De moord op Winne- (ou c.s. Toen op 22 november 1963 in Dallas in de Amerikaanse staat Texas John P. Kennedy, de 34ste president van de Verenigde Staten van Amerika door moor denaarshanden het leven liet beijverden psychiaters zich de gebeurtenis te analyseren. Een van hun conclusies: "Deze natie is ziek, aan de basis van onze maatschappij staat geweld. We moeten het geweld en de agressiviteit zien uit te bannen". Ook een onafhankelijke presi dentiële commissie, die Kenne dy's opvolger Johnson direct in stelde om de oorzaken van de aanslag te analyseren kwam tot deze conclusie. De commissie ad viseerde president Johnson de wapenhandel aan banden te leg gen. Een advies waaraan John son niet tegemoet kon komen door de enorme invloed van lob by's von wapenhandelaren en de vereniging van amateurschutters. Nog maar anderhalve week gele den bracht een onpartijdige, particuliere studiegroep van za kenlieden en onderwijsdeskundi gen weer zo'n advies uit: verbied handwapens. De studiegroep was van mening dat de Amerikaanse samenleving, zoals die nu is niet kan blijven. Het ligt niet in de lijn van Nixons binnenlandse politiek dat hij dat advies zal opvolgen. Die binnenlandse politiek is in hoge mate gebaseerd op het klassieke liberalistische principe: geen staatsbemoeienis. In de praktijk komt dat neer op het recht van de sterkste. Onderlinge concur rentie en competitie wordt aan gemoedigd. Andersdenkenden zijn communisten. Het is niet toevallig dat vele jongeren deze tweehonderdjarige Amerikaanse staatsfilosofie af wijzen. In het Amerikaanse le ven betekent individuele vrijheid, vrijheid van ondernemingsgeest en dictatuur van de gigantische Amerikaanse ondernemingen wier totale budget dat van de Ameri kaanse staat te boven gaan. Over de verwevenheid van Amerikaanse industrie en demo cratie schreef John Kenneth Dalbraith zijn militair-indu strieel complex. De Nederlander Godfried B enthum van de Berg noemde het in de Ideologie van het westen, niet de dictatuur van de partij maar van het be drijfsleven. Love Binnen de flower-powerbeweging die de Amerikaanse jongeren verenigde in hun verzet tegen deze dictatuur heette het: make love not war. Een leuze die niet alleen letterlijk moet worden ge nomen als protest tegen de Viet- nam-oorlog maar een veel diep gaander betekenis heeft. In die zin, dat ze alle onderlinge com petitie afwijst. Er zit nog een ander aspect aan die afwijzing van the American way of the life. Afwijzing van massale consumptie, als enige doel van het bestaan. Een terug val op een natuurlijke beheerste levenswizje niet de hot dog als ideaal maar de bloem en de groente. Beatle George Harrison vertolkte een uitspraak van ne gentiende eeuwse filosoof Feuer- bach: "wat men eet dat is men" in zijn Sovoy Truffleyou know that what you eat you are. Een symptoon niet alleen teke nend voor een levensstijl van re belse Jongeren, maar voor een hele nieuwe filosofische kijk op het totale leven. Een kijk die direct aansluit bij een nieuwe belevingswijze van het omringende milieu: het mi lieu niet als onuitputtelijke bron van bevrediging voor menselijke behoeften maar als bezield met leven en eigen schoonheid. Niet de mens tot het milieu in de verhouding uitbuiter-uitgebuite maar als twee onlosmakelijke elementen van eenzelfde natuur. Het is die nieuwe filosofie van de Amerikaanse Jeugd, die direct aansluit bij het geloof van de meest oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten: de in dianen. Het animisme van de Indianen zag de natuurlijke om geving als bezield. Een boom was niet zo maar een boom, maar had een eigen leven. Het leven van de Amerikaanse indianen was derhalve primitief maar in volkomen harmonie met de na tuur. Een harmonie waarnaar grote groepen Amerikaanse jon geren opnieuw zoeken. Getuige Voorbeelden Het eerste uit de commercieel- geïnspireerde film van Peter Fonda en Dennis Hopper "Easy Rider". De twee helden komen op een bepaald moment in een plattelandscommune die tot het absurde af een indiaanse rite volgt om een onmogelijk lijkende oogst binnen te halen. Het tweede voorbeeld stamt van bet beroemd geworden beleg in 1968 van het Pentagon. Grote groepen yippies (YIP is Youth International Party) omsingel den het Pentagon en verzeker den de autoriteiten dat het ge bouw zich door een indiaanse bezweringsformule in de lucht zou laten verheffen. Velen hebben, vooral om het laatste voorbeeld hard gelachen. Enkele theologen beijverden zich om er een nieuw godsdienstig besef uit de destilleren. Naar mijn mening is vooral dat laat ste niet het geval maar gaat het bij de herontdekking van de oude indiaanse gebruiken veel meer naar het zoeken van een nieuwe identiteit. De oude Amerikaanse waarden zoals de Pilgrim Fathers die brachten hebben voor deze Jon geren afgedaan. De Indiaanse waarden en vormen treden er voor in de plaats. Niet omdat er een absoluut geloof aan wordt gehecht, maar omdat er een be langrijke verwantschap bestaat tussen de Jongeren van nu: in een nieuwe levensstijl en de af wijzing van de American way of life met zijn pseudo-vrijheid en verborgen geweld. Geweld Het waren de indianen die voor het eerst met dat imperialisti sche Amerikaanse geweld te ma ten kregen. De Vietnam-betogers hebben dat in het afgelopen de cennium ontdekt. Het gevolg daarvan was een stroom van pu blicaties die probeerde de india nen hun werkelijke plaats in de Amerikaanse historie te geven. Merkwaardigerwijs waren het vooral twee Duitsers die dat al veel eerder hebben getracht. Karl May mag gevoeglijk bekend worden verondersteld. Bleven Winnetou en Old Shatterhand nog hangen in een individuele verhouding, en May aan de op pervlakte van het werkelijke in diaanse leven, het werk van de Duitse immigrant in de Verenig de Staten, Fritz Steuben, die een verhalenserie schreef rond de Shawnee Tecumseh (Tecum- seh heeft getracht de Noordame- rikaanse indianenstammen te verenigen in een volkengemeen schap die de opdringende Ameri kaanse kolonisten moest weer staan). Steuben maakte van de reconstructie van zijn leven, een belangwekkende serie boeken, die oolk in wetenschappelijk opzicht waarde hebben. Van meer recenter datum is een poging van weer een andere Duitser S. von Nostitz die durft te spreken van Die Vernichtung des Roten Mannes (in het Ne derlands vertaald in De Moord op Winnetou c.s.). Von Nostitz blijft weliswaar steken in een antwoord, maar hij stelt toch maar de schuldvraag en toont aan dat er bloed aan de Ameri kaanse geschiedenis kleeft. Uit zijn boek volgt hieronder een uittreksel uit het hoofdstuk Natuurgebeuren of Volkeren moord? HEIN ELBRINK, De tijd is nu gekomen om de vraag op te nemen: wat moeten wij van heel dit drama denken? Het antwoord hierop is alleen daar om reeds moeilijk te Vinden omdat de feitelijke premissen waarop wij ons oordeel zouden moeten bouwen nog zo onzeker zijn .In de eerste plaats: kan men hier spreken over een "extermination" van het rode ras, over een "destruction in whok or in part, of an ethnical group", zoals het gedefinieerd staat in dc Genocide Convention? Volgens de laatste onderzoekinger. waren de verliezen die de roodhuid leed, bijzonder groot: tegenover het door een volkstelling zeker gestelde dieptepunt van ongeveer 270.000 ir. 1901 staat volgens Mooney een ge schat aantal van ongeveer 890.000 mensen voordat zij in contact kwa men met de blanken. Volgens deze gegevens is aan het begin van onze eeuw de bevolking teruggelopen met ongeveer tweederde, een ontstellen de gebeurtenis. Wij weten dus hoe het er aan het einde uitzag en wij kunnen bevroe den hoe het in het begin gesteld was; maar het is nog veel moeilij ker inzicht te krijgen in wat er in die tussentijd gebeurd is. Veel rood huiden gingen er te gronde door di rect geweld (spontane acties van enkelingen, afslachtingen, bloedba den, oorlog), hoevelen door de indi recte gevolgen van de blanke immi gratie (ziekte, alcohol, honger, ar moede)? Met zekerheid kunnen wij dat niet meer uitmaken. Wat men ook mag denken van het aandeel dat de afzonderlijke facto ren gehad hebben in het verval van het rode ras, toch blijft altijd en talrijke voorbeelden bewijzen dat als oorzaak van de ramp voldoen de bewust handelen over dat niet verborgen kan worden achter ano nieme gebeurtenissen. Opzettelijk Door de tegenwoordige Indianen, vooral ook door hun Jonge intellec tuele leiders, wordt de uitroeiing van hun ras, het verlies van hun vrijheid en him levenspatroon, kor tom alles wat hun vaderen werd aangedaan door de blanken, zonder meer beschouwd als opzettelijke rassenmoord. In talrijke oproepen, aanklachten, historische overzichten komt dit bedekt of onbedekt tot ui ting. Maar hoe oordelen de blanke Amerikanen daarover? Wij zullen hen zelf aan het woord laten ko- Dat het gedrag van het blanke ras tegenover die indianen in grote lij nen zonder meer onrechtvaardig was, daarover Zijn in onze tijd wel alle Amerikaanse schrijvers die zich met dit probleem bezig houden, eensgezind, 't Oordeel dat de Ame rikanen over dit tijdperk van hun eigen geschiedenis vellen, is zelfs buitengewoon scherp; of het nu fi lantropen zijn, geestelijken, ambte naren, politici, Inidianencommlissa- rissen of geschiedschrijvers. Het besef dat aan de roodhuiden groot onrecht werd aangedaan, treft echter niet de kern van ons pro bleem. Hoe is het gesteld met de "extermination", met de uitroeiing als zodanig? Moeten wij, zoals de Indianen zelf dit doen, het gebeur de beschouwen als "rassenmoord", als genocide in de zin van de VN- conventie van 1948? Deze vraag as in haar juridische scherpte nog nauwelijks gesteld. Wij willen hier samenvatten wat daarover aan oor delen en opmerkingen te vinden is! In de eerste plaats is daar de be wering dat men niet over "extermi nation" kan praten omdat immers gedeelten van het ras in leven zijn gebleven en omdat het ras als zo danig in zijn geheel weer groeit. Anderen weer voeren redenen aan waarom de schuld van de blanken niet zo zwaar zou moeten worden opgenomen; b.v. "de wreedheden te genover het rode ras zouden in het niet zinken vergeleken bij de oorlo gen, vervolgingen en bloedbaden tussen de zogenaamde christenen in de oude wereld" (maar dat heeft niets te maken met ons probleem, dat alleen slaat op de Indianen); ofwel de blanken zouden grotere of fers aan ''toil, blood and purchase- price", aan gezwoeg, bloed en geld hebben opgebracht voor het bezit van dat continent dan de India nen voor de verdediging ervan, een opwerping die alleen reeds beant woord kan worden door te wijzen op de onuitputtelijkheid van hulpmid delen en mensen-reserves aan blan ke zijde maar niet aan die van de roodhuiden. Ernstiger moeten wij ingaan op twee andere argumenten die als een rode draad door alle verhandelingen lopen: een onontkoombaar noodlot zou de oorzaak zijn van het uit sterven van dit ras dat zich niet kon of wilde aanpassen aan de bescha ving. En alle goede bedoelingen en plannen die de blanke volgens zijn beste weten en bewust van zijn ver antwoordelijkheid voor dit zwakkere ras wilde uitvoeren, zouden steeds opnieuw doorkruist zijn door "hin derpalen die door de omstandighe den werden veroorzaakt". MAANDAG 2' Hoe ls het nu echter deze "onontkoombaarh men werkelijk ernstig het uitsterven van het te wenden? En wanne gen mislukten, welke ren daarvoor dan vert Waren die zelf duidelijk twee richti] scheiden, twee groepen ten die elkaar tegeni de ene zijde belichaai vernietiging hebben va man is ten en filantro] steeds weer aanwezig? regeringen, volksvertej Indianencommissarisset eieren die tegen ge protesteerden; door Hun weg wordt gek< [C een voortgezette reeks lingen, oprechte hulp ernstige, met grote mi ondernemingen om d s'e beschermen en vooruit I probeerden him rechten gen, hun welvaart te ,fj menselijker, beschaafd en op te voeden tot Maar aan de andere wij te maken met "eei z ken reeks van o da wreedheid, vijandig 1C[( ene toevluchtsoord na«[1 gedreven werden.To onderbroken mishande eindelijke uitroeiing maakte I" Rolling frontier "Greed and avarice" en hebzucht naar het roodhuiid, zijn jachtgeld akkers, naar goud en fels, naar goede zakei kelijk te bedriegen wijj. ren de krachten waard? u't" frontier" steeds verd< ie werd naar het westen; ur, kraohten die de maatregelen van de r doorkruisten, de reserv drongen, de contracten ai Het argument van de Onontkoom baarheid van het noodlot, van deze "stalen stap van de geschiedenis" wordt vaak in verband gebracht met het optreden van ziekten die in de eerste plaats de oorzaak zouden zijn van het uitsterven van de be volking. Het is waarschijnlijk Juist dat de epidemieën onder alle factoren verre weg de hoogste tol gevraagd heb ben. Maar Juist ook volgens de opvatting van veel moderne schrij vers daarmee kan men het aan deel van werekelijke menselijke ge welddadigheid niet verdoezelen. Vroeger werd de theorie van de on ontkoombaarheid van het rode noodlot in va-band gebracht met het gebod van de vooruitgang, wei- ke door geen enkel verzet was tegen te houden en waaraan alle andere rechten en belangen ondergeschikt moesten blijven. De werking van deze geheimzinnige macht werd door velen gewoonweg beschouwd als een soort vrijbrief. Tegenover deze kracl e onverschilligheid stonqen uiteindelijk machtelo? immers zelf tniiets vertegenwoordiging vai ten. Vandaar dat ook I de verantwoordelijke I steeds meer gekenmer| berusting, een bes loop van de dingen willen verhaasten. "Hoe sneller dit ter I deelde ras werd uitga te beter", zo luidde i fairs in 1938, en vele na dn overeensteonmtnjei handelen. Eindoordeel En nu het eindoordeel}" grote strijd tussen bla huiden? Genocide Schuld, rassenmoord I Een onontwarbaar kli£ alles te zamen. Het grote de overweldiging van j primitievere ras door g expansieve ras was fin |R zo lijkt het ons nu beurtenis die met de heid van een natuu kwam. Was het daa naamloze gebeurtenis, dat zich onttrok aa verantwoordelijkheid? deelte zeker maar was het toch ook een bestond uit duizend daden die door mens< dreven; handelende mensen, weldoeners ei meevoelenden en onvt een geweldig verwar niet meer te ontrafe een gebeuren dat stee mengd was met genoci? Bovenstaande tekst is uit het boek van: De Moord op Wimn Anthosboek uitgegeven Toren, Baarn, 197 L Amerika van de blanken bedreigt indiaanse cultuur ook nu nog Naarmate de niet te stillen honger van Amerika naar elektrische ener gie toeneemt, stijgt ook de beteke nis van de eens waardeloze india nen-reservaten in het westen. Want daar, in de snel verdwijnende wil dernis van Arizona en New Mexico, zal jaarlijks honderd miljoen ton aan kolen gedolven worden uit re serves, waarvan men vroeger meen de dat zij te laag van kwaliteit wa ren om exploitabel te zijn. Er is al een elektrische centrale, die dagelijks zestig ton roet en as in de voorheen kristalheldere lucht uit braakt. En er staan nog vJJ ande re reuzenfabrieken op papier, die zullen komen te liggen in het hart van een van de mooiste gebieden van Amerika. Milieudeskundigen zeggen, dat deze fabrieken een gro te wolk van rook zullen veroorzaken over duizenden vierkante kilometers in zes staten. Drie van die enorme energiecentra les zullen komen te liggen op dorre gronid van indianen. De meest om- stredene van deze drie, Black Mesa, komt op dat gebied dat heilig is voor de Hopd-stam. De diepe eerbied van indianen is hier het meest intens. "Het is", aldus de Hopi-leider John Lansa, „het geestelijke centrum van het land". Bulldozers van de Feabo- dy Coal Company zijn al bezig deze heilige grond open te ploegen om de steenkool te bereiken, die in dunne lagen onder de oppervlakte van Noord-Arizona ligt. „De blan ke zakenlui liggen als een troep gieren op de uitkijk", aldus 'n stam oudste. Zij willen ons een paar centen toewerpen en dan het weini ge land in bezit nemen dat we nog over hebben". terwijl veel leiders van de Na vajo, Hooi en Pina-Maricopastam- men zich aangesloten hebben bij groepen voor milieubehoud, zoals de „Siërra Club" en de „Vrienden van de Aarde", die wettelijke acties op touw hebben gezet om het project voor de aanleg van energiecentrales te stoppen, accepteren andere in dianen maar al te graag het geld van de blanke man. De Black Me- sa-fabriek betekent banen, glanzen de nieuwe auto's, honderd miljoen dollar 325 miljoen gulden) in harde contanten, en het definitieve einde van een bepaalde manier van leven. De honderd miljoen dollar is wat PeaJbody in de komende vijfendertig Jaar denkt te geven voor de in diaanse gebieden. Sommigen mogen de Stamraod van de Hopi's het af sluiten van een dergelijke overeen komst vergeven, maar in harten van de traditionalistische indiaanse leiders kan er geen vergiffenis be staan en evenmin bij hun Jonge militante volgelingen. Pieterskerk „Het is alsof men de St. Pieterskerk sloopt omdat iemand een goede prijs heeft geboden voor het mar mer", aldus een Jonge Indiaan. De indianen, die public rela tions van de Peabody-maatschappij verzorgen, de „progressieven", zeg gen dat het er alleen maar omgaat de toenemende energiecrisis van Amerika te helpen oplossen; dat Peabody heeft toegezegd de aarde terug te zullen storten in de schachten waneer eenmaal de kolen eruit verwijderd zijn; dat 80 pro cent van die arbeiders indianen zul len zijn en dat de stammen een royalty van 20 tot 25 cents op elke gedolven ton zullen ontvangen. Indiaanse cultuur, indiaanse mysti cisme van „de aarde-is-onze-moe der" is een cultus geworden onder de Jongeren in Amerika. Na zoveel kwaad, verbroken verdragen, zinloze slachtingen, willen Jeugdige blanken iets goed proberen te maken. Maar Door Charles Foley Copyright AD/LD-Observer niet weinig stamleden voelen, dat zij staan voor een keuze tussen be tutteling door groepen strijders voor milieubehoud en exploitatie door commerciële belangen. Zij vinden, dat exploitatie dan tenminste een financiële tegemoetkoming geeft. Overal in het zuidwesten worden contracten afgesloten. De Great Western United Corporation heeft een derde deel gepacht van het Conchita-reservaat bij Santa Fe voor een woningbouwproject om een kunstmatig meer, <üat thans wordt aa/ngelegd. De stam zal vijf procent van alle inkomsten op de verkoop van stukjes land ontvangen, en ho gere percentages voor verkoop aan commerciële ondernemingen. Dit zou iedere maand ongeveer 100 dol lar 325,-) voor elik lid van de stam betekenen. Bij een andere verpach ting op het reservaat van de stam men langs de rivier de Colorado wordt aan de betrokken indianen jaarlijks ongeveer 56.000 dollar (182.000 gulden) betaald. Maar vol gens het federale bureau voor In diaanse zaken heeft de Penn Phi lips Company, die het land voor 99 Jaar in pacht gekregen, al voor 12 miljoen dollar (39 miljoen gulden) verkocht. De uiteindelijke opbrengst zal mogelijk wel 40 miljoen dollar (130 miljoen gulden) bedragen. Het valt dan ook niet te verwonderen dat veel stamleden van mening zijn, dat de indiaan opnieuw doocr de blanke man bedrogen wordt. Wij verwoesten onze cultuur, onze ge woonten en onze levenswijze", aldus een leider van de Conchitastam. ,En in plaats daarvan krijgen wij een paar duizend dollar, die na enkele Jaren weg zullen zijn". Jonge militanten die boos zijn over wiat er gebeurt en geen ander mid del zijn hebben borden aangegeven. Ook hebben zij 'n bom doen ontplof fen in het kantoor van 'n man, die 't land! tot ontwikkeling bracht. Het kantoor kon al na een paar dagen weer gebruikt worden. „Soms voelen wij ons net als een onderontwikkel de natie in het Verre Oosten", zegt Howard Leonard, hoofdredacteur van een militant Navajo-blad. „De grote maatschappijen nemen ons land, vernietigen water en lucht en pakken dan hun biezen". „Deze ver pachtingen bieden ons niets goeds. Zij maken ons tot een ras van vraohtautodhauffeurs en portiers. Als het geld op is hebben wij min-' der te zeggen over onze eigen toe komst dan tevoren". Gezamenlijke actie Slechts zelden kunnen de indianen ertoe worden overgehaald een com plexe wettelijke procedure via ver schillende rechterlijke instanties aan te spannen. Het bureau voor Indiaanse zaken zegt dat het moei lijk is om een gezamenlijke actie op gang te brengen, maar als dit ge beurt, kan de poging toch wel eens met succes worden Tucson in Arizona he gostam een schadev? 2.100.000 dollar v van een grote ondemi Legaal niet minder ds ton mijnafval had! ge van indianen. Het is haast onnodig de indianen slechts voordeel hebben van energie, die gewonnen mijnen op hun land. elektriciteit gaat lang ningskabels ria.air het Zuid-Oalifornië, waar van zal worden opgesl dustriële en commerd mingen, en de rest do 1 ren. Over de wijde vergezid zuidwesten is de zon achter een bruine walc fabriek, die al in H braakt. De rook kan 170 kilometer afstand genomen. Hoe zal het als deze streek binnen het grootste gebied voc winning zal worden en elektrische oentrales tot lucht in zullen stuwen?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 12