Op tv mag je niet missen
c/ME
...en a/steren 1
r(pf)vandaaa
P
THE WHO IS SPRINGLEVEND
PET ROMER IS POPULAIR ACTEUR
its
heeft volop tijdelijk
werk
Paulwaar zijn je
vleugels gebleven?
TVmorgën\
VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1972
Piet Römer heeft zich gehuld in de outfit van een blitse jon
gen. Sportschoentjes, zonnebril lange tijd achteloos op zijn
kruin geschoven, open geknoopt zwart overhemd, waardoor een
bruin verbrande bast zichtbaar is. Hij ziet er welvarend uit,,
maakt een ontspannen indruk. Ongecompliceerd is het woord.
Het is 's morgens half elf. In Amsterdam-zuid, Parnassusstraat
om precies te zijn, geurt koffie terwijl het gezin Römer de dag
doorbreekt. We hebben de afspraak, via, via gemaakt. Römer
heeft bij eerdere telefonische contacten met collega's getoond
niet te staan springen om in de krant te worden uitgemeten.
Daarom die voorzichtigheid, die
achteraf wat overdreven blijkt. Hij
wil best. „Maar ik krijg altijd de
pest in als een journalist door de
telefoon even meneer Römer belt.
Door
Peter d'Hamecourt
Dat geeft het idee dat zo'n man
effe wat in elkaar moet flansen,
daar werk ik niet aan mee. Als ie
mand een verhaal van mij wil heb
ben, dan komt hij maar langs" Een
standpunt dat te billijken is.
Plet Römer is populair. Een tv-ac-
teur-komiek die het theaterpubliek
wel serieuzere dingen laat zien.
Specialiteit
Rollen in stukken van Pinter bij
voorbeeld. Pinter blijkt Romers spe
cialiteit te worden. Maar hoe lof
waardig hij in het theater ook zijn
vak uitoefent, hij zou dat nog Jaren
kunnen doen, zonder die populari
teit te krijgen, die hij via de buis
heeft gekregen.
En daar begint ons gesprek. Piet
Römer afwisselend uitgevloerd en
rechtop verend in een riante fau
teuil.
„Je verschijnt op de buis als de
zoon van Stiefbeen. Het publiek
vindt het leuk en de heren journa
listen gaan over je schrijven. Zo
word je populair. Dat blauwe oog
van Bussum haalt Je uit de anoni
miteit en Je moet ermee leren le
ven. In het begin was het vreselijk.
Ik wist echt niet wat ik ermee aan
moest. Mensen, die je op straat
aanhouden. Als Je in de kroeg rus
tig aan een pilsje staat te happen,
lieden die je een tik op" Je schou
ders geven, waardoor het kostelijk
vocht over Je kleren gaat. Maar
blijven lachen natuurlijk. In het
begin was het heel erg. Mijn vrouw
wilde het niet geloven, tot ze een
keer meeging naar de Bijenkorf".
Prototype
Hü is op de tv het prototype van de
Amsterdammer, de ruwe bolster
blanke pit figuur, dat legt snel een
band naar het publiek natuurlijk.
„Mijn gezicht schijnt op de mensen
een vrij komische uitwerking te
hebben. Overigens het was voor mij
toch een teleurstellende ervaring om
na zoveel jaren op het toneel te
hebben gestaan, in de anonimiteit,
dat j&. zomaar door één tv-rol deze
populariteit haalt". Die populariteit
heeft hij verkregen door vele komi
sche rollen, tegengesteld vaak aan
zijn theaterwerk.
„De totaliteit van de tv is ook
luchtiger. Het theater heeft een
duidelijk andere functie. Een educa
tiever. Niet dat er in het theater
niet gelachen mag worden, maar
daar wordt de research gepleegd".
Je wilt het streng gescheiden zien?
„Niet gescheiden, maar er zijn wel
duidelijk andere functies. Ik geloof
ook dat zo'n stunt als in Rotterdam
waar ze alle bekende smoelen van
de tv in het theater willen zetten
niet direct goed is. Ik dacht dat Je
dan aan de verkeerde kant van de
gezondmaking van het theater be
gint".
Bezetting
Het trekt misschien wel publiek.
„Ja dat zal best. Dat kan de
schouwburg-directie zeggen, tsjonge,
tsjonge wij hebben een bezetting
van tachtig procent en daarginds
hebben ze maar zestig procent.
Maar wat heb je ermee bereikt. Je
moet niet denken, dat een volgende
keer dat publiek er weer intippelt.
Misschien zie ik het verkeerd".
Tv-kijkers gaan niet naar het thea
ter om de populaire Piet Römer
Pinter te zien spelen. „Zo ongeveer
ja. TV is ook veel consumptiever
wat talent en produktie betreft. Iets
is zo voorbij. Het moet ook snel ge
maakt worden. Daarom zal ik ook
steeds wel gevraagd worden als ze
weer zo'n ruwe bolster blanke pit
figuur nodig hebben. Ze hebben
geen tijd om te zoeken. Römer doet
het goed dus waarom zouden we
Römer niet nemen. Geen enkele rol
is makkelijk natuurlijk of het nou
Pinter is of een rol in 't Schaep..
Tv hééft Je dan wel een image ge
geven. "Ja, en is dat erg? Voor het
publiek mag ik best dat type zijn.
Ik zou het alleen erg vervelend vin
den als ik als mens ook maar èèn
kant zou hebben. Ik ben in een he
leboel dingen geïnteresseerd. Behal
ve in politiek, want dat begrijp ik
niet".
Welke kanten heb je dan zoal?
"Ja God zoveel dingen. Ik ben een
vrij optimistisch figuur, geen huile
balk en ik klets graag, in de kroeg
en thuis met mijn kinderen (drie
zoons en èèn dochter). Tot diep in
de nacht zitten we dan met de fa
milie de wereld te verbeteren. Al
leen de kater de volgende ochtend
hou Je er aan over. Toch erg fijn
om te doen".
Ja Ajax
Je bent toch wel een beetje wat
men dan zegt. zo'n typische Am
sterdammer? "Ja, ik ga naar Ajax,
maar verder—
Hij raadpleegt zijn horloge of hij
wel of niet een sigaret zal nemen.
Er ontspint zich een discussie over
de viering van de verjaardag van
de oudste zoon. enige hilariteit, over
de wijze waarop de ouders wel of
niet welkom zijn op het verjaar
dagsfeest. Zijn vrouw zegt dan:
"Hij is een open boek".
Hij maakt ook niet de indruk an
ders dan een open boek te zijn. Hij
besluit toch een sigaret te nemen.
Stelt de zaken ongecompliceerd
voor. "Ik wilde acteur worden en ik
ben het geworden. En ik walg er
nog steeds niét van". Als dat mo
ment zou komen dan zou hij er su
biet meer stoppen. "Ik ben niet
bang dat dat moment snel komt.
maar ik ben ook niet van plan tot
aan mijn vijfenzestigste door te
gaan."
Voor die tijd heb Je voldoende be
reikt? "Bereikt, wat heet bereikt. Ik
hou niet van die opmerkingen.
Mensen willen altijd ergens toeko
men. Iets bereiken. Je weet toch
nooit wanneer je hèt bereikt hebt.
Als je hèt bereikt hebt, dan is alles
voorbij. Dan is het leven afgelopen.
Mensen durven toch niet echt van
het leven te genieten. Mensen spa
ren voor hun oude dag, maar ver
geten, dat ze nu ook leven. Je moet
ook van alles in die samenleving
van ons. Je mag nooit iets. Je mag
ADVERTENTIE
UITZENDBUREAU LUBA
Volop keus uit baantjes i
NIEUWE RIJN 35
omstreken.
LEIDEN
Ook nachtwerk.
TELEFOON 40341
The Who is nog springlevend. Tien
duizend fans zagen gisteravond in
de Oude Rai in Amsterdam nog
steeds de beste pop-stage-act ter
wereld. Het was alweer een Jaar ge
leden. dat The Who in Nederland
was. Voor het eerst kwamen zij nu
buiten het terrein van het Concert
gebouw en onder contract bij Mo-
jo's Berry Visser.
Enkele uren voordat de orkaan
van lawaai, waarin knap gestyleerd
toch nog altijd een melodie blijft
hangen, zou losbarsten, over de
hoofden van hen, die het nog een
heer allemaal wilden beleven, wat
zij al enkele keren hadden meege
maakt. hingen de vier makkers van
het geweld nog lijkbleek over het
toilet in hun kamers van het Oku-
ra-hotel. Aan het begin van hun
Europese tournee in Belgie waren
zij zich te buiten gegaan aan een
Belgische steak.
.De stage-act ontlaadde daar
om waarschijnlijk niet in al te on
stuimige standen, zoals zij die in
Beltrie hadden getoond en zoals wij
ze ook kennen uit vroeger Jaren.
Maar ondanks dat Roger Daltrey
zwaaide zijn microfoon-act, Pete
Townshend sprong op Olympische
hoogte en zette zelfs een salto in
die hij niet afmaakte. John Enst
wistle stortte zich in het gelv
riet in het gewoel en sneeld
zijn partij mee.
Het is-v •rimingwo'rkend
The Who aan het werk blijft. De
Engelse formatie mag na de Beatles
en de Rollins Stones toch wel als
een doorbraakgroep worden aange
merkt. Meteen na Beatles en Stones
moeten we The Who schrijven. In
1968 definitief doorgebroken. Makers
van een op de Amerikaanse rythm
and blues geïnspireerde muziek. Die
aanvankelijk vooral bekendheid
kreeg vanwege hun zonder schroom
voor het aantal decibellen bediend'
volume-regelaar. Met de pop-opera
Tommy brak de stage-act pas goor!
door en gisteren in Amsterdam
bleek alleen maar, dat het live-or
treden nog steeds als de beste mor
worden beschouwd in de wereld va
de pop.
De gigantische licht-installatie. di
een duidelijke rol speelt in het ge
beuren, wordt vakkundig bedien
Zij vervult een al even belangrijk
rol als de muziek zelf. De nummer,
waren niet nieuw. Ieder mag ze in
vullen. Dwars door het repertoire
gaan ze op deze toerneer. Wel blijkt
dat de groep nauwelijks op het we
reldsucces Tommy hoeft terug te
ballen om het publiek met de ar
men in de lucht te krijgen.
Wie het hechte team aan het werk
ziet, denkt dat het niet kapot k%n.
Maar Jevraagt je af of dat, werke
lijk wel zo is .Als John Enstwistle
al een keer een solo-uitstapje heeft
gemaakt om zijn artistieke aspira-
«tiigp'ï 1an kan dal wel
,Qrste leken zijn in de
een uiteen drijven van
I dai neuhte team. Dat zou jammer
zijn. want The Who. zoals ze nu is.
is een van de weinige groepen, die
ontzettend veel waar levert voor het
betaalde geld.
PETER D'HAMECOURT
nooit voor je vijfenzestigste met
pensioen".
Sommigen hebben ook de mogelijk
heid niet. Economisch gezien.
"Dat is uitermate lullig. Ja. Ik wil
het echt niet zolang volhouden". Je
neemt daarom nu ook veel werk
aan. Uit economische noodzaak?
"Niet bewust. Ik zeg niet zo gauw
nee. Maar daar zit ook een andere
noodzaak achter. We hebben alle
maal een armlastig familielid niet
waar, die af en toe kameraadschap
pelijk de hand op Je schouder legt
en het handje ophoudt". De fiscus?
"Ja, die is onverzadigbaar".
Succes geeft iemand snel het idee
nooit te mogen falen. Iemand, die
door de goede luim van het punliek
in genade is aangenomen kan ook
weer pijlsnel vallen.
Je loopt niet op Je eten om
geen missers te maken. "Nee, van
m'n leven niet. Als ik zou bespeu
ren, dat ik dat zou moeten doen,
dan stop ik ermee. Dat is geen le
ven natuurlijk. Wat dat betreft is
theater wat zekerder dan tv. Op
het toneel heb Je mogelijkheden tot
herstel. Op tv mag Je niet missen.
Zoals Cruijff het zich niet kan per
mitteren vier keer alleen voor de
keeper te falen'.'
Paul McCartney heeft natuurlijk
veel meegebracht, toen hij met
Wings dubbeldeks Europese grenzen
ging doorsnijden. H\j is tenslotte
ex-Beatle, een prima-de-luxe-bas-
sist. een componist van een van de
bovenste planken en een zanger, die
tussen kopgroep en middenmoot
hangt. Dat is heel wat en wat
meer. iedereen wist dat al. Geen
sterveling wilde hem na al die ja
ren nog door het slijk halen. Nu
hij met Wings is, gebeurt dat mis
schien ook niet. Er blijft eerbetoon
voor een man met zoveel muziekge
schiedenis in zijn bas.
Even waar is, dat een man. die
ampele Jaren terug net zo veilig
voor publiek was als een vette kluif
voor een bloedhond, nu aan het
eind van "n roek-voorstelling vraagt
aan de mensen om naar voren te
komen. Om er een gezellige pan
te maken, om samen toch mee
te helpen het verwaterde beeld van
weleer op te poetsen. En daar zit
dan zijn vrouw, Linda genaamd,
mee te zwenken met d'r armen.
Om echtgenoot te helpen zoals ze
dat tijdens de voorstelling doet met
handdoeken aangeven en piepkleine
grapjes maken.
Diezelfde mevrouw McCartney heeft
tijdens dat hele optreden achter de
elektrieke piano gezeten met de we
tenschap dat de volumeknop zo
goed als dichtgedraaid stond. Die
piaonvolumeknop ging aan het einde
open. In „My love" en „Mary had a
little lamb" bij voorbeeld. Toen zat
echter man Paul achter de toetsen.
Was het dan zo rot allemaal? Nee.
Wings vulde helemaal niet onaardig
een doordeweekse avond. Zorgde
voor kleine uitschieters zelfs, „Sea
side woman" was er zo een, en een
nieuw nummer dat op de volgende
elpee komt maar waarvan ik de
naam niet kon verstaan. Voor het
overige degelijk overwegend rockerl-
ge muziek die zonder de naam
McCartney weinig opzien zou baren.
De Drie Bekende Onbekenden,
NEDERLAND l
6.45
6.55
10.40 -
NEDERLAND
6.45 -
6.55
7.05 -
7.30
8.00
8.45
9.25
9.55
10.15
l het huis i
Brigadier Dog (NOS)
Journaal (NOS)
Kinderen bouwen hun droomwijk, finale van een
schoolradio-serie (VARA)
Het Museum. Pools tekenfilmpje (VARA)
Journaal (NOS)
Daar komen de schutters: Operatie Kilt, tv-serie
(VARA)
Commissaris Maigret Maigret
drie weduwen, tv-film (VARA)
Kom maar binnen: Moeders en zeehonden, tv-
serie (VARA)
Journaal (NOS)
Brigadier Dog (NOS)
Journaal (NOS)
De Flaxton Boys, tv-serie voor de jeugd (NCRV)
Vaders wil is wet, tv-serie
Journaal (NOS)
De vrouw in het wit, tv-feuilleton naar het boek
van William W. Collins (NCRV)
Hier en Nu: actualiteitenrubriek (NCRV)
Het koor de Mastrechter Staar (NCRV)
Ander Nieuws (NCRV)
Journaal (NOS)
Voorlichtingsprogramma schooltelevisie (NOS)
De VPRO was zo braaf ge
weest zijn zendtijd om te rui
len met de NOS. zodat we gis
teren de hele avond getuige
konden zijn van het parlemen
taire spel, zoals dat wel ge
noemd wordt. Ik moet zeggen
dat het af en toe wel iets
menselijks had. De microfoon
installatie voor de Tweede Ka
mer werkte slechts met tussen
pozen (wij konden wel alles
verstaan, want de NOS ge
bruikt prima spullen), met het
gevolg dat de volksvertegen
woordigers op hulpeloze wijze
tegen het magische stokje
stonden te blazen, als een soort
mond-op-mond-beademing die
weer leven in de dode materie
zou moeten wekken.
Menselijk is ook, als iedereen
uit de wandelgangen terugkomt
en met twinkelende oogjes vol
blijde verwachting rechtop gaat
zitten, als Marcus Bakker naar
het spreekgestoelte loopt. Mar
cus is Immers de Wim Kan
van de Kamer, hij hekelt zijn
publiek, hij drijft de spot met
zijn publiek, maar men weet
dat dat zijn vak is, dus ver
geeft men het hem gaarne.
Sterker nog: men verwacht het
van hem. Hij noemt dus het
staatshoofd een erevoorzitter
van een goochelaarsvereniging
en verklaart dat er niets meer
te lijmen viel. omdat alle lijm
al tussen de zetel en de broek
van de heer Biesheuvel zat.
En wat doet ondertussen de
camera? Die kent zijn plicht
en brengt alle toegesprokenen
in beeld, zodat wij ons kunnen
verblijden in schaterende of
toch op zijn minst grijnslach-
chende, kamerleden een uiter
mate geruststellend gezicht on
der de huidige omstandigheden.
Mijn vrouw kwam op het eer
ste gelach om Marcus Bakker
haastig toesnellen, de onheil
spellende woorden sprekend:
„Als de Tweede Kamer al
lacht, wat moet het volk dan
niet lachen. Dat moet dan wel
blauw van het lachen in de
huiskamer zitten".
Dat zou Je denken Ja, maar
achZo leuk is het natuur
lijk ook weer niet. Het is ei
genlijk alleen maar onbedaar
lijk leuk als Je mekaar kent en
als Je een spel speelt van tik-
als Je een spel speelt van tik-
kie-jij-bent-'m. nee, tikkie-Jij-
bent-'m. Als de Amsterdamse
tweede driejarige hbs zijn
grote Jaarfeest had en de lera
ren voerden hun traditionele
eigen toneelstuk op met ge
schiedenisleraar Henk Vonhoff
als de dikke politie-agent. Ja,
dan zaten alle leerlingen in de
zaal zich te bescheuren van
het lachen, maar de buiten
staander voelde zich buitenge
sloten.
Hij kende de toespelingen niet,
hfj besefte niet dat in een be
paald milieu een eenvoudig
zinnetje als bijvoorbeeld: „Ik
dank de heer Den Uyl voor
zijn onverwachte steun" (ik
schud even iets uit mijn mou
wen) een gigantische kwinkslag
is en daarom zal hij gauw ge
neigd zijn te denken dat hij in
de maling genomen wordt of
dat hij geen gevoel voor Twee
de-Kamerhumor heeft.
Ik weet niet wat erger is. In
ieder geval komt een man als
Van Mierlo sympathiek op mij
af. omdat hij de Indruk maakt
in zijn eigen vriendenkring wel
eens leukere grappen te horen
en omdat hij zich ook echt
boos loopt te maken over wat
bijvoorbeeld Wiegel zegt.
Ik geloof, sprekend als tv-criti-
cus en oordelend naar de
„show" die ik gisteren zag op
voeren, dat in een situatie als
deze de hartelijke lachers het
op den duur verliezen bij de
publieke opinie en dat de poli
tici die niet meteen iedere zin
leuk vinden zodra er een woord
in voorkomt dat ook door nor
male mensen wel wordt gebe
zigd, de uiteindelijke winnaars
zullen zijn.
NICO SCHEEPMAKER
drummer Denny Seiwell, en gitaris
ten Denny Laine en Henry McCul-
loch krijgen onder vaders vleugels
niet te veel ruimte.Henry eigenlijk I
nog het meest, de ex-Greaser so-
leerde in Henry's Blues en kreeg
verschillende features in de num
mers van Paul.
Moody Blues-er van-weleer Dennv
Laine zong ook zo nu en dan en j
vulde fijntjes de geluiden aan, die j
we van de drie genoemde elpees
kennen. Maar alles bleef in het j
nette, geen persoonlijke uithalen.
Ik weet niet hoeveel sentiment er I
in Paul's drijfveren heeft gescholen.
Er was een Paul McCartney, die j
met zeer bekende, maar wat houte- I
rige (onverschilligheid. zenuwen, i
kwaadheid over de critieken, on-
macht; wie zal het zeggen?) bewe
gingen een act probeerde op te til- j
len. die in deze vorm nooit van de
grond is te krijgen. Want welke
band ter wereld huisvest nu een
pianiste(e), die eigenlijk niet mee.
mag doen. Wings over Europe
bracht meer schaduw dan zonlicht1
voor Wings. Omdat iedereen toch
veel verwachtte. Paul krijgt zijn i
vleugels nog niet terug. Of zijn ze
verbrand?
THOM OLINK
ZATERDAG 19 AUGUSTUS 1972
i F.M-kanalen
7.02 (SI Lichte
reportages en berichten (7.3
7.41—8.00 Aktualiteiten; 8.308.40
Nieuws), 10.00 (S) Verzoekplatenpro-
gramma (10.3010.32 Nieuws). 11.55
Meedelingen. 12.00
12.16 Franco huis. Informatie voor
het bedrijfsleven. 12.26 Mededelingen
automobilisten. 14.00 (S)
;z-cocktail. 14.45 STross-Coun-
15.30 Nieuws. 15.33 Een lichte
;-het-zelf kursus in revue-spelen.
15 (S) licht muziekprogramma
30 Nieuws. 17.32 Aktualitelten.
Klankbeeld over antieke
hun bezitters. 18.20 Werelc
naai. 18.30 Nieuws. 18.41 Voor de
kleuters. 19.00 (S) Verzoekprogramma
21.00 Apollo XXI. 21.20 (S) Licht
muziekprogramma. 22.20 (S) Gesprek.
22.30 Nieuws. 22.40 (S) T...S..T...:
sport. kabaret en muziek. 23.55
7.00 VARA, E.54 VPRO. 8.00 VARA,
7.20 (A) Gevarieerd programma
om 7.25 Van de voorpagina; y.m
Dsze dag; 8.00 Nieuws. 8.11 Aktuall-
Paid en Linda McCartney
telten; 9.35 Waterstanden. 10.30 (A)
Muziek en Informatieshow, met om
11.00 Nieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 Ac
tualiteiten. 13.23 (S) Jongerenpro
gramma. 14.33 VARA-Varla. 14.35
Plus-Hiro-magazlne. 15.05 De komen
de week ln het Nederlandse muziek
leven. 15.25 Gesprek. 16.00 Nieuws.
16.03 (S) NOS-Jazz. 16.45 Amateuris
tische muziekbeoefening. 17.15 Le
zing. 17.30 Radioprogramma's ln de
belangstelling. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Nederlands gezin praat over
htm doen en denken ln het dagelijks
leven. 19.00 (S) Licht ensemble. 20.00
Nieuws. 20.05 (S) Brassband Magazi
ne. 20.30 (S) Metropole Orkest met
zangsolist. 21.00 (S) De Staalkaart.
23.00 Nieuws. 23.10 (S) Muziek voor
de late avond. 23.55 Nieuws.
nilv. m 240 m. en FM-kanalen
700 Nieuws. 7.02 Popstation (8.00
koffie (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws.
12.03 Elpee Pop 13.00 Nieuws. 13.03
verzoeknum-
Pl atenp rogramma
15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws. 16.03—18.00 Sport
met om 17.00 Nieuws.
16.02 (K) Voor de kinderen. 16.15
- r van Goud (River of
de Jeugd. NOS: 18.43
Rally Cross. 19.40 (K) Dag Nederland:
programma over vakantie-besteding
ln eigen land. NOS: 20.00 (K) Joum.
AVRO: 20.21 (K) Drieluik: gevarieerd
programma. 21.45 AVRO's Sportpano-
rama. NOS: 22.35—22 40 (K) Journ.
Nederland II—
NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog.
NOS: 18.56 (K) Journ. E.O: 19.05
(K) Aardrijkskunde van het Heilige
Land, film. 19.20 (K) Diplomatiek pro
fiel, fllmportret. NOS: 20.00 (K)
Journ. KRO: 20.21 <K) De Sparks
Feddersen i Produktie
22.15 Folklore Concert t g.v het 14e
Internationale Congres Pueri Canto-
res. KRO RKK KOR. NCRV: 22.45
Oecumenische Ontmoetingsdag ln
Utrecht. N06: 23,05—23.10 (K) Joum.