal uitzenden. Ik ga nu naar Rio voor besprekingen over het scenario want ik ben bezig aan een co-produktie, van de Jazz-zan- geres Elis Regina. De show wordt gedeeltelijk opgenomen in Rio en gedeeltelijk in Baden Baden". Werk in Nederland: „Ik ga begin nen aan zeven reportages over het Nederlands cabaret vanuit het Mui- derslot. De produktie heeft Wim lbo. Dan krijg ik bij de VARA vier shows getiteld" Is getekend: Rob Touber", Geweldig hè m'n naam in de titel. Ik krijg er een kleur van. In die shows mag ik doen wat ik wil. Als artiesten treden er in op Samantha Jones, Adèle Bloemen- daal, Jenny Arean en Leen Jonge- waard. Bij de Tros ga ik twee shows maken die heten „Sterf", hoofdfiguur is Grefcha Keiler en het showwereldje om haar heen". Hoe vindt hij het werken in Duits land: „Ik heb het getroffen, fijne tekstschrijvers en dat is voor mij erg belangrijk. Je krijgt daar de heel behoorlijk tv maken, in verge- Boh Rooyens tijd voor Je werk. Dat is het nadeel lijking met andere landen. Ik vind hier. De helft moet Je afraffelen, het verrukkelijk om hier weer flink teamgenoten Wim de Bie en Kees Komt allemaal door de studionood. aan de slag te gaan". van Kooten, heeft zich enige dagen Toch vind ik dat ze in Nederland Dimitri Frenkel Frank, zonder zijn in Duitsland genesteld om daar zijn tweede Duitse tv-programma te maken. Vanuit de Bavaria-studio's in Mün- chen meldt hij„Dit tweede pro gramma is weer gebaseerd op oude Hadimassa sketches, weer met Duit se acteurs". Het eerste programma is de Duitse kijkers niet in het ver keerde keelgat geschoten, vandaar dat Dimitri mocht terugkomen. „Unter anderen Ehebruch" is de ti tel van het programma, dat hy zo- Juist heeft opgenomen. De sfeer van Hadimassa in het Duits geeft dat geen problemen? Dimitri: ..Dat denk Je dan hè. dat dat niet kan. Het is vooral een kwestie van vind Je een Duitse Ton van Duinhoven. Nou dat is best te doen. Er zijn een stel briljante acteurs bij". Ga Je nu nog meer doen in Duits land? „Jazeker, maar daarover zijn de plannen nog niet rond". Weer in de sfeer van Hadimassa? „Zou kunnen. Je weet het nooit. De kijkcijfers zouden daartoe aanlei ding kunnen geven". Is het er prettig werken? „Ja dit is compleet filmwerk hier bij Bavaria. Niks geen gedoe met electronlsche camera's, maar gewoon film, met een complete filmploeg. Erg goed is dat hier".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19