Moeilijkheden in studenten
parochie Leuven
STILTE
■jjvujiinunj»
Tegenstellingen worden op scherp gesteld
WOORD VAN BEZINNING
Kerkdiensten Leiden en omgeving
ZATERDAG 29 JULI 1972
In ons land sleept de „godsdienstoorlog" in het bisdom Roermond zich nog steeds voort
en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven, niettegenstaande de optimistische geluiden
die mgr. Gijsen vanuit Rome heeft laten horen. Een Limburgs priester, aan wie we on
langs vroegen hoe de zaken in zijn bisdom er voorstonden, vertelde ons dat beide par
tijen die hier nog al sterk tegenover elkaar zijn komen te staan, verlegen zijn met de
vraag hoe het nu verder moet gaan. Men wil geen scheiding. Men wil in geen geval
ook los van Rome. Maar hoe er een oplossing moet komen, zag hij niet. Daarop
kwam zijn verhaal zo ongeveer neer.
We hebben er in deze rubriek al
pens op gewezen dat het hier waar
lijk niet gaat om één enkel bisdom,
maar dat heel de R.K. Kerk in een
zelfde staat van verlegenheid ver
keert wanneer het gaat om de
vraag op welke koers deze kerk zal
moeten varen. We hebben toen ge
wezen op Duitsland, Zwitserland en
Frankrijk. We hadden nog veel meer
landen kunnen noemen, want overal
zijn er van die gebeurtenissen waar
in dezelfde problematiek tot uiting
komt. Er zijn groepen die de ver
nieuwing van hun kerk najagen en
er zijn groepen die van vernieuwing
niet willen weten. Voor deze laatste
moet alles bij het oude blijven, al
thans zoveel mogelijk. Het wonder
lijke is dat beide groepen zich
hartstochtelijk beroepen op het
tweede Vaticaans concilie. Toch is
dit ook weer niet zo verwonderlijk
als dit op het eerste gezicht lijkt.
Wie de documenten van dit concilie
nog eens naslaat, kan telkens weer
opmerken dat hetgeen er geschreven
staat de vrucht is van een compro
mis, van een minnelijke schikking.
Ieder van de partijen die er onder
de verzamelde bisschoppen openbaar
werden, heeft er zo veel mogelijk
voor gezorgd dathun gedachten er
ook in gelezen zouden kunnen wor
den. Zo is het altijd met een com
promis. Zijn wij gewone mensen van
de middelmaat niet altijd daartoe
geneigd? Zit er in ons niet beide,
een neiging tot communisme en tot
kapitalisme tegelijk? En met beide
stelsels zijn we niet tevreden. En zit
er ons op het kerkelijk terrein ook
niet een neiging tot vernieuwing en
tegelijk een vrees het oude ver
trouwde los te laten?
de Nederlanden. Ze is in 1425 ge
sticht door Paus Martinus V op ver
zoek van Jan IV, hertog van Bra
bant. Ze is een kerkelijke instelling
en ze is dat gebleven tot op de dag
van vandaag. De gezamenlijke bis
schoppen benoemen de rector mag
nificus en, naar we menen, moet
deze altijd een geestelijke zijn. Hoe-
velen, ook uit de noordelijke Neder
landen, hebben hier niet hun oplei
ding gekregen. Er is zelfs een tijd
geweest dat het in die 17 Nederlan
den verboden was aan een andere
hogeschool te gaan studeren. Rome
en Douai (Dowaai) maakten hierop
een uitzondering, maar deze laatste
stad lag toen ook in de Nederlanden.
Leuven werd beschouwd als „de wa
penplaats tegen Luther". Erasmus
hield het er spoedig niet meer uit
toen de Reformatie uitbrak.
Acties vanuit Leuven
In dit Leuven heeft zich een uni
versitaire parochie gevormd. Die is
er in 1963 gekomen toen het besluit
viel dat alle kerken van Leeuven
vervlaamst zouden worden. De bis
schoppen hebben toen bepaald dat
deze universitaire parochie werd op
gericht als parochie die bestond uit
een gemeenschap van personen, zon
der dat daarvoor bepaalde grenzen
werden aangegeven. Ze was vanzelf
sprekend Franstalig. Ze had het
recht van doop en huwelijk en kon
daardoor eigen registers aanleggen.
Tot deze parochie konden behoren
al de leden die op enige wijze ver-
Vernieuwing
Allerlei tekenen zijn er dat er ook
bij onze zuiderburen, in België, iets
op gang is gekomen dat wijst op een
groeiende onzekerheid. De R.K. Kerk
aldaar en enkele protestantse ker
ken hebben een doopovereenkomst
gesloten. Nu moet men niet denken
dat deze met groot gejuich is be
groet. Er zijn protestanten die er
niets van moeten hebben. Zij zien
alleen maar gevaren in oecumenische
toenadering. Er zijn ook rooms-ka-
tholieken die hun voorhoofd fronsen
en zich afvragen welke weg hun bis
schoppen nu inslaan. Het centrum
voor de kerkelijke vernieuwing mo
gen we voor België wel zoeken bij
de universiteit van Leuven, beter
misschien nog bij de universitaire pa
rochie die men aldaar kent. De
hogeschool te Leuven is de oudste in
Prinselijk
paar naar
Wereldraad
Prinses Beatrix en Prins
Claus zullen op zondag 13
augustus de opening bijwonen
van de vergadering van het
centraal comité van de Wereld
raad van Kerken in Utrecht.
Deze bijeenkomst duurt tot en
met 23 augustus.
De prinses zal zich in een
welkomstwoord richten tot de
Wereldraad, 's Morgens zal
het prinselijk paar aanwezig
zijn bij een liturgische dienst
in de Utrechtse Domkerk.
bonden waren aan het instituut van
de universiteit, alsook hun gezinsle
den. Doordat ze direct onder de bis
schoppen kwam te staan, was ze ook
vrij van de universitaire autoritei
ten. In het laatste Jaarverslag wordt
gemeld dat een 2500 personen des
zondags en in de week de liturgische
bijeenkomsten bijwoonden. Wat er
hier gebeurde is haast wel te ver
moeden zonder dat we het vertellen.
Het is een parochie geworden die
van de vrijheid die haar geschonken
was, gebruik heeft gemaakt. Allerlei
vernieuwingen werden er ingevoerd.
Allerlei gespreksgroepen, bijbelkrin-
gen, aktiegroepen kwamen er tot
stand. Deze parochie werd gedreven
door een sterk oecumenisch besef.
Als het enigszins mogelijk was. wer
den anders-denkenden in een groep
gehaald. Ze werd een „experiment".
Kortom, het werd een parochie waar
veel leven in de brouwerij was. Ze
kwam op, toen dat nodig bleek, voor
de buitenlandse studenten, die er in
grote getalen in Leuven zijn. Ze
startte met de aktie „Synode-Leu
ven". Ze liet zich horen op de Euro
pese bisschoppen-conferentie in
Chur. Ze was het vorige jaar aan
wezig toen in Rome de bisschoppen-
synode vergaderde. Ze kwam op
I voor kerkelijke en oecumenische ver
nieuwing. Ze was ook vertegenwoor
digd toen de Assemblée van de We-
I reldraad van Kerken te Uppsala bij
eenkwam. Tezamen met andere jon
geren heeft zij in kritische zin deze
assemblée begeleid en als onze in
lichtingen juist zijn, zal ze ook ver-
i Legenwoordigd wezen wanneer in
j Utrecht het Centrale Comité van de
I Wereldraad vergadert.
J Wie het „Dossier Aktie-Synode-
Leuven" van september 1971 door
leest,, krijgt een indruk met welk
I een ernst deze parochie zich op de
j vragen heeft geworpen waarvoor
hun kerk, en niet alleen de hunne,
i in de tegenwoordige tijd staat. „Als
j alle christelijke gemeenschappen, be-
ijvert zij zich het oordeel van het
I Evangelie over zichzelf te aanvaar
den, over elk van haar leden, over
de menselijke samenleving waarin zij
I is opgenomen. Zjj ontkent niet de
I tegenstellingen, maar beschouwt ze
i als een bron van zuivering en van
voortgang in het levend geloof en in
de liefde van Christus".
„De universitaire parochie begeert
hoe langer hoe meer een plaats te j
zijn waar elkaar ontmoeten gemeen- I
schappen en personen rondom j
Jezus Christus, een plaats waar ge-
vonden wordt en gevierd wordt hun
Salzburg, in deze maanden door vele toeristen druk bezocht
is niet alleen de stad van Mozart doch ook van tal van
bezienswaardige kerken, waaronder de Dom. die in de jaren
1614-1655 werd gebouwd. De koevel van de kathedraal heeft
een hoogte van 72 meter. De kerk biedt, plaats aan ruim
10.000 personen en heeft een prachtig barokorgel met 126
Stil, wees stil: op zilvren voeten
Schrijdt de stilte door de nacht,
Stilte die der goden groeten
Overbrengt naar lage wacht
Wat niet ziel tot ziel kon spreken
Door der dagen ijl gegons,
Spreekt uit overluchtse streken,
Klaar als ster in licht zou breken.
Zonder smet van taal of teken
God in elk van ons.
de regel: wie de
dichter verstaan wil moet in het
land van de dichter gaan. Voor
wie het gedicht van de dichter
P.C. Boutens, waarin over de
stilte wordt gesproken, wil ver
staan is het vrjjwel onmogelijk
geworden om nog in zijn land
te gaan. Ook al heet dat land:
Nederland.
Er zijn nog maar enkele stre
ken in ons land, waar men zo
nu en dan nog iets ervaren kan
van de intense stilte, zoals deze
ons door Boutens wordt be
schreven. Dan moeten we al
staan op een dijk lang de Wad
denzee en het geluk hebben dat
er niet juist een straaljager
overkomt of ergens in de verte
een motor over de weg raast.
Iets „horen" we dan van de
langs de grote weg. We hebben
onze handradio bij ons op het
strand. Thuis willen wij het ra
diogeluid non stop in onze ka
mer. Op het werk: weer hetzelf
de geluid.
Zelfs de stilte van de kerk
ruimte kunnen we nauwelijks
vex'dragen. Er moet geluid zijn
In dit geval: gewijd geluid.
„Toeristische" kerken zijn al
voorzien van een installatie die
ons doorlopend van stemmige
muziek voorziet.
Intussen horen wij niets meer
van wat deze dichter in de stilte
vernam, waarop hij ons wees.
Zoals een dichter ons steeds
weer wijst op dingen, die wij zo
maar niet opmerken.
Door het lawaai speuren wil
minder van de achtergrond van
stilte die „op ziilvren voeten
door de nacht schrijdt". In die
stilte is volgens Boutens een
spreken van God. Rechtstreeks:
„zonder smet van taal of te
ken".
Als dat waar is zijn we veel
gaan missen. Een dergelijke be
nadering van het ons omrin
gende treffen we dan ook in de
literatuur weinig meer aan.
Het is een onmogelijkheid ge
worden. Evenals b.v. verschillen
de gedichten van Guido Gezelle,
zó. in déze tijd. niet meer zou
den kunnen ontstaan.
Velen zijn zelfs zo gewend ge
raakt aan het lawaai, dat zij,
als er nog even stilte valt, on
rustig worden.
Boutens zegt ons: dan ontgaat
ons veel.
Wij vinden: 't moet druk zijn.
Gezellig druk. noemen we dat.
De drukte wordt gezocht. We
blijven op de parkeerplaats
ons leven. We weten daardoor
ook steeds minder van onszélf.
We komen niet meer tot ons
zelf.
Het on-onderbroken lawaai
brengt ons in een on-menselijke
situatie.
Het is goed de stilte, voorzover
mogelijk, nog te zoeken.
Vooral ook: die stilte aan ande
ren te gunnen!
Het produceren van onnodig
lawaai heeft iets bruuts.
Het is milieuvervuiling die
zich in het netste flatgebouw
kan voordoen. De enigen die
hierin verandering kunnen
brengen zijn wij, mensen zélf.
Met wat meer opmerkzaamheid
en in het besef dat, nu we mét
zoveel mensen bij elkaar wonen,
we elkaar temeer zoveel moge
lijk ook in dit opzicht d e ruim
te moeten geven.
diepe solidariteit. Het is dit voortdu
rend zoeken van eenheid dat is uit
gedrukt in de. term: gemeenschap
van Leuven". Aldus luiden enkele
van de uitgangspunten van deze uni
versitaire parochie. Er staat niets in
speciaal over haar eigen kerk.
Zoals in Chur en Rome gebleken
is, kan zo'n soort parochie het de
kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders
lastig maken. Ook de Belgische bis
schoppen hebben dit ondervonden.
Nu wordt de universiteit van Leu
ven. die tot nu toe tweetalig was,
gesplitst in een Vlaams en een Waals
deel In Ottignies, even over de taal
grens. komt het Waalse deel. Wat
moet er nu gebeuren met die Frans
sprekende universitaire parochie van
Leuven? Wordt zü ook overge
plaatst? Men vreest dat de bisschop
pen deze gelegenheid zullen aangrij
pen om deze parochie van haar ge
heel eigen karakter te beroven,
waarvan „het non-conformisme (het
zich niet voegen in de bestaande
orde) wel eens lastig schijnt te zijn
geweest voor de Belgische bisschop
pen". De universitaire parochie heeft
nu een dringend beroep gedaan op
de bisschoppen haar in ieder geval
te laten voortbestaan, „opdat zü
haar kenmerken van vryheid, van
vorm. van zoeken naar een eigen
aard. van ontmoetingsplaats en van
gastvrijheid kan bewaren". Er zün
I echter allerlei tekenen dat de bis-
schoppen dit niet zullen toestaan.
Daarmee zouden ze verlost zün van
deze parochie, die „genormaliseerd"
1 moet worden. Een van de stuwende
krachten in deze parochie is de aal
moezenier Robert Detry, Reeds meer
dan een jaar lang hebben de bis-
schoppen gewild dat hü de universi-
taire parochie zou verlaten. De be-
trokkene zelf heeft gevraagd, indien
hü daartoe verplicht wordt, hem
1 terug te brengen tot de staat van
leek.
Eigen wegen
Leuven is een büzonder geval. Het
is een studenten-parochie en uit ons
eigen land weten we dat dit soort
parochies er prijs op stelt eigen we
gen te kunnen gaan. Het is ook niet
ongewoon dat in zo'n parochie de te
genstellingen meer op scherp worden
gesteld dan dat anders het geval zoi
zün. Maar. wat we hier zien is in
wezen hetzelfde als zich in het bis
dom Roermond en in Duitsland enz.
openbaart. Het zün twee gedachten
over het christendom, over het pa-
rochie-zün. over het kerk-zün. die
hier met elkaar in botsing komen.
De een, in dezen de universitaire pa
rochie, gaat uit van het Evangelie,
zoals uit haar geformuleerde doel
stellingen duidelük bhjkt. En de
ander, de bisschoppen, gaat uit van
de bestaande kerk en haar aloude
regels en van het kerkelük gezag,
dat als zodanig moet gelden. Orde en
regel moet er zün in de kerk, in
iedere kerk. maar een kerk die het
experiment niet kan verdragen en
uitbant wat buiten de regels valt en
daarom wel eens lastig kan zün, is
bezig te verstenen. Luther heeft het
de kerkelüke autoriteiten van zün
dagen ook niet gemakkelük gemaakt
en hü is toen uitgebannen met al de
gevolgen van dien. waarmee wij tot op
de dag van vandaag te maken heb
ben nu het besef doorbreekt, dat de
kerk toch een eenheid moet zijn en
we aarzelende pogingen wagen om
elkaar terug te vinden.
Beroepingswerk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Hem en Venhuizen
J. J. F van Melle, kandidaat te Lei-
muiden.
Bedankt voor St. Philipsla-nd J„
van Dijk, te Zuilichem.
Gerf. Kerken
Beroepen te Curacao G. Kerssies,
te Oud-Loosdrecht, te Nijega-Op-
einde. T. Kuiper, te Borger.
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Beroepen te Houwerzijl, P. F. La-1
merus, kandidaat te Kampen, te
Gees C. van de Berg, kandidaat te
ordrecht.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Choteau Montana, i
M. den Boer. te Ridderkerk.
Beroepen te Chilliwack, A. Wink, j
/eenendaal.
Baptistengemeente
Beroepen te Zuilen (part-time),
drs. O. H. de Vries, kandidaat te
I Utrecht, die dit beroep heeft aange-
s. M. J. HULSBERGEN I nomen.
ds J. Snoay, Trlum-
Poort, 11.45 uur Oecumenische studen-
tendlenst, 5.00 uur d
Maranathakerk 10.00
Vit.
Koningskerk 10 uur i
r dr. L. J. Ca
ds Joh. Leon-rduskerk
__ds C. H. Bijl.
(Pteters-
kerkstraat 1) oJ.OO uui
Broer. Grouw (Inut-vrij
Acad. Ziekenhuis 10
Dlaconeijinhuis
Jeugdkapel Vredeskerk 10.00
heer J. tl. G«-gaa
Jeugdkapd Li
Hortensiua.
•memsche dienst ds
d Zwaan 7
Dronkert.
Petrakerk (Surinamestraat)9 u
ds. D. Brederveld, Den Helder.
Oude Vestkerk (Oude Vest 133)
D. Brederveld 5
den. 5 uur ds. Hortensius.
Huize „Groenhoven": 10 uur
Stichting „Jeugdhaven": 10
Mirt" de heer De Koning 10
Baptlstengem. 8 (Oude Rijn 3) 10
dhr. R. Kavelaar.
Evang. Lugh. Gem. 10.15 uur ds
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30
lur Hollandse dienst.
Evang. Chr. Gemeenschap (Aliddei-
itegracht 3) 10 uur de heer Dlkkes
RK Kerk H Antonlus (zat. av 7
l\ir) 9.30 11.00 en 12.15 uur.
Hnrt°brug (zat. av. 7 uur) 8. 9 10.
Petruskerk (zat
St. Joseph (zat.
en 6.30 uur.
Lodewljkskerk
uur leesdlenst 7 uur ds Bogaard
en Leiden.
I Bodegraven
12 kerk 9.30 uur ds. W. Balke
ds. J. II. Cirkel Salvatorkerk 9.30
11 ds. J. H. Cirkel 6.30 uur ds G.
I Gem. (Remisestraat)
der Ent. Geref. Kerk 9
B. Jansen, Geref.
Dorps- leesdienst. Geref. Kerk (vrijgem. bul-
testantenbond (Li)
ds. mr. D. Hoevers
Elgei
i. d. tsergnsucn-
ds. Elgersma, Ned. Pro-
jl.) 10.30 uur
Den Haag RK
Rijp wetering RK Kerk 7.30 9
I Sassenhelm Herv. Gem. 9 uur
Geref. Kerk) dhr. C. Stroo te Kouüe-
l kerk a. d. Riin 6.30 uur (in Ontmoe
ting) ds. J. Knottnerus te Zwijndrecht
Geref. Kerk 10.30 uur ds. J. Hogen -
Bethlehemkerk 9.30
Peters, Oosterbeek. 6.3"
W. Balke, Geref. Kerk 10
F. Schoep 6.30 uur ds,
ag, Nleuwerbr
i Bek. Den Haag:
Beek' Den Haag. Nteuwerbrug 9.30 uur
Nieuwe" Apostolische Kerk (Hoge Rijn I ds. A. C van Bek,:Den 6-30
dijk 24) 9.30 en 4 uur (dond. 8 uur) ds. Schoep Geref Kerk vrtlgenr9 30
Doospgez. Rem. Gem. 10 uur ds. D I uur en 4.15 uur ds. H. J. J. Feenstra
hr. I Hoff, Volle Evangelieg;
Ijk Voorstraat 100 9.45
I Beweging Sportlaan 4 ui
le eredienst formeel thema zelfrealisa-
Noordwijk
10 uur ds.
Rank) 10 ua
in Zee Herv. Gem.
G. B. Jansen (De
Duitse dienst, 7 uur
te Leiden (Sole Mio)
Van Duuren.
ds. M. Hanemaaver, Opstandingski
buda Evangelisatiekring
r Woordverkondiging.
J. Walpot te Alphen; Geref. Kerk 10
Geref Kerk
I Maranatha-school 11
ds. C. v. d. Tas J
T. Vollebregt. 7.30 uur ds. W. Hovius
te Ede. Geref. Kerk 10 uur dhr. Blj-
leveld, 7 uur ds. Elgersma RK Kerk
De Zilk aula
Streef land. RK Kerk St. Jozef
- 30 en 7.00 t
8.00, 9.30. i:
8.00 10.00 11.3
-- Geref. Gem.
u dienst Pinkstergemeente 9.30
I Concordia de heer Th. Venvoerd Verg.
I uur) 7.30 9.30 e
Alphen RK Kerk (zat.
Prinses Marilkestraat 9.30 uur ds Joh. Qon
Stehouwer. 6.30 uur cand. M. O Geu- komst Nleuwstraat 27 Bethel 9J30
ze Utrecht voor de GB. Maranathakerk de heer J. Modderkolk R.^rv.
Raadhuisstraat 6.30 i
ds. M. Fokke- 7)
Martha-Stlchtlng „Rijnstroom"
10.30 uur ds I. J. Wa^P"
seweg
Ontmoe tings-
Snij del wijk (zat. middag 5.30
u vrljz. Prot. 10 uur in Rem. Kerl
m! "Fokkema, Alphen I de heer P. v. d. Laarse.
den Rijn, Sionskerk Hooftstraat Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 HD
Oudsi
l pel 10.30 uur ds. H. G. Oostinga. Ge
ref. Kerk 10.30 uur ds. D. Braam van
j Haarlemmermeer-Oostzijde 5.00 uur
I ds. A. van Zuylen van Bennebroek.
Chr. Geref. Kerk 10.00
Pauluskerk10
tens (Gemeentecentrum) 10.30 uur ds.
- f 7 uur ds. A. P.
Haag. Gereform.
W. E. Verdonk (HD)
cand. Geuze, 6.30 uur cand i vjj
v. d. Heijden, Goede Herderkerk Ten 9 30
Harmsenstraat 9 uur ds. Vos. gez. vii^i
dienst met de Geref. Kerk. Ridderveld
„Het Kasteel". Veldbloemweg 9 uur
ds. Hartkamp Hillegom. gezamenlij
ke dienst met de Geref, Kerk 10.30
uur ds Bruinsma Voorburg. Gereform,
Kerk (Maranathakerk) 9 uur ds M.
van Harmeien 6.30 uur ds M. Fokke- k:
ma (Salvatorikerk) 10.15 uur ds M. 19.30
van Harmeien 7.15 uur ds. J. Bijle-
veld (Goede Herderkerk) 9 uur ds J.
Vos 6.30 uur ds J. Hartkamp (Kas
teel Ridderveld) 9 uur ds J Hart
kamp 6.30 uur ds. J. G. Los, Chr. Ge
I D. H. Biesma, Geref. Gem. 10.00 en
I 4.00 uur Dienst des Woords, Gereform.
ds. L. Bo-er _GeTef. Kerk Kerk (vrijgem.) 10.00 en 4J30
ds. Brink RK Kerk St.
Michael (zat. av. 7 uur) 9 en 11.30
uur Engelbewaarder® (zat. av. 7 uur)
Sclioonenbooon RK Kerk
S. de Waard van Haa-rlem, Geref. Kerk
(vrijgemaakt buiten verband 9.30 uui
en 5.00 uur ds. J. J. Verleur, Oud Ge
reform. Gem. 9.30
ds I. Meijer 1
Geref. Kerk (vrijgem.
arte Wetering Her
reform. Kerk 9.30
de Jong Leger des Hells 11
Makkenze. Geref. Kerk 9.30 i
H. ELderman 5
RK Kerk (zat. 7 uur) 8. 9.30 en 11.15
Katwijk aan Zee Herv, Gem. Nwe
Kerk 10 uur ds Jac. de Vos 6 uur ds.
W. Chr. Hovius, uit Ede, Oude Kerk
I sn 11.30 uür, Maria Parochie (zat.
1 7.00 uur) 8.30 uur. 10.30 12.00 en 5.30
uur. H.H. Engelbewaarders Parochie,
(zat. av. 7 uur) 7.30 uur 9.30 uur 11.00
uur en 5.45 uur
Nieuwkoop Herv. Gem. dhr. Goed-
G C. Post, uit Leiden 6
1 Gebraad Geref.
7 uur. Rem. gem. 7 uur ds. Wethmar
te Rotterdam.
Nieuw veen Herv Gem. 9.30 uur
dhr Kooi. 6.30 uur ds. Hanemaaier te
dhr. Drijver te Voroschoten Geref
•k 9.30 en 6.30 uur ds J. Czlria
Rijnsburg Herv. Gem. (Grote
Kerk) 9.30 uur ds S. P. Tabaksblatt.
5 uur ds. Chr. J. Gall te Den Haag
(Bethelkerk) 9.30 uur ds. C. Krijger,
5 uur ds. E. Bouman (Camping Ko
ningshof) 10.30 uur dhr J. Bergman
m.m.v. de Camping-simgers Gereform.
Kerk, Petrakerk 9.30 uur ds. Bljleveld
5 uur ds. D. de Heer Leiderdorp Im-
maaiuëlkerk 9.30 uur ds. D. de Heer.
5 uur ds. Iz. Meijer Uithoorn. Mara
nathakerk 8.30 uur ds. H. Post Oegst-
Kamp te Hillegom
Herv. Gem. 9.30
kand. T. Oosterhuis.
Valkenburg Herv. Gem.
ds. C. Schilder 1
Nagel (Jeugddienst
dhr. Ouwersli
medewerking
Geref. Kerk 9.au en b.ao uur as.
ze. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30
uur ds. Th. Hoff.
Voorhout Herv. Gem. 10 ui
H. v. d. Berg Geref. predikant
senheim (gemeenschap, dienst).
rschoten Herv. Gem. Doi
Geref. Kerk Hulp
Kapel Rijndijk
ds. A. T. de Kluis, Geref. Kerk
10 100 en 6 uur.
Waddinxveen Herv. Brugkerk i
ds. H. Roelofsen. 6.30 uur ds. J. v
Heuvel, Wijkgebouw 9.30 ds. J.
P. Vermaat Immanuel 9.30 1
J. Modderaar, Geref. Ontmoetingskerk
wijk Zee, Klevletkerk 10 uur ds. J. T.
WÜersma, Messlaskerk 10 uur drs. A.
van Buuren Wassenaar. Dorpscentrum
ds Billeveld. Chr. Geref Geref. Kerk
kand. J. Hoek Katwijk Zee.
Nieuw Vennep Hen-. Gem. 9.30 j
lur ds. W H. J Baart J- 1
Bouraa te Kampen (zuid) 10 t_
Ede Geref. Kerk (vrijgem.) 10 Is. Bech. Ned. Protestantenbond Lan-
_jem.) 11
Blokland Evang
(Foto Jan Holvast)
P. C. Taal, RK Kerk Willlbrardus,
(zat. 7 uur) 8 9.30 11 12.15 en 5
Goede Herder (zat. 5) 8.30 10 en
H. Joseph (zat. 7) 7.30 8.45 10.30
Franken 6.30 ds. Kempenaar,
Werkendam, Geref. Kerk 9.30
ds. Kruiswijk Haarlem.
Zevenhoven Herv. Gein 9
kand. De Jonge
—Herv. Gem. 10
Meerburg (zat.
—Herv. Gem. 10 en
ds B. Goudzwaard Gereform.
avo-school10
Stud Parochie (zat n
Lodewljkskerk 11.45 1
Herv Gem 9.30 en ds. L. Lagerwey
Kerkdam) Geen dienst. Raad van Geref. Gem. in Nederland iKonmgs*
Kerken DuinreLl Campingkerk «-»- 1
ds. Den Dikken, Geref. Gem. 9.30 ds. C. Treure, Wljkgebouw „De Hoek- der. 4.30 uur ds. J. Bouma, Chr. Ge- 6chool (zat.
kerkschuur" zaterdagav. 7 t
r prot. kampkerkdlenst dhr I