'We willen alleen maar wat amusement brengen' Clichématig balletwerk ry^y^vanclaaa...} ...eA7 gisteren 1 Satire rond de muzieksubsidie Letty Kosterman en Herman Stok: kaïn en abel TV morgen] DINSDAG 27 JUNI 1972 „Een van de grote voordelen van ZO maar 'n zomeravond Is, dat je halverwege best een half uurtje naar de concurrent kan kijken, zonder dat je bevreesd hoeft te zijn, dat je iets onmis baars mist", schreef tv-recensent Nico Scheepmaker onlangs op de ze pagina. Het duo Letty Koster man/Herman Stok, belast met de presentatie van VARA's dinsdag avondprogramma in het zomer seizoen, is het wel met hem eens. Letty en Herman, unaniem„We proberen een verlengstuk te zijn van die huiskamer. ZO moet ver- strooing, amusement blijven. Niets meer en niets minder". Herman, gebruind, open gezicht en goed verzorgd uiterlijk, ter verdui delijking: „Je kunt er bij wijze van spreken 'n telefoongesprek tussen door voeren, terwijl dat kastje op die ZO staat afgestemd. Je mist niet zoveel en kunt na die telefoon of koffie de draad gelijk weer op- Degenen, die „ZO maar 'n zomer avond" beschouwen als een soort Duys, hebben, volgens het tweetal, ongelijk. „ZO staat veel strakker gepland". Het is dinsdag, plaats van hande ling het NOS-complex, waar „ZO maar 'n zomeravond" die dag van tie uur af gestalte krijgt om nog diezelfde avond rechtstreeks en met pubhek de lucht in te gaan. Letty en Herman, constant in de studio aanwezig, snuffelen in de groene draaiboeken, maken, gezeten aan de presentatietafel, over en weer grappen" om dan plots enthou siast naar één van de ingrediënten van die avond te kijken. Zowel Herman als Letty zijn ouwe rotten in het vak. Al zeven jaar lang presenteren ze samen VARA's radioprogramma „ZO" op de zater dagochtend. Vorig jaar stonden ze als gastrerende aan^lkaar praters voor het eerst in VARA's zomer avondenreeks. De ontvangst was goed. Dit had mede tot gevolg, dat het duo het vierde seizoen zomer avond best voor zijn rekening wilde De ervaring na enkele afleveringen? Letty, lachend tegen partner Herman: „Nou we zijn er nog niet onderdoorgegaan, dacht ik zó. Ra diowerk is natuurlijk totaal anders. Bij radio kan gewoon veel meer, het is simpeler. Bij tv ben je min der los en vrij, kunt niet regelrecht dingen gaan roepen. Die tv is over al en dat maakt het werken min der spontaan, en soepel. Ook al heb ik weinig last van die extra span- Herman aanvullend: „We willen ontstellend graag op tijd werken. Wanneer blijkt dat je bij de radio uitloopt dan draai je gewoon twee grammofoonplaten minder. Bij tv is dat anders. Je kunt moeilijk de uit genodigde artiesten verwaarlozen". „Tot nu toe is alles prachtig op tijd verlopen. Ik heb Letty al gewaar schuwd, dat mocht het voorkomen, dat één van ons te lang met een onderwerp bezig is, dan wordt het prikken in de billen, 't Is nog niet gebeurd, omdat we gewend zijn niet al te slordig met tijd om te gaan". „ZO maar 'n zomeravond", dertien in totaal staan er deze zomer ge noteerd, krijgt van het tweetal gro te aandacht. Op de maandag wordt de nieuwe aflevering besproken; de woensdag is ingeruimd voor het na kaarten en terugzien. Daar tussen door spelen de werkzaamheden voor het mensenprogramma „ZO" op de radio. Herman Stok is daarnaast nog actief als disc-Jockey (VARA's Hilversum Hl-dinsdag) Félix Blaska De charme van de huidige Franse ballet-cultuur-in-opkomst, na de overheersing van het opera-ballet in al zijn vormen, is dat de jeugd een kans krijgt. Dat gebeurt volgens een heel eigen formule bij het Ballet Théatre Contemporain, het gebeurt ook bij de Ballets Félix Blaska maar het is, althans in het Holland Festivalprogramma, vooral de choreograaf Blaska zelf ADVERTENTIE het nieuwste van het nieuwste PFT TY tetzorgelozi ir.l .1.1 jnodepruikje Werkelijk alle voordelen die een pruik kan bieden vindt U terug in de Pelly. Pelly kost 72 - en is verkrijgbaar in prachtige natuur- tinten en diverse grijsnuances. Eenvoudig, zonder hulp van anderen ln elk model te kammen of te borstelen. Schriftelijke garantie op kwaliteit. fgg PELATTI ËË3 Leiden - Breestraat 32 Tel. 01710—25212 die de kansen krijgt. Hij benut ze niet. Hij heeft een mooi arsenaal dansers en danseressen, hij weet wat theater is en weet bij voorbeeld de knoppies en de schuifies van het licht te vinden en te bedienen, hij heeft zelfs wat ideeën en ideetjes maar daarmee is de zaak wel beke ken. Hij heeft gevoel voor humor Francofielen zullen dat wel esprit noemen maar hij heeft ook te lang bij Roland Petit en diens Zizi Jeanmaire (die nu in het Casi no de Parts die buiitenfa/ndiers van een topless-show voorzien) gezeten en teveel geproefd van dat soort goedkope theatersucces. Gevoel voor theater heeft Blaska zeker, en daarom heeft een Franse collega hem in een adem met Béjart ge noemd, maar die man moet zijn bril nog maar eens goed oppoetsen. Het kost moeite om, miu na de voorstelling, de beelden van de af zonderlijke balletten in de geest uit elkaar te houden. Ze hebben dezelf de formule: Blaska's toneel is in twee delen verdeeld met de scheids lijn van voor naar achter, en om die denkbeeldige lijn laat hij zijn vijftien dansers en danseressen hun bewegingen maken. Hoekig, abrupt, zoals die muziek (Bartok Carlos, Pro kof jef), met opmerkelijke armivoe- rdnigeny, grapjes van dTie djamisiers achter elkaar die meft de handen wapperen of, naast elkaar op drie benen lópen. Kort samengevat: er wordt korte tüd goede sier gemaakt, maar zoals bij alle goede sier gaat op de dJuur het plezier er wat af. 30 juni in de Koninklijke Schouw burg, 1 j uh in dó Rotterdamse schouburg. Jaap Joppe Radio en tv bezorgen het tweetal fikse werkweek. Ze zitten er niet mee. En die steeds terugkeren de zaterdagochtend om zes uur uit de veren is na al die jaren zó ingeburgerd, dat ook dat weke lijkse vroegertje geen probleem meer kan heten. Het gezonde, lange leven van de radio „ZO" zien ze beiden voor die tv niet zitten. „Op die tv is een formule veel meer aan slijtage onderhevig". TEVREDEN Tevreden zijn Herman en Letty de al gebrachte „ZO maar 'n zomeravond"-uitzending. Het resul taat is meegevallen, kritieken, als ZOmaar een zomeravond-team. zou het een weinig actueel pro gramma zijn, ten spijt. Herman Stok: „Voor een familie programma, dat kun je het echt wel noemen want we zitten van ze ven uur 's avonds af in de lucht en dan kijken de kinderen nog, vind ik die kritieken een merkwaardige zaak". „Men verwijt ons het gebrek aan zware onderwerpen. En die willen we in de tv ZO nu juist vermijden. Daar is „Achter het nieuws" later op de avond voor. Kijk, er kan weieens een minder luchtig onderwerp tussen door glip pen, dat is geen probleem". Peter Bennink als een simpele dol gedraaide doedelzakspeler met een padvinderspetje. Het slMc, d'ait rlum een uur duurt, komit morgenavond tweemaal (20.30 en 22.15 uur) in het HOT- Theater. Gaat dat zien Willem. Breaker en Lodeiuijk de Boer hebben met hun tragi-ko- mische opera „Kain en Abel", die gisteravond in het Amsterdamse theater De Brakke Grond in pre mière ging, een rotje in het mi- gisteravond in het Amsterdamse nisterie van CRM gegooid. Maar geen functionaris van onze natio nale kunstsubsidie fabriek zal er schande van spreken. Iedereen die er bij betrokken is wordt dan wel beet genomen, maar het spot ten gaat vergezeld van een jolige schouderklop, zo in de geest van „Och, het gaat wel idioot, maar je blijft lachen". En gelachen wordt er bij Kaïn en Abel" niet zo'n beetje. Men sloeg zich gisteravond op de knieën om wat allemaal overhoop werd gehaald in de strijd om de vetste subsidie. Bo vendien is er een fikse portie oer- Hollandse leut tegenaan gegooid in de vorm van sappige conferences in de bruiloften- en-partdjen-stijl door de acteur Henk Votel (uitgedost als Donald Duck in een pakje met stars-and-stripes) en het gehos van de jongens van de gestampte pot die het Nederlands Blazersensemble en de Instant Composers Pool vor men is ook niet van de lucht. De titel „Kaïn en Abel" geeft alleen het idee aan om een bepaalde ver houding weer te geven. De broeder moord van Kaïn op Abel stelt de broedermoord in termen van subsi die voor van de serieuze op de min der serieuze muziek. Abel (voorge steld door Willem Breuker) is de door God (is het ministerie van CRM) goed bevonden succesvolle musicus die keurig lesjes geeft en de moderne muziek met doorwroch te toelichtingen aan de man brengt. Van dat laatste hoorde men een paar stijlbloempjes om niet meer van bij te komen. Een complete Gaudeamus-satire, of tewel met betrekking tot de mo derne vrijheid van de musici „een spel van klank, kleur en mis verstand". Kaïn (de trombonist Willem van Manen) is de Jongen die overal naast grijpt, de ongeregelde musicus wiens offer (aanvraag van subsidie) in tegenstelling tot dat van Abel door God (CRM) wordt afgewezen. De amateur „die ook wel een lik uit de subsidiepot lust" kwam ook nog Henk Votel als Donald Duck even opdraven in de persoon van in 'Kain en Abel', „Toch trachten wij in ZO zoveel mogelijk luchtige onderwerpen te stoppen. Er is nauw contact met „Achter het nieuws" wat dat aan gaat. Onderwerpen, die zij te speels vinden, worden aan ons doorge speeld en dat kan ook omgekeerd het geval zijn. Daarnaast gaan wij voor de items te raden bij kran ten". KINDEREN Na de eerste uitzending- werd het onderwerp „Kinderen en Boeken" uit het ZO-script geschrapt. Letty: „Het bleek, dat kinderen niet zó gek veel verschillende boeken lazen. Nu zijn wij overgeschakeld naar „kinderen en hun hobby's" een on derwerp met meer afwisseling". Een woord als afwisseling wordt met hoofdletters geschreven in de opzet van „ZO maar 'n zomer avond". Een gesprek wordt gevolgd door een intermezzo. Er zit, hoe kan het anders, veel muziek in „ZO". Hoofdzakelijk Nederlands en live. Herman Stok: „Op enkele uitzonde ringen na gaan we uit van zoveel mogelijk Nederlandse artiesten, je maakt tenslotte een Hollands pro gramma. Die live-muziek vind ik een noodzaak voor het aanwezige publiek en de huiskamer. Het doet veel prettiger aan. Bijna alle tv- programma's komen op de proppen met die ingeblikte waar". „Live (kan er weieens iets fout gaan. Maar er vallen bij een directe weergave tenminste emoties te be speuren". NEDERLAND I 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Follyfoot, tv-serie voor de jeugd (NCRV) 7.30 MUn idee (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Hier en Nu, actualiteiten (NCRV) 9.00 Haal het doek maar op, resultaten van een ta lentenjacht (NCRV) 10.00 Filmimpressie van Parijs (NCRV) 10.25 Glorv HaUeluja 2000, serie uit de nieuwe klank bijbel (NCRV) 10.35 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 Brigadier Dog (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Zo maar een zomeravond (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Zo maar een zomeravond (VARA) 9.00 McCloud, tv-fUm (VARA) 10.15 Achter het nieuws, actualiteiten (VARA) 10.55 Journaal (NOS) 11.00 Den Haag vandaag (NOS) Het Kurhaus in Scheveningen wordt bedreigd met verkoop naar het buitenland of zelfs met afbraak, allemaal omdat het gebouw niet rendabel te maken is. Z wolsman zou eens in Amsterdam moeten informe ren, hoe ze daar het koninklij ke paleis al eeuwenlang renda bel hebben weten te maken Verder bracht Televizier Maga zine een Frans interview met de Noordvietnamese generaal Giap, die eerst de Japanners uit zijn land verdreef, daarna de Fransen, en die nu al zo'n jaar of achttien bezig is de le gers van Kennedy, Johnson en Nixon te weerstaan. Interes sante man. En dan was er nog Schoorl en de vraag of er wel of niet een naaktstrand moet komen. In terviewtjes met de ex-voorzitter van de naturistenvereniging, met een tegenstander en met enkele stemmen des volks, alle maal natuurlijk op het strand. Vergis ik mij nu, of is Televi zier Magazine inderdaad wat tammer geworden nu Wibo van der Linde weg is? Er was een prestige-reportage bij, van Bob Kroon, over de „vergeten oor log" in de Soedan, die aan 500.000 tot een miljoen mensen het leven heeft gekost en die een miljoen anderen het land heeft uitgedreven. Wat Je noemt een noodzakelijke repor tage, maar om de waarheid te zeggen, kreeg ik er geen duide lijk inzicht door van de proble matiek die daar ruim een half miljoen mensen de dood injoeg. Nog even afgezien van de vraag hoeveel mensen nu de sondanks nog denken dat het over dezelfde o.orlog" ging als in Boeroendi. waar het immers ook om honderdduizenden do den ging, en ook om binnen landse twisten in een onbekend Afrikaans land: Je kon dit geen tamme reportage noemen, ook al werd er riet in tüger- ahiipgang geïnterviewd, want het ging over een wezenlijk onderwerp, met een verschrik kelijke achtergrond. Maar ik denk toch dat Wibo het op een directere manier had aangepakt, misschien zelfs wel de kaart van Europa erbij had genomen om ons duidelijk te maken wat diie dtammeiv twWten zouden be'tekenón als zrij zich niet ln Afrika, maar in even grote landen in Europa zouden afspelen. En dat nudis- tenstrand in Schoorl zou hij toch ook wat plastischer heb ben aangepakt denk ik, met Jaap van Meekren, Fons van Westerloo, hijzelf en Ria Bre mer, op zijn minst in vlees kleurige maillots gekleed, vol leyballend op het Schoorlse strand. De KRO begon gisteren met een serie die er veelbelovend uitzag: „De familie Ashton", de weinig zeggende vertaling van „A family at war", ofte wel: een familie in oorlogstijd. De serie startte in mei 1938. een tijd van werkloosheid en een dreigende oorlog. Kennelijk een tegenhanger van „Daar komen de schutters", waarin de Engel sen de oorlog van de komische kant bekijken, want deze eerste aflevering leek me uitstekend van sfeer, maar was verder weinig opgewekt. Misschien wordt het vrolijker als de oor log straks uitbreekt. Daarna kregen we een filmpor tret te zien van een gezin met een blinde vader en moeder, maar met een ziende dochter en zoontje. Direct na dit pro gramma van Hans Koekoek kregen we een voorproefje van de film die de KRO woensdag uitzendt over een Canadees echtpaar, dat na zes Jaar hu welijk een crisis doormaakt. De KRO zet dus het gezin in het schijnwerperlicht, alleen betreft het in beide gevallen ongebruikelijke gezinnen. Het blinde en ziende gezin is van nature ongebruikelijk, het cri sisgezin is op zichzelf niet on gewoon, maar het feit dat het een. cameraman in huis heeft geduld, maakt het weer wel ongebruikelijk. Hans Koekoek heeft zich al eens onderscheiden met zijn film over dat gezin in de Schilderswijk (ook geen alle daags gezin). Ik zou nu eigen lijk wel eens een soortgelijke film van hem willen zien over een saai, gemiddeld doorsnee gezin om te zien of het Hans Koekoek is die zo'n film inte ressant maakt of toch het be treffende gezin, of dat nu uit zonderlijk is of doodgewoon. NICO SCHEEPMAKER CRV. 19.10 NOS. 14.10 NOS. 16.45 berichten. (7.30 Nieuws: *7.41-8.00 Aktualiteiten 8.30 Nws; 8.41-8.50 Aktualiteiten) 10.00 (S) voor de vrouw (10.30-10.32 Nws 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) gevarieerd programma. (12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw; ding. 17.00 (S) Moderne liederen. Mens en samenleving. Een uitzending 17.32 Hier (gr). 19.00 De kerk vandaag Openbaar Kunstbezit. 19.30 (S) Lich- grammofoonmuzlek. 20.00 (S) Hol- nd Festival 1972; magazine met portages, interviews Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 ziek. 23.55 Nws. FM-kanalen. 7.00 muziek en informatie. (7.25 Van de KT ;lna. 7.54 Deze Act. 8.35 Van alle thuis) 9.00 (S) Radioweekblad: cevar. progr. met om 9.15 Koning Klant; 9.35 Waterstanden: 10.45 Voor de kleuters; en 11.00-11.02 Nws. 12.00 (S) VARA-Dansorkest met solisten. '2.35 (S) Licht ensemble r**"1— en muziek. (16.00-16.02 Nws.) 17.00 (S) Verzoekplatenprogr. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.20 Ultz. v.d. PvdA. 18.30 (S) 20.00 Nws 20.05 (S) Musical-frag- een veelkleurig muzlekprogr. 22.30 (S) Accordeonmuzlek. 22.55 Medede lingen. 23.00 Nws. 23.10 Actualiteiten. 23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.55 FM-kanalen. 7.00 r-Show. 10.00 Nws. 17.06-18.00 Postbus 700: verzoekpla- DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Memories of you (Blake) Sunrise se renade LawrenceMathilda (Tho- Mama look a booboo (Alexander), Buenas noches ml amor (Fontenoy), Madre mia (Vic), Trinidad calypso (Salla), Monsieur Big Bamboo (LAm- pertl). Autumn serenade (De Rose), Mexlcali rose (Tenney), Yearning (Davis), When my sugar walks down the street (Austin, Opus one (Aus tin), Tammy (Livingston), Po" boy rag (McAuley), Schönes Madchen vom Rio Negro (Mösser), Deares dar ling (Heywood) Aber Nachts in der Bar (Gaze), Canadian sunset (Hey wood). Banua I'm saving myself for you (Heywood), Casetta In Canada (Panzerl), Lies (Heywood). Wenn du heut' ausgehst OstèrwaldSatan ta kes aholiday (Clinton). Pour or five times (Gray) My happiness (Bergan- tlne). Midnight special (Smith). A (Turrentlne), Lonely blue (Turrentl: m v). Blues function iHubbard) Torchin' (Drew) in het Amsterdams Concertge bouw het Berlijns Phil harmonisch Orkest o.l.v. Herbert von Karajan (Strawinsky: Apollon Musagète, Ri chard Strauss: Ein Heldenleben) in de Amsterdamse Stadsschouw burg Neerlands Hoop in Bange Da gen met "Plankenkoorts" in "De Brakke Grond" in Amster dam "De zangen van Maldoror", so lotoneel door Jules Croiset in de Rotterdamse Schouwburg "Antony and Cleopatra" door het Glasgow Citizens Theatre. Nederland I KRO: 17.00—17.35 (K) Klnderprog. NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS: 18.45 (K) Journaal. TROS: 19.05 The Flying Burrtto Brothers: country-rock ensemble. 19.30 (K) Nancy. TV-se- P.P.R. TROS: 20.31 Gregory Peck Cy- I les 14 (tierh.).* orkest Ra)ko. 22.25 (K) Uitzending de Stichting Socutera. NOS: 22.40 (K) Jouraaa'. 22.4522.50 Den Haag van daag. Nederland II NOS: 18.45 (K) Brigadier Dog. NOS 18.55 (K) Journaal. KRO: 19.05 (K Llppy de Leeuw, tekenfilm. 19.10 (K Black and White Minstrel Show. NOS 20.00 (K) Journaal. KRO: 20.2 (K Een Echtpaar, documentaire film. D. 1KOR RKK: 22.00 Kenmerk: de we naai. TELEAC: 22.3023.00 Flloaofl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5