Fred n Servet ^oor iet laatst met primadelux ZEG MAAR DAG MET JE HANDJE... da Actrice weigert prijs... ...en gisteren i j }I laaaarrrr «lij komen terug MfLX» [[S[MQ9^lfvfia] TV morgei!) flflpERJPAQ 13 MEI 1972 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 ed Haché en Barend Servet wui- hiet Nedienlanidlse volk van- rond voor het laatst toe. Belde fi- ren, die korite tijd verwijlden, in m samenleving, trekken zich te- j, een spoor van onbegrip, ver- tffeliiïg, uitpuinittenlcie discussies, loor 'eter d'Hamecourt itzetting en vele kilometers be- jhreven vellen adhesie- en betui- f k ogen van afgrijzen achterlatend. aar wie niet om de humor van i)n ed en Barend heeft kunnen la llen hoeft niet direct verlicht adem halen. Gied Jaspers, Wim van Linden, Wim Schippers en md van Hemert broeden nu reeds plannen voor het velgend sei- en. Daarbij voortbordurend op de ESpmule van de Fred Haché- jws. Wellicht weer meifc Harry en IJf Blokker in de hoofd- Den. kri eer fjisseur Nico Hiltrop maakt voor KRO een 55 minuten durend ograma met herinneringen aan de imblers, het dansorkest dat in son !6 werd opgericht en minstens 35 ar tot de muzikale top behoorde Nederland, wordt geen historische terugblik tt jaartallen en feiten maar een azikale herinnering, die bestaat zo'n 24 liedjes. Oude successen „O, mamaatje", „Het boemeltje Purmerend", „Weet je nog wel avond in de regen", „Hokus po- pas" en „Swing me, drummer" iren daarbij, j halve zoveel mogelijk oorspronke- ,aj| se Ramblers doet aan het pro- lunma ook de jonge garde mee. udy Labij, Martin Brozius. Hein iele. The Blue Diamonds en Jaap zinigen enkele Ramblers- ïkjes. H trop: „Het idee stamt al uit S8. Ik heb er telkens mee rond lopen, helaas ontbrak de tijd me. ben een verwoede fan van de imblens, voor mij is het jeuigdseniti- ,t maar ik geloof dat de jonge- van niu de Ramblers best waar- ten. Het komt toch allemaal weer tug, de stijl en alles filnneringen aan de Ramblers tschijnt zaterdag 10 Juni op Ne tland I om 20.25 uur in kleur op scherm, voor velen een stukje ügdherinnering. Regisseur Ruud van Hemert: „Het type show laten we voorlopig nog niet los. We gaan eerst weer wat tot rust komen. We hebben ideeën zat, zeker voor nog wel vijftig shows. Harry en IJf zijn er ook hap pig op om door te gaan. Misschien gaan we met die twee verder. Dat hoeft dan ook nog niet eens als Fred Haché en Barend Servet. We weten nog niet precies hoe. KIJKCIJFERS Harry Touw reageerde in eerste in- statie op de uitnodiging van de VPRO dé showmaster te worden van deze omroep met luid enthou siasme. Toen hij bemerkte waarvoor hij was ingehuurd en humorloze geesten hem steeds veelvuldiger be gonnen te kwellen met nachtelijke telefonades, wendde hij droef het hoofd van zijn show af. Maar zie, de zaken zijn ten goede gekeerd. Zelfs Harry Touw ziet deze manier van show maken toch wel een beet je zitten, gesteund door het gestaag omhoog lopende kijkcijfer, dat voor de VPRO inmiddels de unieke grens van 32 procent heeft bereikt, dat zoveel wil zeggen als ruim drie mil joen kijkers. „Het gekke is, dat het aantal tele foontjes is afgenomen naarmate het aantal kijkers toenam. Maar toch, als Haché wil ik niet terugkomen. Met die jongens van de VPRO wil ik wel werken. We zijn als goede vrienden uit elkaar gegaan na de opnamen van de laatste show". HUMOR? De groep kijkers, dtie de Fred1 Ha- ché-humor als humor definieert is- be perkt gebleven, maar Fred1 Haché en Barend Servet zijn ondanks dait toch in onze gemeenschap gaan leven. Zo is het taalgebruik uit d'e show een geheel eigen leven gaan leiden. Het prima-de-'lTix heefit zijn uitwerking niet gemist en de schimpscheut „balgehakt" al evenmin. Het programma en de makers ervan waren behalve dat, imzet van wat reü- lerige gebeurtenissen, die inherent zijn aan It Hiiversuimse wereldje. Zo ging de hoogste gage in de Haché- show naar het korste item. Mies Bouwman kreeg ƒ2500,' voor twee seconden tekst en beeld. Het Ha- ché-kwartet had Mies Bouwman met veel vreugde de woorden pri ma-de-lux horen gebruiken in één van haar annonces bij het Grand Gala. Men vond dat zo aardig, dat men zinnetje en beeldje knipte en beide in één van de shows monteer de. Ongevraagd, zo redeneert Mies en er ontstond een onaangenamse briefwisseling tussen tv-gastvrouwe nummer één en de VPRO. Die cor respondentie monde van de zijde van Mies Bouman uit In een gepe perde rekening. De nota is inmid dels voldaan. AMATEURISTISCH De gevestigde orde in Hilversum stond ook niet toe, dat de Haché- show of een compilatie daarvan als Nederlandse vertegenwoordiging werd ingezonden naar het televi sie-festival in Monifcreux. De keus viel op een obligate Mounties-show. De Hilversums beoordelingscommis sie vond de Haché-show amateuris tisch. En dat nu is het laatste dat men de makers kan verwijten. Ruud van Hemert: „Wij geloven nog steedis, dat wij zeker de pers prijs in Monitreux hadden wegge haald. Als Je nagaat dat alweer Marty Feldman daar een prijs heeft gewonnen, dan krijgen de heren daar in Montreux kennelijk weinig nieuwe dingen onder de ogen. Daarom alleen al had de Haché- show een grote kans gemaakt". Hoe Fred Haché functioneert in onze samenleving moge ook blijken aan het aanzienlijk aantal fandlubs, dat strijdt voor het behoud van Fred Haché. En, zo blijkt eveneens uit de kijkerspost, er zijn heel wat kijkers, die in groepsverband de Haché-show aanzien en daaraan erg veel plezier beleven. „De nega tieve briefschrijvers", zegt Ruud van Hemert, „weten eigenlijk geen wezenlijke argumenten aan te voe ren waarom zij niet kunnen la> chen". Wim Schippers, Wim van der Lin den, Gies Jaspers en Ruud van He mert zelf hebben ook het één en ander geleerd uit deze vijf shows. Ruud van Hemert is hun woord voerder als hij zegt: „We hebben vooral weer eens geleerd wat wiel en wat niet overkomt bij de kijker. De eerste en deze laatste show zijn ook eigenlijk niet meer met elkaar te vergelijken. Harry Touw heeft een hele eigen presenteer-trant gekn bijvoorbeeld. De manier waarop IJf Blokker nu Schter het Net presen teert en waarop hij dat in de eerste show deed is niet meer met elkaar te vergelijken. We zijn er allemaal ingegroeid". De 71-Jarige actrice Loudi Nijhoff zal de haar toegekende Theo d'Or 1972 niet aanvaarden. De Theo d'Or is, samen met de Louis d'Or de hoogste toneelonderscheiding die Ne derland kent. Loudi Nijhoff heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties schriftelijk laten weten dat naar haar mening h Nederlands toneel een wereld is waarin prijzen als de Theo d'Or niet meer passen. Citaat uit de brief van mevrouw Nijhoff: „Die prijzen horen thuis in een verleden tijd, waarin het leven anders was, dus ook het toneel: het toneel van de grote rollen, de ster ren en de prijzen. Dit alles is voor bij en ik tracht nu de vorm te vin den voor het toneel van onze tijd, in onze wereld nu. Ik moet helaas zeggen dat ik dit toneel tot nu toe alleen buiten onze grenzen heb gevonden, dat er van wezenlijke ver nieuwing en groei hier geen sprake is". Aan Loudi Nijhoff is de Theo d'Or toegekend voor haar spel in „Clair Obscur" van Marguerite Duras. Het stuk was de eerste produktie van de vorig Jaar opgerichte toneelstichting „Spel", via welke stichting Loudi Nijhoff zelf ook als (vrije) produ- cente debuteerde. Loudi Syhoff startte haar nu veer tigjarige toneelcarrière in 1929 by het Vereenigd Toneel van Eduard Verkade. Later speelde zij in Duits land en Zwitserland. Van 1930 tot 1934 verbleef zij in Spanje. Vanaf 1936 is Loudi Nijhoff verbonden geweest aan Nederlandse gezelschappen, in recent verleden speelde zij onder meer bij Ensemble, Studio en Nieuw Rot- eerde toneel. Tot „Clair Obscur" berdams Toneel. Begin 1969 verbrak was zij sindsdien alleen in televisie zij alle banden met het gesubsidi- spelen te zien. Loudi Nijhoff ADVERTENTIE PEIÏR SWYVE Vitaal, dynamisch, internationaal! Peter Stu Vitaal, dynamisch, internationaal! Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak en... het Miracle Filter Peter Stuyvesant, l^genièt zoveel meer! Jongste der wereldmerken. NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS)' 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Betty Boop, tekenfilm (VPRO) 7.11 Beertje Colargol, tekenfilm (VPRO) 7.24 Achter het net met Barend Servet: aktueel pro gramma (VPRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 8.35 Ships hero, film met Laurel en Hardy (VPRO) 8.50 De burger in de verdediging, documentaire van de Amerikaanse TV ABC (WPRO) 9.30 De Fred Haché-show (VPRO) 10.30 Journaal (NOS) NEDERLAND H De fabeltjeskrant (NOS)1 Journaal (NOS) Calimero, tekenfilm Op losse groeven Journaal (NOS) Zevensprong, spelprogramma (TROS) Wereld op wielen (TROS) Ter Visie: parlementair en politiek weekoverzicht (NOS) Journaal (NOS) 6.45 6.55 7.05 7J0 8.00 8.21 10.00 10.35 11.00 De VPRO toonde enige maan den geleden een documentaire over de recrutenopleiding in het Amerikaanse leger. Jon gens, die werden opgeleid om de eer van hun vaderland te verdedigen ergens in Indo-Chi- na of zo. Ik moest aan die documentaire denken toen de AVRO gisteren driftig de camera liet snorren temidden van de maten die af geknepen werden teneinde een groene baret in de wcaht te kunnen slepen. Een baret, die als ik het goed heb begrepen, recht geeft om voortaan als commando door het leven te gaan. Nu verschilden die beelden niet zoveel met wat de VPRO-docu- mentaire destijds liet zien. Jonge frisse knapen die duch tig te grazen werden genomen door volwassen kerels, die het ook niet- kunnen helpen dat dat hun vak is. Maar er was wel een duidelijk verschil, dat in het voordeel van de Ameri kaanse documentaire pleit. Dat verschil zat hem niet in de beelden van de maten in actie, maar wel in de menselijke be nadering van het onderwerp. Ik mag aannemen dat niet al leen Amerikaanse recruten een psychiater nodig hebben en dat er zeker wel eens een keer een commando in opleiding „cursist" geestelijk in elkaar lazert (om in het vocabulaire van de instructeurs te blijven). Wat gebeurt er met zo ie mand? Zijn er ambitieuze zo nen des vaderlands, die voor tijdig moeten lossen? Maten die zo graag die baret op hun kop hadden gezien. Wat ge beurt er met die mensen? Hoe verwerken die dat nou? Hoe wordt dat opgevangen? Het lijkt mij een voor de hand liggend onderdeel van zo'n do cumentaire. Natuurlijk is er een uitvoerige fysieke en psy chische test aan de zeventien - weekse opleiding Maar ondanks dat, is er dan niemand die het treiteren als onderdeel van de opleiding niet langer pikt? Lijkt me sterk. Maar als dat zo is, dan had ik het graag wel even gehoord. Dat looppas iets anders is dan slamielen, maar hetzelfde als een driftige pas, dat men aan lieve commando's niets heeft, dat men hard en eerlijk is en dat er wordt gekreet „hoofd pijn kennen we hier niet", dat hadden we allemaal wel kun nen raden. Dat de ene com mando gelooft dat er wél oor log komt en de ander niet zal ook wel zo wezen, maar het verschaft niemand enige infor matie over de mens achter de commando. Het ontbreken van die mense lijke benadering deed grote af breuk aan het informatieve ka rakter van de documentaire. En dat maakte de Amerikaanse juist zo sterk. Misschien wilde men het niet hebben bij de commando's. De nadruk lag mij wat teveel op de eer een groene baret op Je knars te hebben. „Ieder mens heeft recht op zijn eigen wereld", zei actrice Karin Haage gisteren in haar rol van oude vrouw in .Alles is altijd anders". Die ene zin stond eigenlijk voor de hele in houd van het tv-stuk van Henk Voges. Het is zijn tweede tv-spel, dat werd uitgezonden. Het eerste „Kring om de zon" werd in het najaar van het vorig Jaar uit gezonden. Voges teksten zijn uitstekend geschikt voor tv, zo bleek gisteren weer eens. Hij laat veel onbesproken, dat met de juiste beelden en de Juiste entourage zwijgend kan worden aangevuld. Dat heeft regisseur Emanuel Boeck dan ook gedaan. Het re sultaat was een tv-stuk dat de moeite van het aanzien meer dan waard was. INVALLER VRIJDAG 19 MEI FM-kanalen. 7.0 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) klassieke en semiklassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 (S) De beste plaat vor uw sterekop. (10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. 12.00 (S) gevarieerd pogram- ma. (12.22 WJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) muzikaal mid dagmagazine. (15.30-15.32 Nieuws). 17.00 rubriek over missie en zendng. 17.10 (S) Metropole Okest. 17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Licht ensemble met zangsolisten. 18.19 Uitzending van de Pacifistisch Socilastisch Partij. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 informatief programma. 18.58 Marktberichten. 19.00 (S) lichte muziek uit KRO-pro- duktie. 20.00 verzoekplatenprogram- ma. 22.00 (S) cabaretprogramma. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag vandaag. 2.50 (S) Coal....! 23.55 Nieuws. Hilv. 11 298 m en FM-kanalen. 7.00 AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.25 NOS. 14.55 EO. 16.00 VPRO. 20.00 NOS. 21.00 VARA. 21.30 NOS. 22.30 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 Dag met een gaatje (gr)., waarin om 8.00 Nieuws, om 8.11 Radiojour naal. 9.00 (S) moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 ensemble Musi ca Aurea van de Universiteit te Luik. 10.00 Voor de kleuters. 1.10 populair verzoekplatenprogramma met om 11.00 Nieuws. 11.30 Amusementsmu ziek. 11.55 Beursberichten. 12.00 een programma over ontwikkelingswerk. Nieuws. 13.11 Aotualltelten. rlstische Informatie uit binnen buitenland. 13.55 (S) Promenade Or kest. 14.25 informatie en muziek uit de Bondsrepubliek. 14.55 radiomagazi ne met gewijde muziek, lezingen en een korte overdenking. 16.00 lichte muziek, reportages, interviews, kom- mentaren, berichten en telefonische reacties. (16.00 Nieuws; 17.55 Medede lingen; 18.00 Nieuws.) 20.00 (S) E.B.U.-Jazzqulz. 21.00 (S) moderne muziek. 1.30 EBU-Jazzqulz. 21.00 (S) moderne muziek. 21.30 EVU-Jazz- conoert. 22.30 (S) Licht instrumen taal trio en solisten. 22.55 Medede- llngn. 23.00 Nieuws. 23.10 Actualitei ten. 23.20 moderne muziek, 23.55 NleuwB. Hilv. 111 240 m. en FM-kanalen. 7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 lichte vokale mu ziek. (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwener Show. 10.00 Nieuws. 10.03 De Eddy Becker Show. 11.00 Nieuws. 11.03 Vincent van Engelen Show. 12.00 Nieuws. 12.03 The Joe Blow Show. 13.00 Nieuws. 13.03 De Felix Meurders Show. 14.00 Nieuws. 14.03 De Herman Sok Show. 15.00 Nieuws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show. 16.00 Nieuws. 16,03-16.00 Top- 30. (17.00 Nieuws). Wilhelm Klenzl. Fragm. uit „De* Evangelimann" Siw Erlcsdotter; Ursu la Boese; Sandor Konya; Thomas Stewart; Peter Schranner; Koor van de Beierse Omroep (oJ.v. Wolfgang Schubert)Munchener Jongenskoor (o.l.v. Fritz Rotschuh); Symphonieor- kest van de Beierse Omoep (o.l.v. Horst Sein. Richard Wagner. 1. Siegfried Ydyll. Phllharmonisch Orkest van Berlijn o.l.v. Rafael Kubellk. 2. ..Der Fliegende Hollander" (le be drijf) Josef Greindl (Daland, een zeevaarder uit Noorwegen); Annelles Kupper (Senta, zijn dochter); Wolf- fing Windgassen (Elk. een Jager); Legllnde Wagner (Marv. kindermeis je); Ernst Hafllger (De stuurman van de Daland); Josef Metternlch (De Hollander); Rlas Kamerkoor en RIAS Symphonleorkest van Berlijn; Dirigent: Ferenc Flcsay. Nederland I— (K) Het wonder der natuur (Audu bon Wllfllfe Theatre), natuurfilm. 19.30 (K) Mary Tyler Moore Show. NOS: 20.00 (K) De Versierders (The Persuaders) Tv-film. 21.20 Televizler Supplement. 21.40 (K) Voor de Vuist weg. NOS: 22.50 (K) Journ. TE- LEAC: 22.55—2325 Speelwijze les 10 (herh.). Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Jounn. KRO: 19.05 (K) Voor een briefkaart op de eerste rang. spelprogramma. NOS: 20.00 (K) Jour naal. KRO: 20.21 Brandpunt. 21.10 Week voor de Nederlandse Missiona ris: gesprekken. 21.40 (K) Bonanza. TV-film. NOS: 22.30 (K) Uit de Kunst. 23.00 (K) Journ. 23.05 Den Haag van daag. TELE AC: 23.10—23.40 Hoe word lk de computer de baas les D.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5