haillot wordt creatief
mtmoetingscentrum
NMater
te doen is
ir^aagse
agenda
{IS JACK LANGS 'PALEISREVOLUTIE' SLAAGT
LEIDENEN
DE HOFJES
fflPERDAG 10 AUGUSTUS 1972
VARIA
PAGINA 19
ARIJS Sedert de jaren '50
het Palais Chaillot zich voor
Parij zenaar zo goed als met
Théatre National Populaire
eenzelvigd. Want in dat jaar
dit grootste zalencomplex
Parijs, dat zo'n 2600 mensen
bergen, door de regering
eigenares ter beschikking
teld aan de toen nog vrij on-
ende regisseur-acteur Jean
nk Onnen
r, die onder dit dak zijn al
edig internationaal fameus
orden TNP mocht huisvesten.
is een paar jaar geleden
orven en het TNP scheen hem
auw in het graf te zullen vol-
igraven is het gezelschap, waar
alle Parijse toneelfans talloze
irgetelijke herinneringen bewa-
gelukikiig nog niet. De minister
Cultuur, Duhamel, heeft de be-
ryke tóneelveraieuwer Roger
chon, dié sedert jaren zijn zeoel
füleurbanne bij Lyon -gevestigd
verzocht zich over die Parijse
eling te ontfermen. Met dat ver-
had Frankrijk zeker de grootste
in zijn geschiedenis geaaan op
ieg der theater spreiding of -de-
alisatie.
iar gelijktijdig dreigde Parijs
ïog steeds als unicum onder de
lüsteden van een eigen opera
oken is dooa- het vertrek van
i zélf een cultureel onder -
ikkeld gebied te zullen worden,
om is ae vraag van' belang, wel-
het Palais Chaillot in het Pa-
culturele leven verder nog zal
u spelen. Een vraag die ik ae 32-
jack Lang, oprichter-airec-
van het Festival van Nancy, heb
eiegd, aan wie de regering het
usche bouwwerk nu heeit toe-
»uwd.
1ST
artistieke en ook commerciële
twoordelijkheid is echter geen
ire voor een jonge man die van
lit bovendien jurist is en in zyn
rtestad nog altijd rechten on-
jst. Jack Lang lijkt deze taak
best te kunnen -dragen. Ten-
heeft hy in Nancy, waai-van
enkele jaren een internationaal
ïm van het "jonge theater"
maken, zijn sporen al aardig
lid. In het gesprek blijkt ai
;auw dat hij tot berstens toe
1 is met ideeën en plannen, die
'oor een ruim deel in gisting
en en die rechtstreeks zijn
[evloeid uit de jongste ontwik
ken van het toneel! die voorL
rijk grof gesproken in de
gen van '68 ontwortelen,
evolutie die zich dus beweegt
in de richting van een geheel nieuwe
verhouding tussen actualiteit, pu
bliek en kunstenaars, en waarvan ge
zelschappen, "produkties" en figuren
als het Magic-circus, Orlando Fu-
rioso, Mnouchkine's 1789 en Bob Wil
son's "Regard du Sourd" voorlopig
de voornaamst pijlers zijn geweest.
Maar Jack Lang wil niettemin nog
veel verder gaan.
"Het oude theater van onze vaders
en grootvaders is dood; leve dus het
theater", is de boutade waarmee het
start. Een vorm die wel eens met
het woord totaal-theater is aange
duid waarin alle kunstdisciplines:
ballet, zang, muziek, mime en na
tuurlijk ook film elkaar ontmoeten.
De schotten tussen die vakjes en
vooral ook natuurlijk tussen lichte en
zware muzen moeten dus allemaal
tegen de grond.
Die afbraak is trouwens al aardig
ver gevorderd. Vooral de jeugd ge
looft vandaag niet meer in verhaal
tjes en verzinsels die een meneer
thuis heeft bedacht en die een andere
meneer dan door nog weer andere I
heren en dames op het podium laat
vertolken. Wat ons interesseert, zijn
de gebeurtenissen die ons eigen leven
raken en waarvan we lezen in de
krant. De "faits divers", waarover
iedereen thuis, op straat en in de
café's met iedereen spreekt.
"Denk aan de gifmoordenares Ma
rie Besnard, de 80-jarige boer Gaston
Dominici, die een Engelse familie die
op zyn akker kampeerde uitroeide.
En natuurlijk ook de notaris van
Bruay, die beschuldigd wordt een 16-
jarige mijnwerkersdochter van kant
te heben gemaakt.
Dat zijn drama's die alle mensen
bezighouden, maar natuurlijk is het
niet beslist noodzakelijk dat er steeds
bloed "bij vloeit. Het leven, de be
weegredenen, de personen als George
Brassëns. Jacques Brei, Charles Tre-
net spreken anders, maar niet minder
sterk tot de verbeelding van het volk.
En niet te vergeten: sociale en poli
tieke problemen als de huisvesting,
de bouwschandalen of de links-
rechts-tegens tellingen lenen zich
voor de aanpak die mij nu voor ogen
staat
Allemaal thema's of onderwerpen
die u dus in scènes wilt zetten,?
"Van het conventionele idee van
een voorstelling wil ik a priori af. Wat
ik wens is een soort collectieve con
frontatie tussen het grote publiek en
allerlei mensen die over zo'n onder
werp hebben nagedacht en
de psychologische en andere achter
gronden kunnen belichten. Pedago
gen, sociologen en natuurlijk ook ar
tiesten, als u dat woord dan wel lie
ver nog even tusen aanhalingstekens
wilt zetten.
DIALOOG
Uit zo'n massa dialoog zou dan
vanzelf bijna een soort mythologise
ring Van die thema's moeten groeien.
Zo heel veel nieuws is er dan ook
PALAIS CHAILLOT
weer niet onder de zon, want in ze
kere zin ontstonden de middeleeuwse
mysteriespelen volgens vergelijkbare
richtlijnen".
Maar die stukken werden dan ook
buiten, in de openlucht opgevoerd,
terwijl u
„Het Palais Chaillot: ik verwachtte
het al.
Een kast van een monument dat my
persoonlijk altyd weer aan een dood
kist doet denken en dat als theater
eigenlijk helemaal onbruikbaar is.
Het gebouw werd in 1937 voor de
Wereldtentoonstelling gebouwd en
zowel Vilar als zijn opvolger Georges
Wilson hebben vele jaren vergeefs te
gen de bierkaai van het ministerie
moeten vechten, om die grandioze
ruimte tot een bruikbare theaterzaal
te transformeren.
Het verbouwingsplan dat Wilson
had voorgelegd, werd door de minis
ter afgewezen, omdat hij het aantal
zitplaatsen tot ongeveer de helft wil
de terugbrengen. Een aanvaardbaar
bezwaar, want Parys is toch al arm
aan heel grote zalen.
Mijn project voorziet nu in onge
veer 2000 plaatsen, waarbij het bal
kon moet worden weggesloopt, terwijl
ik het podium midden in de zaal wil
hebben. Maar ook de eindeloze gan
gen, trappen en hallen, waarin zelfs
honderden mensen zich nog verlie
zen, moet gehumaniseerd, gevitali-
seerd worden. Met exposities, film
projecties en concerten, waardoor het
publiek zich in een centrum vaij mo
derne creatie zal voelen opgenomen.
Indertijd heeft Jean Vilar al een
pril begin met die pogingen gemaakt,
door zijn TNP-bezoekers onmiddellijk
bij de ingang al met muziek te ont
vangen die door luidsprekers over het
hele complex werd verspreid".
Maai als we het woord theater ge
bruiken, dan kan het begrip artistieke
vormgeving toch moeilijk helemaal
worden vermeden. Iemand moet het
uiteindelijk toch doen. De namen
van Jacques Tati en van de acteur -
fantaisiste Jean Yanne zyn al wel
gevallen. Kunt u nog andere per
sonen noemen?
NANCY
"Het is nog wat te vroeg. En ze
doen er ook zoveel niet toe. We gaan
echt niet met sterren en vedettes
schitteren. De ploeg waarmee ik nu
in Nancy heb gewerkt, is me nu naar
Parijs gevolgd en bovendien heb ik
hier nog verscheidene andere cineas
ten, architecten, musici, tv-regisseurs,
schilders en acteurs ontmoet, die wijd
open staan voor mijn bedoelingen.
Maar zolang de condities voor de
realisering van die bedoelingen nog
niet verenigd zijn, kan ik hun na
men nog niet onthullen".
Maar denkt u voor uw paleisrevo
lutie nu de minister dan wèl mee te
kunnen krijgen? En zal na de Grand
Opéra, die twee jaar wegens verbou
wing gesloten was, dan ook het
Chaillot niet voor een eindeloze tijd
aan iedere bestemming worden ont
trokken?
"Betrekkelijke bijzaak. In beginsel
zal in oktober de Europese topconfe
rentie beslag leggen op het Palais
Chaillot. Als dan in november on
middellijk de slopers mogen begin
nen, zouden in het voorjaar de deu
ren weer geopend kunnen worden.
Een half jaar weegt natuurlijk niet
zo zwaar in verhouding tot de kar
dinale vraag of het Chaillot hoe dan
ook als theater en kunstcentrum
voor Parijs bewaard zal kunnen blij
ven.
Maar ik kan u wel zeggen dat als
de regeing zou blijven aarzelen na
A nu ook B te zeggen, mijn besluit
gauw zal zijn genomen om Parijs
weer -voor Nancy te verwisselen".
8 RAM MET JE FOK EN HET HOUT VAN KOK AN JE
Er bleef het staatshoofd niets anders over dan de do-
iten te tekenen, die hem door Brammetje toerden voorgelegd,
chite er diep bij, en één keer vroeg hij benepen:
mijn paleis dan? Wat moet ik doenals ik geen hout meer
'kepen kan slopen?"
hunt hout kopen", zei Bram streng. „Maar als ik al die zeelui
hun gesloopte schepen heb betaalddan heb ik geen geld
roer voor mijn paleis", jammerde het staatshoofd.
242 6
Bram had geen medelijden. Toen het staatshoofd alles getekend
had zette Bram hem in een ton, die hij met een flinke zet in de
richting van de wal stuurde. En hij zei erbij
Als ie paleis niet klaarkomt, kan je zolang in die ton gaan wo
nen. Dat deed Diogenes ook, en hij iverd er een tuijs man door.
Wat dat betreft zul jij nog wel een heel poosje in dit tonnetje
moeten leven
De schaterlach van schipper Onderdak begeleidde de president,
totdat hij op de wal was aangekomen
EINDE
Leidse bioscopen
CAMERA: „The great race", a.l. dag. 2,
8 uur. Nachtv. „Le clan des Slllclens*
18 jaar, vrijd. en zat. 11.30 uur.
LIDO: „Adios, Sabata", 14 Jaar, dagel.
2.30, 7.00, 9-15 uur; zo. ook 4.45 uur
LUXOR: „Kogels voor een vreemdeling'
14 jaar. dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur. zo.
ook 4.45 uur.
REX: „De eend en de cadillac", dag.
7.00, 9.00 uur; Kindermatinee: „Pipi
Langkous", ai. dag. 2.30 uur; zo. 2.30,
4.45 uur; Kindermatinee: „Sjors en
SJimmie", alle dagen behalve zondag
10.30 uur.
TRIANON: „Casino royale", 14 Jaar dag
2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30, 7.00
9.15 uur.
Tentoonstellingen
De Lakenhal Expositie „De Leidse
hofjes". Dag. 10 uur voorm. 5 uur na
middag, zo. 1-5 uur nam. (t.e.m. 9
september).
De Lakenhal Expositie 18de eeuws
Leids zilver (t.e.m. 26 augustus) dag.
10-5 uur. Zon. 1-5 uur nam.
Museum voor Volkenkunde, Steenstr.
1 Leiden „Fai la" zomertentoonstelling
over zeilen In de Stille Zuidzee ma
t.e.m za 10 uur voorm.5 uur nam
Zon. 1-5 uur nam. (t.e.m. 7 Januari).
Molen de Valk Molenmuseum dl t.e.
zat. 10 uur voorm.-5 uur nam. (zo.
en f.d. 15 uur nam.
Ned. Legermuseum Geopend maandag
tot en met vrijdag 9 uur voorm 5 uur
nam zon. en feestdagen 1-5 uur.
Rijksmuseum voor de geschiedenis
der natuurwetenschappen dag 10-4
uur zondag l->4 uur.
De Lakenhal: Dag 10—5 uur zon-
dag 16 uur
Rijksmuseum van Oudheden (Ra
penburg 28) Werkd 10 uur voorm tot
o uur nam zond 1-5 uui nam
Rijksmuseum voor Volkenkunde
(Steenstraat 1): Dag 10-5 uur zondag
1-5 uur nam
Wassenaar Kunstzaal Heuff Exposi
tie Paul Overhaus (pastels en teke
ningen) ma. t.e.m. zat. 10 uur voorm.
5 uur nam. bovendien dl. 8-10 uur na
middag. (t.e.m. 12 augustus).
Galerie Van der Vlist (Botermarkt
3) Expositie Fred Grote (schilderij
en), René Nijhof (tekeningen), Mach
te ld Hooyen (gouaches) en Adrlana
Baarspul (keramiek) dl. t.e.m. zat. (t.
e.m 2 september).
Rijksmuseum voor natuurlijke his
torie (Raamsteeg 2) Dierenleven in Su-
runame ma. tot en met zat. 9.30 uur
voorm. 4.30 uur nam (T.e.m. 26 okt.).
Warmond: Galerie De Jomp. Exposi
tie Bert Slingerland (monotypes, stil
levens. aquarellen, ma. t.em. za. 710
uur nam. zo. 1210 uur nam. (t.e.m.
25 augustus).
Bezoekuren Ziekenhuizen
LEIDEN
Diaconessenhuls: le klasse dagelijks
11.0012.00 uur 13.15—14.00 uur.
18.4519.30 uur 2e en 3e klasse, da
gelijks 13.15—14.00 uur en 18.45—19.30
uur. Kinderafdeling dagelijks 14.45
15.30 uur maandag- woensdag- en
vrijdagavond 18.3019.00 uur.
Ellsabethzlekenhuls 3e klasse, dage
lijks van 14.00—15.00 en van 18.45—
19.30 u. 2e klasse, dagelijks van 11.30
12.00 en van 14.0015.00 en van
18.4519.30 uur le klasse dagelijks v.
a. 11.30. Kraamafdellng: 3e klasse 15
16 en van 18.4519.30 u. 2e Klasse
11.30—12.00 (alleen vaders) 15.00—16
en van 18.45—19.30 uur.
Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks
van 14.3018.45 uur.
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13
14.30 's zondags 1112 en 1415 uur
Eerste klasse: de gehele dag.
Annakllnlek: dag. 13.3014.30 en 18
19 uur.
Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en
2 dag. 10.3011.30, 14.3016.00 en
19.20 uur: klasse 3 dag. behalve dins
dag van 1919.45 din v 1314 uur zat
en zon. tevens van 14.3015.30 uur
kliniek kindergeneeskunde (zaal 22 23
en 24: ouders dag 10.30—11.30 14.30—
Kalfcoteletten in
zure roomsaus
Braad vier gezouten en gepe
perde kalfscoteletten in 100 gr.
boter boven een flink vuur, niet
langer dan drie minuten aan
elke kant. Neem ze uit de pan
en houd ze warm. Snijd een
grote, gepelde tomaat in dunne
plakken en snijd 100 gr. cham
pignons eveneens in dunne
plakjes. Verwijder vooral eerst
verkleurde plekken. Laat de
plakken tomaat en champignon
In braadboter twee minuten
bakken. Verdun een bekertje
zure room met 5 eetlepels kof
fieroom en giet het mengsel
over de tomaten en champig
nons. Leg de ooteletten er bij
als het geheel goed warm is. Leg
het deksel op de pan en laat
het geheel nog ruim 10 minuten
sudderen.
,/INA BORN
Hl14.30—15.30 uur (zaal 50)
alle bezoekers maandag tot vrij 18.15
19 uur zat. en zon. 14.3015.30 uur.
(zaal 51 babyzaal) alleen voor oudera
dag vanaf 10.30 uur. Kinderzaal keel-
neus- en oorheelkunde dag. behalve
dinsdag 18.1519.00 uur dinsdag 13-14
behalve op dinsdag.
Op die dag is er geen bezoek behal
ve voor patiënten ale op woensdag ge
opereerd worden. Voor deze patiënten
is er een extra bezoekuur van 19.00
20.00 uur.
De bezoektijden voor de afdeling
Verloskunde (kraamvrouwen) zijn
mede ln verband met de voedingstij
den als volgt vastgesteld: dagelijks v.
15.3017.00 uur en van 18.3020.00 u
Kinderen tot 12 Jaar kunnen wegens
mogelijk infectiegevaar helaas niet op
bezoek komen.
Het avondbezoek ls uitsluitend be
stemd voor de echtgenoten. Alleen
staande moeders en moeders waarvan
de echtgenoot in het buitenland ver
toeft kunnen 's avonds één bezoeker
ontvangen.
rop die dag be
vallen zijn. Voor hen is er een avond
bezoekuur voor de echtgenoot van
19.00—20.00 uur.
Voor de Praematurenafdellng gelden
de volgende bezoekuren (alleen voor
ouders): maandag, woensdag. vrij
dag 18.3018.45 zaterdag en zondag:
15.3015.45 uur.
ALPHEN AAN DEN RIJN
Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00
14.0014.45 en 18.0019.00 uur 3e klas
14.0015.00 en 18.0019.00 uur Kraam
afdeling 16.0017.00 uur alleen voor
echtgenoten 19.0019.30 uur. Kinderaf
deling 15.0015.30 alleen voor ouders
18.0018.30 uur.
Donderdag 10 augustus
Grote of St. Jacobskerk: 12.45 uuri
Henk Lammers, orgel.
Dlligentia: 20.15 uur: Fons Jansent
'"Kwartetten".
Pavtljoentheater: 20.30 uur: Wlm
Kan en Corrle Vonk: "Wlm Kan al
leen".
Circustheater: 20.15 uur: "En nu
naar bed" van Annie M. G. Schmidt
en Harry Bannlnk.
Openluchttheater Zuiderpark: 14.00
echtvaardigd is.
uur; "Assepoester".
Portret van oude
Belgische meester
UTRECHT (ANP) By restau
ratie van een in 1962 door schenking
aan de collectie van het Centraal
Museum in Utrecht toegevoegd fa
milieportret is de maker er van ont
dekt.
Aanvankelijk werd het doek toege
schreven aan een Nederlandse mees
ter uit het midden van de 18e eeuw.
Bij het schoonmaken tijdens de 1970
begonnen restauratie door de heer P.
F. J. M. Hermesdorf kwamen in de
linker benedenhoek een datering
(1773) en resten van een signatuur
tevoorschijn. De conservator van de
afdelingschilderijen drs. J. A. L. de
Meyere kon na een intensief speur
werk en vergelijkend onderzoek de
signateur identificeren en het wérk
definitief op naam plaatsen van de
Antwerpse kunstenaar Jan Joseph
Horemans de jongere, die leefde van
1714 tot na 1790.
Het familieportret van Horemans
de Jongere is thans weer (gerestau
reerd) te zien in de Lodewijk XV-
kamer van het Centraal Museum.
Rasta nura
Chevron Rotterdam 8
Maarten nr Kaapstad
De Leidse hofjes staan in het
middelpunt van de belangstel
ling-
tentoonstelling in stedelijk
museum De Labenhal;
exposities in Warenhuis
Vroom Dreesmann;
creatieve hofjesdoolhof van
Leidsch/Aphens Dagblad:
inzendingen voor 15 augus
tus aan gemeente-archief,
Boisotkade in Leiden, hoofd
prijs vliegreis naar Londen
voor 2 personen.
Scheepsberichten
Algol 8 vn Santos nr Salvador
Ammon 8 vn Puerto Ordaz nr George-
Amsteühof 5 vn Mojl nr Vancouver
I Antllla Cape 8 vn Buenos Aires nr
Tenerife
Area 8 vn Yokaichi nr Kashim
Aristoteles 9 te Amsterdam
Avedrecht 8 vn Madras nr Kharg. eil.
Balong 8 vn Oslo nr Hamburg
Baitu 8 250 zo Monrovia nr Freetown
Bengalen 8 330 w Walvisbaai nr Pe-
1 nang
I Chevron Eindhoven 8 vn Bahrain nr
I Honolulu
Chevron Nederland 8 vn Batangas nr
ono St.
Chiriqui 9 vu Puerto Barrios nr Alba-
'Chiron 8 420 no Azoren nr Curacao
Coral Meandra 9 te Rotterdam
Crania 8 700 o Halifax nr Stanlow
Daphne 8 865 ozo Yokohama nr San
Francisco
Diogenes 9 te Amsterdam
Esso De n Haag 8 85 no Las Palm as
nr Castellon
Gaasterdljk 9 vn Hamburg nr Rotter
dam
Gulf Italian 9 te Point tTupper
Hagno 8 ra Rotterdam nr lie Havre j
Hilversum 9 te Antwerpen
Inca Pass 8 fininterre nr Cadiz
Ittersum 7 vn Bermuda nr Nas-
Kennemerland 9 vn Hamburg nr Am
sterdam
Kreon 9 te Georgetown
Leuvelloyd 9 te Melbourne verw.
Maaslloyd 8 300 no Mogadiscio nr
Giboutinaess
Memnon 9 te Aruba verw.
Merseyllo dyvn8 Savannah nr New
York
erwelloyd 8 3
San Francisco
Moerdijk pass 9 Vlisziingel nr Antwer
pen
Mijdrecht 8 vn Bajogrande nr Mon
treal
Nedlloyd Kembla 8 vn Bilbao nr Ant
werpen
Ommenkerk 8 680 zw Lobito nr Bom
bay
Ondina 9 te Port Miranda
Oranke Nassau 9 te Kingston
Ossendrecht 8 250 nw Cabo nr Cristo
bal
Parkhaven pass 9 Vlissingen nr Rotter
dam
Parthenon 8 te Rotterdam
Pericles 9 vn Rotterdam nr Amster
dam
Poeldijk 14 te Le Ha vteverw.
Putten 9 vn Miami nr New Orleans
Schlekerk pass 9 Vlisslngen nr Ant
werpen
Seinelloyd 8 vn Marseille nr Genua
Hoe is het ontstaan?
Onder een pierenverschrikker-
tje verstaa/t men een borrel en
dan wel ln het bijzonder; een
borrel op de nuchtere maag.
Een oud volksgeloof wilde na
melijk dat wormen of pieren de
maag van streek maken en dat
men die dieren onschadelijk of
althans aan het schrikken kon
maken met een paar slokken
Jenever. Het Frans heeft: tuer
le ver qui picue l'estomac: de
worm verjagen die de maag
prikt. Nu schijnt het werkelijk
zo te zijn dat de dronkaard 's
morgens zijn kater kan ver
drijven met een glas jenever.
Daaraan zal het volksgeloof
zijn ontstaan wel te danken
hebben. Het woord pier ten
slotte is verwant met een bij
voeglijk naamwoord dat: dun,
smal betekende. En een pier is
dun en smal.
Simonskerk 8 vn Lourenco Marquee nr
Durban
Socrates 8 880 no Paramaribo nr Rot
terdam
Solon 8 vn Houston nr New Orleans
Spaarnekerk 6 vn Hongkong nr Ham
burg
Statendam 9 te Stockholm
Steenkerk 8 330 w Gibraltar nr Part
Kelang
Straat Cook 8 vn Sydney nr Hob art
Straat Cumberland 9 te Djakarta
Straat Lemaire 8 500 zo Beira nr Bel-
ra
Straat Talbot 8 70 ono Bali nr Singa
pore
Thuredrecht 8 vn Panama Kanaal nr
Rotter, (am
Titito 8 230 no Azoren nr Cristobal
Ulysses 9 te New York
Vla«a 8 vn Singapore nr Hongkong
Vlist 9 te St. John verw.
Wleltkrecht 7 vn Pusan nr Singapo-
Woensdrecht 8 60 zw Rockall nr Rue-
land
Wonosobo 8 300 zo Apia nr Singapore
Zaankerk 8 vn Le Havre nr Cristobal.
PANDA EN DE VERDORSTER
Dp waard sjouwde een kratje van de dure limo naar
torberg, en Panda besloot om een praatje te maken met
ono.de-j aorikant.
Saat straks zeker weer naar uw fabriek terug," zei hij. „Ik
e dat die in de bergen is. Kan ik met u mee rijden? Want
Vraag uitzoeken wat daar niet pluis is, ziet u?" Het leek
wel of de heer Lemoen even helemaal de kluts kwijtraakte.
„N-nctar de bergen?" herhaalde hij. „N-niet pluis? Ehik
bedoel: niet pluis.' Nee! Inderdaad! Het is daar heel gevaarlijk
Daarom is het daar ook Verboden Toegang. En nu moet ik weer
weg Limo maken".
Hij sprong haastig in zijn auto en gaf gas.
Pas op, als ikehPas op, bedoel ik!" riep hij nog, vóór
hij verdween.
tWQA.AVb ZE EEN HOGE
AMBTENAAR WAS, EW OOK
directeur van een firma pie"
inschreef op staatsopdracht,
VAN ACHT MILJOEN 6ULDENOAN
&EN JE PJS VERWIKKELD IN EEN
belangen conflict,
of niet?