,Ik wil natuurlijk zijn, dat
is moeilijk'
Johnson
Glory
iapijtreiniger
nu met gratis
bus Ontdekker.
4§°kado!
Die schulden verdwijnen
...e/7 gisteren i
Corrie Brokken over haar eigen shows:
TV morgen]
DONDERDAG 16 MAART 1973
RADIO - TV - KUNST
tevoren niets van een interview af",
jegt ze. René Slaaswijk wel, waar
mee dat probleem weer is opgelost,
pe ook aanwezige fotograaf keert
fcfiter onverricbterzake huiswaarts.
Op een fotograaf heb ik niet gere-
1 (end. Ik maak er een principezaak
dat ik moet weten wanneer ik
gefotografeerd wordt. Ik ben er nu
niet op gekleed. Bovendien zie ik er
ievf reel te moe uit".
an fchtgenoot Sleeswijk beaamt het
ij irincipe.
ie po Door
'"5 Yvonne Parre
In de Nederlandse show-business liggen de vedetten niet
voor het oprapen. Glamour is een woord dat in het relative-
ogsvermogen van ons moeilijk is'in te passen. En als we dan
in vedette hebben, dan zitten we aan te hikken tegen de
allures die daarmee gepaard gaan. Interviews met de Brabantse
igeres Corry Brokken mondden veelvuldig uit in meerdere
sneden die van René Sleeswijks echtgenote een overtrokken
lereserveerd, hooghartig en weinig mededeelzaam beeld gaven,
brry blijkt verrast. „Ik wist van thuis. Het is een tv-show. dus Je
lorry later als we zijn afgezakt
aar haar kleedkamer: „Niemand is
mee gediend een foto van mij te
ien, zoals ik eigenlijk niet ben. Ik
ieb er mee geleerd. In het begin
mijn carrière was ik niet zo
ieskeurig als nu. Toen liet ik mij
esioods met krulspelden fotografe-
Vilt u niet dat het beeld dat het
ubliek van u heeft als vrouw met
amour-entourage wordt aangetast?
jk geloof, dat dat dat beeld niet
jveel verschilt van de werkelijk-
ieid. Ik zie er privé beslist niet veel
des aders uit dan in de show. Maar
etro edere vrouw wil zo voordelig moge-
op de foto. Dat is logisch. Ik
net als iedere vrouw nu een-
gd mal zo mijn uren dat ik er minder
uordelig uitzie",
j Kleedkamer
pl chtgenoot Sleeswijk volgt het in-
j iikrview op een bank ip de kleedka
mer. Af en toe treedt hij op om za-
die Corry zegt, te verduidelij-
nat*n of een vaktechnische toelich-
ig te geven.
Pt zij enig idee hoe het publiek
r ziet en hoe er over haar per-
lon wordt gedacht?
[k weet het niet. Dat moet u aan
publiek vragen. Uit de reacties
lijkt dat men mij een aardig mens
indt, dat goed kan zingen, er mooi
ilziet. Op méér stel ik ook geen
rijs. Ik heb zelf niet gevraagd om
en glamour-entourage. Ik kan mjj
oorstcllen dat ik bij u en uw colle-
a's overkom als gekunsteld. Dat
«doel ik niet zo. Ik wil naturel
ijn, in mijn manier van doen, hoe
er uitzie. Dat valt niet mee".
Je bent bij interviews altijd enigs-
ins gespannen. Het is niet eenvou-
lig om de juiste woorden te vinden
oor de dingen die je wilt zeggen
o de manier waarop je ze wilt
I iggen".
M. laar uw shows hebben toch niet
neegeholpen het publiek te verlos-
en van het glamour-idee dat men
u heeft.
Wat bedoelt u"?
Jw shows van dit seizoen spelen
loch in een candlelight-sfeer en ook
Je nachtclubsfeer van andere shows
lebben toch wel iets met glamour
e maken?
Knus
Dat vind ik bij de shows van dit
Jaar nu juist niet. Wat de vorige
betreft heeft u wel gelijk,
daar de shows van dit seizoen zijn
gezellig. Natuurlijk niet zo als
kunt er geen houterige toestand
van maken. Nee, ik vind deze shows
alleen maar gezellig. Daar houd ik
van. Thuis ook".
Welke leeftijdsgroep ademt die sfeer
gretig in? f
„Niet van die hele jonge mensen
natuurlijk. Maar dat heb ik in mijn
hele carrière niet gehad."
Sleeswijk: „Onder het publiek tot
25 Jaar zitten weinig bewonderaars."
Conry: „Privé heb ik de neiging
eerder met de Jongeren mee te
doen.
Niet dat ik het zelf zou ambiëren.
Ik kan mij niet laten verleiden
plotseling op hip over te gaan".
Popmuziek is vaak ook geëngageer
de muziek. Slaat terug op dingen,
die in onze maatschappij scheef zit
ten. Zou u dat wel voor het voet
licht kunnen bremgen?
„Eb- zijn mij vaak zulke teksten
aangeboden. Met een boodschap
dus. Maar ik zie er niets in. Muziek
is voor mij entertainment. Ik moet
de mensen amuseren en ik heb er
geen behoefte aan om mijn beden
kingen of meningen uit te schreeu
wen voor de microfoon. Ik heb wel
een mening, maar die gaat niemand
wat aan. Nee, met die meningzegge
rij in het openbaar ga ik niet mee."
De antwoorden rollen er tot nu toe
zonder enige emotie uit. Pas als er
over de vaderlandse show-business
wordt gesproken en over de wijze
waarop wij Nederlanders kleinerend
over onze prestaties in deze spre
ken, komt er enige verontwaardi
ging in haar stem.
Onzin
„Show-business met kleine letters in
ons land? Onzin, dat is nou typisch
Nederlands om zo te spreken over
eigen prestaties. We doen hier toch
ontzettend veel. Neem nou alleen
mijn man maar. Ai die produktles,
het waren toch allemaal prestaties
van formaat. Nu weer „Promises,
promises" met Gerard Cox als een
nieuw musical-talent. Nee, dat zijn
de zeuren die dat zeggen. Ik heb I
het geluk gehad overal te kunnen
rondkijken. We hoeven ons echt
niet te schamen. Maar ja, de Duit
sers en Amerikanen zijn chauvinis
tischer".
Sterren worden in het buitenland
gekoesterd ais sterren. Heeft u bij
voorbeeld aan de consequenties
daarvan in Duitsland wèl toegege
ven?
„Nee, ook niet. Ik kan dat niet. Dat
strookt niet met mijn mentaliteit.
Daarvoor ben ik teveel Nederlander.
In die zin relativeer ik ook. Kritie
ken lees ik ook niet. Ik weet dat ik
altijd erg hard werk om iets zo
goed mogelijk te doen. Als iemand
mij dan de grond inschrijft, dan
kan ik daar niet tegen. Dat trek ik
me aan. Daarom lees ik het niet.
Slees wel. Hij leest ze en als de
kritiek rechtvaardig is, houdt hij er
rekening mee bij de volgende stap
in mijn carrière".
Lovend
E)n als er lovend over „La Brokken"
wordt geschreven?
„Dan vind ik ze toch om te lachen.
Dat komt mij zóver (duidelijk
handgebaar van mond naar de
grond) de keel uit. Ik raak er niet
door geïmponeerd. Dat klinkt mis
schien gek. Maar daarvoor heb ik
niet de juiste mentaliteit. Dan moet
je grenzeloze ijdelheM hebben, een
geldingsdrang. Talent ook natuur
lijk".
U heeft die eigenschappen niet?
„Ik ben wel ij del, zoals iedere
vrouw ijdel is. Maar ik zie alles be
trekkelijk. Ik zing graag, dat is be
langrijk".
Waarom houdt u privézaken en uw
carrière zo streng gescheiden?
„Ik probeer het. Ik wil een klein
stukje voor mezelf houden. Maar
nogmaals, ik verschil privé echt
ndet zoveel met de manier waarop
CoTrie Brokken met een van
haar gasten. Ted de Braak.
ik in mijn vak handel. Privé ben ik I
wat impulsiever, spontaner dan ik
bij de mensen overkom. Ik ben voor
mezelf nooit zo'n public relationsfi-
guur geweest. Dat realiseer ik mij
wel".
Dorus vrienden twijfelen niet:
DEN HAAG Toen Tom Man-
ders (beter bekend als „Dorus")
overleed liet hij zijn weduwe
Ennie achter met een met schul
den beladen erfenis. Dorus' vrien
den proberen daar nu iets aan te
doen.
Ze zetten alles op alles om de
schulden uit Manders' artistieke er
fenis weg te werken. Daarom staat
nu op de Damesbeurs in Enschede
een T-Pord uit 1925 te koop: „De
Hoestbui op wielen".
Een van die vrienden, die als stu
wende kracht orde op zaken wil
stellen, is de Haagse reclameman
Ed Lelie. Hij kende Manders al van
1939, toen die nog zijn atelier had
in de Pieterstraat in Den Haag en
als reclameschilder daar op de Ge
dempte Gracht zat. En van later,
toen ze samen decors aan het bou
wen waren op de Nieuwe Achter
gracht in Amsterdam, vlak bij Car
ré. zodat Circus Strassburger een
trouwe afnemer was.
Na de verbijstering over het plotse
linge „een half uur voor hij
stierf zeiden ze van het ziekenhuis
door de telefoon dat het goed ging"
stond hij voor de wrange zake
lijkheid.
„Bij de eerste aanblik dachten we:
hoe kom je daar in hemelsnaam
ooit doorheen!"
Dat was toen ze na de dood van
Dorus (terwijl ze nog niet pre
cies wisten hoe het allemaal zat
metpolissen van de verzekering era
met hypotheken)in zijn Rotter-
Naast deze krachtige en snelle tapijtreiniger krijgt
u tijdelijk de handige Johnson Ontvlekker gratis
voor probleemgevallen zoals b.v. olie-, vet- en
sausvlekken en zelfs teervlekken.
Verwijdert alle vlekken.
Laat nooit kringen achter.
Voor kleding, stoffering, tapijt, etc.
damse veste gingen grasduinen.
Tienduizend Dorusjes van plastic
lagen daar, geketend aan een sleu
telhangertje, duizenden en duizen
den ansichtkaarten, waarop kleuters
in zes variaties .bij Dorus op
schoot" dreumessen.
Tienduizend exemplaren van zijn
laatste succes LP „Er zit een vogel
nestje in m'n kop", waarvoor d'e lei
bij Phonogram nog moet worden
schoongeveegd, waren nog ndet ver
kocht.
„Hij was een groot artiest", zegt Ed
Lelie, „en hoe leven die? Als die
een idee krijgen zien ze het succes,
dan hebben ze de winst al in de
zak en dan moet alles nog begin
nen".
Plannen
Er stonden nog 22 zaalvoorstellin
gen op de agenda, er waren plan
nen voor vier televisie-uitzendingen,
waarvan voor de eerste al een boel
voorbereidend filmwerk was gedaan.
Dat alles plus dat warenhuis aan
voor een deel nog niet afgerekende
spullen deden de toestand er finan
cieel nogal hopeloos uitzien.
Nu we veertien dagen verder zijn is
de wanhoop van Lelie en de andere
vrienden in optimisme verkeerd:
„Ik twijfel er geen moment aan:
die schulden gaan weg. Dat weet ik
gewoon!"
Omdat er zoveel mensen zijn, die
willen helpen. Dorus' artistieke er
fenis te kopen en te verkopen. Al
was het alleen maar uit piëteit om
dat ze...altijd zo gelachen hebben!
„Hij was ook een goede stuntman
en onwaarschijnlijk populair. Als
hij maar even op een supermarkt
ging staan vlogen die platen weg".
Zestigduizend zijn er al verkocht en
die laatste tienduizend gaan ook.
Op de Enschedese Damesbeurs is j
het allemaal te koop. Het moet weg.
„Vlug, klaar, afmaken, geen verdere
is het devies.
De legendarische „Hoestbui" is dan
het klapstuk in deze bliksemver-
koop, die de financiële oneffenhe
den moet glad trekken. „Prima in
de lak. Een hobbyman moet er een
weekje aan sleutelen en hij rijdt I
weer als vanouds".
Rond de achtduizend gulden was
het hoogste bod tot nu. De mensen
achter de verkoop hebben een hoger
bedrag in het hoofd .En dat komt
er in elk geval uit.
NEDERLAND
6.45
6.55
7.05
7.10
8.00
8.21
9.15
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Calimero. Tekenfilm (TROS)
Op losse groeven: licht grammofoonplaten pro
gramma met de Nederlands Top 5 (TROS
Journaal (NOS)
De onverschrokkenen. TV-film (TROS)
En Publicmuzikale show rond Frida Boe cara
(TROS)
Vrienden in hoger sferen. TV-film (TROS)
Oordeel, vooroordeel. veroordelen? TV-serle
over een aantal etnische minderheden in Neder
land (3) (IKOR/CVK)
Journaal (NOS)
I
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Zolder 9. Programma voor de jeugd (EVANG.
OMROEP)
Koorzang (E.O.)
Nader bekeken (E.O.)
Journaal (NOS)
Berichten uit de samenleving (VPRO)
We faw down. Film met Laurel en Hardy (VPRO)
Namensde kinderen van de Pijp. Documen
taire film (VPRO)
Programma over oude en nieuwe spelling (VPRO)
Ter visie: parlementair en politiek weekoverzicht
(NOS)
Journaal (NOS)
Soms doe ik een beetje grinni
ken om de NCRV. We zien een
gezin al zijn feilen blootleggen
tegenover een miljoenenpubliek
(voor zover dat althans niet
naar de aardige film break
fast at tiffany's" keek). Vader
Frans zegt: „Ik kan mijn ge
voelens niet in een etalage leg
gen, maar doet dat vervolgens
toch trouwhartig. Miep, zijn
vrouw, verklaart dat zij zich
door Frans verwaarloosd voelt
en de langharige kinderen zeg
gen op een gegeven moment:
„Wat moet er dan van ons te
rechtkomen?" kortom, we
mochten alle spanningen tus
sen deze mensen aanhoren van
de NCRV, maar toen moeder
Miep een keer „Hè, verdomme"
zei. bleek „verdomme" te zijn
weggeretoucheerd. Want er zijn
grenzen voor de NCRV.
Soms moet ik ook een beetje
grinniken om Studio Sport
Gisteren kregen Albert Heijn
en Shell een onbetaalbare re
clamespot door de reclame die
in Studio Sport gemaakt werd
voor „Sport en spel", een boek
dat ten dele ten bate van het
NOC en de Sportfederatie zal
worden verkocht. Eten riks per
boek, met een garantie van een
miljoen. De meneer van Albert
Heijn zei het eerlijk: de eerste
vraag die we ons gesteld heb
ben was: past het in- onze
commerciële promotie? Het
antwoord was: ja. Daarom
klonk de vraag van Studio
Sport, „U denkt niet dat sport
en commercie elkaar zullen
bijten", nogal naïef. Ze beten
elkaar niet, ze aaiden elkaar.
Ik heb gisteren ook hartstoch
telijk moeten grinniken om
„Stemmen", het tv-spel van
een half uur van Wim T.
Schippers, uitgezonden in .Ei
gentijds" Schippers (bekend
van „Hoepla" en „Frd Ha-
ché") werd aangekondigd als
beeldend kunstenaar. Achter
zijn naam in het Amsterdams
telefoonboek staat: ,.A-dynami
sche werken". Insiders is het
bekend dat hij al Jaren aan
een boek schrijft.
Dit korte tv-spel wees op ta
lent in de schrijf richting, zon
der dat ik erop durf zweren
dat er ook sprake was van een
a-dynamisch werk. In feite was
.Stemmen" een verwezenlijking
van wat „Fred Haché" had
moeten worden. We zagen
mensen in een soort dwangsi
tuatie bijeen, met als regelma
tige afwisseling een kleiner of
groter „buitengebeuren" dat de
monotonie van die bijeenkomst
verbrak. Een moderne pianist
die paniek zaaide, een piano
stemmer, een lamp die omlaag
donderde, de piano die uit el
kaar viel dat waren de gro
tere rampen.
Het breken van een parelket
ting, het stukvallen van een
vaas, het kopje thee over ie
mands broek, vormden de klei
nere gebeurtenisjes die even
het geroezemoes onderbraken.
Dat geroezemoes, waarbij Je
slechts flarden verstond, (het
moet razend moeilijk geweest
zijn dat goed op te nemen, de
regie van Wim van der Linden
en Gied Jaspars was van een
grote perfectie), was op zich
zelf al erg mooi, met klein
maar fraai stil spel van Ina
Faassen, Elisabeth Andersen en
vele anderen, waarbij het vi
suele effect nog vergroot werd
doordat de hoofden vaak laag,
soms slechts half in beeld wer
den genomen, waardoor het
roezemoezige ook nog in beeld
leek te zijn gebracht.
Mijn vrouw deed het aan haar
kindertijd denken, aan een
verjaardag waarbij zij het
liefst onder de tafel kroop om
al die stemmen over haar heen
te laten gaan, zonder dat ze ze
begreep of zelfs maar aanhoor
de. In zijn totaal heb ik erg
van het stuk genoten.
NICO SCHEEPMAKER
Frida Boccara krijgt vanavond
bij de TROS een eigen tv-show.
Om 21.15 uur op Nederland I is
zij te zien in haar ,,En public
De in Casa-Blanca geboren Frida
zingt een Nederlands liedje, de i
vertaling van ,Rour vixtre ensem- j
ble". Ze heeft zich behoorlijk
moeten inspannen om de Neder- j
landse tekst erin te krijgen. Frida
Boccara haar grootste hits wer- j
den Cent mille chansons" en ,Un I
jour un enfant", treedt graag in
Nederland op. Ze zegt: ..Wanneer
iemand uit dit land me vraagt,
zeg ik direct ja en denk dan pas
aan zaken". Een van haar gasten
is vanavond Martine Bijl.
7.07 (S) Klassieke muziek (gr). (7.30
Nieuws; 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overwe
ging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De
beste plaat voor uw stereokop.
(10.30-10.32 Nlexiws). 11.00 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S)
Van Twaalf tot twee. 12.22 Wy van
het land; 12J26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41-12.50 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Interlokaal op vrijdag:
zending. 17.10 (S) Metropole-orkest
17.25 Voor de kinderen. 17.30 Nieuws.
17.32 (S) Echo. 18.00 (S) Licht en
semble met zangsollsten. 18.30
Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning
18.58 Marktberichten. 19.00 (S) Jacht
op jong talent. 19.40 Vastenmeditatie.
20.00 verzoekplatenprogramma. 22.00
(S) Voetlicht op: kabaret. show en
musical 1 22.25 Overweging. 22.30
Nieuws. 22.38 Den Haag vandaag.
22.50 (S) Goal! (6port)program-
ma met veel muziek. 23.55 Nieuws.
Hilv. II. 298 m en FM-kanalen. 7.00
AVRO. 12.00 NOS. 13.11 VARA. 13.25
NOS. 14.55 E. O. 16.00 VPRO. 20.30
NOS. >1.0(1 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 Dag met een gaatje: lichte
grammofoonmuzlek met om 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal en om
8.30 De Groenteman. 9.00 (S) En
gels-Amerikaanse orkestwerken (gr).
9.35 Waterstanden. 9.40 Koor van het
Edith Steln College uit Den Haag:
klassieke liederen. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen-
(11.00-11.02 Nieuws) 11.30 Reisin
drukken uit Nepal. 11.55 Beursberich
ten. 12.00 Blik op de wereld: Infor
matief programma. 12.30 Overheids
voorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 (S) Licht instrumen
taal trio. 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. 13.i; Actuali
teiten. 13.25 Toerismo: toeristische
informatie uit binnen- en buiten
land. 13.50 (S) Promenade-Matinee.
14.25 Informatie en muziek uit de
Bondsrepubliek. 14 55 Radiomagazine
met gewijde muziek, lezingen en een
korte overdenking. 16.00 lichte mu
ziek. reportages, lntervleuws, com
mentaren. berichten en telefonische
reacties. (Om 16.00 Nieuws. 17.55 Me
dedelingen. 18.00-18.10 Nieuws. 18.20-
18.30 Uitzending van D"66. 20.00-20.05
Nieuws) 20.30 (S) Muziek uit de Ba
rok (opn.) 21.00 (S) Radio Filharmo
nisch Orkest met solist 22.30 Het Op
roer Kraalt: rebelse liedjes. 22.55 Me
dedelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Ao-
I tualiteiten. 23.20 Moderne orgelmu
ziek. 23.55 Nieuws.
I Hilv III 240 m en FM-kanalen. 7.00
I NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO. 14.00
NOS.
9.00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwener
Show. 10.00 Nieuws. 10.03 De Eddy
Becker Show. 11.00 Nieuws. 11.03 De
Vincent van Engelen Show. 12.00
Nieuws. 12.03 The Joe- Blow Show.
13.00 Nieuws. 13.03 Fellx Meurdera
Show. 14.00 Nieuws. 14.03 De Herman
Stok Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Hugo
van Gelderen Show. 16.00 nieuws.
16.03 Top-30 (17.00 Nieuws.)
Draadomroep (over de 4e UJn) Vrij
dag 17 maart van 18-20 nur.
Giovanni Pergolesl. Concert voor
fluit, strijkorkest en basso ctlnuo
in G gr. t. Allegro splritos Burghard
Schaeffer, fluit; Norddults Kameror
kest o.l. v. Mathleu Lange.
Baldassare Galuppl, „II Filosofo dl
Campagna", Anna Moffo, Elena Rlz-
zierl, sopraan: Florlndo Andreolll. te
nor; Mario Petri, Rolando Paneral,
bas; Instrumentale Groep van het
Collegium Muslcum Italicum; Solis
ten: I Virtuosi dl Roma; Romeo Oll-
vlerl, clavecymbel; Dirigent: Renato
Fasano.
Francesco Gemlnianl, Concerto grosso
ln Bes gr. t. op 7 nr. 6, I Musici.
Domenclo Clmarosa, „II Maestro dl
Cappella", Intermezzo glocoso, Fer
nando Corena. bas; Orkest van het
Royal Opera House Covent Garden;
Dirigent: Argeo Quadrl.
Nederland I
NOS/NOT: 10.4&—11.35 Schooltele
visie. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjes
krant. NOS: 18.55 (K) Journ. NCRV:
19,05 Hosea: Musical van Het Leger
des Hells (hoogtepunten) 19.28 (K)
De Jonkvrouw van Avignon. TV-feull-
leton. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV:
20.21 Hier en Nu: actualiteitenrubriek
20.35 (K) Hoofd en hart, gefilmd TV-
spel (dl. 1) 21.20 Farce Majeure, sati
risch programma. 21.45 (K) Ander
Nieuws. NOS: 22.45 (K) Journ. TE-
LEAC: 22.5023.20 Speelwijze les 2.