voor pop IQ programma] en gisteren 1 CREEDENCE: HET VUUR NEEMT AF Volksunie wil sub nationaliteit SATERDAG 13 MEI 1972 r"ü aniens telling elfs (obert Briel en 11 1 }ert van Dommelen Het gaat niet goed met de pop. De grote baanbrekers in de muziek de Zappa's, Rolling Stones, Beatles, Hendrixen en Dylans zijn uitgebloeid, en hun opvolgers hebben zich nog altijd niet aangediend. Let wel: het gaat er niet om dat er tegenwoordig geen goede muziek wordt gemaakt. Juist dank zij de aktiviteiten van de genoemde mensen "and many others" is de pop muzikaal gegroeid van amateurwerk-op- drie-akkoorden tot een cultuurvorm met een heel eigen gezicht, waarin net zo goed als in de klassieke muziek en in de jazz zeer goede, goede, gewone en slechte dingen worden gemaakt. Muzikaal gezien stijgt het peil van de pop nog steeds. FRANK ZAPPA ego-trip Behalve een muzikale functie heeft de pop echter altijd gediend als een wapen in handen van de jongere generatie ïn de strijd voor een eigen manier van leven. In die nieuwe manier van leven speelde de muziek een zeer grote rol. „Music is a way of life". Door Bert van Dommelen Het begon allemaal bij de Bea tles. Achteraf een stel lieve, keu rige jongens, maar in hun begintijd in de ogen van velen gevaarlijke revolutionairen. Nu was het laten groeien van je haar zelfs toen niet zo'n indrukwekkende omwenteling, wèl een eerste aanzet, een eerste speldeprikje om eens te kijken oi de jeugd geen eigen gezicht kon gaan opbouwen. Veel verder zijn de Beatles eigenlijk nooit gekomen. Zij waren al snel in het kader van de gevestigde orde ingepast, bijna niemand ergerde zich meer aan ze Alleen toen de heren aan de hasj en LSD gingen, ontstond er nog enig tumult. Dat werd echter weldra over stemd door de rechtszaken rond de Rolling Stones, en vooral door de dood van Brian Jones. De Stones waren van oudsher al veel wilder dan de Beatles. Zij provoceerden echt. weigerden om aardig te zijn voor het establishment. Maar ook voor hen was de schenenschoppe- rij toch een bijzaak. Ze stonden een beetje buiten de „normale" maatschappij, maar konden zelf geen alternatieve bouwen. De eerste die de bestaande maat schappij werkelijk in zijn funda menten probeerde te raken was Bob Dylan. Begonnen als zanger van volksliedjes, keerde hij zich al snel tegen „het geld", de oorlog, kortom tegen in deze maatschappij ingebouwde, maar daarom niet minder onrechtvaardige zaken. Na zijn drug-periode, waarin hij vaak geniale, maar nauwelijks meer geëngageerde dingen schreef, ver diepte Dylan zich echter steeds meer in onbenullige privé-problemen. ue laatste tijd schijnt hij getuige „George Jackson" weer tot pro test te zijn overgegaan. Dat dat nu zo'n geweldige nieuwe ontwikkeling is, nou nee. Bewust Een forse stap verder dan uyian ging de ex-wereldkampioen pro voceren Frank Zappa. Hij was ook het meest duidelijke voorbeeld van een musicus die zijn muziek bewust als wapen tegen de geves tigde orde gebruikte. Naar zijn eigen zeggen kwam het voor, dat hij een dag lang zocht naar het allerlelijkste accoord. De muziek moest lelijk zijn. De eerste jaren was Zappa inder daad een volslagen buitenbeentje in de muziekwereld, en door zijn drie ste en soms dwaze uitspraken, ook BEATLES in de maatschappij. Juist Zappa is echter het meest sprekende voor beeld geweest van iemand die ten onder ging aan de cultus die rond hem werd gebouwd. Op een gege ven moment ontstond er vooral in Nederland een Zappa-mode de. Radio en tv deden iets aan „die gekke vent", Zappa begon van som mige mensen gelijk te krijgen. Nu is er weinig zo menselijk als het je lekker koesteren in je gelijk, maar het gevaar is niet denkbeel dig dat je snel ontaard in een wat vervelende „ego-tripper". Bij Zap pa gebeurde dat dan ook. En toen hield de geschiedenis op. Want na Zappa is er nog steeds geen nog verdergaande revoltu- speldeprik tionair opgestaan. Het begint erop te lijken dat er nu wel tegen alles aangeschopt is, dat daar enigszins gevoelig voor was. De schenen van het establishment zijn gehard, de jeugd heeft haar eigen manier van leven. En zover, dat we eraan toe zijn, om aan oils eigen gezicht te gaan sleutelen zijn we nog niet. Integen deel, je krijgt steeds meer de in druk, dat zich ook van de „sub-cul turen" zo langzamerhand een ge zapigheid meester maakt, waarvoor het establishment zich niet zou hoeven te schamen. Ik ben benieuwd of de steen des aanstoots weer zal gaan rollen, en vooral waardoor. Creedence Clearwater Revi val „Mardi Gras" Fantasy 5C 362—93 399, f 17.50 Creedence bestaat op het ogenblik uit John Fogerty, Doug Clifford en Stu Cook, en de groep maakt nog altijd over wegend rockmuziek. Het vuur van de voorgaande platen is echter wat verdwenen: John treedt op deze plaat wat minder op de voorgrond en Doug en Stu schijnen dit niet voldoende te kunnen opvangen. Toch valt het resultaat mee. er wordt in plaats van het rock gestamp van de oudere platen in een aantal nummers gezellige, coun- try-achtige muziek gemaakt. Zo is daar bijvoorbeeld een Creedence interpretatie van Ricky Nelson's onsterve- Iijke „Hello Mary Lou". De oude stijl Creedence is verte genwoordigd in een aantal rock nummers als „Door to Door" en de uitstekende single-hit „Sweet Hitch-hiker". Overigens is dit de eerste plaat in ons land, die op het Fantasy label uitkomt. Tot nu toe werden de platen van dit label verspreid door United Artists, maar sinds een paar weken voert Bovema het Fantasy label als eigen merk. "A Tribute to Woody Gut hrie". Deel 1: CBS S 64861. f21 en deel 2: Warner Bros Kinney Woody Guthrie wordt door velen als de vader van de folk- music, zoals die na de oorlog tot opbloei gekomen is, gezien. Deze platen werden als eerbe wijs aan Woody, die in '67 overleed, opgenomen door een groot aantal collega's van hem in de folkmuziek. De opnames zijn gemaakt tijdens twee be nefiet-concerten, die in '68 in de New Yorkse Carnegie Hall en in '70 in de Hollywood Bowl gegeven werden. Het eerste concert vinden we op de CBS- plaat, het tweede op de War- ners-plaat. De grote attractie van het Carnegie Hall concert zijn natuurlijk de drie num mers, die we erop vinden van Bob Dylan. Hij zingt, begeleid door The Band, "I Ain't Got No Home", "Dear Mrs. Roose velt" en "The Grand Coulee Dam". Daarnaast vinden we op de eerste plaat Woody's zoon Arlo (die het eerlijk gezegd bij lan ge na niet bij zijn pa haalt) Seeger, Richie Havens en Tom Paxton. Op de Warners-plaat ivnden we Joan Boaz, Judy Collins, Jack Elliot, Country Joe McDonald en een groot aantal anderen. Beide platen zijn uitgevoerd in een klap- hoes met extra foto-binnen hoes. Hopelijk zijn deze plaat werken een aansporing om een verder te duiken in Woody's muzikale nalatenschap. „Tamla Motown is Hot Hot Hot", vol. 3" Tamla Motown 5C 048-93342, f 10.-. Eenmaal per jaar brengt de Nederlandse vertegenwoordiging van Tamla Motown een verza- CREEDENCE melplaat uit, met daarop een bloemlezing van de recente pres taties van een aantal artiesten uit de Motown-stal. Dat is na tuurlijk bedoeld om nog meer langspelers van die artiesten te verkopen, maar voor de fan is het een mooie gelegenheid om veel puik materiaal voor 'n prik te verkrijgen. Naast de bekende groepen als The Four Tops, The Supremes, Diana Ross en de Temptations vinden we ook een aantal in ons land minder bekende artiesten. In de eerste plaats de vocallste Valerie Simpson, Motown's ant woord op Carole King. Valerie is nog altijd rock al Jaren componiste, maar ver leden Jaar pas toog zij naar de opname-studuio's om een eigen elpee op te nemen. Dat werd het Juweeltje „Exposed", die in ons land maar bitter weinig aar dacht kreeg. Hopelijk brengt het nummer „Sinner Man", dat we op deze plaat van haar vinden, haar wat meer in de aandacht Een andere soloartiest die niet de aandacht krijgt, die hij ver dient, is Marvin Gaye. Marvin is wellicht Motown's meest ta lentvolle zanger, die verleden jaar het pad van de producer is gaan betreden door zijn eigen platen zelf te gaan produceren. Dat bleek tot ieders verrassing erg goed uit te pakken, van zijn album „What's Goin' On" wist hij met maar liefst drie num mers de Amerikaanse Top 10 te bereiken, waarvan we op deze plaat „Mercy Percy Me" terug vinden. Tenslotte „If I Were You Woman" van Gladys Knight en The Pips, 't absolute hoogtepunt van de plaat. Gladys is de eni ge artieste in de Motown stal die zich nooit heeft aangepast, aan het specifiek Motown geluid maar altijd haar eigen, indrin gende styl heeft weten te behou den. Een uitstekende verzamel schijf. I 402 m en FM-kanalen. 8.00 ?0. 14.30 N.O.S. 17.00 CVK. 18.30 50R. 19.00 NCRV. 22.30 TROS 00 Nieuws. 8.10 Overweging. 8.15 l) klassieke en moderne muziek "O. 9.00 Nieuws en waterstanden. 15 (S) moderne en klassieke ge wij- «muziek (gr). 10.00 Eucharistlevie- 11.00 Nws 11.02 (S) Hoogtepun- 10 uit de zondagochtend -Pr ome na - i Wncerten (opn). 11.55 Mededelin- 12.00 magazine met achtergrond- Mormatie over kerk en samenle- tg- 12.30 Nieuws. 12.40 Echo. 12.50 Wteniands kommentaar. 13.00 Kin- •|?angfestlval. 14.00 (S) In de iksmond: volksliedjes. 14.15 Strip oi ei knipselkrant over boeken. 14.30 Orfeo ed Euridlce, opera van 'mek (In de pauze plm 15.40 Adem- ^Uze). 16.30 Muziek uit die Middel- wouwen en Renaissance (opn.) 17.00 «iristeiiJk Gereformeerde kerkdienst. 18.00 reportage over de kerken ln Brazilië en Argentinië. 18.30 Het Ge laden Schip. 18.58 Wilde Ganzen. 19.00 Nieuws. 19.07 (S) Klassieke ka mermuziek (gr). 19.45 Egypte en de Bijbel, lezing. 20.00 (S) klassieke en moderne muziek (gr). 20.30 Boekbe spreking. 20.35 (S) amusementsmu ziek. 21.00 (S) klassieke en moderne muziek (opn). 21.25 actuele kroniek. 21.50 (S) klassieke en moderne mu ziek. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) klassieke kamermuziek. In de pauze: interview. Na afloop: concertagenda. 23.55 Nieuws. HILV. II. 298 m en FM-kanalen. 8.00 VARA. 10.00 IK OR. 12.00 AVRO. 14.30 NOS. 17.00 VARA. 19.30 VPRO. 20.30 AVRO. 8.00 Nieuws. 8.10 Voor het platteland. 8.17 gevarieerd programma (Om 9.00 Sportmededellngen) 9.45 Profijt als beginsel, lezing. 10.00 Van de hak op de tak de kerk door. 10.30 Protes tantse kerkdienst. 11.26 Wilde Gan zen. 11.30 De Open Deur. 11.50 Voortgezette oriëntatie - nieuwe we gen in de theologie. 12.00 (S) bonte muzikale show. 13.00 Nieuws. 13.10 De toestand in de wereld, lezing. 13.19 Radiojournaal. 13.35 informatie ve show. 14.30 Programma voor dè buitenlandse werknemers. 16.30 een konink te rijk met uw verzoekplaat. Licht Instrumentaal trio met solisten 18.40 (S) Liedjesprogramma. 19.00 een aktie aan de basis van de sa menleving. 19.30 Nieuws. 19.35 seml- klassieke muziek. 20.00 programma over het stakingsrecht. 20.30 (S) ver- zoekplatenprogramma. 22.30 (S) Ne derlands Koorfestival 1972. 22.55 Me dedelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Ra diojournaal. 2320 (6) Late platen (gr). 23.55—Nieuws. 7.00 Nieuws. 7.02 gevarieerd platen- programma. (8.008.02 Nieuws.) 9.00 Nieuws. 9.02 Van negen tot tien. 10.00 Nieuws. 10.<J2 Juist op zondag. 11.00 Nieuws. 11.02 Muziek Mozaïek. 12.00 Nieuws. 12.02 verzoekplatenpro- gramma. 13.00 Nieuws. 13.02 Neder landse Artiesten Revue. 14.00 Nieuws. 14.0218.00 Langs de Lijn: sportre- portages en beschouwingen, afgewis seld door grammofoonmuzlek. (15.00, 16.00 en 17.00 Nieuws.) MAANDAG 15 mei 7.00 Nieuws 7.02 Het levende woord 7.08 gewijde muz. 7.30 Nws 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) klass. muz. (gr.) 8.30 Nws 8.41 (S) Podium voor de vrouw HO (S) klassieke muziek (opn) 9.30 en Nu 11.32 (S) Achttiende eeuwse muziek voor blazers (gr.) 11.55 Mede delingen 12.00 gevarieerd programma (1.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws; opera-aria's (opn) 14.05 Schoolradio 14.30 (S) klass. muz. 15.00 Herv. Middagdlenst 15.30 Nws 15.33 progr. voor oudere luisteraars 16.30 Voor de kleuters 16.45 Radiostrip voor de Jeugd. 17.00 (S) Koorzang 17.20 Ontwikkelings strategie in Suriname. 17.30 Nws 17.32 Hier en Nu 18.00 (S) program maserie rond befaamde Amerikaanse vokalistenl8.19 Uitzending van de Volkspartij voor Vrilheid en Demo- fcratie 18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij de nieuwsber. 18.47 (S) The Band of Yorkshire Imperial Metals E.O. 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld 19.04 Reformatie en Reveil; 19.20 Vragenbeantwoordlng en om 19.40 Uit het Levende Woord 20.00 serie uitzendingen over ontwikke lingssamenwerking 20.20 (S) Klassie ke muz. (gr.) 21.40 De Helderziende, hoorspel 2220 Avondoverdenking 22.30 Nws 22.40 radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel 23.00 in formatie over toerisme en recreatie 23.20 klass. en mod. muz. 23.55 Nws. HILV. H 298 m en FM-kanalen. 7.00 VARA 7.54 VPRO X.im VARA 9.00 NOS 12.15 VPRO 14.50 AVRO 20.00 NOS 23.10 AVRO 23.20 NOS. 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnast. 7.20 (S) Spitsuur Amsterdam. (7257.30 Van ae voorpagina) 7.54 Deze dag 8.00 Nws 8.11 Actualiteiten 823 (S) Spitsuur Amsterdam (vervolg) 9.00 Uitgebreide reportage 9.35 Waterstan den 9.40 pedagogische rubriek 10.00 Muziek uit de Middeleeuwen en Re naissance 1020 (S) moderne muziek 11.00 Nws 11.03 muz. en nws van onze zuiderburen 11.30 moderne mu ziek 12.10 Den Haag deze week 12.15 klass. en mod. muz. en informatie over muziek (13.0013.10 Nws) 14.30 Schoolradio: 14.50 Radiojournaal 14.55 AVRO... deze week! 15.00 (S) Konlnkl. Mil. Kapel 15.25 mod. muz. 16.00 Nws 16.03 een kindermagazlns 17.00 (8) O; Jongerenprogr. 17.40 De Nederland I 2.40 Graven naar het verleden les 15 (Teleao) 4.00 Journaal (NOS) 4.02 Klassewerk: tweede halve finale (KRO) 5.00 Kunt u me de weg naar Hameien vertellen me neer?: tv-serie voor kinderen (KRO) 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 MoederdagWelnee! t licht muziekprogramma (KRO) 7.45 Week voor de Nederlandse Missionaris: gesprek ken (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 De Berend Boudewfln Kwis (KRO) 11.00 Week voor de Nederlandse Missionaris (KRO) 11.05 Journaal (NOS) 11.10 Europese Judokampioenschappen te Voorburg (NOS) Nederland n 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Gewijde koorzang (EO) 7.30 Aktuele Catechismus: film en gesprek (EO) 7.50 Tenslotte (EO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Columbo. Tv-serie (AVRO) 9.35 AVRO's Sportpanorama 10.10 De Corrie Brokken Show (AVRO) 11.20 Journaal (NOS) NEDERLAND 2.00 2.30 - 3.00 - 3.02 8.20 8.25 9.45 10.40 10.50 NEDERLAND 1 6.55 7.00 7.05 7.30 8.20 Met zo'n prijzenpakket in Can nes mogen onze tv-makers met hun ruim 20-jarige ervaring zich wel weer eens op de borst slaan. De meesten van hen profiteren tenminste van al het vallen opstaan, waarmee de opkomst van onze vaderlandse televisie sinds 1951 gepaard is gegaan. Zij hebben daaruit hun lesje geleerd, voor zover zij dat tenminste niet in het buitenland zijn gaan opsteken. Er zijn er natuurlijk op het Gooise matras, die het nooit leren, dat zijn de eigenwijzen, die overal te vinden zijn. Maar er lopen er ook rond, die het op hun eigen wijze voortreffe lijk doen. Gisteravond bleek dat weer eens ten overvloede in de bloemlezing uit de Farce Ma jeure-uitzendingen van het af gelopen seizoen, een collectie virtuoze satirische liedjes, die tezamen een compleet jaar overzicht opleverden in een vorm. waarop Fred Benavente zo langzamerhand een patent heeft. Weinig kijkers zullen doorhebben, hoe arbeidsinten sief dit programma is: ieder liedje is met zijn tientallen ca merainstellingen in even zovele mootjes gehakt en toch is de synchronisatie perfect. Ook Rob Touber heeft voor de rebelse liederen in „Het oproer kraait" een eigen vorm gevon den. weer in een andere, artis tieker trant, maar uitstekend passend bij de opstandige the ma's. Het zijn toch wel deze politie van nu 17.65 Meded. 18.00 Nws 18.11 Radiojournaal 18.29 (S) Promenade Orkest 19.05 (NOS) Olym piad Ronde van Nederland 19.10 Sek- stant, 19.20 Plan Europa 2000 van de Fondatlon Européenne de la Culture, deel n 20.00 Nws 20.00 act. rubr. met lichte muz. en telef. reacties 22.00 6) NOS-Jazz: EBU Jazz con- oert 1971 te Kopenhagen 22.55 Me ded. 23.00 Nws 23.10 Radiojourn. 23.20 Kerkhof zonder kruisen, docu mentaire over een autokerkhof 23.56 Nws. HILV. IU 240 m en FM-kanalen. 7.00 KRO 14.00 TROS 7.00 Nws 7.03 dlscjockeyshow (8.00, 9.00 10.00 en 11.00 Nws) 12.00 Nws 12.03 KRO's pauzeprogramma met om 13.00 Nws en om 13.03 Raden maar. 14.00 Nws 14.03 Tros Pop International (15.00 Nw6) 16.00 Nw6 16.03'18.00 De Hugo van Gelderen Show, met de nationale tlp-vijftlen (17.00-17.02 Nws. 15 mei Nederland I NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K) Toppop 33: wekelijkse hitparade 19.30 Wie van de drie. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) Peyton Pla ce. 21.10: Boeket: van geluk mogen spreken, fllmverslag over geluk en on geluk ln ons leven. 22.00 AVRO'6 Tele- vizier Magazine. NOS: 22.50 (K) Jour naal. AVRO: 22.5523.55 AVRO's Sportpanorama: Boksen finales 4e internationale Holland toernooi. Nederland H NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05 (K) Leven in het klooster, TV-serle 19.30 (K) Het ls fijn als kunt zeilen, instructief programma. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.21 Recht voor de gewone man: Informatief programma. 21.10 Road to Rlo, speelfilm. NOS: 22.50 (K) Journ. TELEAC: 22.56—23.25 Spaanse les les 20. 16 Mei Speelwijze - les 10 (TELEAC) Filosofie - les 10 (TELEAC) Journaal (NOS) Weekjournaal (NOS) Zondagmiddagmagazineschakelprogramma met o.m. sport en film (NOS) Bijbelvertelling voor de kinderen (IKOR/CVK/ RKK) Vrij-Evangelische Kerkdienst (CVK) Esperanto les 19 (TELEAC) De fabeltjeskrant (NOS) Israël (4)gesprke met Wil Westerweel (IKOR/ CVK) Mannlx, tv-film (VARA) Journaal (NOS) Een groot uur U (VARA) Jazzconcert (VARA) Uitzending Humanistisch Verbond Journaal (NOS) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Pippl Langkous (NOS) Studio Sport I (NOS) Panoramiek: Toen - 14 mei 1940 (NOS) Oh mjjn Papa. Tv-serie (NOS) Studio Sport II (NOS) Kort geding: discussie-programma (NOS) De wereld in Santiago: berichten over UNCTAD III (NOS) Europese kampioenschappen judo (NOS) Journaal (NOS) genres, die ons kennelijk goed liggen, zodra er creatief te werk moet worden gegaan: ook de Show ligt binnen ons bereik, maar gave tv-series, zoals „Af deling Fraude" en „Doek Green", die gisteravond weer op het scherm kwamen, vallen er ver buiten. Het acteursmaterlaaJl is daar ook debet aan, dat kwam op nieuw tot uiting in de tweede aflevering van „Toen", gewijd aan de derde oorlogsdag in mei 1940, die onze gisteren vastge legde indrukken bevestigde. Op de persconferentie ging het weer bijna ridicuul toe, straat- Interviews op de Haagse Suez- kade waren stuntelig en het is gewoon geen haalbare kaart om Henk van Ulsen met lange kunstneus mr. Van Kleffena te laten spelen en evenmin om Pieter Lutz ons vanuit het Rotterdamse stadhuis streng te laten toespreken als luitenant kolonel Wilson. Ton Lensink was er als een slecht vermom de minister-president De Geer ditmaal niet bij, maar we had den eerder op de avond pre mier Biesheuvel al over de dingen van ónze dagen ge hoord. Zijn ondervrager was Hans Sleeuwenhoek, die daarna ln „Hier en Nu" de Haagse op- vangorganisatie voor plotseling dakloos geworden mensen „Adullam" (giro 4993) met zijn idealistische voorzitter J. Drop verdienstelijk doorlichtte. INVALLER BRUSSEL (ANP) Iedere Belg zal mettertijd, als tenminste de Vlaamse Volksunie zijn zin krijgt, een subnationaliteit ontvangen en wel een Vlaamse, Franse of Duitse. Zes senatoren van de Volksunie hebben by de Belgische Senaat daartoe een wetsvoorstel ingediend. De subnatio naliteit moet volgens het voorstel gelden voor meerderjarige staats burgers. Ze ontvangen de subnatio- naliteit van het gebied waar ze ge boren zyn of langer dan tien J-ar wonen. Brusselaars krijgen, als him moe der niet in Brussel woonde op het moment dat ze geboren werden, de subnationaliteit van de streek waar him moeder dan wel domicilie had. Ze kunnen van subnationaliteit ver anderen als ze langer dan 20 Jaar in Brussel-hoofdstad wonen. Vreemde lingen die genaturaliseerd worden krygen de subnationaliteit van de streek waar ze zich vestigen. Minder jarigen krygen de subnationalitelt van hun oudera

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5