Vikki Carr"Mexicaanse soul en veel tranen.,." Opzoek naarhüge rente? Helen Reddy in hoofdrol VEGAS-ARTIESTE MET TOP-GAGES vandaagi u krijgt tot 61% bij de postspaarbank ...en gisteren) [[§^[Mogramma\ altijd safe TV morgen] WOENSDAG 23 AUGUSTUS 1972 RADIO - TV - KUNST LONDEN Op de betaalrol van Mister Showbizz in Amerika staat Vikki Carr in de kolom van hoogst gewaardeerden. Vikki is een van die artiesten, die buiten het circuit van regelrechte hits om een logeplaats heeft verworven. Geen moeizame tournees, geen „one-nighters". maai contracten met exclusieve hotels; entertainment voor grote luyden, dit niet in de portemonnaie hoeven te woelen. Door Thom Olink „Een typisch Amerikaanse vrouw en artieste lijkt ze". Niets is minder waar, want Vikki Carr is de dochter van Carlos Cardona. "Ik ben Mexi caanse in hart en nieren. En al ben ik in mijn jeugd naar California verhuisd, Mexican soul heb ik altijd gehouden". Vikki onlangs nog te zien in de Dean Martin Show, bouwde hier haar achterban uit met haar we reldsucces "It must be him" dat ze ook zong op het Grand Gala du Disque van twee jaar geleden Waarover ze een meer gehoorde op merking plaatst: "Moeilijk publiek dat zich niet snel gewonnen geeft. Niet zo erg, want ik kan tegen stroef publiek". Lui uitgestrekt in een kostelijke suite van het peperdure Londense "Inn at the Park"-hotel strooit ze met uitspringende momenten in haar carrière. Wa&rvan er één betrekking heeft, op "moeilijk publiek". Papa "Ik ben erg geëmotioneerd als ik optreed. Ik laat nog wel eens een traantje vallen. Op een keer, jaren geleden, werkte ik een contract af in 'n hotel in Chicago. Aan 'n tafelt, voorin de zaal zaten vier mensen, die harder begonnen te lachen naarma te ik meer gevoel in mijn teksten stopte. Na afloop verdween ik hui* lend naar mijn kleedkamer en bel de onmiddellijk mijn vader. Hij vroeg me hoeveel mensen in die zaal aan wezig waren geweest. Ik zei: Ongeveer driehonderd. En hoeveel mensen lachten er? Ik vertelde hemVier. Waarop papa bits antwoordde. "Waarom bel Je dan in godsnaam op? En daar stond ik dan met m'n zakdoekje. Een stuk wijzer!" In de ochtenduren van haar opzien barende tocht omhoog zong Vikki in naamloze bands. De eerste roem gloorde toen ze onder de naam "Car- lita" voor de Iers-Mexicaanse band van Pepe Callahan stond. De reizen werden langer en interessanter: Palm Springs, Reno, Las Vegas, Lake Ta hoe, Hawaii en niet lang daarna kwam het grote werk. Ze tekende.'n platencontract, scheepte in voor Australië en verscheen op Ameri kaanse televisieschermen. TV Ook de tv is goed voor een verhaal. "Nu nog word ik door kinderen aangeroepen met "Hey, Milcoholic!" Ik heb namelijk eens een reclame spot gevuld, die werd gebracht door een grote zuivelfirma in Californië. Waarin ik vertelde dat ik liters melk dronk en ik daardoor een soort 'milcoholic" was geworden. Ik ver zon het woord tijdens de repetities, en het sloeg in als een bom. Ik had mezelf een bijnaam gegeven, die niet meer was kwijt te raken". In '69 kwam de grote doorbraak voor Vikki Carr, een plaats on top of the bill in het fameuze Rivera Ho tel in Vegas betekende topgage en bevestiging van haar status als zan geres. Toen al had ze een aandeel gehad in alle hoog-gewaardeerde tv- shows tussen de Atlantische Oceaan en Pacific. Van Ed Sullivan en Ca rol Burnett tot Red Skelton en John ny Carson kwamen de uitnodigingen het doorleefde stemgeluid, onmid dellijk herkenbaar in het leger zan geressen, dat de krenten uit het brood haalt te laten klinken. En nog altijd plengde ze daarbij roinde druppels van bühne-verdriet. 't Is geen gimmick, als een tekst goed is ga ik mee. Toen ik nog bij Pepc zong gooide ik ook al veel sen timent in de teksten. Dan zei hij: "Je maakt je wel wat druk voor je leeftijd. Als Je tien Jaar verder bent dan kun Je misschien aanvoelen wat er met verdriet en ellende wordt bedoeld". Pepe wist het wel. Laten we er geen doekjes om win den, er zijn natuurlijk avonden, dat ik een song "voor de duizendste keer" breng en de boodschap ver langs me heen gaat. Maar dan ben ;k tenminste nog theatervrouw genoeg om het publiek, dat mij misschien voor de eerste keer ziet en hoort, het bijna-volle pond te geven". Vikki Carr heeft bijna twintig el pees ge naakt, maar haar liefde gaat uit naar de nieuwe. Een veel j gehoerde kreet in haar wereldje. Dat weet ze, maar ze licht toe: "Het al- I bum heet "Vikki Carr in Espagnol" het bevat allemaal songs met Spaanse tekst. De achtergrond is helemaal mijn achtergrond. Mexican soul. Bovendien heb ik op alle fronten de hand in dat project gehad. De keuze van de foto's, de teksten op de hoes, de musici, en het repertoire. Er staan songs op van Manzanero, een groot man, Mexi caan. die nu doorbreekt. Tony Ben- nett gebruikt ook materiaal van i hem. Dit album is met speciale I liefde gemaakt voor de Spaanse ge meenschap in de States. Alleen in Californië wonen al 2 miljoen i Spaans-sprekenden Ik vond het j heerlijk weer die oude "rancheros" I de hoerenliedjes uit Mexico te zin- I gen. Ze komen nu weer in de mode. Over mode gesproken, bij ons thuis waren we straatarm en echte melk, konden we niet betalen. Dan ge bruikten we cactusmelk, dat met wat meel tot een soort pap werd be reid. Wanneer ik nu optreed in de duur ste hotelzalen van Las Vegas zie ik mensen cactusmelk drinken. Voor enorme prijzen. Status". Overigens zal het album "Vikki Carr in Espagnol" binnenkort ook in Nederland worden uitgebracht. Tot haar grote vreugde want de "Chicano's" gaan haar zeer ter har te. "Ik ben een Mexicaanse geble ven. Eenvoudig". Zelfs in de suite van haar tijdelijk onderkomen in Londen klinkt dat geloofwaardig. De postspaarbank Is altijd vlak bij woning of werk, want op elk van de 2400 postkantoren kunt u terecht. De 30-jarige zangeres Helen Reddy is vanavond hoofdpersoon in het door de TROS uit te zenden tv- portret „I am a woman". Helen is sinds haar optreden tijdens het Grand Gala du Disque begin dit jaar in ons land geen onbekende meer. Haar vertolking van „I don't know how to love him" en „No sad song" deed de belangstelling voor deze sympathieke zangeres geweldig stijgen. Door brunette Helen, moe der van een 9-jarige dochter, een met geestdrift begroete vergroting van het werkterrein. Alvorens de Europese landen inter esse voor haar kregen, had Helen in Amerika, na achttien maanden vergeefse pogingen te hebben ge daan om daar aan de slag te komen haar eerste hit al gemaakt. Haar vertolking van „I don't know how to love him" uit Jesus Christ Su perstar was goed voor een verblijf van vijf maanden op de Ameri kaanse hitparade. Helen is oorspronkelijk afkomstig uit Australië. Vader zowel als moe der zaten in het artiestenvak. Helen heette eveneens voorbestemd. Op haar 22e was ze in Australië al in het bezit van een tv-show. Australië werd haar, evenals de Bee Gees en nog enkele andere popsterren, tc klein. Een hoofdprijs, een reis naar New York, gewonnen op een festival te Australië, was mede aanleiding, dat Helen zich in de V.S. vestigde. In eerste instantie probeerde ze als actrice brood op de plank te krij gen. Het zangeres-zün trok haar echter meer, Nu, na haar eerste successen stelt ze: „Ik kan alleen maar zingen. Zingen wat ik versta, met mijn hart en mijn verstand". Het te gebruiken materiaal bestaat onder meer uit nummers van Joni Mitchell, Van Morrison, John Len- non en Carole King. Het zelfportret van vanavond (Ne- 5.00 Kinderprogramma (KRO) 6.15 Verslag van de Republikeinse Conventie (NOS) 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Nancy, tv-serie voor de jeugd (TROS) 7.30 Solution: Popgroep 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Staatsloterij (NOS) 8.26 Gregory Peck cyclus: Cape Fear, speelfilm uit 1962 (TROS) 10.15 I am a Woman, filmportret van de zangeres Helen Reddy (TROS) 10.40 Uitzending van de Stichting Socutera 10.55 Journaal (NOS) 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Straattheater, filmreportage uit Amsterdam (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Paul Vlaanderen: Zwarte Magie, tv-serie (KRO) 9.10 Een dagje uit met Nixon, filmreportage 10.08 Kenmerk: de wekelijkse informatierubriek over kerk en samenlevoing (IKOR/RKK) 10.30 Journaal (NOS) 10.38 Hoe word ik de computer de baas - les A. (TELEAC) De NCRV won gisteren eigen lijk op alle fronten van de VARA. Zelfs Zo maar een zo meravond kon niet opwegen tegen Hier en Nu. Het wordt ook voor Letty en Herman kennelijk tijd, dat de zomer wordt uitgeluid. Ik betrapte mij gisteren overigens op Iets, dat door programmamakers al tijd zo heftig wordt beweerd en vaak uit de cijfers is gebleken; Een goed programma bindt de kijker aan een bepaald net. Dat betekent, dat er niet in groten getale met het pro grammablad in de hand wordt geschakeld van het ene naar het andere net, omdat daar een programma is dat men be slist wil zien. Ik heb me door deze taktiek van omroepsocio- logen mee laten slepen en ik kan er geen spijt van hebben. Hier en Nu bijvoorbeeld maakt een uitstekend programma, al blijf ik de presentatie zwak vinden. Bepaalde gezichten en stemmen hebben niet de in drukwekkend dwingende eigen schappen, die de meeste Tele- vizier-gezichten en stemmen wel bezitten. Typisch NCRV hoor Je dan om Je heen zeg gen. Het is allemaal net iets te netjes, als ik dat woord even mag gebruiken. Als René Eijbersen daar zit te verkondigen dat een Marok kaanse hoofdredacteur ls opge pakt omdat h(j een NCRV-ln- terview in zijn krant heeft af gedrukt. een interview dat vol gens de bedreigde koning Has san nooit is gegeven, terwijl wij het notabone net onder ogen hebben gehad, dan denk je; Jaap van Meekren zou clat an ders hebben aangepakt. Hoe, vraagt u dan. Noord-Afrika ligt al geruime tijd binnen het bereik van het Eurovisienet. Het is helemaal niet zo gek om, zoals Televizier bijvoorbeeld Fons van Wester- loo uit Noord-Ierland vaak laat doen. een dergelijke reportage vanuit het land waar de beel den gemaakt zijn te laten aan kondigen. Televizier hanteert dat effect gretig, omdat het het eigen karakter van het ge toonde nieuws nog eens onder streept. De kijker lijkt mij erg gevoelig voor dat show-element. Voor deel zou in het geval-Marokko zijn geweest, dat men dit nieuws door de eigen man ter plaatse had kunnen laten aan kondigen. Als censuur of wat voor ellende dan ook dat ver hinderde dan had men altijd nog even de telefoonlijn in de studio kunnen laten doorko men. Het telefoontje, waarmee het nieuws ter redactie kwam. Het binnenlandse nummer van Hier en Nu was al niet minder succesrijk. De willekeur waar aan de caravan- en zomerhuis- Jesbezitters bloot staan werd op niet mis te verstane wijze in beeld gebracht. Reacties bleven niet uit. De stichting die de rechten van de ..naar buiten- trekkers" wil verdedigen kreeg door tv een goed kontakt met de achterban. Hier en Nu bewees opnieuw dat een standbeeld voor Roel van Duyn met een kopie op schaal in Madurodam er beslist moet komen. Door de boeiende Hier en Nu-aflevering bleef ik dus hangen bij de documentai re over de paralympics. Persoonlijk heb ik de vragen in de trant van „wat en hoe onderga Je dit nou en wat be tekent sport voor Je als invali de" niet zo nodig. Daarvoor in de plaats zouden wat meer sfeerbeelden niet misstaan heb ben, die iets lieten zien hoe de sportlieden na de wedstrijd met elkaar omgingen. Propa ganda voor de invalide-sport was het in ieder geval. Op het andere net kon ik na enig wachten nog even meene men dat Hilterman, Oluvier en Van 't Veer aan de moeilijke taak zaten „Vietnam" nog eens door te lichten. Eens te meer leverden zij het bewijs, dat het vak van buitenlands politiek commentator, een vak is van vooral veel woorden. En tv is nu eenmaal een medium waar je het liefst beelden laat spre ken. INVALLER j DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1972 III N<! 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) geestelijke liederen (gr). 7.30 I Nieuws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Klassieke muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S) Klassieke kamermuziek (gr). 9.20 (S) klassieke muziek (gr). 10.00 (gr). I 9.20 (S) klassieke muziek (gr) 10.00 I en 10.20 Schoolradio. 10.30 Nieuws. I 10.33 iS) Voor de zieken. 11.05 Mededelingen. 12.00 gevarieerd pro gramma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land. en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41—12.50 Hier en Nu- 13.00—13.04 De tafel van drie). 13.30 volksmuziek. 13.45 een serie van 9 poëzieprogram ma's over liefde (4) 14.05 schoolradio. 14.30 (S) Klassieke kamermuziek. 15.00 Middagdienst van de Pinkster gemeente te Santpoort. 15.30 Nieuws. 15.33 Lichte orgelklanken met ritmi sche begeleiding. 15.45 Frans Jongens koor met instrumentale begeleiding. 17.00 (SI j derland I: 22.15 uur) toont Helen tijdens een deel van een Europese I tournee. Ze werd gefilmd in Lon den, Parijs en Amsterdam. Tevens zijn opnamen gemaakt in de studio te Hilversum in mei van dit jaar. Helen Reddy brengt onder meer „No sas song", „I don't know how to love him" en „I am a woman". 16.00 (S) Jeugdprogramma. 17.00 (S) Elpee In stereo. 17.30 Nieuws. 17.32 I Nieuws. 18.41 Wereldpanorama. 18.50 I (S) Amsterdamse Accordeon Verenl- i ging Excelsior. 19.20 (S) Muziek van Het Leger des Hells. 19.35 radiospel I voor de zomeravond. 21.00 (S) Neder- landse klelnkunsttheaters. 21.20 (S) amusementsmuziek. 21.50 (S) Kerkor- gelooncert (opn). 22.20 Avondover denking. 22.30 Nieuws. 22 40 Den Haag vandaag. 22.50 gesprek. 23.10 I (S) Licht platenprograimma 23.55 I Nieuws. 8.00 Nieuws en om 8.11 Radiojour naal. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Top pers van toen (gr.) 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Populair verzoekpla- tenprogramma met om 11.00 Nieuws. 1130 (S) Rondom 12: gevarieerd pro- framma voor de vrouw, waarin om 1 55 Beursberichten. 12.30 (S) Weke lijkse sport revue. 13.00 Nieuws 13.11 Radiojournaal. 13.30 De Bartholo- i meus-Nacht 24 augustus 1572 14.00 (S) Nederlandse artiesten zingen en spelen voor u (gr.) 15.00 (S) Program ma voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.03 (8) kunstprogramma. 17.00 (S) een beweeglijk programma voor be- l weeglijke mensen, waarin om 17.55 Mededelingen, om 18.00 Nieuws en om 18.11 Radiojournaal. 19.00 (S) Licht ensemble met zangsollste. 19.25 De gesproken brief. 19.30 vragen rondom schrift en samenleving. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) oratorium van Htindel. 22.10 (S) Licht Instrumen taal kwartet. 22125 (S) Nieuwe lied jes, chansons of songs. 22.55 Medede lingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Radiojour naal. 23.20 (S) Programma over kunst. 23.55 Nieuws. 7.00 Nieuws. 7.02 Take from seven till nine. (8.00 Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9.03 Robbie Dale on Radio. (10.00 Nieuws.) 11.00 Nieuws. 11.03 verzoek- filatenprogramma van en voor zieken. 2.00 Nieuws. 12.03 Van twaalf tot twee-KRO's pauze programma, met om 13.00 Nieuws en om 13 03 Raden maar 14.00 Nieuws. 14.03 Disc- tockeyshow. (15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.) xseaeriiuia i NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 (K) Ver slag van de Republikeinse Conventie. VPRO: 19.30 Popeye. tekenfilm. 19.37 Houten Koppen, speelfilm met Laurel en Hardy. 19.55 (K) NOS: '20.00 (K) Journ. VPRO: 20.21 Houten Koppen, speelfilm met Laurel en Hardy ver volg. 21.00 (K) West. dokumentalre film over Amerika (dl. IV). 21.35 (K) Come home America, of: De democra tie nog maar eens van voren af aan. TV-fllm over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. NOS: 22 30 (K) Journ. TELEAC: 22.3523.05 Vervolg cursus öcnaKen. Nederland II NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS: 18.55 (K) Journ. TROS: 19.05 (K) Ca- llmero, tekenfilm. 19.10 Zorro. TV-se- rie voor de jeugd. 19 35 (K) Zomer - omnibus: magazine over de luchtvaart. NOS: 20.00 (K) Journ TROS: 2021 iK) The Protectors. TV-6erie (Dl. 1). 0.45 (K) Kort binnenkort. 20.50 Gro ningen 300 Jaar ontzet: Concert door het Noordelijk Philharmonlsch Orkest o.l.v. Fritz Smlenk, m.m v. .solisten 21.20 (K) Bezoek uit de ruimte? (Die on), TV-film 3.10 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5