Ruddy maakte de Godfather met de Maffk
"li
Clockwork:
een ogen-
opensperrer
Concert for Bangla
Desh: goed en fijn
Bedosan
VADER
GAAT OP
STAP
I6t
W7£jif?
voetspray
Wat is een filmproducent? Een
meestal dikke man, die ergens veel
geld heeft losgekregen en die dood
valt op een dubbeltje als hij vindt
dat de regisseur en zijn helpers dat
dubbeltje zijns bedunkens over de
schreef werpen. Bij wat hij uitgeeft
moet hij de bioscoopkassa al bij
voorbaat kunnen horen. Om zo'n
man wordt vaak met een wijde
boog heengelopen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.
De rijzige jonge Amerikaan met
zijn tengere athletische gestalte, Al-
bert S. Ruddy, geboren Canadees is
Door
Piet Ruivenkamp
er zo één. Hij heeft „The godfa
ther" op zijn naam staan, de nu
reeds legendarische film, welke met
inkomsten van nu al over de hon
derd miljoen dolar sinds de premiè
re op 15 maart j.l. in New York
alle vroegere filmsuccessen in de
geschiedenis ruim heeft overtroefd.
„Gone with the wind" heeft alles
bijeen nooit meer dan een dikke ze
ventig miljoen dollars binnenge
bracht in de States, in Japan zijn
alle recetterecords in enkele weken
verbrljaeld.
Nadlat alle medailles in Mtinchen
zijn verdeeld zal ook Europa ervan
weten, want Paramount geeft dit
succes niet uit handen voor wat
sportprestaties.
Albert Ruddy heeft de organisatie
opgeknapt voor „The godfather" en
dat de film er tenslotte gekomen is
behoeft niet alleen de regisseur
Francis Ford Coppola en zijn
hoofdrolspeler Marlon Brando te
worden toegerekend. Het is bepaald
geen zaak geweest van hier en daar
maar eens een camera neerzetten in
New York.
Met veel spraakwater, een bijzonder
vermogen om alle deelnemers aan
het karwei zeer plastisch uit te
beelden en een bijna vanzelfspre
kende Amerikaanse openhartigheid
(welke toch altijd weer verbluft)
kwam Aibeitt RRudiy erover ver'tel
len. Op een reis door Europa.
Toen hij tweeenhalf jaar geleden
met de voorbereiding begon was het
boek van Mario Puzo in zijn ogen
niet meer dan de aanleiding tot een
goede, harde gangsterfilm. Net zo
als een boek van Harold Robbins
zou zijn. Hij leerde anders.
Er zijn dertig miljoen Italianen in
de States, de grootste minderheids
groep, die er is. Zij maakten bezwa
ren bij de filmmaatschappijen om
een film van „The godfather" 'te
maken. Door de Jaren heen ging
een gangsterfilm altijd over Italia
nen, altijd gekke Italianen, die
links en rechts mensen neerschoten
uit het raam, in garages op straat,
overal. Hollywood had dat image
opgebouwd.
De telefoontjes kwamen los toen de
plannen bekend werden: „We bre
ken je nek, we maken Je koud, we
blazen je huis op". Meestal in de
nacht. Ruddy werd opgebeld door
die politie van Los Anigeles, dait hij
werd gevolgd en of hij wist door
wie.
Vijf leden van aijn staf stapten af
wisselend achter het stuur van zijn
opvallende auto om geweldenaren te
misleiden. Zij werden geregeld ge
volgd, de ruiten van de auto wer
den ingeslagen.
Het was duidelijk dat er mensen
waren, die niet instemden met de
filmplannen. En ons dat duidelijk
lieten weten. Er kwam een brief
van een presidentskandidaat, brie
ven van senatoren, vertegenwoordi
gers van het Congres, van rechters
en zij vroegen allemaalmaak die
film niet, het zou een schande zijn
dertig miljoen Italianen te beledi
gen, enz.
Groep
Het betekende, dat we een groep
Italianen moesten vinden om mee
te praten. Als je normaal ergens wil
filmen geef je een locationmanager
een handvol dollars en hij regelt
het, maar nu stuitten we op men
sen, die bang waren zaken met ons
VRIJDAG 21 JULI
i
te doen. Want zij konden verwach
ten, was dat, na him medewerking
er stellig enkele gangsters zouden
verschijnen om ze neer te schieten.
Zo gingen we naar mr. Joe Colom
bo, een gevreesd Maffialeider, die
juist een politieke organisatie aan
het opbouwen was, The Italian
American Civil Rights League.
„Ik belde Mr. Colombo in New
York op en zei: „Ik ben. hier om de
film „The godfather" te maken en
ik wil met Je spreken".
„Kijk", zei Colombo, „voor Je naar
New York komt hebben we een
grote rally in Madison Square Gar
den. Sammy Davis jr. en Frank Si
natra hebben we en nog andere be
roemdheden. We hebben zeshon
derdduizend dollar bijeengebracht
met maar één doel; zorgen dat jij
die film niet maakt. Wij krijgen
duizenden mensen op straat en ik
beloof je dat jij die film niet zult
maken".
Ik zei: „Joe, ik zal je iets vertellen.
Ik maak die film toch. We maken
iets in New York, we gaan naar
Londen, Rome of Pairijs en dan
moet Je achter ons aan. Maar ma
ken doen we hem. Maar misschien
kunnen we tot een soort vergelijk
komen".
„Luister eens Joe, het is niet onze
bedoeling om een sensatiefilm te
maken, waarbij de mensen naar
buiten komen en zeggen: alle Ita
lianen zijn gangsters en alle gang
sters zijn Italianen".
„De film moet een beeld geven van
de Amerikaanse samenleving. Als
hij alleen maar neerkomt op een
veroordeling van de Italiaanse
Amerikanen dan hebben we het
slecht verkocht. Maar als het pu
bliek naar buiten komt en zegt:
Christus, dat gebeurt allemaal in de
Verenigde Staten en die afmeting
neemt het aan, dan hebben we be
reikt wat we willen".
Colomba ging door de knieën. Hij
zei: OK, als het mijn mensen niet
beledigt, ben ik OK. En een dag la
ta: zat hij met twee vazallen, die
precies als filmgangsters met grote
hoeden waren gekleed in het kan
toor van Paramount. Ze bladerden
om beurten in het script, schoven
het elkaar toe en begrepen er
merkbaar niets van. Colombo eiste
dat de woorden Maffia en Cosa No
stra niet gebruikt zouden worden.
Nu kwam het woord Maffia een
maal in honderdvijftig pagina's
schript voor.
Akkoord
„Als dat het is" kon Ruddy gretig
antwoorden, „akkoord". En voor één
woord en niets meer kocht hij de
medewerking van Colombo. Maar de
nieuwsmedia brachten het de vol
gende dag als een waarlijk verbond,
Vliegtuigen met gewapende FBI-
agenten uit Washington daalden
neer en zaten in de ene kamer, ge
wapende vertegenwoordigers van de
Maffia in de andere en de filmers
hielden zich koest tussen hamer en
aanbeeld, een hachelijke positie.
Wat legaal niet kon, werd illegaal
geregeld. Het filmteam raakte soms
beschaamd over de wijze waarop
Colombo en zijn go r dia Is de niuikklige
Italianen overreedden hun huis
voor de film beschikbaar te stellen.
Albert S. Ruddy weet dat hij alle
geluk van de wereld heeft gehad.
Colombo had één voornaam doel in
het leven, de weg te banen voor
zijn beide zoons. Toen hij volop in
het licht ging treden - en dat was
het moment voor de filmers om
zijn steun te verwerven - waren
zijn dagen in feite geteld.
Toen de opnamen drie maanden
bezig wiaren en men dloende was
met het in beeld brengen van een
moord fin een hotellobby wend Co
lombo in een identieke situatie ver
moord.
De film was toen al meer dan de
illusie van een werkelij/iheid gewor
den. De jongens van de Maffia
hebben van het begin af van „The
godfather" gehouden als van een
familiefilm.
Er kwam eerst wat oppositie tegen
het gangsterverhaal in oude stijl.
Zelf3 Branlat), gevraagd voor de
hoofdrol, vontd dait er tegenwt
niet meer gemoord wordt ii
kringen. Maar men was nog
met de film begonnen of de
van een lange periode werd ve
ken. Nog deze week is er wee; w
bendelid in New York doodga
ten. J
De film speelt in 1946, maai-
gaat nu weer precies zo, de -
mende jonge generatie beveel]
ouderen. Maar
vaak ontwikkelde, keurige na "j,
van de oude mitrailleurmaaiei
Jongens die in goed georj
misdaadondernemingen terecht
men, die een deel van het gea
teerde bestel vormen, onderm I
gen waar de moord bijna iets
nairs g
Niemand
Marlon Brando heeft een ove
pelende come back gemaakt, r
mand bij Paramount wilde hei ;t
genlijk. Zijn laatste vijf filmae
ren alle flops. Maar op de pro de
namen werd hij met wat pai
zakdoekjes tussen zijn kakei
zijn haar achterover gekamd
de bosses niet herkend. Men
de onbekende en dat was
als een oude gangsterkoning.
Er hing een vreemde doem
„The godfather" toen de film
gedraaid. Iedereen, die eraan v
had er door de vele troebele q
genlijk een afkeer van, die
haat was. Maar men voelde t
verenigd door de mislukkingenjie
voorafgingen.
Producent Ruddy had tweefe
zwiaaiers op zijn naam staan,
Ion Brando vijf en het was nu[e
of niets.
Misschien taxeerde het zoontje
regisseur Coppola het wel het
fendst toen men weer midden
moeilijkheden zat: „Pa, u vond u
films fijn om te doen waar
niemand naar kwam kijken,
schien komen ze weil naar
film, die u verafschuwt".
Ze zijn gekomen.
TITEL: "Vader gaat op stap".
Hoofdrol: Norman Wisdom. Re
gie: M. Golan. Theater: Rex.
Sex en clownerie verdragen el
kaar niet. Vandaar dat de grote
komieken zich er in hun films niet
al te zeer mee bezighouden. Nor-
man Wisdom (een humorist op wie
je gesteld bent of nliet; er is geen
tussenweg) heeft het nu héél voor
zichtigjes geprobeerd met "Vader
gaat op stap". Het is geen onaar
dig stuk geworden, ofschoon Wis
dom er lang niet heeft uitgehaald
wat er in zat. Hij blijft toch te
veel komiek die met wortel en tak
vastzit aan het verleden.
Het gegeven is eenvoudig en Ion-
kelt ook bepaald niet van origina
liteit. Wiisdom gaat als plaatsver
vangend directeur voor zijn bank
naar een congres in een 1
Hij is een huisvader die wat uit
gekeken is op zijn huwelijk. En in
de badplaats gaat hij op de hem
eigen wijze de bloemen buiten zet
ten,. Hij begeeft zich naar een beat-
kelder en scharrelt daar een vro
lijk hipje op die best het bed met
hem wil delen. Maar hoe met z'n
tweeën dn dat respectabele ho
tel van de bankdirecteur geko
men? Het worden halsbrel
toeren, dat spreekt vanzelf en
dom weert zich daarbij met
die stunteligheid waaraan hit;
faam dankt.
RUUD PAE
Titel: Tht Concert for Bangla
Desh. Regie: door Saul Swimmer
Met o.a. George Harrison. Leon
Russel, Bob Dylan en Ravi Shan-
kar.Theater: Trianon.
Wie gek is op goede muziek en
wie bovendien een steentje wil bij
dragen aan de vermindering van
het leed in Bangla Desh kan het
verfilmde „Concert for Bangla
Desh" niet overslaan. Het concert
werd vorig Jaar zomer georgani
seerd door ex-Beatle George Har
rison. Zijn vriend, sltar-speler Ra
vi Shankar, had hem verteld over
de vreselijke toestanden die in de
pas ontstane staat Bangla Desh
heersten. George trommelde on
middellijk een hoop beroem
de vriendjes op en gaf met groot
enthousiasme een concert in de
New Yorkse Madison Square
Gardens.
Behalve Shankar en Harrison zijn
Eric Clapton, Bob Dylan, Billy
Preston, Leon Russel. Klaus Voor
man en vele andere grote namen
uit de popwereld present geweest
op het concert. Het leuke is, dat
geen van de popmusici bezig is met
een individuele prestatie, maar
dat ze met z'n allen lekker muziek
maken. Bob Dylan, George Harri
son en Leon Russel zingen bijvoor
beeld een triootje, begeleid door
Eric Clapton op zijn magistrale
gitaar en Billy Preston op 't orgel
De produktie van de film is dn
handen van „Apple," de door de
Beatles opgerichte film- en pla
tenmaatschappij. Daardoor is df
kans dat het merendeel van de op
brengst van de film inderdaad
naar Bangal Desh gaat, erg groot.
RONNY VINK
Goede films
ergens anders
udio
George Harrison in Bangla Desh
R'dam.
Ciao! Manhattan (Palmer en
Weisman), A'dam Cinétol en Leid-
sepleintheater.
Family Life (Loach en Garnett)
A'dam Kriterion.
French Connection iFriedkin)
R'dam 't Venster.
Klute (Pakula), A'dam Roxy.
Sunday, bloody Sunday (Schle-
singer)Den Haag Camera.
Targets (Bogdanovich), A'dam
Studiio K.
2001, a space odyssee (Kubrick)
Den Haag Studio 2000.
Viva la muerte (Arrabal), Den
•Haag Kriterion.
•- Nachtvoor stelling
Dillinger is dood (Fereri), A'dam
Kriterion.
The good, the bad and the ugly
'Leone), A'dam Nöggerath, Utrecht
Vreeburg.
Met jouw tanden in mijn nek
(Polanski), A'dam City.
Psycho (Hitchcock), Utrecht Stu
dio.
Viridiana (Bunuel), A'dam The
Movies.
Wie is er bang voor Virginia
Woolf? Nichols), R'dam Cineac
AD.
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiy
Blijvers
eiiiiiinmiwnnniM
Opmerkelijk feit in het z<
vakantieprogramma van de
se bioscopen is de verschijnin
twee toppers aan de Statioij
en fin de Breestraat resp. a
work Orange en The Conceal
Bangla Desh. Dat doet vermi"
dat de Leidse bioscoopeige)
hun beleid voor deze ma;
niet al gebruikelijk hebben
seerd alleen maar op pronl
tie en reprise van doorsneef iln
Waarschijnlijk denken rij
deze beide toppers die op z'n
goed zijn voor drie weken,
doende aantrekkingskracht o
vakantievierend publiek ki
uitoefenen om een grotere r
te krijgen dan uit middeln
familie-lach-natuurfilms
waarschijnlijk geringere kostei
Terug
■mi
Een scène uit Ctoclaoork Orange
Titel: „A clockwork orange".
Regie: Stanley Kubrick. Voor
naamste rollen: Malcolm McDowell
Theater: Luxor.
„Ik voelde me enigszins treurig,
toen ik uit de gevangenis vertrok.
Je raakt toch gewend aan een plaat
waar je lange tijd geweest bent",
vertelt Alex (Malcolm McDowell)
bij de beelden van zijn eigen ge
beurtenissen. Men ziet hem van de
traditionele, in de film toch onwer
kelijke, gevangenis vertrekken. Hij
okmt vrijwillig in een kille, ultra
moderne inrichting, waar hij zich
aan een geestelijk experiment on
derwerpt.
Het is een instituut, dat film
regisseur Stanley Kubrick in 1985
geplaatst heeft. Alex wordt er rij
kelijk van apparaatjes voorzien. De
ogen-opensperrer is wel het meest
weerzinwekkende: daardoor moet de
patiënt de gewelddadige beelden
blijven ondergaan, die op het
scherm komen. De films zijn be
langrijk voor zijn genezing; de
psychiaters hebben de moordenaar
tevoren een misselijkmakend me
dicijn toegediend, zodat hij bij de
wrede filmbeelden braakneigin
gen krijgt. Twee weken lang moet
Alex de experimenten doorstaan.
Daarna wordt hij genezen ver
klaard, oftewel is hij gehersen
spoeld. Elke poging tot aanranding
of agressiviteit, iets waar hij voor
heen een groot deel van zijn vrije
tijd aan spendeerde, wordt na d
behandeling in de kiem gesmoord.
Voortaan is er de paralyserende
misselijkheid, bij elke stap in de
verkeerde richting. Dit is 'n aspect
van de harde toekomst gezien door
de filmbril van regisseur Stanley
Kubrick. Maar de mens van nu
moet zich toch 'ns eventjes afvragen
hoe men op het ogenblik te werk
gaat in psychiatrische inrichtingen
Is overvloedig toedienen van me
dicijnen daar nu ook niet gebrui
kelijk?
Voor Kubrick eerder maakte hij
„Dr. Strangelove" en „2001, a space
odyssee" is de toekomst macaber.
Hij breekt veel af in zijn film. Goed
een hersenspoeling is niet je dat
en gevangenisstraf evenmin. De oor
zaak voor het wangedrag van Ale-
in de samenleving zelf zoeken kan
wel juist zijn, maar verschaft geen
oplossing. Een loslopende Alex is
'n groot gevaar. Vooral in het eers
te gedeelte laat hij even wat van
zijn bezetenheid proeven, een oog
met valse wimpers, een slang, en
muziek van Ludwig Von. Onheils
profeet Kubrick laat na z'n eerste
gedeelte van de film wankele ge
voelens bij de toeschouwer achter.
Ik kreeg tenminste al gauw de
neiging me te laten overrompelen
door de genialiteit en perfektie.
waar Kubrick mee tot het uiterste
gegaan is. De verteltrant van Alex
onderschrijft de positieve indruk
nog meer. Hij spreekt van: „Zo hel
der als een azuurblauwe zomer
hemel", als een gewoon mens „ik
begrijp het" zou hebben gezegd.
Het uiterste geweld, dat Alex e*
ttfijn bende bedrijven gaat ver
der, dan het menselijk voorstelba
re. Klanken van Purcellé's begra-
fenismuziek voor koningin Mary be
geleiden het bewusteloos slaan en
in elkaar schoppen van een oude
Londense bedelaar. De bende Billie
en zijn Boys, die een dreinerig
grietje wilde verkrachten laat na
een confrontatie geen ademstoo
meer. Op nonchalante wijze wordt
een linkse schrijver in zijn eiger
woning kreupel geslagen. De echt
genote wordt grondig verkracht. Ter
afwisseling een rit met de snelle wa
gen van de jongens: links en rechts
schieten auto's angstvallig de berm
in, de bende heeft lol. Toch valt
moeilijk te ontdekken wat er in de
personages omgaat; Het is zo'n ake
lig wereldje, dat Kubrick van het
fin '63 verschenen science fiction
achtige roman van Anthony Bur
gess gemaakt heeft. Alles doet on
werkelijk aan: gangsterachtige groe
pen zullen de zaakjes in 1985 waar
schijnlijk niet zo verzieken. De hui
dige trend wordt wat dat betreft
niet doorgetrokken. Ondanks dit
alles een film, waar men ademloc-
naar kan gaan kijken: voor het
brok genialiteit bijvoorbeeld die Ku
brick erin heeft gestopt.
VERA GAIKHORST
TitelPippl Langkous. Thea
ter: Rex. Tijd: dag. 14.30 en zo.
14.15 en 1G.30 uur.
De figuur Pippi Langkous be
zit dankzij de tv-serie eeuwig
heidswaarde. De filmfiguur heeft
dezelfde elementen als de tv-fi-
guur. Mede omdat de tekst Ne
derlands wordt ingesproken is Pip-
pi ook in de Haarlemmerstraat
leuk om aan te zien.
Titel: Sjors en Sjimmy en de
Rebellen. Theater: Studio. Tijd:
dag. 10.30 zo. geen voorstelling.
Een bijzonder aardige kinder
film van eigen bodem. Grappig,
avontuur zonder ondragelijke
spanning, een goed verhaal en nog
uitgewerkte karakters waaraan de
kinderen echt plezier kunnen be
leven.
<1111111 lllllllllllllllllllllllllllllllllllll IIHIIlllllllllUllliiUllllll illH
Voor velen mag het Leidse
scoopprogramma nu enkele h(
punten zetten, dat gaat eohi
koste van actualiteit. Als
goed herinner kwam Clocl
Orange in mei al in Amste
in de voorvertoning. Voor
bricks omstreden film Leidel
reikte zijn dus bijna drie u
den voorbijgegaan. Iets gun
ligt het met The Concert of
gla Desh.
Enkele maanden geleden
in navolging van B. J. Berti
De Volkskrant op deze pagt
duidelijk gemaakt dat de
scoopeigenaar zich door een
die de aanvoer van niieuwe
films verstopt op den duur
maar in de vingers snijden,
delijke kassuccessen geven
veel brood op de plank maal
loven geen verbreding van
bioscooppubliek. Dat public!5|
bij Juist grotere variatie i
meer willen zien en daar riji
de bioscoopeigenaren in de
plaats bij gebaat.
HEIN ELBE
Ki nderm iddagen
ADVERTENTIE
Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide
en branderige voeten snel en bestrijdt
doeltreffend transpiratiegeur.
UNICURA N.V.Amsterdam
iu]iiiiLUiktiiMuiiiiiUiiiiuiUiiiiuuuiuiiiiUiiUiiiittuiuiiiiiiuiJiuiiiiiiiiJuiiiiuiJiuiiiiiiiiii::':i
Titel: Angelique deel 1. Regie:
Bernard Bordexle. Voornaamste
rollen: Michelle Mercier, Robert
Hossein. Theater; Camera. Tijd:
dag 20.00 uur.
Deze Angélique is er een uit een
serie en vertelt het verhaal van
haar huwelijk met een foeilelijke
graaf, die uiteindelijk een uiterst
sympathieke persoonlijkheid zal
blijken te zijn. Het verhaal is ge-
meleerd met een aantal pseudo-
historlsche elementen, een scheut
je oppervlakte sex en veel dames
bladen romantiek.
TitelSlssl, keizerin en moeder.
Voornaamste rollenRomy
Schneider en Karl Heinz Bghm.
Theater: Camera. Tijd: Dag 14.30
-so. 14 en 16.15 uur.
De Cameri -directie situeert Sls
sl in het kinderprogramma een
merkwaardige keus. Hoewel Sissi
een kinderfilm. Evenals Angelique
is Sissl etc. er een uit een serie.
Dit keer niet de eerste maar de
laatste. Het verhaal is overbekend.
Veel Duitse romantiek etc.
LIDO Lucky Luke een
makelijk stripverhaal in film a
Overigens is dit plot van Mi
Goscinny en Pierre Tscherni
niet in boekvorm verschenen
stripprofielen maakt dat
zien nog extra aantrekkelijk,
anderen kan nog worden g
dat het behalve aan vermaal
aan spanning ontbreekt.
STUDIO Engelse parel
ten komen tijdens de Tweede
reldoorlog" na in Frankrijk le
dropt te zijn, in ernstige mof 1
heden. Via allerlei verwikkel!
komt alles weer op zijn pootje e
recht. Goed lachwerk met 1
vil, Louis de Funes en Terry
mas. Voor de 34ste week in
den, alsjeblieft.