Opzoek naarh°ge rente? Zingen blijft een plezierig spelletje... RIA VALK DRAAIT AL DERTIEN JAAR MEE eesterlijke Beethoven kreeg lauwe ontvangst r(jyVa/xfoaor... i ...en gist1 Folk blues in Doelen tlWAProVramma I u krijgt tot 7% bij de postspaarbank CuraTex TV morgen] VRIJDAG 3 MAART 1972 RADIO - TV - KUNST Nieuwe Oogst 1959: ontdekking en tevens hoogst geplaatste wordt Ria Valk, begeleid door het Cocktail Trio, met haar „Tut ti Frutti" en nog twee, nu gouwe ouwe. Hinnekend en springend stapte Ria Valk dertien jaar geleden brutaal de huiskamer in. „Die maakt het niet langer" was unaniem de mening over die dwaze meid met haar „Rockin Billy" en „Tommy uit Tennessee". En zelfs Ria, niet voor een kleintje vervaard, geloofde toen heilig in deze uitlatingen. Die twee jaren waren dan in elk geval mooi meegenomen. Maar wat wil de werkelijkheid anno 1972: Ria Valk houdt het „spelletje" nog steeds vol. Een aller plezierigst spelletje dat zingen, want iu 31-Jarige mevrouw De Keule- -Valk heeft er dankzij haar zeer zakelijke echtgenoot, onder meer een pracht van een witte villa met eiland aan de Vinkeveense Plassen aan overgehouden. Zij is er begrijpelijkerwijze „apetrots" op en zegt vooral dankzij de goede zorgen van Herman, die twee schoenenza ken in de hoofdstad heeft met een dergelijk bezit te kunnen pronken (dat pronken gebeurt overigens al lerminst hinderlijk) Bijtekenen Herman, die ze in La Courtine ont moette en wie ze tien jaar geleden trouwde - Ria: „Mag ik nóg bijte kenen" - is haar steun en toever laat. Sinds La Courtine vergezelt hij zijn vrouw naar elke voorstel ling. Herman, rustige prater in te genstelling tot zijn wederhelft, die geen minuut stil kan zitten: „Jaar lijks maken we zo'n 90 tot 100.000 kilometer. Dat tikt wel aan." Het echtpaar heeft een dochter van vijf, Monique. Door Peter d'Hamecourt Want ze is eigenlijk niet zó wild op tv. Vindt drie vier keer per jaar mooii zat. En dan het iiefst met een lekker nummer of nog liever in een eigen show, waarin ze mag laten zien dat ze meer kan dan louter en alleen maar die malloot uithangen. Zoiets als een Lucille Ball. De durf is wat Ria betreft in elk geval aan wezig. Regisseur Nico Hiltrop heeft al een beetje een eventuele Valk- show door laten schemeren. En wie weet? Lacfiertje Thuis bij Ria, veel natuursteen, open haard, Franse tegels, houten balken en fraaie meubels - de villa gedeeltelijk zelf ontworpen en oogst vele oh's en ah's van bezoe kers, Johan Cruyff bijvoorbeeld zocht tevergeefs een soortgelijk stekkie - is het verplicht lachen. Ze ratelt, doet dwaas en ontpopt zich als een duizendpoot: „Hoe vind je onze broeken? Heeft moe zelf ge- I maakt." Maar moe Valk doet nog meer. Ze maakt ook nog eigen teksten die ze zegt. als moerasgas naar boven komen. Het kwam zo'n vijf- j tien keer voor. Meestal worden ze gebruikt voor de b-kanten van haar singles. Voor haar jongste product „De Horlepiep" van Kees Manders j heeft ze zelf de tekst enigszins ge wijzigd. Ze was er de laatste tijd enkele keren mee op het scherm. Dat scherm komt overigen-: weinig in de agenda voor, tot onggenoegen van de vele fans die haar weieens meer op de buis willen zien. 't Is jammer maar Ria, al twee seizoe nen meetoererid met André van Duyn en Frans van Dusschoten in de show „Lach in de ruimte." moet haar tijd verdelen tussen Uithuizen en Wemeldinge. Hilversum moet dan maar even wachten. Het verhaal van Ria's ontdekking en de daaraan verbonden loopbaan als prof is een uniek lachertje. Toen ze op 12-Jarige leeftijd met een amateurgezelschapje voor zie kenhuizen en bejaarden optrad, wist ze al dat haar vak zangeres werd. Talentenjachten waren dus van harte welkom. De in Eindhoven ge boren. maar in Amsterdam opge groeide Ria stapte dan ook met de zekerheid het wel even te maken naar de „jacht" op de Nederlandse Elvis in de hoofdstad. Commentaar van Bernard Drukker: „Dat kun je niet maken, het is voor Jongens." Ria deed toch mee. Pim Maas. nu in Spanje woonachtig, won omdat hij de hele Nieuwendijk uitgenodigd had - Ria: „Het pu bliek was applausmeter" - en Ria werd door de aanhang van de con currentie uitgeleide gedaan met een „vuile rot griet, blij dat je niet hebt gewonnen." Toevallig zal Roel Balten in de zaal. Hij adviseerde pa Valk om dochterlief een auditie te laten ma ken voor tv. En het gebeurde. Moment Over dat beslissende moment: „Nou daar was ik dan in de studio. Ach ter de knoppen zaten mannen met die gezichten van: daar heb je er weer zo een. die wat gaat doen. En ze bleven zó kijken, terwijl ik me heerlijk aan het uitsloven was. Ik dacht gelijk: nou dat is dan goed bekeken. Toen ik thuis kwam. hadden ze m'n moeder al opgebeld om te zeggen dat ik mee mocht doen met „Nieu we Oogst." En Ria won. Begrijpelijk dat ze. terugkijkend, talentenjachten nog steeds onont beerlijk vindt. Een manier om od te vallen en tevens een eerste entree in de huiskamer te maken. Daarna, als het lekker valt. moet je niet te vaak voor de buis komen, want dan bederf je de eigen markt en heeft het publiek snel genoeg van je. Zodra de show met André en Frans in mei afgelopen is, gaat Ria weer pendelen. Optreden als pauze- of slotnummer. Niet meer dan twee optredens per avond en ook niet meer avond aan avond op de plan ken. Monique wordt spoedig zes en eist ook Ria's aandacht. „En daar moet echt meer tijd voor vrijko men" vindt ze in haar rol als huis- Wat Ria betreft is er in dertien jaar veel veranderd. Ze voelt zich veel zelfverzekerder dan zo'n tien jaar geleden. Dacht zich vroeger wel een bangerik, ondanks haar kwajongens-imago. De lijst van verdiensten in haar genre, amusement niet meer of minder: drie elpees en vijftig sing les, waarvan twee goud en acht goed verkopende hits. Ze ligt niet op de loer voor een hit. Ze suddert liever door, gezien de voorbeelden in haar begintijd met meisjes als Trea Dobbs en Anneke Grönloh. Uniek aan Ria is en blijft haar stemgeluid, vergruisd en aanbeden. Een introductie is nimmer nodig. Is er een quiz en wordt Ria's stem daarin benut, dan kun je er donder op zeggen dat een ieder de goeie oplossing weet te vinden. Toch zou zij met meer dan alleen maar die stem op de voorgrond willen treden. Thuis in Vinkeveen met buren als Lou van Rees en Paul Cammer- mans geeft ze blijk van een duide lijk komisch talent met dimensies. Imitaties, dans en natuurlijk de gekkebekken. Actrice spelen zoals collega Willeke nu doet - „goed hoor" - ziet ze toch voor zichzelf niet al te erg zitten. LEIDEN Er zijn zo van die concerten die je altijd bij zullen blijven, o.ndat ze zo'n diepe indruk achterlieten. -Een ervan is de be roemde uitvoering van de Sympho nic Fantastique door Rozjdestwens- ki met het Residentie-Orkest, een ander is de wel zeer bijzondere be nadering van Beehovens 4e Piano concert door Rudolf Firkusny gis teravond. We zijn de laatste tijd zo vaak vergast op pianisten, die slechts en kele aspecten van hun vak kwamen i laten horen en dan meestal nog de technische dat we nu de ko- ning te rijk waren met iemand die zijn virtuositeit volledig in dienst 1 stelde van de muziek en niet omge keerd. Reeds de inzet van het Resi- dentie-Orkest deed vermoeden dat er grote dingen gingen gebeuren. Van Otterloo had bijna direct greep op de musici, en bracht de j inleiding met een welhaart Mozar- tiaanse fragi/iteit, waarna Firkusny wat forser en romantischer inzette, i Solist en orkest vonden elkaar bij- zonder snel. waarna niets een gran- j dioze ontwikkeling meer in de weg stond. Firkusny bracht een in tempo rus tige, maar toch geladen Beethoven, viriel in de grote lijnen, fijnzinnig in de details. Majestueus in het eers te deel, in het tweede ingetogen en ontroerend, een scherp contrast met de dynamische krachtuitbarsting van het orkest waardoor dit deel uiterst beklemmend werd. terwijl het rondo Beethoven van zijn relati verend schertsende zijde liet zien. Willem van Otterloo en de Hage naars waren dit Meesterserie-con- cert van K en O overigens niet al te best begonnen. Wagenaars ouvertu re De Getemde Feeks op 25 tuit 1909 en niet 1925 zoals het program ma vermeldde) is weliswaar een heidens moeilijk stuk, maar dan moet men vooral niet nog sneller willen dan de componist voorschrijft (MM 80). Door de haast vielen de humoristische details (bijv. de qua- si-fuga 9 maten na F) volledig in het niet. De Schilderijententoonstelling van Moessorgski Ravel besloot het programma. Van Otterloo nam ook hier de tempi aan de vlotte kant. maar slechts de ossen sloegen op hol. Evenals bij Beethoven was er volop aandacht geschonken aan een heid en detail, aan nauwgezetheid en brille. Bijzonder indrukwekkend door de uitgewogen opbouw van de climax was het laatste schilderij, de Grote Poort van Kiew. Op Wage naars ouverture na hoorde de vol le Stadsgehoorzaal na lange tijd weer de Van Otterloo aan het werk, die het Residentie-Orkest groot heeft gemaakt. Dirigent en solist verdien den stormachtige ovaties maar die bleven uit. R. G. HARMS. NEDERLAND 1 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 en een dikke zoen van de juffrouw (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Achter het nieuws (VARA) 8.50 Twee voor twaalf, quiz (VARA) 9.30 Hadimassa. Satirisch programma (VARA) 10.10 Een klein uur: U (VARA) 10.50 Journaal (NOS) NEDERLAND II 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Haal het doek maar op: prijswinnaars talenten jacht (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Please Sir. Tv-serie (NCRV) 8.50 Farce Majeure. Satirisch programma (NCRV) 9.15 Waar of niet. Spelprogramma (NCRV) 10.00 Ander Nieuws (NCRV) 10.20 Uit de Kunst (NOS) 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Den Haag vandaag (NOS) Soms betreur Ik het wel dat de VPRO geen actualiteitenrubriek heeft, net zo min als de TROS, wel heeft de VARA net als de TROS, een hobbyrubriek. De TROS maakte daar gisteren een aardig programma van, de gelijk gemaakt, dat wil zeggen dat Je al die kleine dingen goed zag. en daar gaat het maar om. Natuurlijk moet ook een goed programma van de TROS nog een kinderachtige draai krijgen, omdat anders ie dereen denkt dat het een AVRO-programma is. dus za- een we Bob Verstraete geheel onnodig aldoor een heg snoeien, maar als hobbypro gramma zat het prima in el kaar. Het hobbyprogramma van de VPRO heet „Berichten uit de samenleving". Het is moderner van aanpak dan het TROS- j programma. U weet, als men I Karei Appel vroeg wat een I schilderij van hem voorstelde, J antwoordde hij: het is wat het is, verf op linnen. Zo is het ook met beide genoemde hob byprogramma's. Dat van de I TROS stelt iets voor. het heeft andermans hobby's als onder werp. Dat van de VPRO is wat het is. de mensen die er in voorkomen doen er weinig toe. het programma ls meer een hobby van de makers. Daarom ziet het er ook altijd hetzelfde uit. Het onderwerp behoort tot het kleine, onbelangrijke nieuws of non-nieuws en de oersonen die erin voorkomen 'üjn de verf die door de ma kers op het scherm wordt ge sneerd. Je herkent daardoor vooral de stijl van de schilders, via de ironische ondertitel-op merkingen en via de methodiek van het vangen onder een hoedje. U kent die methodiek niet? Welnu, plattelandsvrouwen (zij dienden gisteren als verf) zijn ongeoefend in het televisiewerk, dus als daar een paar vakmen sen uit Hilversum komen, zijn zij „onder een hoedje te van gen". Wat de Jonge heren uit Hilversum zeggen, dat doen zij dus. „Dan komt u van daar aanlopen met die emmer, ik geef u wel een seintje als u moet beginnen". De platte landsvrouw gehoorzaamt braaf, niet wetend dat de Jonge heren al met filmen begonnen zijn voordat zij haar seintje kreeg. Een geheel ander soort filmer is Ingmar Bergman, die bij Dick Cavett op bezoek was. Hij is nu 53 Jaar en heeft 33 films gemaakt, waaraan hij nog een stuk of zes hoopt toe te kun nen voegen. Het is de taak van de regisseur, zei hij, een sfeer van volkomen veiligheid en ze kerheid rond de acteur te scheppen. Hij geeft daarom zijn acteurs, actrices en techni ci veel medezeggenschap en noemde volledige vrijheid als voorwaarde om een film te kunnen maken. Acteren noem de hij typisch een beroep voor En wel hierom, om- ïer open zijn dan mannen, en door hun op voeding naar de camera of naar het publiek kijken als naar een soort spiegel. Bergman zei veel van Hitch cock te hebben geleerd en noemde „Five easy pieces" (van Bob Rafelson) als één van de recente films die hij bewonderde. De Amerikaanse film waarin Bibi Andersor meespeelde en waar Bergman maagpijn van had gekregen, was waarschijnlijk „The krem- lin letter". NICO SCHEEPMAKER Uniek concert op zaterdag 18 mrt. ADVERTENTIE altijd safe De postspaarbank is altijd vlak bij woning of werk, want op elk van de 2400 postkantoren kunt u terecht. ROTTERDAM In de grote zaal van de Rotterdamse Doelen vindt zaterdag 18 maart een nachtelijk optreden plaats van „The American Folk Blues Festival", dat van 3 tot 29 maart een tournee maakt door Europa Tijdens dit tiende Blues Festival treden op: Memphis Slim. Big Joe Williams. Big Mama Thorn ton, Robert Pete Williams. T- Bone Walker en zijn blues-band. de produktie is in handen van Lipp- mann en Rau. Het festival kan worden be schouwd als een zuiver voorbeeld van de authentieke blues, de uit drukkingsvorm van de onderdruk ten .de gediscrimineerden van het zwarte proletariaat van de Verenig de Staten. Het biedt een direct con tact met een kunstvorm, die is ont staan onder totaal verschillende cul turele. sociale en economische om standigheden dan die. waarin wij nu verkeren. Al eerder traden de artiesten op In dit Blues Festival. Robert Pete Williams, die in 1966 kort na zijn herontdekking en zijn vrijlating uit het tuchthuis van Angola een tournee door Europa maakte. Big Joe Williams, die in 1963 zowel als In 1968 deel van de groep uitmaak te en die één van de meest over tuigende vertolkers is van de Mis- sisippi-blues. Hij bespeelt een ne- gensnarige gitaar en zingt in een stijl, die dateerd uit de Jaren twin tig. Memphis Slim vormt de schakel met de moderner vorm van de blues. Deze pianist en zanger is met de ontwikkeling van de blues meege gaan en beheerst verschillende stij len. Hij is meester in de boogie woo gie en beheerst ook het rhytm en blues-genre. Slim maakte deel uit van het eerste Amerikaanse Folk and Blues Festival 1962/63. Met het orkest van T-Bone Walker, die sa men met B. B King en Muddy Waters één van de wegbereiders van het spelen op de elektrisch versterk te gitaar is. zal optreden Big Mama Thornton Zij is wel de enige Ame rikaanse zangeres van dit moment die zich uitsluitend tot het zingen I van de blues bepaalt, maar ook speelt ze uitstekend mondharmonica en slagwerk. Walker is meer het type van de show-man. die op deze tournee zijn voltallige (vijfmans) sterke blues-band meebrengt. ADVERTENTIE richten. 7.30 huis. Informatie voor het bedrijfsle- ven: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw) 12.30-12.40 Nieuws). 14.00 (S) Steiger 11: Radio Show. (14.03-14.33 Sportkompas; 14.33-15.00 Wereldkampioenschappen hardrijden Nieuws. St Hilv. 111 240 dames. 23.55 FM-kanalen. 7.00 7.00 Nieuws. 7.02 Popstation. (8.00 Nieuws) 9.00 Nieuws. 9.03 Pers vers. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.03 Elpee. 13.00 Nieuws. 13.03 We reldkampioenschap hardrijden op de schaats voor dames te Heerenveen. 500 en 1500 m. (Afgewisseld met mu ziek en om 14.00 en 15.00 Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03 Sportshow met de wereldkampioenschappen hardrijden voor dames ln Heerenveen. (17.00 Nieuws.) CuraTex zoekprogramma van seml-klassleke muziek. 21.00 De tunnel der duister nis: «cience-flotion serie. 21.20 (S) licht muztekprogamma. 22.10 muzi kaal geïllustreerd radio-feuilleton 22.30 Nieuws. 22.40 (8) amusements programma. (T2.30-23.15 Sport). 23.55 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) geva rieerd programm de voorpagina) oi Curatax textieldeodorani. Even spuiten en in een wip is uw kledinr en woningtextiel weer heerlijk fris textieWeodorant UNICURA M.V.AMSTERDAM en Informatieshow 's) 13.00 Nieuws 13.23 VARA-Varia i-Magazlne. 5.05 komende leklei Engels: een luisterprogamma. l7i.00-16.02 Nieuws). 16.15 (S) N.O.S.-.lAZZ. 16.45 programma over amateuristische mu ziekbeoefening. 17.15 De Vrije Ge dachte. 17.30 Onderwijs en Vormings werk, discussie. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. ending van de Boeren Par ty. 18.30 satirisch programma. 9.00 (S) Operetteklanken. ">0.00 Nleir 20.05 (8) Brassband Magazine. 20.30 (S) Metropole Orkest. 21.00 (S) De Staalkaart. 22.00 (8) Pianorecital. 22.20 (8) Viool en plano 22.55 Mede- Boksen Een rechter in Chi cago heeft gisteren een arrestatie bevel uitgevaardigd tegen Cassius Clay, oud-wereldkampioen boksen i ln het zwaargewicht. Clay is in ge- j breke gebleven 44.000 dollar te stor ten. bestemd voor het vormen van een alimentatiefonds voor zijn eer ste echtgenote. IJshockey Het Nederlandse ljshockeyteam, ln Roemenië aanwe zig voor deelneming aan het toer nooi om het wereldkampioenschap ln de c-groep, heeft gisteravond in Boekarest in een vriendschappelijke wedstrijd met 26 verloren van Jong-Roemenië. 11.301210 Spaanse les lee 10 (her- ploenschappen 3.00 (K) Wereldkam- 16.00 (K) Journaal. AVRO: 16.02 Rlkkie en Slingertje pop penspel kinderprogramma. 16.25 (K) Hot Dog: programma over alledaag se en niet alledaagse onderwerpen. 16.40 (K) Stuif-Es-In. TELEAC: 17.35 18.05 (K) Graven naar het verleden les 6. NOS: 18.45 (K) De Fabel tjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journaal. TROS: 19.05 (K) Nancy Ontmoeting met hindernissen, tv-serie. 19.30 (K) De laatste sporen: Engeland Schot land, natuurfilm. NOS: 20.00 (K) Jour- tros: 20.21 (K) Zevensprong, 21.35 (K) Blikschade, misdaadserie Tatort. NOS: 23.20—23.25 (K) Journaal. dokumentaire i uit 1936. 21.30 Brandpunt. 22 20 |K) scheldt: satirische co- 23.00 K Journaal. ADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5