Kritische opmerkingen over uiteenlopende onderwerpen Prof. B. Siertsema antwoordt op Spelevaren in Gods vrije natuur Lezers schrijven Apartheid als systeem van regels en wetten DOOR C. J. ROTTEVEEL hoe heet uw baby? Afrikanen zijn geen toevallig achterop geraakte Europeanen DONDERDAG 30 MAART 1973 PAGINA 3» f Ditmaal wat knipsels uit diver se bladen over uiteenlopende on derwerpen. Over de nieuwe spelling: schreef "Jantje Landman" uit Rotterdam in het "Alg. Dagblad" dit ingezon den stukje: "Ik ben hartstikke blei datteme un niewe spelling kreige, dan kenne ze tenminste nied meer sien daddik un iekuu fan 36 hep. wand dan sgreife ze allemaal zo als ik". Een stelling bij het proef schrift van mevrouw E. Borst- Eilers (Amsterdam, GU) over abortus: "Een vrouw die zo weinig "baas in eigen buik" is dat zy te gen haar wil zwanger wordt, dient niet het alleenbeslissingsrecht over het afbreken van die zwangerschap op te eisen". Over hoge salarissen schreef dr. W. F. Bon uit Ankeveen in de "Te legraaf": „In alle bladen verscheen in grote opmaak de conclusie van een rapport van „Eurosurvey". waaruit zou blijken dat de Neder landse top-functionarissen het hoogste salaris van geheel Europa in de wacht slepen. Zo verdient 'n algemeen directeur van een middel grote industrie tussen de f 100.000 en f 160.000 p*r jaar. Dit is on juist Door d<? absurd hoge pro gressiviteit van de inkomstenbelas ting verdient fco'n topman slechts ongeveer de h*lft van dat bedrag, de rett slokt de Staat gretig op. De nHn werkt dus voor f 50.000 of iets meer, en dit heeft tot resul taat, dat het werkelijk genoten sa laris '"an deze lieden tot de ldagste ln Europa behdbrt". Ov«r de schooltoets (voorheen toelatingsexamen van leerlin gen Jlgere school naar verder on derwijs: door openbaarmaking van het onderdeel spelling door "kriti sche leraren" is de schooltoets dit jaar op dit punt zinloos geworden) noteerde de zesde klas van de Prinses Marijke school in Bussum in "Het Parool": "De kritische le raren! Nullenkrijgen ze op hun rapport. Kritiek mogen ze na tuurlijk hebben. Dat hébben wij ook wel eens. Kritiek is goed. Maar met die schooltoets gaan ze te ver. Dat is dwingen in plaats van kri tiek leveren. Iedereen moet nu maar zo doen als zij willen. Wij hebben wel eens les gehad over wat democratie is. Wat moeten wdj daar nu allemaal wel van denken? De meeste stemmen tellen toch? Nu wordt door de schuld van dat klei ne groepje leraren de spellingtoets Zweden) schreef Henk de Koster, aan de Telegraaf over het schan daal van de Nederlandse drugs: "Sinds enkele jaren worden door Nederlandse narcotica-handelaars drugs naar Zweden gesmokkeld, 't Hoofd van de Zweedse politie, tien Zweedse senatoren en een Zweed se minister hebben bij de ambassa deur van Nederland in Stockholm en bij de Nederlandse minister van Justitie erop aangedrongen een ein de aan de praktijken van deze nar- coticasmokkelaars te maken, hen te vervolgen en gevangen te zetten. Het antwoord liet niet lang op zich wachten: "Volgens de Nederlandse wet zijn de bedoelde preparaten geen narcotica". Dus gaan de han- niet meegerekend. Een groep van ons wordt nu het haasje want de kinderen zijn juist goed in de spel ling. Die nieuwe spelling is er toch nog niet? Laten daarom die kriti sche mannen nu eerst maar eens kritiek op zichzelf hebben. Laten ze zich met hun eigen zaken bemoeien en Vaten ze eerst nog eens leren, wat democratie is". Een stelling bij het proefschrift van G. van Dam, Utrecht, over de z.g. gelijkheid van alle mensen: "De stelling van (prof.) De Froe: "Ik dacht dat in principe alle men sen alles kunnen. Het valt alleen de één gemakkelijker dan de ander. Het hangt ook van de oefening af", is misschien Juist indien ervan wordt uitgegaan dat de mens on sterfelijk is". Uit Svedala (bij Malmö in Zuid- delaars vrijuit. Het doet de Neder landse regering niets dat 1. tien tallen Zweedse jongeren ieder jaar door deze narcotica de dood vinden: 2. de preparaten w^aar het om gaat in de meeste Europese landen ver boden zijn, omdat ze daar tot de narcotica gerekend worden. Hoe zou Nederland het vinden, als Zwe den gevaarlijke zaken in Nederland importeerde? Men zou er schande over roepen. Maar in Nederland, kan men wél rijk worden door de dode Jongeren in Zweden! Het ant woord van de Nederlandse regering is in Zweden als een beledi ging ontvangen en doet Nederland veel schade. Hier in zuid-Zweden wonen ongeveer 3000 Hollanders en die schamen zich de ogen uit het hoofd om de slappe houding van de Nederlandse regering". "Nieuw Wereld Nieuws", het blad van Morele Herbewapening schrift over de ziekte van het nihilisme die in de westerse wereld rondwaart, om. het volgende: Piet Reckman, schrijver van het boek "Sociale Ak- tie" ziet als doel onze maatschappij kapot te maken. Wie niet actief meewerkt aan deontwrichting van ons stelsel, is medeplichtig aan de uitbuiting bij de gratie waarvan het westen welvarend is Hy gelooft dat op het puin van het oude stelsel vanzelf een nieuw en beter stelsel zal ontstaan. Het is de stokoude anarchistische droom die onwerkelijk is omdat hij voorbijgaat aan het feit, dat de wor tel van alle maatschappelijke euve len de mens is, zijn aard". Het blad citeert vervolgens prof. dr. Viktor E. Frankl, die thans Sig- mund Freuds leerstoel in Wenen bezet: "Ieder tijdperk kent zijn eigen collectieve neuroseHet existentiële vacuum (d.w.z. het zin loos bestaan), dat is de massaneu rose van deze tijd. Het kan worden omschreven als een individuele en persoonlijke vorm van nihilisme. Want nihilisme kan worden gedefi nieerd als de veronderstelling dat het leven geen zin heeft". Tot zo ver prof. Frankl. Het blad vervolgt: "De vlucht in drugs, de vlucht in seks zonder verantwoordelijk heid, het koortsachtige "aktionis- me" om alles kapot te maken, met ontluisterende woorden of des noods met bommen dit alles zijn uitingen van nihilisme, van de massaneurose van onze tijd. Ook onze regeerders worden meege sleept in deze neurose. Zij durven zich niet meer te laten kennen als subjectieve wezens en hullen zich in rookgordijnen van onmetelijke redelijkheid. Ook de neiging om letterlijk alles ter discussie te stel len (waarbij anti-standpunten, die geen morele moed vereisen, het meestal winnen van pro—standpun ten) is een uiting van het neuro tisch geloof in het "niets" da/t deze tijd kenmerkt". Kennelijk als antwoord op de kri tiek op de "kapitalistische onderne ming" bepleit de Rotterdamse hoogleraar in het arbeidsrecht pro fessor mr. N. E. H. van Esveld in het Sociaal Maandblad Arbeid een proefneming ."waarbij vakbonden, sociologen en serieuze critici van de westerse onderneming bedrij ven opzetten naar eigen inzicht, ka pitaal aantrekken op eigen voor waarden, medewerkers aanste"? op basis van zeggenschap van on deraf en waarbij ze jegens de maa - schappij en de werknemers een openheid betrachten die bij mon digheid en verantwoordelijkheid past. Dit experiment, dat enkele tientallen Jaren zou moeten duren, zou in aanmerking komen voor een aanvangssubsidie van de ministeries van Sociale Zaken, van Economi sche Zaken en van Maatschappelijk Werk. Kritiek op de onderneming die niet uitmondt in een dergelijke poging tot zelfdoen bij medezeggen schap, blijft ongeloofwaardig, al- dius prof. Van Esveld. Het is over het algemeen wel juist, dat de meeste ondernemers in hun bedrij ven geen sociale experimenten aan durven, maar het Jaarlijks verdie nen van de lonen en de sociale premies, een redelijke kapitaals vergoeding en daar bovenop nog eens een loonkostenstijging van 10 tot 12 procent is voor de meesten al experiment genoeg. Men kan Prof. van Esveld. van ondernemers moeilijk experi menten verwachten als er gegron de twijfel bestaat over de prakti sche waarde. Een deel van de maat schappijkritiek is een mode, die wordt gevoed door de huidige wel vaart, die geld en vrije tijd binnen veler bereik brengt. "Men wil wel vaart, maar deinst terug voor de of fers aan vrijheid, ontplooiing, mi lieu enz". Prof. Van Esveld is ver der van mening, dat de kritische so ciologen geen of onvoldoende Juri dische en economische kennis heb ben. Daar komt bij, dat de aspira ties van de bevolking zich meer voegen naar wat economen al lang beweerden dan naar wat maat schappijhervormers en arbeids rechtbeoefenaren hoopten. Plaatsing van ingezonden stukken behoeft geen redactionele instemming te betekenen. De redactie behoudt zich het recht voor, brieven te bekorten of eventueel terug te zenden. Graag wil ik reageren op het in gezonden stuk van mijn collega Voorhoeve, "Spelevaren in Gods Vrye Natuur" (Leidsch Dagblad, 23 maart '72). 't Harde werken van kinderen in Kameroen en elders "om geld te verdienen voor schriften, boeken en potloden", 't „gevecht tegen de slaap" op school, 't werken van vader "in de fabriek", zijn alle vér dere illustraties van de door mij vermelde dwang, zich aan te passen aan de blanke normen en 't blanke levenspatroon, die de ont wikkelingshulp de ontwikkelings volken oplegt. Het door Voorhoeve geschetste beeld is typisch dat var. beginnende acculturatie (zoals de universiteit 't toppunt ervan is, in derdaad). en zodra die acculturatie haar intrede doet met fabrieken en scholen enz. is het. zoals ook ik stelde, met 't "spelevaren" gedaan 't Betreft hier geen "tegenspraak" maar 'n door mijzelf vermelde te gen st e 11 i n g. Toch wordt er ook zó nog heel wat meer gelachen in Afrika dan bij ons-met-al-onze-welvaart. Het spijt me dat collega Voorhoeve dat niet heeft gemerkt, 't is voor my juist een van de eigenschappen waarom je wel van de Afrikanen móet houden: hun aanstekeiyke vrolijkheid. Het verschil valt de Afrikanen zelf wel op, in elk geval in Zuid-Afrika waar b.v. de Bantoe-schryfster Noni Jabavu, in haar prachtige boek "Drawn in Colour (African Contrasts)" (Lon don, 1960) de blanke en de zwarte treinreizigers vergelijkt, de eerste zwygend, met de ook ons zo bekende "effen" en "gereserveerde" reis-uit- drukking op 't gezicht, de laatste „met hun enorme explosies van ge roep en gelach en begroetingen". Zy laat dan 'n Xhosa vrouw die langs die trein loopt 't verschil scherp ty peren met de lachende uitroep: „Lieve goedheid, wie zou er ooit Europeaan willen zyn? Jongens, vanaf 't moment dat die mensen wakker worden en opstaan zyn ze al boos over alles! Eerste punt van 't ochtendprogram: boos zyn, altyd maar boos die zUn ontvangen en geboren op 'n mat vol bobbels, die lui!" (p. 21, vertaling BS). Myn Afrika-voort>eelden heb ik niet gebruikt om aan te tonen dat apartheid in Z.-Afrika begrypelyk en niet verwerpeiyk is". Ik heb de Afrika-voorbeelden gebruikt o m aan te tonen dat samen leven en werken van mensen van verschillen de cultuur en beschaving (al oi niet getypeerd als groep door ver schillende huidskleur)problemen geeft waarvan zy die in 't gezapige schone Nederland de Zuidafrikaan- se „apartheid" veroordelen geen weet hebben, en dat wy in Neder land voorzover wy er weet van krij- gen dezelfde „apartheidsoplossing" toepassen, daarmee 't recht verlie zend er anderen over te berispen De Afrikaivoorbeelden moeten niet worden losgemaakt van de voorbeel den uit Nederland zelf. Ik ben van mening dat je niet in je buurman 's tuintje moet gaan wieden voor je eigen tuintje schoon is. Over Zuid-Afrika „denk ik zó": dat van alle ongelukkige oplossingen die men kan bedenken voor het overstelpende volkerenprobleem van dit land, de apartheid voorlopig de minst ongelukkige ïykt, d.w.z. de oplossing die voor alle 10 a 12 vol keren voorlopig de beste kansen biedt om zonder bloedbad sa men vooruit te komen. De apart heid heeft ernstig onrechtvaardige aspecten, inderdaad; ik heb ze nooit ontkend. Onrechtvaardigheid vind je trouwens overal, en ik ben 't met collega Voorhoeve eens dat we die moeten bestryden. Hy en ik zyn 't alleen niet eens over de volgorde en de wyze waarop. Ik kies er voor. in eigen land te beginnen, t.a.v. Suri- namers en Turken en anderen die 't hier moeilyk hebben; en pas als alles hier thuis in orde is, voor ver dere onrecht-bestryding daarbuiten: eerst binnen 't eigen werelddeel (de onrechtvaardigheden in Rusland by voorbeeld; waarom geen actie groepen daartegen? Is dat te gevaariyk?) En dan misschien in de verre toekomst ook nog eens in Zuid-Afrika, aan de andere zyde van de wereldbol, zo'n 10.000 kilo meter hier vandaan. Verder kies ik voor vreedzame middelen, niet voor 'n bloedbad. Collega Voorhoeve wil aan 't andere eind beginnen en kiest daar zo nodig wél voor 'n bloedbad („want" dat hebben wy ook gehad eer onze provincies sa mengesmolten werden tot één land) ..ik weet dat hy er zo over denkt". Nou, en ik denk er dus an ders over. Mag ik alstublieft? Over t stukje van de heer Venloo („Wat is de oorzaak van het derde wereldprobleem?) nog dit: Inder daad zyn in Afrika „verscheidene etnische groepen door de eeuwen heen vernederd en gekweld", n.1. door de grotere stammen, die door de eeuwen heen in slaven-razzia's de buurisfammen van hun beste jongemannen beroofden. Deze raids bereikten hun hoogtepunt toen er 'n nieuwe markt voor slaven ontstond doordat de blanken ze gingen ko pen. De blanken hebben de slaven handel echter niet in Afrika ge bracht, zoals wel wordt beweerd; ook nu nog gaat de handel in sla ven met de oudste afnemers: Ara bieren en andere oosterse macht- ADVERTENTIE De bekende ontdekkingsreiziger H. M. Stanley vatte in 1898 de toe stand in zuideiyk Afrika als volgt samen: "De zwarte man zal hout hakker en waterdrager zyn en de blanke maker van geld". Nog kor ter deden het de Boeren: "De Kaf fer op sy plek". Voor officieel gebruik werd het woord Kaffer eerst vervangen door Naturel en dat weer door het woord Bantoe. Waar zyn "plek" was en wat er met hem zou gebeuren als hy probeerde die te verlaten, werd vastgelegd in een systeem van wet ten en regels dat apartheid ging heten. Dat heeft als tastbaar re sultaat: 1,2 hektare grond voor iedere zwarte, 25 hektare grond voor iedere blanke; 175 gulden per maand voor ieder zwart gezin, 2300 gulden per maand voor ieder blank gezin; 4 jaar op school voor een zwart kind en 11 jaar voor ieder blank kind. Begrypelyk dat apartheid een lelyk woord werd. Daarom werd het officieel omgedoopt in afzonder- ïyke ontwikkeling. Nu dit ook een leiyk woord is geworden, omdat de mensen merkten dat er verder niets veranderde, gaat het voortaan pa- ralelle ontwikkeling heten. De Zuidafrikaanse propaganda- dienst zal prof. K. Siertsema en de heer Rotteveel (of ze dat nu leuk vinden of niet) dankbaar zyn voor het artikel in het LD van donder dag 16 maart. Het past precies in het Zuidafrikaanse straatje om te suggereren dat Zuid-Afrika's beleid een "oplossing" is voor het "inge wikkelde" rassenprobleem van dat land. Gelukkig gaan ze niet zo ver dat ze zeggen dat Zuid-Afrika's be leid ook rechtvaardig is, of daar althans naar streeft. De opmerking dat in het nieuwe Angola-koffie-boekje geen enkele enige plaats, of tydaanduiding draagt (en ze dus best uit Vietnam kunnen stammen) is gewoon on juist. Hetzelfde geldt voor de op merking dat de door Nederland niet opgenomen koffie graag door anderen wordt gekocht. Iedereen heeft het recht om tégen de koffie- actie te zyn. Maar het peil van de discussie zou er wel op vooruitgaan als de tegenstanders het koffie- boekje hadden gelezen, vóórdat ze er kritiek op leveren. P. DAS. Leiden. Spaar met Ardita voor baddoeken met ingeweven de naam van uw baby (broertje of zusje mag ook). Let op het pak met de kuikentjes. Ardita-kuikcnzacht. Ardita Extra - nóg z De betere luier bij uw kruidenier. unicura nv, am sterdam postbus 1384 hebbers, nog steeds dóór, zy t ook zeer in t verborgen. De stamrivali- teiten zyn in Afrika n.l. door de blanke koloniale regeringen terecht onderdrukt. Al deden zy dat waar- schyniyk alleen maar om orde in hun eigen „stekkie" te hebben, het is voor Afrika *n zegen geweest, 't Is niet voor niets dat in meer dan één nieuw Afrikaans land de kleine stammen vóór de zelfstandigwording van dat land *t vertrek vreesden van de blanken, die immers onpar- tydig waren ta.v. de verschillende stammen. In meer dan één nieuw Afrikaans land is spoedig daarna ook gebleken hoe terecht die vrees van de kleine stammen is geweest: de stamrivaliteiten laaien overal weer hoog op en de bloedbaden zyn niet van de lucht nog niet de helft ervan komt in onze kranten, dunkt me. Als de heer Venloo zegt dat „het kolonialistische beleidnimmer twas) gericht op de ontwikkeling van de kolonies", vergeet hy toch 't bovenstaande. Hy vergeet ook 't aandeel van de kerken. Tóen er in Europa nog niemand anders aan ontwikkelingshulp dacht, waren zending en missie met legers sociaal- voelende en opofferingsgezinde ar beiders daar in Afrika bezig. Zy stierven by tientallen weg men zie de ontroerende kerkhoven ln Lagos en Calabar, byvoorb. Maai de rest hield vol. De oudste zieken huizen in Afrika zyn zendings- en missie-ziekenhuizen geweest; de oudste scholen zyn zendings- en missie-scholen; en het is aan de niet-aflatende yver van deze pio niers te danken dat er nu überhaupt ergens in zwart-Afrika „third gene ration educated people" zyn: men- sen wier grootvader al lezen en schryven kon; dat wy 'n boekenkast vol oude, door zendelingen opgete kende grommatica's en andere ge gevens hebben over Afrikaanse ta len zoals ze 200 jaar geleden werden gesproken. Van dit alles zou geen sprake zyn als Afrika aan zichzelf was overgelaten geweest: men leze beschrijvingen van de barbaarse toe standen die de eerste blanke ont dekkingsreizigers, handelslieden in- oluis, er aantroffen de Kon. Bi bliotheek in Den Haag en de U.B. in Leiden hebben hiervan een grote collectie Men zie ook de toestand van nu pas ontdekte inlandse stam men, op Nieuw Guinea byvoorbeeld, die nooit met de blanke in aanra king zyn geweest: zy leven nog in 't stenen tydperk. Tenslotte: het is „hypocriet" om iemand onjuist te citeren en haar op grond van dat vervalste .citaat" van hypocritie te betichten. Het is niet mijn taak het op te nemen voor prof. Siertsema's op vattingen over Afrika (L.D. 16 maart). Ik neem aan, dat ze die zelf wel zal verdedigen tegen de ar tikelen van prof. Voorhoeve en de heer Venloo (L.D. 23 maart). Toch zou ik graag een paar opmerkingen willen maken. Het trof my name lijk, dat beide heren een nogal ge kleurde voorstelling van zaken ge ven. Openlijk of met zoveel woor den zeggen en suggereren zij, dat de minder florissante omstandighe den in Afrika een gevolg zijn van fatale Westerse bemoeiingen. Dacht prof. Voorhoeve werkelijk, dat het door hem gesignaleerde vrouwtje n i e t de hele dag op het stukje grond had moeten werken als nooit een blanke voet aan wal in Afrika zou hebben gezet? In het voor beeld van prof. Voorhoeve gaat de man tenminste nog naar zijn ei gen werk. Ik vrees, dat die Afri kaan, als zyn maatschappy niet door het Westen zou zyn .besmet", zyn vrouw, resp. vrouwen het werk zou laten doen en zelf met an dere mannen op het dorpsplein had zitten praten. Terecht heeft prof. Siertsema na drukkelijk gewezen op de botsing van culturen van zeer verschillende structuur. Toen zwart en blank el kaar ontmoetten had de zwarte be volking nog nooit een pen op pa pier gezet. Geen wonder, het wa ren nomaden en de behoefte aan schryven op kleitabletten, op papier of waarop ook, ontstaat pas als de nomadische veeboer een gevestigde landbouwer wordt. Er zijn nog tal rijke gebieden in Afrika waar men het wiel nog niet heeft aanvaard, maar de voorkeur geeft aan de sle de. Wie over Afrika schrijft, heeft, globaal genomen, een bevolking voor ogen, die van de hand in de tand leeft. Men werkt voor de di recte behoeften en niet voor lange re termyn. De reden is niet ver te zoeken. Zodra de man wat geld heeft komen zijn minder bevoor rechte broers en zusters, neven en nichten, ooms en tantes .meedelen". Dat is hij verplicht, omdat de stam geen ongelijkheid duldt. Deze en ontelbare andere zaken ple gen in bewogen pleidooien als van Drof. Voorhoeve en de heer Venloo te worden verzwegen. Men stelt het. stilzwijgend, voor alsof het gaat over toevallig wat in de ach terhoede geraakte Europeanen wier „achterstand" wel even in 'n paar jaar bijgespijkerd kan wor den. tenminste als de blanke we reld maar niet tegenwerkt. Maar zo eenvoudig is het niet. Het gaat trouwens niet om .achterstand" maar om eigen identiteit. De heer Venloo gebruikte wat grover geschut. Nu zal niemand beweren, dat de blanken altijd met de beste bedoelingen Afrikaanse grond hebben betreden, maar het is in strijd met de feiten zie o.m. het bovenstaande de blan ken zonder meer de schuld van de bestaande verschillen in de schoe nen te schuiven. Als ik de achter grond van de opvattingen van de heer Venloo goed begrijp, dan laat hy zich wat al te gemakkeiyk door kreten uit een bepaalde hoek mee slepen. Dat blykt ook uit het „ci taat" van Colijn. Ik ben er voor tweehonderd procent zeker van, dat Colijn nimmer gepleit heeft voor „domhouden van de mensen in In- dië zodat Nederland langer van ze zou kunnen profiteren". Als de heer Venloo mij deze woorden in de Handelingen van de Tweede Kamer kan aanwijzen, houd ik mij aanbevolen. De heer Venloo maakt m.i. een „schuiver" van Jewelste als hij zegt, dat ook Afrikanen, die het ge dragspatroon van de blanken vol ledig hebben overgenomen, worden „gediscrimineerd". Dit is, vrees ik, een regelrecht pleidooi voor brain drain". Onder „brain drain" ver staat men het „afromen" van de intellectuelen uit een bepaald land door een ander land, dat een ho gere beloning beschikbaar stelt. Zo zyn talryke Indiase en Pakistaan se artsen op financieel aantrekke lijke voorwaarden naar Engeland gelokt om daar de opengevallen plaatsen in te nemen van de Brit se dokters, die op hun beurt een hoger betaalde praktijk in Ameri ka of Canada hebben gevonden. Met Engeland als tussenstation profiteren de Amerikanen en Cana dezen op gezondheidsgebied van India en Pakistan. Amerikanen en Canadezen zijn gezond op kosten van een primitieve bevolking. Men kan nu over „apartheid/pa- ralelle ontwikkeling" denken hoe men wil, maar een van de gunstige facetten is, dat blank Zuid-Afrika geen medische hulp van gekleur- den aanvaardt. Ban toe-dokter» worden niet met hogere salarissen weggelokt naar blank milieu, ten koste van de Bantoe-bevolking. Voor die dokters is dat financieel niet zo leuk (de heer Venloo) noemt dat „discriminatie"), maar de gekleurde bevolking is ermee gediend. Hetzelfde doet zich trou wens op handelsgebied voor: géén geroutineerde blanke en Indiase handelslieden in de Bantoe-thuis landen, omdat de Bantoe-zaken mensen vooralsnog niet tegen die blanken en Indiërs zijn opgewas sen. Noem dat nu maar discrimina tie. ik geef de voorkeur aan de aanduiding: praktische maatrege len met een beschermend karakter. O. A. v. EMMEN Voorschoten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 25