Valentino kleedt jet-set in ruiten... ekpakbij Erk favoriet ïaanse de-makers Bont binnen ieders bereik OOK OP ZONDAG IN SPORTIEF TENUE SIGNALEMENT Ook voor kinderen Schotse ruiten Pasop: HQ 5 AUGUSTUS 1978 VROUW PAGINA 17 Veel mensen denken dat de mode alleen Iets voor vrouwen is, maar in Rome weten ze wel beter. Sinds de bekende Italiaanse mo deontwerper Valentino vorige maand in de VIA Condotti een herenboetiek opende, staan er steeds zoveel mannen voor de eta lage, dat het verkeer voortdurend vast loopt. Voor mannen zoekt Valentino het vooral in gemakkelijke combina ties. Vandaar dat koning Con- stantijn, Herbert von Karajan, Marcello Mastroianni. Omar Sha rif en Peter Fonda, die met tien tallen andere jet-setters tot de vaste klantenkring van Valentino behoren, geen „zondags pak" kun nen vinden. Het traditionele don kerblauwe kostuum is er bij Va lentino helemaal uit. Hij vindt dat mannen het zelfs niet meer met Kerstmis kunnen dragen. Op een party voor zijn vrienden liet hij zien dat mannen in goed gekozen, sportieve combinaties ook net zo goed „gekleed" kunnen zijn. Wat dacht je van een sport jasje in een Schotse zwart-witte vensterruit, gecombineerd met een zwart overhemd, een das in een zwart-wit pepitaruitje en een wit te pantalon? Ruiten Je kunt zelf zien hoe mooi die combinatie is, want waarschijnlijk zal Mastroianni zo'n sportensem- ble in Roman Polanski's nieuwste film „What", gaan dragen. Schots-geruite flannel jasjes zijn voor de komende winter trouwens helemaal „in". De Italiaanse mo deontwerpers zijn ervan overtuigd dat ze met ruiten de garderobe van de meest conservatieve man nen meer kunnen variëren. Engelse stijl In de herenmode, die Jarenlang maar per millimeter veranderde, zijn trouwens nog een paar op merkelijke nieuwe punten. Man nen die de komende winter mo dieus willen zijn, dragen: overhemden met hoge boorden; korte, brede dassen met grote knopen; O jasjes met zeer brede revers; pantalons met beneden de knie wijd-uitlopende pijpen. Ten minste, dat vinden Coccoli, Brioni en Litrico. Ze hielden hun kostuums in klassieke, Engelse stijl en dat was nu precies de concessie waar Valentino niets voor voelt. Fluweel Voor 's avonds Ziet hij nog wel Iets in een zwart kostuum, als het ten minste van fluweel met een inge- schoren ruitje Is. Maar de hippe herenboetieks van het Piazza Di Spagna vinden Valentino weer veel te conservatief. Niet alleen omdat hij voor het eenvoudigst» overhemd ruim 200 gulden vraagt, maar ook omdat zij zijn kleren veel te „sophisticated" vinden. Deze winkeltjes doen op het ogen blik geweldige zaken met spijker pakken, waarvan de pantalons en de jasjes in de vorm van zonnen en wat kinderlijk getekende land schappen met metalen nagels en zilveren pailletten zijn gebor duurd. De Italiaanse modeontwerpers vinden dat de It de komende winter overdag maar zonder jurk wan. Biki, Balestra, Riva, Sarli en Di Lassaro gaven de voorkeur aan broekpakken en combinaties van ken, blouses en vrij lange jasjes met brede schou- rokken bleven iets boven de knie. En mocht je in io og een midi-jas hebben hangen, dan moet nu toch Kchaar erin want in de fraaie feestzaal van het Ro- irand Hotel waar de meest Italiaanse modeontwer- nieuwe wintercreaties showen, heb ik geen enkele iïïiitie meer gezien. ut applaus kregen Biki's après-ski Japonnen die ksdaalder-grote noppen tram had geappliceerd. ige maxi-overhemd Ja- onder de fraaie Deijeuw in de nacht" voor in Biki's boetiek in St. verkocht. Die creaties todieuze ski-liefhebsters injieel gemakkelijk na te ojals trouwens zijn zwarte ld jurken die hij met suwpoppen of langs de »n hele strook groene geappliceerd. waren er ook bij de •pers ongelooflijk veel Broekpaklken in een 1 ve stijl en vooral w vrij lange vrouwen. De SC aanse winterplantalons °n k zo wijd dat de schoe- in verdwijnen. Ze zijn tot|pen ook breder dan de talons die alleen bene- wat ruimer zijn gesne- ■nsjBalestra en Biki lieten matrozenbroeken met maagband zien. En maagbanden werden vtotuurtjes of satijnen 1 dragen. De pantalons ^In de Italiaanse coutu- itijnen overhemdblousea 'n aantal parelsnoertjes, winter absoluut onmis- [p «tra keerde met zijn helemaal terug naar van de jaren '60 toen jjl 1» met kraag en man- zwarte of pastelkleurige lig vond. Aan het begin !ai iaanse modeweek hadden 'iel e, varengroen en kobalt- rtj asteltinten duidelijk de ht meeste ontwerpers ge- -tcfgora, kasjmier, mohair er bij alle couturiers i£ ijder op geworden. Er ode, klokkende en ge- len maar Biki zorgde fwachts bij zijn cook- 01 tor de terugkeer van de de komende winter arte taftzijde etagejurk- 1 pen. tiré Laug, Barocco, Ca- Mendola kozen eensge- .jjtonfortabele kleding. De vijf ontwerpers showden wijde ma trozenbroeken, gerende rokken, op de rug gesloten blouses, truitjes, korte Jacks en tot over de heup vallende safari-jasjes die men on derling naar hartelust kan combi neren. Oranje, hemelsblauw, grijs, beige grasgroen en havanna waren de fa voriete modekleuren. En de creaties voor overdag hadden een nogal bre de schouderlijn. Toch waren er on derling wel grote verschillen. Lancetti Wat Pino Lancetti betreft mogen de gerende rok met raglan trui deze win/ter weer mode worden. Een paar Italiaanse tv-sterretjes waren wild enthousiast over Lancetti's zwart satijnen Marilyn Monroe-avondjur ken. Een soort maxi-onder j ur ken met smalle schouderbandjes, die hij met lange met zwart vos gegarneer de satijnen avondmantels combi neerde. Voor 's avonds kan de Ita liaanse „jet-set" bij Lancetti zelfs voor zwart satijnen broekpakken te recht. De pijpen van de wijde pan talons hadden net als bij Laug en Barocco een flinke omslag. La Mendola liet de meest schitte rende avondjurken zien. Het waren japonnen met vrij nauw aangeslo ten bovenlijfjes, lange mouwen en meters wijde cirkelrokken die de Amerikaanse ontwerper van La Mendola rijkelijk van ruches had voorzien. En die vooral zo opvallend waren omdat ze op edelstenen en marmer geïnspireerde wijde mousse- lines waren gemaakt. Capucci Capucchi zorgde voor een waar kleurenspekitakel. Hij was de enige Romeinse couturier die de aloude prinses jurken de komende winter nog een kans geeft. Maar die jur ken lanceerde hij dan ook in aller lei oranje tinten. Geheel nieuw wa ren zijn avondjurken van roze, paarse en hemelsblauwe moire-zijde, een voeringstof ook uitstekend ge schikt voor cocktail- en avondkle ding. Galitzine Prinses Galitzine. zorgde voor een collectie kleding voor fatale vrou wen. Voor overdag ziet ze haar ex clusieve klanten het liefst in grijze, flannel pantalon-ensembles gekleed. Combinaties van iets wijd uitlopen de grijze flannel broeken, sir ik- bloeses van satijn met lange, pof fende mouwen en grijs-beige geruite flannel spencers. De confectiefabri- kanten waren enthousiast. Trouwens ook haar diagonaal gestreepte wijde omslagmantels van mohair zouden wel eens bestsellers kunnen worden. ADVERTENTIE H§fH DAMESMODE grap in exetosief jonge stijL. BREESTRAAT K)8a-R2 LEIDEN Oranje is voor de winter haar favo riete kleur, maar daarnaast ge bruikte zij ook veel grijs en rose. Dezelfde spencers-broekpakken voor overdag maakte ze ook voor 's avonds, maar in plaats van zwarte of grijze flannel koos ze oranje- groen-geruiit velours-chiffon. Haar gedrapeerde avondjurken van abri- kooskleurig satijn hadden wel lange passende mouwen, maar een bote rug. Evenals Fabriani en Mila Schön liet zij haar mannequins daarbij een hele tros imitatieparel- snoertjes achterstevoren dragen. Valentino De Romeinse ontwerper Valentino zorgde voor een daverend slot van de Italiaanse modeweek. Zelfs in Parijs werden in geen Ja ren zulke geraffineerd met elkaar gecombineerde jurken, pakjes en mantels geshowd. Valentino zocht het vooral in eenvoudige creaties, in gewone pakjes met tot iets boven de knie vallende plooirokken, strik- kraagloze v-hals- j asjes. Valentino's exclusieve klanten zullen het de komende winter niet koud krijgen, want hij combineerde cho coladebruine mantelpakjes met hard abrikooskleurige driekwart-jasjes en zwarte polojurkjes met hemelsblau we mantels. Maar zijn hele collectie was toch meer een rapsodie in bei ge, variërend van zacht-geel en ca mel tot lever en kaneel. De flannels en soepele wollen stoffen in die kleuren combineerde hij met die zelfde stoffen in die tinten maar dan met een eenvoudige witte ruit. Zo waren er zacht-beige rokken met vijf tot over de heup ingestikte plooien, gecombineerd met strik - kraag-blouses en beige-wit geruite v-halsjasjes die weer met de effen stof waren afgebiesd. Voor de winter geen broekpakken bij Valentino maar wel leuke polo jurkjes met halflange mouwen en klokkende rokken, de zoom net iets boven de knie en het middel geac centueerd door een smal ceintuur tje. De brede ceintuurs zijn er voor de winter helemaal uit. Maar van die smalle ceintuurtjes heb je er heel wat nodig want Valentino liet zijn mannequins ze zelfs over mantel pakjasjes en mantels dragen. Al waren er ook wat wijdere camel Jas sen met alleen een smal rug cein tuurtje van dezelfde stof met in het midden een klein stukje lakleer in precies dezelfde kleur. Voor al zijn mantels en zijn man telpakjes gebruikte hij ronde bolle knopen van echt been. Bij Valenti no komt het vooral op de details aan. Ook bij de cocktail- en de avondkleding. In plaats van de zo beroemd geworden klaproos- en kersenstoffen gebruikte hij nu zwarte zijden mousseline met kleine strikjes van strass en zilverbrocaat. Er was keus uit hemelsblauwe met zilver geruite maxi-mantelpakjes en romantische frambooskleurige jur ken met lange mouwen en een diep v-halsdecolle, afgebiesd met ruches. Roklengte: iets boven of net op de knie. Kleuren: abrikoos, beige, hemelsblauw, zacht-roze, grijs, zwart en chocolade' bruin. Stoffen: flannel, mohair en satijn. Dessins: meest effen stoffen, maar ook ruiten en voor 's avonds zijde met Aziatische motieven. Jurken: geen een meer voor overdag, afgezien van een paar polo-jurkjes bij Va lentino. Pakjes: veel combinaties van plooirokjes, blouses en kraagloze v-halsjasjes. Broekpakken: onmisbaar voor de ivinter: favcrtet zijn combinaties van wijde ma trozenbroeken en korte bat- ledress-j asjes. Mantels: over het alge meen vrij wijd, met brede schouders en grote opgestikte zakken. Bontmantels: veel korte jasjes van vos voor op panta lons en lange, met camel en gabardine gecombineerde nerts en mollen-mantels. Cocktaükleding: over hemdjurkjes van satijn. Avondkleding: combina ties van taftzijden maxirok- ken en kleurige blouses, strapless jurken en avond japonnen met lange mouwen, hoogesloten met v-halsdécol- leté en afgebiesd met ruches. Schoenen: keuze tussen schoenen met hoge plateau zolen en klassieke pumps en ballerina's. Kousen: natuurlijke, beige tinten. Make-up: zachte, na tuurlijke tinten, met aard beien rode en oranje lipstick. Haareenvoudige page kapsels. Accessoires: een tros pa relsnoertjes en veel smalle ceintuurtjes. Als het aan de Italiaanse modeont werpers ligt dan worden de bont jassen de komende winter een stuk goedkoper, want nu de couturiers on der druk van de internationale mo depers geen tijger, panter en gorilla meer gebruiken, hebben ze ineens het goedkope bont ontdekt. Fendi, het vorige jaar nog leveran cier van tientallen panterjassen, waarvoor hij soms meer dan een fortuin liet betalen, maakte voor de winter een soort jasjes van doodge wone mollen, die donkerrood waren geverfd. Fendi toonde dax er nog andere concepties mogelijk zijn om bont binnen het bereik van meer vrou wen te brengen. Hij lanceerde een hele reeks schitterende grijze mol len wintermantels met het boven lijfje en de mouwen van grijs lam. Minstens even mooi waren zijn sportieve mantels van champagne- kleurig nerts. Met bovenlijfjes en mouwen van gabardine, terwijl de kraag en de manchetten weer met nerts waren afgezet. Overigens hoeft een bontmantel deze winter niet per sé lang te zijn. Bij Fendi waren korte bolero-Jasjes en ski-jacks van rode. zwarte en grijze vos een geweldig succes. Evenals trouwens bij Tiziani waar Liz Taylor een blazer van marine blauw geverfde vos kocht. Maar bij Cailo Tivoli zijn de bont Jassen er niet voordeliger op gewor den. Hij ging met veel fantasie aan heit werk en slaagde erin om nerts mantels in champagne en koffie bruine verticale, millimeters smalle strepen te maken. Hij bereikte met dit technische kunststukje zo'n schitterend effect, dat hij zo'n Jas voor zo'n 40.000 gulden kan verko pen. Een prijs die vorig Jaar ook voor een pan ter Jas werd betaald. Carlo Tivoli, een nog vrij Jonge maar zeer begaafde bontwerker uit Turijn, wist met zijn show vol op zienbarende spektakelstukjes, zoals een mantel met abstracte figuren van woestijnvos, andere Italiaanse bontontwerpers, ver achter zich te laten. Carlo Tivoli vertelde, dat hij on danks het toenemende aantal be schermde dieren toch nog wel een toekomst voor het bont ziet. Vooral omdat de ontwerpers met de een voudigste soorten bont nog zo onge looflijk veel kunnen doen. Als het aan hem lag zou bont ook niet lan ger een statyssymbool zijn. maar net als vroeger een hulpmiddel om de mens tegen de natuur te be schermen en zijn omgeving te loka liseren. Zelf maakt Tivoli van zijn bontjassen het liefst mathematische creaties. „We leven in de 20ste eeuw in moderne steden en dat zouden de ontwerpers veel meer in hun kle ding moeten laten zien", aldus Car lo. Ouders zïjn over de gehele wereM hetzelfde. Dat bleek in Rome, waar verscheidene Italiaanse ministers, filmsterren en zakenlieden hun werk een uurtje onderbraken om hun dochtertje te zien debuteren als mannequin. Kinderkledingontwerper Giorgio Zingooe had geen moeite om mo dellen voor zijn kindershow te vin den. De kleuters van de beste klasse verschenen in schots-geruite wollen pakjes op het plankier. En dat een uur lang. bij een temperatuur van bijna 40 graden. Voor een lolly. Wat dat betreft was Zingone heel wat voordeHer uit dan de Italiaan se bontwerkers, die hun mannequins deze week bijne 1000 gulden per dag moeten betalen. Maar Ztrigone's society-kindertjes maakten van de show geen probleem. Een 4-Jarig Romeins prinsje trok tot grot» schrik van de couturier vlak voor de tv-camera resoluut zijn peperdu re trui uit, omdat hij hem vond kietelen. Een dagenlang getrainde teckel, die twee bedeesde meisjes moest begeleiden kwam halverwege de show van het plankier af. Maar voor de rest was Zingone's show toch een succes. Voor schoolmeisjes waren er snoezi ge grijze wollen vesten met uige breide geel-paarse violen, en leuke rood-groene en geel-bruine schots- geruite plooirok jurkjes, waarover Zingone zijn modellen effen wollen spencers liet dragen. Een reuze idee voor moeders die niet zo dol op breien zijn en toch graag zelf ma ken vond ik Zing ones truien van schots-geruite stof, met alleen aan gebreide boorden, manchetten en garnering van v-hals. Voor de rest hadden de klassieke zondagsjurken en blazer-pakjes van grijs flannel en Prince de Galle duidelijk de overhand. De vooral in Nederland en Frank rijk zo populaire spijkerpakken zijn de komende winter bij Zingone voor kinderen absoluut taboe, maar dat komt omdat de Italianen het zo verrukkelijk vinden om hun peuters zo popperig mogelijk aan te kleden. ADVERTENTIE spaarde huidbacteriën N Er is iets aan de hand met de deo dorant Steeds meer publicatie» waarschuwen. En hoe! De meeste deodorants bevatten namelijk een bacteriedodende stof. Waarmee de huidbacteriën vernietigd worden. Rigoureus. En waarmee - dat ia waar - óók de transpiratiegeur ver dwijnt. Even rigoureus. Maar on gevaarlijk? Huidbacteriën (huidflora') hebben een taak. Ze regelen het evenwicht op onze huid. Ze beschermen on» tegen het binnendringen van ziek teverwekkende kiemen. Zeer accu raat Vandaar dat zoveel deodorants met een bacteriedodende stof huid- irritatie kunnen veroorzaken. Be scherm het milieu. Gebruik de goede deodorant! Kan het knders? Natuurlijk. Dat bewijst Therme. Een heerlijk ge parfumeerde, veilige deodorant. Met 'sinodor*. Een Franse stof, dia de huidbacteriën ongemoeid |n»t, maar de geur - zeer snel - afbreekt. Oók rigoureus. Maar veilig. Zon der het milieu te verstoren. Zonder huidirritatie te veroorzaken. Denk aan uw huid. Ga over op Therme - de veilige 'alternatieve' deodorant Verfijnd geparfumeerd. In elegant gedecoreerde spuitbus van 110 gram netto, ƒ5.75. Ver krijgbaar bij 'de Bijenkorf, bij apo theek en parfumeriezaak, bij par fumerie-afdelingen van de grote warenhuizen en natuurlijk bij uw drogist. Therme is een produkt van N.Vj Import Unie, Arendstraat 5, HilJ versum. Tel.: 02150-50547. Ver-j koopadressen op aanvraag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 17