ucky Luke tart de
echtere' John Wayne
rogramma Film International Rotterdam
ustin Hoffman
oudt expositie
COWBOY WAYNE
IS OUD GEWORDEN
Bedosan
vleurige cowboy nu echt in stijgbeugels
Acceptabele
seksfilm
Valdez:
lauw
verfilmd
wfel6t
voetspray
jjpAG 23 JUNI 1972
FILM
PAGINA 11
Aanbevolen films elders
Belgen als geïnspireerd stripte- schijnlijk van alles twee in de kast,
want zijn uitrusting ziet er immer
kraakhelder uit.
-verschillende van hun ge-
■ie verhaaltjes voeren een we-
njde bekendheid - hebben de
de hand liggende vondst ge-
om de getekende cowboy naar
filmscherm te laten verhuizen,
strip blijft maar een strip, de
■rende paardenhoeven, de re-
rsehoten, het geschreeuw van
idianen, net zo zeer als de ge-
bewegingen van cowboys en
paarden, 't klappen van de sa-
kurtjes, men moest het nog
Hoe plastisch rookwolkjes en
•ijes daar ook uitdrukking aan
geven.
lijk een voor de hand liggend
maar niemand was er nog
opgekomen, want meer dan
iduizend tekeningen voor een
tekenfilm betreffen geen sine-
Maar de 49-jarige Belg Morris
Ie op zijn twintigste al met de
ïte aan een tekenfilmstudio
elvision werd de verwezenlij-
Tan zijn droom. De successen,
met enkele Asterix-films be
waren aanzienlijk, ook de
sire Kuifje kon zijn filmop-
maken en nu is het dan
;lijk Lucky Luke, die de aan-
ai held was om de strijd in
airiegras aan te binden.
1946 doolde deze kleurige
r al op papier rond, onder
door ruim dertig afgeronde
erhalen, zeer ruimtelijk gete-
maar nu kon hij dan toch
in de stijgbeugels. Met zijn
plunje: een witte stetson, een
hemd, een rode das en een
broek. Lucky heeft waar-.
In de roos
Het filmidee is een schot in de roos
gebleken, want „Lucky Luke" ont
moet overal volle zalen en de nog
echtere filmcowboys als Lee van
Cleef en John Wayne moeten tan
denknarsend ervaren, dat de ketting-
rokende getekende vriend voor
deze maanden alle aandacht op
zich gevestigd weet.
Ook Nederland zal dat ervaren
want op 9 juli gaan zijn avonturen
in een reeks Nederlandse bioscopen
het filmscherm vullen. Het is de
bedoeling dat jong en oud aan de
Engelstalige versie met ondertitels
net als dat geldt voor de strips er
hun plezier aan zullen beleven.
Lucky Luke is een beste broodma
gere jongen, die zich op een won
derlijke manier altijd staande kan
houden. Omdat hij snugger is en
nooit een kogel behoeft te verspillen
vanwege zijn haarzuivere richtkwa-
liteiten. De boeven, die hij in de
persoontjes van de puurslechte Dal
ton-broers ontmoet, mogen van geluk
spreken, want Lucky doodt nooit,
hij „schakelt slechts tijdelijk uit".
En daardoor moet hij altijd weer
opnieuw aantreden voor de strijd
van het recht. Maar hij blijft er
jong bij en dat kunnen John Way
ne, James Stuart en Robert Mit-
chum allerminst zeggen.
Het meest heeft Lucky nog te stel
len met zijn trouwe paard, Jolly
Jumper dat nooit wil zoals hij wil
en zeker niet op avontuur omdat
.Jolly allergisch is voor kruitdamp.
el: Little big man. Regie: Ar-
Penn. Voornaamste rol: Dus-
lof fman. Theater: Rex.
still Hoffman heeft eens ver-
d, dat hij zelf niet zo gewel-
e spreken was over Arthur
's „Little big man". Hij was
mening, dat Penn teveel con-
18 aan de kassa had gedaan,
heeft hem er overigens niet
0 weerhouden om het weergalo-
teerwerk, dat men zo langza-
and van hem gewend is, ten
te geven in deze film. Mis-
had Hoffman niet eens on-
met zijn kritiek. Penn ook
ld als maker van Alice's
irant heeft niet bepaald
eenario gekozen dat een we-
te zaak aansnijdt en die zaak
lig behandelt.
gekozen voor een wes-
ichtig gegeven een maar
103 jaar oude baas vertelt
ire toedracht van de slag bij
Bighorn, een slag die in de
kaanse geschiedboekj es op
awarte pagina wordit ver-
omdat het grote nationale
Generaal Custer bij die gele
id door de Sioux-indianen
ig in de pan werd gehakt.
Het leven van de toen nog jeug
dige baas tot de beruchte slag
wordt uitputtend verteld: blank,
maar door indianen opgevoed, zit
hij altijd soms zeer letterlijk
tussen twee vuren. Hij is tenslot
te persoonlijk verantwoordelijk
voor de nederlaag en de dood van
Custer. De tweeslachtigheid in zijn
karakter wordt door regisseur Penn
gebruikt als achtergrond waarte
gen hij wat cynische noten kraakt
de waanzin van de strijd
v. de blanken tegen de indianen
lees de oorlog in het algemeen
de „kuisheid" van christenen en nog
een aantal verschijnselen die in 'n
„gewone" western vanzelfsprekend
zijn. Met name van de grote Ame
rikaanse held Custer maakt hij
een door eigendunk en ijdélheid
volslagen gek geworden man.
„Little big man" biedt dankzij dit
cynisme een aantal kostelijke mo
menten. Het belangrijkste echter
blijft de rol van Dustin Hoffman.
De sfeer die de film heeft, de span
ning die voortdurend gehandhaafd
blijft, het is zijn werk. Het is juist
daardoor echter wel begrijpelijk, dat
Hoffman bezwaren tegen de film
heeft.
„Little big man" is een bijna
voortdurende expositie van Hoff
man's klasse. Zonder ham zou er
van de film waarschijnlijk niet veel
overblijven. De film heeft niet het
niveau, dat Hoffman zou verdie-
Voor filmweek in Rotterdam zie
elders op deze pagina.
Belle de jour (Bunuel)- Rialto,
Ceintuurbaan Amsterdam.
Citizen Kane, (Welles) 't Venster,
Gouvernestraat, Rotterdam.
A clockwork orange (Kubrick),
Studio '62, Binnenweg, Rotterdam,
Passage Den Haag, Nöggerath,
Reg. Breestraat Amsterdam.
Concort for Bangladesh (Swim
mer) Cinerama, Westblaak, Rot
terdam, Asta, Spui Den Haag, Ca
lypso, Marnixstraat Amsterdam.
Decamerone (Pasolini) Metro,
Wolphaertsbocht Rotterdam.
Studio 2000, Congresgebouw Den
Haag, Kriterion, Roetersstraat,
Amsterdam.
Klute (Pakula) Roxy, Kalver-
straat Amsterdam.
Last picture show (Bogdanovich)
Leidsepleintheater Amsterdam,
French connection (Friedkin) -
Bijou, Spui Den Haag.
The liberation of L. B. Jones
(Wyler) Studio, Oudegracht U-
.trecht.
Le souffle au coeur (Malle),
Ceintuurbaan Amsterdam.
Sunday, bloody Sunday (Schle-
singer) Thalia, Kruiskade Rotter
dam, Camera, Prinsestraat Den
Haag.
Trash (Morrisy) Kriterion,
Westeinde Den Haag, Cinetol, Tol
straat Amsterdam.
TERUG IN LEIDEN
Titel: "De tien geboden". Re
gie: Cecil B. DeMille. Voornaam
ste rollen: Charles Heston, Yul
Brynner, Anne Baxter. Theater:
Camera.
Cecil B. DeMille's "Tien geboden"
zijn inmiddels bijna zou oud als de
echte tien geboden. De film draait
echter nog altijd, en nog altijd met
succes. Het is dan ook een magi
strale film, een daverend, massaal
spektakel, dat iedereen gezien
moet hebben. Behalve de bekende
regie van DeMille een "cast" met
o.a. Charles Heston en Yul Bryn
ner, wel "gouwe", nog geen
"ouwe".
Titel: John Wayne en the cow
boys. Voornaamste rollen: John
Wayne, Roscoe Lee Browne, Bruce
Dern. Regisseur: Mark Rydell.
Theater: Luxor.
De stoere John Wayne is oud en
hijgt als hij van zyn paard komt.
Weinig vechten en veel praten. En
wat wordt er gezegd over praten
door de figuur Wil Andersen (door
Wayne gespeeld) in deze film?
„Een grote mond maakt nog geen
groot mens". Dat is niet mis voor
een cowboy.
Het verhaal: Wil Andersen wil
zijn vee naar een andere plaats
brengen maar kan omdat er
goudkoorts heerst geen volwas
sen cowboys krijgen. De enige mo
gelijkheid is dan, kinderen als cow
boys te gebruiken. En zo gebeurt 't.
Samen met een neger-kok (Bruce
Dern) gaan de elf kinder-cowboys
met Wil aan het hoofd het vee
wegbrengen en onderweg ontmoet
ten ze allerlei moeilijkheden. Onder
andere een groep veedieven die
de machteloze Wayne en zijn kin
deren overvallen. Ze schieten
Wayne neer.
Maar voordat dat gebeurd is, is
de helft van de film al gevuld met
beelden van veel koeien tegen een
heuvel-achtergrond. Wayne speelt
een soort vader-rol die soms lijkt
op een tot cowboy verklede Sin
terklaas. Af en toe willen de cow
boy-kinderen gaan zingen, maar
net op tijd herinnneren ze zich dat
ze niet in de „The Sound of Music"
spelen.
En dan breekt het moment aan
dat de grote held sterft, na gescho
ten te zijn in de rug. Wayne's laat
ste woorden: „Zorg dat de kinderen
BLIJVER
Titel: De gedegenereerden. Re
gie: Gian Luigi Polidoro. Voor
naamste rollen: Tina Aumont, Va
lerie Lagrange, Francesco Pau,
Ugo Tognazzi. Theater: Studio-
Het kleine theatertje aan de Steen-
straat prolongeert deze week "De
Gedegenereerden". Terecht, want
het ds een zeer boeiende film. Af
en toe heeft hij veel weg van Felli-
ni's "Satyricon". Ook hier een
beeld van een wereld vol hoererij
en sodomie, overmatig eten en drin
ken, kortom een verrotte maat
schappij. Over die maatschappij
maakt regisseur Polidoro een reeks
zwarte grappen. Alles bij elkaar
een film die stof tot nadenken geeft.
KINDERMATINEE
Onder het motto v30 jaar vrolijk
heid" in het theater aan de Hoge-
woerd deze week voor de jeugd,
maar zeker niet alleen voor hen.
een greep uit het werk van al de
genen die nu al generaties naar de
bioscopen hebben getrokken, om
hen daar in één voortdurende lach-
orkaan te doen uitbarsten.
Titel: „Slaapkamer mazurka".
Hoofdrollen: Ole Söltoft, Anne Bir-
git Garde, Anne Grete Nissen, Bir-
the Tove. Regie: John Hilbard.
Theater: Trianon.
„Slaapkamer mazurka" doet in
spel en inhoud sterk denken aan
„Zeventien", een film die een paar
jaar terug enige tijd in Leiden
heeft gedraaid. Die overeenkomst
ligt voor de hand, want beide films
zijn gemaakt naar novelles van
Soya, die kennelijk bezeten was
van het thema „onbedorven man
en onbeheerst wellustige meisjes".
Je vindt dat in „Zeventien", Je
treft dat met onverminderde hef
tigheid aan in „Slaapkamer ma
zurka". En om de films nog wat
meer op elkaar te laten lijken is
een deel van de acteurs en actrices
ook nog hetzelfde
„Slaapkamer mazurka" behoort
tot het genre aardige seks-films en
dat is zeer dun gezaaid. Hoofdfiguur
is Max, een Jonge, bezielende le
raar op een streng jongensinter
naat. Hij staat nr. 1 op de kandi
datenlijst om tot rector te worden
gekozen en vrijwel iedereen gunt
hem dat. Het enige wat hem in de
weg staat is het internaat-regle
ment dat voorschrijft dat de rector
gehuwd moet zijn. Max is dat niet,
sterker nog: hij heeft nooit met
meisjes om leren gaan. Een gaaf
groen blad. De tijd dringt, binnen
een maand dient Max in elk geval
verloofd te zijn. Zijn oudste leer
lingen bieden hem de helpende
hand door hem in cadeauverpak
king een alleszins aanvaardbare
dame op zicht te zenden. Max rea
geert nogal merkwaardig, maar re
vancheert zich sterk in tweede in
stantie. Samenvattend: een best
acceptabele seks-film voor een ver
regende vakantiedag.
RUUD PAAUW
ADVERTENTIE
nen. Maar zo'n film moet Je dan
ook wel met een lantarentje zoe
ken. Voor de toeschouwer is „Little
big man" echter een belevenis.
BERT VAN DOMMELEN
Een dak boven je hoold en op z'n tijd een portie
Philips batterijtjes... man, wat kan een radio zich beter wensen
goed thuis komen," en daarna
neemt de kok (de enige volwassene
die behalve Wayne by de elf kin
deren was) de vader-rol over. Met
de kinderen loopt het prima af. Als
ze aan het eind van de film de
grote held willen eren met een
grafsteen, bij zfjn graf midden in
de prairie, kunnen ze dat graf niet
meer vinden.
Voor de serieuze Wayne-liefheb-
ber is deze film natuurlijk een
„must". Niet omdat hü zo goed is,
maar omdat hij door zijn middel
matigheid zo uit de toon valt,
TONY KIESOUW
Titel: Valdez. Regie: Edwin She-
rein. HoofdrolspelerBurt Lancas
ter. Theater: Trianon.
Elmore Leonard schreef een boek
dat aan spanning weinig te wen
sen overliet. De verfilming van Ed
win Sherein doet een beetje lauw
aan. Het verhaal heeft desondanks
genoeg spanningselementen en
daarom is het jammer dat het ge
heel rond Burt Lancaster niet snel
genoeg op gang komt.
Waar het in Valdez om draait
wijkt niet af van het gemiddelde
cowboy-gebeuren. Lancaster is een
harde met menselijke trekjes en
daarom leve het gooi en smijtwerk.
HEIN ELBRTNK
ADVERTENTIE
Pedosan verfrist en verkoelt vermoeide
en branderige voeten snel en bestrijdt
doeltreffend transpiratiegeur.
UNICURA N.V. Amsterdam
NACHTFILMS
Titel: Performance. Regie: Ni
cholas Roeg en Donald Cammell
Voornaamste rollen: Mick Jagger
en James Fox. Theater: Camera.
De eerste min of meer serieuze
poging van Rolling Stones-zanger
Mick Jagger om ook als filmacteur
iets te bereiken, waagde hij in
"Performance". Dat is op zich na
tuurlijk al genoeg voor de echte
fans. Mick vermaakt zich in deze
film bovendien kostelijk met de
andere sexe. Een aardige film.
Titel: The wild angels. Voor
naamste rollen: Peter Fonda, Nan
cy Sinatra. Theater: Rex.
Voor de tweede week in de nach
telijke Haarlemmerstraat: The
Wild Angels. Nou Ja, engelen
Nancy Sinatra misschien om te
zien. Wel opmerkelijk in deze film
is het spel van Peter Fonda, die
toen "Easy rider" nog niet ge
maakt had. Aanzienlijk minder we
zenloos voor zich uitkijkend in elk
geval. Een spannend verhaal.
bnder het programma van
mternational Rotterdam, de
inifestatie in het kader van
illand Festival. Voor onder
agenda geldt „wijzigingen
louden". Er bestaan ver
mogelijkheden voor
espreken en reserveringen,
igen daarover worden ver-
lop nummer 010124170 in
ag 26 juni
Geen voorstellingen.
11.00 De tuin dei-
Originele titel: El jardin de
Regie: Carlos Saura
O. Engels ondertiteld, 1970.
Blood of the condor. Ori-
Jtitel: Jawar Mallku. Regie:
Sanjines (Bolivië). Engels
ild, Jaar 1969.
27 juni
pso Geen voorstellingen,
toster 11.00 Boeraikan.
Masahiro Shinoda (Japan),
ondertiteld, 1969.
Here comes everybody. Re-
Whitmore (USA). Geen
iling, jaar 1972.
nsdag 28 juni
20.30 De postbode,
fle titel: Postichi. Scenario
ie: Darioesj Meerdzjoei (Per-
zië). Frans ondertiteld, jaar 1971.
't Venster 11.00 Ich liebe
dich, ich töte dich. Regie Uwe
Brandner (West-Duitsland). Engels
ondertiteld, jaar 1970.
14.00 Ramparts d'Argentile. Re
gie: Jean Louis Bertuccelli (Frank
rijk/Algerije). Frans ondertiteld,
jaar 1953.
Donderdag 29 juni
Calypso 15.30 Feest in Gion.
Regie: Kenji Mizoguchi (Japan).
Frans ondertiteld, jaar 1970.
19.45 Les yeux fermés. Regie:
Joël Santoni (Frankrijk). Franse
dialoog. Engels ondertiteld, jaar
1972.
22.00 Ich liebe dicht, ich töte
dich. Zie 't Venster 28 Juni.
't Venster 11.00 Feest in
Gion. Zie Calypso 29 juni.
15.00 Les yeux fermés. Zie Ca
lypso 29 Juni.
19.00 en 22.00 Allianza para el
progreso. Regie en scenario: Jilio
Luduena (Argentinië). Frans on
dertiteld, Jaar 1971.
Film International ergens anders
Vrijdag 30 juni
Calypso 15.30 uur The
Charm of dynamite. Regie: Kevin
Brownlow (Engeland). Engelse dia
loog. jaar 1968.
En: Ingmar Bergman. Regie:
Stig Björkman (Zweden). Engels
Enkele films uit het programma
van Film International Rotterdam
worden ook uitgezet op een cir
cuit elders in ons land. Hieronder
data en voorstellingen in Den Haag,
Amsterdam en Utrecht:
Den Haag, Kriterion (tel. 117159)
29 juni - Here Comes Every Bo
dy; 30 juni - Remparts d'Argile; 1
juli Tuin der Lusten: 2 juli
Blood of the Condor; 3 juli Bu-
raikan; 4 Juli De Postbode; 5
juli Ioh Liebe Dich, Ich Töte
Dich.
ondertiteld, jaar 1971.
19.45 Shura. Regie en scenario:
Toshio Matsoemoto (Japan). Frans
ondertiteld, jaar 1971.
22.00 Here comes everybody. Zie
't Venster 27 Juni.
't Venster 11.00 The charm
of dynamite en Ingmar Bergman.
Zie Calypso 30 juni.
19.00 en 22.00 De dood van Maria.
Malibran. Originele titel: Der Tod
der Maria Malibran. Regie, scena
rio en camera: Werner Schröfer
(West-Duitsland)Duitse dialoog,
geen ondertiteling; jaar 1971.
Amsterdam Kriterion tel. 923233)
29 juni - Remparts d'Argile; 30
juni Tuin der Lusten; 1 juli
Blood of the Condor; 2 juli Bu-
raikan; 3 juli - De Postbode; 4 juli
-Ich Liebe Dich; 5 juli - Here Co-
mes Every Body.
Utrecht, Studio (tel. 324428)29
Juni - Blood óf the Condor; 30 Ju
ni - Buraikan; 1 juli - De Postbode;
2 juli - Ich Liebe Dich; 3 juli - He-
re Comes Every Body; 4 juli -
Remparts d'Argile; 5 juli - Tuin
der Lusten.
15.00 Women in Revolt (Zie Ca
lypso, 1 juli».
19.00 en 22.00 Le Weekend So-
chaux. Scenario en regie: de groep
Medvedkine Frankijk. Franse dia
loog zonder ondertitels; 1971.
En Guerilla of the Arabian Gulf.
Zondag 2 juli
Zaterdag 1 juli
Calypso
15.30 De Koe. Originele titel;
Gav. Produktie en regie: Darioesj
Meerdzjoei (Perzië). Engels onder
titeld; Jaar 1968.
19.45 Women in Revolt (onder
voorbehoud). Regie: Paul Morrisey
(USA), maker van Flesh en Trash;
alle rollen worden travesti gespeeld.
22.00 Ramparts d'Argile. Zie 't
Venster 28 juni.
't Venster 11.00 De Koe
(Zie Calypso 1 juli).
Calypso 10.00 Minamata;
Regie: Norjali Tschuchimsto: on
derwerp Milieu vergiftiging in Ja
pan.
14.00 Bonaparte eit la Revolution
Regie Abel Gance (Frankrijk) En
gels ondertiteld: Jaar 1926/'36/'71.
19.45 Targets. Regie: Peter Bog
danovich (USA). Nederlands on
dertiteld; jaar 1968.
22.00 Tuin der lusten. Zie 't
Venster 26 Juni.
't Venster 10.00 Bonaparte
et la Revolution. (Zie Calypso, 2
Juli).
15.00 - Targets. (Zie Calypso 2 juli)
19.00 en 22.00 La Cicatrice inté-
rieure. RegiePhilip Carrel (Frank
rijk). Engelse dialoog; Jaar 1971.
En:
Keizer Tomatenketchup. Regie
Shuji Terajama (Japan). Duits on
dertiteld; Jaar 1971.
Maandag 3 juli
Calypso 15.30 uur Winter
Soldier. Werkgroep-projekt (USA)
is. m. Vietnam Veterans against
the war. Engelse dialoog, zonder
ondertiteling.
19.45 Johnny got his gun. Regie:
Dalton Trumbo (USA). Nederlands
ondertiteld; Jaar 1971.
22.00 Blood of the Condor. (Zie
't Venster 26 Juli).
't Venster
11.00 Winter Soldier. Zie Calypso
3 juli, 15.00 Johnny got hls gun.
zie Calypso 3 Juli, 19.00 en 22.00
Lambaya Regie: Mahama J. Trao-
ré (Senegal), Franse ondertitels Jr.
1971.
Dinsdag 4 juli
Calypso
15.30 De angst van de doelman
voor de strafschop. Originele titel
„Die angst des Tormans beim Elf
meter". Regie- en draaiboek Wim
Wenders. Duitse dialoog, jaar 1971
19.45 Steen in de mond Regie Giu
seppe Ferrara (Italië) Frans onder
titeld jaar 1970. 22.00 Boeraikan.
Zie 't Venster 27 Juni
t Venster
11.00 De angst van de doelman voor
de strafschop. Zie Calypso, 4 Juli
15.00 Steen in de mond zie Calyp
so 4 Juli. 19.00 en 21.00 Dynamo,
Regie: Steve Dwoskin (Engeland),
Engelse dialoog: jaar 1972,
Woensdag 5 juli
Calypso
15.30 Reed Ondertitel Mexico Iïi-
surgente; regie: Paul Leduo (Me
xico), Frans ondertiteld; jaar 1971
19.45 Coup pour coup. Regie Mar
tin Karmitz (Frankrijk) Jaar "71
22.00 Weg met de boeken en de
straat op. Regie: Shuji Terayama
(Japan). Frans ondertiteld Jaar "70.
't Venster
12.00 Reed, zie Calypso 5 Juli, 15.00
Coup pour coup. Zie Calypso 5 Ju
li, 19.00 en 22.00 Katzelmacher. Re
gie en scenario Rainer Werner,
Fassbinder (W. Duitsland). Duit
se dialogen. Geen ondertiteling Jaar
1970.
ADVERTENTIE
Als een Philips batterij de fabriek verlaat,
is het altijd hetzelfde. Hij leeft lang en gelukkig.