Beschamend gemiddelde ran 4.78 VAMPIERS: SEX, DOOD ZONDER DE iLAGTANDEN Sartana met veel spanning en actie Films in Leiden en! fAN VULTINKS VOORNEMEN KOMT NIETS V BEZETTING VAN GEBOUW NIJMEEGSE UNIVERSITEIT Koerstips Prolongaties 'Naked England': meestal flauw namen, namen, namen. TERECHT •AG 17 MAART 1972 I0L Toen Hans Vultink bijna zes weken geleden in Utrecht [ederlands kampioen bandstoten werd met het voor zijn doen latige gemiddelde van 6.79, maakte hij meteen een eind aan b twijfel wie ons land bij het toernooi om het Europese kam- lioenschap in Mol zou vertegenwoordigen. Het had er even aar uitgezien dat Vultink, die deze maanden een overladen liljartprogramma heeft, voor de eer zou bedanken. Maar dat middelde prikkelde hem om toch de reis te aanvaarden. Daar zal ik laten zien dat ik een hoger moyenne kan spelen", zijn argumentatie. DufebeQle Munoz Müller VuM-ink W eingartner Waf flard1 Guyot Dielis Müller Dufetelle Vultink Munoz Guyot Waf flard Weingartner Diellis 200 8 62 Na t/wee ronden is de stand1 Uitslagen 200 31 34 162 31 28 200 35 34 101 35 27 96 17 18 5.76 200 17 47 11.76 116 27 16 4.29 200 27 54 7.40 193 39 50 4.94 200 39 32 5.12 99 13 47 7.61 200 13 62 15.38 22 8 10 2.76 200 8 62 25.00 ffelou, na de eerste dag van de iropese titelstrijd in de conferen- al van het in de Kempische bos- verscholen liggende Belgische udieoentrum voor kernenergie l er van dat voornemen nog s'terecht te zijn gekomen. Vul- had nederlagen geleden tegen r Westduitser Dieter Müller <200 181 in 35 beurten) en de Spaanse mpioen Alejandro Munoz (193— 39 beurten) en prijkte op de uglijst met het beschamende ge- iddelde van 4.78. Uc sta meer tegen mezelf te vech- Vultinks mismoedigde Bunentaar aan het eind van de lhouftf hem 20 teleurstellend verlopen rste dag. Aanvankelijk had hij de to; huid van zijn falen tegen Müller ïorpen op het materiaal. De Ne- triander klaagde over de wat van i normale gang van zaken afwij kende afslag van de banden. Inder daad had Vultink in de partij tegen de Berlijner opvallend vaak snijsto- ten over de breedte van de tafel met een te ruime marge gemist. Aanpassen Raymond Ceulemans, in het Bel gisch kampioenschap met een ge middeld van 12.55 door Eniel Waf- flard (kampioen met 15.88) en Ludo Dielis (tweede met 13.22) voor het eerst na tien jaar aan de kant gezet en nu als toeschouwer in Mol, had het voor biljartbouwer René Ga briels opgenomen. "Dat de banden misschien wat anders afslaan kon iedereen tijdens het inspelen bemer ken, Dan moet je je aanpassen." Maar dat was er voor Vultink niet bij. Hij had lang een voorsprong, variërend van 20 tot 40 punten, op Müller gehad, maar ging k.o. op het Wafflard Dielis Dufeteflle Munoz MüHler Guyot Weingartner Vultin/k pnt. gem. 19.04 16.00 lO T M 19 MAART openingstijden 10 -17en 19 -22 uur, zondags 10-T/uur, toegang f4,- eindschot (series van 34 en 22) van de Duitser, 's Avonds tegen Munoz, die eerder in een ook al slechte par- fan de Parijzenaar Roland Du fetelle had verloren, leek de Neder landse kampioen zich te gaan her stellen in zijn zesde beurt. Hij speel de toen volgens het boekje een serie 50 bijeen, maar was daarmee het eind van zijn latijn. De voorsprong ging weer verloren. Wel kwam Vultink tegen het eind nog keer terug en zelfs voor (189— 188 in 37 beurten), doch even later as Munoz toch eerder uit. Er zat voor Vultink, die voor dit toernooi slechts één partij had ge traind, niet anders op dan zich aan de woorden te houden, die hij voor het begin in Mol had uitgesproken: "Ik beschouw dit kampioenschap als training voor het wereldtoernooi in de individuele vijfkamp, dat begin april in Gent wordt gehouden. Als ik daar derde kan worden, derde van de wereld dus, ben ik dik tevreden". HANS VULTINK banden slaan anders al amsterdam (JT-biljetten aan NS-stations, NIJMEGEN De bezettingsactie van 150 Nijmeegse studenten van het curatorengebouw van de Nijmeegse I universiteit is gisteravond, om zes 1 uur beëindigd. Kort tevoren hadden de bezetters een brief gekregen van I het bestuur van de universiteit, waar- in deze meedeelde dat er redelijke voorwaarden bestaan voor het maken van propaganda op de universiteit 1 j en dat er niets is gebleken van on- I derdrukkende maatregelen. De stu- denten ageerden tegen te weinig mo gelijkheden om socialistische propa ganda te voeren en het feit dat er I maatregelen dreigden genomen te worden tegen de revolutionaire stu denten. DUINDIGT. 18 MAART - 2.30 UUR Londenprijs: Helios CH, Gert Jan, Godetia, Hardi Regina. Münchenprijs: Jacques Jimmy Boy Iliona Maryke, Jupiter D. Arnold Jan-prUs: Surprise. Liza Girl. Jolly Joker S. Afterthougt S. Mexico Cityprijs: Jungfrau, Ida Bel win, Jaspis du Bois, Jozina du Bois. Romeprijs: Flamingo Six, Quarte- ron II, Fait Hollandia, Caesar Julia H. Helsinkiprijs: Icecream, Gold Speed B, Jaguar. Harrovo. Lady LindellaprüsAtlas. Run Home S, Carlic, Astrologer. Tokioprijs: Jungfrau W, Irresisti ble, Ineke R, Izanto. StockholmprijsIcare Quick. Is tanbul, Goeam, Francisco. ADVERTENTIE 3T U M AL GEREDEN? LIDO/ CAMERA In een essay het januari-1963 nummer van tijdschrift Randstad gaat Ethel Portnoy-Kousbroek in op het ver- il van de Terugkeer van de ismpier. Destijds was de glorietijd de eerste Draoula-füms net jchter de rug, hun verschijning ileef niet eenmalig. Met een re- eimaat kwamen de vampier- en piezelfilms in steeds weer nieuwe orm terug en in volle filmtheaters len reden om stil te staan bij de n&lyse van Portnoy-Kousbroek. roor zo ver bekend, de enige van dit kaliber in het Nederlands taai- bied. "De twintigste eeuw, zo schrijft ze, wordt met een zeker recht de eeuw en dood genoemd. Andere eeuwen mogen eveneens rondge- klauterd hebben op de venusheu vel. aan het werkelijke bergbeklim men is pas in onze eeuw metiho- dish begonnen, ook al is de in ne vels gehulde top nog niet bereikt. De dood. de biologische keerzijde van sex, is in de laatste halve eeuw radicaal van aangezicht veranderd. Aan de ene kant zijn middelen ont wikkeld voor massale en doelbe wuste distributie ervan, en aan de andere kant wordt de aanblik van sterven en dode mensen zorgvul diger uit onze samenleving wegge werkt dan ooit te voren. Met het failliet van de grote re ligies is de houding tegenover de dood in iedeT geval rationeler ge worden. en de irrationele rest schijnt zijn weg te zoeken in door niemand werkelijk ernstig genomen mythes, waarin de archaïsche gedach.en- gang niet vrij is van een zekere hu mor. Het is of de mensen bewust van het onredelijke van de vraag: "waar is de overledene gebleven?" aan hun onderbewustzijn 'n sprook je vertellen: dubbele geruststelling het is maar een sprookje. Zowel de dood als de libido zijn verenigd in een enkel symbool, waarin spot en kippevel vermengd zyn: de vampier. Want al heeft een vampier grote tanden, het is een symbool dat niet kan bü'ten het stelt ons in staat van sex en dood, ontdaan van hun slagtanden, een aanschouwelijke voorstelling te maken LIDO/CAMERA Op het ogenblik zitten we dan weer midden in zo'n rage van griezelfilms, die volgens Portnoy- Kousbroek noodzakelijk zijn om de verhouding tussen de es sentie van de dood en het leven en het dagelijkse bestaan te herwaarderen. Voor diegenen, die nog mochten twijfelen moet alleen al de vertoning van twee vampierfilms, tezelfdertijd in twee Leidse theaters illustratief zijn. Belde films zijn afkomstig uit de griezelstal van Hammer Produc- en liggen in eikaars ver lengstuk. De dochters van Dracula (Lido) is gedateerd in de zeven tiende eeuw, de "Lusten van een rampier" (Camera) speelt rond ze verschillen daarom vooral ran toon. Gaat het er in Lido primitief en loedig aan toe. in Camera heeft de handeling een wat beschaafder ka rakter. Een essentieel verschil is het sexuele element. In de Dochters van Dracula is de manne lijke vampier duidelijk op de hete- Irosexuele toer, terwijl in de Lusten ran een (vrouwelijke) vampier ster ke lesbische elementen naar voren treden. Een ander verschil van niet te verwaarlozen belangrijkheid, is dat de vrouwelijke vampier van Camera in staat blijkt te zijn tot fcn romantische liefdesverhouding. novum dat helemaal in strijd t8 met de literatuur. Overeenkomsten De overeenkomsten tussen beide •ms zijn echter veel groter dan de verschillen. In de eerste plaats beide films opgenomen in het zelfde decor: rond het „Kasteel .ein". In „De dochters van Dracula (sic)" zien we de overgang van het geslacht Karnstein tot vampirisme en de ondergang van eerste vampier van het geslacht 'vergelijk Graaf Dracula). In "De wisten" gaat het om de reïncarna- di Van een doc^ter van Karnstein als vampier op een meisjes- ^tSCh°°1 de nodige sfachtoffers Afgaan op die historische lijn kan niet aan de indruk worden ontko men dat het Hammer productions er om te doen is van het geslacht Karnstein (na het uitputten van de mythe van Dracula) een nieuwe kapstok te maken voor griezelige kassuccessen. Zowel in Lido als in Camera over heerst 't sexuele element ln agressie ve vorm, die met geen goed fatsoen verfilmd zouden kunnen worden vertoond, wanneer het vergelijkende biologische bezigheden betrof. Tenslotte nog dit: net als de Dra- cula-films komen „De dochters" en "De lusten" niet los van een overdaad aan spookeffecten, die ko misch werken: dat is iets om na al dat bloed en sex blij mee te zijn: het is maar een sprookje. Sex in De lusten van een vampier (Camera): de griezel (rechts) en een slachtoffer: sex dood ontdoen hun slagtan- LUXOR Westerns zijn allang niet meer wat ze vroeger waren: hard, rokerig en ongecompliceerd Op zoek naar pakkender formules zijn er nieuwe elementen aan toe gevoegd. Zoals de stille, cynische humor. En wat de film die deze week in Luxor draait („Sartana") betreft, ook het betere hersenwerk. Sartana, uit de gelijknamige film, is een premiejager. Een man die op de sommen geld Jaagt, die staan op de hoofden van vogelvrij verklaarden. Sartana is bovenal oprecht; een zeldzame eigenschap in het oude Amerika (als Je de cowboyfilms mag geloven). Als dan ook ln een stadje een kapitale bankroof wordt gepleegd en alles erop duidt dat Sartana het brein achter deze overval is, wrijft het wilde westen de ogen uit. Sartana niet in de laatste plaats, want hij was het niet die zich verborg achter zijn gebruikelijke uitmonstering, be staande uit lange cape plus zwarte hoed. Maar wie was het wel? Er bestaat alle reden voor Sarta na om daarachter te willen ko men, want na deze bankroof staat er een uiterst aantrekkelijke los prijs op zijn corpus. Dood of le vend. Deze western kent dan ook twee soorten gevechten: die waarin hij de premiejagers die op hem afko men van zich afschudt, en die waarin Sartana op tal van moge lijke en onmogelijke manieren tientallen cowboys terzijde schuift (meestal zijn ze dan al dood) op zoek naar de pseurto ^artana. Hij komt er uiteindelijk achter wie dat is. Dan heeft de bioscoop bezoeker een weliswaar nogal on waarschijnlijke, maar toch wel spannende film achter de rug, vol actie en bovenmenselijke prestaties van ene Sartana. TRIANON Het theater aan de Breestraat brengt deze week voor de derde maal het toch wel een beetje belegen kassucces uit de vijftiger jaren. "Gejaagd door de wind". Nadat de film een facelift |j heeft ondergaan blijkt het produkt over de Amerikaanse burgeroorlog en de romance tussen een wel ar chaïsch aandoende Vivien Leigh en Clark Gable toch nog wel te pruimen. STUDIO Een heel ander genre spreidt het bovenste theater aan de Steenstraat ten toon. Pier Pao lo Pasolini staat bekend om zijn Marxistisch-mytische interpretatie van onder andere bijbelse thema's. Ditmaal werpt hij zich echter met vrolijke moed op Boccacio's pikan te Decamerone: zeer bezienswaar dig. REX Af en toe kun je om .Na ked England" best even lachen. En dat is" maar goed ook, want buiten die momenten valt er deze week in de Haarlemmerstraat bar weinig te genieten. De film gaat uit van de tegenstellingen en de over eenkomsten tusseh het "oude" en het hedendaagse Engeland. Dat le vert enerzijds de overbekende, obli gate plaatjes van mannen met bol hoeden en van fraai geüniformeer de militairen op, aan de andere kant een bloemlezing uit het ar senaal min of meer .verknipte'figu ren. Verknipt in elk geval naar het oordeel van de makers. Het ge sproken commentaar getuigt ten minste niet van veel begrip voor bijvoorbeeld homofielen, masochis ten etc. of voor randfiguren van de Britse maatschappij. Met het doen en laten van deze mensen wordt op soms zeer kleinburgerlijke, be krompen wijze de draak gestoken. Zelfs wie van mening is dat men dergelijke mensen niet au sérieux moet nemen, dat je best wat gek heid over ze kunt maken, zal aan 'Naked England" weinig plezier beleven. De grappen zijn daar te flauw voor, bovendien duurt vrij wel iedere passage van de film te lang. Maar, zoals gezegd, zo af en toe lij kit het wel eens even de goe de kant op te gaan. Dan valt er zelf wel eens iet- te lachen. Helaas duurt dit genoegen steeds inder daad maar heel even. Daarna zakt "Naked England" weer terug, naar het oude, bedenkelijke peil. Voor de liefhebbers: de film ls hier en daar gestoffeerd met het nodige al dan niet appetijtelijke bloot. Engeland zelf had men be ter aangekleed kunnen laten. De onverbiddelijke topper in Frankrijk is "The aristocats", de Walt Disney-film, in Neder land uitgebracht door City Film. In elf weken hebben meer dan een miljoen Fransen de film gezien om precies te zijn 1.140.191. Ook in ons land doet deze poezenfilm het uitstekend, vooral kinderen zijn er dol op. Jerry Lewis Deze maand zal in Parijs aan de boulevard Saint Jacques het Jerry Lewis-theater worden ge opend. ondergebracht in het nieuwe grootste hotel van Frankrijk 850 kamers Deze bioscoop is de eerste van 'n reeks theaters die de maat schappij van Lewis in Europa zal bouwen. Het theater heeft 'n capaciteit van 200 zitplaatsen en is uitgerust met de modernste teohnische installatie die op de internationale markt te koop is. De ingang van het Lewis-thea ter is gelijkvloers, naast de Galerie Marchande waar de meeste grote handelshuizen zijn vertegenwoordigd. Hier is een voor Parijs nieuw uitgaanscen trum ontstaan met twee restau rants. bars etc. Jerry Lewis zal het theater zelf openen. Peter en Glenda John Schlesingers „Sunday, bloody Sunday" (United Ar tists) is door de Society of Film and Television Arts gekozen tot de beste film in Engeland van het Jaar 1971. De film is met vijf onderscheidingen bekroond. Niet alleen werd de film geko zen tot "de film van het Jaar", Peter Finch en Glenda Jack9on worden genoemd als de beste acteur en actrice. Schlesinger, als de beste regisseur, terwijl Richard Marden een onder scheiding kreeg voor zijn scena rio. Jackie Stewart De bekende auto-coureur Jac kie Stewart zal de hoofdrol spe len in de film 'The hands are still now", waarvoor het scena rio is geschreven door Alistair Mac Lean De opnamen zullen in november beginnen. Voor de produktie heeft Mac Lean een eigen maatschappij opgericht, de Alcelle Productions. Het budget voor "The hands are still now" is begroot op ruim 1 miljoen pond. Katherine Maggie Smith (38) heeft de titelrol in 'Travels with my aunt" overgenomen van Kathe rine Hepburn. Ondanks drasti sche wijzigingen ln het script, is Katherine het er nog steeds niet mee eens. De opnamen voor de film, gebaseerd op een roman, van Graham Greene, zullen me dio maart in Spanje beginnen. Belmondo Jean-Paul Belmondo, momen teel werkend aan de nieuwe film van Claude Chabrol "Le plege loup" zal de rol van een ge vaarlijke supersnelle pistool- schutter spelen in een film van José Giovanni. La Schoumoude. De film speelt vóór, ln en na de tweede wereld met als thema de vriendschap tot in de dood tussen twee mannen. Bel mondo riskeert alles om zijn "oopain" te redden. Annie Girandot Annie Girardot heeft gete kend voor de hoofdrol in de film van Serge Korber Les feux de la chandeleur Het scenario is ontleend aan een boek van Ca therine Pay san. Voor de andere rollen zijn aangetrokken: Jean Rochefort. Bernard Fresson en Jean Bouise. Michel Bouquet Michel Bouquet ("Juste avant la nuit". Columbia) is bijzon der aktief. In België werkt hij aan de film "Malpertuis" van Harry Kumel, terug in Parijs wacht hem een hoofdrol ln een film van Pierre Koralnik: La sainte familie. Daarna zal hij zich moeten prepareren voor een belangrijke rol in "L'Attentat" van Yves Boisset. En bovendien heeft hij getekend voor een hoofdrol in Yannich Andrei's: "Entre la peur et la mort". Bert Haanstra mi-documentalre van Bert Haanstra "De stem van het water" loopt al twee weken met succes m de Engelse bio scopen. Het ls een verkorte ver sie 58 minuten - met Engels gesproken commentaar en en kele dialogen ln het Nederlands In "Cinema today" wordt de film bijzonder aanbevolen voor een programma voor het gehele gezin en voor sohoolvoorstellin gen. De reces-cnte Marjorle Bil bow prijst ln haar kritiek Haanstras talent om zon der sentimentaliteit toch de pa thos en de humor van het dage lijks leven ln zijn film weer te geven. Wat Nederland betrof:. Haanstras Bij de beesten af. een "dierlijke visie" in alle- mansfeer. komt tegen kerst mis in de bioscopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 21