Nieuws lekker relativeren
c/RADi
Louis Neefs presenteert
nieuw programma NCRV
r(jyWa/xfaagr... i
...e/7 gisteren l
Vernieuwing op
Rembrandt
FAASVEE
NAAR LEIDEN
VOLLEYBAL
TOERNOOI
TV morgen]
IDERDAP 2 MAART CT
RADIO - TV - KUNST
Vd 's Gravenzande maakt televisie-berichten uit de samenleving
SgU
n t»> l'
„Berichten uit de samenleving"
»gint zich te ontwikkelen tot een
tte actualiteitenrubriek", lezen
week in week uit in tv-recen-
n- e<es en ik mag bescheiden daar-
e*&n toevoegen, dat ik mij ook een-
P^Val tot een dergelijke zinsnede
laten verleiden. Ten onrechte
j|erden deze woorden geschreven,
dl leert nadere informatie bij Ad
aats*i Graven za nde. De geprezen
pRO-rubriek heeft met de pre-
1- onkitie van een actualiteitenru-
etov>k-
gronfe kunt hoog-uit zeggen, dat we
jstriejn tamelijk actuele rubriek ma-
>or den", zegt Ad 's Gravenzande, de
Djan die wekelijks verantwoordelijk
om« voor de vijftien VPRO-minuten,
aan Laurel en Hardy vooraf
achtman. „Als we een échte actualitei-
waarsnrubriek zouden maken, dan zet-
Jfsgpin we van die stoere mannen in
n dfeld, die een boodschap hebben te
naa?&gen tot het volk. Dan zouden we
-asseJ>k alle nieuwsonderwerpen naja-
0>0-K Dat doen wij niet. We zorgen
qq 0iel dat we onderwerpen in de ac-
plan»ele sfeer hebben, maar proberen
tuinP°r de presentatie daar iets mee te
-w-ben, dat past in de sfeer van de
3rei3®0"
m a
hangoor
m"'eter d'Hamecourt
vaï
ingeiie sfeer moeten we zoeken in het
on&atdverende toontje, dat de rubriek
vaéeft gekregen, waarin stellingname
zoPtstaat door wat er wordt getoond
en niet door het gesproken woord
pn een goed in het pak zittende
-_a#?mmentator. „We wiUen informatie
xtiiufven. maar het moet wel aardig
ijn. Er is niets mooier dan relati
veren. Dat is ook de toon-waarvan
het moeten hebben. Wij zijn er
J5s van bewust, dat wij pooit als
werVere jongens een boodschap kun-
en uitdragen, omdat daarvoor ons
te selectief en te
tuinlein is. Kijk, als wij een onder -
^Jerp als de Waddenzee gaan be-
belandelen dan zal het effect heel
zijn dan wanneer W'ibo van
Linde dat doet.
1 d< Ondertiteling
ont)i ma gaat met grote laarzen in
„!fA bagger staan met een joekel van
hnfën microfoon in zijn handen die
taat daar dan gezag uit te
mtralen. Ik zie mijzelf daar niet
ian8taan. We komen überhaupt niet in
Het is voor ons niet essen-
Daarom zijn we met die on-
d^ertiteling begonnen, waarin ons
verwerkt zit en reacties
zegslieden op hetgeen de zegs-
in beeld te zeggen heeft. Die
lethode betekent voor ons tijdwinst
n bovendien voorkom je, dat je ie-
jere keer zelf je kop in beeld moet
"irengen om een tekstje op te dreu-
len. Wij vonden dit wel aardig".
)ok hierin bagatelliseert Ad 's Gra-
lenzande zijn werk, dat hij onder
(nderen samen met Rob Klaasman
lerricht. Zijn methode van het on-
lerüitelen bij actuele onderwerpen
leeft in korte tijd in Hilversum zo-
reel ingang gevonden, dat iedereen
llweer aan het vergeten is, dat
uit de samenleving"
voor de hand liggende vondst
iceerde. Ad 's Gravenzande: „Ik
mij rot geschrokken, toen ik
lerkte dat iedereen het ging doen.
dacht, wat moeten we nu weer
rïg'J'erzinnen om origineel te zijn".
I tpe kijker begint de VPRO in ver
hoogde mate dankbaar te zijn voor
Je vijftien minuten actualiteiten op
wejle donderdagavond. Een avond die
voorgaande jaren verstreek zónder
daaat een glimp van onze kleine en
ichlr°te zorgen in woord en beeld
rerden vertaald. De TROS weigert
.lsstarrig om een actualiteitenru-
iriek te beginnen, behalve dan
minister-president Bies-
leuvel zijn wekelijkse interview
toet afgeven. Ad 's Gravenzande:
iesheuvel interesseert ons eigen
lijk niets. Daarom zullen we ook al
looft een echte actualiteitenrubriek
'orden".
eB Stellingname
ter{
ïjeiVan de VPRO verwacht je in zo'n
'dfiibriek een duidelijke stellingname,
najdie zit er bijna nooit in.
'at verwijt heb ik meer gehoord.
Lar ja, het ligt er maar aan wat
daaronder wilt verstaan. De keu
van het onderwerp, de wijze
aarop je het in beeld brengt
'ormt vaak al een stellingname.
'ij noemen onze aanpak zelf een
>li interpretabele verkenning".
as-j,3erichten uit de samenleving"
geitartte op 1 januari 1971. Voor die
iditijd had het satirische actualitei-
djtenrubriekje „Was er nog wat"
en^schipbreuk geleden. „Ik kon met
ojeen schone lei beginnen. Zonder
Iformule. Het enige dat ik ^ist, was
lajdat het niet duf of lullis moest
dtworden en de actualiteit moest toch
rol meespelen. Geen mooie pot
geleuter 'jus. Geen actualiteitenru
briek", herhaalt hij nogmaals. Ad 's
Gravenzande begon zijn Hilversum-
1 jse loopbaan bij de AVRO-jeugdclub
f Min jon. Later maakte hij bij de
AVRO Rits, weer later bij de VARA
leverde hij bijdragen aan Dingen
;van de Dag totdat hij naar de
i VPRO overstapte.
Werksfeer
Gravenzande: „Het is wel
(aardig om de werksfeer te vergelij
ken. Bij de VPRO ben Je echt vrij
Je doen en laten. Jan Blokker en
[Leo Kool begeleiden de zaak wel,
n wezen ben Je vrij. Bij de
I AVRO deed men of Je vrij spel
had. Er zaten op zondagavond
Rits wel eens dingen, die
AVRO-termen progressief heten
werd over geschreven. Dat vc
men aardig. Men wist nooit pree.
wat er in dat programma zat totdat
de leiding zelf eens de moeite r
om te luisteren. Je kon er op reke-
dat er dan het mes inging,
is dan ook gebeurd. Bij de
IA is het weer anders. Als Je
ït oppast neem je snel dat bele-
le van die omroep over. Net als
ns Jacobs dat over zich heeft",
//at kan voor je eigen gevoel niet
en wat kan wel, in een actualitei
tenrubriek?
„Wat ik vreselijk vind is het in
beeld brengen van jankende mei
als het niet hoeft, als het niet
dig is voor het onderwerp. Als je de
familie van Aus der Fünten voor de
haalt en je blijft doorram-
van onze rtv-redactie
Louis Neefs is weer terug op de Ne
derlandse buis. Dit keer als zingen
de presentator, functie waarin hij
vrijdagavond via Nederland II
(19,05 uur) te zien is. De Belgische
zanger, vorig seizoen al verbonden
aan NCRV's tv-talentenjacht „Ro
deo," gaat van morgen af „Haal het
doek maar op" presenteren. Deze
NCRV-productie, die ruim een sei
zoen (10 afleveringen) mee za!
gaan,- ontvangt per uitzending vijf
artiesten/groepen, die met het al
dan niet aanwezige talent moeten
trachten in de gunst te komen van
drie jury's.
De jury's, een beroeps-, publiek-, en
journalistenqpstelling, laten per uit
zending hun voorkeur weten. Met
het gevolg dat er meer dan één
winnaar uit de bus kan komen. Een
slotfinale zit er wat betreft „Haal
het doek maar op" niet in. De buis
ervaring blijft voorlopig éénmalig.
Wat betreft de taak van gastheer
Louis Neefs is er van een duidelijke
uitbreiding sprake. Aan het slot
zingt de Belg in kort tijdsbestek de
in de uitzending gebrachte num
mers, alvorens de Jury's tot een be
slissing overgaan.
De Rodeo-formule - na beslissingen
een hinnikend wegwezen - bestaat
voor de NCRV niet meer. Zegt re
gisseuse Kitty Knappert, met Toon
Gispen voor het programma teke
nend: „Voor velen was Rodeo nogal
onbarmhartig met dat gehinnik.
Bewust wordt nu op een andere
vorm gemikt. Het gevolg hiervan is
dat aanzienlijk amateuristischer ta
lent aan bod komt. En dat is ook
de bedoeling van een programma,
waarin jong talent zijn kansen in
ruime mate krijgt."
Dat jonge talent is uit de bus geko
men tijdens door de NCRV gehou
den Jachten in den lande. Vrijdag
avond komen de eerste vijf gelukki
gen op het scherm, na fortuinlijke
rondes op de talentenjacht. Onder
die tv-debutanten twee popgroepen,
Zoo uit het Groningse Winsum en
de Hobo String Band met hond uit
Aalsmeer. Solist is zanger/gitarist
Peter de Jonge. Tenslotte uit Rot
terdam drie zingende zusjes (Cric
kets) en The Merry Minstrels, koor
uit Velsen.
In „Haal het doek maar op" geen
play-back, maar een eerlijke regi
stratie van het kunnen en pogen.
men dan weet je dat er tranen
gaan vloeien. Dat vind ik eigenlijk
smerig. Het heeft namelijk niks met
je onderwerp te maken. Het is wat
anders als je een ramp in het Mid
den-Oosten moet verslaan, dan kun
je er niet omheen.
Noem 'es een typering voor de an
dere actualiteitenrubrieken?
„TELEVIZIER is prachtig en af
schrikwekkend tegelijk. Een genot
r te kijken.
HIER EN NU dringt niet door. Ze
hebben daar geen types die in beeld
kunnen. Als je een echte actualitei-
I tenrubriek maakt moet je mannen
hebben die iets uitstralen. Wibo van
de Linde heeft dat sterk. Zo'n man
wekt vertrouwen.
ACHTER HET NIEUWS vind ik
oübollig. De dikke boodschap draaft
zo door het beeld.
BRANDPUNT is erg goed, omdat
het door erg goeie mensen wordt
En Berichten uit de samenleving?
Ad 's Gravenzande: „Een erg on
derhoudend programma en waar
schijnlijk de enige actualiteitenru
briek waar de meeste post die bin
nenkomt handelt over de muziek,
die we op de achtergrond draaien".
Speciaal voor deze nieuwe NCRV-
serie is Harry van Hooff met zijn
orkest geëngageerd.
Op de foto zingende presentator
Louis Neefs van „Haal het doek
maar op."
LEIDEN De inrichting van het
hand- en lijntekenlokaal van gebouw
Burggravenlaan 2 van de Rem-
brandt-scholengemeenschap voldoet
niet aan de eisen en dient te worden
vernieuwd. De kosten van deze en
enkele andere voorzieningen worden
geraamd op f 12.750. De raad zal
krediet worden
LEIDEN De paasveetentoon-
stelling wordt ditmaal gehouden op
dinsdag 14 maart in de Leidse
Groenoordhal. Secretaris F. Bikker
van het Produktschap voor vee en
vlees zal de VEBO-expositie in de
ochtenduren openen.
Landbouwers
weigerden
waterschap
te betalen
ELBURG (ANP) Het polder
district Noordwest-Veluwe heeft gis
termiddag besloten tot executoriale
verkoop van woningen en/of lande
rijen van vier landbouwers te Huls
horst, Nunspeet en Oldebroek. Deze
gerechtelijke verkoop zal woensdag
5 april in het gerechtsgebouw te
Zwolle plaats hebben.
De vier landbouwers hebben ge
durende enkele jaren hun water
schapslasten niet betaald. Oorspron
kelijk ging het om een bedrag van
enkele honderden guldens, maar met
invorderings- en andere kosten is het
totaal bedrag opgelopen tot f. 74.000.
Zij weigeren te betalen omdat zij de
kosten niet konden opbrengen of van
mening waren dat het polderdistrict,
een ondemocratische instelling is.
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Calimero: tekenfilm (TROS)
7.10 Wat een familie, tv-serie (TROS)
7.35 't Stokpaard. Programma over hobbles (TROS)
8.00 Journaal (NOS)
g.31 De Onverschrokkenen. Tv-film (TROS)
9.15 De mens en de zee: de baaienvissers van Tncutan
Documentaire film (TROS)
9.25 Martv Feldman en The Golddiggers. Show
(TRÓS)
10.15 Op uw gezondheid: aardappelen. Documentaire
film (TROS)
10.40 Oordcel, veroordeelveroordelen? Tv-seri
over een aantal etnische minderheden in Neder
land (IKOR/CVK)
11.10
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
6.45
De fabeltjeskrant (NOS)
6.55
Journaal (NOS)
7.05
Zolder 9. Kinderprogramma. Deel 2 (EO)
7.20
Koorzang (EO)
8.00
Journaal (NOS)
8.21
Berichten uit de samenleving (VPRO)
8.35
Bacon Grabbers. Film met Laurel en Hardy
(VPRO)
8.55
Namens. documentair programma (VPRO'
9.30
Dick Cavett-show (VPRO)
10.20
Ter visie: parlementair en politiek weekoverzicl
(NOS)
10.45
Journaal (NOS)
De drie van Breda druppelden
gisteravond nog maar spaar
zaam na. We hoorden mr.
Biesheuvel nog op enkele vra
gen zijn tweede gedachte ant
woorden („Is het voor de rege
ring nu moeilijker geworden"?
even nadenken: „Het is altijd
al moeilijk geweest") en titel
houder Diepenhorst verstrikte
zich weer eens in de waanzin
nigste zinnen, zodat je alleen
maar via Gruyters, die zei het
niet met hem eens te zijn, ge
waar kon worden wat hij ge
zegd en bedoeld had. Waarom
praten mensen niet gewoon en
waarom zeggen ze niet gewoon
wat ze denken, tenzij hun ge
dachten ondeugdelijk of onfat
soenlijk zijn?
Leerzaam was in dit verband
„Dagje ouder", dat geheel was
opgebouwd rond de 85-jarige
dr. Sajet, vermoedelijk de aar
digste Amsterdammer die er is.
..Als gij wilt is het geen
sprookje" bleken de woorden
van Herzei, die dr. Sajet zich
tot motto heeft verkozen. Sajet
praat ook niet in en uit, via
een ingebouwde draaideur, en
toch (ik bedoel: juist daardoor»
maakt hij een uiterst integere
indruk.
Met enige verbazing heb ik
verder gekeken naar „Het
recht van de zwakste", een
Russische film, waarover het
programmablad meldde„De
makers tonen met nieuw mate
riaal en archiefbeelden aan.
dat de kreet „wie de Jeugd
heeft, heeft de toekomst" het
best begrepen wordt door die
leiders die voor het bereiken
van eigen doelstellingen niet
aarzelen het kind op de meest
geraffineerde wijze te manipu
leren". Deze regels moeten door
een grote optimist geschreven
zijn, want ik heb van dit alles
niets in de film teruggevonden.
Wel was het een nogal naïeve
anti-Amerikaanse film.
We zagen bijvoorbeeld achter
eenvolgens een kind als Ku-
klux-klanner uitgedost, een
kind in Mussolini's tijd als
zwarthemdje, een Hitier ju-
gendknaapje en een identiek
japans oor logsheid je in de dop
'dat waren dan de archiefbeel
den). maar de pioniertjes uit
de SowJet-Unie of uit Oost-
Duitsland ontbraken in deze
interessante reeks, terwijl zij
toch ook op semi-militaire leest
geschoeid worden. Wat deden
in dit verband de beelden ertoe
van de Amerikaanse mariniers,
die op de ons bekende wijze
„gehard" werden?
Dat had, dacht ik, weinig met
kinderen te maken. We zagen
Russische kinderen in een mu
seum en de commentator (van
wie de stemmen urenlang om
spoeld werden door muziek,
immers: „een kind moet naar
muziek leren luisteren werd
ons geleerd) zei: „We mogen
dan kritiek op het Russische
onderwijs hebben, maar dit is
toch een behartigenswaardig
voorbeeld van hoe het moet".
Ten eerste: ik heb geen woord
van kritiek gehoord. Ten twee
de: waarom is dat een beharti
genswaardig voorbeeld. Het
Stedelijk Museum en het
Rijksmuseum zijn dagelijks
vergeven van de kinderen mei
juf en explicator. Ik heb zelf
in Moskou een crèche bezocht,
blijkbaar een model-crèche,
want de BBC was er ook net
geweest. Aardige onderwijzeres
sen, heel vriendelijke, gehoor
zame kinderen, maar de teke
ningen op het schoolbord ver
meldden Lenin veelvuldig en
van vrije expressie was weinig
sprake. Ik kreeg ook de hand-
vaardigheidsdingen te zien die
de kinderen precies moesten
namaken.
Verder heb ik het pionierspa
leis bezocht. Wat oudere kinde
ren, erg aardig, een beetje op
gewonden omdat ze ons rond
leidden en straks wel op hun
donder zouden krijgen omdat
ze eigenlijk de politieke bijeen
komst met de delegatie uit
Guinee hadden moeten bijwo
nen. By Gods gratie mochten
we ook heel even een lokaal
binnen waar tekenles gegeven
werd. Op de tenen lopen, hoog
uit fluisteren, want alleen de
tekenleraar, die varn de één
naar de ander liep, mocht pra
ten in de klas.
Het is allemaal maar net wat
je „behartigenswaardig"
noemt
Door Nico Scheepmaker
VRIJDAG 3 MAART Hilye
7.00 Nieuws. 7-02 Het
7.07 (S) klassieke muz
Nieuws; 7.41-7.50 Echo). 8.24 Overwe
ging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de huis
vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) De
beste plaat voor uw stereokóp.
(10.30-10.32 Nieuws). 11.00 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S)
Van twaalf tot twee: (12.22 WIJ van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41-12.50 Echo; 13.00-13.05 Raden
maar..) 14.05 Schoolradio. 14.30 muzi
kaal middagmagazine. (15.30-15.32
Nieuws). 17.00 Rubriek over missie
zending. 17.10 (S) Metropole
kest: 17.25 Voor de kinderen. 17.3
(S) AU-dltie: Jacht op Jong talent.
op: kabaret, show en musical. 22.25
Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Den
Haag vandaag. 22.50 (S) Goal....!:
(Sport) programma met veel muziek.
23.55 Nieuws.
Hilversum II 298 m en FM-ka
7.00 AVRO 12.00 NOS 13.11 VARA.
13.25 NOS. 14.55 EO. 16.00 VI'RO.
20.30 NOS. 21.00 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
3.00
Nieuws, om 8.11 Radiojournaal en
8.30 De Groenteman. 9.00 (S) Klas
sieke balletmuziek (gr.) 9.35 Water
standen. 9.40 Koorzang. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (Om
11.00 Nieuws.) 11.30 reisindrukken uit
Nepal. 11.55 Beursberichten. 12.00 In
formatief programma. 12.30 Over
heidsvoorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 (S) Lichte grammo-
Promenade-Matlnee. 14.25 Informatie
en muziek uti de Bondsrepubliek.
14.55 Ruimte: radiomagaz. m. gewijde
18.00 Nieuws; om 18.10-18.20 Uitzen-
I 20.00 Nieuws.)
20.30 (S) Muziek uit de Barok.
21.00 (S) klassieke muziek. 22.15 (S)
Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Ac
tualiteiten. 23.20 (S) Muziek van Ne
derlanders (opn.). 23.55 Nieuws.
Hilversum III 240 m. en FM-kanalen.
7.00 NCRV. 9.00 NOS. 12.00 VPRO.
14.00 NOS.
7.00 Nieuws. 7.02 Zing. zing. zing!:
lichte vokale muziek J8.00 Nieuws).
0.00 Nieuws. 9.03 Jan Corduwener
Show. 10.00 Nieuws. 10.03 De Eddy
Becker Show. (11.00 Nieuws). 12.00
Nieuws. 12.03 The Joe Blow Show.
13.00 Nieuws. 13.03 Felix Meurders
Show. NOS: Hugo van Gelderen
Show: 16.00 Nieuws. 16.03- Top 30
(17.00 Nieuws.)
Georges Bizet "Carmen". Opera in
bedrijven. Libretto: Henri Meilhac
de novelle vi
rla Calias; Nic.
lal Gedda; Andréa Gulot; Robert
"-liter,
mqi
ques Pruvost; Claude Cales; Jacques
Mars; Koren René Duclos; Klnderko-
Georges Petre.
Hector Berlioz, Ouverture "Béatrlce
Bénédict" lamoureux Orkest ol.\
Conservatorium Orkest
oJ.v. André Cluytens.
HAZERSWOUDE/LEIDEN De
sportafdeling van de Hazerswoudse
Katholieke Plattelands Jongeren or
ganiseert zondag 5 maart een volley
baltoernooi in het universitaire
sportcentrum aan de Wassenaarse-
weg in Leiden. De wedstrijden van
dames- en herenteams beginnen om
11.30 uur.
Ploegen uit Zoeterwoude, IJssel-
stein, Alphen aa nden Rijn, Aarlan-
derveen, Woerden, Bodegraven,
Montfoort, Bovenkerk en Hazers-
woude hebben voor dit volleybaltoer
nooi ingeschreven. De prijsuitreiking
is 's avonds in het Michelshuis in
Hazerswoude-dorp, waar vanaf acht
uur The Explains voor de muzikale
medewerking zorgdragen.
NOS/NOT: 10.45—12.00 Schooltelevi
sie NOS; 18.45 (K) De Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journaal. VARA: om
19.05 (KJ.jen. een dikke zoen van de
Juffrouw. TV-serle. NOS: 20.00 (K) 't
Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.50 (K) 2 voor 12. quiz 21.30
(K) Hadtmassa, satirisch programma
22.10 Een klein uur: U. NOS: 22.50
22.55 (K) Journaal.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant.
NOS: 18.55 (K) Journaal. NCRV:
19.05 (K) Haal het doek maar op: de
Jrijswinnaars talentenjacht. NOS:
0.00 (K) Journaal. NCRV: 20.21 (K)
Please Sir! TV-serle. 20.50 Farce Ma
jeure. satirisch programma. 21.15
Waar of niet. spelprogramma 22.00
Ander Nieuws. NOS: 22.20 (K) Uit de
Kunst. 22.50 (K) Journ. 22.5523.00
Den Haag vandaag.