film International R'dam koede voedingsbodem iickv Luke maakt Leiden onveilig mag gezien worden II •orschil van mening over Investeringen in Z.-Afrika ïfedosan hi Wereldraad van Kerken: Bestaan Lappen bedreigd d voetspray Samen uit: abso luut record .^DAG 7 JULI 1972 FILM PAGINA 11 ;e(b Frenkel •gen sluit het Holland Festival met vorm-experimenten was kenne- otterdam met een veelzijdige lijk een goede voedingsbodem voor len-happening. Gisteren zat film- het kweken van een grotere aan- pisator Huub Bals niet ont- hang in deze sector, die voor de ligd bij de honderden film- bioscopen taboe is. De winst van deze bijna dertig films, in het Film International Rotterdam-pakket bijeengebracht, is tevens de nu verkregen zekerheid, dat een aantal daarvan zeer ge- geanels, die tezamen zijn alterna- schikt is voor een langere looptijd filmweekje hadden gemaakt, dan èèn dag in onze bioscopen. De 1 bij de brokken, want ofschoon Perzische films „De Koe" en „De ;aw>ezoek aan de tientallen voor- Postbode", respectievelijk tweede en i Jngen in het te grote Calypso vijfde op het lijstje van de publiek- e oet te afgelegen 't Venster nogal waardering (de bezoekers konden ze fviel, was er de winst van een na afloop van iedere film cijfers nfclijk groeiende belangstelling geven), zouden daarvoor ongetwij- te de eigentijdse uitingen van het feld in aanmerking komen, evenals ur^edium. Dat bleek uit een snel de „winnaar", Dalton Trumbo's iende kern van in hoofdzaak „Johnnie got his gun", Peter Bog- geïnteresseerden, die zich na danivich „Targets", Joël Santoni's van een vertoning gretig be- „Les yeux fermès" of de gedramati- ionden met regisseurs en an- seerde documentaires „Remparts tetrokkenen te discussiëren. d'Argile" van Jean Louis Bertucce- infrontatie met films uit de kli en „Steen in de mond" van Wereld, met protestfilms en Giuseppe Ferrara. Onderscheiding Eèn van de grootste handicaps bij het aantrekken van meer publiek is het ontbreken in de meeste gevallen van een Nederlandse ondertiteling geweest. Alleen bij „Johnnie got his gun" en „Targets", waarvan een „normaal" bioscooproulement wel vaststaat, was die wel aanwezig. Dat ondertitelen is echter een zeer kostbare affaire en Film Internatio nal Rotterdam moest zien rond te komen met het bescheiden onkosten budget van 80.000, afkomstig van Holland Festival en Rotterdamse Kunststichting. Het mag Huub Bals als een grote verdienste wor den aangerekend, dat hij dit bedrag niet heeft overschreden, volgens zijn zeggen, ofschoon hij in die ene week meer regisseurs en andere filmmedewerkers uit de gehele we reld op uitnodiging naar Rotterdam heeft laten komen dan er op zijn Utrechtse manifestatie ooit geweest zijn. Meesterwerken Het Rotterdamse evenement ver schilde daarmee overigens wezenlijk, omdat het het zonder duidelijke meesterwerken moest stellen. Maar Bals gaat er prat op consciëntieus naar pure films van Jonge cineasten te hebben gezocht en in die opzet is hij zeker geslaagd. Daaraan en aan de feilloze organisatie heeft hij zonder twijfel de uitnodiging te danken om voor het volgende jaar samen met de organisatoren van de festivals in Cannes en Berlijn films te selecteren, wat Rotterdam dan een flink aantal primeurs zou kun nen opleveren. Want Bals is ervan overtuigd, dat de Maasstad rijp is voor een herha ling. Maar hU hoopt dan wel op meer publiek en dat zal hij toch met zijn programmering waar moe ten maken. Noem die niet elitair, want dat neemt Bals niet. Voor hem is Juist aan deze „andere cine ma" de toekomst; de tijd zal het leren. ADVERTENTIE id onder zee; flanks grof lderwerk een ikke film kl: City under the sea. Voor- rollen: Vincent Price, Tab Susan Hart. Theater: Een griezelverhaal van de En gelse schrijver Edgar Allan Poe is de basis van "City under the sea". Poe is schrijver van thrillers ("Het lijk boven de haard") en deze film begint dan ook lekker eng. In een groot kasteel in Engeland aan een bulderende zee woont een mooie vrouw. Op een avond wordt zij door vreemde mannen ineens ontvoerd en vrienden van haar gaan haar achterna. Door allerlei geheime gangen onder het kasteel komen ze uit onder de zee, waar een hele stad blijkt te zijn. Een stad waar de mensen niet ouder worden. Tot zover is de film aar dig, maar dan wordt hij verve lend. De redding van de ontvoerde vrouw uit de klauwen van de bo ze mannen voltrekt zich in minu ten-lange, saaie achtervolgingssce- nes. Van het waarschijnlijk spannen de verhaal in het boek van Allan Poe blijft weinig over. Waar een film het van moet hebben is; beelden. En geen lange gesprekken over plannen die tot in de detail worden doorgepraat. Dat moet in beelden blijken. Zie "The Saint" en andere t.v.-series die verhalen over ontvoerde vrouwen filmen. Aandacht voor kleine, mysterieuze détails. Donder en bliksem imponeren niet meer. Dat heb je al te vaak I 8 i «|FERSUM (ANP) Op de riMenng va,n het Centraal comi- de Wereldraad van Kerken LEL tot en met 23 augustus in [e j0t zal de Commissie ter be- van het racisme voorstel- investeringen van kerken d-Afrika terug te trekken, ingen hieromtrent lopen bij d 120 afgevaardigden van de llende kerken uit de gehele echter zeer uiteen. De di van de afdeling communi- FAwafan de Wereldraad van Kerk- p£f»y. A. van den Heuvel, zei dit persconferentie HA||congres van het centraal co- al in het bijzonder gaan over D cht tot gemeenschap" icom- to fellowship). Verder komen aan de orde studies over he id der kerken en de een- ")r mensheid en over de ver houding tussen de eenheid van de kerk, zoals die wordt beleden, en de kerkvereniging. Ook komt in discussie een rapport van een commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de Rooms- katholieke Kerk en de Wereldraad inzake de toetreding van de rk kerk. Deze commissie is tot de conclusie gekomen, dat er geen overwegende bezwaren tegen deze toetreding be staan. Dr. van den Heuvel zei echter wel te vermoeden, dat het nog ge ruime tijd zal duren, alvorens de roomskatholieke kerk het lidmaat schap zal aanvragen. Ook zal het centraal comité een besluit moeten nemen over de vraag, of het fonds voor giften aan anti-racistische organisaties, dat thans 500.000 dollar bevat, moet worden aangevuld tot een miljoen dollar. De vergadering zal tevens een nieuwe secretaris-generaal moeten benoemen en een thema voor de vijfde assemble van de Wereldraad van Kerken, die in 1975 t,e Djakar ta wordt gehouden moeten vast stellen. Als thema is voorgesteld "vrijheid en bevrijding" De Leidse hoogleraar prof. dr. H. Berkhof, lid van het centraal comi té, zei gisteren op de persconferen tie, dat de Wereldraad in zichzelf een paradox is. "Zij wil twee dingen, die eigenlijk niet zijn te verenigen: zich een zo breed mogelijke basis verschaffen en daarnaast heel be slist en gericht bepaalde doelen be reiken. Het is zeer merkwaardig, dat de wereldraad met zo'n grote inner lijke diversiteit haar stem nog kan verheffen en soms zelfs een kleine vuist kan maken," aldus prof. Berk hof. Titel: Lucky Luke. Scenario Morris, Goscinny, Tchernia. Voor naamste rollen: Luckie Luke en Jolly Jumper. Theater: Lido. De snelste en meest dwaze cow boy aller tijden, Lucky Luke, heeft Leiden op zijn immer grinnikende paard Jolly Jumper bereikt. Waar schijnlijk zal hij de sleutelstad voorlopig nog wel een paar weken „onveilig" maken, ongetwijfeld tot groot genoegen van oud en jong. Want de film „Lucky Luuk heeft de wandeling Luunkie Luuk heeft waar hy tot nu toe gedraaid heeft overal daverende successen geboekt. Terecht, want het is een bijzon der aardige tekenfilm. Wie de boe ken over „de man die sneller schiet dan zijn schaduw" heeft gelezen en zich ermee heeft geamuseerd, weet zo ongeveer wel wat hem te wachten staat: talloze volslagen dwaze toestanden, de nodige ironi sche toespelingen op 's mensen doen en laten, een tikkeltje parodie op een „echte" cowboyfilm. Lucky neemt het op tegen de overbekende Daltons, die het stad je w-aar hij sheriff is in hun macht hebben en tegen een woeste in dianenstam. Met succes vanzelf sprekend. Opmerkelijk aan deze film zijn de kleine verschillen in sfeer met de boeken. In de film is Lucky Lu ke inderdaad vooral de man die gezien. En tooh zit deze film aar dig vol met donders en blik sems. Je hoort het ook in de mu ziek; geen suggestief gefriemel en iele toontjes, maar grof bulder- werk. Daarnaast komt nog dat het tempo van de film op den duur zeer traag wordt. Het voor filmp je van de grote komiek "Buster Keaton" is wat dat betreft beter. En zeker als je bedenkt dat het een 40 Jaar oud filmpje is. In de onderwaterfilm zit. vooral aan het eind. lang niet zo veel vaart en actie. Daarom alles bij elkaar een aardige maar vlakke film. met een saai einde. TONY KIESOUW. OSLO (Reuter) Vier enorme branden in het noorden van Noor wegen bedreigen het vee van de lappen en één van de grootste na tionale parken van Europa, zo heeft een functionaris van het regerings bureau dat belast is met de zorg voor de Lappen in Oslo gezegd. Als de branden niet snel worden ge blust wordt het bestaan van de Lappen regelrecht bedreigd. Grasland voor duizenden rendie ren is al door het vuur verteerd. Per vliegtuig worden inilitairen overgebracht uit Bardufoss naar het gebied waar de branden woeden. 300 kilometer oostelijker bij de grens met Finland. De brandbestrijders, waaronder Finse burgers, worden geplaagd door zwermen muggen en tekort aan drinkwater. Slechts zware regenval kan het nationale park nog redden, maar de weersverwach ting luidt: aanhoudend warm en zonnig in de komende dagen. sneller schiet dan zijn schaduw, in de boeken is hij ook de enige cow boy die met één hand een sigaretje kan rollen, en met de andere schie ten. Bovendien heeft Lucky een stem die aanzienlijk zwaarder is dan je zou denken. Hij is, kortom, wat meer held, wat minder kwasi- sloom. Een verschil is ook dat Jol ly Jumper niet spreekt. Wel jam mer. want het goedmoedige ge brom van dit sneeuwwitte paard doet het in de boeken altijd Juist erg goed. De overige figuren in de film praten daarentegen vrij veel. Pi kante noot: alle stemmen komen uit de mond van één man. Rich Little, kennelijk een Amerikaanse uitgave van Frans-meneer de uil van Dusschoten. Ondanks deze kleine verschillen met de roemruchte boek-avontu- ren van Lucky Luke is deze film toch zeer knap in elkaar getim merd. Zeer fraai zijn bijvoorbeeld de bewegingen van de figuren, veel minder hortend en stotend dan in veel andere tekenfilms. De grappen zijn over het alge meen wel bekend, maar ze worden zo onverwacht gebracht, als het ware en passant „meegenomen," dat het aardig blijft. Een hele lekkere, ontspannende film. BERT VAN DOMMELEN ADVERTENTIE De echte varensman kiest betrouwbaar materiaal Daarom kiest hy een Haarlemmertrekvaart 16a telefoon 01710—54054 Zaterdag en zondag geopend. Nachtfilms Titel: I love you Alice B. Toklas. Theater: Camera. Tijd: vrij. en za. 24.00 uur. Merkwaardigerwijs eens een lachfilm in de nachtserie van het theater aan de Hogewoerd. Eentje die eigenlijk zou verdienen in de gewone voorstellingen mee te draaien Sellers maakt het weer te bont in zijn relatie met de andere sekse. Een griezelfilm van een nietal te beste kwaliteit. De scènes zijn te gechargeerd. Het bordpapier en de schmink liggen er te dik bovenop. ADVERTENTIE M0£/£jy? Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide en branderige voeten snel en bestrijdt doeltreffend transpiratiegeur. UNICURA N.V. Amsterdam Kinderfilms 1'llllllilÉflllM Titel: Nishko, de zoon van het Indianenopperhoofd. Theater: Ca mera. Tyd: dag. 14.30 en zo. 14.00 en 16.15 uur. De film Nishko toont de indiaan nu eens van de andere kant. Met veel natuurscènes en sympathieke avonturen, vooral geschikt voor de oudere kinderen. Al was het alleen maar vanwege de ondertiteling. Titel: "Laurel en Hardy als boe melstudenten' TheaterLuxor. Tyd dag. 14.30 en zo. 14.30 en 16.45 u. Een van de oude successen van Dik en Dun. De beiden willen in het Engelse Oxford naar de uni versiteit om daar te gaan studeren. Maar er duiken allerlei moeilijke situaties op. de Dikke windt zich op, de Dunne gooit van alles om. Kortom; het betere lachwerk van het "duo komiek". De film is voor televisiekijkers waarschijnlijk on bekend omdat hij nog niet eerder op de buis is geweest. Titel: Sjors en Sjimmy en de re bellen. Theater: Studio. Tijd: dag. 10.30 uur (zo. niet). Van der Linden heeft met zijn Sjors en Sjimmy ook deze keer in de roos geschoten. Thema en uit werking maken van deze film een topper in de huidige "kinderfilm- markt. Goed gedoseerde spanning, goed geluid en sympathiek kolde riek. Titel: De avonturen van Pippy Langkous. Theater: Trianon. Tijd dag. 14.30 uur, zo. 14.15 en 16.30 u. Pippy Langkous behoeft nauwe lijks ingeleid te worden. Zoals te verwachten viel was het bij het eind van de tv-serie niet met deze heldin bekeken. De filmindustrie buit zo iets handig uit. Een extra voordeel vormt ook nu weer de na gesynchroniseerde tekst. Interes sant is het tv- en film-Pippy-ef- fect een keer te vergelijken. Blijvers CAMERA Twee uur lang de bij belse taferelen in dé interpretatie en techniek van de regisseur Cicil B. de Mille die de grootste massa scènes in de filmgeschiedenis in el kaar wist te draaien. Sinds zijn dood heeft Hollywood zich snel be keerd tot wat goedkoper produkties. Men moet daarom De Tien Gebo den gezien hebben, net zoals dat liet geval is met de Gijsbreght van A ernst el, ook een stom vervelend stuk, maar Vondel maakt niets meer. TRIANON Het zal je maar ge beuren dat je als leraar zulke avontuurtjes meemaakt als Ole Sol tot in Slaapkamer mazurka. Kenners noemen de film grappig, wat niets afdoet aan het bloot. REX Anders is het met Waar oudere wakker van liggen. Een mo ralistisch Duits produkt met zoals het hoort toelichtingen door een koele vrouwelijke psychiater. Zo te horen een vrouw, die beslist ner gens wakker van ligt. Er zijn films waar het publiek niet genoeg van krijgen kan. "The third man" is er eentje uit een grijs verleden en van iets recen ter datum zijn "Gelaagd door de wind" en de twee "Sissi-produk- ties". Tot de bestsellers van de af gelopen Jaren behoren zeker "The sound of music", "Irma la douce", "West Side Story" en niet te ver geten de Bond007produkties. Er is echter een onverbiddelijke pu- bliekmagneet, die zonder twijfel 't Leids bioscooprecord in handen heeft. Dat is "Samen uit, samen thuis" een geesteskind van regis seur Gerard Oury met in de hoofd rollen de onlangs overleden Franse komiek Bourvil, de flegmatieke Brit Terry Thomas en de bekken trekker-nummer-één Louis de Fu- nes. De rolprent is in het kleinste bioscooptheatertje van de Sleutel stad, STUDIO, aan haar zesde sei zoen begonnen. De "erelijst" ziet er als volgt uit: in 1967 draaide de film vijf weken in Leiden, in 1968 volgden nog eens negen weken. In 1909 bleef "Samen uit" vier weken en in 1970 werden daar weer vijf we ken aan toegevoegd. Het afgelopen jaar bleek de film tijdens de zo mervakantie zeer goed aan te slaan, vooral bij de Jeugd en dat betekende opnieuw acht weken lachen in de Studio Snel rekenend komen we tot de slotsom dat de film gisteren aan de tweeendertigste week in Leideh is begonnen. Voor diegenen, die al deze jaren hebben verzuimd deze rolprent te gaan zien is er nu op nieuw een kans kennis te nemen van een brok onvervalste humor, dat geen verouderingsproces schijnt te kennen. Voor anderen is het misschien aan leiding de film nog eens te gaan bekijken. De inhoud is snel ver teld: een groepje Engelse parachu tisten maakt een noodlanding in Frankrijk en wordt daar geholpen door de Gallische ondergrondse. De landing en de weg naar de vrijheid is een aaneenschakeling van hu moristische situaties, waarmee u zich ongetwijfeld zult vermaken. BRAM VAN LEEUWEN Goede films ergens anders The Birds (Hitchcock), Utrecht Studio Citizen Kane (Welles), Amsterdam The Movies. A Clockwork Orange (Kubrick), Amsterdam Nöggerath, Rotterdam Studio '62. The Concert for Bangla Desh, Amsterdam Calypso, Den Haag Asto, Rotterdam Cinerama. The French Connection iFriedkin). Amsterdam Kriterion. Klute (Pakula), Amsterdam Roxy. The Last Picture Show (Bogdano- vioh), Den Haag De Uitkijk. Targets (Bogdanovich), Amsterdam Studio K. Tweehonderd Motels (Zappa), Rot terdam t Venster. Nachtvoors tell ingen Bloody Mama, Amsterdam Victo ria The Good, the bad and the ugly (Leone), Amsterdam Nöggerath, Utrecht Vreeburg. In Cold Blood (Brooks), Den Haag Cineac. De man met de ballonnen (Fer- reri), Amsterdam Kriterion.. Voor een paar dolars meer (Leone), Den Haag Passage. Le Weekend (Godard), Amsterdam Bio. Woodstock (Wadleigh), Amsterdam Leideeplein Theater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11