ÏJONG LABEL BRENGT FIJNE PLATEN
r(^y)vandaaa... i
Steve
Miller
over
tv
pers
en
pop
Leidse popgroep Axis goed voor elpee
4
...en gisteren l
TV morgen]
7 MAART 1972
RADIO - TV - KUNST
Michael Chapman, de Engel
se zanger-gitarist die in Neder-
o.a. hekend werd door zijn
eti\optreden in VPRO-picnic.
Harvest is één van de Engelse
progressieve labels, in het leven
geroepen door de grote platen
maatschappijen, die merkten dat
ze langzamerhand het contact met
de nieuwe lichting popmusici en
popfans aan het verliezen waren
Daardoor ontstonden labels als De-
ram. Vertigo en Harvest, die de
artiesten een grotere muzikale
vrijheid en meer persoonlijk con
tact gaven dan bij de oude labels
het geval was. Nu zijn het niet-
direct charitatieve instellingen,
maar er is toch in de praktijk wel
veel meer mogelijk dan vroeger.
Eén van de opvallendste labels in
deze categorie is het door EMI in
het leven geroepen Harvest label,
een keur aan jonge Engelse
musici herbergt, waarvan we een
groot aantal al in ons eigen landje
hebben kunnen beluisteren via de
door Mojo georganiseerde toer-
)oor Robert Briel
ook de uit Gro
ningen afkomstige formatie Solu
tion tot het artiesten-rooster is toe
getreden, wordt het hoog tijd eens
aandacht aan de producties van
Harvest te besteden.
Allereerst natuurlijk de plaat
van Solution, hun tweede alweer,
die onder de titel "Divergence"
de wereld in gaat (Harvest 5C056.
24541). De plaat is opgenomen in
Bovema's nieuwe 16-track studio,
de modernste in ons land, onder
leiding van John Schuursma. En
Willem Ennes op piano en orgel,
Tom Barlage op alle mogeüjke
saxen, Guus Willems op bas en
Stembanden en tenslotte Hans Wa
terman achter het drumstel heb
ben goed hun best gedaan. Het is
een uitstekende plaat geworden,
die soms wat aan de Soft Machi
ne doet denken. De overwegend-
instrumentale klanken doen overi
gens meer aan jazz dan aan pop
denken, zonder echter zuiver in
tellectualistisch te worden. Mooi
werk, dat internationale waarde
ring verdient, want we brengen
niet alleen een Shockin' Blue
voort.
Over naar het Engelse repertoi
re van Harvest en om meteen
maar bij het beste te beginnen: de
nieuwe langspeler van Soutern
Comfort, rou al weer enige tijd
werkzaam zonder Ian Matthews.
Hun tweede product staat weer vol
met "longhair country music", zo
als dat heet, voornamelijk afkom
stig uit de pennen van de jongens
zelf. De groep staat op het ogen
blik in de belangstelling met him
uitvoering van Cat Stevens' "Mor
ning Has Broken", maar dat vin
den we helaas niet terug op deze
plaat. Dat mag echter niet deren,
want het is voor mij hun beste al
bum tot nu toe met Gordon Hunt
ley's uitstekende steel gitaar spel.
SHVL 799." Wrecked Again" is
Michael Chapman's laatste plaat
(SHVL 798). Chapman is ook al
geen onbekende in ons landje, na
zaal- en televisie optredens. Vooral
zijn "Fennario" is een uitspringer
en met deze plaat heeft hij met
succes bewezen dat hij niet alleen
maar een folk-zanger is.
Chicago Climax is de voortzet
ting van de Chicago Climax Blues
Band, maar ondanks die naams
verandering maken ze nog steeds,
overigens puike, gezellige witte
blues. Hun vierde plaat alweer,
dus het schijnt aan te slaan.
("Tightly Knit", SHSP 4015).
Barclay James Harvest is ook een
formatie die al een aantal lang-
spelers op z'n naam heeft staan,
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Dier en Vriend (NCEV)
7.28 De Jonkvrouw van Avignon. TV-feuilleton (NCRV) ij
8.00 Journaal (NOS)
8.21 Eenmaal Andermaal (NCRV)
9.45 Hier en nu (NCRVl
10.25 Emmeloords Chr. Mannenkoor (NCRV)
10.35 Uitzending Stichting Socutera
10.50 Journaal (NOS)
10.55 Weekoverzicht en informatie schooltelevisie (NOS)
10.58 Graven naar het verleden. Herhaling les (Teleac)
NEDERLAND II
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Volgende patiënt. TV-serie (VARA)
7.30 Tik Tak Tor: vraag en antwoordspelletje (VARA)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Kom maar binnen. TV-serie (VARA)
8.45 PéPé le Moko. Speelfüm uit 1936 (VARA)
10.15 Simon Carmiggelt leest voor uit eigen werk
(VARA)
10.20 Achter het nieuws (VARA)
11.00 Journaal (NOS)
11.05 Den Haag vandaag (NOS)
11.10 Beton. Herhaling les 6 (Teleac)
zonder in ons land enige aandacht
te trekken. En dat dit niet zo te
verwonderen, want hun muziek
heeft de neiging nogal pompeus te
zijn. ("And Other Short Stories"
SHVL 794)
Fomerly Fat Harry daarentegen
maakt heel aardige muziek, heel
losjes zonder uit elkaar te ramme
len. Er hangt een informele sfeer
rond deze plaat die heel verfris
send aandoet tussen alle theatrale
producten van vandaag de dag
SHSP 4016).
Tenslotte is er nog de laatste
plaat van East of Eden, "New
Leaf", (SHVL 796) met nogal op
wekkende folksy-achtige muziek,
waarbij vooral het elektrische vi-
oolwerk op de voorgrond treedt.
Verpakt in een sensuele hoes is dit
een aanbevolen plaat.
ROBERT BRIEL.
De Amerikaanse zanger, gita
rist en bandleider Steve Miller
was onlangs enige dagen in ons
land. Hij gaf hier een concert
in de Amsterdamse muziektem
pel, het Concertgebouw. Dit ge
beuren werd met nogal ge
mengde gevoelens ontvangen:
de geluidsinstallatie werkte niet
zo goed, waardoor een groot ge
deelte van het gebodene aan het
2 publiek voorbij ging. Daarnaast
gaf hij ook een concert in het
Bussumse Concordia - theater,
wat door de VPRO-televisie
mojwerd opgenomen voor uitzen-
vc*|ding op donderdag a-s. Ook dit
optreden was niet zo bevredi
gend, wan het publiek reageerde
nogal lauw. We spraken met
Steve Miller over $eze opnamen
en enkele andere Zaken.
„Ja, het publiek was niet
thousiast. Maar ik geloof dat dat
voornamelijk lag aan het feit dat
we in een TV-studio speelden.
Door komt memand zo goed los.
Maar het is goed dat we hier zo'n
televisieprogramma kunnen ma
ken. In de Verenigde Staten krij-
•egen we niet zomaar een heel pro-
gramma. Daar zijn ze niet in ons
Het is allemaal veel
te commercieel, die televisie daar,
hi zonder smaak en met veel cen-
Het enige goede TV-station
dat ik ken is KQED in San Fran-
sisco, eigendom van de Public
Broadcasting, een niet commerciële
organisatie die met vrijwillige bjj-
dl diagen van de luisteraars en kijkers
een aantal tv-stations exploiteert".
Steve is goed thuis in San
Francisco, want hij vertoeft er al
sinds 1966, toen hij naar
aan de westkust vertrok om
daar zijn muzikale geluk te be
proeven. Die komst legde hem
geen windeieren, want de Steve
Miller Band werd naast de Jef-
ferson Airplane, de Grateful
get Dead en Quicksilver één van de
grote muzikale attracties van San
Francisco. Hoewel zijn muziek op
een vergelijkbaar peil met deze
andere West Coast groepen staat,
heeft hij toch nooit dezelfde
graad van populariteit bereikt als.
deze groepen. Waaraan schrijft
Steve dit toe? „Wel, wij zijn niet
zo commercieel, wij slaan ons zelf
niet zo op de borst, wij adverte
ren onszelf niet zoveel.
Toen de hele San Fransisco sce
ne opkwam, dat was in 1968,
sprong de pers er meteen op. Er
werd veel te veel aandacht be-
-gl steed aan wat er toen gebeur-
I I de. Daar wilden we niet aan mee-
1 doen. Het was allemaal erg goed
wat er toen in Frisco gebeurde,
maar er werden door de aandacht
van de pers veel te veel mensen
n( aangetrokken, die het nieuwe be
wustzijn ook wilden meemaken.
Die zomer waren er wel zo'n
n üf 150.000 mensen komen kijken. Ze
kwamen van alle kanten, zonder
om te slapen. Het leek wel
HHlP op de straten in India, vol met
mensen, die nergens iets hadden
-donderdag
op VPRO-tv-
Er waren heel wat mensen die al
lerlei nonsens verkochten, waar
dan ook heel wat ongelukken mee
gebeurd zijn. Een aantal Jongeren
is omgekomen aan een overdosis
aan „speed". En de pers zat er
dan weer meteen op, waardoor
ze het allemaal aanmoedigden.
Maar op het ogenblik is alles weer
rustig. De mensen die het allemaal
begonnen zijn trokken weg, ze wo
nen nu in de bergen of ergens op
het land. Maar San Francisco blijft
de fijnste stad om in te wonen.
Het is gewoon niet te vergelijken
met een verschrikking als New
York"
Voordat Steve naar de westkust
trok. speelde hij in zijn geboorte-
staat Texas in een aantal rhythm
en blues groepen, terwijl hij later
ook nog in Detroit Chuck Berry
begeleidde. Van dit optreden is
ook nog een plaat gemaakt, waar
Steve niet zo tevreden meer over
is: „We wilden toen Indruk maken
op Chuck met ons gitaarspel,
waardoor we het min of meer
verpesten. Als hij het nu aan ons
zou vragen, en we zouden het
doen, dan zouden we alleen maar
begeleiden. Chuck is een enorme
showman, bijzonder professio
neel. Er zijn maar weinig mensen
waar ik tegen op kijk, maar hij
is eréén van. Ook ik heb grote
bewondering voor Eric Clapton.
Het beste coricert wat ik ooit mee
gemaakt heb, ja de beste muzika
le belevenis die ik heb ondergaan
was het Afscheidsconcert van de
Cream in de oorspronkelijke Fill
more". Steve kijkt maar tegen zo
weinig gitaristen op, omdat het
meestal imitators van de Ameri
kaanse blues gitaristen zijn. Voor
al de Engelsen moet het bij hem
ontgelden. „Ik weet dat ze alleen
maar imiteren. In 1968 was ik
een keer in Engeland waar ik een
uitstekende groep zag spelen.
Technisch was alles perfect. Maar
toch was alles verveeld, er zat
geen vitaliteit in. Wanneer je daar
entegen iemand als B. B. King
hoort, dat is meteen heel wat an
ders. Je voelt die muziek van hem
ademen, het is vol rijkdom. En de
Engelsen kunnen best wel goede
muziek maken, kijk maar eens
naar The Who, die Pete Town-
send kan er wat van. Maar die
imiteren dan ook niet".
De prestaties van Steve Miller
zelf lopen nogal uiteen: hij heeft
enkele uitstekende langspelers ge
maakt, maar de laatste tijd vlot
het allemaal niet zo erg. Vooral
de twee meest recente platen heb
ben nogal wat kritiek te verduren
gehad. Maar volgens Steve veran
dert dat met de nieuwe LP, die zo
juist helemaal opgenomen is en
binnenkort in de Verenigde Staten
en wellicht niet lang daarna ook
hier zal worden uitgebracht.
Zo oud als ik ben, heb ik toch
nog altijd een kinderlijk ple
zier in „Wie van de drie?"
Trouwens, Albert en Guus zijn
toch nog altijd ouder dan ik.
dus misschien heeft het niets
met leeftijd te maken. Ik ge
loof dat „Wie van de drie?"
vanaf het ontstaan van de te
levisie een dagelijks program
ma is op minstens een van de
vele Amerikaanse televisiesta
tions. En ik kan me dat leven
dig indenken, want in al zijn
eenvoud is het programma ijzer-
sterk.
Dat komt omdat het de drie
belangrijkste elementen van te
levisie-amusement in zich ver
enigt. Je ziet bekende mensen
bezig voor Jou als kijker een
vraagstuk op te lossen, te we
ten: wie van de drie is de ech
te? Verder leer je dank zij het
vragenstellen een aantal onbe
kende mensen kennen. En ten
slotte kan je meeraden, er is
een wisselwerking tussen jou
en het apparaat.
Heeft u overigens wel eens op
gemerkt dat de vier panelleden
bijhet voorstellen altijd moe
ten grijnzen, als het publiek
bij het horen van hun naam
enthousiast klapt? Volgens mij
komt dat omdat op een mid
dag een aantal afleveringen
achter elkaar worden afge
werkt. Maar iedere keer weer
moet Herman Emmink, de op
volger van de onvergetelijke
Nand Baert, het volgende pro
gramma als nieuw aankondigen
en de panelleden voorstellen
aan het publiek, dat ze al een
half uur of langer heeft bezig
gezien.
Fijnproevers kunnen aan de
manier van grijnzen zien of
Tonny, Martine, Guus en Al-
bert voor het eerst aan het
aanwezige publiek worden
voorgesteld of voor de tweede
of derde keer.
Het beste onderdeel van
AVRO's Televizier was de re
portage van Jaap van Meekren
over een oorlogsmisdaad in Su
riname. waar twee NSB-ers,
van Oldebarnevelt en Van
Fielje, zonder vorm van pro
ces werden terechtgesteld door
ene kolonel Meijer. Met de
handen geboeid op de rug
neergeknald, door de man die
later als generaal in Indonesië
opereerde, de militaire Willems
orde verwierf en momenteel
onbereikbaar voor commentaar
in Amerika woont.
Gruwelijk detail: Meijer was
zelf NSB-er, Van Poelje naar
het schijnt niet. De Nederland
se regering blijkt nooit mede
werking te hebben willen verle
nen aan een onderzoek in deze
zaak. Dat zal dan tijd worden.
Zoals het ook tijd wordt dat
onze Turkse NAVO-bondgenoot
zich niet alleen bij het westen
aanpast wat het kaliber van de
kogels betreft, maar ook een
ietwat humaner strafstelsel
moet trachten in te voeren.
We kregen niet alleen inter
views te zien met de moeder
van de 14-jarige Timothy Da-
vey, die wegens handel in hasj
tot zes Jaar gevangenisstraf
werd veroordeeld, hij wou
geld verdienen als „oudste"
man in het kinderrijke gezin
zonder vader maar hoorden
ook van de ouders van Hans
van den Aar, dat deze wegens
het in bezit hebben van 5
gram hasj en een opiumspuit,
in Turkije tot 30 Jaar gevange
nisstraf werd veroordeeld.
Mij dunkt dat onze regering
voldoende middelen heeft om
druk uit te oefenen op de be
vriende Turkse regering om
deze te doen inzien dat zulke
onmenselijke straffen niet stro
ken met ons rechtsgevoel. Een
mooie taak voor minister Van
Agt.
Ik miste bij deze reportage wel
een ombudsfunctie van Televi
zier, dat wel even had kunnen
nagaan welke wegen de ouders
van Hans van den Aar nog
open staan om him zoon bin
nen een redelijke tijd levend
terug te zien.
NICO SCHEEPMAKER
ARNHEM/ LEIDEN De Leidse
opformatie Axis is er in geslaagd
'0 m het publiek van het kritisch pop-
entrum Tudepi in Arnhem in ex-
te brengen door het spelen.
1 an een aantal progressieve num-
'he lers' waarvoor ze meestal niet de
t ans krijgen. Vooral het 20 minuten
!g urende nummer Autumn en de drie
wartier durendé War-symfonie
J laakten veel indruk. Dol-enthou-
0 iast bestuurslid van Tudepi:
qji Die jongens moeten zo snel
logelijk weer terugkomen, alleen
loeten ze dan nog maar wat lan
ger doorgaan". Ook andere Jeugdso-
ciëteiten hebben van de gelegen
heid gebruik gemaakt om Axis te le
ren kennen, wat resulteerde in moge
lijk meerdere optredens in Arnhem
Holland Managements, boekings
kantoor van Axis, is zich de kwali
teiten van de groep wel bewust. Pe
ter Hollander: ..We houden contact
met Bovema voor plaatopnamen
Waarschijnlijk komt er eerst een
single uit en misschien in de toe
komst zelfs een elpee" Axis ver
dient dit zonder meer. De groep die
verschrikkelijk hard oefent in ruim
te. beschikbaar gesteld door de roei
vereniging Asopos, is nu eigenlijk al
rijp voor een elpee. Technisch zit al
les goed in elkaar en vooral in de
lange nummers kan de groep tot gro
te hoogte groeien. Axis doet in die
lange nummers een beetje denken
aan Focus, maar er zit toch genoeg
eigen inbreng in om er duidelijk de
eigen stijl uit te destilleren. De groep
maakt veelvuldig gebruik van tem
po-wisselingen, wat bij de meeswin-
gende massa wel eens problemen op
levert, maar uit muziek-technisch,
oogpunt bekeken erg knap is.
Axis is trouwens geen onbekende
in de studio's. Als begeleidingsgroep
van Moncia hebben ze al een plaat
gemaakt. Maar deze. vrij commer
ciële, muziek is niet te vergelijken
met de progressieve nummers waar
toe Axis ook in staat is. De korte
nummers van Axis zijn ook
goed, maar meer commercieel.
Wat stijl betreft valt de groep dan
tussen Golden Earring ?n Creedence
Clearwater Revival.
Axis is veelzijdig. Z spelen com-
merciëel, progressief en ook soul.
Maar de progressieve, lange num
mers springen er toch het meeste uit.
Vandaar dat Axis beter meteen zou
kunnen beginnen met een elpee.
Maar gemakkelijk is dat niet. Aart
Mol (basgitarist van de groep)J>e
platenmaatschappijen willen in het
begin alleen maar commerciële sin
gles horen. Als dat goed loopt mag
Je misschien eens een keer met een
progressieve elpee komen".
Axis bestaat uit" Kees Bergman
(zang, slaggitaar). Erwin van Prehn
(sologitaar). Aart Mol (basgitaar),
Geert-Jan Hessing (drums) en Ben
Wempe (orgel).
Radioprogramma's
WOENSDAG 8 MAART
Hilv. I 402 m. en FM-kanalen 7.00
TROS. 12.00 KRO. 14.10 NOS. 16.45
NCRV, 19.10 NOS.
7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbllt zo's
(Soos): lichte grammofoonmuziek, re
portages en berichten (7.30 Nieuws;
7.418.00 Aktualltc-lten; 8.30 Nieuws:
8.418.50 Aktuallteiten). 10.00 Voor
de vrouw (10.30—10.32 (Nieuws). 11.55
Mededelingen. 12.00 (S). Van twaalf
tot twee (12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws:
12.4112.50 Actualiteiten; 13.00
13.05 Raden maar...) 14.00 Pastoraal
gesprek van mens tot mens. NOS:
14.10 Een rubriek over het leven ln
de taal. 4.20 (S) Moderne muziek,
(opnamen). 14.50 Meer over min
der. (15.3015.32 Nieuws). 16.45
(Stereo) Journaal anno Nul. hoor
spel. 17.00 (S) NCRV-Vocaal ensem
ble. Overheidsvoorlichting: 17.20 A.S.
huurverhoging. Maurice Ackermans ln
gesprek met de heer W. Dam. hoofd
afd. voorlichting van het ministerie
van Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening. 17.30 Nieuws. 17.32 Hier en
Nu. 18.00 Muzikaal klankbeeld 18.30
Nieuws. 18.41 (S) Veel
wijde muziek. 9.00 De
nieuws en commentaar. 19.10 Pro
gramma voor blinden en slechtzien
den. 19.20 Openbaar Kunstbezit. 19.30
Bidstond voor gewas en arbeid van
de Gereformeerde Kerk (vrijge
maakt). 20.30 (S) Woensdagavond
muziekmagazlne. 22.25 Uitzending
van de Bond zonder Naam. 22.30
Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.50 (S) Zin - Tuig (65): cultureel
magazine. 23.20 (S) Signaal - muziek
van eigen tijd (opn.) 23.55 Nieuws.
Hilv. II 298 m. en FM-kanalen
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA,
20.05 NOS. 22.20 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) Dag Woensdag: muziek en
informatie. (7.337.38 Van de voor-
Saglna). 7.54 Deze dag: 8.00 Nieuws.
.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag
woensdag (vervolg), (om ong. 8.35
Van alle markten thuis) 9.00 geva
rieerd programma, met om 9.15 Ko
ning Klant; 9.35 Waterstanden; 9.40
Schoolradio. 10.45 Voor de kleuters:
11.00 Nieuws en om 11.03 Op de kof
fie. 2.00 Delfzijl - Centraal. 13.00
Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S)
Licht ensemble met zangsollsten.
13.45 Gesproken portret. 14.00 actua
liteiten en muziek (16.0016.02
Nieuws). 17.00 (S) Geef me de vijf:
lichte verzoeknummers. 17.55 Medede
lingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actuali
teiten. 18.20 Uitzending van de Partij
van de Arbeid. 18.30 (S) Klink Klaar
- zonder nonsens. 19.30 (S) Licht or
kest met zangsollsten. 20.00 Nieuws.
20.05 Reportages voetbalwedstrijden
AJax Arsenal en Feyenoord/Benflca.
22.20 (S) Lichte koor- en orkestmu
ziek (gr.) 22.30 (S) Sopraan en pla
no. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws.
Hilv. III 240 m. en FM-kanalen
7.(10 AVRO.
7.00 Nieuws. 7.02 Steevast (8.00
Nieuws. 8.028.05 Radiojournaal)
9.00 Nieuws. 9.03 De negen-uur-show.
10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nieuws) 12.00 Nieuws. 12.03
Radiojournaal. 12.06 Zet 'm op (13.00
El Cumbanchero (Hernandez); Mana-
na (Harbour): Mon beau chapeau
Distel); Les citrons de Tel Avlv
(Spiers); Besamc mucho" (Velasqi
Mucho mucho (Grever); Call
(GazeMack the Knife_ (Weill)
Sultry serenade (Glenn); Olé guapa
(Malando); A media luz (Donato);
Many tears ago (Scott); Obsession
(Bee): Spanlscher Zigeunertanz (Ma-
raqulna); Malaga (Rlxner): Llmehou-
se blues (Furber); Roll, Jordan, roll
(trad.); It's me. oh Lord (trad.); i
Little David play on your harp
(trad.); It's a blue world" (Wright);
Blue turning grey over you (Waloer);
American patrol (Beau); Krlminal I
Tango (Trombetta); Caravan (Elllng- I
ton); Baby, won't you please come
home (Warfield); Stop, look and lis
ten (Freed); Jazz goes to College.
Nederland I
NOS/NOT11.3512.00 Schooltele-
beltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal
naai. 21.10 Tweede helft AJax—Arsenal
22 00 Den Haag vandaag. 22.05 Repor
tage voetbalwedstrijd Feijenoord—
Benflca. 23.40 Journaal.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journaal. KRO: 19.05
MIK: muzikaal amusementsprogram
ma. NOS: 20.00 (K) Journaal. KRO:
20.21 (K) Paul Vlaanderen: 19. Re
quiem voor een professor. TV-serie.
21.10 De geschiedenis van de Russi
sche film: 1. Het ontstaan van de Sov-
letrusslsche film. met filmfragmenten
en commentaar IK OR CVK/RKK.
22.10 Kenmerk: de wekelijkse Infor
matierubriek over kerk en samenle
ving. NOS: 22.35 (K) Journaal Teleac
22.4023.15 Filosofie les 1 (herh.).