Queekhoven doorbreekt solement van de harp Winter te doen is GESLAAGD INITIATIEF VAN PHIA BERGHOUT Scheepsberichten sar* fOENSDAG 30 AUGUSTUS 1972 Niet minder dan 1175 snaren trillen aan de Vecht. De 25 har- n her en der verspreid in de talrijke kamers van de luister- ke buitenplaats Queekhoven bij Breukelen worden alleen nachts ongemoeid gelaten. Zelft dat aantal is voor de meer in tachtig uit alle delen van de wereld afkomstige deelne- rs aan de Internationale Harp week van de Eduard van Bei- im Stichting eigenlijk nog niet genoeg. zijn er bij die tussen lessen, le en concerten steeds weer [glippen om zelf weer de vingers ie snaren te zetten, schijnbaar woelig voor de bekoringen van prachtige stukje georganiseerde lur van Queekhoven: een park het soort dat welvarende Am- damse kooplieden in de zeven- eeuw bij hun zomerverblijf de Vecht lieten aanleggen, ;t volgens de laatste snufjes van [vooral Franse) tuinarchitectuur so mogelijk net iets mooier dan van de buurman. Milieubewuste ussymbolen. af het moment dat de Eduard Beinum Stichting op Queekho- werd gevestigd en Phia Berg- indertijd harpiste in het Con- gebouworkest, daar als directrice intrek nam (een benijdens- rdige verhuizing) is het achter fcritte muren bijna met meer stü fesL tekhoven werd een internatio- I bekend ontmoetingscentrum r musici en men kan wel een bpisch dorp vullen met degenen in een seizoen het fraaie hek de oprijlaan passeren al niet met koffer voor een of F overnachtingen op weg naar lussen, conferenties, concerten fat dies meer zij. pension is Queekhoven ook in tuik voor Jonge musici uit vele len die door een studiebeurs in t zijn gesteld een tijdje fetal een jaar in Nederland te pren. Naar een tweede Queek- b zal men lang moeten zoeken. J allerbekendst is Queekhoven geworden door de Jaarlijkse In- ationale Harpweek die momen ivoor de dertiende maal in volle r is. Nergens anders ter wereld f het zou het Jaarlijkse harpcon- 6 in Israël moeten zijn kan zoveel beroemdheden op het lin van de harp tegelijk aan- le eerste plaats Phia Berghout jlaria Korchinska, de Russische öste die nu in Engeland woont, hebben het initiatief tot de In ternationale Harpweek genomen. Wie vrijdag J.l. rond een uur of een om de hoek van de deur naar de Oudhollandse eetzaal had gekeken was geconfronteerd met andere harpautoriteiten die tussen de jonge cursisten aan een gebakken scholle tje zaten. Zoals Vera Dulova uit Moskou, Mi reille Flour uit Brussel, net echt paar Pasquali uit Boekarest, Rosa Balcells de Ramirez uit Barcelona en Josef Molnar, de Hongaarse harpleraar die vele Jaren geleaen de wijk nam naar Tokio om daar het fundament voor een Japanse harp- school te leggen. Ook op dit terrein weer een vreed zame Japanse invasie: met Molnar kwamen achttien Japanse harpistes, die nauwelijks iets anders spreken dan hun moedertaal. Voor Molnar een vermoeiend weekje. Hij moest de rol van ambulante tolk op :»ch STIMULEREND Wat is het belangrijke van zo'n harpweek? Phia Berghout a's ideale slotvrouwe onoD'/allend jvcrsl tegelijk hoeft daarover niet lai.g na te denken: „Het is zo geweldig nuttig en sti mulerend om de verschillende barp- scholen van overal ter wereld v.«cr een weekje bij elkaar te brengen. Dit is nu de dertiende harpweek en het is verbazingwekkend te z?en hoeveel er op het gebied van het harpspel in die dertien Jaar is ver anderd. De harpscholen van «ie di verse landen komen steeds dichter bij elkaar door de toegenomen con tacten." Heeft dat niet iets van een betreu renswaardige nivellering in zich? „Oh nee, ik bedoel zuiver qua speel- techniek. Men neemt van elkaar al leen het goede over. De persoonlijk heid blijft er toch. Gisteren speel- I den twee Russische meisjes: het ene als een kozak, het andere als een romantisch figuurtje van Tol- stoj." Iedere dag nemen een paar cursis ten in de prachtige halfronde ka- V PHIA BERGHOUT mer die uitziet op het park aan de harp plaats om iets uit het eigen repertoire te laten horen, aandacn tig beluisterd en becommentarieerd door de anderen. Nieuwe etudes ga<ui van hand tot hand, de merites van de diverse merken harpen (de prijs varieert van achtduizend tot twintigduizend gulden) gaan over de tong en in drie talen blijkt de interesse naar en de verbazing over datgene wat de andere ervaringen kan spuien. Wie harpspelen als beroep heeft ge kozen neemt per definitie een vrij geïsoleerde plaats in, ook onder de musici. Het instrument is in alle opzichten een buitenbeentje. Hier op Queekhoven wordt het isolement even doorbroken. Wat men zou verwachten Dlijkt in derdaad zo te zijn: de vrouwen zijn hier aan de macht. Men ontwaart slechts een paar mannelijke cursis ten. Een van hen is Alex Bonnet. (23) uit Enschede, harpist Dij Opeia Forum. Hij is een leerling van Ed ward Witsenburg die zelf ook tij dens deze Harpweek gesignaleerd wordt. Vanwaar die vrouwelijke hegemonie met betrekking tot de harp? Alex Bonnet: „Het moet we) liggen aan de vorm van de harp zoals we die sinds een paar eeuwen geleden kennen: goudkleurig, met prachtige krullende vormen, kortom hyperes- the tisch. De mannen hebben zich daar waarschijnlijk te grof voor ge voeld. Het is wel eens anders ge weest. Kijk maar naar afbeeldingen uit het oude Egypte met vrijwel uitsluitend priesters aan de harp. En vergeet ook niet de middeleeu wen met de minstrelen, trouba dours, minnezangers enzovoorts." Phia Berghout ls het er mee eens dat de harp voor de mannen blijk baar het uiterlijk heeft tegen gehad: "Maar het bespelen vergt Juist veel inspanning en sterke handen. Ge lukkig gaat die vrouwelijke image er steeds meer af Steeds meer mannen steken b'in hand naar de harp uit." Het mag na dit alles duidelijk zijn. Anno 1972 hoeft geen man zich meer voor de harp te ge neren, ondanks een bepaald lied van een zekere Henk Elsink. BRAMMETJE FOK EN DE BRAMPOPPEN 13. Karo vloog tan de ene kant naar de andere, stoof want in, griste hier een Brammetjepop weg, en daar een, ook hij wist, dat er geen redden aan was. Als er nog meer en kwamen zouden ze onherroepelijk in zee vallen, want ze n komen, met drommen uit het ruim. emaal met een draaiende sleutel, en met stramme pootjes, iet die starre blik ,n de ogen alsof ze maar één doel had' - de zee. Een popje viel, voordat Karo het grijpen kon, en hij gaf een schreeuw. Net op tijd stak Bram een schepnet uit, maar daar ging alweer een ander popje er over het roer vandoor. Met kleine pas jes, links, rechts, links y echts ...en als hij één stap over de rand deed. kostte het Bram h< nderd gulden. „Hoe gaat het?" riep Bram „Slecht", riep Karo, „we houden het niet, Bram, het is wanhopig. Dit gaat je geld kosten heel veel geld". Bram kreeg langzamerfu nd het grimmige vermoeden, dat dit wel eens de bedoeling van zijn opdrachtgever kon zijn geweest. Leidse bioscopen Camera: De slag om Neretra, 14 Jaar, dinsdag 2.30 vrydag, r dansmeesters, a.l., zaterdag dag en Hardy 2.30, zondag 2 en 4.15, woensdag 2.30 uur. Nachtvoorstelling vrijdag en zater dag 11.30 uur: Een dollar met een gaatje. 18 Jaar. Lnxor: What's up doc? a.l. Dag. 2.30. 7 en 9.15 uur. zondag ook 4.45 uur. Lldo: Veel liefs uit Moskou, 14 Jr. 2.30, 7 en 9.15 uur, zondag ook en "zaterdag Hot GÏrls, 18 jaar! Studio: Sacco en Vanzetti, 14 Jaar. Dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zondag ook Trianon: Woeste hoogte, 14 Jaar. Dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zondag 2.15, X7e --- 3.15 v T en toonstellingen JBE september) (t.ejn. 9 Expositie 18de ....jn Zon. 1-5 Lelde zilver (t.ejn. 26 augustus) dag. de Stille Zuidzee voorm.—5 uur nam (t.ejn. 7 Januari). nam zon. en feestdagen 1-6 uur. Rijksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen dag 10-4 uur zondag 1-4 uur. De Lakenhal: Dag 106 uur. zon dag 16 uur Rijksmuseum van Oudheden «Ra penburg 28)- Werkd 10 uur voorm tot 5 uur aam zond 1-5 uur nam Rijksmuseum voor natuurlijke his torie (Raamsteeg 2) Dierenleven In Su- runame ma. tot en met zat. 9.30 uur voorm. 4.30 uur nam (T.ejn. 26 okt.). Warmond: Galerie De Jomp. Expoel- 25 augustus). Bezoekuren Ziekenhuizen le klasse dagelijks Turks gehakt Maak 400 gr. rundergehakt, of halfom kalfs- en runderge hakt, aan met 1 eetlepel gerasp te ui, 4 afgestreken eetlepels goed gaar gekookte rijst, 2 eet lepels geraspte kaas, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, 1 theele pel dille en zout en peper naar smaak. Meng er nog 2 eetlepels koffieroom door en kneed er af geplatte ballen van. Haal de ge haktballen door een losgeklopt ei en bestuif ze met bloem. Bak ze in boter, niet langer dan 20 minuten en op een vrij laag vuur. Asperges of broccoli sma ken er uitstekend bij. U kunt er een yoghurtsaus bij geven. Daartoe roert u door een beker tje Bulgaarse yoghurt een eet lepel olie, een afgestreken fijn geknipte bieslook, een afgestre ken theelepel munt en wat zout. Eventueel kunt u de braadboter door deze (koude) 2e klasse, dagelijks van 11.30 —12.00 en van 14.00—15.00 en van 18.4519.30 uur le klasse dagelijks v. a. 11.30. Kraamafdellng: 3e klasse 15 —16 en van 18.46—19.30 11.30—12.0 Endegee6t: dinsdag en vrijdag 13 14.30 's zondags 11—12 en 14—15 uur Eerste klassede gehele dag. Annakllnlek: dag. 13.30—14.30 en 18 —19 uur. Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en 2 dag. 10.30—11.30, 14.30—16.00 landag tot vrij 18.1519 zat en zon 14.30—18.30 u alle bezoekers maandag t dag vanaf 10.30 i neus- en oorhee dinsdag 18.15—19.00 1 opereerd worden. Voor De bezoektijden Verloskunde (kraamvrouwen) zijn mogelijk infectiegevaar helaas i bezoek komen. Het avondbezoek ls uitsluitend be stemd voor de echtgenoten. Alleen staande moeders en moeders waarvan de echtgenoot ln het buitenland ver toeft kunnen 's avonds één bezoeker ontvangen. lnsdag ls er geen bezoek behal- r patiënten ale op die dag be- zljn. Voor hen ls er een avond dag 18.3018.45 zaterdag en zondag: 15.3015.45 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00 14.00—14.45 en 18.00—10.00 1—- echtgenoten 19.0019.30 ut deling 15.00—15.30 alleen Oude gravures in 'Boymans' In het oude prentenkabinet van het Museum Boymans-Van Beuningen, zijn tot 15 oktober gravures uit de zeventiende eeuw te zien. De gra veur beoefende zijn vak, meer als zeer geschoolde ambachtsman dan als artiest. Wat de goudeneeuwse prentkunst betreft denkt men daar om eerder aan etsen dan aan gra- Anderzijds was de gravure van bui tengewoon grote invloed. Topwerken van de beste schilders werden in ternationaal bekend via reproduk- ties. vervaardigd door graveurs. Ook portretten van prinsen, zeehelden en andere notabele lieden werden door knappe graveurs geproduceerd. In techniek en trant voltrok zich een ontwikkeling, die men in de drie expositiezalen kan overzien. Er is een catalogus met veertig afbeel-' dingen beschikbaar. Aoteon 26 700 zw Guam i Adrastus 28 400 no St. Thomas nr Le Alaskacore 28 t.a. Cristobal nr Golfl- Alkmaar 28 200 no Socotra nr Loren zo Marques Ameland 20 te Teesport Amstelhoek 29 v Rotterdam nr Ro- Amstelland 28 240 w Las Palmas nr iiamourg Amstelveen 28 30 wnw Algiers nr Oi- AntjMa^Cape 29 v Zuelitlna nr Bue- Archlmedes 26 v San Juan nr Santo Star 28 v Gothenburg nr uiverpoOl Balong 28 200 zo Monrovia nr Pointe Baltic borg 28 v Delfzijl nr Wtllem- Hoe is het ontstaan? De historische Till en Tyll Eulenspiegel, in het Nederduits Ulenspegel genaamd, heeft om streeks 1350 in Duitsland geleefd. Hij was bekend om zijn niet al tijd fijna grappenmakerijen. Het merkwaardigste aan hem zijn evenwel niet zijn streken: het is zijn naam. Die heeft namelijk niets te maken met de vogel die aiij uil noemen noch met de spiegel waarin men zichzelf be kijkt. Het eerste deel van de naam is verwant met een werk woord dat in 't Nederduits uien luidt en dat: afvegen betekent. En de spiegel is volgens het woordenboek: de plek met af wijkende beharing op de achter delen van herkauwende dieren. De naam Uilenspiegel wil dus letterlijk zeggen: veeg (mij) de aars af. Durban nr Kaapstad Barok 28 te Cardiff Bengalen 27 V Singapore nr Bangkok Bovenkerk 28 v Bahrain nr Damman Calamares 28 110 zzo Sallna Crue i Camilla 28 te pto Cardoo Caplsterta 28 v Curacao nr Bonny Caetllla 28 1700 o Cape Hatteras r Ceres 28 te Guyyaquil i Chevron Madrid 28 v Duinkerken tai segunao Chevron Naples 28 v Pago Pago oingapore Chevron Rotterdam 28 40Ö ono Be] Chiriqui 28 te Cristobal verw. Chiron 28 v Baltimore nr Philadelphia Choluteca 28 v Hallfac nr Cristobal t 120 zw Fiores nr Curacao Daphne 28 200 Dlloma Poelwllk Dosina 2£ Punta Cardon nr Port- v Curacao nr Pointe Pie- Khoralamaya nr Tra- r Philadelphia i Eseo Nederland 28 85 no Eastlondon nr Le Havre Oanymedes 29 te Leixoes verw. Goeree 29 330 o Saleon nr Nagoya GorTedUk 28 000 w Landsend nr Rot- Gulf Hansa 28 in Straat Hormiuz nr Hagno 28 v Rotterdam nr Le Havre Heelsum 27 v Inchon nr Penang Hilversum 20 te Miami Hollandsbrink 28 v Dairen nr Mojl Hollandeduin 28 235 wzw Kreta Alexandria Iceland 28 v Tela nr Bremerhaven Ilias 20 te Amsterdam rttersum 28 v Jacksonville nr Tamp a Jason 29 te Paramaribo verw. Kermis 28 te Wilmington Khasiella 29 v Curacao nr I Kreon 28 200 nw Turks Iel. Lel vkerk 29 190 n 170 1 Jap. - San Macahon 28 v Huil nr Hamburg Marne Lloyd 29 te Beira Medon 28 v ut CabeUo nr pto Limon Mercurius 28 46 zew Saba nr Cura- Moreex ^Moyd 28 360 n Fortalea nr 720 no Beira nr Gothen- is.aapsra Metula burg Moerdijk 28 v La Union nr Long beach Mueilloyd 28 180 zw Guatemala nr Neder Lek 29 60 o Tonga ell. nr Nc mea Nedlkyd^atwlJk 28 Le Havre Nieuw HoUand 38 890 zzo Guam Nleo 28 460 i Mossamedes nr Got- Ondina 28 400 n Dakar nr Forflpdos Poster kerk 29 v Botterdam Patro 28 970 o Saigon nr San Poolster 26 90 ao 8ydney nr Vaai Rotterdam 29 v. St. Thomas New Kaapstad - Mena al Ahmad! nr Lissabon nr Port Ke- Stoon 28 v. New Orleans nr MaracaA- Sloterkerk 28 te Hongkong SchelpwlJk 28 K/aracna. Schiekerk 26 Socrates St. Maar- Solon 28 te Georgetown Spaarnekerk 28 700 n St. Helena Straat Johore 23 te Newcastle Stm^Tjtfbofc 28 t Port Kelang Dlemen 29 te Durban Theron 28 380 o Teguacalpa New Orleans i -.otterdai Vlieland 28 360 Tinto 2 Trident Rotterdam 28 Abidjan Willemskerk 28 v Hamburg nr Rot- Wlssekerk 29 te Hongkong verw. -116. Panda keek sprakeloos van verbazing naar de heer n, maar toen oarstte hij in woede uit. s u bent de baas!" riep hij. ,JEn u hebt Gurk gezegd dat vochtzuiger moet stelen! Dat is heel oneerlijk als u dat weet!" om, kom", antwoordde de limonade-fabrikant mild. !n we toch niet zo onbeheerst zijn. Ik heb de vochtzul- lierheen laten kernen, omdat hij ons hier veel mooiere ten kan bewijzen. Beneden in de vallei hangen alleen maar vervuilde wolken en daar kan geen water uitgezogen worden. Maar hierboi en is alles schoon en helder. Wat een prach tig regenwater zal de zuiger aan kunnen trekken. Hoe mooi zal het niet zijn, om daar nog meer overheerlijke Limo maken! Kom laat ons even zien hoe die prachtige uitvin ding van uw professor Ifalker werkt Met die v:oorden voerde hij Panda naar buiten, waar het apparaat stond. Maar Panda was nog niet overtuigd. „Z'n praatjes klinken mooi", mompelde hij. „Maar ik heb het gevoel dat de zaak niet eerlijk is, met die revolver van Gurk en de ketting aan mijn voet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 23