C(fyy^ncfaaa >ubliek ligt plat voor het abaretduo Bram en Freek ETC Company komt met 'Carmilla' in sfeer van de opera DAG 4 JULI 1972 Bram Vermeiden en Freek de Jonge, ee cabaretiers, die als een stoom - fwijzers docrr het gepolijste wereldje van en veis vaderlandse cabaret razen. Eerst iaandhun programma Neerlands hoop hebbi Bange Dagen, daarna en nog steeds nk te# Neerlands Hoop in Panama en nu ie woftens het Holland Festival met Plan de za kenkoorts. Een wervelwind, die vijf jaar geleden ontstak en in hevigheid nog niet wil afnemen. Gevaren liggen voor het duo, dat anti-sterdom predikt, geen adoratie kan vélen, zoals te doen gebruikelijk is in de wereld van het theater, op de loer. Zij beginnen namelijk los te ko men uit hun eigen kring en krijgen daarbij het publiek in huis, dat Bram en Freek de lucht in kan steken. Het programma Plankenkoorts lijkt wat dat betreft een gevaarlijke ivissel te kunnen worden in hun carrière. Het publiek stroomt toe. zélfs de grootste schouw burgen zijn uitverkocht in deze va- kantietijd. Dat is de aanleiding tot dit interview, dat zich in en rondom de Delftse Stadsdoelen ontwikkelde, na een mis lukte poging de Amsterdamse Schouw burg binnen te dringen. I?" De vraag wordt gesteld Freek de Jonge, 27 jaar. zegth ij, op een uoon van rardgP- ^loe kan 1X011 vra" en ofEn dan: „Plat, platter nog ge dip Eindhoven. Maar hier wa- 1 tegeï volkomen plat". Bram Ver en, 25 jaar, stemt daarmee keek: „Eigenlijk niet zo'n i hier in Delft, want we heb- lier vroeger op veel cabaret- gespeeld en voor studen- lb£>e helft van de zaal was ge- bemet mensen, die onze ma- ïden.van werken gewend zijn". huiswedstrijd dus? „Ja af en toe zelfs niet zo hè. Op een gegeven moment is e sptfh niet meer uit de zaal weg per jgen- Dat is minder leuk". „De momenten, dat we dan alt bhard uithalen gaan daardoor een. Vooral als Je zo'n mens in hebt, dat als maar blijft van de lach, zoals vanavond, ervelend". „Maar plat waren ze". Vermeulen en Freek de Jonge les U opvallend fit, nauwelijks tien m gi-en na de voorstelling te analy- guld< wat er die avond is gebeurd Delftse Stadsdoelen. Plat wil 'g jal zeggen, dat de zaal krom van oertiachen en buiten adem, gedu- bep de ongeveer anderhalf uur voorstelling Bram en Freek gevolgd in hun opvattingen cabaret. aven tenkoorts heeft ook in Delft uitwerking niet gemist. Dat jroarj het al niet in zoveel andere evoei^11 111 k€t land me^ grote ardeijiwburgen. Naar Den Haag 165":ydag) en Rotterdam (donder- prf moet zelfs nog een keer wor- (teruggegaan, omdat de vraag te ls* De wet kort hun voorgeschiedenis, en studeerden. Freek Nedèr- s en Bram psychologie. Freek de ambitie iets aan het toneel Iian doen en produceerde tek- Bram was topsporter, omdat zijn volleybaltalent hoog aan- Freek maakte hem warm cabaret en Bram zelf was al de muziek verslingerd geraakt, erste voorstellingen werden ge- p in in besloten studentenkring. -J eerste optreden naar buiten, •veer vijf jaar geleden, resulteer- nder andere in een grammofoon- tje onder de titel de Paradijs- Is. Freek: „Ik zou dat plaatje graag nu nog in groepsverband 1Mb draaitafel willen leggen". MF buiten wordt hun image be- ^^d door een grote zelfverzekerd- een spotten met lieden die Igttelf tot de gevestigde cabaretor- ekenen in ons land, het afzet- |tegen sterallures en het maken een soort cabaret, dat vooral Plankenkoorts door de critici, •van je het hebben moet, wordt teld. Zelf gaan ze het woord •lol niet uit de weg. AKKE PUNTEN (k: „Wij zijn zelf namelijk hele- '■1 niet zo blij met dit program- Je maakt het voor het Holland aval, dus het is veel te snel ge il. Er zitten teveel zwakke pun- in. Zwakheden, die in ons Pana- -programma, dat veel minder g2 'angen is, niet zitten". g9m: „Volgens mij willen de criti- gJewoon wat goed maken. Ze zijn g3' eens een keer naar Panama 123fn kijken en hebben gezien dat 176 zich hebben vergist. Daarom 130isten ze dit programma wel op- 87ielen. Een soort compensatie". 12i5k: „Dat is nou precies wat we oelen. De pers kan je maken, ff zijn ze nu hard mee bezig. We krijgen nu publiek naar ons toegeschreven, dat misschien iets heel anders had verwacht. We heb ben op dit programma ook meer brieven gehad dan anders. Drie ge loof ik". Bram: ,Moe Je lezen. Een man die zich heeft geërgerd aan een mop over een meneer in een restaurant die zegt. Ober d'r loopt een vlieg op mijn soep. Waarop de ober terug zegt: „Jezus is terug op aarde". Freek „Publiciteit is goed maar je moet het zelf een beetje in de hand houden. Je moet Je niet laten foto graferen met een Toon Hermans, waarom zou Je. Je zal tot in lengte van dagen Je eigen spel moeten maken". Bram: „Als Je het gevoel hebt dat de mensen niet meer om je pro gramma maar om jou komen, dat i je het af en toe wel 'ns wat minder j kan doen, dan moet Je stoppen". Freek: „Neem nou een Wim Kan die sterft van de zenuwen nog iede re avond. Als de eerste lach niet op tijd komt is 'ie van de kaart". Bram: „Seth Gaaikema zegt altijd in interviews dat 'ie clean opgaat, i volgens mij moet 'ie eerst gedron ken hebben". Freek: „Als het zo moet dan is het niet leuk meer. Ook niet echt meer. Als Je jaar in jaar uit hetzelfde liedje zingt, waarmee Je toevallig succes hebt gehad en je vindt er zelfs niks an dan moet Je het niet meer doen". ZELFVERZEKERD Bram: „Wij zijn zelfverzekerd en we worden steeds zelfverzekerder". Freek: „Als dat er niet meer is ben Je nergens meer". Bram: „Wij verbazen ons nog elke avond dat al die mensen naar ons komen kijken". ADVERTENTIE CONTESSA,fijn datje d'r bent Maar dat doet Je toch wel wat. Iets van dankbaarheid, dat het je toch iedere keer weer lukt. Bram: „Dankbaarheid nee. Freek: „Nou een beetje". Bram: „Als je dankbaar bent word Je een zielige man, die van het pu bliek afhankelijk is en zich tot een ster verheft". Zoals een Mies Bou- man en een Duys zichzélf op de voorgrond staan te dringen. Dat is toch afgrijselijk". Freek: „Ja maar luister nou 'es. Je kan ook niet staan te stampvoeten van ik wil geen ster worden. Bram: „Nee, het is je manier van leven". Freek: Ja, als Je het gewoon niet wil, dan gebeurt het niet". Bram en Freek hebben toch wel de ambitie om de top van het cabaret te bereiken. Freek (haastig)„Ja, we willen de absolute top". Bram: „Freek heeft de theater-am bitie heel sterk. Maar volgens mij wil dat niet zeggen, dat als die am bitie is ingevuld, dat hij dan niks anders zou willen". Freek: „Bij Bram is het niet zo zeer ambitie als wel dat hij zich er gens in vastbijt. Dat deed hij in de sport en nu in het cabaret. Dan wil hij ook het hoogste". Freek: „Dat weten wij niet of geld dan een rol speelt. Wij hebben nooit armoe gekend. Ik heb altijd in grote huizen gewoond. Je wilt dat zelf ook bereiken, daarvoor heb je geld nodig". Bram: „Als je niks meer te zeggen hebt moet je het kunnen loslaten. Maar lekker wonen wil iedereen. Wij ook. Het gaat ons financieel niet slecht". Freek: „In de linkse pers wordt ge predikt: terug naar de natuur, zelf wonen ze dan al in een groot huis". PRETENTIES Waarom doen Bram en Kees zo wei nig op t.v.? Bram en Freek maken samen een afwerend gebaar. „Ze zijn in Hil versum gewoon met vakantie. Dit programma kan zo op t.v. Dat heb- Neerlands Hoop in Bange Dagen ben al zoveel mensen gezegd. Maar artiesten naar de zin te maken. Bij wij hebben kennelijk pretenties, de tv sta je in dienst van de came- Bij het theater is het zo, dat ra en de mensen die er achter de toneelmeester probeert het de staan. Erg ongezonde situatie". Met de vertoning van „Carmilla" gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg door de ETC Company werd het duidelijk, waar men deze Amerikanen moet plaat sen, namelijk in de sfeer van de opera. De armen van La Mama zgn breed en waarom zouden ze dus ook niet deze jongen mensen omvatten, die vanuit hun status kennelijk een verbreding beproe ven? Met de herinneringen aan La Mama komt men echter anders ge conditioneerd naar het theater. Het pakt afwijkend uit. ook als men de toneelgrenzen ruim stelt. Het gehele toneelpakket in het Hol land Festival lijkt trouwens dit Jaar het motto te dragen „Het is niet wat het is" en de operadeskundige zou over Carmillia" (als voorname lijk een zangspel voor twee vrou wenstemmen) hier waarschijnlijk zinniger dingen kunnen opmerken. „Carmilla" vertelt naar de roman van J. S. Le Fanu een vampierge schiedenis. Laura is een jong meis je, dat een boze droom van twaalf jaar eerder werkelijkheid ziet wor den na een ongeluk met een rijtuig, waarin een jonge vrouw, „Carmilla" bewusteloos wordt aangetroffen. I Vervolgens wisselen de beiden hun steeds onheilspellender visioenen uit. Een statisch gegeven in feite, dat de bewerker Wilford Leach en John Bras well ook zo hebben uitgewerkt, met de twee vrouwen voortdurend gezeten op een canapé. Dat dat meubelstuk zelf ook blijkt te kun nen zingen, als het versierende houtsnijwerk stem krijgt, doet daar niet veel aan af. Ook het an dere middel tot verlevendiging van de toneelhandeling, namelijk het gebruik van dia's en film op een achterdoek blijft toch te zeer com plementair om een wezenlijk aan deel in de voorstelling te nemen. Restte de muziek van Ben Johnson, die in een wanhopende sfeer tussen Bartok en Strawinsky vaak een fas cinerende uitwerking kreeg in zijn hallucinerende ritmen, voortge bracht door een groep van zeven instrumentalisten aan weerszijden van het kleine speelpodium. De stemmen van Margaret Bsnzack en Nancy Heikin leken bekend voor hun veelomvattende en bewogen rollen. De ETC Company liet met deze „Carmilla", die precies vijf kwartier in beslag nam, in elk geval een goede indruk achter ook al slaagde de verbreding van de operamoge- Ujkheden dan niet helemaal. P. Ruivenkamp NEDERLAND I 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Follyfoot, tv-serie voor de jeugd (NCRV) 7.30 Dier en vriend (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Prins Igor, opera van Alexander Borodin, uitge voerd door ballet, koor en orkest van het A cade- demisch Staatstheater voor Opera en Ballet S. M. Kirow - filmversie (NCRV) 10.10 Ander nieuws (NCRV) 10.30 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.25 Tour de France (NOS) 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Zomaar 'n Zomeravond (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Zomaar 'n Zomeravond dl. 2, (VARA) 9.00 McCloud - De Marshall uit Nieuw Mexico, tv-film: Samenzwering op het kerkhof (VARA) 10.15 Achter het nieuws 10.55 Journaal (NOS) ...e/? gisteren i Hoe trouwe televisiekijkers het zonder twee, tegelijk aanstaan de toestellen kunnen stellen is mij soms een raadsel. Het le ven wordt er aanzienlijk door verrijkt, zoals ik u met een voorbeeld van gisteren kan aantonen. Op mijn bovenste toestel zond Televizler Magazine, derde Jaargang, aflevering 39, een BBC-interview met Bobby Fi scher uit, die de Russen niet sportief vond, omdat zij een buitenlander als hem geen kans wilden geven, terwijl zij nu ook al Jarenlang een on gunstig licht op zijn karakter werpen. Een buitenlander als hij. Als Fischer over Russen praat, denk ik altijd dat hij uit zijn autobiografie voorleest. Op mijn onderste toestel was intussen Fred Emmer bezig het nieuws rond te seinen. Geluid loos, want van twee geluiden door elkaar heen word Je ho rendol. Opeens zag ik een schaaksymbool boven zijn rechterschouder, ik zette snel zijn geluid aan, hij pakte een papier op. Het was het aller laatste nieuws over Bobby Fi scher, zei hij. HIJ moest het eerst even doorlezen, want het was nog in het Engels gesteld. Het bleek goed nieuws. Bobby was alsnog bereid naar IJsland te gaan, nu een Engelse ban kier hem 130.000 dollar extra had beloofd. Op de bovenver dieping ging intussen het in terview met Fischer nog even door. Daarna sloot Jaap van Meekren de 39ste aflevering af, wenste ons mooi weer en ging zijn boeltje bijeen pakken. Hij had de finishing touch van zijn Fischer-interview dus net gemist. Ik wist op dat moment meer dan hij en met mij hon derdduizenden landgenoten. Enkele minuten later kwam Fred Emmer op mijn boventoe- stel, nog wat nahijgend van het trappen hollen, in beeld om nog eens zijn lesje van het laatste nieuws voor te lezen. Hij was net begonnen aan de ongerustheid op het Londense vliegveld Heathrow, over Ja panse plannen voor een aan slag, toen zijn blik werd afge leid door het flikkerlicht op zijn telefoon. „Ik word even opgeroepen door de regisseur, een ogenblikje alstublieft". Hij luisterde even en zei toen dat zojuist het bericht was binnen gekomen dat Bobby Fischer alsnog naar IJsland zou gaan, etc. Daarna vervolgde hij zijn bericht over Heathrow. U ziet, ook bij het Journaal hebben ze wel degelijk gevoel voor dramatiek. Dat is waar achtig niet alleen voor Televi zler Magazine weggelegd, dat begon met het interviewen van beurtelings de twee duikers die de Noordzee, tot zinken hebben willen brengen en de twee Ver- wey's. die de beloofde 25.000 gulden per man weigeren uit te betalen, omdat de duikers bij het uitvoeren van hun Veronica-opdracht ver buiten hun boekje zijn gegaan. Zo is dat. Niet gewoon buiten hun boekje, maar ver. Blijspel met twee duikers en twee draaiers, want broed Dirk zegt eerst dat de duikers nooit een gesprek hebben aange vraagd, waarna zijn naast hem zittende broertje Buil moet toegeven dat de duikers hem gisteren nog gebeld hebben. Alles werd ook afgeschoven op Jurgens, alsof het geld dat met het zaakje gemoeid was niet van Veronica moest komen, maar een persoonlijke hobby was van Stroman Jurgens. Ik moet zeggen dat ik geïntri geerd naar dit programma-on derdeel heb zitten kijken. Ik zag het liever wel dan niet: Ik ben nu eenmaal verzot op waar gebeurde verhalen uit de semi-onderwereld. Maar ik vraag me wel af of het aange moedigd moet worden dat zul ke gevallen worden uitgemol ken op de televisie. Voor we bet weten zijn we aan een ac tie bezig (een benefiet-overval) voor de gedupeerde duikers en dat lijkt me ook weer een beetje overdreven. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 5 JULI Hilv. I 402 m en FM-kanalen. 7.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 NOS. 16.45 NCRV. 19.20 NOS 7.00 Nieuws. 7.02 (S)s Lichte platen, reportages en berichten. (7.30 Nieuws. 7.418.00 Actualiteiten. 8.30 Nieuws. 8.4.18.50 Actualiteiten.) 10.00 pro gramma voor cle vrouw. 10.30 Nieuws.) 11.55 Mededelingen 12.00 (S) KRO's pauzeprogramma. (12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.4112.50 Echo. 13,00-13.05 Raden maar.) ru briek over het leven in de taal. 14.20 (S) moderne orgelmuziek (opn.) 15.15 oude liedjes. 15.30 Nieuws. 15.33 dooumentelr program.a. 16.45 literaire jeugduitzending. 17.00 (S) moderne koorwerken. Overheidsvoorlichting: 17.20 Tekst en uitleg, een drieweke lijkse rbrlek van het ministerie van onderwijs en wetenschappen. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) licht muziekprogramma. 18 30 Nieuws. 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek (gr.) 19.00 De kerk vandaag nieuws en commentaar, uitzending van de Nederlandse Middenstands Partij. 10.20 Openbaar Kunstbezit. 19,30 (S) Lichte grammofoonmuzlek. 20.00 (S) Holland Festival 1972, magazine met reportages, Interviews en informatie, met. om 20.15 Concertgebouworkest: klassieke en moderne muziek 22.25 Met elkaar meer mans. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Hedendaagse muziek. 23.55—Nieuws. In het NCRV-televisiepro gramma 'Eddy Ready Go* van morgenavond treden weer vele popgroepen op, waaronder de nieuwe Engelse formatie 'Hello'. De leden van deze formatie zijn allen zestien jaar. Behalve 'Hello' treden in dit popprogramma van Eddy Becker op het duo Mac and Katie Kissoon met 'Sing along" en de bekende groep Sandy Coast met 'On the summertrain"Op dez foto de jongens van 'Hello' tijdens hun optreden voor de te levisiecamera's. Informatie, met om plm. 7.23 Van de voorpagina. 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 actualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg), met om plm. 8.35 Van alle markten thuis. 9.00 (S) gevarieerd programma met om 9.15 Koning Klant, 9.35 Water standen, 10.45 Voor de kinderen, 11.00 Nieuws. 12.00 (8) Licht orkest met zangsolisten. 12.25 Openlucht concert door de Amsterdamse Polltle- kapel. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuailitei- ten. 13.25 Muziek van gisteren. 14.00 (S) een hedendaags programma vol Jeugdherinneringen. (16.0016.02 Nieuws.) 17.00 (S) Vereoekplapnero- granuna. 17.55 Mededelngen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 (S) Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 (S) VARA-Dansorkest met solisten. 20.00 Nieuws. 20.05 Musical-fragmen ten. 20.35 (S) hoorspel. 21.15 (S) Popsmuk licht platenprogramma, 21.45 (S) licht muziekprogramma, 22.30 De ronde van Frankrijk. 22.35, oude en moderne koorliederen. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Ac tualiteiten. 83.20 (S) Radio Jazz Ma gazine 23.55Nieuws. FM-kanalen. 7.00 7.00 Nieuws 7.02 Steevast. (8 00 Nieuws. 8.028.05 Radiojournaal.) 9.00 Nieuws. 9.03 De Negen uur-show. 10.00 Nieuws. 10.03 populair verzoek- platenprogramma (11.00 Nteuws) 12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.06 licht platenprogramma. 13.00 Nieuws. 13.0318 00 Radio Tour de France: popmuziek afgewisseld met directe reportages van de Ronde van Frankrijk (14.00, 15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws). blues (Handy) Oh. Miss Hannah (Deppen). Far away blues (trad.). Opel Super 5 (Vohwinkel). All alone Monday (Kalma), Yes Sir. thafs my baby DonaldsonSummertime (Gershwin), The Onions (Bechet), Give met your telephone number i HlgginbothamMr. Woodpeckers special (Bock). Gloomy Sunday (Se res). Sobbin' blues (Burton), My prayer (Boulanger), Be my own (Dtihn), Music Maestro please (Ma- gldson) Un poncho e un sombrero (Colonnello) Wouldn't be loverly (Loewe), My Yiddlshe Mamaa (trad MIdneght in Moscow (Solovleff), Ma ria (Bernstein). Catalanla (Kaemp- fert), Jenny (Jürgens). Berlin melody (Gaze). Desafinado (Jobln), La Mexl- cain (Aznavourt. America (Bern stein). Close your eyes (Petkere) Don't take your love fron ins (Nemo). Get happy tArlen). Misty (Burke) Big Ben's blues (Model), Nuages (Relnhardt).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5