Marvin, Welch Farrar staan nog steeds in de schaduw van de Shadows Bzztöh en Hubert Lampo THEO NIERMEYER MAAKT BEELDEN UIT SCHROOT c/RAÜiÖ\ ...en aisterenl INTENSIVE CARE® INTENSIVE CARE® TV morgen] j PONDEBDAG 30 MAART ljffi RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 Het vervolg op tien jaar Sha dows, Engelse instrumentale groep die dank zij het samen gaan met een man als Cliff Ri chard furore maakte heet Mar vin, Welch en Farrar. Het drietal met aan het hoofd Hank B. Mar vin, die in 1958 aan de gébooYte- wieg van de toenmalige instru mentalisten stond, was zondag- mond te zien in de Johnny- en Rijk Show, waarvoor de groep speciaal naar Nederland was ge komen. Want, ondanks een fortuinlijk verleden met 27 hits, ontelbare singles en een dozijn elpees, moe ten Hank B. Marvin, Bruce Welch $n Johnny Farrar het in hun hui dige opstelling nog waar maken. En dat blijkt zelfs voor deze rou tiniers geen kleinigheid. Aan het woord sympathieke Hank B Marvin: „De Shadows blijven nog onverbrekelijk aan ons verbon den wat het publiek betreft. Men schijnt ze niet te kunnen vergeten Als we optreden komen nog steeds verzoeken binnen om oude Sha- dowshits te spelen. En toch is onze opstelling totaal niet verwant aan die van vroeger. De Shadows be heersten één type muziek, harde gi taarklanken die zó rechtstreeks mo gelijk overkwamen. Ontzettend pri mair wanneer Je terugkijkt, maar het was toen verkoopbaar". Erg goed zelfs, want van het Shadows - geld dat binnen kwam kunnen de voormalige groepsleden in alle rust verder leven. Voor Hank B. Marvin, veertien Jaar actief in de muziek, hoeft een „quiet life" voorlopig nog niet. De nieuwe formatie, die al twee elpees op haar naam heeft staan en zo- Juist eensingle liet verschijnen CMarmeduke), is voor hem erg be langrijk. Gevraagd naar het waarom: „Mooie muziek is vooral erg boeiend gewor den. De Shadows waren een enorme leerschool, vooral instru mentaal. Tijden veranderen en ook je eigen muzikale aanpak. En aan gezien muziek nu eqnmaal erg aan trekt, zodra je er actief mee bezig bent, wil Je ook die nieuwe ideeën kwijt". POËTISCH Het resultaat van die nieuwe ideeën denkt het drietal het best te om schrijven als poëtische werkstukjes, waarin de stemmen en instrumen ten gelijke rechten opeisen. Dat de aanpak minder commercieel is dan weleer, betekent belangstelling trachten te kweken bij een nieuw publiek. Hank B. Marvin: „Je kunt het be schouwen als een opnieuw beginnen. Alleen hebben wij het moeilijker dan een formatie, die nog nimmer voor het voetlicht trad, omdat bij ons de vooroordelen natuurlijk gro ter zijn". Het drietal, dat wanneer er wordt opgetreden gebruik maakt van nog twee andere musici en veel akoes tisch gitaarwerk ten gehore brengt, zorgt zelf voor het te gebruiken ma teriaal. Componist met naam is Bruce Welch, die voor zijn vriendin Olivia Newton John onder meer het hit- werk „The Bank of the Ohio 's" schreef, nummers maakt voor Cilla ADVERTENTIE CHESBROUGH 13.50 Afdoend tegen kloofjesen schrale huid. Black en destijds Cliff voorzag van het „Please don't tease". Hij werkt nauw samen met Johnny Farrar, de uit Australië afkomstige gitarist/zanger. Welch, die zegt nog zes Shadows-kostuums in huis te Loeres voor NOS AMSTERDAM De bronzen loeres van het „Nationaal 1 april ge nootschap" is toegekend aan het NOS-journaal. Het journaal kreeg daarmee de eer van de beste grap in 1971. In twee uitzendingen op 1 april vo rig jaar vertelde het NOS-journaal dat postbodes uitgerust zouden wor den met apparaatjes waarmee zwart kijkers konden worden opgespoord. Kijkers konden ontdekking voorko men door aluminiumfolie om hun toe stel te wikkelen, zo werd in het jour naal gezegd. Volgens het 1-april genootschap steeg de verkoop van folie daarna sterk en gaven veel mensen alsnog hun toestel aan. De Dienst Luister- en Kijkgelden moest zelfs overwerken. ADVERTENTIE 13.50 hebben en daarom met smart wacht I tieve baas. De nummers van de I op een heropkomst van het Sha- tweede langspeler bijvoorbeeld kwa- dows-syndicaat, blijkt een produk- I men binnen enkele weken tot stand. MARVIN, WELCH en FARRAR Je moet het maar weten. Een avond als iedere andere eni daar zit ten in het gebouw van de Y1.C.A. in Soheveningen zo'n vijfhonderd mensen van beiderlei kunne, van ver schillende leeftijd maar hoofdzakelijk jong en vooral uit Nederland, by el kaar op stoelen, grond en banken om te luisteren naar een lezing van de Vlaamse romancier Hubert Lampo. Er moet toch wel wat veranderd zyn. Als je vroeger een literaire le zing hield of aanhoorde, vond je zo'n vyftig zeventig luisteraars een flink gehoor en 't merendeel bestond dan uit vrouwen. Als Je ook over weegt dat Lampo, hoewel een goed en belangryk auteur, in noord-Neder land toch niet de bekenlheid heeft van b.v. Gerard van het Reve, Jan Wolkers of wylen Godfried Bomans, dan ga je eens kyken wie dit resul taat voor elkaar gestoomd heeft. Dat biykt dan een stel jonge mensen te zyn dat elkaar heeft gevonden via het Cultureel Jongeren Paspoort. Niet tevreden met de culturele gang van zaken, hebben ceze jonge mensen een stichting gevormd om daar met hun energie als inzet, wat aan te doen. Hun stichting heet Bzztöh-teater en als je vraagt wat die naam betekent, dan antwoordt er iemand oiyk dat Bzztóh de god van de artistieke wanprestatie is. Blikbaar bereikt deze wanpreste- rende godheid meer dan de negen muzen by elkaar, want de vyfhon- derd zaten, ik zal niet zeggen adem loos, maar wel met volle aandacht te luisteren naar wat Lampo te vertel len had over zyn magisch-realisme en waar men dit in zyn werk aantreft. Lampo demonstreerde deze kyk op he,t menselyk bestaan aan o.a. zyn romans De Komst van Joachim Stil ler, Terugkeer naar Atlantis, Her- mione betrapt, De Goden moeten hun Getal hebben. De Heks en de Ar cheoloog. Magisch realisme kort gezegd, realisme met nog een dimen sie er by. Een dimensie die opwelt uit het collectief onderbewuste zoals Jung dat beschreven heeft. Lampo hield een goede en boeiende lezing maar ik had ook niet anders van hem verwacht. Wie over dit on derwerp lezen wil. kan daarover een en ander vinden in zyn dialoog met Robin Hannelore, getiteld: 'Er is meer. Horatio' verschenen by Meu- lenhoff. Tot zover Lampo. Eigenlyk was ik meer gefascineerd door de gebeurte nissen om my heen. Myn licht opge stoken hebbende by een paar aan voerders van Bzztóh-theater, hoorde ik dat dit gezelschap zich niet be perkt tot de letterkunde, maar werkt op de meest uiteenlopende terreinen van de creativiteit: totaal teater, film, concert met solution, mime, dans, blues, politiek, derde wereld. Waar doen zy dat? Overal waar je ze maar hebben wilt: in scholen, by bedryven, in wykcentra, in lunch pauzes. Op bestelling, om zo te zeg gen. Let maar op hun affiches die zy overal waar het maar gepermitteerd is aanplakken. Helaas heb ik de lezingen van Vin kenoog, Wolkers, Mulisch, Raes en Van het Réve door onwetendheid ge mist. Maar op 28 april a.s. spheken Hella Haasse en op 12 mei C. Bud- dingh en K. Schippers voor Bzztóh. En un maar duimen dat Bzztóh- teater subsidie van CRM krygt, want met je een aap werken vol idealisme kom je er niet in deze wereld. CLARA EGGINK Spectaculaire 'Doornroosje' De enorme investering in creativi teit, moeite en kosten, die het Na tionale Ballet heeft moeten doen om tot de produktie van het ballet sprookje „De schone slaapster", ook bekend onder het alias Doornroosje, te komen is niet nutteloos geweest het resultaat, gisteravond voor het eerst te zien in de Amsterdamse Stadsschouwburg, is oogstrelend zoals het hoort in een dergelijk bal let, het oor komt in de muziek Tsjaikowski aan zyn trekken, zelfs wie ook nog goed ballet wacht wordt niet teleurgesteld. Na matig eerste bedrijf ziet hij een Aurora van Alexandra Radius, die niet alleen technisch imponeert r. o wonder, zelfs ontroert in de scène ..Het visioen" in het tweede bedrijf. Al zyn de toiletten oogverblindend en de hoofddeksels extravagant, het door Norman Mac Dewell ontwor pen decor is hoe vindingrijk ook simpel gehouden en met kunststof fen kun je nu wonderen doen. Wel komt de hele bezetting van het NB eraan te pas, Wat men danst heet de choreogra fie van Marius Petipa, maar daar is in de loop van de decennia al zo veel aan geknutseld dat de vader zo langzamerhand onbekend raakt. Ook balletmees ter Roland Casanave, die deze versie instudeerde, heeft zijn bijdrage moeten leveren. Die is dan goed merkbaar in bij voorbeeld de fee Carabosse, niet in travesti maar heel hoekig en goed gedanst door Erna Droog, maar toch ook wel in een strengere, sim peler versie van de ensembles. Die rammelden nog wat in het eerste bedrijf en er gebeuren wat ongeluk jes, maar alles kwam heel goed op dreef in het vervolg, waarin het Jachtfeestn eerst Willy de Boer en Han Ebbelaar een zeer fraaie pas de deux dansten, en daarna Ebbe laar en Alexandra Radius hun vi sioen-pas de deux tot iets heel spe ciaals maakten: ook de grote pas de deux van beiden tegen het slot is technisch bijzonder. Uit de grote solistenbezetting:, een goede Serin genfee van Sonja Marchiolli, aarji- ge katten van Iris'Arispe en Fred Schwab, en een natuurlijk zeer fraaie Florisse van Olga de Haas, opvallend goed gesecundeerd door invaller Kenneth Delmar. Het ballet wordt ook gedanst in een andere bezetting, met als Aurora en Flori- mond Monique 'sand en Francis Sinceretti. Jaap Joppe Expositie ie Leidlse Lakenhal LEIDEN Schroot en wierook vormen de twee werelden die Theo Niermeyer in zyn werk verenigt. Zyn inspiratie zoekt hy in de boeddhis tische en oud-Chinese filosofiëen, het materiaal waar hij zyn plas tieken mee opbouwt vindt hy op de schroothoop en op het autokerkhof. Met dit onoogiyke materiaal bereikt Niermeyer enorm veel. Hy past zich aan aan het materiaal dat voorhan den is en laat dit zoveel mogeiyk voor zich zelf spreken. De T. en H. balken, de moeren en de bouten, de carburateurs en wat de schroothoop verder zoal te bieden heeft biyven zoveel mogeiyk intact. Hun oor- spronkeiyke herkomst en funktie do mineren in de totaalindruk niet meer. Theo houdt van dat directe contact met de gegevenheden die het materiaal al in zich draagt. Het min der directe en omslachtige gieten van brons trekt hem niet. „We zitten nu in het yzeren tydperk, volgens de in deling uit Sanskriet", zegt hy, „yzer is nu het belangrykste metaal. Het is een nogal hard en agressief tyd perk". Toch behandelt hy zyn mate riaal niet "yzerig", niet kil en hard. Theo's werk is eerder romantisch en er spreekt een grote gevoeligheid uit, Soms combineert hy het schroot met brokken ruwe steen. Theo's beelden zUn niet erg groot. „Ze moeten een menselyk formaat hebben en niet te zwaar zyn. Eén, hoogstens twee man moeten het kunnen tillen. Kleine werken vinden veel makkelyker hun plaats onder de mensen". Elk beeld vormt een compact geheel. De sokkel betekent een wezenlijke bydrage daartoe, en is van heel wat meer belang dan alleen maar een steun punt. Voor de totaalindruk kan de sokkel niet gemist worden. Theo 6.45 De fabeltjeskrant 6.55 Journaal 7.65 Calimero, tekenfilm (TROS) 7.10 Wat een familie, TV-serie (TROS) 7.35 't Stokpaard hobbyrubriek (TROS) 8.00 Journaal (NOS) De onverschrokkenen, TV-film (TROS) De mens en de zee: 6. De Poolzeeën, natuurfilm (TROS) Martin Feldman en The Golddiggers, showpro gramma (TROS) r gezondheid voetverzorging, TV-serie (TROS) 10.40 Oordeel; veroordeel veroordelen? TV-serie over een aantal ethische minderheden in Nederland (IKOR/CVK) 11.10 Journaal (NOS) 8.21 10.15 NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Zolder 9, jeugdprogramma (E.O.) 7.20 Zang met instrumentaal combo: spirituals (E.O.) 7.35 Passie, het Lyden bezongen een collage van gedichten, prenten en muziek voor de lydenstyd (E.O.) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 8.35 The second hundred years, film met Laurel en Hardy (VPRO) 8.55 Namens een aktieve Groninger (VPRO) 9.30 Dick Cavett-show (VPRO) 10.25 Ter visie: palementair en politiek weekoverzicht (NOS) 10.50 Journaal (NOS) We werden woensdagavond door Studio Sport verwend met een uitvoerig verslag van A.Jax-NEC. We zagen verder een aardige documentaire over onze Jockeys en ik heb ook nog mijn best gedaan om de dis cussie over de verhouding tus sen Rome en Nederland te vol gen (maar daar heb ik even veel moeite mee als met een uiteenzetting over de explosie motor, misschien is het wel iets dergelijks) Stof genoeg dus om over te schrijven, maar toch zal ik zo vrij zijn de rest van mijn ruimte te besteden aan het herinneringsprogramma dat Peter van Halm over Dorus sa menstelde. Natuurlijk was het een keuze uit de overstelpende hoeveelheid materiaal die nog beschikbaar was, dus wat we zaeen waren hoogtepunten: de borstelscene uit zijn prille be gintijd, één van zijn „filmver valsingen" met wild-westbeel- den, zijn hoestbui op wielen, een van zijn archivarisscènes, waarin hij een dubbelrol speel de, de befaamde bierscene die hem in Montreux de zilveren roos hielD winnen, bij Dorus op schoot met het onvergetelij ke „Poessie Mauw" en nog twee kinderen en uit zijn laat ste show de scène bij Madam- me Tussaud. Al die zo verschillende num mers bij elkaar gezien maakten een bijna geweldige indruk op me. Ik zeg bijna, omdat ik al les al eens gezien had en de kwaliteit ervan dus kende Maar toch „overweldigend", omdat ik nu pas goed besefte dat we met Dorus een unieke televisiemaker verloren hebben. Meer dan honderd televisiepro gramma's heeft hij gemaakt, licht dus dat er zwakkere afle veringen bij waren, misschien ook (een verwijt dat ik me herinner hem weieens gemaakt te hebben) omdat hij té vaak té veel alles zelf wilde doen: de teksten schrijven, vele rol len spelen, de decors maken en de regie voeren en ook nog monteren als er film aan te pas kwam. Achteraf vraag ik me af of Je een zo creatief man, die in staat was zichzelf steeds weer te vernieuwen en steeds weer met iets anders te komen, wel per aflevering mocht kritiseren. Of je ter wille van de eenheid in zijn creaties (hij was wat dat betreft de Charley Chaplin van de Nederlandse televisie), niet had moeten afzien van kri tiek. op het feit dat hy soms te veel alleen wilde doen, zonder uiteraard af te zien van kritiek op de kwaliteit van het betref fende programma. Maar Juist het feit dat hij zo veel zelf deed (al werkte hij ook met regisseurs, voor wie hij erg lastig was), maakte dat zijn beste creaties ook bewon derenswaardig in elkaar zaten. Neem die bierscene en die ar chivaris. De bierscene met Hans Tlemeyer was natuurlijk een navolging van Laurel en Hardy, maar wie slaagt er vandaag de dag nog in ook zo'n navolging zo perfect te ti men, zo perfect op te bouwen, dat het toch weer een heel nieuwe act wordt? En al die kleine trekjes bij de dubbelrol len, de perfectie bijvoorbeeld ook in zijn wildwest-„verval sing": hoe zelden tref je dat NICO SCHEEPMAKER i VRIJDAG 31 MAART Hllv I 402 in en FM-kanalen. 7.00 KKÓ. 19.00 CVK 20.00 KRO. 7.00 Nws 7.02 Het levende woord 7.07 (S) klass. muz. (gr.) (7.30 Nws 7.40 —7.50 Aktualltelten 8.24 Overweging 8.30 Nws 8.40 Voor de huisvrouw 9.40 (S) Klass. kamermuz. (gr.) 10.00 (S) De beste plaat voor uw stereokop (10.3010.32 Nws) 11.00 Voor de zje- land: 12.26 Meded. t.b.v. land- en Nws 12.41—12.50 Ac tualiteiten 13.00—13.05 Raden le Orkest 17.25 Voor de kindei progr. 22.00 Voetlicht op: kabaret, show en musical 22.25 Overweging 22,30 Nws 22 38 Den Haag (sport)pn 23.55 Nw 22.60 (S) Goal gramma met veel muziek 2! HILV. II ni en FM-kanalen 7.00 AVRO 12.00 NOS 13.11 VARA 13.25 NOS 14.55 E.O. 16.00 VPRO 20.30 NOS 21.00 VARA. 8.00 Nws 8.11 Radiojournaal S.308.33 De Groenteman) 9.00 (S) Klaas. muz. (gr.) 9.35 Waterstanden [9.40 (S) Oude en moderne klaveclm- belmuz. 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00 -11.02 Nws) richten 12.00 Blik op de wereld: landbouw 12.40 (8) Lichte gr ammo- houdt van open vornv doorkykje bieden: „Dan heeft de werkeiykheid twee dimensies, de om geving en het materiaal zelf". Be halve plastiek maakt Theo ook schil deryen, maar "een schilderij heeft minder weerstand dan beeldhouw werk, en het kan illusionair zyn". Hy beschouwt zyn op groot formaat uitgevoerde schilderyen meer als vi sualisatieoefeningen. Het atelier van de Amsterdammer Theo Niermeyer ligt in het dorpje Zunderdorp, een kilometer of 15 buiten Amsterdam. Dit atelier ("een goed atelier is een voorwaarde om te kunnen werken") ligt naast een autokerkhof. Zelf heeft Theo ook een sloperytje. Hy heeft veel reizen gemaakt, o.m. naar India. Veel daarvan is in zyn werk terug te Dit 'ijzerwerk is te zien op de expositie van Theo Niermeyer in de Lakenhal. vinden. Het Zen-boeddhisme heeft zyn grootste belangstelling. Nier meyer exposeerde al vaak, ook een keer in Leiden. Tot 23 april ls deze tentoonstelling te zien in de Laken hal, daarna ln 's Hertogenbosch. foonmuzlek 12.50 Recht praatje toe rist li 13.11 Act. 13.25 •rlstlsche informatie uit blnnen- bultenland 13.50 (S) Promenade- maandelijks magazine 15.45 Perspectief: korte overdenking. 16.00 lichte muziek, reportages, inter views, commentaren, berichten en te lefonische reacties (16.00 Nws 17.55 Mededelingen 18.00—18.10 Nws 18.20—18.30 uitzending de Barok 21.00 (S) Ernani. opera van Verdi; door Omroeporkest, Groot Omroepkoor en solisten (22.40 Mede delingen 22.45 Nws 22.5523.06 Ac tualiteiten) 23.55 Nws. r.OONws. 7.02 Negrospirituals en gos- Show 10.00 Nws 10.03 De Eddy Becker Show 11.00 Nws 11.02 De Vin cent van Engelen Show 12.00 Nws 12.03 The Joe Blow Show 13.00 Nws 13.03 De Felix Meurdere Show 14.00 15.02 De Hugo van Gelderen Show 16.00 Nws 16 02 Top-30 (17.00 Nws.) Draadomroep (Over de 4e lijn) Vrijdag 13 maart van 18—20 uur Helnrlch Sch'tz Hlstorla des Leldens und Sterbens unsers Herrn und Hey- chln Rotzch Apreck, te- Günther Leib, bas; Dresdner Kreuzchor; Dirigent: Rudolf Mauers- berger. Johan Sebastian Bach Sonate In C gr. t. (uit Sonate da chlesa BWV 1037) Phllomuslca of London Guilleaume. sopraan; Jeanne Derou- balx. alt; Carl Gorvln, orgel Südwest- deutsches Kammerorchester; Dirigent Matthieu Lange. Nederland I. NOS 18.55 (K) De Fabeltleskr. 19.00 (K) Journ. E.O. 19.05 (K) F'llmimpres- sle uit Israel 19.20 (K) K) De Ko- NOS 23.00 (K) Journ. TELEAC 23.06- 23.35 Speelwijze - les 4 (herh.) Nederland II. NOS 18.55 (K) De Fabeltleskr. 19.00 (K) Journ. TROS 19.05 (K) De laat ste sporen: 6. Joegoslavië natuurfilm. 19.30 (K) Nancy tv serie NOS 20.00 NOS 20.00 (K) Journ. TROS 20.15 (K) Wereld op wielen 20.50 (K) De Ring, krimi uit de Duitse serie Tatort NOS 22.20 (K) Uit de kunst 22.50-22.55 (K)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5