BAL-MASQUE UIT DISNEY'S KONINKRIJK GIGANTISCH MAGISCH Ik houd veel van sprookjes Cornel Wijker de Nederlandse Alice in Disneyshow: LONDEN In het programma van „Disney on parade" staat ze ver meld als Jacoba Wijker. Dat Jacoba is sinds kort gewijzigd in Cornel, want dat vond het 20-jarige meisje uit IJmuiden beter klinken voor een I hoofdrolspeelster in de Disneyshow. Cornel Wijker moet er nog aan wen nen. De ene dag nog braaf zwoegen op de dansacademie in Amsterdam, dan opeens als Alice in een enorme produktic. duizenden mensen die naar Je kijken, plots in het middel punt van veel belangstelling staan. I Waarom ze naar de auditie ging: „Als danseres was ik afgestudeerd en ik wilde weVk krijgen. De ballet gezelschappen in Nederland trekken geloof ik. liever mensen uit het bui tenland aan. dus probeerde ik het maar bij Disney. En (ze lacht ver legen) deze show leek me sprook- Jes-achtig, ik houd van sprookjes" Cornel is ondanks haar twintig ja ren nog heel erg jong. Een lief blond ding, nog wat schichtig, erg onzeker, een meisje waarvan Je denkit: ik ga een ijsje voor haar kopen; met veel slagroom. Voor de première van „Disney on parade" waren vader en moeder Wijker naar Londen overgekomen. Dat wist Cornel. Wat ze niet wist dat ze tijdens de voorstelling als Alice tussen de rijen toeschouwers door het witte konijn naloopt juist de rij koos waarin haar ouders zaten.. Cornel: „Echt, ik heb ze niet ge zien. Ik was ook zó gespannen. Ge lukkig maar. Anders had ik mis schien iets heel geks gedaan. Om heel eerlijk te zijn: ik was ver schrikkelijk zenuwachtig. Alles was zo nieuw. Voor het eerst van mijn leven in Londen. Nog nooit in het buitenland geweest. Oh Ja, één keer tje in Brussel." „Disney on parade"-baas Griiikhes zegt verheerlijkt: „Ze is geweldig. Die eerste voorstelling, ze kon geen letter zeggen, maar ze heeft haar concentratie behouden. Ze kan wat en het is bovendien een charmant meisje. Een prima representante voor het helder-frisse van het Dis- ney-fcarakter". Als Alice is Cornel ruim twintig minuten overal aanwezig op het grote toneel. Ze hoeft niets te zeg gen. Op de band staan al haar tek sten al ingesproken. Doen alsof, meer is niet nodig. Maar wel: dan sen. huppelen, vlinderen rond alle figuren die wonderland bevolken Soms lijkt dat pure huppelen de overhand te hebben. Cornel: „Dat is niet zo. Alles wai ik doe is toch wel gebaseerd op hef klassieke ballet. Ik doe geen pasjes of sprongetjes zomaar. Schrijf maar op: ik huppel met klassieke din gen". Cornel is Alice. Wie is Alice, Cor nel? Ze denkt een tijdje na. Zegt dat ze vroeger erg gek was op Sneeuwwitje Dat Alice toen eigen lijk nooit haar voorkeur' had in de Disneyverhalen. „Ja. wie is het? In ieder geval niet het lieve meisje, zoals iedereen wel zegt. Ze is een beetje kwajongens achtig en ze is geweldig nieuwsgie rig. Ja. dat is ze. Hoe oud? Voor mij is ze acht, meer niet". Londen is een grote stad waar Cor nel geweldig alleen zou kunnen zijn. Tussen IJmuiden en Londen zit een heleboel water... Comel: „Mijn vader werkt bij een baggerbedrijf. Mijn moeder is huis vrouw. Lekker, heel gewoon. Ik heb nog één zusje. Van zestien. Heeft ook balletles, maar ik geloof dat ze verpleegster wil worden. Natuurlijk mis ik ze, maar niet zo dat ik iede re dag grote tranen laat. Ik ben al twintig...". Ze wriemelt wat. Leest mee in het sohrijfblokje, wacht beleefd tot al haar woorden genoteerd zijn. Over Londen: „Al die vreselijke ge woontes hier. Dat noemen ze tradi ties. Voor mij hoeven die tradities niet. Mal, hoor. De sfeer in de groep is gelukkig erg goed. Overdag ga ik proberen ballet-lessen te ne men. Om de conditie op peil te houden en om toch nog meer te le ren. Want dat wil ijk. Ik wil goed worden. Van Londen heb ik nog niet veel gezien. Zo gauw als het maar even kan probeer ik in het centrum te gaan kijken. En winke len natuurlijk. Want ik zou best een ontzettend mooie Jurk willen open". Cornel Wijker. Ze staat voor één jaar onder contract bij „Disney on parade". Misschien komt daar nog wel een jaar bij als de toernee suc cesvol verloopt. En daarna? Zover is Cornel nog lang niet. Voor haar telt alleen vandaag en mis schien morgen. Dat is het beetje toekomst dat ze kan overzien in haar mallemolen van geluk. ZATERDAG 19 AUGUSTUS LONDEN Een portier van de Wembley Empire Pool krabt zich onder zijn pet en zegt bedacht zaam: „It's American, but it's char ming..." Dat „Amerikaanse' is de show die enkele weken geleden in de nabij het Engelse voetbal-walhalla gelegen sporthal in première is gegaan: „Dis ney on parade". Om met Donald Duck te spreken: vertier voor de Jeugd van acht tot tachtig. Maar voor Europa dan wel totaal nieuw Disney-vertier. In een tijds bestek van tweeënhalf uur krijgt het publiek een handvol levende stripverhalen aangeboden. De avon turen van Mickey Mouse, Goofy, het van een vliegbrevet voorziene olifantje Dumbo, van het oerwoud ventje Mowgli, de eend Duck van Assepoester en Alice in Wonderland, van de drie biggetjes en de eeuwig boze wolf, van kortom vrijwel alle carbonale heldjes die in de loop der Jaren uit Walt Disney's wonderko- ker kwamen. Hoe moet men zich de show voor stellen? Denk aan een ijsrevue. Vergeet de schaatsen, onthoudt de glitter, de pracht en praal van de I kostuums en het spektakel van het synchrone groot ensemble-werk en I voeg daar aan toe dat de verkleed partij dan nu letterlijk van top tot teen is doorgevoerd, dat alle mede werkers incognito blijven ten dien ste van het hun toebedachte Dis- neyfiguurtje. Het beeld dat nu ver kregen is s.v.p. aanvullen met hoog spanning die in de nok van het cir cus wordt geboden. Producer Bob Jani: „Het voorne men bij het creëren van de show was. de boeiende opwinding in Dis- neyland te pakken én het te bunde len én het te verfijnen tot amuse ment voor de geheie familie. Neem het dan mee op een trip door de rest van de wereld, waar men niet j in staat is het magische koninkrijk in de Verenigde Staten zelf te be- I zceken". I Magisch koninkrijkach, gezien de I betalingsbalans van het Disney-im- perium heeft Jani in ieder geval gelijk. Walt Disney is overleden, I maar zijn diverse erfgenamen zor- gen er wel voor dat hij toch I springlevend blijft. De „Disney on parade" die nu nog vijf weken in Londen draait, dan naar Rotterdam j komt (Sportpaleis „Ahoy", van 13 tot en met 24 september) en vervol- I gens, via de Martinihal in Gronin- j gen, verdier door Europa gaat, is l één van de drie in omloop zijnde I Disney-Shows. Sinds kerstmis 1969 trekken twee van deze spektakel- I stukken al door Noord- en Zuid-A- 1 merika en door Australië. Een vier de Show staat op stapel. Tussen de Amerikaanse afleveringen en de Europese editie van „Disney on parade" bestaan verschillen. Im mers, een aantal figuren van Dis ney genieten hier meer bekendheid dan aan de overkant van de Atlan- tisce Oceaan en omgekeerd. Mickey Mouse speelt in Amerika de hoofd rol. Dat mag hij voor Europa ook. als soepel klauwende tijgerkatjes de Jungle-swing compleet maken. Bij aanvang van het tweede deel enigszins van de verbazing bekomen is te zien dat Assepoester-met-het- muiltje en haar lieve prins een mierzoete verpakking heeft gekregen en dat Donald Duck ja juist één van de trekkers voor Europa be ter uit de show geschrapt kan war den. Donalds opdracht (er zitten mensen in die figuren, maar daar heb je na verloop van tijd niet zo'n er meer in) is het clowneske vullen van de ruimten tussen de diverse nummers. Maar: hij is slechts een hoogst irritante kwaker die zeker niet beantwoord aan het imago dat hij heeft bij de Jeugd van acht tot tachtig. Laat hem z'n snavel maar houden. Met de biggetjes, de wolf en de pa rade voor de tinnensoldaatjes gaat het dan weer beter en tenslotte biedt het circus dat rond olifantje Dumbo gebouwd is pure sensatie. Twintig meter hoog, op een (oplo pende) staaldraad. Zonder net. zon der enige andere beveiligingThe Tuckers. Twee heren die wandelin getjes maken die het zweet in de handen brengen. En op het topje van drie zwiepende masten de fa milie Bugier. Ook al adembene mend. Michel M. Griiikhes: ..Dat u Do nald Duck niet aardig vindt ver baast me. Goed, ieder zijn mening. Maar, de show geeft toch alles wat show te bieden heeft. Of niet soms?. Jazeker. Bij de foto's A Rechts hoven: Tijgers he ren en a-pen: het is slechts een bescheiden deel van de "dierlijke have" in de Dis neyshow. Rechts midden: Donald Duck. Mickey Mouse, de hekende stripfiguren van de inmiddels overleden Walt Disney worden in de shoio tot nieuw leven ge wekt. Rechts onder: Cornel Wij ker maakt een dansje met twee minder hekende stripfiguren. Links midden: Cornel Wij ker samen met de opper- portier van het deftige Londense Dorchester Ho tel: "Vreselijk al die En gelse gewoontes". Maar bijvoorbeeld Donald Duck moest van een bijrolletje naar het eerste plan worden verheven, de hummelige stommiteiten van Goofy dienden uitgebreider aan het pu bliek te worden voorgeschoteld. Wat wil het publiek? Dat weten de heren van Nawal Productions (een gezamenlijke onderneming van NBC Enterprices en Walt Disney Produc tions) uitstekend te beredeneren. Hun gevoel voor commercie is per fect. Voorbeeld: Als je met „Disney on parade" naar Europa gaat, dan moeten de mensen mede voorstel ling-begerig worden gemaakt door het feit dat er landgenoten in de groep medewerkers verwerkt zijn. Daarom werden er o.a. audities in Amsterdam gehouden. Zijn er leuk voor Rotterdam zeven Ne derlandse meisjes en twee Neder landse jongens gecontracteerd. Zelfs één hoofdrol die van Alice viel in vaderlandse handen. Een Europese cast. Dat moest. On danks dat dat problemen gaf. Mi chel M. Griiikhes. dé grote baas van het totale „Disney on parade"- gebeuren (hij toont als een wat verdorde effecten-handelaar) „Dans is een heel belangrijk onder deel van de show. Als je in Ameri ka dansers aanneemt dan kan je er zonder meer van uitgaan dat ze al lemaal ongeveer dezelfde opleiding hebben gehad. De verschillen zijn slechts kleine nuances. Meisjes en jongens uit Engeland. Nederland, noem maar op, hebben allemaal een andere background, ze hebben allemaal een andere training gehad en het is bijzonder las tig om zo'n groep tot een goed wer kend geheel te smeden. Daarbij ko men natuurlijk nog de taalproble- Terug naar de (avond)voorstelling in de met 4500 mensen volgepakte Wembley Empire Pool (voor de ko mende vijf weken in Londen kan „Disney on parade trouwens al pronken met ..Uitverkocht). Naar schatting zeventig procent van de toeschouwers is meerderjarig. Een een paar cijfers over de show: 150 medewerkenden, een toneelvloer van 18 bij 38 meter. 565 kostuums, totale produktiekosten: 2% miljoen, gulden. Voor het programma dat zich ont rolt kun je vooral in het begin, verbijsterd op de stoel zittend kwalificaties als „ogenstrelend, waarlijk beeldschoon en „voor treffelijk vakwerk uit de recensie doos vissen. De show loopt on danks de oneffenheden-van-het-be- gin-als een zoevende sneltrein, gra- niethard Amerikaans stuntwerk, een gigantisch balmasqué. Alle Disneyaantjes in slagorde voor de ouverture. Alice in het bizarre wonderland compleet met een hele compagnie speelkaart-soldaten, een meer dan manshoog kwistig bewe gend theeservies en een echt steen goede verbeelding van het vorsten paar van dat wondere land. Als uitsmijter voor de pauze blade ren in „Jungle book" en dat resul teert in een ongelooflijke dancing a go-go van Mowgli, de beer Baloo, de orang-oetang King Louie en zijn volgelingen, van de vier (bietende) gieren, van ruim twin reisjes die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 12