Suikerzoete Cabaret: nazisme als couleur locale edegenereerden ilm met pakket warte grappen Kant en klare kunsthars rulpasta amilietrots zal verwinnen feer dan ;enoeg )loot ujdag 16 JUNI 1972 (Van onze correspondent) LONDEN De Londense filmcritici staan op het ogen blik op hun hoofd van waarde ring voor een recente uit de Verenigde Staten geïmporteer de film die „Cabaret" heet en waarin de hoofdrol wordt ver vuld door Liza Minelli, de doch ter van Judy Galand. Men roept al opgewonden uit dat opnieuw „a star is born" en vergelijkt Liza met haar moe der en met Barbra Streisand. Nu is Liza evenmin direct eer schoonheid en ze zingt wel wat schreeuwerig, maar dat ze „het" heeft is iets dat niemand zal kunnen betwisten. Door Rudolph Bakker „Cabaret" is geïnspireerd op een reeks korte verhalen van de tegen de zeventig lopende En gelse schrijver Christopher Is- herwood, een van die makers van het soort fijnproevers li teratuur, waarvan onze eigen W. F. Hermans vindt dat ze uit de verte op suikergoed of fon dant lijkt, maar van dichtbij gekleurd kaarsvet blijkt te zijn. Zelden heeft iemand met zo weinig zo goed geschoten als Is- herwood. Z'n bundeltje „Good- by to Berlin" werd eerst ver filmd tot „I am a camera," daarna tot een musical onder de titel „Cabaret" gemaakt en nu is van de musical een film gemaakt en die heet ook „Ca baret". Klassiek De hoofdpersoon in de mees te verhalen in „Cabaret" is Sal ly Bowles, die de Britten al als een klassieke figuur in hun li teratuur zijn gaan beschouwen. Sally is een van die uit niet onbemiddelde families weggelo pen woelwaters die in vreemde steden onbeschreven Jongeman- nenzielen in verwarring bren gen, om dan weer aan de hori zon te verdwijnen met achter lating van liters liefdesverdriet. Sally Bowles speelt de hoer en ze zingt in een cabaret en in de film brengt ze de jeugdige en kennelijk wel erg onbeschre ven Christopher het hoofd op hol, hoewel dat in het boek al lerminst gebeurt en Christopher in de film anders heet. „Cabaret" is een musical, dat wil zeggen een film waarin de hoofdrolspeler op de meest on berekenbare momenten in ge zang uitbarst, maar het is daar bij een moderne musical en daarin gebeurt het minder en dan alleen op het toneel. Dat is de zogenaamde „Kitkat-club" in een Berlijn van de Jaren dertig, waarvan de filmbezoeker overigens niets wezenlijks te zien krijgt. Deze Kitkat-scenes zijn verreweg de meest geslaagde van „Cabaret", niet in het minst door de bijdragen van Joel Grey, die voor zijn optreden in dezelfde rol op Broadway in '67 een onderscheiding ont ving. Grey is ook de enige in de film die iets weet over te bren- Liza Minelli gen van wat Berlijn in de da gen van het opkomende nazis me geweest moet zijn. De arme Liza is en blijft onvermijdelijk te direct uit Amerika geïmpor teerd en tenslotte spreekt en zingt iedereen Engels, wat niet meteen bijdraagt tot het op wekken van de gewenste at mosfeer. Die dosering aan nazistische gruweldaden is nogal willekeu rig en er is dan ook geen spra ke van dat in „Cabaret" iets overkomt van wat er werkelijk in die dagen aan de hand was. De aankondigingen voor de film hier spreken over een „verrukkelijk decadente erva ring" en dan blijkt dat de na zi-praktijken in ons tijdsge wricht al teruggebracht kun nen worden tot een „couleur locale", waarmee men naar wens het decor opverft. Couleur locale In feite is "Cabaret" een vre selijk Engelse film en zo blijkt Isherwoods invloed ondanks de malle ingrepen van de script writers niet uit te roeien. Brit ten schrijven niet zelden het indringendst over continentale toestanden, maar sommigen komen zelf uit het betoog te voorschijn als een soort sexlo- ze Old Shatterhands die alles begrijpen en zien aankomen, het goede helpen waar ze kun nen. in ellendige complicaties verzeild kunnen raken maar de zekerheid hebben dat alles toch weer veilig voor de eigen open haard afloopt. Zo'n rol speelt Isherwood in zijn eigen verhalen wel een beetje, en onvermijdelijk krijgt ook de tegenspeler van Liza Minelli. de good-looking Mi chael York van deze molen een tik beet. Aanvankelijk schijnt hij geheel zonder sex, maar laat zich dan door Liza verlei den en tenslotte kan hij ook van haar vriend een kort mo ment niet afblijven. Een cu rieuze bijzonderheid aan Mi chael York is dat hij zo'n vre selijk Duits gezicht heeft dat ik zelf aanvankelijk de kluts kwijt raakte over wie het nu eigen lijk ging. Een nieuwkomer in de film is de beeldschone Marisa Beren- son, kleindochter van Elsa Schiaparelli, fotomodel van be roep. Ze trad zwijgend en kort in Visconti's „Dood in Venetië" op als de vrouw van Dirk Bo- garde. Ook Helmut Griem inderdaad wel een Duitser die in "Cabaret" paradeert, trad in een film van Visconti op: "The damned", over de on dergang in decadentie van een Duitse industriële familie in de Nazi-tijd. En over Visconti gesproken: dan blijkt wie de ware meester is: Cabaret's regisseur Bob Fosse (van "Sweet charity") of Visconti, als het er om gaat bij benadering uit te beelden hoe Duitsland onder het opkomend nazisme was. Want van Viscon ti's wat dik aangezette drama tiek in 'The damned" heeft "Cabaret" beslist te weinig. Toch wel een film om ooit heen te gaan, al weet Bob Fos se soms ook niet meer hoe het verder moet. En dan maar weer wat lekker decadents gezongen. il: De Gedegenereerden. Re- Gian Luigi Polidoro. Voor- rollen: Graziella Grana- ïtffany en Ügo Tognazi. Thea- Btudio. i moet Je aan met een film JDe Gedegenereerden (The De- 56) Wat moet Je aan met lange, maar vaak indringende ikt over het opgeblazen Ro le tijdperk van keizer Nero? tu de beelden natuurlijk met i walging voor kennisgeving ADVERTENTIE mHaag 15 juni 1972: w maakt kuitenflikker op Korte Poten. I uitvinder van de dro- (ocologne krijgt steeds 1 navolgsters. In deze twoele zomerse dagen Icte n keurige dame tond de vijftig, fris en ter een kuitenflikker op rakke Korte Poten. mt ze zei, omdat ze voor een groene bus Deo- !M Extra Dry had ge it. Puur enthousiasme voor de nieuwe droge orant van 4711, die je lelijk droog en fris lt. I.B, voor een grote bus lt n 6.50) kunnen aannemen en van Je kun nen afzetten, maar zo gemakkelijk kom Je er toch niet af na zo'n twee uur aanschouwde verloedering. De Gedegenereerden handelt name lijk over mensen en het begrip gedegenereerde betekent letter lijk: „ontaard, iemand die erfelijk belast is met slechte eigenschap pen". Moet Je de beelden dan pro jecteren op de smakkende con sumptie-maatschappij van te genwoordig? Hoewel al die be poederde Jongens soms zo uit een Asterixstrip weggelopen zouden kunnen zijn, ontkom je even vaak toch niet aan die gedachte als de film langs Je trekt. In de eenzame duisteris besluipt je meermalen een gevoel van angstige her kenning, een gevoel van identifi catie met de naïef-eerlijke hoofd persoon Encolpoius die steeds meer verloedert in de verrotte wereld waarin hij leeft. Een wereld vol zuip- en vreetpartijen, hoererij en sodomie, waarin Encolpius al zijn zekerheden verliest en waarin ten- gend voelbare onheil zijn enig tast bare houvast verdelgt. Encolpius, (Don Backy) blijft alleen achter. Samen met een paar onbekende frisse vissers, op een strand ver weg van de besmeurde samenle ving. Symbool van een nieuw begin? Regisseur Poldori heeft hem in ie- zand geplant: „schoongespoeld" na een schipbreuk. Eindelijk los ook van zijn liefde voor de travestiet lang vergeefs heeft lopen vechten. Encolpius heeft zich zelfs laten ranselen om dat tegennatuurlijke uit te laten bannen. Zonder resul taat: er blijkt een catastrofe voor nodig om de mens los te rukken uit zijn oude omgeving. Om hem in staat te stellen opnieuw te be ginnen, met een schone led. De film heeft meer herkennings punten. In het kleine plaatsje waar de vluchtende Encolpius, zijn vriend Asecyltus en de onderweg opgepikte „slavin" GitQn terecht kernen (ze hebben het voortdu rend aan de stok met soldaten om dat ze geen geldige papieren heb ben in een tijd dat er steeds meer aanslagen op het leven van Nero worden beraamd lopen ze een filosoof tegen het lijf. Nou Ja, fi losoof. Het was in die tijd ken nelijk zo gesteld: als je arm was, maar géén slaaf en je wilde geen handenarbeid verrichten dan gaf je je uit voor filosoof of dichter. Dan kraamde Je af en toe wat onzin uit en je was de verachte, maai getolereerde intelectueel, die pro beerde op kosten van de rijke ge meenschap probperde te leven, in ...I afwachting van beter dagen 'ook een boodschap?). Maar goed, die filosoof belooft hen tot erfgenaam te maken van zijn verwachte rijk- dommen als ze bereid zijn na zijn dood zijn lijk te op te eten. (Een „goede" gewoonte die dagen: ook in Fellini's Satyricon is dat thema terug te vinden). Om de er felijke belasting uit de beelden? Wie weet. Er blijven meer vragen na de in twee uur verpakte Italiaan se visie op degeneratie bijvoorbeeld over de schatrijke Trimalchius, die zich er op beroemt zich uit sla- venpositie te hebben opgewerkt en eenmaal aan de „top" dus be horend tot de establishment zijn slaven „zwijnen" noemt, maar zelf als een varken leeftDe vraat zuchtige kerel blijkt een practical joker die om de verveling te ver drijven tijdens aangerichte orgies 't orgi(e) hele zwarte grappen. Zo gaat hij zich na elke scliranspar- De rijke Trimalchius in zijn dagelijksester 1 scène aan het eind van een orgie. Onderdeel van zijn pakket zwarte grappen. tij „dood" in een liederlijke sterf scène: het naderende onheil wordt uitgebeeld door de ogen van En- colpus en zijn vrienden. Van wie tenslotte Ascyltos wordt gekrui sigd en Giton en de filosoof Emol- pius tijdens een plezierreisje op zee verdrinken. Encolpius zelf is dan inmiddels al herhaaldelijk im potent gebleken en blijft eenzaam achter. Eenzelfde besluit als in Fel lini's Satyricon waarmee de Ge degenereerden opmerkelijk veel gemeen heeft. Het eten van het lijk is al gememoreerd, de schijn- begravenis kan er nog aan worden toegevoegd. En aan het einde van De Gedegenereerden zoemen stem men bijna treiterend „Satyricon, Satyricon". Wat moet Je daar nou mee aan? PAUL DE TOMBE ADVERTENTIE OOE-HET-ZELVERS ATTENTIE! Wat slecht te repareren lijkt lukt met PORION, de in Zwitserland ontwikkelde universele kunsthars VUL/STOP/PLAMUUR-MASSA. Gebruiksgereed, geen verlies van resten, onbeperkt houdbaar. On misbaar bij elk karwei. Hecht op al les; op hout, steen, beton, metaal, tegels, glas, noem maar op, en zowel op droge als vochtige ondergrond. Onschadelijkvoorde handen. Krimpt niet, zet niet uit, scheurt niet. 1 kg ƒ8.55, 2 kg 15.30, 5 kg 29.95 fkl: De geweldenaars. Regie: •I Newman. Voornaamste rol- Paul Newman, Henry Fonda, ael Sarrazin. Theater Lido. tol Newman heeft toen hij "De geweldenaars" maakte twee din gen voor ogen gehad; president Ri chard Nixon en zijn Jeugddroom over de stoere sympathieke pio niers die Amerika hebben gemaakt. De hoofdfiguren in de film vader Henry (Henry Fonda) en zoon Hank (Paul Newman) hebben de keiharde alles verwoestende men taliteit die ook de Nixon-politiek kenmerkt maar van de andere kant heeft Newman op boeiende wijze iets laten zien van het harde. gevaarlijke leven dat sommige mannen en vrouwen dit keer geen cowboys maar houthakkers, moeten leven om te zorgen dat de rest van de wereld comfortabel kan wonen en werken. Daarbij krijgen ook de vakbonden, die dat is nu zo langzamerhand wel bekend vaak misdadig zijn opgetreden, een veeg uit de pan. Voor de filmkijker die geamu seerd wil worden heeft Newman gezorgd voor enkele spectaculaire staaltjes uit het houthakkersbe st aan. Dat zijn dan ook eigenlijk de beste scènes want of Newman met zijn Geweldenaars iets wilde vertel len, kritiseren of ophemelen is niet helemaal duidelijk geworden. De familie Stamper, want daar draait het in deze film om, gaat te gen het advies van de vakbonden in door met het kappen van bomen. De uitgeroepen staking trekken zij zich niet aan. Dat hoeft ook niet want de familiebedrijven vallen niet onder de bevoegdheid van de vakbonden. Dat er op andere ma nieren wordt geprobeerd het werk van Stamper in de soep te draaien is natuurlijk duidelijk. En alsof 't oliché een ongeluk komt nooit alleen daar geboren is, komt bij deze toe stand de half--broer van Hank en zijn broer Jody opdagen. Deze half broer Leeland heeft, denkt hij, een appeltje met Hank te schillen. HfJ wacht nadat zij alleen zijn overge- hun blootje. De film die deze week in de Haarlemmerstraat draait, heeft als voordeel dat de belofte, die de titel draagt, inderdaad wordt waargemaakt. Het bloot is nog veel massaler aanwezig dan het blond. Al deze "nackedei". zoals een telkens te rugkerend liedje het noemt, valt te zien op het Duits eiland Sylt, waar men legaal in zijn niksie kan rondhobbelen. Want legaal moet het allemaal wel blijven. Legaal en vooral ook niet schokkend. Keurig, gezellig bloot. Als er nog een lijn is, die al het geëtaleerde vlees moet verbinden, is dat een verhaaltje over een rijke, oudere snoeper, die naar Sylt trekt in de verwachting daar een complete lusthof aan te treffen. Niets blijkt echter minder waai-: sex is alleen weggelegd voor wie Jong is. De oudere man is niet "fris" genoeg. Toch is het af en toe wel aardig om te zien hoe hij moeizaam voortstumperd op de jacht naar bedgenotes. Ook wel grappig is soms het ver haaltje over een onhandige, boe kenwurm. die door enige vertegen woordigers van de fraaiere sexe wordt opgevoerd tot swingende blootloper en vrijer. Overigens valt het in dit soort films altijd weer op hoe wezenlijk ongeïnteresseerd er door iedereen wordt gewerkt. "Het gaat om het bloot, een grap ertussen door is ook wel eens aardig, maar verder geen gezeur over intriges, spelpres- taties of wat voor zaken dan ook die het product nog van enig ni- Goede films ergens anders L'Annee dernière Marienbad (Resnais). Amsterdam The Movies. Blozende Charlie (SJöman), (Rotterdam) 't Venster. A Clockwork Orange (Kubrick), Amsterdam Nöggerath, Den Haag Passage, Rotterdam Thalia, Utrecht Vreeburg. The Concert for Bangladesh, Amsterdam Calypso, Den Haag Asta. Rotterdam Cinerama. Cul de Sac (Polanski)Den Haag De Uitkijk. Decamerone (Pasolini)Den Haag Camera. Le Genou de Claire (Rohmer% Amsterdam De Uitkijk. The Graduate (Nichols) Rotter dam Studio 62. Jules et Jim (Truffaut), Am sterdam The Movies. The Last Picture Show (Bogda- novisch), Amsterdam Leidseplein- theater, Den Haag Bijou. Mash (Altman)Amsterdam Rialto, Utrecht Camera. Rosemary's Baby (Polanski), Amsterdam Victoria. Trash (Morrisey), Amsterdam Clnetol. Den Haag Kriterion. NACHT VOORSTELLINGEN! Alice's Restaurant (Penn), Rot terdam 't Venster. Drive he said (Nicholson) Rot terdam Centraal. The Good, the bad and the ugly 'Leone) Amsterdam Nögge rath. Utrecht Vreeburg. The Honeymoon Killers (Kasb- le), Den Haag Kriterion. Performance (Roeg en Carmell) Amsterdam Leidseplein Theater. Sacco en Vanzetti (Montaldo) Amsterdam City. Viridiana (Bunuel), Amsterdam The Movies, Films in de nacht Titel: Adieu 1'AmL Regie: Jean Herman. Hoofdrolspelers: Alain Delon, Charles Bronson. Theater: Camera. Tijd: vrij. en za. 23.30 De laatste tijd wordt nauwelijks iets vernomen van Alain Delons connecties met de Franse onder wereld. Destijds, toen Adieu l'ami werd gemaakt was dat een bron van grote sensatie in de Franse persorganen. Of Delon nu wel of niet film- en privé werkelijkheid door elkaar heeft gehaald doet er eigenlijk niet zo veel toe. Een feit ls dat hij wat uiterlijk en optre den de verpersoonlijking is van de misdadiger waarop de Franse film zich na afloop van het Lino Ven tura- Riffi-tijdperk heeft gewor pen. Een beetje regisseur weet met zo'n man een goede thriller te maken. Dat is Adieu l'ami dan ook, al komt Herman niet zo ver als Le Samoerai. Titel: The Wild Angels. Voor naamste rollen: Pter Fonda, Nan cy Sinatra. Theater: Rex. Tijdi vrij. en za. 23.30 uur. Het kan niet anders of de een of andere slimmerd moest de twee beroemde kinderen van beroemde vaders eens een keer bij elkaar brengen in een film. Die gaat dan ook over de verworden Jeugd. Nancy en Peter doen lustig mee aan allerlei verwoestingen met soms een sprietje tederheid. Alle maal lekker commercieel dat weL Blijvers LUXOR Klute gaat zijn der de week voltooien. Jane Fonda in een schitterende vertoning van een liefde-haatvorhouding tussen een callgirl en een politieman. Als derde in de eeuwige driehoeks een onbekende sexmaniak. Pakula's film heeft meer dan middelmatige pretenties en dat komt er uit ook.- TRIANON The French Con nection naar het echte verhaal over heroïnesmokkel in de VS biedt een tweetal perspectieven. In de eerste plaats dat van een nor male thriller. In de tweede plaata documentair materiaal psycholo gisch verwerkt. In beide opzichten ls de film niet helemaal geslaagd, maar blijft de moeite waard. Terug bleven na de rampen die de fami lie hebben getroffen, nog op het "stuk gaan" van Hank. Maar om dat Leeland tegelijk een Stamper is kan hij de verleiding niet weer staan samen met zijn broer de an dere een lesje te geven. Het lukt, de stoerheid, en familietrots over wint, maar ten koste van wat.... HENRIETTE v. d. HOEVEN CAMERA Niet alleen de mu sical My Fair Lady is klaarge maakt voor een nieuwe triomf tocht. De film is er al mee bezig. Gegeven en uitwerking mogen bekend worden verondersteld dat het geheel geen nadere toelichting behoeft. Kindermiddag veau zouden kunnen voorzien", schijnt onvermijdelijk het parool te zijn. Het resultaat is er dan ook wel naar: een volledig chao tisch verhaal, meisjes die nog min der overtuigend "strandpretje" kunnen spelen dan het doorsnee Coca Cola-reclamemeisje. Maar, zoals gezegd, bloot is er genoeg te zien Meer dan genoeg. BERT VAN DOMMELEN. CAMERA Niks dan goeds van de oude Dik Trom. Bij herlezing blijkt het echt wel een naar ke reltje te zijn geweest waaraan Joh. C. Kieviets Stastoksgeeet vorm gaf. Maar Ja voor kinderen worden alle boehs en bahs van de ze maatschappij in het Trom-ge geven krachtig vertolkt. Later ver vagen die een beetje en moet ook Trom water bij de wijn doen. Het theater aan de Hogewoerd brengt zaterdag en woensdag om 14.30 en zo. om 14.30 en 16.15 uur duidelijk omschreven Jeugdamusement,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11