Op kritieke momenten van het leven spreekt geweten ZENDING - IN DEZE TIJD WOORD VAN BEZINNING Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 12 AUGUSTUS Over het geweten heeft de r.-k. moraaltheo logie heel wat meer te zeggen dan de bijbel. Hier komt n.l. dit woord niet voot noch in het oude testament, noch in de evangeliën. (In Joh. 8 :9 staat het niet in de oudste handschriften, waarom het in de nieuwe ver taling dan ook is weggelaten)- In de Handelingen der Apostelen (tweemaal) en in de brieven van het nieuwe testament komt het woord wèl voor. Dat er in de r.-k. moraal theologie zoveel over te vinden is, zal wel komen omdat in de biechtstoel het geweten nog al eens kon spreken en de priester een antwoord moest hebben op alle eventuali teiten die zich konden voordoen. De Statenvertalers zijn zeer voor zichtig geweest met dit woord. In de oude drukken vinden we het in het geheel niet. Zij hebben het Latijnse woord consciëntie" gebruikt wat eeai letterlijke vertaling is van het Grldkse woord dat in het nieuwe testament te vinden is. Dit woord betekent: mede-weten. Trouwens, ons woord "geweten" schijnt dezelf de betekenis te hebben, medeweten met iets, iemand anders. Maar er wordt nog wel eens onderscheid gemaakt tussen geweten en consciën tie doch hiermee zullen we u niet ver moeien. Voor 'n r.k. moraaltheoloog mag dit onderscheid misschien van belang zijn, voor een protestant maakt het, lijkt ons, weinig of niets uit en hij kan geweten en consciën tie gewoon naast elkaar gebruiken. Niet alleen een priester, maar iedere pastoor zal met het geweten te maken krijgen, want hij krijgt te maken met mensen die hem vertel len dat ze het een of ander niet kunnen doen, want hun geweten het je verbiet hen dat. Het kunnen maken met mensen die hem vertel len dat ze het een of ander niet kunnen doen, want hun geweten verbiedt hen dat. Het kunnen de meest wonderlijke dingen zijn waarmee ze aankomen. Doch, laat hij er niet tegenin gaan. Het beste ls dan maar te zeggen: wel, als je geweten het Je verbiedt, doe het dan niet. Het is altijd gevaarlijk tegen zijn geweten in te gaan. Maar spoedig blijkt dan nog al eens dat ze ook met die raad verlegen zitten. Dat kloppertje! Als dat slaat wordt een mens verontrust. Zal dat gewe ten niet een afkeurend oordeel vel len over iets wat hij van plan is te doen of niet te doen en daarmee over heel zijn persoon? Het gewe ten spreekt altijd op kritieke mo menten van het leven. Soms gaat de waarschuwing vooraf aan de daad. Meestal komt ze pas daarna. Het geweten is eigenlijk altijd aan klagend en veroordelend. Als regel heeft een mens last van zijn geweten. Van een "gerust geweten" en een "goed geweten" spreken al leen mensen die menen, of doen alsof, dat zij zich niets te verwijten hebben, die fatsoenlijk leven en zich niet misdragen, de brave burgers. Een slecht geweten is, kerkelijk en godsdienstig gezien, van heel wat hogere waarde dan het geruste ge weten. Het zondebesef, o God, wees mij zondaar genadig, is immers de enge poort tot het geloof. Maar, hoe men ook over het geweten denkt, het is altijd een persoonlijke zaak. Niemand kan het geweten van een ander stellen. Hij kan hem mis schien wel eens wat behulpzaam zijn. Maar, wat is nu dat geweten? De vraag wat het geweten nu eigenlijk is, wordt op het ogenblik gesteld omdat er een verschuiving heeft plaats gevonden. En zo komt ds. L. H. Ruitenberg in het laatst» nummer van "Tijd en Taak" er toe op te merken dat het zo langzamer hand tijd wordt na te gaan wat mei het woord "geweten" wordt bedoeld. Hij schrijft dit naar aanleiding van het geval van sergeant Roo- vers "die tot het inzicht komt, dat hij geen deel kan hebben aan het militaire apparaat". Deze weigerde dienst, eigenlijk op politieke motie ven. Kan dit onder gewetensbezwa ren worden gerangschikt? Het is er kend, zodat deze man behandeld wordt als iemand die religieuse ge wetensbezwaren naar voren heeft gebracht. Hat is een omstreden be slissing. Militaire dienst Nu kennen wij In ons land sinds 1923 een "Wet gewetensbezwaren militaire dienst". Vóórdien werden zij die om des gewetenswille weiger den zich bij het leger te laten in lijven, behandeld als misdadigers. Ze werden in de gevangenis of waar dan ook gestopt cm nun straf uit te zitten. Er kwamen echter steeds meer mensen, ook in rege ringskringen, die zich nu weer in hun geweten bezwaard gevoelden dat deze mensen, bij wit- het ging om een eerlijke overtuiging en dooi de band om een christelijke overtui ging op deze wijze werden behan deld. Er kwam in herinnering dat het oudste christendom zich keerde tegen militaire dienst, als ook tegen toneel. Maar dat lag toen niet wat anders. Men ging toen vrijwillig in dienst, terwijl wij nu uitgaan van 'n algemene dienstplicht die de regering stelt. Zo is er dan die wet gekomen. Erg gelukkig is men met deze wet nooit geweest. Na de tweede wereld oorlog en na de atoombom, kreeg men te maken met Jongemannen die om andere redenen dan gods dienstige bezwaren de militaire dienst weigerden. In 1962 is er een herziene wet gekomen. Art. 2 daar van luidt: 'Ernstige gewetensbe zwaren in de zin van de wet zijn de tegen de vervulling van militaire dienst van hem. wiens godsdienstige of zedelijke overtuiging hem deel neming aan elk oorlogsgeweld ver biedt. Deze bezwaren kunnen zich richten: a. hetzij tegen de vervulling van de militaire dienst, bepaaldelijk gericht op strijd met de wapenen: b. hetzij tegen de vervulling van I militaire dienst van welke aard ook. De redactie van dit artikel is nog al j eens gewijzigd. Maar, hoe het ook I gewijzigd werd, men bleef zitten I met vragen, omdat men te maken i kreeg met allerlei bezwaren waar- bij het geweten werd aangeroepen. Voor degenen die moesten oordelen bleef het moeilijk uit te maken wel- ke bezwaren bij "geweten" waren onder te brengen. Men kreeg bijv te maken met Jehova-getuigen Hun bezwaar was niet dat men lii j geen geval mag doden, maar dat men dit niet mag doen op bevel van de overheid. Te zeer is de wet ge- j koppeld aan slechts één zijde van i het militaire geweld. Kan men. I zonder absoluut bezwaar te hebben j tegen het doden van zijn medemens, j toch bezwaren tegen de krijgsdienst hebben, omdat men "de oorlog een inadequate (niet passende) maatre gel acht in verhouding tot de rechtsschending welke de overheid er mee tracht te wreken, hetzij zelfs een volstrekt ondeugdelijk middel ter kering van onrecht"? (toelich ting bij art. 2) Toen de wet in 1962 gereed was wist men, dat men ook in de toe komst zou blijven zitten met de i vraag: wanneer is iets een ge wetensbezwaar? Dat is te begrijpen, want wanneer we de wet doorlezen vinden we nergens een definitie wat I "geweten" nu eigenlijk is. Verstaan j we daaronder een godsdienstige houding die tot een bepaald hande- i len dwingt, of is het een zedelijke overtuiging waardoor men besluit j iets wèl of niet te doen? i In de wet is men er blijkbaar van j uitgegaan dat geweten iets is dat als bekend mag worden verondersteld. Is dit zo? Men spreekt van gewe- j i tensvrijheid en bedoelt daarmee de I vrijheid en 't recht om in ieder ge val de stem van zijn geweten te vol- J gen, ook dan wanneer het door een ander helemaal niet als zodanig I j wordt erkend of zelfs als een dwa ling wordt beschouwd. En een dwa lend geweten kan anderen schaden of in gevaar brengen. In de tijd van bezetting waren we er niet mee I klaar door te zeggen: mijn geweten I verbiedt me te liegen. Een mens j moet nog wel eens kiezen tussen I twee dingen die hij beide niet wil. j i Wetenschappelijk geweten j In 1923 is dé Wet gewetensbezwa- ren militaire dienst gekoppeld aan godsdienstige bezwaren. Is dit zo, i dat een geweten altijd vastzit aan i I een godsdienstige overtuiging? Be- I halve met gewetensbezwaren tegen I de krijgsdienst houdt de overhei d ook rekening met andere bezwaren, j We denken aan het aileggen van de i eed. aan de inenting, aan verplicli- i I te verzekering en er zullen mis- j Aan het Titicaca-meer in Peru ligt het dorpje Juli te dromen. Als ze zin hebben gaan de mannen er wat musiceren, non chalant gezeten op de borstwering van het kerkplein. Het is een foto uit de door samenwerking tot stand gekomen 1973- kalender van de Nederlandse zendings- en missiegenoot schappen. Het onderwerp van deze kalender is „Samenspel", een thema, dat gebaseerd is op hetgeen een dertigtal missio narissen en zendingsarbeiders uit eigen ervaring weet te vertellen. schien nog wel meer zijn. Er wordt i ook wel eens gesproken van een "wetenschappelijk geweten", een geweten dat gebonden is aan de zui vere wetenschaD. Dit laatste brengt ons misschien on een sdooi- bij de vraag wat "geweten" nu eigenlijk is. j Geweten, consciëntie betkent mede- weten. Een wetenschappelijk gewe ten zal beoaald worden, niet door persoonlijke wensen, maar door de resultaten van de wetenschap al leen. Als de wetenschapsman ook nog zijn twijfel heeft, zal hij dit la ten blijken. Wanneer zo in het al- gemeen over het geweten wordt ge- j sproken, hoort men nog wel eens j zeggen: dat is de stem van God in ons binnenste. Geweten is dan dat men iets samen weet met God. Hij heeft het hem dan gezegd. Zijn Woord is dan het richtsnoer van i het leven. Toch dienen we hier j voorzichtig te zijn. Welk pen ver- schil in geweten is er ook dan nog mogelijk. Er zijn mensen die gewe- tensbezwaren hebben tegen reizen i op zondag en helemaal niet tegen j militaire dienst, ook al gebiedt de overheid dit dan. Voor ons zou het laatste zwaarder wegen. Bij alle volken op aarde kent men zo iets als een geweten, maar dit is niet overal hetzelfde. Trouwens ook niet bij alle christenen. De vraag is en blijft: met wat, met wie j weet men iets tesamen. Een pro- testants geweten zal anders geaard zijn dan een rooms-katholiek ge- weten. Bij deze laatste heeft wat de kerk zei een belangrijke plaats in- genomen, meer dan bij een protes tant. Een Islamiet en een Hindoe j zullen weer een ander geweten heb- ben. Veel hangt er hier ook samen j met de omgeving waarin men is op- gevoed. Maar in ieder geval zullen we het geweten van een ander, hoe wonderlijk het ons ook moge lijken, even ernstig moeten nemen als ons eigen geweten. Een geweten ls altijd een zeer persoonlijke zaak. hoezeer het j meestal ook moge samenhangen met opvoeding, gewoonten en ge bruiken. Een ieder zij in zijn ge- moed ten volle verzekerd. Dit is de j moeilijkheid waarmee de wetgever J In de laatste weken van dit jaar zal in Bangkok een wereldzendingsconferentie bij eenkomen. Reeds enkele Jaren wordt op vele plaatsen in de we reld gesproken over het thema van deze conferentie: "The Good News of Salvation To- Day". Prof. Verkuyl, de zen dingshoogleraar van de Vrije Universiteit te Amsterdam, heeft dit thema wat vrij, maar wel heel goed aldus vertaald: "De boodschap der bevrijding in deze tijd". Dat is wat de zending in de ze tijd beweegt "de boodschap der bevrijding". Daarmee worden andere to nen aangeslagen dan in het verleden. Toen zei men dat het in de zending er om ging de Kerk te planten in de niet- christelijke wereld: later gin gen zendelingen uit om "zielen te winnen voor het Lam voor Christus", in het begin van de ze eeuw wilde men de gehele wereld evangeliseren en nog wel in één generatie. Dit alles wordt in deze tijd niet weggeschoven als iets wat vreemd aan de bijbelse bood schap en daarom totaal ver keerd is geweest. Maar wel heb ben we begrepen dat zij die spraken te weinig Hebben ge zegd omdat ze een te beperkte blik hadden op dat waar het in de bijbel om gaat. Als Israël terug zag naar het verleden dan zagen ze zichzelf als een slavenvolk onuer de macht van Egypte, maar dan wisten ze ook, het was het ge boorteuur van het Toodse volk. dat ze door God uit die slaver nij waren bevrijd. Als ze nog maar net vrij uit Egypte de 10 geboden krijgen dan zegt de Heer: Ik ben de heer Uw God, die U uit de slavernij neb be vrijd. Over deze God, die de Bevrijder is wordt in alle boe ken van het Ouae Testament geschreven en gezongen. Niet alleen van wat Hij eens heeft gedaan toen Hij hen uit Egyp te leidde. Voortdurend blijft Hij bevrijdend bezig want Hij wil een nieuwe wereld. In het Oude Testament wordt die nieuwe wereld "sjaloom" ge noemd. Sjaloom dat is de nieu we orde van zaken waarin de verhouding tussen God en mensen is rechtgezet en waar in ook de verhouding tussen mens en mens, mens en kos mos is rechtgezet. In het tweede gedeelte van Jesaja, wordt verteld wat er zal moeten gebeuren opdat de ze Sjaloom. dit Rijk van vrede en gerechtigheid werkelijk zal worden. Daar wordt gesproken van de "Knecht des Heren", die daarvoor de weg van het lijden zal gaan en zo de schuld van mensen en volken dragen zal. In het Nieuwe Testament staat centraal de Man van Na zareth, die Jezus heet, dat be tekent Redder. Bevrijder. I Hem hebben zijn vrienden di "Knecht des Heren" herken< Zij geloofden dat in Hem, i zijn leven en sterven en op standing, God de Bevrijder be slissend in onze wereld gehan deld heeft. De evangelisten en de apos telen doen in hun geschriftei die ons in het Nieuwe Testa ment zijn bewaard, eigenlij niets anders dan vertellen va: deze Jezus van Nazareth, d Knecht die de schuld van al len droeg en die zo voor alle: de Redder, de Bevrijder wert Ze zeggen daarbij uitdrukke lijk dat wat zij van die bevrij ding gezien hebben nog maa het begin is geweest. Er is ii hun dagen een proces op gan gekomen dat niet meer tot stil stand zal komen, maar da doorgaat tot de sjaloom gehou den zal zijn: de nieuwe heme en de nieuwe aarde, waaro] gerechtigheid zal wonen. Het gaat niet in de eersti plaats om kerken die geplan moeten worden, hoe belangrijl het ook is dat er in deze we reld een kerk, een gemeen schap is die de Bevrijder ken en die Hem dienen wil. He gaat ook niet alleen om zielen die gered moeten worden, a gaat het in de boodschap de bevrijding, ook om het heil vai mensen, in dit leven en na di leven, mensen die daarom ge> roepen moeten worden tot be kering. Het gaat om meer Want God wil meer. Hij wi een nieuwe hemel en een nieu we aarde. Daaraan is Hij be zig in alle tijden, ook in onzi tijd. En dat niet alleen. Hij wil dat zi; die Hem kennen, zijn gemeen te, zijn kerk met Hem daaraai bezig zullen zijn. God wil da wij er aan gaan staan, dat wd, zijn mede-arbeider worden Dat wij op onze beurt het ver haal van Jezus verder vertel len, met woorden en met da den, dat wij de "machten" aan wijzen die mensen en volker gebonden houden en verdruk ken, dat wij in de naam var de Bevrijder Jezus ons inzet ten waar nood is en onrecht waar armen lijden en menser om hun huidskleur worden ge discrimineerd, dat wij dat doer niet alleen in "verre landen' maar evenzeer hier in ons eigen land, dat is zending ir deze tijd. P. J. MACKAAIJ Oegstgeest zit. We vermoeden dat de wens van ds. Ruitenberg, dat het zo langza merhand tijd wordt na te gaan wat met het woord geweten wordt be doeld, niet spoedig in vervulling zal gaan, want daarvoor is er te veel verschil. Er kan over worden ge praat wat een christelijk gew is, maar om tot een slotsom te men over de vraag wat gewete het algemeen is. lijkt ons een mogelijkheid, zelfs als men het perkt tot ons eigen landje. Ds. S. M. J. HULSBERC Leiden Hervormde Gemeente Hooglandse Kerk 10 uur ds e. M. Pannekoek, 11.45 uur Oecumenische Studentendienst 5.00 uur ds. Q. C. Post. Marekerkc 10.30 uur de heer M. C. van der Meer 's Gravensande. Maranathakerk 10 uur ds H. J. van Achterberg. Koningskerk 10 uur de heer A. Hen zen Leiderdorp. Bevrijdingskerk 9 uur ds. G. C. Post Bethlehemkerk 10 uur ds. J. de Wit. Vredeskerk 10 uur ds A. J. Lamping. Eglise Wallonne geen dienst Ver. van Vrljz. Herv Pieterskerkstx I inter-vrljz. dienst 10 uur ds H. van Bilderbeek. Acad. Ziekenhuis 10 uur ds P. J. D. van Malssen Dlaconessenhuis 10.30 uur ds. H. W Hemmes. Jeugdkapel Vredeskerk 10.00 uur de heer A. Lagerwerf. Jeugdkapel „De Goede Herder geen dienst. Gemeente van Kerken (Merenwijk) 10 uur oecumenische dienst ds. C. H. Bijl. Geref. Kerk Zuiderkerk (Lammenschansweg 15) 10 uur d6 Brederveld Nm. geen dienst. Petrakerk (Surinamestraat) 10 uur dr v. d. Zwaan. 7 uur dhr de Jong, Lelden. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 uur ds. S. Oegema Oegstgeest 5 uur ds Brederveld. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 uur dhr de Jong 5 uur ds Bovenberg. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 10.30 uur ds Bovenberg 5 uur ds. S. Oegema. Huize „Groenhoven" 10 uur ds Kro- nemeijer. Stichting „De Jeugdhaven 10 uur „De Mirt" ds De Heer 10 uur „Het Mierennest" de heer Kroon. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 5 uur ds. J. v. d. Haar. Geref Gem. 10 en 4.30 uur ds. R Boogaard. Baptlstengem. 8 (Oude Rijn 3) 10 u Evang J. Davidson. Evang. Luth. Gem. 10.15 uur ds. J Happee. Leger des Hells 10 uur Hellieings- dlenst 7.30 uur verlossingssamenkomst Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 uur Hollandse dienst. Evang Chr. Gemeenschap (Mlddel- stegracht 3) 10 uur de heer Dikkes. RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 7 u) 9.30 11.00 en 12.15 uur. Hartebrug (zat. av. 7 uur) 8. 9. 10 11, 12.15 en 6 uur. Stud. Parochie (zat. av. 7 uur) Lodewijkskerk 11.45 uur in Hoogland- Kckerk. Leonarduskerk (zat. av. 7 u) 9 en te 10 45 en 12 en 7 uur. Petruskerk (zat, uur 12 en 6 uur. n St. Joseph (zat. av. 7 uur) 8.30. 9.30, II en 6.30 uur. Lodewijkskerk (zat. av. 7 uur), 9.30, IX 12-16 en 6 uur. 7 uur) 9 10.3 Oud Kath. Kerk (Zoeterw. Singel 50) 9.45 uur gezongen H. Mis. Nieuwe Apostolische Kerk (H. Rijn dijk 24) 9.30 en 4 uur (dond. 8 uur) Doopsgezinde Rem. Gem. 10 uur (in- tervrijzinnlge dienst) ds. H. van Bil derbeek. Zendingswerk middernachtsroep. (Zoeterwoudse Singel 21) 6 uur dhr Kramer. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds. Carlier. Geref. Gem. In Nederland (Konings kerk) 11.30 en 6.30 uur leesdienst. (dinsdag 7.30 uur ds Van den Berg te Bruinisse Aarlanderveen Herv. Gem. 10 uur de heer Van der Made te Den Haag 7 uur ds J. Gebraad te Biels- wijk, Geref. Kerk 10 uur en 6.30 uur ds. A. P. Heiner te Ter Aar. Chr Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords 2.15 uur ds. C. v. d. Weele te Huizen RK Kerk (zat 7 uur) 7.30 uur en 10.30 uur Ter Aar Dorpshuis Aardam 9 en 12 uur. Alphen aan den Rijn Herv. Gem. Adventskerk Julianastraat 9.30 uur ds. M. Fokkema, 6.30 uur ds. Fr. de Jong. Kruiskerk Gouwsluis 9.30 Prinses Marijkestraat 9.30 uur ds. J. H Bogers, 6.30 uur ds M. Fokkema, Martha-stichting „Rijnstroom" 10.45. uur ds. J. H. Bogers. Oudshoornse- weg 3 uur Bevestiging en intrede cis R Oort, Hervormde Sionskerk Hooft- straat 9.30 uur Cand. van der Heijsen. 6.30 uur ds. S. W. Verploeg, de Goe de Herderkerk Ten Harmsenstr. 10.30 u. ds. D. Braam te Aalsmeer gezamen lijke dienst met de Gereform. Rldder- veld Hat Kasteel Veldbloemweg 9 uur ds P H. Mulder te Nieuw Buinen, 10.30 uur ds. N. J. M. Hoogendljk. bei de diensten met de gereform. Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuisstr 10. uur ds H. J. Riphagen te Arnhem. Ad ventskerk Julianastraat 6.30 uur ds Fr de Jong. Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan 10 uur ds. Fr. de Jong. 6.30 uur ds H. J. Riphagen te Arn hem, Kasteel Rldderveld Veldbloem - weg 9 uur kand. P. H. Mulder te Nieuw Bulnon, 10.30 uur ds. N. J. M. Hoo gendljk. 6.30 uur ds. D. Braam te Haar lemmermeer Geref. Kerk (vrijgemaakt) geen opgave ontvangen, Chr. Gereform Kerk Jeruzalemkerk Grijpenstelnstraat 9.30 uur en 5 uur ds. P. Sneep Oud- Geref. Gem. Hooftstraat 240 9.30 u en 4 uur Leesdienst (maandag 7.15 u dhr Schinkelshoek) Rem. Geref. Gem Geen dienst Baptisten Gemeenten Le ger des Hells gebouw Conr. de Vla- min gstr 10 uur en 7.30 uur RK St. Bonlfaciuskerk (zat. 7 uur), 8.30 uur, 10 uur met latljnse koorzang en 11.30 uur Pred. W. J. Wüst. RK Plus X kerk (zat. 7 uur) 9 10.30 11.45 en 5 30 uur RK Heilige Geest Parochie Rldderveld (zat. 6.30 uur) 8.45 11.15 en 530 uur Pred. J. Seljsener. Volle Evangelie ge meente 10 uur ds. J. Hendriks. Benthuizen Herv. Gem. 930 u en 6 uur ds J. den Dikken Geref. Gem. 9.30 uur leesdienst 3 uur ds Honkoop te Moerkapelle. Bodegraven Herv. Gem. Dorps kerk 9 30 uur ds H. J. de Bie van Wierden 6.30 uur ds J. M. de Meij van Woerden Salvatorkerk 9.30 uur ds G. J. van Embden 6.30 uur de heer W. de Bruin van Wieringerwaard. Beth lehemkerk 9.30 uur de heer W. de Bruin van W ïeringerwaard, 6.30 uux ds H. J. de Bie van Wierden. Geref. Kerk 10 uur ds Andrée van Harder wijk 6.30 uur ds B. J. F. Schoep 6.30 uur ds. Andrée van Harderwijk, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 4.15 u ds H. J. J. Feenstra Geref. Gem. 10 en 0.30 uur leesdienst Evang. Luther se Kerk 10.30 uur ds D. Pobuda, Evangelisatiekring 10 uur eredienst 6.45 uur J. Kits sr vergadering van gelo vigen 10.00 uur eredienst 6.30 uur woordverkondiging. Buskoop Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. L. Heijmans 6.30 uur cis J. Bate laan Voorschoten Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur cis C. v. d. Tas, Marana- thaschool 11 uur ds W. L. Heijmans, Chr. Geref. Kerk 9.30 uur leesdienst en 3 uur ds A. W. Drechter Geref Gem. 9.30 u. leesdiest en 3.30 u. ds. H. Rljksen Vrljz. Prot. 10 uur in Rem Kerk de heer P. v. d. Laarse Pinkster femeente 9.30 uur In Concordia de heei h. Verwoerd Ver. van Gelovigen 9.30 uur en 5 u samenkomst Nieuwstraat 27 Bethel 9.30 uur de heer J. Mod derkolk RK Kerk (zat. av. 7 u.), 8.45. 10 en 11.30 uur Ontmoetingscentrum izat. mld 5.30 uur) 9.30. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u de heer S. van Gorkum te Soest 6.30 u ds. P. A. Lefeber te Alphen aan den Rijn Geref. Kerk 9.30 uur ds W. J Smldt 5 uur ds H J. Swierts RK 5t. Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u) 9 30 en 11 uur RK St. Mlchaelkerk Rijndijk (zat. 7 u) 9 uur en 11.30 uur, RK Kerk der Engelbe waarders Dorp (zat. 7 uur) 8, 10 e» 11.30 uur. Hooginade Herv. Gem. 10 uur dn P. Schoonenboom RK Kerk (zat. 7 u). 9 en 11 uur. Katwijk aan den Rijn Herv. Gem Dorpskerk 9.30 uur ds Makkenze 6 n ds Hanemaaler Ontmoetlngskerk 10 u ds de Vos Katwijk aan Zee 6.30 uur ds Vink Katwijk aan Zee Geref. Kerk 9.30 uur ds Pijlman Katwijk aan Zee 6.30 uur ds De Vries Katwijk aan Ze» RK Kerk (zat. av. 7 uur) 8. 9.30 en 11.15 uur. Katwijk aan Zee Herv. Gemeen te Nieuwe Kerk 10 uur ds. D. W Koelman 6 uur ds J. Vroegindcwey. Oude Kerk 8.30 uur Cand. J. Pronk 10 uur ds. C. v. d. Bergh 6 uur ds A Makkenze van Katwijk aan den Rijn, Ichtuskerk 10 uur ds. J. Cats- burg 5 uur ds. Jac. de Vos Pniëlkerk 9.30 uur ds A. Vink 6 uur ds C. v. d Berg Groen van Prinstererschool 10 uur Cand. J. Pronk. Geref. Kerk Vre deskerk 9.30 uur ds R. de Vries 5 uui ds P. Brouwer van Sibculo Triumfa- torkerk 9.30 uur ds P. Brouwer van Sibculo 5 uur ds F. Pijlman, Chr Geref. Kerk 10 uur ds H. C van dei Ent 5 uur ds H. C. van der Ent Gebouw Remisestraat Geref. Kerk vrijgemaakt 8.30 uur leesdienst 3 uur ds. Tli. Hoff. Ger. Gem. (Remlsestr.» 10 uur en 5 uur leesdienst (donderdag 7.30 uur ds. Bogaard van Leiden, Ge reform. Kerk (vrijgem. buiten verband) 9 uur ds G. Roukema 7 uur ds G Roukema. Volle Evangeliegemeente Katwijk Voorstraat 100 9.45 uur dienst Soefi Beweging üniversel 11 30 uur In formele Uniersele eredienst (engels) 4 uur Formele universele eredienst (nc- derlands) 7 uur Formele Universele eredienst (frans). Hoek Zuidzande Hoofdstraatkerk 10 uur ds G. van Loenen 6.30 uur ds J. P. Honnef Schepplngskerk 9 uur ds J. M. Hoekstra Oegstgeest 10.30 u ds. J. P. Honnef 5 uur ds G. van Loe nen RK Kerk Menswordingskerk Gaarmeesterstraat (zat. av 7.30 uur) 9. 10.30 en 12 uur. Leimuiden Herv. Gem, 9.30 uur ds. J. H. de Vree Geref. Kerk In do Oosterkerk 9.30 uur mevr ds M. J. van Veen Schenkeveld te Krimpen a. d. IJssel 7 uur ds Jos. G. Los RK Kerk (zat. 7 uur) 7.30 9.30 en 11.15 uur. Lis.se Herv. Gem. Grote Kerk 10.30 uur ds J. van der Velden 7 uur ds. S. Koolstra van Rotterdam-Delfs- haven, Helvetiakapl 9.00 uur ds J. v. d Velden, Geref. Kerk 10.30 uur kand. A. R. Plaatzer te Kampen, 7 uur ds J. Bovenberg van Lelden. Christe lijke Geref. Kerk 10 en 4.30 uur ds. D. H. Biesma. Geref. Gem. 10 en 4 uur ds G. A. Zijderveld van Middel burg Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 uur ds. J. van der Haar van Leiden 4.30 uur eredienst. Geref. Kerk (vrljgem. buiten verband) 9.30 en 500 uur ds. J. J. Verleur Oud Geref. Gem. 9.30 u en 3.00 uur leesdiensten (donderdag avond 7.30 uur ds A. van der Meeer van Oosterland) Aktle Kruistochten Nederland Maanclagav. Gastenhuis - Welkom ds. J. Gravendeel 8 uur. RK kerk st Agatha Parochie (zat. av. 7 uur) 10 en 11.30 uur Dependance Poel polder (zat. av. 7 uur) 9.00 en 11.30 uur Maria Parochie (zat. av. 7 uur) 8.30 uur 10.30 12.00 en 5.30 uur H.H. Engelbewaarders Parochie (zat. av. 7 uur) 7.30 uur 9.30 uur 11.00 uur en 5.45 uur. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 uur ds G. van Doorn 6.30 uur ds Alma te Vijfhulzen Geref. Kerk 9.30 uur drs A. Brouwer te Amersfoort 5 uur ds. P. Reedijk te Voorschoten Chr Ge reform. Kerk 9.30 uur Dienst des Woord 2 uur ds P. Sneep te Al- j ohen aan den Rijn Rem. Geref. Gem. j 10 uur ds E L. H. Bongartz RK Kerk I (zat. 7 uur) 7.30 9 10.45 en 7 uur. Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 u ds. Oost te Alphen aan den Rijn 6.30 uur ds Van Harten te Rotterdam Ge reform. Kerk 9.30 uur en 7 uur ds J. Maaskant te Leiden RK Kerk (zat. 7 uurj 9 10.45 en 5 uur. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 uur ds J. van Woerden te Middelburg 7 uur ds S. G. J. Goverts Gereform. Kerk 9.30 uur ds. G. den Heeten. 4.30 uur ds J. O. C. Bouma Chr. Ge reform. Kerk 9.30 en 3 uur ds. W. de Graaf RK Kerk (zat, av. 7 uur) 9. 11 en 7.30 uur. Noordwijk Binnen Herv. Gem (In geref. kerk) 10 30 uur ds A L. Lapre 7 uur (gem dienst) kand. B. J G. Roolvmk te Amstelveen Gereform. Kerk 9 uur dhr A. R Plaatzer te Kam pen 7 uur (gem. dienst) kand. Rool- vlnk Ned Protestantenbond (Llnden- plein) 10.30 uur dr A. W Cramer, RK Kerk (zat. av. 7 uur) 8. 9.30, 11 en 12 uur van den Berghstichting 11 uur ds J. Bosman. Noordwijk aan Zee Herv. Gem. 10 uur dr J. G. B. Jansen (De Rank) 10 uur Duitse dienst 7 uur ds A. L. Lapré Geref. Kerk 10 uur Kand. B. J. G. Roolvink 7 uur dhr A. R. Plaat- er Herv. Ger. Evangelisatie Schoolstr. 10 uur dhr W. Rijnsburger 7 uur ds G. Post te Leiden RK Kerk (zat. av. 7 uur) 7.30 9 10.30 en 12 uur 7 uur Duitse dienst. Noordwijkerliout Herv. Gem. 9.30 uur de heer J. Vink uit Katwijk 10.45 uur in de Zilk aula rk meisjesschool de heer J. Vink uit Katwijk RK Kerk St. Jozef (zat. av. 7 uur) 8.00 10.00, 11.30 en 7.00 uur St, Viktor (zat. av. 7 uur) 8 9.30 11.00 en 7 uur 8.30 10.00 en 11.30 uur Oegstgeest Herv Gem. (Groene Kerk) 9 uur Ariadne Brokerhof (Pau- luskerk) 10 uur ds J. Irik 7 uur zie Geref. Kerk Vrijz. Herv. (Gem. centr.) 10.30 uur dr J. L. Springer te Lelden Geref, Kerk 10 uur dr A. Wind te Lei den 7 uur ds P. J Mackaay Gereform. Kerk (vrijgem.) 8.30 uur ds. J. van Nieuwkoop 3 uur ds J. v. d. Haar Ge reform. Kerk (vrijgem buiten verb.). 8.45 en 3.00 uur ds M. R. v. d. Berg RK Kerk (zat. av. 7 uur) 9 1130 eo 12 en 6.30 uur Bonaventurakapel (zat. av. 6.30 uur) 8 10 en 11 uur Haagse Schouw (zat. av. 7 uur) 9.30 11.30 en 6.30 uur. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 uur ds Lalleman Geref. Kerk 9.30 uur kancl. P. N. Holtrop te Rijnsaterwou- de 6.30 uur ds H. J. Hasper te Zwa nenburg Rem. Geref. Gem. geen dienst RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 uur) 7.45 9.15 en 11 uur. Rijnsaterwoude Herv. Gem. geen opgaaf ontvangen Chr. Gereform Kerk 9.30 en 2.15 uur ds A. W. Drech- sler te Den Haag RK Kerk (zat. 7 uur 7.30 9.30 en 11.15 uur. Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 uur ds W. Oost 5 uur ds D. Veldkamp te Den Haag (Bethelkerk) 9 30 uur ds M. N. W. Smit te DeD Haag 5 uur ds H. J. van Achterberg te Leiden Camping Koningshof 10.30 uur dhr Raadsgelder te Katwijk Ge- Undewey Katwijk Zee. Geref. Kerk 10 reform. Kerk Petraker 9.30 uur ds Huisman 5 uur ds Bljleveld Imma- uuelkerk 9.30 d6 Bljleveld 5 uur ds C. M. v. d. Loo van Slledrecht Mara- l uathakerk 9.30 uur ds C. M. v. d |Loo 5 uur ds Huisman. Evang. Chr i Gemeenschap (Mavo School)10 uur ds. Agtereek m.m.v. duo Zoutman; RK kerk tuinbouwschool (zat. av. 7 uur) '0.30 uur. Sassenheim Herv. Gem. 10.30 u (ln Geref. Kerk) dhr van Pijpen t.« Holten 6.30 uur (in Ontmoeting) ds A. Westra Geref. Kerk 9 uur ds J D. te Winkel 7 uur ds H. v. d. Berg Chr. Geref. Kerk 10 en 5 uur kand. G. IC. den Hertog Ned. Prot. Bond geen dienst RK Kerk (zat. av. 7 uur) 8. j 0.30 11 en 5.30 uur. Valkenburg Herv. Gemeente 10 uur ds G. Zonneveld 6.30 uur kand. de Jonge uit Leiden, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur ds Rooze Geref. Kerk Uvrilgem.) 9.30 en 5 uur d6 Th. Hoff. Voorhout Henr. Gem. 10 uur ds A. Oskamp Em. Pred. te Oegstgeest rk I Kerk (zat. 8.00 19.00 uur) 7.30 9.00 11 145 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem. Dorps kerk 10 uur ds Meijering 7 uur ds. v. d. Schoot (samen met Geref.) Hulp en Heil 10 uur ds Verheule Rijndijk 10 uur ds v. d. Schoot, Geref. Kerk 9 en 10.30 uur ds De Zeeuw 7 uur zie Dorpskerk Aula Noord-Hofland 9.45 uur ds Reedijk Geref. Kerk (vrijgem) 10 en 5 uur ds N. Bruin uit Helpman. RK Kerk Laurentius (zat. av .7 uur) 8, 10, 11.30 en 6 uur Moeder Gods, (zat. av. 7 uur) 8. 10. 11.30 en 6 uur. Waddinxveen Herv. Gem. Brug- kerk 9.30 uur ds D. v. Vliet 6.30 uur cis. T. v. 't Veld Wijkgebouw 9.30 u ds. J. v. d. Heuvel 6.30 u. ds D. v. Vliet Bethelkerk 9.30 uur ds T. v. 't Veld. 5.00 uur ds J. v d. Heuvel Immanuel- kerk 9.30 uur ds N. J. Flink 7.00 uur cis M. C. Kool te 's Gravenhage Geref. Kerk Kruiskerk 10 uur ds B. F. J. Schoep te Bodegraven 5 00 uur ds. D. Kuiper te Schoonhoven Ontmoetlngs kerk 10 uur ds P. J. Richel Heem stede 5.00 uur ds J. G. Kunst te Gou da Chr. Afgesch. Gem. 9.30 uur en 5. uur ds. A. P. Verloop Oud Ger. Gem. In Ned. Zuidkade 158 10 uur en 6.30 uur leesdienst Rem. Ger. Gem. In Ned. Zuidkade 158 10 uur en 6.30 uur lees dienst Rem. Ger. Gem. 10 uur ds. G. A. Hooykaas RK Ontmoetlngskerk 8.30 uur 11.45 uur en 6.30 uur (zat. av. 7 uur) St. Victorkerk 8 uur en 10 uur (zat. av. 7 uur). Warmond Herv. Gem. 10 uur ds. H. B. van 't Hof te De Kaag RK Kerk (zat. a. 7 uur) 8 10 en 11.30 uur. Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk 10 uur dr Th. C. Frederlkse 4.30 uur ds V. van den Bergh Katwijk Zee, 7 uur Nog niet bekend. Klevietkerk 10 uur kand. Ir. A. Mast. Den Haag; Mes- siaskerk 10 uur Ds. R Steenstra Lei den, Dorpscentrum 9.30 ds J. Vroeg- Interieur van de Hervom de Kerk in Leiderdorp. (Foto Jan Holvas en 7 uur drs W. Bakker te Amste (Zuid) 10 en 7 uur ds L. Ned. Prot. Bond (Lange I dam) 10.30 uur ds D. A. Werner Kerk Willibrordus (zat. 7 uur) 8 11 12.15 en 5 uur Goede Herder 5) 8 30 10 en 11.30 uur H. Joseph 7) 7.30 8.45 10.30 12.15 en 7 uur. Woubrugge Hen- Gem. 9.3 ds Franken 6.30 uur cis Jumelet VI dingen. Gereform. Kerk 9.30 en uur ds Tom Harderwijk. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 ds J. Visser-Schroot te Den I RK St. Janskerk Zuidbuurtsewej 7.30 uur 7.30 10 en 11 uur. RK Christus Dienaar (zat. 7 uur8.3Q 11.30 en 6 uur RK Parochie Meel (zat. 7 uur) 8.45 10.30 12 en 6 Zvvammerdam Herv Gem ds L. J. Cazemier te Voorscl 6.30 uur ds D. Goudzwaard, Gere Kerk 9.30 uur en 5 uur ds Jc Los te Leimuiclen Rem. Geref. geen dienst RK Kerk (zat. 7 uil 10 11.30 en 5.30 uur. Geref. Kerk 9.30 uur en 7 i E. v. d. Woude te Amsterdam RK (zat. 7 uur) 7.45 9 eu 10.45 uu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 4