Ruddy maakte de Godfather met de Maffk "li Clockwork: een ogen- opensperrer Concert for Bangla Desh: goed en fijn Bedosan VADER GAAT OP STAP I6t W7£jif? voetspray Wat is een filmproducent? Een meestal dikke man, die ergens veel geld heeft losgekregen en die dood valt op een dubbeltje als hij vindt dat de regisseur en zijn helpers dat dubbeltje zijns bedunkens over de schreef werpen. Bij wat hij uitgeeft moet hij de bioscoopkassa al bij voorbaat kunnen horen. Om zo'n man wordt vaak met een wijde boog heengelopen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. De rijzige jonge Amerikaan met zijn tengere athletische gestalte, Al- bert S. Ruddy, geboren Canadees is Door Piet Ruivenkamp er zo één. Hij heeft „The godfa ther" op zijn naam staan, de nu reeds legendarische film, welke met inkomsten van nu al over de hon derd miljoen dolar sinds de premiè re op 15 maart j.l. in New York alle vroegere filmsuccessen in de geschiedenis ruim heeft overtroefd. „Gone with the wind" heeft alles bijeen nooit meer dan een dikke ze ventig miljoen dollars binnenge bracht in de States, in Japan zijn alle recetterecords in enkele weken verbrljaeld. Nadlat alle medailles in Mtinchen zijn verdeeld zal ook Europa ervan weten, want Paramount geeft dit succes niet uit handen voor wat sportprestaties. Albert Ruddy heeft de organisatie opgeknapt voor „The godfather" en dat de film er tenslotte gekomen is behoeft niet alleen de regisseur Francis Ford Coppola en zijn hoofdrolspeler Marlon Brando te worden toegerekend. Het is bepaald geen zaak geweest van hier en daar maar eens een camera neerzetten in New York. Met veel spraakwater, een bijzonder vermogen om alle deelnemers aan het karwei zeer plastisch uit te beelden en een bijna vanzelfspre kende Amerikaanse openhartigheid (welke toch altijd weer verbluft) kwam Aibeitt RRudiy erover ver'tel len. Op een reis door Europa. Toen hij tweeenhalf jaar geleden met de voorbereiding begon was het boek van Mario Puzo in zijn ogen niet meer dan de aanleiding tot een goede, harde gangsterfilm. Net zo als een boek van Harold Robbins zou zijn. Hij leerde anders. Er zijn dertig miljoen Italianen in de States, de grootste minderheids groep, die er is. Zij maakten bezwa ren bij de filmmaatschappijen om een film van „The godfather" 'te maken. Door de Jaren heen ging een gangsterfilm altijd over Italia nen, altijd gekke Italianen, die links en rechts mensen neerschoten uit het raam, in garages op straat, overal. Hollywood had dat image opgebouwd. De telefoontjes kwamen los toen de plannen bekend werden: „We bre ken je nek, we maken Je koud, we blazen je huis op". Meestal in de nacht. Ruddy werd opgebeld door die politie van Los Anigeles, dait hij werd gevolgd en of hij wist door wie. Vijf leden van aijn staf stapten af wisselend achter het stuur van zijn opvallende auto om geweldenaren te misleiden. Zij werden geregeld ge volgd, de ruiten van de auto wer den ingeslagen. Het was duidelijk dat er mensen waren, die niet instemden met de filmplannen. En ons dat duidelijk lieten weten. Er kwam een brief van een presidentskandidaat, brie ven van senatoren, vertegenwoordi gers van het Congres, van rechters en zij vroegen allemaalmaak die film niet, het zou een schande zijn dertig miljoen Italianen te beledi gen, enz. Groep Het betekende, dat we een groep Italianen moesten vinden om mee te praten. Als je normaal ergens wil filmen geef je een locationmanager een handvol dollars en hij regelt het, maar nu stuitten we op men sen, die bang waren zaken met ons VRIJDAG 21 JULI i te doen. Want zij konden verwach ten, was dat, na him medewerking er stellig enkele gangsters zouden verschijnen om ze neer te schieten. Zo gingen we naar mr. Joe Colom bo, een gevreesd Maffialeider, die juist een politieke organisatie aan het opbouwen was, The Italian American Civil Rights League. „Ik belde Mr. Colombo in New York op en zei: „Ik ben. hier om de film „The godfather" te maken en ik wil met Je spreken". „Kijk", zei Colombo, „voor Je naar New York komt hebben we een grote rally in Madison Square Gar den. Sammy Davis jr. en Frank Si natra hebben we en nog andere be roemdheden. We hebben zeshon derdduizend dollar bijeengebracht met maar één doel; zorgen dat jij die film niet maakt. Wij krijgen duizenden mensen op straat en ik beloof je dat jij die film niet zult maken". Ik zei: „Joe, ik zal je iets vertellen. Ik maak die film toch. We maken iets in New York, we gaan naar Londen, Rome of Pairijs en dan moet Je achter ons aan. Maar ma ken doen we hem. Maar misschien kunnen we tot een soort vergelijk komen". „Luister eens Joe, het is niet onze bedoeling om een sensatiefilm te maken, waarbij de mensen naar buiten komen en zeggen: alle Ita lianen zijn gangsters en alle gang sters zijn Italianen". „De film moet een beeld geven van de Amerikaanse samenleving. Als hij alleen maar neerkomt op een veroordeling van de Italiaanse Amerikanen dan hebben we het slecht verkocht. Maar als het pu bliek naar buiten komt en zegt: Christus, dat gebeurt allemaal in de Verenigde Staten en die afmeting neemt het aan, dan hebben we be reikt wat we willen". Colomba ging door de knieën. Hij zei: OK, als het mijn mensen niet beledigt, ben ik OK. En een dag la ta: zat hij met twee vazallen, die precies als filmgangsters met grote hoeden waren gekleed in het kan toor van Paramount. Ze bladerden om beurten in het script, schoven het elkaar toe en begrepen er merkbaar niets van. Colombo eiste dat de woorden Maffia en Cosa No stra niet gebruikt zouden worden. Nu kwam het woord Maffia een maal in honderdvijftig pagina's schript voor. Akkoord „Als dat het is" kon Ruddy gretig antwoorden, „akkoord". En voor één woord en niets meer kocht hij de medewerking van Colombo. Maar de nieuwsmedia brachten het de vol gende dag als een waarlijk verbond, Vliegtuigen met gewapende FBI- agenten uit Washington daalden neer en zaten in de ene kamer, ge wapende vertegenwoordigers van de Maffia in de andere en de filmers hielden zich koest tussen hamer en aanbeeld, een hachelijke positie. Wat legaal niet kon, werd illegaal geregeld. Het filmteam raakte soms beschaamd over de wijze waarop Colombo en zijn go r dia Is de niuikklige Italianen overreedden hun huis voor de film beschikbaar te stellen. Albert S. Ruddy weet dat hij alle geluk van de wereld heeft gehad. Colombo had één voornaam doel in het leven, de weg te banen voor zijn beide zoons. Toen hij volop in het licht ging treden - en dat was het moment voor de filmers om zijn steun te verwerven - waren zijn dagen in feite geteld. Toen de opnamen drie maanden bezig wiaren en men dloende was met het in beeld brengen van een moord fin een hotellobby wend Co lombo in een identieke situatie ver moord. De film was toen al meer dan de illusie van een werkelij/iheid gewor den. De jongens van de Maffia hebben van het begin af van „The godfather" gehouden als van een familiefilm. Er kwam eerst wat oppositie tegen het gangsterverhaal in oude stijl. Zelf3 Branlat), gevraagd voor de hoofdrol, vontd dait er tegenwt niet meer gemoord wordt ii kringen. Maar men was nog met de film begonnen of de van een lange periode werd ve ken. Nog deze week is er wee; w bendelid in New York doodga ten. J De film speelt in 1946, maai- gaat nu weer precies zo, de - mende jonge generatie beveel] ouderen. Maar vaak ontwikkelde, keurige na "j, van de oude mitrailleurmaaiei Jongens die in goed georj misdaadondernemingen terecht men, die een deel van het gea teerde bestel vormen, onderm I gen waar de moord bijna iets nairs g Niemand Marlon Brando heeft een ove pelende come back gemaakt, r mand bij Paramount wilde hei ;t genlijk. Zijn laatste vijf filmae ren alle flops. Maar op de pro de namen werd hij met wat pai zakdoekjes tussen zijn kakei zijn haar achterover gekamd de bosses niet herkend. Men de onbekende en dat was als een oude gangsterkoning. Er hing een vreemde doem „The godfather" toen de film gedraaid. Iedereen, die eraan v had er door de vele troebele q genlijk een afkeer van, die haat was. Maar men voelde t verenigd door de mislukkingenjie voorafgingen. Producent Ruddy had tweefe zwiaaiers op zijn naam staan, Ion Brando vijf en het was nu[e of niets. Misschien taxeerde het zoontje regisseur Coppola het wel het fendst toen men weer midden moeilijkheden zat: „Pa, u vond u films fijn om te doen waar niemand naar kwam kijken, schien komen ze weil naar film, die u verafschuwt". Ze zijn gekomen. TITEL: "Vader gaat op stap". Hoofdrol: Norman Wisdom. Re gie: M. Golan. Theater: Rex. Sex en clownerie verdragen el kaar niet. Vandaar dat de grote komieken zich er in hun films niet al te zeer mee bezighouden. Nor- man Wisdom (een humorist op wie je gesteld bent of nliet; er is geen tussenweg) heeft het nu héél voor zichtigjes geprobeerd met "Vader gaat op stap". Het is geen onaar dig stuk geworden, ofschoon Wis dom er lang niet heeft uitgehaald wat er in zat. Hij blijft toch te veel komiek die met wortel en tak vastzit aan het verleden. Het gegeven is eenvoudig en Ion- kelt ook bepaald niet van origina liteit. Wiisdom gaat als plaatsver vangend directeur voor zijn bank naar een congres in een 1 Hij is een huisvader die wat uit gekeken is op zijn huwelijk. En in de badplaats gaat hij op de hem eigen wijze de bloemen buiten zet ten,. Hij begeeft zich naar een beat- kelder en scharrelt daar een vro lijk hipje op die best het bed met hem wil delen. Maar hoe met z'n tweeën dn dat respectabele ho tel van de bankdirecteur geko men? Het worden halsbrel toeren, dat spreekt vanzelf en dom weert zich daarbij met die stunteligheid waaraan hit; faam dankt. RUUD PAE Titel: Tht Concert for Bangla Desh. Regie: door Saul Swimmer Met o.a. George Harrison. Leon Russel, Bob Dylan en Ravi Shan- kar.Theater: Trianon. Wie gek is op goede muziek en wie bovendien een steentje wil bij dragen aan de vermindering van het leed in Bangla Desh kan het verfilmde „Concert for Bangla Desh" niet overslaan. Het concert werd vorig Jaar zomer georgani seerd door ex-Beatle George Har rison. Zijn vriend, sltar-speler Ra vi Shankar, had hem verteld over de vreselijke toestanden die in de pas ontstane staat Bangla Desh heersten. George trommelde on middellijk een hoop beroem de vriendjes op en gaf met groot enthousiasme een concert in de New Yorkse Madison Square Gardens. Behalve Shankar en Harrison zijn Eric Clapton, Bob Dylan, Billy Preston, Leon Russel. Klaus Voor man en vele andere grote namen uit de popwereld present geweest op het concert. Het leuke is, dat geen van de popmusici bezig is met een individuele prestatie, maar dat ze met z'n allen lekker muziek maken. Bob Dylan, George Harri son en Leon Russel zingen bijvoor beeld een triootje, begeleid door Eric Clapton op zijn magistrale gitaar en Billy Preston op 't orgel De produktie van de film is dn handen van „Apple," de door de Beatles opgerichte film- en pla tenmaatschappij. Daardoor is df kans dat het merendeel van de op brengst van de film inderdaad naar Bangal Desh gaat, erg groot. RONNY VINK Goede films ergens anders udio George Harrison in Bangla Desh R'dam. Ciao! Manhattan (Palmer en Weisman), A'dam Cinétol en Leid- sepleintheater. Family Life (Loach en Garnett) A'dam Kriterion. French Connection iFriedkin) R'dam 't Venster. Klute (Pakula), A'dam Roxy. Sunday, bloody Sunday (Schle- singer)Den Haag Camera. Targets (Bogdanovich), A'dam Studiio K. 2001, a space odyssee (Kubrick) Den Haag Studio 2000. Viva la muerte (Arrabal), Den •Haag Kriterion. •- Nachtvoor stelling Dillinger is dood (Fereri), A'dam Kriterion. The good, the bad and the ugly 'Leone), A'dam Nöggerath, Utrecht Vreeburg. Met jouw tanden in mijn nek (Polanski), A'dam City. Psycho (Hitchcock), Utrecht Stu dio. Viridiana (Bunuel), A'dam The Movies. Wie is er bang voor Virginia Woolf? Nichols), R'dam Cineac AD. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiy Blijvers eiiiiiinmiwnnniM Opmerkelijk feit in het z< vakantieprogramma van de se bioscopen is de verschijnin twee toppers aan de Statioij en fin de Breestraat resp. a work Orange en The Conceal Bangla Desh. Dat doet vermi" dat de Leidse bioscoopeige) hun beleid voor deze ma; niet al gebruikelijk hebben seerd alleen maar op pronl tie en reprise van doorsneef iln Waarschijnlijk denken rij deze beide toppers die op z'n goed zijn voor drie weken, doende aantrekkingskracht o vakantievierend publiek ki uitoefenen om een grotere r te krijgen dan uit middeln familie-lach-natuurfilms waarschijnlijk geringere kostei Terug ■mi Een scène uit Ctoclaoork Orange Titel: „A clockwork orange". Regie: Stanley Kubrick. Voor naamste rollen: Malcolm McDowell Theater: Luxor. „Ik voelde me enigszins treurig, toen ik uit de gevangenis vertrok. Je raakt toch gewend aan een plaat waar je lange tijd geweest bent", vertelt Alex (Malcolm McDowell) bij de beelden van zijn eigen ge beurtenissen. Men ziet hem van de traditionele, in de film toch onwer kelijke, gevangenis vertrekken. Hij okmt vrijwillig in een kille, ultra moderne inrichting, waar hij zich aan een geestelijk experiment on derwerpt. Het is een instituut, dat film regisseur Stanley Kubrick in 1985 geplaatst heeft. Alex wordt er rij kelijk van apparaatjes voorzien. De ogen-opensperrer is wel het meest weerzinwekkende: daardoor moet de patiënt de gewelddadige beelden blijven ondergaan, die op het scherm komen. De films zijn be langrijk voor zijn genezing; de psychiaters hebben de moordenaar tevoren een misselijkmakend me dicijn toegediend, zodat hij bij de wrede filmbeelden braakneigin gen krijgt. Twee weken lang moet Alex de experimenten doorstaan. Daarna wordt hij genezen ver klaard, oftewel is hij gehersen spoeld. Elke poging tot aanranding of agressiviteit, iets waar hij voor heen een groot deel van zijn vrije tijd aan spendeerde, wordt na d behandeling in de kiem gesmoord. Voortaan is er de paralyserende misselijkheid, bij elke stap in de verkeerde richting. Dit is 'n aspect van de harde toekomst gezien door de filmbril van regisseur Stanley Kubrick. Maar de mens van nu moet zich toch 'ns eventjes afvragen hoe men op het ogenblik te werk gaat in psychiatrische inrichtingen Is overvloedig toedienen van me dicijnen daar nu ook niet gebrui kelijk? Voor Kubrick eerder maakte hij „Dr. Strangelove" en „2001, a space odyssee" is de toekomst macaber. Hij breekt veel af in zijn film. Goed een hersenspoeling is niet je dat en gevangenisstraf evenmin. De oor zaak voor het wangedrag van Ale- in de samenleving zelf zoeken kan wel juist zijn, maar verschaft geen oplossing. Een loslopende Alex is 'n groot gevaar. Vooral in het eers te gedeelte laat hij even wat van zijn bezetenheid proeven, een oog met valse wimpers, een slang, en muziek van Ludwig Von. Onheils profeet Kubrick laat na z'n eerste gedeelte van de film wankele ge voelens bij de toeschouwer achter. Ik kreeg tenminste al gauw de neiging me te laten overrompelen door de genialiteit en perfektie. waar Kubrick mee tot het uiterste gegaan is. De verteltrant van Alex onderschrijft de positieve indruk nog meer. Hij spreekt van: „Zo hel der als een azuurblauwe zomer hemel", als een gewoon mens „ik begrijp het" zou hebben gezegd. Het uiterste geweld, dat Alex e* ttfijn bende bedrijven gaat ver der, dan het menselijk voorstelba re. Klanken van Purcellé's begra- fenismuziek voor koningin Mary be geleiden het bewusteloos slaan en in elkaar schoppen van een oude Londense bedelaar. De bende Billie en zijn Boys, die een dreinerig grietje wilde verkrachten laat na een confrontatie geen ademstoo meer. Op nonchalante wijze wordt een linkse schrijver in zijn eiger woning kreupel geslagen. De echt genote wordt grondig verkracht. Ter afwisseling een rit met de snelle wa gen van de jongens: links en rechts schieten auto's angstvallig de berm in, de bende heeft lol. Toch valt moeilijk te ontdekken wat er in de personages omgaat; Het is zo'n ake lig wereldje, dat Kubrick van het fin '63 verschenen science fiction achtige roman van Anthony Bur gess gemaakt heeft. Alles doet on werkelijk aan: gangsterachtige groe pen zullen de zaakjes in 1985 waar schijnlijk niet zo verzieken. De hui dige trend wordt wat dat betreft niet doorgetrokken. Ondanks dit alles een film, waar men ademloc- naar kan gaan kijken: voor het brok genialiteit bijvoorbeeld die Ku brick erin heeft gestopt. VERA GAIKHORST TitelPippl Langkous. Thea ter: Rex. Tijd: dag. 14.30 en zo. 14.15 en 1G.30 uur. De figuur Pippi Langkous be zit dankzij de tv-serie eeuwig heidswaarde. De filmfiguur heeft dezelfde elementen als de tv-fi- guur. Mede omdat de tekst Ne derlands wordt ingesproken is Pip- pi ook in de Haarlemmerstraat leuk om aan te zien. Titel: Sjors en Sjimmy en de Rebellen. Theater: Studio. Tijd: dag. 10.30 zo. geen voorstelling. Een bijzonder aardige kinder film van eigen bodem. Grappig, avontuur zonder ondragelijke spanning, een goed verhaal en nog uitgewerkte karakters waaraan de kinderen echt plezier kunnen be leven. <1111111 lllllllllllllllllllllllllllllllllllll IIHIIlllllllllUllliiUllllll illH Voor velen mag het Leidse scoopprogramma nu enkele h( punten zetten, dat gaat eohi koste van actualiteit. Als goed herinner kwam Clocl Orange in mei al in Amste in de voorvertoning. Voor bricks omstreden film Leidel reikte zijn dus bijna drie u den voorbijgegaan. Iets gun ligt het met The Concert of gla Desh. Enkele maanden geleden in navolging van B. J. Berti De Volkskrant op deze pagt duidelijk gemaakt dat de scoopeigenaar zich door een die de aanvoer van niieuwe films verstopt op den duur maar in de vingers snijden, delijke kassuccessen geven veel brood op de plank maal loven geen verbreding van bioscooppubliek. Dat public!5| bij Juist grotere variatie i meer willen zien en daar riji de bioscoopeigenaren in de plaats bij gebaat. HEIN ELBE Ki nderm iddagen ADVERTENTIE Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide en branderige voeten snel en bestrijdt doeltreffend transpiratiegeur. UNICURA N.V.Amsterdam iu]iiiiLUiktiiMuiiiiiUiiiiuiUiiiiuuuiuiiiiUiiUiiiittuiuiiiiiiuiJiuiiiiiiiiJuiiiiuiJiuiiiiiiiiii::':i Titel: Angelique deel 1. Regie: Bernard Bordexle. Voornaamste rollen: Michelle Mercier, Robert Hossein. Theater; Camera. Tijd: dag 20.00 uur. Deze Angélique is er een uit een serie en vertelt het verhaal van haar huwelijk met een foeilelijke graaf, die uiteindelijk een uiterst sympathieke persoonlijkheid zal blijken te zijn. Het verhaal is ge- meleerd met een aantal pseudo- historlsche elementen, een scheut je oppervlakte sex en veel dames bladen romantiek. TitelSlssl, keizerin en moeder. Voornaamste rollenRomy Schneider en Karl Heinz Bghm. Theater: Camera. Tijd: Dag 14.30 -so. 14 en 16.15 uur. De Cameri -directie situeert Sls sl in het kinderprogramma een merkwaardige keus. Hoewel Sissi een kinderfilm. Evenals Angelique is Sissl etc. er een uit een serie. Dit keer niet de eerste maar de laatste. Het verhaal is overbekend. Veel Duitse romantiek etc. LIDO Lucky Luke een makelijk stripverhaal in film a Overigens is dit plot van Mi Goscinny en Pierre Tscherni niet in boekvorm verschenen stripprofielen maakt dat zien nog extra aantrekkelijk, anderen kan nog worden g dat het behalve aan vermaal aan spanning ontbreekt. STUDIO Engelse parel ten komen tijdens de Tweede reldoorlog" na in Frankrijk le dropt te zijn, in ernstige mof 1 heden. Via allerlei verwikkel! komt alles weer op zijn pootje e recht. Goed lachwerk met 1 vil, Louis de Funes en Terry mas. Voor de 34ste week in den, alsjeblieft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 8