iik stuk toneel at er te (kien is Kantenklare JULES ROMAINS OVERLEDEN Nieuwe uitgaven 'nToastop de nieuwe oogst. Coebergh bessenjenever Dansen is puur plezier! ffilJPAG 13 AUGUSTUS 1972 'i" On, 'jjj Het nieuwe toneelstuk van Arnold Wesker, dat momenteel Londen sterk de aandacht trekt, heet een blijspel. Inderdaad het in volkomen contrast met Weskers vorige creaties een luk theater vol menselijke goedaardigheid en grappigheid. Jfit ondanks het feit dat hierin, zoals de titel "The old ones" een groep mensen met een been in het graf getoond iolordt, mensen tussen de zeventig en de tachtig. -Jt, 900, fie Jaren geleden de Nederlandse laat Wesker de toeschouwer ook on- odukt.ie van Weskers „The kit- dere hoedanigheden zien van de fa- N ien" door het Nieuw Rotterdams milieleden en hun vrienden. Zij zijn 000.' oneel heeft gezien John Dexter verdiept in allerlei bezigheden. 45^|jS toen de Engelse gastregisseur Aleen de zwakzinnige Millie zal zioh kunnen voorstellen dat prachtig uitgebeeld door Rose Hill heeft geen taak en brengt de tijd door met voortdurend telefoneren naar haar vriendin Sarah om over niet bestaande broeders en echtge noten die al lang dood zijn te pra ten. We zijn getuige van de naijver en de wederzijdse goede bedoelingen van deze mensen, waarbij die ver houdingen zich toespitsen tijdens de woordenstrijd met bijbelse en ande re citaten tussen de twee broers Emmanuel (Max \frall) en Boomy (George Pravda) De climax van die discussie brengt een soortgelijke in herinnering die voorkomt in Weskers „Roots". Ter wijl Emmananuel bijna naakt op zijn bed afrent breekt dan niet in woor den van anderen maar in een nieuwe eigen taalde boodschap van het stuk door, over het geweldige van het leven, zelfs al staat men aan de poort van de dood. prachtige climax, hele- ■25| „the old ones" een briljant ukje theater is, dat bovendien met Dexter als regisseur bij ader overtuigend wordt opgevoerd het hierin wel geïnteresseerde pjlmdense publiek. die toch geen J:od is, wist inderwel in de huid van Weskers rakteristieke Joodse figuren te uipen. De enige niet-Jood is de ,c likte Cockney-figuur Jacky, die in O,, he old ones" als een soort kata- ator fungeert voor de typisch odse trekken bij de anderen. Het voortreffelijk theater, hoewel het zelf veel minder orthodoxe to- in zich heeft dan Weskers werken en een echte plot Ibreefct. iele maanden geleden had ik de van de eerste schetsen i het stuk in handen te krijgen, de voorstelling werd ik speciaal #j troffen door de rol van de doch- van de heldin in het stuk die ah heet, en die prachtig ge- eid werd door de niet-Joodse ac- Patience Collier. Maar tot grote verbazing moest ik vast- 11 Jen dat de dochter in die eerste ^arom veranderde Wesker een menrol in een vrouwenrol? Het voord luidt dat niet hij, maar Ier de verandering had gewild, n interview zei Dexter „We i een vrouwelijk tegenwicht Wesker stemde daarmee in herschreef die rol." Het persona- dat hieruit ontstond, Sarah's hier Rosa, is nu de spreekbuis jongere generatie en Susan ?1 speelt die rol bijzonder tref- gaat „The old ones" dan over ;er er geen plot is? Het is een beelden van diverse leden van L" nanuels familie, die voor een feest bij elkaar komen. De waarop dit laatste gebeurt ,w„ slimme theatervondst die pier in een vrij laat stadium van •eiding Wesker in het oor iter de. familie is druk bezig van de taaaltijd iets bijzonders te ma- r dan'k zij een ingenieus iltoneel van Douglas Heap, dat rijf compartimenten is verdeeld, opwindende rin de enige fout ix het gebrek aan de Joodse elemen- maal passend voorstelling wa misschierx ligt homogeniteit in ten. „The Royal Court" heeft intussen grote plannen aangekondigd voor de komende maanden: „Cork Leg" van Ricbar'd, Brendan Behan's posthu- me stuk, de wereldpremière van Edna O'Brien's „A Pagan Place", I een stuk van Jonathan Hales dat „Brussels" heet en in december Os borne's laatste stuk „A Sense of De tachment" onder regie van Frank Dunlop. ADVERTENTIE BOE-HET-ZELVfRS ATTENTIE! Wat sJecht te repareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onlxeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les; op hout, steen, beton, metaal. In het Mickery theater in Amsterdam loopt deze en volgende iveek de "George Jackson, black and white minstrel show" van de Londense Pip Simmons theater group. Gedurende nog 10 dagen zal in het Amsterdamse theater de discriminatie van de neger en de onverbiddelijke strijd ertegen in de vorm van totaaltheater worden behandeldwaarbij ook het publiek een groot werkzaam aandeel heeft. Leider Pip Simmons, wil met zijn imitatie van de vroeger in het zuiden van de V.S. gevierde Black and White minstrel shows, hedendaagse kritiek leveren op zowel blank als zwart. PARIJS (AFP) Naar eerst gis teren bekend is gemaakt, is de Franse romanschrijver Jules Romains op 14 augustus op 87-jarige leeftijd over leden. Hij is gisteren in alle stilte op père lachaise in Parijs begraven. Jules Romains is lang ziek geweest. Zijn werkelijke naam was Louis Fa- rigoule. Hij heeft vele romans ge- schrevexx w.o. "Les copains" en "Les hommes de bonne volonté" en ook toneelstukken, waarvan "Knock" het bekendste is. Romains was sinds 1946 lid van de Academie Francalse. De produktie van Romains was enorm. Zijn werk is verzameld in bijna 100 delen. Hii is vooral bekend geworden als de voornaamste vertegenwoordiger van de literaire stroming die het "Una- nisme" wordt genoemd. Volgens Ro mains is het unanisme een dichter lijke visie op het universum waarbij men beseft dat het geheel van een groep meer is dat de som van de in dividuen afzonderlijk. Elke collecti viteit heeft een eigen "ziel". Romains heeft deze visie gestalte gegeven in zijn eigen muzikale maar wel origi nele gedichten en vooral in zijxx ro- xxiancyclixs van 27 delen "les hommes de bonne volonté". In elk deel be handelt hij een actueel sociaal thema uit de periode tussen 1908 en 1933, zo als het bolsjewisme, de wereldoorlog, de kerk en de vrijmetselarij. Hij schil derde op deze wijze een monumen taal maatschappelijk panorama van de eerste helft van de twintigste Romains heeft zich zijn hele leven met politieke vraagstukken bezig ge houden. In 1933 publiceerde hij "pro- blèmes Européens" en in 1934 "le couple France-Allemagme". Tijdens de bezetting van Frankrijk door de Duit sers gaf hij commentaar op de poli tieke kwestie vanuit de V.S. BRAMMET JE FOK EN DE BRAMPOPPEN tt Niet alleen de Bolhoed en de Ruit waren nieuwsgierig het plan was om Bram Fok een loer te draaien. Achter de ver- qjngsdeur luisterde ook de secretaresse gespannen om ieder fdop te vangen, dat haar baas zou spreken. 1ar uit gewoonte ivas Maliversatti een voorzichtig man gewor- en hij dempte zijn stem dus zo, dat Bolhoed en Ruit hem hts met moeite konden verstaan. De secretaresse hoorde dus minder. Het enige, wat tot haar doordrong, waren losse „Paar weken poppetjes paniek Bram alles kioijt". Woede over al die geheimzinnigheid deed rimpels trekken in haar vochtinbrengende crème. Het enige, wat ze weer wel duidelijk hoorde, waren de stemmen vcun Bolhoed en Ruit, toen Maliversatti eenmaal was uitgesproken. „Geweldig! Dit is een meesterlijk plan, kerel. Als dat niet lukt. dan lukt er helemaal nooit iets meer. Eindelijk zullen we dan toch op die zeeman wraak kunnen nemen". „Dat dacht ik ook", zei Maliversatti tevreden en hij nam de bundels bankbiljetten over. Leidse bioscopen en Delila" 14 Jr vr„ ma., dl. ook "Eu.:":., Bunny Pa- l. Dag. 14.30, 19.00 en '21.15 uur. Zo. 14.30, 16.45, 19.00 en 21.15 uur. Lido: "Veel liefs uit Moskou" 14 Jr. >ag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur. Zo. 14.30, 19.00. 16.45 en 21.15 uur. Luxor: "Dracula vs Frankensteh 21.15 14.30, 19.00 en 21.15 14.00. 16.45. 19.00 en 'Safari, ïè'.iö 'Het Wijfjesdier" 18 jr. 14.30, 19.00 en 21.15 21.15 Vr./ "Pippl Laug- 18 jr. T entoonstellingen De Lakenhal Expositie „De Leidse hofjes". Dag. 10 uur voorm. 5 uur na middag, zo. 1-5 uur nam (t.e.m 9 september) De Lakenhal Expositie 18dP eeuws Leids zilver (t.e.m 26 augustus) dag 10-5 uur Zon. 1-5 uur nam. loonstelllng 1 Lelden „Fai over zeilen lr t.e.m za 10 i Zon. 1-5 uur zat. 10 uur en f.d 1—5 uu Ned Legermi Volkenk ii de Stille m. (t.e Moler Zuidzei -5 uur nam 7 Januari). m Geopend maandag 'ageD 1-5 uur tenschappen dag 10-4 Dag 106 uur zon- schilderij en). Rané Nijhof (tekeningen), Mach- téld Hooyen (gouaches) en Adriana Baarspul (keramiek) di. t.e.m zat. (t. e.m 2 september). Rijksmuseum voor natuurlijke his torie (Raamsteeg 2) Dierenleven in Su- 9.30 uur 26 okt.) Galerie De Jomp. Exposl- stil- 7—10 tie Bert Slingerland (monotypes, stil- Hen, m- - 12—10 levens, aquarellen, 25 augustus) Bezoekuren Ziekenhuizen Hé zus, zc houen ons eronder. Een boek voor vrouwen en oudere meisjes, door Joke Kool-Smit. Zwart Beertje. Uitg.: A. W. Bruna en Zoons Utrecht f 3,50. De wonderbaarlijke wèreld van de magiërs, door Jack F. Chandu. Uitg.: L. J. Veen. Wageningen. Kind in gezin en groep in de Ver- enige Staten en de Sovjetunie, door Unie Bronfenbrenner. (L. J. Veen). Johan de Witt, een volmaakt Hol lander. door Dick Schaap en Teun van den Berg. Uit.: Teleboek, Bus- Hoe is het ontstaan? Dit woord: DIENSTKLOP- per Een klopper is iemand diie klopt, maar ook iets waarmee geklopt wordt. Men gebruikte het woord nog niet zolang ge leden voor: omroeper, dus voor de man die op een bekken sloeg en dan mededelingen deed; voor porder, dat wil zeg gen; voor iemand die mensen op tijd wekte en voor drijver bij de jacht. Als werktuig was een klopper: een metalen hef boom waarmee men op de duer klopte, een voorloper dus van de huisbel. Bij uitbreiding is een klopper: iemand die zich ergens mee bezighoudt en een dienstklop per wordt hij genoemd die nauwkeurig alle diensten ver richt, zich met overdreven ijver op zijn werk teolegt en zich daarmee in de gunst van zijn superieuren dringt. ADVERTENTIE Kinderafdeling maandag vrijdagavond 18.3019.00 v Ellsabethziekenhuls 3e klasse. dag( 11.30 Kraamafdeling: 3e klasse 15 16 en van 18.4519.30 u 2e Klasse .3012.00 (alleen vaders) 15.0016 :h Ziekenhuis: Klasse 19—19 45 din v 13- i 24: ouders dag 10.30—11.30 14.30— 14.30—15.30 uur (zaal 51 babyzaal) alleen voor ouders dag vanaf 10.30 uur Kinderzaal keel- neus- en oorheelkunde dag, behalve dlnsdae 18 1519 00 uur dinsdag 13-14 behalve op dinsdag jrden. Voor deze patiënten De bezoektijden voor de afdeling Verloskunde (kraamvrouwen) zijn West-Indische kerriesoep Snijd een flinke banaan in zeer dunne schijfjes en bak deze zachtjes op een laag vuur, samen met een gesnipperd ui tje en twee theelepels (of meer) kerrie. Voeg, als de ba naan praktisch gesmolten is, geleidelijk en steeds goed roe rend een liter kippebouillon toe. Roer een papje van twee volle eetlepels bloem en een dl. melk en voeg enkele lepels van de hete soep toe. Roer het mengsel vervol gens door de rest van de bouil lon en blijf roeren tot de soep gebonden is. Voeg desgewenst, nog wat koffieroom toe. WINA BORN mogelijk infectiegevaar helaas niet op bezoek komen. echtgenoten. Alleen- Praematurenafdellng gelden dag 18.3018.45 zaterdag afdeling 16.0017.00 echtgenoten 19.0019. deling 15.0015.30 alleen 18.00—18.30 i—- HAAGSF bioscopen APOLLO: „De vier vuisten van de duivel", 14 Jr., dag. 12.15. 14.30. 19 en 21.30 uur; za. en zo. 12.15, 14.30, 16.45, 19 en 21.30 uur. ASTA: „De rauwe leerschool", 14 jr.. hag. 14.30, 19.15 en 21.30 uur; zo. 13.30 16, 19.15 en 21.30 uur. BIJOU: „Blue movie", 18 jr.. dag. 14 19.30 en 21.30 uur; zo. 14. 16.15, 19.30 en 21.30 uur. CAMERA: „A clockwork orange", 18Jr. dag. 14.15 en 20.15 uur. CINEAC: „Goofy de held van de Olym pische Spelen", dag. 9.30, 11.30, 13.30 en 15.30 uur; zo. vanaf 11.30 uur: „Zeg maar Ja tegen het leger", dag. 17.30, 19.30 en 21.30 uur. CORSO: „Veel liefs uit Moskou". 14 jr. dag. 14, 19 en 21.15 uur; zo. 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. DU MIDI: „Wat zien Ik", 18 jr, dag. 20.15 uur; za. en zo. 19 en 21.30 uur. EURO CINEMA: „Can-Can", a.l„ dag. 14 en 20 uur; za.. zo. en wo. 16 en 20 uur, e.l. „Frankenstein leeft". FLORA; „Erotische dromen in Zwe den". 18 jr., dag. 14, 19 en 21.15 uur; zo. 14, 16.30, 19 en 21.15 uur. KRITERION„Ciao! Manhattan", 18 Jr-, dag. 15. 19 en 21.30 uur. METROPOLE: „West Side Story", 14 Jr. dag. 14 en 20 uur. ODEON: „Buck, de priester en de dui vel", dag. 14, 18.45 en 21.15 uur; zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur. OLYMPIA„Dirty Harry", dag. 14 en 20 uur. B. 18. PASSAGE; „Lucky Luke", a.l., dag. 13.45. 16.15, 19 en 21.30 uur. REX: „De waardin zoekt de zonde op", 18 jr.. dag. 9.30, 11.30 13.30, 15.30. 17.30, 19.30 en 21.30 uür; zo. vanaf 13.30 uur. ROXY: „Catlow, de vogelvrije'' 14 Jr.. dag. 14.30 en 20,15 uur; vr. en za, 14.30, 19 en 21.15 uur; zo. 19 en 21.15 STUDIO DE LUXE: „Puppet on a chain", dag. 14.15, 19.15 en 21.30 uur; zo. 13.30, 16. 19.15 en 21.30 uur. STUDIO: „Ciao! Manhattan", 18 Jr., dag. 19.30 en 21.45 uur. THALIA: „Django Kills", 18 jr.. do, ma. en di. 14.30 en 20.15 uur; vr. alleen 14.30 uur; za 14.30, 19 en 21.15 uur; zo. 19 en 21.15 uur. DE UITKIJK: „Les Hlstoires Extraor- dinaires", 18 Jr., dag. 14.30, 19.15 en 21.30 uur; zo. 13.45, 16, 19.15 en 21.30 uur. ADVERTENTIE Gehoord, gisteren op radio veronica? Vooral als je het goed kunt. Dat is logisch. Maar op Radio Veronica hadden ze het over dansles. Ja, je moet het eerst leren. Maar je leert het al dansend. Met goeie muzièk, ontspannen sfeer, leuke lui om je heen. Puur plezier! Hangt wel van de dans school af, natuurlijk. Echt goed dansen dat betekent de nieuw ste dansen- als eerste leren, de nieuwste hits als eerste horen. In een gezellige omgeving. Daarom: dansen is puur plezier bij PLEZIER Dansacademie Wielinga, Nwe. Rijn 28, Leiden Dansschool Martin Visser, Op 15 plaatsen in de Rtfn- en Gouwestreek, Tel. 01710- 2 08 46 Danscentrum Evert Castelein, Hooglandse Kerkgracht 48, Leiden woorden nam hij een forse sprong en greep de bo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 21