V er keer spolitie
alcoholgrens en
Fjorden en buikdanseressen
ook voor de kleine beurs
is wij met
bloedproef
Brandhaard Noord-Ierland
Lift Service koppeltbeide partijen
PAGINA 12
EXTRA
MAANDAG 10 J n j
N.-l ERLAND
(ULSTER)^
Ballintoy
^IERLAND/
t3milj. inw./
BallycasHe
•H.'c'r,r
/55milj.mw.|
ENGELAND1-
Londen,
Cushendall
|Coleraine|
Gfenarifre
N.-IERLAND OP NEDERLAND
GEPROJECTEERD
Glenarm
-ji""] Ulster(eens zelfstehdig")
- -_-r - werdin 1603doorEnge!ancP
veroverd. Hergroorste qcdeel
Dunqloe te is l-hans heb Britse Nrlerland
v.de resHs de Ierse provincie Ulster.
- In de Ierse provincie Ulster
^a" - wonen 220.000 mensen
r:-- wv.190.000kal-holiek
DONEGAL -
ANTRIM
ca. 290.000 inw.
.arnei
iBalfymena
T Y R O N E,
ca137000inw.
Cmmquine
Omagh
65% RK.
J<esh
[Long Kesb,
Donegal
-
Cooksbwn
ATLANTISCHE OCEAAN
Bèltpsufey nz
^AugKnacby
'irvrnesfrton
Belleek
.Enniskiüen
Belcoo
FERMANAGH
ca.5Ï000jnw.
MONAGHAN
Baljybqy
'Oranje" is heh symbool van de
pro-Engelse prolestenten (dihals
herinnering aan de steun die de Ne
derlandse stadhouder/koning
Willem-3 de Noordierse protestan
ten in de T7e eeuw gaf).
De huidige "Oranieloges" bepa
len sterk hef polfHeke beleid van
de Noordierse protestenten en
keren zich tegen katholieke in
vloed
ca. 8% van de Noordierse
beroepsbevolking is werk
loos, van hen isca.75°A
kafholiek.
/by. "Warrick
HHLAM
Belfasf
CONNACHL.
I ERLAND,
1600-1922
deel van i
Engeland J
1938tl' 7
Laqïsekansopl
fusie russen J
N-Ierlanden V
Ierse VriislaarJ
verdwijnt- I
1948-1972
1922
Ierland word IJ
Dublin
[LEINSTER
IERLAND
onafhankelijkei
republiek
MUNSTER
DEN HAAG De automobilist met een borrel op, die er
nog altijd geen kwaad in ziet achter het stuur te ploffen, is
binnenkort wel heel duidelijk de sigaar. De ontnuchteren
de aanvullingen op de Wegenverkeerswet, die de Tweede
Kamer onlangs aannam, stellen een scherpe grens aan het
toelaatbare percentage alcohol in het bloed en dat sluit elke
discussie uit.
De politie is daar maar wat blij
mee. Eindelijk, constateert men bij
de centrale politie verkeerscommis
sie opgewekt, krijgen wij de midde
len in handen om effectief te con
troleren. Niet langer de persoonlijke
beoordeling van het al of niet in
staat zijn de auto naar behoren te
besturen. De dood aan subjectieve
waarnemingen als wankele gang en
dubbele tong. 0.5 promille alcohol in
het bloed, objectief gemeten bij
ademtest en bloedproef, en men
hangt. En daarmee basta.
Niet dat de agent zich met sadis
tisch genoegen in de handen wrijft
nu zijn medemens zonder pardon
tegen de lamp zwalkt. „Het gaat
om de preventieve werking van deze
besluiten", weet hoofdinspecteur J.
C. van Dorp, secretaris van de cen
trale politie verkeerscommissie.
„We hoeven de mensen niet langer
uit de auto te halen, we hoeven
geen praatje meer met ze te hou
den. De overmatige alcoholgebruiker
is snel te selecteren. Dat maakt het
controlesysteem zo efficiënt, dat het
de mensen ervan moet weerhouden
met een borrel op te gaan rijden".
Overdrijving
Nog lang niet iedereen laat de auto
na de pils en de borrel staan. En
men wil er nog wel eens eentje ne
men op de visite, de receptie en het
kaartavondje of domweg aan de
bar. Alcohol vermindert de zelfkri
tiek, wat heel vaak tot overdrijving
van eigen kunnen leidt. Om maar
niet te praten van de werkelijke al
coholisten, die op de weg even be
schonken zijn als onder de douche.
Prof. dr. W. Buikhuizen uit Gronin
gen heeft de karaktereigenschappen
van stevige drinkers langdurig be
studeerd. Bepaald geen doorsnee
groep, concludeert hij, minder ge
nuanceerde denkers met psychische
gebreken. Labiel soms, niet volledig
volwassen, op de buitenwereld geö-
rienteerd. Mensen met weinig zelf
beheersing, die bereid zijn grote ri
sico's te nemen.
Veroordeelden
„Maar zijn onderzoek gold wel alle
maal wegens alcoholgebruik in het
verkeer veroordeelden", waarschuwt
Inspecteur J. P. H. van den Berg,
plaatsvervangend secretaris, „onder
hen zit ook een flink percentage re-
Door
Daan Overhoff
cidivisten. Deze eigenschappen hoef
je dus lang niet bij iedere dronken
weggebruiker terug te vinden".
Zelfs standvastiger mensen worstelen
met het portierslot. Kille cijfers ac
centueren de gruwelijke gevolgen.
Alcohol is de oorzaak van een
kwart van alle aanrijdingen tegen
vaste voorwerpen. Alcohol heeft zes
provent van de ongevallen met li
chamelijk letsel op zijn geweten.
Twaalf procent van de dodelijke
ongevallen stinkt naar alcohol. „Al
cohol versterkt alleen maar de ernst
van de aanrijding", ervaart Van
Dorp.
Bofferds
En dat zijn dan nog alleen maar de
ongelukken. Benevelde bofferds ko
men wel veilig thuis. Waarschijnlijk
ls het aantal automobilisten, dat
zatjes door het verkeer zwaait, veel
groter dan in de politierapporten is
terug te vinden.
„Gevoelsmatig is de groep, die met
alcohol rijdt, zeer groot", denkt Van
Dorp, „de politie kan nu eenmaal
niet overal tegelijk zijn. Bovendien
was het oordeel totnogtoe subjec
tief: Was iemand nu wel of niet in
staat zijn auto naar behoren te be
sturen. Een zo persoonlijk oordeel,
dat verhoudingsgewijs maar een
kleine groep is gepakt".
Theorie
Aan de wetenschappelijk vastgeste-
de 0,5 promille valt niet te tornen.
Een percentage, dat in theorie voor
twee en een halve borrel staat, of
dat nu bier Jenever of whiskey is.
„Maar zo absoluut kan Je dat nooit
stellen", weet Van den Berg, „om
dat de een meer bloed heeft, dat de
alcohol verdunt, dan de ander.
Zoals ook gewenning, tijdsduur ver-
moeiheid, en volle of lege maag een
rol spelen. Trouwens, wat is een
borrel. Thuis valt die vaak veel
groter uit dan in een café".
Wie net een glaasje of vier, vijf
achterover heeft geslagen, toch in
de auto stapt en door de politie
wordt aangehouden, kan er deson
danks vrijwel zeker van zijn, dat
hij de klos is.
„Al stel ik het liever anders", zegt
Van den Berg, „de betrokkene kan
net als de politie niet meer subjec
tief zijn. Het heeeft voor hem geen
zin meer te zeggen, dat hij vindt
dat hij nog in staat is om te rij
den. Dat is het criterium niet meer.
Alleen het alcoholpromillage telt".
Vrijheid
Dat wordt gemeten door adembuisje
of eventueel de bloedproef, die men
nu verplicht is te ondergaan. Een
inbreuk op de individuele vrijheid
van de mens, roepen de tegenstan
ders van de bloedprik. „Het gaat
altijd om de individuele vrijheid
tegenover het maatschappelijk be
lang", vindt Van Dorp.
„Hetzelfde geldt voor fluor in het
water of een helm op Je hoofd als
je op een brommer zit. Maar waar
om het leed van de bloedproef niet
maar nemen als het drankgebruik
maatschappelijk zo onaanvaardbaar
is? Ik ben blij dat de Kamer die
gedachte in het zo principiële Ne
derland heet overgenomen".
Bescherming
Het acht-urig rijverbod, dat straks
ook zonder de bloedproef kan wor
den opgelegd, ziet Van den Berg
dan ook helemaal niet als een straf,
als het veel gebezigde „op de stoel
van de rechter gaan zitten". „Je
neemt iemand tegen zichzelf in be
scherming", vindt hij, „met als eni
ge consequentie, dat hij de volgende
dag zijn auto weer moet op halen".
Die gang lijkt minder zwaar dan
die naar het kerkhof. Regering en
politie willen het laatste alleen
maar voorkomen. „Nogmaals, niet
door zoveel mogelijk mensen voor
de bijl te laten gaan", benadrukt
Van Dorp, „maar door zo scherp te
regelen en te controleren, dat men
het wel uit zijn hoofd laat toeterzat
te gaan rijden".
Uitvoerige voorlichting over de
grenzen van het toelaatbare werkt
preventief, ervaart de centrale poli
tie verkeerscommissie. „De mensen
zijn al bezig zichzelf te corrigeren",
is de overtuiging van Van den
Berg.
,De vrouw rijdt als de man gedron
ken heeft. Café's treffen regelingen
voor vaste klanten. Op sommige
plaatsen blijft openbaar vervoer ook
's nachts beschikbaar. Het taxlge-
bruik neemt toe. En terecht. De
kosten van vervoer wegen nooit op
tegen het bedrag waarvoor al is ge
zopen".
Correctie
En drinken zal men altijd blijven
doen. Het gaat alleen om de sociale
correctie, zoals dat met een duur
woord heet. Maatregelen treffen om
veilig thuis te komen klinkt een
voudiger. En is het dat ook niet?
AMSTERDAM Op de eettafel drie hoog aan de Am
sterdamse Overtoom 54 is deze maanden geen plaats voor
dampende lekkernijen. Mes en vork zijn verdreven door
de paperassen van de „Lift Service", die zeker in deze
vakantietijd ook rond het etensuur geen rust wordt ge
gund.
De Lift Service is een bedenksel
van Bob Honhof (41), die met zijn
vrouw en het echtpaar Van Abbo
de verre Noorse fjorden of de
Turkse buikdanseressen ook voor de
kleine beurs bereikbaar maakt.
De opzet is simpel. Liftgevers en
lifters melden zich bij de LS, die
vraag en aanbod qua data en be
stemming aan elkaar koppelt. Geor
ganiseerd liften sluit lange wacht
tijden langs stinkende snelwegen
uit. Mislukkingen zijn uit den boze.
Zo is hei devies.
Dubbele omzet
De enige, die nog de duim omhoog
houdt, is Honhof zelf. Hij wil ermee
Door
Daan Overhoff
te kennen geven dat zijn handeltje
best loopt. „In vergelijking met vo
rig jaar is de omzet verdubbeld",
riep hij kort geleden trots voor de
radio.
Nu zegt dat niet zoveel, zolang de
klandizie van vorig jaar niet be
kend is. Honhof is bij ons bezoek
aan de Overtoom helaas niet aan
wezig om zich wat te verduidelij
ken. „De getallen wisselen nogal",
laat zijn vrouw pas na aarzeling
los, „maar als we lifters en liftge
vers optellen komen we nog niet
aan de vier cijfers".
In de huiskamer gaat desondanks
vrij regelmatig de telefoon. Ook
meldt zich een geïnteresseerde aan
de deur, al moet die worden teleur
gesteld. Hij is getrouwd en zoekt
gezelschap, maar in het invullen
van formulieren heeft hij weinig
trek.
Vanwege de goede naam van de LS
géén lif tster voor deze meneer.
Zo heeft Honhof het ook bedoeld,
toen vijftien Jaar geleden de LS
aan zijn brein ontsproot. Hij vond
het maar niks, al die Amerikaanse
sleeën met alleen de bestuurder
erin. Er moeten toch mensen zijn,
piekerde hij, die er best een paar
centen voor over hebben om recht
streekse hun bestemming te berei
ken. Bovendien heeft de chauffeur
dan aanspraak en drukt zijn reiskos
ten.
Praatgraag
Ze waren er de reizigers
'DE GROOTTE VAN I
S5%protestoni
JN-IERLAMD
zr~
«5
AND
DE GODSDIENST
(aantelgelovigen)
500.000
•In N.-lerland is een bepaalde po
litieke en sociale discriminatie van
katholieken aanwijsbaar.Tussen
protestanten en katholieken be
staat een zekere naijver welke zich
echter meer toespitst in de strijd
om politieke-en sociale rechten
als in godsdiensstrijd.
•Tussen deze belangen door speed*
de politieke strijd van eenheid met
Engeland of een toekomstige
eenheid met Ierland.
De protestanten wensen overwe
gend de bahd met Engeland te
bestendigen; de katholieken niefc
Sedert okh 1968 zijn er grote span
ningen tussen katholieken en
N:lerland(l^
Verdedigingsorgcmisa ties van de
protestanten zijn "Vanguard* en
de"UDA". Deze keren zich tegen
de-overvregend katholieke IRA en
soms tegen de Britse troepen.
De IRA keert zich tegen de pro
testanten, de Noordierse reqerinq
en de Engelse troepen.
•Katholieke en protestanten heb
ben "knokploegen*. Deze keren zich
tegenelkaar en/of tegendeBritse
soldaten en politie.
•Alleen al in het afgelopen jaar
waren er 6948terreurdaden wxx
ca.1000explosies en 698over
vallen. Er vielen 173 doden.
WIE TEGEN WIE?
[lersRepiege)
1972
HETSTREVENVAN DE
IRA:
één Ierland beslaan
de uit vier provincies
(pUn ven de radicale vleugel
de ■provisionïl^'. Vfofd r ge
steund door de oudere
vleugel, de gematigde groep
"officals". Beide stromingen
staan tegenover et laar maar
dit plan Bindt hen)
De IRA is het in NTerfand
verboden burgerlijke leise
VERKLARING VAN DE KAART
■■■■Huidigeqrens MderlandlUIsfetj
•Graafschapsgrens
hh Grens Nrleriand in 1913
oooooGrens huidige Ierse ptov. Ulster
Belangrijke haven
3c Britse troepen
Bomaanslagen,ongeregeld-
y) heden e.d.(vanafjuu'71)
IN Bevolking naar godsdienst
voor-een-prikkie en de praatgrage
automobilisten. Toen en nu. „De lif
ters zijn voor 99 procent studen
ten", weet Van Abbe, „vriendinnen,
zusjes of een stelletje- De liftgevers
zijn vaak zakenlui of een familie op
vakantie, die nog een plaatsje over
heeft".
Samen van huis en op reis. Naar
Spanje nog altijd het meest, maar
Roemenië, Joegoslavië, Giekenland
en zelfs Israël winnen snel terrein.
Op de terugweg vaak dezelfde be
manning. „Wil iemand langer blij
ven, dan vinden we ook nog wel
een oplossing", verzekert mevrouw
Van Abbe, „we sturen de lifters
vaak langs autoverhuurbedrijven,
die wagens naar Nederland terugge
reden willen hebben".
LS adviseert wat de kosten getreft:
Sam-sam. „Ieder de helft van de
benzine", vindt Van Abbe, „met een
maximum van de halve treinprijs
naar een bepaalde plaats. Maar
liftgevers reageren vrijwel altijd
sympathiek. Vaak willen ze hele
maal geen geld hebben".
De LS wel. Voor bemiddeling vraagt
Honhof vijf gulden van zowel lifter
als liftgever, die daarvoor een Jaar
lang onbeperkt met elkaar in de
slag kunnen. Dat ook de man of
vrouw, die zo vriendelijk is een an
der mee te nemen, moet dokken,
lijkt wat vreemd.
Zonder die mensen immers kan
.Tofhof zijn zaakje wel opdoeken.
.Maar iets, dat gratis is, wekt wan-
r ouwen", sputtert mevrouw Van
Abbe tegen. „Iets voor niks, daar zit
een luchtje aan. Bovendien is het
zo, dat de automobilist aan onze
tussenkomst verdient".
De chauffeur heeft op zijn lange
toch bovendien aanspraak. Dat
maakt de kilometers korter. Niet
voor de LS echter, die aam
provisie vraagt zodra Ai0)
meer dan 500 kilometer
rug ligt. Twee-en-eenhalv|u
extra voor elke 500 kilome1 r
met een maximum van eei
„Voor alle administratie!
slomp", verontschuldigt Vj(
zich, „drukwerk en
We verdienen echt niet vee
werk, dat voor ons alle viei
baantje is. Honhof heeft
probeerd ervan te leven. [tei
niet. Het hoeft ook niet. Mme
het alleen maar leuk met
dachten afwisselend in Spa io<
Rusland te zijn".
Bovendien is dat drukwei els
Beide partijen zijn verpli
genlijsten in te vullen en
tekenen, om moeilijkheden,
ANWB zich die uit de
van de LS nog weet te
te voorkomen.
„Het was een nieuw
mevrouw Van Abbe zich.
ten aanvankelijk niet
heid. Toen heeft
meisje nog wel eens
Nu zijn gegevens bekend
hij dat wel uit zijn
wens, als een automobilist
melen, is het voor hem manj
een lifster langs de weg
ken".
Vraag dat maar aan de d:
die- wij voor alle zekerheii
gebeld. Straks gaan ze
Denemarken, Turkije en ifci"
met niets dan
Gezelligheid en
de motieven, waarmee
voor een vreemde
„Bovendien ga ik eerst
endje kennis maken",
jarige onderwijzeres. „Darï
altijd nog zien wie je
J