Als je filmmuziek moet
maken kun je niet op
nspiratie zitten wachten
NMater
te doen is
daagse
agenda
ëSSEs. 1
)TTO - 'BIJ DE BEESTEN AE' - KETTING:
LEIDEN EN
DE HOFJES
1TERDAG 29 JÜLI 1972
PAGINA J1
Bert Haanstra en zijn helpers
bben in de afgelopen jaren de
ireld van pool tot pool afge-
voor dierenopnamen. die de
cumentaire „Bij de beesten af"
an vormen, een avondvullende
m over gedragsparallellen van
ins en dier,
Otto Ketting blijft- dichter bij
is, of liever gezegd in huis. zijn
agse flat aan de Thomson-
rnar op het oaenblik de
keibaarzen op de piano staan.
ivü zeggen dat hij na een
zd vlottende samenwerking in
leman" de Larense filmer op-
uw gevonden heeft voor de
\zikale begeleiding van de
componist doet, zeker bij een
«menitaire, meestal pas zijn in-
le in de fase van de montage,
ziet dan de op maat gesneden
samengebrachte duizenden shots
den treure, zeker zo'n twintig
om ze zo in zijn hoofd te
inen griffen, dat hil aan het
kan gaan: ritme en tempo-
ze te bepalen en de film in één
idee te vangen. Een shotlist
daarbij. Deze beschrijft de
ïhillende beelden en tot in tien-
an seconden nauwkeurig de
ran elke opname.
merkwaardia dat hoe beter
|film is. hoe gemakkelijker de
■onist het heeft. Bert Haanstra
>orbeeld bezigt heel sterk een
vorm van montage. Ket-
voelt precies wanneer er een
jende shot. gaat komen. ..Daar
niet uit dat je dan in de imi-
het voor de hand liggende
kiezen, want dan ga Je het-
5 zeggen".
Ketting heeft begin van dit
nog geschreven voor het Ne-
nds Blazers Ensemble. Tien
juten muziek voor de concertzaal
I gemiddeld vier. vijf maanden,
[film legt andere verplichtingen
vooral omdat de componist pas
Je eindfase in beweging kan ko-
i. Het zal betekenen, dat nu
(kwartier muziek in een paar
nden geschreven zal moeten
ien. ..Je kan op inspiratie niet
zitten wachten, daar heb Je
jd met voor".
7ch lis dab werk voor Ketting
ie niet zonder bekoring. ..want
dwingt tot het exploderen van
elten van Je vak, waar Je nor
maal gesproken noott boe komt".
„Bij de beesten af" zal door twee
soorten muziek worden ondersteund,
een pop-jazz-achtig genre en typi
sche taoemuziek. Een rodeo-tafereel
in het begin van de film heeft bij
voorbeeld een muzikale toevoeging
gekregen in een big band Jazzy
achtig geluid met herinneringen
aan Miles Davis bovendien een
Spaans tintje met de verwijzing
naar stierengevechten.
De Haagse componist heeft het
eens zo beschreven: ..Componeren
voor een film is het schril ven van
bewust onvolledige muziek - net als
muziek voor ballet, die ruimte moet
openlaten voor beweging, die niet
moet suggereren maar iets duidelijk
en toch onvolledig moet stellen,
kortom een meer neutrale expressie
dan bij muziek alleen".
Muziek moet in dienst van het
beeld staan. „Je moet je realiseren
dat Je niet Je zoveelste symfonie
erin kwijt wil raken". In een film
moet Je die abstractie loslaten, er
moeten herkenbare signalen zijn
van ha- een -popnummer. In een
prettige variatie moet de muziek di
rect kunnen aanslaan.
In ons land geldt dat waarschijnlijk
eens te meer. Ketting vindt dat de
Nederlandse toeschouwer voorna-
lijk visueel is ingesteld en nauwe
lijks auditief reageert. De onderti
tels zijn daar voornamelijk schuld
aan en er is maar één oplossing:
goede Nederlandse films. Als ten
minste de geluidsinstallaties in de
bioscopen beter geworden zijni
KEIHARD
Ketting heeft geen moeite het ritme
overeen te laten stemmen. „Er is
bij Haanstra geen speld tussen te
krijgen, montage is zijn fort". Hij
gelooft dat men met een heel ande
re Haanstra zal kennismaken. „Zijn
milde vorm is volslagen afwezig, de
diern worden in hun eigen gedrag
bekeken, beesten, keihard zoals ze
zijn. Het wordt voor zijn doen 'n har
de film. Het is zijn kracht dat deze
film niets met een balletachtige
toestand als bij Walt Disney van
doen zal hebben".
Een ongedachte ontwikkeling van
Haanstra heeft Otto Ketting al le
ren kennen in uitvoerige gesprek
ken. Bij de piano hebben Haanstra
OTTO KETTING
en hij de melodieën voor zover al van „Bij de beesten af" verschijnt!
Klaar, samen doorgezongen. Als dat Maar hot zal wel blijven bij de mu-
nog eens op die elpee zou kunnen, ziek, puur, die Ketting thans naar-
die in december bij het uitbrengen I stig aan het papier toevertrouwt.
Leidse bioscopen
Camera: „Angelique. deel II". 18 Jr.
Dag. 8.00 - J-
uur. Matl
nlng". a.l. za, w.
4.15 uur. Nachtv.
overal" 18 Jr 11.31
Studio: „Samen
,A Clockwork Orange" 18 jr.
7.00. 9.16 uur.
Rex: „Vader gaat op stap", a.l. E
7.00 en 9.15 uur. Matinee: „PI
Langkous", a.l. Dag. 2.30 uur. zom
2.30 en 4.30 uur. Nachtv. vr. za. 1.
uur „ZIJ, die vreemd gaan", 18 Jr.
T entoonstellingen
Leids zilver (t.e
Expositie 18de eeuws
augustus) dag.
Volkenkunde,
;at. 10 uur voorm.-5 uur nam (zo
n f.d. 1—5 uur nam.
Ned. Legermuseum Geopend maandag
;ot en met vrijdag 9 uur voorm 5 uur
ïam zon. en feestdagen 1-5 uur.
Rijksmuseum voor de geschiedenis
ier natuurwetenschappen dag 10-4
aur zondag 1-4 uur.
De Lakenhal: Dag 105 uur. zon*
lag 15 uur
Rijksmuseum
Wassenaar Kunstzaal Heuff Exposl-
pastels en teke-
t.e.m. zat. 10 uur voorm.
bovendien di. 8-10 uur na
middag. (t.e.m. 12 a/ugustrus).
Galerie Van der Vlist (Botermarkt
3) Expositie Fred Grote (schilderij
en), René Nijhof (tekeningen), Mach
te ld Hooyen (gouaches) en Adriana
Baarspul (keramiek) di. t.e.m. zat. (t.
e.m 2 september).
Warmond Lilian en Hessel West
hoek met wandkleden en fotografie ln
Galerie Pomp. De expositie is geopend
Rijksmuseum voor natuurlijke hls-
orie (Raamsteeg 2) Dierenleven in Su-
uname ma. tot en met zat. 9.30 uur
oorm. 4.30 uur nam. (T.e.m. 26 okt.).
Bezoekuren Ziekenhuizen
Kinderafdeling dagelijks 14.45
15.30 uur maandag- woensdag- en
vrijdagavond 18.3019.00 uur.
Ellsabethzlekenhuis 3e klasse, dage
lijks van 14.0015.00 en van 18.45—
19.30 u. 2e klasse, dagelijks van 11.30
—12.00 en van 14.00—15.00 en van
18.45—19.30 uur le klasse dagelijks v.
a. 11.30. Kraamafdellng: 3e klasse 15
Kinderafdelingen Al en B4: Dagelijks
an 14.30—18.45 uur.
Endegeest: dinsdag en vrijdag 18—
4.30 's zondags 1112 en 1415 uur
lerste klasse: de gehele dag.
Annakliniek: dag. 13.3014.30 en 18
—19 uur.
Academisch Ziekenhuis: Klasse 1 en
2 dag. 10.3011.30. 14.3016.00 en
•""7 uur: klasse 3 dag. behalve dlns-
24: ouders dag 10.3011.30 14.30
dag vanaf 10*30 uur. Kinderzaal keel-
neus- en oorheelkunde dag. behalve
dinsdag 18.15—19.00 uur dinsdag 13-14
uur zat. en zon tevens 14.3015.30
uur Gynnacologie en vooqr zwangeren
dagelijks van 10.00—11.30 uur en van
15.0020.00 uur behalve op dinsdag.
Op die dag is er geen bezoek behal
ve voor patiënten die op woensdag ge
opereerd worden. Voor deze patiënten
ls er een extra bezoekuur van 19.00
De bezoektijden
de afdeling
Verloskunde (kraamvrouwen) zijn
Hoe is het ontstaan?
KINDSBEEN
De uitdrukking van kindsbeen
af wil zeggen: van iemands
vroegste jeugd, van zijn eerste
jonkheid af. Het woorddeel
kinds betekent in deze samen
stelling: behorend bij een kind,
eigen aan een kind en heeft
helemaal niet de thans gewone
betekenis: suf, speciaal gezegd
van oude mensen wier geheu
gen hen in de steek heeft ge
laten. Oorspronkelijk zal met
de uitdrukking van kindsbeen
af wel bedoeld zijn: van het
ogenblik af dat het kind op
zijn benen kan staan, van de
tijd af dat het begint te lopen.
Een variant is: van kindsge
beente af, Gronings: van
kindsgebainte of, waarin ge
beente natuurlijk beendergestel
betekent. Waarschijnlijk heeft
men been opgevat als gebeente.
mede ln verband met de voedingstij
den als volgt vastgesteld: dagelijks v.
15.3017.00 uur en van 18.3080.00 u
Kinderen tot 12 Jaar kunnen wegens
mogelijk infectiegevaar helaas niet op
bezoek komen.
ondbezoek ls uitsluitend be
stemd voor de echtgenoten. Alleen-
s en moeders waarvan
a het buitenland ver
avonds één bezoeker
toeft kunnen
ontvangen.
Op dinsdag
o bezoek behal-
op die dag be
vallen zijn. Voor hen ls er een avond-
bezoekuur voor de echtgenoot van
19.00—20.00 uur.
Voor de Praematurenafdellng gelden
öe volgende bezoekuren (alleen voor
ouders): maandag, woensdag. vrij
dag 18.3018.45 zaterdag en zondag:
15.30—15.45 uur.
ALPHEN AAN DEN RUN
Rijnoord: le en 2e klasse 10.3011.00
-i 18.0019.0
18.00—19.01
alleen
ZATERDAG 29 JULI
Waalse kerk. Delft: 16.30
Paviljoen Theater: 20.30 uur: Wun
Can en Carry Vonk „Wim Kan al-
Promotie. promotie met uerara cox.
Openluchttheater Zuiderpark: 20.18
uur: Turkse folkloristische groepen.
ZONDAG 30 JULI
St. Jacobskerk. Parkstraat: 16.30
uur: André Pagenel. orgel.
030 I-
t cabaret „Noord- West".
Circustheater: 20.15 uur: Promotie,
promotie" cabaret met Gerard Cox.
MAANDAG 31 JULI
Openluchttheater Zuiderpark: 14.00
uur; kindervoorstelling „Laesie knapt
het op".
DINSDAG 1 AUGUSTUS
Circustheater: 20.16 uur: Promotie,
promotie", musical met Gerard Cox.
Openluchttheater Zuiderpark: 14.00
uur; kindervoorstelling „Dik Trom en
WOENSDAG 2 AUGUSTUS
Paul van Vliet.
Paviljoen Theater: 20.30 uur: Wim
Kan en Corry Vonk: „Wim Kan al
leen".
Circustheater: 20.15 uur; musical
„En nu naar bed" van Annie M. G.
Schmidt.
Openluchttheater Zuiderpark: 14.00
uur; kindervoorstelling van Anneke
Elro e.a. „Jeugdfestlval".
De Leidse hofjes staan in liet
middelpunt van de belangstel
ling:
tentoonstelling in stedelijk
museum De Lakenhal:
exposities in Warenhuis
Vroom Dreesmann;
creatieve hofjesdoolhof van
Leidsch/Alphens Dagblad:
inzendingen voor 15 augus
tus aan gemeente-archief,
Boisotkade in Leiden, hoofd
prijs vliegreis naar Londen
voor 2 personen.
BRAMMET JE FOK EN HET HOUT VAN KOKANJE
\16. Bram begreep, welke gevaren er dreigdenzowel vóór
als achter hemen hij ivas dan ook heel voorzichtigtoen
met Karo, Tutu, en schipper Onderdak het paleis van het
i staatshoofd naderde,
achtig uitgedost had het nieuwe staatshoofd, El Hombre, zich
iddels laten overhalen om het schip te bekijken, dat door zijn
nen in beslag was genomen. Zijn verwachtingen waren niet
hoog gespannen, want de vorige schepen hadden slecht hout op
geleverd, dat eigenlijk alleen maar geschikt was om een schutting
rond het paleis op te trekken. Maar zodra hij aan boord was van
het goed schip Kokanje begonnen zijn ogen te schitteren.
.Maar dat is voortreffelijk, dat is prachtig hout", zei hij. „De man
nen, die me dat koopje hebben bezorgd, verdienen een aparte ver
melding. Laten we geen tijd verliezendit schip dient snel ge
sloopt te worden".
Japanse expositie
„doet" Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) Een Japanse
varende tentoonstelling komt naar
ons land. Van 24 tot en met 28
augustus zal deze expositie in het
speoiaal voor dat doel gebouwde ten
toonstellingsschip „Shin Sakoera Ma-
roe" in Amsterdam te zien zijn. Aan
boord bevinden zich ditmaal (het is
de tiende expeditie op dit gebied)
niet alleen produkten van Japanse
industrie, van Sojasaus tot ingewik
kelde machinerieën toe. maar wordt
ook een indruk gegeven van de Ja
panse traditionele cultuur (de be
zoekers kunnen een theeceremonie
meemaken"), van de ontwikkeling
van de wetenschap en van de mo
gelijkheden voor export van Europa
uit.
Na Amsterdam, dat de eerste haven
is op deze trip van het nieuwe schip,
gaat de expositie naar Kopenhagen,
Helsinki, Stockholm, Gdinia, Oslo,
Hamburg, Antwerpen, Londen en Le
Havre.
Scheepsberichten
s p 26 Gibraltar nr
Ceres 27 v Amsterdam r
Flducia II p 26 Humber
Rotterdam
r Lissabon
nr Rot te r-
kaer
Mithras 27 te Amsterdam
Mynias 26 te Palermo
Oranjtborg p 27 Brunsbuettel r
ka
Prlnsenborg p 26 Brunsbuettel i
sterdam
VUksiiigen n
lanborg p 27 Biuuabuutei ni
zijl.
blda 26 1300 m o Miami 29
Cardon verw.
Anllla Cape 26 390 m nno St
Rocks n Buenos Aires
Barok 27 vn Bangharln nr Bi
Bat jan 27 te Tanga verw
Capinula 28 vn Portland nr Cur
Cinulia 28 te Manchester verw.
Copan 26 vn Livorno nr Crlst
Coral Obelia 26 v Lissabon nr
Gull Swede 26 190 m nnp k Vlland
n Lus Palmas
Hercules 27 vn Bremen nr Rotterdam
Knlydoii 27 v Shellhaven n Teesport
Khasiella 27 vn Port Harcourt nr
Rotterdam
Orleans verw.
ADVERTENTIE
■nborg p 26 Kiel n Skutskaer
- Lloyd 29
k"
Moordrecht
l Prub. e
N •Uiiovti Kembla 27 440 zzo Monrovia
i Rotte 27 vn St. John nr La Pallice
Scho dcborg 28 p Brunsbuettel naar
Donisjoe
Sinu.nt.kerk 27 210 w Luderltzbaal
1 nr Port Elisabeth
I Socrates 28 te Trinidad
Ism™ 27
Oranjestad nr Port of
Straat Hongkong 28 te Vltoria
Ardense forel
In streken met (schone) ri
viertjes eet men forel natuur-
liefst vers-gekookt, maar dit
recept is heel geschikt voor de
forellen die hier te krijgen zijn
en die meestal uit de diepvries
komen. Koop ze het liefst
in nog bevroren staat en laat
ze net ontdooien. Bestrooi de
binnenzijde met zout en peper
en bestuif ze van buiten met
bloem. Bak ze in een ruim he
te boter aan beide zijden snel
goudbruin en leg ze op een war
me schaal. Bak in de overge
bleven braadboter 100 gr. fijn
gesneden gekookte ham en 4
eetlepels broodkruim goudbruin.
Neem de pan van het vuur en
meng er een eetlepel fijngehak
te peterselie door. Strooi het
mengsel over de forellen en
druppel er royaal citroensap
over. Geef er gebakken aard
appeltjes bij.
WINA BORN
PANDA EN DE VERDORSTER
116. Panda besloot om eens te gaan kijken of er werke-
nergens watei in Donkerstein te vinden ivas. Daar leek het
want zeljs het riviertje, dat vroeger zacht kabbelend door
stadje stroomde, was drooggevallen.
'at doet u hier?" vroeg Panda dan ook verbaasd aan een
die daar met een hengel aan de oever zat. ..Er is toch geen
En dus is er geen vis te vangen, dacht ik zo".
I „Nee. mtneer, u hebt gelijk", mompelde de visser triest. „Vroe-
I ger was het hier allemaal veel beter. Elke dag bracht ik ivel een
maaltje vis mee naar huis maar nu? Niets meer. Daarom
vis ik nu op worm. Maar die bijten niet zo hard". Hij schud-
de droevig het hoofd en vervolgde: „Vroeger stond hier een mooie
j stroom. Niet tc sterk en niet te zwak. Hij kwam uit de ber-
I gen dieu daarz iet. Maar nu komt er niets meer.
i „Dan ga i.c eens in die bergen kijken", zei Panda dapper,
1 hij ging meteen op weg.