Ploegen op rotsen leidde tot veel zegenrijk werk Schakel kunstenaars in" PANORAMA Skol spreekt uw taal. Proef't maar. wvf )oopsgezinde Zending bestaat 125 jaar "Als bisschop ben ik de minst machtige Liederen der kerk rchitect verzucht over het moderne houwen: alBiet [PAG 14 APRIL 1972 ÊAilUW,MUWm e Doopsgezinde Zending viert dit jaar haar vaak zeer ogen 125-jarig bestaan. In deze lange periode heeft het fankelijk ploegen op rotsen tot veel zegenrijk werk geleid' dit voor ogen is er zeker voor de Doopsgezinde Broeder- ip alle reden om het 125-jarig jubileum van haar zendings- id opgewekt te vieren. Zij doet dit o.m. door een grote fi dele steunactie (125 maal duizend gulden is het doel) die week wordt gehouden en in oktober haar afsluiting zal len. oktober omdat dit de maand is, 25 jaar geleden in Amsterdam joopsgezinde vereniging tot be ring der evangelieverbreiding Nederlandse Overzeese Bezit- werd opgericht. Jaar na de oprichting kon de "zendeling" P. Janz. naar Ja- orden uitgezonden. Zeer tegen van het gouvernement overi- De Nederlandse regering vrees de zendingsarbeid in het al- tn een opruiende invloed on- Javanen. Jansz werd dan ook to als "onderwijzer" tot Java laten. Als zodanig kon hij zich en op het landgoed van een jantse Armeniër, waar 8000 ten werkten. Anders dan de ing zag deze Armeniër in de .nding van het christendom on- ijn koelies Juist een middel en "gewillig" te houden, zulk een gezichtshoek uit kon erk van Jansz nauwelijks eni- it dragen. Na een kwart r"f"ploegen op rotsen" waren er echts 39 leden; hooguit 20 er- ramen er 's zondags naar de enst. de geest van Jansz is toen een ei methode van zendingsar- erijpt. Hij wilde landbouwko- stichten, waarvan de kern zou n uit christen-Javanen, maar ik open zouden staan voor Is- sche. Het zendingsbestuur in land voelde er niets voor. Pas :oon P. Ant. Jansz., die de eren van zijn vader ^rukte, erin diens denkbeelden te [enlijken. Op deze wijze kwam jeheel nieuwe "zendingsmet- tot ontwikkeling een aanzet van wat nu genoemd J'lrorden "zendingsarbeid door ftelingshulp". iji Bloei nieuwe kolonies geraakten in- d tot bloei. P. A. Jansz sticht- 6Z een kweekschool voor onder- i Zijn arbeid richtte zich op de arme bevolking van het and; zijn intensieve bezoeken t desa's en de gesprekken die ar met de Islamitische bevol- itai roerde, wekten opnieuw wre- be duizendtal Chinezen voegde zich In de dertiger jaren waren deze gemeenten reeds naar groter zelf standigheid gerijpt en toen in 1940 de doopsgezinde zending werd af gesneden van haar financiële basis in Nederland, werd overgegaan tot oprichting van een eigen Broeder schap, die met de autonomie van haar gemeenten en met de handha ving van de volwassendoop haar doopsgezinde oorsprong niet verloo chende. Men had al spoedig zware stor men te doorstaan. De Japanse in vasie in 1942 en het wegvallen van het Nederlandse gezag hadden tot gevolg dat de altijd smeulende haat tegen de blanke overheerser hoog oplaaide en zich richtte tegen al les, wat als vertegenwoordiger van de West-Europese macht werd ge zien, ook tegen de zending. De fu rie liet een spoor van brandstichting en plundering na in het Moeria-ge- bied; ook vielen er enkele slachtof fers. Naastenliefde Maar de gemeenten herrezen en al werden een aantal Europese me dewerkers geïnterneerd, de arbeid ging verder. Zij bewezen hun levens kracht tijdens de nationale revolu tie van 1945; zij leverden bewijs van him geloof bij de generaals-putsch van 1966, toen zij met hun naasten liefde ook de slachtoffers van de anti-communistische vloedgolf om sloten. Het was bij deze hernieuw de uitbarsting van Islamitisch ge weld (ook in Indonesië zijn de gods dienstige tegenstellingen maar al te vaak voor politieke doeleinden mis-1 ontstaan van één Evangelische bruikt) een riskant moment omkerk, waarin kinderdoop en volwas- christen te worden, maar Juist de treffende overeenstemming tussen hun verkondiging van de naasten liefde en de praktijk van hun hulp waar de arbeid niet alleen gericht is op hulpverlening en onderwijs, maar de dialoog met de Islam even eens op gang is gekomen. Wat Indonesië betreft, de Doops gezinde Zendingsraad, zoals het college tegenwoordig heet, beperkt zich thans tot het voldoen aan de aanvragen om gerichte hulp (theo- neerslag heeft gevonden, die in los- j door de Broederschap daar te lan- ser verband eigenlijk van het be- I de wordt gewaagd. Voor de aan de Sinds 1951 werken de doopsgezin- aan de vervolgden, deed velen toch de zendingscorporaties in Europa die stap wagen. j nauw samen in het "Europai- Die samenwerking met de andere sohes Mennonitisches Evangelisa- kerkgenootschappen is door de jon-jtions Kommittee" (EMEK), waarin j logische opleiding, landbouw-ont- ge BroederschaD in de Raad van j een gemeenschappelijke arbeid zijn wikkeling, medisch personeel) die Kerken van Indonesië gezocht en 1Jjjj ♦- gevonden. Het geheel van protestantse ker- zowel van het Neder- j ken in Indonesië omvat nu ook de bestuur als van de moham- j gemeenten op West-Irian. Naar -dit Ce voorgangers. j gebied had de doopsgezinde zending r echter groeiden nu jhaar activiteit gedeeltelijk verplaatst istelijke gemeenten in het ge- na het zelfstandig worden van de ond de berg Moeria dat aan j kerk op Java, al moest de opzet daar IU lopsgezinde zending was toe- geheel anders zijn. Zij kon er in- p. In 1940 telde men twaalf j springen in een "ontheemd" gebied nten met enige duizenden I van de Hervormde kerk op de "Vo- Tal van scholen waren ont- j gelkop". Dat stelde al van het begin twee hoofdziekenhuizen, de af samenwerking met deze en an- enkolonie Donorodja, enkeledere kerkgenootschappen die op idhuizen en buiten-poli- West-Irian werkzaam waren voorop. Een gemeente van een Die samenwerking leidde tot het gin af bestond. Na het pionierswerk van vader en zoon Jansz was het al zo geweest dat hei zendingswerk in Indonesië vanuit Nederland welis waar werd geleid, maar de man kracht en een groot deel van de fi nanciën kwamen voornamelijk uit Rusland en Danzig. Thans draagt EMEK de eindverantwoordelijkheid voor het gehele zendingswerk. Door deze nieuwe band konden de Nederlandse doopsgezinden in de laatste jaren ook deelnemen aan het werk in het gebied rond het Tschaad-meer in Centraal-Afrika, kerk overgedragen middelbare school in het Tschaad-gebied stelt hij geld en personeel ter beschikking. Gevraagd naar de zin van deze zendingsarbeid het toch betrek kelijk gering aantal christenen in Indonesië gezien tegen de achter grond van een Islamistische mil joenenbevolking zei ons ds. L. Koopmans. lid van de Doopsgezin de Zendingsraad en zelf enkele ja ren zendingspredikant op West- Irian "Kun je de betekenis van het bij bels geloof aan dorre cijfers meten? Pg J Een jonge Ghanese landbou wer, gemeentelid van de dorps dominee. (Foto Jan Filius) De prediking van het christendom in Indonesië heeft er waarden geïn troduceerd, die vooral in tijden van crisis van onschatbare betekenis ble ken voor de samenleving der men sen en him invloed reikt tot ver buiten de grenzen der evange lische gemeenten. Het christendom is er vast geworteld in het eigen volksbestaan en straalt er naasten liefde en verzoening uit over een wereld, die door zoveel haat is ge teisterd". De opbrengst van de in verband met dit jubileum te voeren actie is bestemd voor projecten waarom de kerken in Indonesië en in Tschaad hebben gevraagd, maar die zonder deze jubileum-actie niet kunnen worden uitgevoerd. Het gironum mer? Postgiro 2622125 ten name van "Jubileumactie Doopsgezinde Zen dingsvereniging, Deventer". Mgr. Gijsen op forumavond: GELEEN „Ik geloof wel an ders zou ik inderdaad met een plank voor mijn hoofd lopen dat mijn benoeming voor een stuk te zien is in het licht van het feit, dat de we reldkerk niet altijd even gelukkig is geweest met een bepaalde manier van katholiek zijn in Nederland," zo verklaarde mgr. Gijsen, de nieuwe bisschop van Roermond, in Geleen tijdens een forumavond onder lei ding van de heer Fons Hermans, di recteur van de Geleense Volksuni versiteit. Deze avond vond plaats in het ka der vain de theologische cursus voor religieuzen en leken die binnenkort wordt afgesloten. Mgr. Gijsen stelde tegenover het ideaal, dat het hele r.-katholieke volksdeel een bisschop moet kiezen, dat dit in de praktijk gewoon niet haalbaar is. „Wat mij interesseert." aldus mgr. Gijsen, „nu de benoeming eenmaal is gebeurd, is te inventariseren of alles wat de kerk van Nederland heeft gedaan allemaal juist is". Het is z.i. treurig als men stelt dat Rome. dat zich hier niet kan verdedigen, bij de benoeming poli tiek heeft gepleegd. Of men mij als bisschop accepteert is van geen be lang als bij de discussies en bij het stelling kiezen de toets van het ware christendom maar prevaleert." Mijn geloof in het evangelie, aldus mgr. Gijsen „loopt via de opvolgers van de apostelen, die als de uitleggers van het evangelie aangewezen zijn". Over zijn ervaringen gedurende de tweeënhalve maand gedurende zijn benoeming tot bisschop van Roermond zei mgr. Gijsen: „Als bisschop ben ik het woord macht wordt zo dikwijls genoemd de minst machtige en als het ware in een hoek gedreven. Als ik spreek over door de knieën gaan (dit ant- woorde de Roermondse bisschop op 'n vraa gvan 'n jonge zuster) dan.be- doel ik daarmee door de knieën gaan In West-Duitsland werkt een ge mengd rooms-katholiek/protestantse „Werkgemeenschap voor het oecu menisch liederenbezit" aan het tot stand brengen van een gemeen schappelijk gezangboek. Er wordt gestreefd deze interkerkelijke bun del onder de titel „Liederen der kerk" tegen pinksteren gereed te hebben. Voor de inhoud van circa 100 ge zangen is geput uit de schat aan ge- meenschapelijk bruikbare oude tot zeer nieuwe liederen van heel de duitstalige christenheid. De bundel is in eerste aanleg bedoeld voor inter kerkelijke diensten, maar ook voor intern gebruik naast de eigen, af zonderlijke gezangboeken in de ver schillende kerken. De bundel wordt samengesteld ten dienste van alle duitstalige christe nen, waarbij niet alleen gedacht is aan West-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar ook aan Oost- Duitsland, de duitssprekende ge meenten in Elzas-Lotharingen <Fr.)t „Zuid-Tirol" (It.) en Eupen-Malme- dy (België). alleen voor God. het evangelie en het kruis, niet voor mensenmacht, zoals o.m. in de Tweede Wereldoorlog geschiedde. „Ik voel me als kerkelijk ambtsdra ger ook niet aan de andere kant staan. Mijn ervaring is, aldus mgr. Gijsen. „dat sinds mijn benoeming het geweld op mij is afgekomen en vaak heb ik me in de afgelopen maanden de machteloze gevoeld te genover mensen die alleen boorde vol met wantrouwen tegenover me zaten". ADVERTENTIE Jezus-beweging in Nederland: „De prediker reed met lege tank nog 50 km op Jezus'kracht". Come-back van de Jumping Jewels. Middelburg 24 uur van minuut tot minuut gevolgd. Veel foto's uit de nieuwe sex en geweld-film „A Clockwork Orange". Voorts: Humor/ Veel Fotonieuws/ Informatierubriek Memo Meisje van de Week. Panorama is Nederlands grootste geïllustreerde weekblad. Overal te koop. Oost-Berlijn eigen bisdom OOST-BERLLJN (Reuter) Oostberlijnse protestantse geestelij ken hebben aan het eind van een synodevergadering besloten om een eigen bisschop te kiezen. Dit met een kleine meerderheid genomen besluit betekent een bezegeling van de ver deling van het bisdom Berlijn-Bran- denburg in een oostelijk en een wes telijk deel. Deze splitsing bestaat In feite al sinds de bouw van de Ber- lijnse muur in 1961. „Schakel kunstenaars in bij de bouw van huizen, scholen en andere gebouwen. Geef hen naast de bouwer (opdrachtgever), de architect, de constructeur, de technische installateur en de filosoof een plaats in het bouwteam". Dat is in het kort de richting die het Rotterdamse architectenbureau Van den Bosch, Hendriks en Campman wil inslaan. En al is ingeslagen. Twee door dit bureau ontworpen scholen een in Gouda en een in Den Helder zijn „aangeraakt" door beeldende kunstenaars. Een schilder en een beeldhouwer. Bij de bouw van het St. Eranciscusgasthuis in Rotterdam zal voor de belettering en de bewijzering een graficus worden aangetrokken. Ioe gaat het nu? Er wordt ergens >esloten een school te bouwen. Er ;omit een bouwvergadering, er zijn .ekeningen, er volgt een eerste paal in op een gegeven moment wordt de school opgeleverd. Op dat ogen- >lik realiseert de opdrachtgever zich dat er nog zoiets als een 1% rijks- egeling bestaat volgens welke 1% an de bouwkosten besteed mag /orden aan „kunst". „Spontaan" Ioe gaat het dan verder? Er wordt spontaan" een kunstenaar gezocht de een muur in de hal mag aan deden met een plastiekje of een childering. Of hij wordt gevraagd •en beeldje voor het schoolplein te everen. Iet kan ook anders. Beter. Voor ïetzelfde geld. Misschien zelfs min- ler. Hoe? Architect Jan Tennekes van het Rotterdamse bureau heeft het ant woord hierboven al gegeven. „Geef de kunstenaar een stoel in de bouwvergadering. Laat hem mee- Door Kees Haak praten en meedenken over de hele bouw." Laat hem het gehele project „aan raken". In Gouda deed Gerard 't Hart dat als volgt. De bloembakken op het speelplein veranderde hij in zitjes. De zandbak kreeg betonnen elementjes en werd er speelser op. De muren kregen in diverse kleuren geschilderde palen. Resultaat: de school is uit z'n na drukkelijke nuttigheidssfeer gehaald, maar is er aan de andere kant her kenbaarder op geworden. Simpele ingrepen. Kosten pakweg 8000 gulden. Die men anders was kwijt geweest aan de obligatie muurschildering of dat ene beeldje. Daar komt nog bij dat men in dit geval voor die 8000 gul den veel méér heeft gekregen. Veel adviezen van Gerard 't Hart kon den worden uitgevoerd zonder dat de bouw duurder werd. Kunstenaars die meepraten en mee denken over de bouw v an huizen, scholen enz. Over de aanleg van straten, parken en speelpleinen. Geen nieuwe gedachte, maar nog slechts op zeer beperkte schaal aan vaard. Laat staan in de praktijk geprobeerd. Waarom Architect Tennekes weet waarom: „Het is gelukkig niet meer zo dat architecten de autoritaire God-figu ren spelen, maar er zijn er genoeg die van hun voetstuk moeten. Zeker nu ze noodgedwongen steeds meer de syntheticus gaan worden, zullen ze moeten willen samenwerken met vaklieden als woonpsychologen, so ciologen, filosofen en ook kunste naars." Temeer daar we langzamerhand, 27 jaar na de oorlog, op een punt zijn gekomen dat ook de kwalitatieve woningnood om oplossing mag vra gen. Moet vragen. Omdat de kwali teit van ons bestaan in het geding is: de leefbaarheid van onze huizen en andere gebouwen op het spel staat. Architecten die, zoals Jan Tennekes, willen samenwerken met kunste naars stuiten op het probleem dat veel kunstenaars „er niet aan wil len" omdat ze het beneden hun ni veau vinden. Tennekes: „De meeste kunstenaars functioneren nog soli tair in de maatschappij." Ze isoleren zich bewust in de rol van schepper met een grote S. Ze moeten zich ineens gaan bezig houden met alledaagse zaken als betonnen muren, deurknoppen, pla fondafwerkingen en gasbuizen. Tennekes: „Dat zijn ze niet gewend en ze zijn er niet toe in staat. Ze leerden het niet op de academies die dan ook onvoldoende maatschap pelijk gericht zijn. Ik vind dat kun stenaars maatschappelijke betekenis moeten hebben, maar het schijnt dat dat een nogal eigenwijze stel ling is." Een stelling die hij niettemin wenst te verdedigen. „Maar alleen dén als de kunstenaar meedoet zonder het etiket dat hij „dan ten minste wordt beziggehouden en een paar centen verdient". Hij dient bewust geïntegreerd te worden in het bouwproces, alleen dén heeft het zin." Trein „Kijk naar de NS, wat zij met die groene trein hebbeij gedaan. Ze maakten hem geel en gaven hem blauwe strepen, Kunst of niet, de man die die strepen maakte werkte vormbepalend. Ontzettend mooie strepen zijn het. Als nu die gele trein door het landschap rijdt dan is dat heel anders dan vroeger. Je zou kunnen zeggen: het landschap is aangeraakt." Meer geld hoeft het, zoals gezegd niet (altijd) te kosten. Gele verf U niet duurder dan groene verf. Het kan in sommige gevallen zelfs goedkoper uitvallen wanneer kun stenaars meedenken. En alledaagse dingen aanraken. „Want daar gaat het om", aldus architect Jan Ten nekes. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 25