„ALS JE JEZUS IN JE HART HEB'i HOU JE OP MET DENKEN" Ajax gist naar de opstelling We I Kovacs gaat meer wisselen als menshi redden ee\ ark va\ Noach ADVERTENTIE het nieuwste, van het nieuwste PFT T v het zorgeloze JT r j I a iX rnnrff*nniilrif* modepruikje Werkelijk alle voordelen die een pruik kan bieden vindt U terug in de Pelly. Pelly kost 72.- en is verkrijgbaar in prachtige natuur- tinten en diverse grijsnuances. Eenvondlg, zonder hulp van anderen ln elk model te kammen of te borstelen. Schriftelijke garantie op kwaliteit. Egg PELATTI «ESï Leiden - Breestraat 32 Tel. 01710—25212 AMSTERDAM Door de uitbreiding met Jan Mulder moeten de Ajacieden gissen naar de gangbare opstelling. Dat is in vergelijking met het vorige seizoen een vreemde ervaring. Coach Kovacs somt, als Michels vroeger, een scala aan variaties op. Waarin hij prijsgeeft in de komende competitie ook de jeugdige Rep en Arnold Mühren meer te benutten. „Het afgelopen seizoen moest het team een patroon eigen maken. De reser ves hebben lang genoeg kunnen meeleren". Temidden van alle speculaties zwijgt Kovacs over de bestemming met Jan Mulder. Het idee van de geïmporteerde Groninger zelf: „Op dit niveau moet ik natuurlijk alles accepteren. Maar het liefst speel ik tn de spits. Ik hoop, dat zij het met mij eens zijn, dat ik als rechtsbuiten minder rendement op lever". Mulder blijkt overigens goed Door Lex Muller te aarden bij de lastige Ajacieden. Deze week verhuist hij ook eindelijk van Brussel na» Bussum. „Ik heb grond gekocht in Blaricum. Over anderhalf jaar ga ik daar wonen". De nieuwste AJacied debuteert van avond, in Hengelo, hoe dan ook niet tegen het Hengelo's elftal. Ko vacs: „Hij is nog te veel achter met de training. Hij heeft zo'n twee maanden stilgestaan. Ik wil geen risico met hem nemen", Mulder kampt nog steeds met wat „water overlast" in de rechterknie. Hij be hoeft zich echter op de (tot nog toe speelse) training niet meer in acht te nemen. Op de tocht Wie gaat er opzij, als Jan Mulder zich op korte termijn in de opstel- v.v::. i Van onze speciale verslaggever) AMSTERDAM Verzorger Salo Muller heeft zijn relatie met Ajax nog niet verlengd. Hij met een druk beklante paticuliere praktijk verlangt een assistent (masseur) om hem in een aantal onbelangrijke uit wedstrijden waar te nemen. Het AJax- bestuur heeft dat als onaanvaardbaar afgewezen. Gisteren knutselde het aan een compromis, dat Salo Muller voortaan op zaterdag vrijmaakt van Ajax. Als dat zo wordt geregeld, lijkt Salo Muller toch bereid te zijn in paraat te zijn. lllllOMMIIIllllllllllllllllllillllllllllIMIIlll Ajacieden elkaar toe. Cruyff: „Ik tel er zo zes, die op de tocht staan. ling dringt? Die vraag wierpen ook Ga maar na: Swart zou rechtsback kans worden ingeruimd. Dat past in de door Kovacs' beoogde wisselin gen, van 433 naar 424, met in elk systeem weer de mogelijke omzettingen. De 34-Jarige Swart, die is verzekerd van een stijlvolle benefiet, laat on dertussen niet na Zijn bedreigde stekkie te verdedigen. „Volgens mij moet Ajax altijd met specifieke bui tenspelers blijven spelen. En wees eerlijk, Mulder ds toch geen rechts buiten. Het lijkt mij logischer, dat Cruyff afzakt naar het middenveld. Hoe goed liep het niet steeds tussen mij en Suurbier op de rechtervleu gel. Dat is toch van belang voor het elftal". Gepikeerd Temiden van alle speculaties zwijgt Kovacs over de bestem ming van Jan Mulder, die goed blijkt te aarden bij de lastige Ajacieden en een nieuw object is voor handtekeningenjagers in de hoof stad (kunnen spelen, Suurbier linksback, Krol ausputzer, of mijn persoontje daar. En wat kunnen we niet alle maal verschuiven op het midden veld. Al die wijzigingen zullen de ploeg niet verzwakken". De meeste Ajacieden houden het erop, dat het einde voor Swart on stuitbaar nadert. Op de rechter flank zal dan ook voor Rep een Hij verdoezelt dan ook niet zwaar gepikeerd te zijn, als hij langdurig aan de bank vastzit. „Natuurlijk ben jjk er blij mee, dat Mulder is gekomen. Hij betekent uiteraard een versterking. Maar laat hij op mijn plaats twee, drie kansen krij gen, wat normaal is voor zo'n transfersom, dan komt er heus wel op een moment een ander in. Er zijn zoveel wedstrijden, waarin van alles kan gebeuren. Nee, het zou mij geweldig tegenvallen, als ik er uit vlieg. Ik vind, dat ik er nog in hoor; op welke plaats kan mij niet schelen, stel Je overigens de tram melant met de opstelling eens voor, wanneer ook Van Hanegem zou zijn aangekocht". De piekerende Swart hoeft er in ie der geval niet op te vertrouwen, dat Kovacs hem aanhoudt op grond van zijn bijzondere aandeel in het vorige seizoen. De coach: „Wij slaan door naar een nieuwe pagina. Al het voorgaande, hoort niet meer bij ons, voetbal is geen atletiek, waarin records blijven hangen. Gans Europa heeft ons erkend. Bec- kenbauer noemde Ajax en het Westduitse elftal als de nieuwe stroming. Dat moeten wij hooghou den. Dat kan, want de perfectie is nog niet voor honderd percent be reikt". (Van onze special AMSTERDAM Independiente september (in op 4 oktober (in wereldbeker te beslecij beschouwt beide enige gelegenheden, ongunstige bijkomstii de eerste wedstrijd in^ pische Spelen valt. Van Praag: "Wij dag by de KNVB bestudeerd. Het wij voor de tegenötandters eerst Daarbij is de UEFA op tv-uitzendingen tussen ons en Daarom waren 13 en ber ongeschikt, Europa de nooien speelt. In KNVB en de UEFA nu voor 6 september ber gekozen". Independiente gen nog niet nen Ajax bestaat er tegen 6 september. Kovacs acht die datfin voor een gedegen voor Daaronder verstaat Kovi niet, dat Ajax weer moet inzamelen. „Het doel is opnieuw de lal wij er dan nog iets bi het goed". Waarna sluier over de toekomst stelling?, welk nevendoe li gezelschap van de A-selecf)i week de afzondering Hoogeveen. Ajax' oefenprogramma: 11 gelo's elftal Ajax; 2 veen—Ajax; 22 juli Ajax; 25 Juli Noordwijk Juli Nice—Ajax; 30 Juli Ajax; 1 augustus Vechel augustus Bayern Münche: augustus Ajax—Bayern Mi AMSTERDAM Vóór ze aan de afwas beginnen gaan ze met z,n drieën, armpje-over-armpje, in een kringetje staan en vragen zachtjes aan God of hij alles goed wil laten verlopen en geen dingen kapot wil laten gaan. Hallelujah, praise the Lord. Wat verbaasd kijk ik om me heen als ik binnenstap in het huis aan de Amsterdamse Kerkstraat. In een kleine eetruimte annex keuken, zitten ongeveer twintig jonge mensen blij naar elkaar te kijken of in de bijbel te lezen. Mensen, die wat weifelend binnenstappen, worden on middellijk in de kring opgenomen, krijgen een bord eten toegeschoven, raken nog tijdens het eten in gesprek met één van de „Children of God" (kinderen van God). Die vertellen, hoe Jezus in hun hart is gekomen en vragen uiteraard ook, hoe het met het hart van de nieuw bin- nengekomene is gesteld. Daar gaat het tenslotte om, Jezus in alle harten brengen. Waarom? Omdat het ein de nabij is en straks alleen de mensen die Jezus volgen gered kunnen worden. „Als een ark van Noach" zegt Zatthu, „maar dan hier" en hij wijst op zijn hart, het gebaar met een bijbeltekst begeleidend. Enigszins overrompeld zit ilk in die ruimte, met al die biljetten vol bijbelteksten en al die breedlachen- de mensen die overlopen van liefde voor Jezus en him medemens. Hoe ben ik hier terecht gekomen? 3en ik door God gezonden? Mevrouw Mulder, uit de Leidse Ravelstraat, heeft aan God gevraagd of een Jour- Door Ronny Vink Foto's Robbert Vink nalist met haar wilde komen praten over de „children of God". Ze had alleen een briefje gestuurd met een verzoek om oude zakbijbels. „Er zijn vast wel mensen die ergens een be lijdenisbijbeltje in de statenvertaling hebben liggen en het niet meer ge bruiken", schreef ze aan de lezers van het Leidsch Dagblad. ,3rengt u ze zelf naar Kerkstraat. 7 in Am sterdam of naar de Ravelstraat 26 in Leiden?" „Hierbij de boodschap, maar Je vraagt Je onwillekeurig af wat iemand met zoveel bijbels moet en even later zit Je bij mevrouw Mulder in de tuin. Contact Een gebruinde vrouw van voor in de vijftig, die eerst vertelt over de „children of God" en even later probeert over te brengen hoe ze zelf helemaal is veranderd door haar ont moeting met deze jonge mensen. ,Jk heb eindelijk contact met Jezus" zegt ze blij, „en in de vijftig jaar dat ik nu in de kerk kom heb ik dat contact nooit gevoeld. Samen met die kinderen heb ik gevraagd: „Jezus, kom in m'n hart" en hij kwam. Het duurde by my een paar weken, om dat ik niet eenzaam ben en nog zo veel andere fijne dingen heb. Maar nu ben ik zo veranderd. De bijbel lees ik al zo lang, nu pas begrijp ik hem. Het is een ander boek ge worden. Het is me opgevallen, dat ik op de plaatsen waar ik in de kerk vraag tekens zette, bij deze kinderen het antwoord vond. Deze mensen houden van Je. Ze houden van mensen en dat is precies waar de kerk faalt". Hoe hebben haar kinderen gerea geerd op haar totale verandering na de ontmoeting met de „children", afgelopen Kerstmis? „Mijn Jongste, Johannes, is ook een kind van God. De oudsten zeiden eerst: .Mammie, Je staat niet meer met beide benen op de grond", en ik antwoordde: „Dat klopt, ik sta met één been in de hemel". Ze gaan het steeds beter begrijpen". Opnfeuw beginnen 's Middags zitten we bR de men sen, die deze verandering bij me vrouw Mulder hebben veroorzaakt. Een van de drie Nederlandse kolo nies. Het zijn mensen, die het in de kerk niet vonden en hier wel, men sen die aan drugs waren verslaafd en er hier, volgens hun zeggen, in één keer vanaf waren zonder enig licha melijk bijverschijnsel. Ook mensen die zich best gelukkig voelden maar bij hun eerste ontmoeting met de „children of Gof" nog dezelfde dag hun baan verlieten, hun vrienden en familie verlieten, al hun bezittin gen verkoohten en in de Kerkstraat in Amsterdam in trokken om van daaruit dagelijks te gaan evangeli seren op de Dam, in het Vondel park, of op andere plaatsen waar veel mensen komen. Ze namen een bijbelnaam aan, hernieuwden het contact met hun ouders, ruimden eventuele conflicten uit de weg. Zatthu, bijvoorbeeld, studeerde in Amsterdam. „Ik was gelukkig, dacht •ik. Ik had twee auto's, daar was ik toen gek op. Ik had een vriendin, Als het eten op is, wordt er in een kring gebeden en een taakverdeling gemaakt. vrienden, alles wat ik begeerde. Op een dag zag ik de children bezig op de Dam en ik zag iets in die men sen. Ik vroeg me af, wat hebben die mensen dat ik niet heb. Ik wilde het fijne ervan weten en praatte met ze. Ik voelde ze aan, wilde Je zus ook in m'n hart laten en hij kwam. Ik heb alles in de steek ge laten omdat ik voelde dat het moest. Het contact met m'n vrienden heb ik niet verbroken, ik schrijf met ze, praat met ze. Maar ze voelen het niet zoals ik". Huis vol In de Amsterdamse kolonie woon den tot voor kort vijftig mensen. Dat is veel voor een niet zo erg groot huis van drie verdiepingen. Maar het deert hen niet. De jongens slapen op de eerste verdieping, de echtpa ren in aparte hoekjes en de meisjes op zolder. Hollanders, Engelsen en Amerikanen door elkaar heen, maar vrije jongens en meisjes blijven ge scheiden. Er wordt niet aan vrije seks gedaan. Trouwen doen ze alleen met mensen die hetzelfde geloof in God hebben als zij, dus meestal uit de zelfde of een andere kolonie. Baruch, een getrouwde Amerikaan, zegt daar over: „Alles wat Je doet, doe je in de eerste plaats voor God, dan voor de ander en in de laatste plaats voor Jezelf. Ik zou niet kunnen leven met een vrouw die niet zo gelooft als ik". Drugs zijn streng verboden in het huis. De mensen hebben een vrij strenge dagindeling, maar daar wordt wel eens de hand mee ge licht. Het geld voor het eten is af komstig van de mensen zelf. Ze verkopen alles wat ze bezitten als ze in het huis komen wonen. Groen te vinden ze op de markt, na slui tingstijd. Abed Nego, een oud-Lei- denaar: "God heeft ons nog nooit een dag zonder eten laten zitten. Als we erg om geld verlegen zitten stuurt hij iemand langs die twee honderd gulden in de bus stopt. Maar we hebben nooit meer geld dan voor twee of drie dagen ge had". Sober leven Een sober leven dus. En hard werken. Elke middag gingen de meesten de straat op om te evange liseren. Dat leverde zo'n honderd bekeerden per week op van wie er twee of drie in de kolonie kwamen wonen. De anderen trokken verder om ergens anders te gaan getuigen. Toen er zotn vijftig mensen in het huis woonden, nachts was de vloer één grote matras om iedereen te herbergen, kwam er een keer punt. Abed Nego, eens jeugdleider in het Leidse Mierennest maar tij dens de kerkdienst in de Zuiderkerk plotseling zo veranderd dat hij ab rupt zijn Leidse leventje verliet en dn Amsterdam ging evangeliseren, zegt over de ommekeer in de kolo nie: "Een paar dagen geleden zei God, dat we verder moeten. Zo gaat dat: je denkt, het loopt lekker, we doen goed werk, en dan stuurt God je verder. Wat Hij doet is goed". Vragen ze niet naar zijn bedoelin gen?" Abed Nego: "Als Je Jezus in je hart hebt hou je op met denken. Dit begrijpen we wel. Het gaat niet hard genoeg. Binnenkort komt de anti-ohrist. Hij zal macht uitoefenen over de mensen en zal bijbels ver branden. Daarom zorgen we, dat we de bijbel in ons hart hebben zo dat we dan toch door kunnen gaan met evangeliseren. Zeven jaar zal hij regeren, dan komt het einde. We moeten dan zoveel mogelijk mensen hebben gered". Baruch: "Voor het einde van het jaar zul len we over de hele wereld kolonies hebben behalve dn de communisti sche landen". In tijd van één ganasatie, die man die zich twintig kolonies tot Die groei moet vertrokken vorige "children" naar ook daar kolonies te Er zitten nu twintig in werk volharding. Wie kans Jezus in z wij. Na het ook wij in een trokken. Hallelujah, praise Zatthu en hij leest uit z'n hart. De hoog: "Pówer, pówer, you Lord", en een zeer Nederla| van waarschijnlijk zee huize prevelt in trance u vader, dank u vader, der". Amen Hallelujah^ taak kan beginnen. Abed Nego en een stappen het huis uit, de Dam. Nog maar weg stoppen ze, elkaar naar de Lord. Baruch iedereen gedag weglopen, na: „We loves you".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 10