3J fa dertig eeuwen was nog van dief chtbaar op oliekruik Banvloek op openen verzegelde tombe? tlel SCHATTEN UIT HET GRAF VAN TOETANCHAMON IN LONDEN iWKÊCl* a Opbrengst expositie in fonds Unesco IDAG 15 APRIL 1972 pe toegang tot „Schatten van Toe tan- (nom" kost vijftig nieuwe pennies (ca. |5). De rijk geïllustreerde catalogus is goedkoop voor 75 pennies (ca. n K staai i,25)* Het adres van het Brits Museum Great Russell Street, Londen W.C. 1 nsti letro halte Holborn of Russell Square) tentoonstelling duurt tot 30 september, sen! ar zal zo nodig worden verlengd. Ope- irj Igstijdens maandags van 15 tot 21 dinsdags tot en met 's zaterdags van tot 21 uur, 's zondags van 14 tot 18 rhalf tot twee miljoen mensen gaan in Londen defi- het massief gouden masker van Toetanchamon, idie 3324 jaar geleden overleed in de leeftijd van acht- t i De onlangs door koningin Elisabeth II geopende ten- ai ling, in het Brits Museum, omvat vijftig voorwerpen ten halve eeuw geleden ontdekte graf van de vorst. De van die voorwerpen is niet te schatten, maar de Britse heeft zich aansprakelijk gesteld voor een bedrag, dat ie, tig miljoen gulden overtreft. De opbrengst van de ex- pat naar het Unescofonds tot redding (door verplaat- i de tempels op het eiland Philae. vroege dood is Toetan- .waarschijnlijk de onbelang- ls 1 weest van alle farao's. De ver de staatszaken was in 0i an Eje, die vermoedelijk was van de beeldschone jNefertiti, gemalin van de Achnaton. Eje be- na Toetanchamons enkele jaren het rijk. Hij evolgd door generaal Ho- lie de naam van Toetan- fan alle monumenten liet 'gB Alleen het graf liet hij ffaI I. En door de ontdekking raf werd Juist Toetancha- ons de beroemdste aller m fijftig jaar geleden aan- moderne mensen voor de pracht, waarmee het overschot van een öud- vorst werd bijgezet. 5e Pel m ir Icht Geduld tentoonstelling in Londen moet wel wat geduld heb- meer dan duizend bezoe- edl ien gelijktijdig in de expo- .De inrichting is voor- 'eliswaar moet men niet, het eigenlijke graf zestien ran idalen. Maar toch is de Igewekt dat men een tom- Alleen de vitrines ont- it en de grote, in de ngelaten foto's. Men kan sjerpen van alle kanten be- -ook het beroemde mas- üeveer een uur komt men zaal voor de verkoop van iies en -dat wordt een le- 1(i handel- van replica's van sieraden. Een zegelring larao kost vijftien gulden, nifiek halssnoer met een Hl Ie scarabee honderd gul- III vacht wordt, dat de oud mode deze zomer inLon- zal maken. larter, die het graf ont- Lord Carnarvon, die zijn icierde, hebben veel meer iten oefenen In 1914 wa- idigen van mening, dat in it de koningsgraven geen van betekenis meer te waren. Zeven Jaar tevo- ln een grafkamer stukjes ïgetroffen met de naam lamon erop. Nabij die lagen in een put kruiken 'de naam. Aangenomen het graf van deze farao, h fan alle anderen, was leeg- aanwezigheid van Lord Carnarvon geopend. „Kan U iets zien?" vroeg hij aan Carter. „Ja, verbazingwek kende dingen", was zijn antwoord. Het bleken er vele honderden te zijn, in vier grafkamers. Dertig eeu wen tevoren was daar tot tweemaal toe ingebroken. De vingerafdruk van een van de dieven was nog zichtbaar aan de binnenkant van een oliekruik. Maar een goede vriend van Toetanchamon was, als opzichter van de graven, na de dood van de vorst blijkbaar waak zaam geweest. De dieven hadden geen kans gekregen, veel te roven en de grafkamers waren ontoegan kelijker gemaakt, nadat ze opnieuw waren verzegeld. Daarna had drie duizend jaar lang geen sterveling de kostbaarheden meer gezien. De vondst was een wereldsensatie. Groten der aarde, onder wie konin gin Elisabeth van België, spoedden zich naar Egypte om de wonderen te aanschouwen. Het duurde tien Jaren, voordat alle voorwerpen we tenschappelijk bewerkt waren. Het treffendst waren de portretten: de mummievormige doodskisten en het masker. De mummie lag goeddeels verkoold in drie in elkaar passende sarcofagen, waarvan de middelste uit puur goud bestaat. Deze gouden doodskist toont de vorst met een lijdend gelaat. Het masker op de tentoonstelling geeft een -geïdeali seerde, maar toch gelijkend— af beelding van de jonge vorst in zijn glorie. Sereen, onthecht is het ge laat op de derde, vergulde sarco faag. Apotheose In het eerste verduisterde zaaltje Massief gouden dodenmasker van de jonge koning. Door Dolf Welling Het eerste wat de opgravers zagen, aan het eind van de gang naar de grafkamers, was een lui- paardvormig bed met erop en er onder diverse vooncerpen. Graven ?de zich daar niet bij neer. v: 11 achtereen bleef hij gra ft dal. Hij wilde geen plek lafl ht laten 200.000 ton zand ?l Het hij verwijderen zonder iW ultaat. Toen vond Lord to d het welletjes, maar Car- op dat nog één plek on- kon worden, bij de ingang graf van Ramses VI. Hij It aan, dat op eigen kosten aher 1922 vond Carter de h)t een nog verzegeld graf, sssen van dc plaats waar Jaar tevoren bad 1 ?rkt. |ve»nber werrï het graf in Beeld van de vorst als har poenier. van de expositie ziet men een le vensgroot houten beeld van de ko ning —een van de twee die de in gang van de grafkamer flankeerden. Vervolgens ontmoet men de vorste lijke beeltenis nog achtmaal en dan, als apotheose, prijkt in een af zonderlijke ruimte het een halve meter hoge gouden masker. Afgezien van het masker, is het mooiste beeld dat van de koning als harpoenier op de nij lp aar den Jacht. Uitzonderlijk is, dat hier een vorst volplastisch in actie is weergegeven. Een beeld van de koning, staande op een luipaard, heeft iets hermafrodi- tisch: de boezem lijkt pril-vrouwe- lijk. De Jonge man was blijkbaar bijzonder knap, evenals Nerfertiti. Wat de stijl betreft, behoren de kunstvoorwerpen nog tot de Amar- na-periode. Toetanchamon kon waarschijnlijk alleen de troon bestijgen dankzij het wijze beleid van Eje, die de re latie met de machtige priesters van Amon herstelde. Zijn voorganger, Achnaton, had zich die priesterkas te tot vijand gemaakt door een in grijpende godsdiensthervorming. Hij verhief Aton, de zon, tot de enige god. Zijn opvolger werd in de Aton- stad (nu Teil Amarnai geboren en heette aanvankelijk Toetanchaton, maar veranderde die naam op ad vies van Eje in een andere, die de god Amon weer huldigde. De „ketterse" opvattingen van Ach naton komen spectaculair tot uiting in de kunst van zijn tijd. Hij brak met de strakke, hiëratische stijl. De afbeeldingen van Achnaton en zijn gezin zijn zeer nadrukkelijk natura listisch, met hangbuik en andere li chamelijke onvolkomenheden. In de tijd van Toetanchamon is dat natu ralisme verzacht. De motieven van de Amoncultus zijn teruggekeerd. Heel mooi komt dat tot uiting in de scenes op de bladgouden bekle ding van een kastje op de expositie. De meubelen zijn uiterst verfijnd van vakmanschap en versiering. En niet minder dan het goud „als stofin de tijd van Toetanchamon— frappeert ons nu het hout: ebben en een lichtkleurige houtsoort, hele maal onaangetast, meer dan dertig eeuwen oudl Pronkstijl De pronkstijl van de albasten vazen kan ons wat overdadig voorkomen, maar onweerstaanbaar zijn de ju welen: scarabeekevers van goud met glas -toen even kostbaar als edel stenen- of met lapis lazuli, turkoois, veldspaat; de ceremoniele herders staf en het zweepje; de hanger met een gouden koningsbeeldje, gevon den in een miniatuur-sarcofaagje met een haarlok van koningin Teje, gemalin van de voorganger van de ketter koning. Op zijn negende jaar tot het ko ningsschap geroepen, was Toetan chamon voorbestemd om onder lei ding van Eje de dynastie te redden, door de ketterij van Achnaton on gedaan te maken. Hij verplaatste het hof weer naar de oude konings stad Thebe, maar hield wel Aton in ere zij het naast andere goden. Tijdens zijn bewind heeft generaal Horemheb naar het schijnt een ex peditie gemaakt naar Palestina en Libanon, maar een echte oorlog werd niet gevoerd. De bejaarde Eje liet voor zichzelf een graftombe maken, in het dal van de koningin. Daar had hij recht op wegens zijn grote diensten aan het rijk, maar het was een be scheidener graf dan dat voor een farao. Onverwacht echter stierf de jonge vorst. De doodsoorzaak is niet bekend. Het is begrijpelijk, dat Toe tanchamon op zijn leeftijd nog geen voorbereidingen voor een graf had gemaakt. De tombe, waarin hij vijftig jaar geleden is aangetroffen, is hoogstwaarschijnlijk die welke Eje voor zichzelf had besteld. De ruimte was eigenlijk te klein, maar men heeft alle voorwerpen zo goed en zo kwaad als het ging in de vier kamers ondergebracht. Na de dood van Eje kwam Horemheb aan de macht, die als de eigenlijke wreker van Amon tegen de nagedachtenis van Achnaton optrad. Het graf van Toetanchamon zal hij met rust hebben gelaten, omdat de Jonge vorst zich tot Amon had bekeerd. Maar alle boven de grond zichtbare herinneringen vaagde hij weg, om zijn eigen legimiteit te bevestigen. Na de twee niet geslaagde berovin gen is kennelijk het bescheiden graf van Toetanchamon op de duur ver geten en aldus intact gebleven. En daardoor is dé vorst, destijds door Horemheb geschrapt uit de officiële lijst der koningen, in onze tijd de beroemdste van allen. {llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIUHIIIIIIUHIIIIIIHHilHIIIII 1 De vondst van het graf van H Toetanchamon veroorzaakte een H sensatie over de hele wereld, g niet in het minst omdat er een g banvloek zou rusten op de ope- H ner van de verzegelde graftombe. In ieder geval overleed de finan- cier van het project, de rijke §j Engelse Earl of Carnarvon in 1 een ziekenhuis in Cairo voor hij de dode koning had kunnen 1 zien. Maar Howard Carter leefde nog lang en gelukkig en hoewel g er inderdaad een aantal randfi- 1 guren, die bij de opgravingen betrokken waren raar aan hun 1 eind kwamen, verwerpen serieuze 1 wetenschapsmensen de gedachte 1 aan de vloek. 1 Het beste bewijs voor deze op- g vatting is de nog springlevende, 1 nu ruim 70-jarige, Lady Evelyn g Beauchamp, de dochter van de g Earl of Carnavon, die tezamen g met haar vader en Howard Car- llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllUIIIII ter als eerste de „voordeur" tot de grafkelder van koning Toet anchamon binnen ging. Op de voorpagina van het En gelse dagblad The Times staat lady Beauchamp op de foto met het gouden dodenmasker van koning Toet, want ze behoorde natuurlijk tot de ere-gasten bij de opening door koningin Eliza beth. Het was dezelfde Times die in dertijd van Carter het alleenpu- bliciteitsrecht van de ontdek kingen kreeg. Op foto's die in de expositie te zien zijn, staan de voorlopers afgebeeld van de reu zen-queue van nu, die nieuwsgie rig is naar de dode koning. Ho ward Carter beklaagde er zich in die dagen over dat hij zijn bij zonder moeilijke werk in de grafkelders nauwelijks kon ver richten, zo werd hij voor de voe ten gelopen door journalisten, iiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Het dal van de konings graven met Ade ingang van het graf van Ramses VI en B. het graf van Toetanchamon rijke toeristen en beroemdheden van die dagen die meenden een ongeschreven recht te hebben op vrije toegang tot de ruimten die toen nog het meest fenomenale verborgen, wat er aan Egyptolo- gie ooit gevonden was. Nu staat het allemaal in de za len van het museum in Cairo. In 1967 was een aantal stukken uit de collectie in Parijs te zien, maar de Britten zijn er trots op dat ze nu zelf wel 50 meester werken uit het graf binnen el- gen muren hebben, waaronder het met goud bedekte dodenmas ker, dat even beroemd is als de Mona Lisa, de Piëta of de Venus van Milo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 15