*eter Handke, van evoel naar taal 2 11H 111 ij LJ. UW DAGBLAD "W&ater te doen is 60STE MAAL BEDEVAART mee op vakantie 'W fER.DAG Oostenrijkse auteur Peter (1942) is bekend geworden ,ljn beschuldigingen en protes- Toen in 1966 de bekende lita- club „Gruppe 47" bijelkaar (Adriaan Morriën is het eni- Ktderlandse lid) hi Princeton, de toen vierentwintigjarige i ijte plotselüig bekend, toen hij ■kanonnade afvuurde op alles er tijdens die bijeenkomst be- L ken was. I Slaagde de „beschrijvende im- lie" aan in de Duitse litera ls je niets meer weet, kun ieder geval nog iets beschrij- Maar tot een analyse van de tot bespiegelende creativiteit nauwelijk iemand meer ko- De slachtoffers van de aan leiden of verlicht adem (ein- was er weer leven in de 19 AUGUSTUS 1972 brouwerij) of koelden hun woede via hun pen. maar zakten daarbij (zoals Martin Walser) door de mand. Handke's tweede protest volgde in 1966 met het toneelstuk „Publi- kumsbeschuinpfung". Vier akteurs schreeuwen vanaf een kaal toneel de zaal in en proberen met hun woorden het theatrale te ontmante len. zowel bij de akteurs („het grote gebaar") als bij het publiek („de gezapige ontroering"). In Nederland was het effekt van de voorstelling door toneelgroep Theater niet zo groot, omdat de aangevallen toneel stijl (in wezen die van Royaards) sinds Eduard Verkade al verdrongen listorische documenten liggen niet voor het pscheppen, maar. u gewoon naar uw boekhandelaar stapt, kunt u er wel een in inden krijgen. Want daar is de uitgave van het boek DE LEIDSE HOFJES" irkrijgbaar. Dit historisch document is in een Kleine oplage tgegeven door het Leidsch Dagblad en bevat foto's van alle jfjes met een beschouwing over elk hofje. at zijn er 35 in totaal Ver al die 35 hofjes schreef de heer R. J. Spruit: duidelijke ■ksten, die uitvoerig informatie geven over de geschiedenis van in stuk lokaal verleden. Een verleden met een romantisch tintje. oekt u een geschenk leef een boek, geef een historisch document, een bedrag van 15,is waarachtig niet veel voor een historisch geschenk. is en omdat het soort theaterbezoe kers dat Handke op het oor had, het toneel al lang de rug heeft toe gedraaid of wegbleef. Beschuldiging De derde beschuldiging van Handke volgde eveneens in 1966, via zijn stuk „Selbstbezichtigung", in ons land alleen gespeeld door The Other Company uit Engeland, in het Mickery Theater. In deze zelf beschuldiging formuleert Handke al zijn angsten, die uitlopen op gecor rumpeerde onschuld en zelf bevredi gende schuld. De vierde vorm van protest was Handke's televisiefilmdebuut In 1971, „Chronik der laufenden Ereignisse", waarmee hij In wezen een anti-te levisiefilm maakte. Anderhalf urn- lang. ondersteund met veel muziek van Gustav Mahler, zeggen vier jonge mensen in snackbars, hotel kamers en telefooncellen allerlei ba naliteiten tegen elkaar, in de trant van: „Houd je van mij"; „Nee, ik houd niet van jou. Maar als ik van iemand zal houden, dan zal jij het zijn". In de montage toont Handke hoe er met sentimenten en beelden wordt gemanipuleerd, om „de gezapige emoties" op te wekken. Hij laat zien hoe de makers van Peyton Place op geraffineerde wijze de kij kers bespelen. Een soorgelijk proces liet hij de schouwburgbezoekers meemaken met zijn toneelstuk „Kaspar" (1908), in 1969 eveneens door Theater gespeeld. Handke houdt ons en zichzelf via de hiervoor genoemde stukken de spie gel voor. Meermalen moet hij de vochtig geworden glaswand schoonwrijven, zoals hij dat deed in de dichtbundel „Die Innenwelt der Aussenwelt der Innenwelt" (eerste opglage 12000 exemplaren!), waar hij schreef: „Ik ben weliswaar geen verachter van de vooruitgang, maar ook geen aanbidder van al het nieu we". Het gebruiken van de taal als ver voermiddel voor ontdekkingstochten wordt belangrijker: „Wanneer ik schrijf, interésseer ik me alleen voor de taal", zegt Handke en in zijn in deze kolommen besproken zijn roman „De angst van de doelman voor de strafschop" (1970; Neder landse vertaling 1972; zien wij dan I ook. hoe een ontslagen aflbeider, te- i vens doelverdediger. via taalassocia- i ties achter zijn werkelijkheid (de angst) tracht te komen. Voorbeeld Het laatste voorbeeld van een wat tct rust en zichzelf gekomen Peter Handke is de roman: „Der lange Brief zum kurzen Abschied" (1972). Hoofdfiguur is een dertigjarige, Oostenrijkse schrijver, die voor de tweede maal een bezoek brengt aan Peter Hancke de Verenigde Staten. In het boek is een nauwkeurige reisbeschrijving opgenomen. De man is van zijn vrouw Judith gescheiden, maar deze blijkt hem achterna gereisd te zijn. Aanvankelijk wil de man Judith te vinden, maar als hij merkt dat zij hem wil doden, probeert hij haar te ontlopen. Uiteindelijk vinden zij el kaar; Judith is dan niet in staat de trekker van het pistool over te ha len. Samen brengen zij een bezoek aan de zesenzeventig jarige filmre gisseur John Ford, die moet glimla chen om het avontuur van de Oos tenrijkse man en Judith. Belde ex- geliefden besluiten daarop om op een vriendschappelijke wijze, zonder haatgevoelens en achtervolgings- waarzin, uit elkaar te gaan. Dit is in het kort de lijn van het verhaal. Belangrijkste thema is ech ter de beschrijving van de ontwik keling van een Europees levensge voel, dat met name bij dertigjarigen uitgemond is ln een wereldbeeld zonder uitzicht, zonder hoop, zonder verwachting. Een dertigjarige Oos tenrijker, die weet dat zijn Jeugd voortaan slechts zal bestaan uit herinneringsbeelden en dat het ou der worden hem snel van de Jeugd zal vervreemden, wordt gekonfron- teerd met de Amerikaanse levens stijl, waarin beelden (trots, kracht, enz.) de werkelijkheid nog overtroe ven. Het is boeiend om mee te maken (Handke schrijft zo, dat Je alles meemaakt en meeschrijft) hoe een auteur vla de taal belandt bij het gevoel, de melancholie, wellicht de primaire levensbehoeften van de mens die door slordig taalgebruik bijna verstikt zijn. Peter Handke: De angst van de doelman voor de strafschop. Bruna, Utrecht, 1972. Peter Handke: Der kurze Brief zum langen Abschied. 195 blz. Suhr- kamp, Frankfurt am Main, 1972. DM 16,50. BRAMMETJE FOK EN DE BRAMPOPPEN l. Van alles, wat zich in de kamer van zijn vijand Mali- \ti had afgespeeld, ivist Brammetje niets. Hij lag lui aan dek \e Kokanje, genietend van zijn rust nu hij zijn vracht had af- trd en op andere vracht wachten moest. Karo soesde in de zon en Tutu droomde van verre landen nte papegaaien. Zachtjes dobberde de Kokanje op het wateren de loopplank tus sen en schip deinde zoetjes mee. Zelfs op deze warme dag werd er nog gewerkt in de haven en in het geroezemoes aan de kade ging het zachte geratel verloren van een sleutel, die langzaam in de rug van een poppetje ronddraaide. Het was een Bramjnetje-pop, één van de poppen, die Maliversatti ivilde gebruiken om Bram een loer te draaien. En dat poppetje siapte vrolijk en kwiek de loopplank op. Leidse bioscopen Camera: "Slmson en Deltla" 14 Jr. Dag. 20.00 en do., vr„ dl. ook 14.00 uur. Matinee: "Bugs, Bunny Pa rade" a.l. za. en wo. 14.00 en zo. 14.00 en 16.15 uur. Nachtv.: "Le Samourat" 18 jr. vr./za. 23.30 uur Studio: "Samen uit-. Samen thute", a. I. Dag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45. 19.00 en 21.15 uur. Lldo: "Veel liefs uit Moskou" 14 Jr. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 19.00. 16.45 en 21.15 uur. Luxor: "Dracula vb Frankenstein" 18 Jr. Dag. 14.30, 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.00. 16.45, 19.00 en 21.15 uur. Trianon: "Safari, maagden ln de jungle" 14 Jr. Dag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. extra voorst. 16.15 uur. Re.v"Het Wijfjesdier" 18 Jr. 19.00 en 21.15 uur. Matinee: "Plppi Lang kous" wo., za. en zo. 14.30 uur. Nacht voorstelling "Sex a la minute" 18 jr. Vr./za. 23.30 uur. T entoonstellingen De Lakenhal Expositie „De Leidse hofjes". Dag. 10 uur voorm. 5 uur na middag. zo. 1-5 uur nam. (t.em. 9 september). De Lakenhal Expositie 18de eeuws Leids zilver (t.e.m. 26 augustus) dag. 10-5 uur. Zon. 1-5 uur nam. Museum voor Volkenkunde, Bteenstr. 1 Leiden „Fai la" zomertentoonstelllng over zeilen ln de Stille Zuldzeé ma t.e.m za 10 uur voorm.4—5 uur nam Zon. 1-5 uur nam. (t.em. 7 januari). Molen de Valk Molenmüseuto dl t.e. zat. 10 uur voorm.-5 uur nam. (zo en f.d. 15 uur nam. Ned. Legermuseum Geopend tnaandag tot en met vrijdag 9 uur voorin 5 uur nam zon en feestdagen 1-5 uur. Rijksmuseum voor de gesfchledenis der natuurwetenschappen dag 10-4 uur zondag 1 -4 uur. De Lakenhal: Dag 108 uur zon dag 1—6 uur Ryksmuseum van Oudheden «Ra penburg 28) Werkd 10 uur voorm tot 6 uur nam zond 1-5 urn nam Rijksmuseum voor Volkenkunde (Steenstraat 1): Dag 10-6 uur zondag 1-5 uur nam Galerie Van der VI 1st (Botermarkt 3) Expositie Fred Grote (schilderij en). René Nijhof (tekeningen). Mach- teld Hooyen (gouache*) en Adrians Baarspul (keramiek) di. t.em. zht. (t. ai 2 september). Rijksmuseum voor natuurlijke his torie (Raamsteeg 2) Dierenleven in Su- runame ma. tot en met zat. 9.30 uur voorm. 4.30 uur nam (T.em. 26 okt.). Warmond: Galerie De Jomp. Exposi tie Bert Slingerland (monotypes, stil levens, aquarellen, ma. t.e.m. za. 710 uur nam. zo. 1210 uur nam. (t.em. 25 augustus). Bezoekuren Ziekenhuizen LEIDEN Diaconessenhuis: le klasse dagelijks 11.0012.00 uur 13.1514.00 uur, 18.4619.30 uur 2e en 3e klasse, da gelijks 13.15—14.00 uur en 18.4519.30 uur Kinderafdeling dagelijks 14.45 15.30 uur maandag- woensdag- en vrijdagavond 18.3019.00 uur. Ellsabethzlekenhuis 3e klasse, dage lijks van 14.00—15.00 en van 18.45— 1 u. 2e klasse, dagelijks van 11.30 Asperge-krabcocktail Snijd de bovenste helft van gare asperges in kleine stukjes en meng er de inhoud van een klein blikje Krab door. Vereun mayonaise met sherry en ci troensap tot een vrij dun saus je en breng dit verder op smaak met een snufje noot muskaat, versgemalen witte pe per en eventueel mespuntje cayenne. Vermeng asperges en krab met in kleine stukjes ge sneden hardgekookt el. Schep dit luchtig door elkaar en roer er niet meer in dan nodig is. de stukjes asperges krab en ei moeten nog als zodanig afzon derlijk herkenbaar zijn Schep het mengsel in wijde glazen, giet het sausje er over en stuif er wat paprikapoeder over. Zet de glazen een half uurtje in de koelkast. W IN A BORN —12.00 en ran 14.00—16.00 18.4519.30 uur le klaaee dagelljkB v, a. 11.30. Kraamafdellng: 3e klasse 15 —16 en van 18.4519.30 U. 2e Kli 11.30—12.00 (alleen vaders) 15.00—16 en van 18.4519.30 uur. Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks van 14.3018.46 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 18*— 14.30 s zondags 11—12 en 14—15 uur Eerste klassede gehele dag. Annakliniek: dag. 13.30—14.30 en 18 19 uur. Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en 2 dag. 10.30—11.30, 14.30—16.00 en 19.20 uur: klasse 3 dag. behalve dins dag van 19—19.45 din v 13—14 uur zat en zon. tevens van 14.3015.30 uur kliniek kindergeneeskunde (aaal 23 23 en 24: ouders dag 10.3011.30 14.30 15.30 en 18.1519 uur: overige bezoe kers maandag tot vrij 18.15—19 uur, zat en zon 14.30—15.30 uur (zaal 60) alle bezoekers maandag tot vrij 16.15 —19 uur zat. en zon. 14.30—15.30 UUr. (zaal 51 babyzaal) alleen voor ouders dag vanaf 10.30 uur. Kinderzaal keel- neus- en oorheelkunde dag. behalve dinsdag 18.1519.00 uur dinsdag 13-14 uur zat. en zon tevens 14.80—15.30 uur Gynnacologie en vooqr zwangeren dagelijks van 10.0011.30 uur en van 15.0020.00 Uur behalve op dinsdag. Op die dag ls er geen bezoek behal ve voor patiënten die op woensdag ge opereerd worden. Voor deze patiënten ls er een extra bezoekuur van 19.00 20.00 uur. De bezoektijden voor de afdeling Verloskunde (kraamvrouwen) zijn "sttj- itge8t«ia: aageujx 15.3017.00 uur en van 18.3020.00 U Kinderen tot 12 jaar kunnen wegens mogelijk infectiegevaar helaas niet op bezoek komen. staande moeders en moeders waarvan de echtgenoot ln het buitenland ver toeft kunnen *s avonds één bezoeker ontvangen. Op dinsdag ls er geen bezoek bèhal- voor patiënten die op die dag be vallen zijn. Voor hen ls er een avond- Voor de Praematarenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders): maandag, woensdag, vrij dag 18.3018.45 zaterdag en zondag: 15.30—15.45 uur. ALPHEN AAN DEN RIJN Rijnoord: le en 2e klasse 10.3<k—11.00 14.00—14.45 en 18 00—19.00 uur 3e klas 14.00—15.00 en 18.00—19.00 uur Kraam afdeling 16.0017.00 uur alleen voor echtgenoten 19.00—19.30 uur. Kinderaf deling 15.0015.30 alleen voor ouders 18.0018.30 uur. TER AAR De broedertneesters van de Rijnlandse processie naar Kevelaar verkeren in feeststemming want zij organiseren deze bedevaart voor de zestigste keer. In Ter Aar wordt deze taak waargenomen door Th. A. Hijdra, die wijlen de heer C. Volgering heeft opgevolgd. On danks het feit dat bedevaarten hun gezicht schijnen te verliezen, heeft deze tocht toch wel bijzondere beko ring aan de deelnemers bezorgd, want er bestaat nog steeds belang stelling voor. Wel heeft men enige Jaren terug muziek moeten inschakelen door le den van de muziekverenigingen Arti uit Ter Aar en die van Liefde voor Harmonie uit Roelofarendsveen mee te nemen, die de zang tijdens de be devaart begeleiden. Natuurlijk gaan er minder mensen meè dan veertig jaar geleden, toen men meestal per trein ging. Nu gaat de tocht met autobussen. Dit jaar vindt de bedevaart plaats op maandag 28 augustus. De deel nemers kunnen zich opgeven bij de plaatselijke broedermeesters. Hoe is het ontstaan? Dit woord: KLETSKOUS Evenals leuterkous en zeurkous is kletskous een minachtende benaming voor een babbelzieke vrouw. Men noemt haar naar een kledingstuk dat zij pleegt te dragen, zoals men een kruier witkiel noemt naar de witte kiel die zijn uniform is of was toen er nog witkielen bestonden. De manlijke collega van de kletskous is de klesma- joor, een woord dat waar schijnlijk een grappige vervor ming is van kletsmeier. En kletsmeier zal wel naar Duits voorbeeld zijn gevormd. In die taal bestaan woorden als Heul- meier: huilebalk, Schlaumeier: slimmerik. Angstmeier: bange rik en Sohwindelmeier: bedrie ger. Kletsen is eigenlijk: het geluid klets laten horen en vandaarhet watervalachtige geluid produceren dat babbe lende mensen maken. Uw dagblad wil gaarne mee met vakantie als U wilt helpen, door gebruik te maken van het hieronder afgedrukte vakantieformulier dit tenminste 8 dagen voor Uw vakantie aan ons in te zenden, ons niet op te belien voor opzending erf Inhouding van de krant Tele fonische opdrachten kunnen wjj niet aannemen. Als brief verzenden frankeren met 30 ct. Ons HUISADRES ls: i£ Naam: r t Straat: no Woonplaats: Kwartaal WU hebben een Maand doorhalen wat niet van toepassing ls. Postabonnement Ons VAKANTIEADRES ts: van tot p.* stra»' no plaatsnaam: 8.v.p, ln blokletter*. KOSTEN VAN OPZENDING. Voor Nederland. Belgis en Luremburg gratis. De overige Europese landeD uitsluitend per luchtpost Kosten f U- per dag. De oraktyi neelt on» geleerd, dat da bezorging van kranten ln da Zuld- Europeae en Noord-Alrikaanse landen nog aj eena te wensen overlaat. wy kunnen daarom geeD verantwoording nemen voor kranten welke niet tijdig op het vakantieadres worden ontvangen. FRED BASSET __r ICO PANDA EN DE VERDORSTE -116. De vrachtauto reed een heel eind het bergpad op fonda eerder die dag beklommen had. Maar plotseling stop- voertuig bij een tunnel en Gurk boog zich uit het raamp- li; vloot even en daarop kwam een soort camera uit fuiken tevoorschijn. t ben 't, baas", sprak Gurk. ,£n ik heb het vochtzuig-appa- ty wie. Is dat niet knap?" ■camera gaf geen antwoordmaar bewoog zich op een uit vouwbare arm langs de auto, alsof hij alles onderzocht. „Op de laadbak staat hij, baas", riep de dief behulpzaam. HierachterIk heb hem heel handig en vlug weggehaald. Nie mand kon me tegenhouden". Hij ivist niet dat Panda achterop zijn vrachtioagen was ge sprongen en mee was gereden. Maar het zag er naar uit, dat die nu ontdekt ging worden. Hij probeerde zich nog wel zo klein mogelijk te maken, maar de camera keek overal rond en staarde hem daarop strak en onbewogen aan NIEMAND SEGEUPT ME, EOKTCt? 2e HEBBEN GEEN IDEE Wel WAT Ik DENK OF VOEL OF WAT IK WECKEUTK 8EN cna /«Pc VAMaur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 23