Crisis in bisdom Roermond
en heel de kerk
CSSEEEBSZI
Mgr. Gijsen wil zelf de dienst uitmaken
Zelf doen
Kerkdiensten Leiden en omgevmg
Het bisdom Roermond is in rep en roer. Met enige verbazing misschien heeft menig
buitenstaander zich afgevraagd: kan daar ook zo iets gebeuren? Rooms-katholieken
en onder hen zeker zij die een leidinggevende positie innemen weten dat er rond de bis
schopsbenoemingen wel meer spanningen zijn geweest en dat niet alleen in vroeger
eeuwen. Maar dan bleef het grotendeels binnenskamers. Het bijzondere van wat er nu
in Roermond geschiedt, is, dat alles zo openlijk voor de dag komt. Vanaf het eerste
ogenblik dat de benoeming van mgr. Gijsen bekend werd, weten we dat het kapittel het
niet met deze benoeming eens was.
ZATERDAG 27 MEI 1972
Zoals dat gebruikelijk is, had dit
kapittel een voordracht ingediend
waarop de benoemde bisschop niet
voorkwam. En al spoedig was er in
het bisdom een vergadering van de
diocesane pastorale raad, waar men
z'n hart heeft gelucht over de wijze
waarop in Rome deze benoeming tot
stand is gekomen en de wijding in
Rome plaats vond. Men voelde dit
helemaal niet als een bijzondere
gunst, zoals vanuit het Vaticaan
Door
ds. S. M. J. Hulsbergen
werd medegedeeld. Uit de berichten
in de dagbladen kent u het verdere
verloop van deze kwestie. Een nieu
we vicaris-generaal, terwijl de twee
zittenden aan de kant werden gezet.
De vorige week is het tot nieuwe
spanningen gekomen door de ophef
fing van de personeelsdienst van het
bisdom, waarmee de bisschop het
hele benoemingsbeleid van alle ker
kelijke functionarissen aan zich heeft
getrokken. De „kaders" van het bis
dom lopen te hoop. Zij stellen de eis
dat hun bisschop de personeelsdienst
zoals die was zou herstellen en dat
hij een reële inhoud zou geven aan
het overleg tussen bisschop en ka
ders zoals dat voorheen bestond. Zo
niet, dan zeggen zij hem de dienst
op. En dat alles geschiedt nog wei
in Limburg, het meest rooms-katho-
lieke deel van ons land, waar vroe
ger een eenzame protestant het hart
niet had de vlag niet uit te hangen
en zijn huis niet te versieren wan
neer er in de parochie een processie
werd gehouden.
Toen de benoeming van mgr. Gij
sen precies een week bekend was,
zei een rooms-katholiek, die zeer
goed in zijn kerk thuis is, tegen ons:
men maakt over deze benoeming niet
zoveel drukte als bij de benoeming
van de bisschop in Rotterdam, maar
dit grijpt dieper in. Hij heeft gelijk
gekregen. En hoe diep het ingrijpt
is thans wel gebleken. Het bisdom
wordt zienderogen in tweeën ge
scheurd en het valt niet te voorzien
op welke wijze deze bisschop verder
zal moeten gaan zonder een scheu
ring te voorkomen. Het is toch wel
ver gekomen wanneer voor- en te
genstanders van dit bisschoppelijke
beleid per advertentie, die een hele
krantenpagina in beslag neemt, de
parochianen van het bisdom oproe
pen hun instemming te betuigen.
Doch het gaat hier niet om dat enke
le bisdom. In feite staat een bisdom
helemaal op zich zelf. Men kan daar
zijn gang gaan zoals men dat wil,
zonder zich iets aan te trekken van
wat er in andere bisdommen ge
schiedt. Maar de situatie in de R.-K.
Kerk in ons land is zó gegroeid na
het tweede Vaticaans concilie, dat
de bisschoppen gezamenlijk een be
leidslijn bepaalden. Het pastoraal
concilie heeft er in niet geringe mate
toe bijgedragen dat dit streven naar
eenheid werd versterkt. Vandaar dat
men in de andere bisdommen zich
ook nauw betrokken weet bij hetgeen
er in Limburg geschiedt en vandaar
dat vanuit het bisdom Breda is ge
reageerd op de aldaar ontstane situa
tie en vandaar ook dat men kardi
naal Alfrink als voorzitter van de
Nederlandse bisschoppen-conferentie
er bij betrokken heeft, die echter
wijselijk heeft gezwegen. En zo
groeit de Limburgse kwestie uit tot
iets waarbij heel de R.-K. Kerk in
ons land betrokken is. En niet alleen
is het een zaak van deze kerk al
leen. Ook de andere kerken, voorzo
ver zij betrokken zijn bij de Raad
van Kerken in Nederland, hebben er
mee te maken. Al is er. bij ons we
ten, nog geen woord over gevallen
uit de mond van mgr. Gijsen, we
kunnen ons niet voorstellen dat hij
ook maar iets gevoelt voor een raad
van kerken of zo iets. En dat, terwijl
er in zijn bisdom een zeer goede ver
houding was gegroeid tussen zijn
kerk aldaar en het kleine percentage
protestanten dat er woont. Wanneer
deze bisschop zijn beleid kan voort
zetten. zou het ons niet verbazen
wanneer die protestanten zich weer
teruggedrongen zagen van gespreks
partners tot sectariërs.
Kern van de zaak
Het bisdom Roermond zit dan in
een crisis-situatie. Wat is hier de
kern van de zaak? Wie de berichten,
die zelfs de voorpagina's van de dag
bladen haalden, gelezen heeft, kan
deze kern er gemakkelijk uit afle
zen. Hier botsen met elkaar twee
opvattingen over de kerk en over
het ambt van bisschop. Om het te
zeggen met een van de sprekers op
het diocesane pastorale beraad in
Roermond: „Er komt uit de beslui
ten van de bisschop een kerkvisie
en een geloofsvisie naar voren die
de onze sterk aantasten, een strak
ke ideologie (leidende gedach-
tengang) waarvan mensen het
slachtoffer worden, terwijl het chris
tendom maar heel weinig met ideo-
logie te maken heeft.
Mgr. Gijsen laat ons tussen on
mogelijkheden kiezen". Of om een j
ander aan te halen: „Het evangelie
dat hij brengt, is het mijne niet. Het
is mij onmogelijk in zijn visie te
gaan staan".
Het punt waarom het thans gaat
is de opheffing van de personeels
dienst van het bisdom, de instantie
die alle benoemingen, niet alleen van
de bisschoppelijke staf, maar ook
van pastoors en kapelaans voorbe
reidt. De bisschop heeft deze benoe
mingen geheel in eigen hand geno
men. Daartoe is hij ten volle gerech
tigd, volgens het Romeinse kerk
recht. In wezen is een bisschop een
zeer eenzame figuur, in wiens hand
alleen de beslissingen liggen.*Dit is
echter een onmogelijke taak. Van
daar dat een bisdom een heel stel
„diensten" heeft die de bisschop
moeten adviseren en aan wie hij, in
dien alles normaal verloopt, bepaal
de zaken rustig kan overlaten. In
Roennond is er nu een bisschop met
een hoog, maar verouderd begrip
van zyn ambt. Hy is nu eenmaal de
bisschop en als zodanig moet men
hem aanvaarden en alles wat hij be
slist. Hij is de herder van zijn kud
de. die de weg bepaalt. De kromstaf
is de herdersstaf. Men heeft deze
herder te volgen. Op het tweede Va
ticaans concilie is er een andere vi
sie op de kerk naar voren gekomen.
De kerk is „Gods volk onderweg".
Meer nadruk is er komen te liggen
op het lekenelement, dat mede een
verantwoordelijkheid draagt voor de
gang van zaken in de kerk. Die leken
behoeven niet te zijn alleen maar 'n
volgzame kudde, maar ze hebben
een eigen inbreng. Zij hebben een
eigen verantwoordelijkheid. In ons
land heeft deze gedachte wortel ge
schoten en ook in Limburg.
Open kerk
De beweging van de Open Kerk
van deken Meijs is daarvan voldoen
de bewijs. Nu botsen in Roermond
de vroegere opvattingen over kerk
en bisschopsambt met de gedachten
die er in de laatste tien jaar zijn
gegroeid. De bisschop heeft uitge
sproken dat hij de kerk redden wil.
Welke kerk? Dat is zonder meer de
oude van vóór het tweede Vaticaans
concilie en van vóór het pastoraal
concilie in ons land. Hij wil heel
zijn bisdom terugschroeven tot wat
er vroeger was. Vandaar dat al zijn
beslissingen vallen „in de sfeer van
de veroordeling", zoals op het dio
cesane pastorale beraad werd ge
constateerd. De bisschop heeft geen
behoefte meer aan de „diensten"
van het bisdom. Hij zal zelf de dienst
wel uitmaken. Kerkrechtelijk heeft
hij daartoe het volste recht, maar
zoals de zaak zich hier nu ontwikkelt
worden de tegenstellingen steeds
groter en het is niet te zeggen wat
hieruit zal voortkomen. We hebben
gelezen dat men het Vaticaan wil in
schakelen. «Dit is inmiddels reeds
geschiedRed.) Dat is tenslotte de
enige instantie die hier handelend
kan optreden. Maar daar zijn ze zelf
de voornaamste oorzaak dat de situa
tie geworden is, zoals ze op het ogen
blik is.
Spanningen
Ons land is trouwens niet het eni
ge waar spanningen zijn zoals er nu
in Limburg aan de dag treden en
waarbij het eveneens gaat om de lei
ding die de bisschoppen geven in
oude trant, terwijl 'n deel van hun
kudde in nieuwe stijl is gaan denken.
Merkwaardig is het geval in Duits
land met de synode in Würzburg.
Dat is ongeveer wat het pastoraal
concilie in ons land was. De bis
schoppen aldaar voeren een nog
al conservatief beleid, waartegen op
stand komt. Men wilde op deze syno
de het verplichte celibaat aan de or
de stellen, maar bij monde van kar-
I dinaal Döpfner, de voorzitter van de
Duitse bisschoppen-conferentie, ver-
I klaarden de bisschoppen dat hier-
I over niet gesproken mocht worden
omdat zij conflicten met het Vati
caan vreesden. Tenslotte zijn de bis
schoppen voor alle druk die er op
hen werd uitgeoefend bezweken en
is er toch over die zaak gepsroken.
Een klein voorval? Er zit ook weer
achter een andere visie op het kerk-
zijn. En deze maand hebben we ook
iets kunnen lezen over Frankrijk,
waar de „zoekende christenen" een
driedaags congres hebben gehouden
in Rennes, de hoofdstad van Bretag-
ne. „In vrije discussie laten zij zich
horen over de huidige kerk over haar
structuur en over de veranderingen
die, naar hun opvattingen in de hui
dige kerk moeten worden aange
bracht". De „zwijgende kerk" orga
niseerde in datzelfde Rennes een te
gen-congres' en dit tegen alle waar
schuwingen van alle Bretonse bis
schoppen in. In wezen is het dezelfde,
zaak als zich nu in het bisdom Roer
mond voordoet.
Heel de kerk
Dit alles brengt ons tenslotte tot
de vraag of die crisis-situatie niet
kenmerkend is voor heel de kerk van
Rome. Dat er remmende krachten
werkzaam zijn, is reeds lang duide-
lijk. Maar zonder twijfel zullen er j
daardoor ook tegen-krachten worden
opgeroepen en al mag het dan nog
niet zo openbaar worden, we mogen
Wat een onvergelijkelijk rare
mensen zijn we toch! Je hoeft
heus geen psychiater te zijn om
dat iedere dag te kunnen mer
ken, hoe zonderling we doen.
Kijk maar eens: Een Jong
echtpaar zit onder het uiten
van allerlei vreemdsoortige klan
ken hun eerste spruit, aan te
moedigen om zélf te eten, wat
later, zélf te lopen en zo voorts.
Een groot gejuich begeleidt de
resultaten van bedoelde spruit
bij het slagen van zijn „zelf
doen".
Nu datzelfde echtpaar een
kleine 16 jaar later (of voor mij
part op dezelfde tijd een ander
echtpaar met zo'n uit de 16
kluiten gewassen spruit) Een
soortegel ijk gehuil begeleidt zijn
doen en laten, maar dan net de
andere kant op". Dat hij zo el
lendig zelfstandig doet". „Dat
hij nooit eens eerst wat vraagt,"
dat het alleen maar is: „zelf
doen, zelf doen".
Ziet U wat we onze kinderen,
luidkeels aangemoedigd, zelf le
ren, krijgen ze na verloop van
een aantal Jaren als verwijt
weer op hun brood".
Dit is maar een van de vele
voorbeelden die je om je heen
buitenstaander, de helpende
hand bieden, zodat de lucht
weer een beetje kan opklaren.
„Zelf doen" blijkt niet altijd
even vanzelfsprekend te zijn en
beslist niet altijd een haalba
re kaart.
Wat zijn we dan toch voor een
rare creaturen, dat w«e wél heel
gemakkelijk de boel in elkaar
kunnen rammen. Letterlijk en
figuurlijk. Dat we dat heel erg
duidelijk zelf doen en dat we
óf met de allergrootste moeite
of helemaal niet, de kans zien
om het zélf ook weer op te rui-
Nog gekker wordt het als Je
gaat praten over internationale
verhoudingen of over de mis
daad of de verslavingen. Die
komen echt niet uit de grond
groeien of uit de hemel val
len. Alle verwikkelingen (en hoe
verschrikkelijk onoplosbaar zijn
ze) komen toch uiteindelijk door
onszelf. Door dat ellendige „zelf
doen". En op deze terreinen
eerst recht zie je, dat we er
verder niets aan kunnen doen.
Zelf de wantoestanden oprui
men, zelf de vrede bewerken,
zelf de misdaad uitroeien???
WOORD VAN BEZINNING
voor het grijpen hebt.
Het zelf doen. dat ons alle
maal wordt aangeleerd schijnt
altijd te moeten doorschieten
tot in het absurde. We moeten
zelf zorgen, dat we te eten en
drinken hebben, daarvoor moet
gewerkt worden. Dat moet Je
echt „zelf doen," (een ander zal
het heus niet voor je doen.)
Maar als we bij al dat wer
ken en dat eten en drinken zo
het een en ander aan rommel
maken, dan piekeren we er niet
over om het zélf weer op te rui
men. We laten tot de grens van
het waanzinnige ons milieu er
door vervuilen. En dan is het
alarm geblazen, om niet aan
ons „zelf doen" onder te gaan.
(Me dunkt. dat. we op een of an
dere manier toch zullen moeten
leren ook weer „zelf" onze rom
mel op te ruimen, wat het ook
kost.)
Nog ingewikkelder wordt het
als het niet meer gaat om ver
vuiling van lucht, water en
landschap, maar de vervuiling
van onze onderlinge verhoudin
gen. Hoeveel mensen zien kans
om zulke situatie „weer in het
reine" te brengen? Om zélf die
ruzie, of die burenrel, of die fa
milievete, op te ruimen? Mees
tal vertikt ieder het om van zjn
kant aan te pakken. Zijn we nog
wel in staat om dat „zélf
te doen"? Hoe vaak moet daar
niet een derde, een of ander®
Laten we niet in een (scham
pere) lach schieten. Laten we
ons helemaal niets verbeelden
Met al ons „zelf doen" zijn we
nog geen minuut in staat om
het fijne, het mooie, het har
monische te bewerken.
Dat is het nu wat ik van
Jezus begrepen heb, dat hij is
komen doen! Ons dat grondig
onder onze eigenwijze neus
brengen en tegelijk erbij zeg
gen, dat mét hem onze kans
stijgt. Dat Je inderdaad iets
kunt, wezenlijk iets kunt als
mens en als mensen. Als Je
maar eerst eens afleert dat
gruwelijke „zelf doen" en weer
eens wat meer aandacht durft
op te brengen voor wat Jezus
doet en wil doen en kan doen;
uitgerekend om ons uit de af
zichtelijke gevolgen van ons
losgeslagen „zelfdoen" te red
den. Kernachtig gezegd: er is
voor onze zelfdoeners, die in de
klit zitten maar één weg, één
waarheid en één leven en dat is
Jezus Christus.
Me dunkt om Je heenkij
kend zo langzaam aan we)
tijd om toch eens iets meer ons
gelegen te laten, liggen aan Hem
Of vind U misschien dat we het
wel aardig rooien? Denk eens
door!
J. BOVENBERG
Ger. pred.
er toch wel rekening mee houden dat heid
bij de hoogste leidinggevende instan
ties dezelfde gedachten over de toe
komst der kerk tot uiting zullen ko
men. De congregatie voor de een-
n de christenheid speelt, i
ons wel eens is verzekerd, nog altijd
een belangrijke rol. ook al komt dit
niet zo openlijk aan de dag.
Pannekoek. 11.45
studentendlenst. 5.0
Maranathakerk 10 i
Bevrijdingskerk 9 v
i uur ds J. Bovenbc
Bethlehemkerk 10 i
Vrijz. Herv. (aula
Acad. Ziekenhuis 10
van Malssen.
Diaconessenhuis 10.30
M. J. Wagenvoorde.
H. J.
Jeugdkapel Vredeskerk
J. Verhey Scheveningen. n
Jeugdkapel „De Goede Herder 10.30
uur dhr, A. Faas.
Janvossensteeg 17 11.00 uur Oecume
nische werkplaats.
Gemeenschap van kerken (Merenwijk)
10 uur oecumenische dienst pastoor
van Welle.
Geref. Kerk
Zuiderkerk (Lammenschansweg 15) 10
Petrakerk (Surinamestr) 10
dr Dronkert.
ds Kronemeijer, Ou-
5 Brederveld.
Brederveld. 5 uur Geza
menlijke dienst met Ned. Herv. Leer-
Huize „Groenhoven" 10 uur dr Dron
kert.
Gezinsdien6ten „Jeugdhaven" 10 uur
„De Mirt" de heer De Koning 10 uur
Bevrijdingsl
Het Mierennest" De heer Krt
Dienst voor doven (Petrakerk): 10.30
uur dhr B. Brulning.
Clubhuis „De Tamboerijn" Valerius-
straat 73 10.30 uur Jeugddienst voor
Baptistengem. 8 (Oude Rijn 3) 10
uur dhr A. Stringer.
Evang. Luth. Gem. 10.15 uur ds. Th.
Gramberg te Doorn.
Leger des Hells 10 uur Heiligings-
lienst 7
Chr. S
Hollandse dienst.
7 uur) 8, 9, 10,
Stud, parochie
Lodewijkskerk 11
St. Joseph (zat. av. 7 u) 8.30. 9.30,
11 en 6.30 uur
Lodewijkskerk (zat. av. 7 u) 9.30, 11.
12.15 en 6 uur.
Oud Kath. Kerk (Zoeterw. Singel 50
9.45 uur gezongen H M.
Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u ds. Vuist
te Opperdoes.
Nieuwe Apostolische Kerk (H. Rnd.)
9.30 en 4 uur (dond. 8 uur)
Doospgez. Rem. Gem. 10 uur dr.
E. P. Meijering (m.m.v. Rijnlands chr
Mannenkoor).
The English and American Protest.
Church (Oud Kath. kerk (Zoeterw.
singel 50) 7.30 uur rev. W. Lister.
Aarlanderveen Herv. Gem. 10 u
de heer K. L. D. v. d. Maden te Den
Haag 7 uur ds J. cle Vos te Katwijk
Ter Aar Dorpslii
Alphen aan den KIJn Herv. Gem.
Adventskerk Julianastraat 9.30 u ds.
D. Bouman te Katwijk aan Zee. 4.45 u
Zangdienst. 5 uur Jeugddienst ds. Fr.
de Jong m.m.v. The Alliance. Kruis
kerk Gouwsluls 6.30 uur ds H. Harke-
Harkema te Zeist, 6.30 uur ds Joh.
Stehouwer. Gebouw Nabij van Len-
nepstraat 9.30 uur Jeugdkapel de heer,
P. de Jong Zaal Opstandingskek Pr.
Zaal Opstandingskerk Pr. Marijkestr.
Marijkestr 9.30 u Jeugdkapel de heer
G. Sampiemon. Martha-Stichting
„Rijnstroom" 10.30 uur ds J. M. Hoek-
hoornseweg 10
Oegstgeest Oudsh
- 10 uur ds W L. HeiJ-
oskoop. 5 uur Jeugddienst
Hooftstraat 9.30 uur ds B. J. Wiege-
raad te Amersfoort, 6.30 uur ds. A.
Breurre te Westbroek. De Goede Her
derkerk Ten Harmsenstraat 9 uur ds.
N. J. M. Hoogendijk Riddelveld het
kerk Raadhuisstraat 10 uur ds A. Bor-
man, 6.30 uur ds G. O. N. Veenhui-
zen. Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan
10 uur ds M. van Harmeien. 6.30 uur
ds W. P. H. Pouwels te Hillegom. De
Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat
10 30 uur ds G. O. N. Veenhulzen. 6.30
- 1 Ridderveld
P. H. Pou-
M.
Harmeien. Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30
en 6.30 uur ds H Feenstra, Christ.
Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grijpen-
Sneep. Oud Geref. Gem Kerkgebouw
Hooftstraat 240 9 30 u en 4 u lees-
diensten (Woensdag 7.15 uur ds. De
Waard). Van Mandersloostraat 10 uur
ds Bon gar tz Gezinsdienst, Baptistenge-
geen opgave ontvangen. Leger
Heils Gebouw Concr. De Vlaming-
r RK St. Pius X kerk
9. 10.30. 11.45
RK H. Geestkerk Ri
6.30 uur) 8.45 uu en 1
Herv. Gem. 9.30 uur
ds Den Dikken. Geref. Gem.
mr ds. Rijksen.
Herv. Gem. Dorps-
Eerwaarde heer Dek-
Velden. Doorn, 6.30 uur
J. H. Cirkel Bethlehemkerk 9.30
ds J. H. Cirkel, 6.3* gfig
Balke, Geref.
tenhuis, 6.30
Capelle
J. J. Feenstn
gelovigen 10.00 ut
uur woordverkondlgin
Herv. Gem.
de Leeuw. 6.30 ds. W. L. Heijmans. Ge
ref Kerk 9.30 en 5 ds. H Dijkstra.
Maranatha-school (Snijdelwljk). 11 ds
a rip I.ppuw Chr. Geref. Kerk 9.30 u
uit Apel-
5 prof. W. H.
T. Genv
Rotterdam. Vrijz. Prot
doorn, Geref. Gem 9.30 i
nkomsten, volle t
RK Kerk dorp (zat. 7 uur) 8 45. 10
en 11.30, Ontmoetingscentrum SniJ-
delwijk (zat. middag 5.30) 9.30 uur.
Jeugddienst ds. J. Th. W. Quak
RK St. Mlchaelkerk Rijndijk (zat. 7
d. Kamp. RK
av. 7 uur) 8.30. 10, 11.30, IC.45 en 5 30
Hoogniade Herv. Gem. 10 uur ds.
P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u)
9 en 11 uur.
Katwijk aan den Rijn Herv. Gem.
Dorpskerk 9.30 uur ds Van Niel Rijns
burg 6 uur ds Van Roon Zeist. Ont-
moetingskerk 10 uur ds Zonneveld Val
kenburg HA 6.30 uur ds Heymans HA
Vink, Oude Kerl
Rijn 5 uur de heer M. de Vos var
Elburg Pniëlkerk 9.30 uur ds. C. var
den Bergh 6 uur ds D. W Koelman
Groen van Prinstererschool 10 uu
Ds. Jac. de Vos Zeehospitium 8 45 i
Gereform. dienst i
uur ds D. H. Elderi
e Vries, Chr, Geref. Kei
leesdienst, Geref. Kei
leesdienst (dinsdag 7
Eredienst met
Scheppingskerk 9
elft (Jongerendienst
uur en half U ds.
pelijke dienst in
Avondmaal Geref. Kerk 9.30
Los Gemeenscliappe-
tur ds Jos G. Los. RK
Herv. Gem. Grote
Geref Kerk 10
W. Suyker. Geref. Kerk (vrijgem).
s K. D. van Dijk. van Zwijn'
uur ds D. Zemel.
i Monster, Geref. Kerk (vrijgemaakt
drecht-Grote 1
buiten verband) 9.30
J. Verleur. Oud Geref. Gem. 9.30 ei
3 uur leesdiensten dinsd. 7.30 uur ds
W. Kamp. RK Kerk St._ Agatha Pa
10.30 12.00 en 5 30 uur H H Er -
bewaarders Parochie (zat. av. 7 uur)
7.30 uur 9.30 uur 11.00 uur en 5.45 uur
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 uur
ds. G. van Doorn. 6.30 uur de heer
Drijver te Voorschoten. Geref Kerk
9.30 en 6.30 uur ds Rinse J. A. Ha-
nenburg Chr Geref. Kerk 9.30 uur
en 6 30 uur Dienst des Woords. Rem.
Geref. Gem. 10
dr A. W. Cra-
Rijnsburg RK Kei
(in geref. Kerk) 10.30 uur dr J. G
Jansen. 7 uur ds A. L Lapré (Boe-
ïburg) 7 uur ds D. Keuning. Geref
i 8. 9.30.
12 i
du ijk aan Zee Herv. Gem.
10 uur ds' D Keuning. 7 uur dr Jan
sen (De Rank) 10 uur ds Lapré (Sole
Mio) 9.30 uur dr Jansen. Gereform
Kerk 10 uur ds Warner, 7 uur dhr
Bijleveld Herv. Geref. evangelisatie
(Schoolstraat) 10 uur dhr C. van Koo-
ten 5 uur ds G. Boer te Zoetermeer.
RK Kerk (zat. av. 7 uur 7.30 9 10.30
en 12 uur.
Noordwijkerhout Herv Gem. 10
uur ds J. Streefland. RK Kerk St. Jo
zef (zat. av. 7 uur) 8 10 11.30 en
M. B. Blom (Gemeentecentrum) 10.30
uur prof. dr. H. Faber üe Breda. 7 uur
ds G. van Halsema (jeugdkekr) 10.30
•j, N. W. Rookmaker.
Kerk 10 uur ds. Vegter, 7 uur zie v_»e-
meentecentrum Geref. Kerk (vrijgem.)
8.30 uur ds. J. v. d. Haar. 3 uur ds.
K. Deddens RK Kerk (zat. av. 7.30
uur) 10.30 en 12 uur Bonaventuraka-
pel (zat. av. 6.30 uur) 8 en 10 uur.
Oudewetering Herv. Gem. 9.30 u
ds Lalleman 6 30 uur ds Alma Jr jeugd
dienst Geref. Kerk 9.30 uur en 6.30 u
ds J. Cziria Rem. Geref. Gei
Herv. Gem.
Kerk Petrakerk 9.30 uur ds Baayen,
ds Bijleveld, Immanuëlkerk 9.30
ds Bijleveld 5 i
avond 7.00 t
9,00 en 11.30 uur. Ma- I v. d. Linde 5
Baayen, Geref.
kerk tuinbouwschool (zat, av. 7 uur
10.30 uur.
Passenhelni Herv. Gem. (in ge
bouw Ontmoeting) 9 uur en 10.30 i
ds. A.W Westra 5 uur (in geref.
ds. L. J. Boeijenga te Bloem,
geref. kerk 9.30 uur ds F J
5 uur ds L. J Boeijenga
daal Chr. Geref.
ds Meijering Rijndijk 10 u ds de Beus
W. Boxman uit Ede. RK Kerk (Lau-
rentius) (zat. av. 7 uur) 8.30 10.30 en
12 uur (en maandag idem.) Moeder
H Jdngerden
datn Zuid. Ontmoetingskerk
gesch. Gem. 9.30
leesdienst Chr.
P Verloop RK Ontmoetingskerk 8.30
Hen-. Gem. Dorpskerk
toeristendienst 10 i
dienst. Dorpscentrurr
14 jaar), Geref. Kerk 10
Van der Meulen (Zuid) 10 uur as. Beek
7 uur drs Van Buuren, Ned. Prot bond
De regeringsbcinkin de
Oude Kerk te Noofdwijk aan Zee.
(Foto Holvast)
(Lange Kerkdam) 10 30 uur ds J. Sp:
ker. RK Kerk Willibrordus (zat. s
7 uur) 8. 9, 10 11. 12.15 en 5 ui
Goede Herderkerk zat av 5 uur 8.30
11.30 St. Josehp (zat. av. 7 uur) 7.
8.45 10 30 12.15 en 7 uur.
Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u
ds. Franken 6.30 uur ds Gebraad Blei
wijk Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur kaï
Gerkema IJsselmuiden.
Zevenhoven Herv. Gem 9.30 u
d6. Reijenga Geref. Kerk
en 7 uur dr J. Sche
dam RK Kerk (zat.
10.45 uur.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u
ds S. L. Schock RK Kerk St Jan Zui
buurtseweg (zat. 7.30 uur) 7.30 10 i
11 uur RK Kerk Christus Diena
(zat. 7 uur) 8.30 10 11 30 en 6 ui
RK Kerk Meerburg (zat. 7 uur) 8
uur ds J. van Dijk Geref. pred.
Kampen Gez. dienst Gereformeer
de Kerk 9.30 en 6.30 uur ds J van
te Kampen Rem. Geref Genv
dienst. RK Kerk (zat. 7 u) 8, 10, 1