c/RflB Tom Manders was een onvergetelijke Dorus ...en gisteren vandaagi Protestactie van de Joodse jeugd in Amsterdam Boeren protesteren tegen landbouwprijzen in E.E.G. Voorzitter Expoge overleden TV morgén] MAANDAG 28 FEBRUARI 1972 AMSTERDAM (ANP) Als pro test tegen de voorgenomen vxyfiiabinig van de drie van Breda, hebben leiden van "De Joodse jeugd" gisteravond by een groot aantal verzetsmonumemten en plaquettes in Amsterdam een zwart omrand geel bord geplaatst met daarop het woord: "overbodig" en daaronder een vraagteken. Toen zy dit bord en 'n bord met het opschrift „voor hen die nog leven" by het Na tionaal Monument op de Dam neer zetten, werden twee leden van ae groep door rechercheurs aangehou den en met de borden overgebracht naar het politiebureau Warmoes straat De twee jongelui werden na een kort verhoor op het politiebureau vrijgelaten en kregen de borden terug Voigenis hen had de politie het ver moeden dat zij ook drie pamfletten met een davidster en de tekrt: "Her innert u zich dat nog Van Agt, ariër?, op de pyloon van het Natio naal Monument hadden geplakt Dit was echter niet juist, zeiden ze Onder de naam "De Joodse jeugd" voeren de gezamenlijke joodse jengel en jongerenorganisaties tot en met dinsdag, als de Tweede Kamer bij eenkomt. diverse acties Her eerjte bord we:, gep aa bij het monument op de fusilladeplaats aan de Apodolaan. Voor. gebeurde dit bij de Dokwerker, Artis, het Wets- perpleinziekenhuis. Weteringschans en de voormalige Hollandse Schouw burg van waaruit tydem de bezetting de Joden werden gedeporteerd. Het motief van de bordenactie wa- volgens een woordvoerder van d-e Joodse jeugd an het helemaal nie. meer nodig is beelden voor slachtof fers en verzet;' tiyders cp te richten, als er niet raar de ove: levenden wordt geluisterd ten op het podium had willen zien. Naast Goodman zelf, die zich rus tig nippend van een glas rode wijn nogal op de achtergrond hield, blon ken als solisten uit tenorsaxfonist Zoot Sims, Peter Appleyard op de vibrafoon en pianist Bill McGoofy. ZEVENAAR (ANP) Mr. G Ch. Aalders. voorzitter van de Neder landse Vereniging van Ex-politieke Gevangenen 'Expogé) is zaterdag- avond tengevolge van een hartaan val overleden. Hjj was op familie bezoek in Zevenaar. Mr. Aalders die 59 Jaar is gewor- den. was advocaat en procureur te Dordrecht. Hy is meer dan 20 Jaar j voorzitter geweest van de Expogé. Hij was Officier in de Orde van Oranje Nassau. II citer wordt in A msterdam 15 pet. duurder AMSTERDAM <ANP) B. en W. van Amsterdam hebben de raad voor gesteld per 1 april de waterleiding- tarieven voor huishoudelijk gebruik met 15 pet en voor zakelijk gebruik met circa 15,6 pet. te verhogen. De hogere opbrengst hiervan voor 1972 kan worden geraamd op 4,3 miljoen gulden. VU-bezetting na 100 uur opgeheven AMSTERDAM (ANP) ^De bezet ting van het hoofdgebouw van de Vrye Universiteit in Amsterdam is zaterdagavond om half acht formeel opgeheven. De bezetting heeft 100 uur geduurd. De bezetters namen dit be sluit zaterdagmiddag naar aanleiding van de toezegging van de directie en curatoren dat de termijn van kandi daatstelling voor de universiteitsraad verkiezingen tot 7 maart wordt ver lengd Aan alle faculteiten worden de komende week discussies gehouden over een door de bezettingsraad op gesteld pakket eisen inzake het be- j stuursreglement. - ,,Ecce homo Zie, de mens' Ik kan de neiging niet weer staan met dit klassieke woord te beginnen, want de film van Louis van Gasteren „Begrijp je nu waarom ik huil?" bleek een standbeeld te zijn voor de ge folterde mens van de twintigste eeuw. „Iemand die er niet bij ge weest is, die weet het niet", zei Joop. getrouwd, twee kinderen, nu ongeveer 53 Jaar oud. Hoe waar dit is beseffen we nu pas, na een kwart eeuw in de gele genheid te zijn geweest alles over Westerbork. Buchenwald, Ravensbrück, Sachsenhausen en Bergen Belsen (de „toernee" die Joop tussen 1941 en 1945 afwerkte) via boeken en films te weten te komen. „De wanhoop is een integre rend deel van je persoon": ook dat werd dankzij deze film pas voor het eerst goed duidelijk. Ik citeer enkele van Joops op merkingen tijdens een LSD- sessie: In Bergen Belsen, daar was het bloed goedkoop'Over een kampbeul: „Het interes seerde hem niet zoveel wie hij sloeg, als hij maar sloeg". Bij het „zien" van een baby, waar op hij in huilen uitbarst: „Ik huil bij de gedachte dat het moet meemaken wat wij heb ben meegemaakt". We mogen Achter het Nieuwsw dankbaar zijn, dat het dit unieke document toch heeft uitgezonden, ondanks de bij zonder zware pressie die de re gering op de VARA heeft uit geoefend. Achter het Nieuws zelf was daar zeer terughou dend over, maar ik heb reden om aan te nemen dat zowel binnen de VARA (op Hans Ja cobs c.s.) als ook door de rege ring op ongehoorde wijze is geijverd voor het niet-uitzen- den van Begrijp Je nu waar om ik huil?" Achter het Nieuws had de film overigens op voortreffelijke wijze begeleid. Doordat hij werd ingeleid door prof. Bas- tiaans en dr. Hugenholz, en na afloop weer werd uitgeleid door dr. Van Tol en prof. Weljel, nadat we ook nog een filmpje over Joop en zijn vrouw vier Jaar na zijn behandeling had den gezien („Ik lig nu niet meer in de houding, ik slaap als een normaal mens", maar hij ging nog steeds niet graag een slagerij binnen, vertelde zyn vrouww. dat deed hem Aog teveel aan Bergen Belsen den ken). konden „ongelukken" wor den voorkomen. Overigens was het uitzenden van deze indrukwekkende film niet alleen een cinematografi sche, of een psyóho-hygiëni- sche, maar ook een politieke daad. ..Democratisch regeren is voorzichtig omgaan met alle gevoelens in het land", zei prof. Weijel. Prof. Bastiaans merkte op dat hij inzake de vrijlating van de „drie van Breda" .geenzins veranders was", zoals premoer Biesheuvel had gezegd. Van daar vermoedelijk de grote pressie die de regering op de VARA uitoefende om de film niet uit te zenden. Terecht ging Hans Jacobs er echter van uit, dat een film die onmisbaar was voor de oordeelsvorming van de twee- de-kamerleden, ook onmisbaar moest zijn voor volwaardige, mondige Nederlanders die hun oordeel vormen. NICO SCHEEPMAKER Hil\e WINSCHOTEN (ANP) Enkele j dig", „aardappelen bij de boer per i cent", „eenheid in de EEG, of weg duizenden Groninger boeren hebben kilo vyf cent en in de winkel 20 I ermee", zaterdag in Winschoten geprotes- 7.00 Nieuws 7.02 Het levende woord. 7.07 (S): klassieke muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Actualiteiten). 8.24 overweging. 8.30 Nieuws. 8.41 Voor de hulsvrouw. 10.00 (S) Aubade: L. Ra dio Kamerorkest; II. Bariton en pla no: seml-klassleke liederen. (10.30- 10.32 Nieuws). 11.00 Voor de zieken. 11.30 Bejaardenprogramma. 11.55 Me- dt-d'-lingen. 12.00 SVan twaalf tot twee. (12.22 WIJ van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nieuws: 12.41-12.50 Ac tualiteiten: 13.00-13.05 Raden maar.. 14.05 Schoolradio. 14.30 <S) muzikaal middagmagazine. (15.30- 15.32 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.00 Antllliaans nieuws. 17.10 (S) Metropole-orkest. 17.25 Voor de kin deren. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Echo. 18.00 (S) Licht ensemble met zangso- Usten. 18 19 Uitzending van de Chris telijk Historische Unie. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo '8.50 Voorbeschouwing over komende KRO-programma's 19.00 (S) Fanfare-orkest (opn). 19.30 gesprekken over leven, dood en toe komst 19.45 muziek ln de liturgie. 20 00 (S) Cheltenham Festival 1971: L.ig.'ls Kamerorkest en solist: (gr). 20.45 Waar maak Je Je druk over?: gesprekken. 21.00 Het lied van de Spoorwegen, hoorspel. 22.00 Klassieke grammofoonmuztek 22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Den Haag van- met commentaar. 9.35 Waterstanden. 9.40 (S) Bas-bariton en plano: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen (Om 11.00 Nieuws.) 11.30 pro gramma voor de vrouw, met om 11.55 Beursberichten. 12.30 Overheidsvoor lichting: Uitzending voor de land bouw. 12.40: wekelijks radloverkeers- magazlne. 13 00 Nieuws. 13.11 Radio- Journaal. 13.30 (S) De wereld van de opera. 14.35 Alert! op het vlak dere verslechtering inhouden van ex positie van boerenstand De EEG en de Nederlandse reg. ring mogen de gevolgen van de ii flatie niet afwentelen op de zeil standigen, zo staat verder o m. in d resolutie. De demonstratie in Winschoten i rustig verlopen. Tegen elf uur lee. de organisatie uit de hand te loper Op het plein aan de Venne konde de honderden trekkers geen plaat vinden, waardoor de straat werd gr blokkeerd. Er ontstond wrevel tussen demoi stranten en politie. De oplossin kwam toen de commissaris liet om roepen, dat de straat binnen ee, kwartier „schoon" moest zijn. Hi zou anders de stroom afsluiten ei de woordvoerder buiten spel zetter De menigte beantwoordde deze mede deling met boe-geroep. De organi satoren zorgden, dat aan de oproe werd voldaan. De tegenstanders ble ven mopperen, maar niettemin vei trokken de trekkers naar een ander parkeerplaats, j De demonstranten voerden leuzei. I mee als „MamshoM blijf rechtvaar- Nederland I NOS/NOT: 10.45—11 10 en 14.00— 14.25 Schooltelevisie. NOS: 18 45 iK) De Fabeltjeskrant. NOS: 18 15 (K). I Journaal. NCRV: 19.05 (K) Zo vader, zo dochter, spelprogr&mma. 19.30 (K) De Jonkvrouw van Avignon. TV-feull- leton. NOS: 20 00 (K) Journaal. NCRV 20.21 (K) Please Sir' TV-serle. 20.50 Het recht van de zwakste: Russische film over kinderen 21.55 Hier en Nu. 22.35 (K) Dagsluiting NOS 22 40 (K) Journaal, 22.45 Weekoverzicht en algemene informatie over school- televisie TELEAC: 22.4B— 23.18 <K) Graven naar het verleden lee 5, I iherh.) Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS 18.55 (K) Journaal VARA: 19.05 (K) Volgende patiënt TV-serle 19 30 (K) Koning Klant NOS: 20 00 <K) Journaal. 20.20 (K) Mannlx, TV-fllm. 21.10 (K) Liedjesprogramma met de Braziliaanse zanger Gllberto Gil 21.25 (K) Kom maar binnen, TV-fllm 2150 (K) De Ombudsman NOS 22.15 iK) Journaal. 22.20 Den Haag vandaag. TELEAC 22.25—22.55 (K) Beton tes 5 (herh.) Benny Goodman had veel succes AMSTERDAM (ANP) Een bij na uitverkochte grote zaal van het Concertgebouw in Amsterdam heeft in de vroege uren van zondag op bijzonder hartelijke wijze het Ben ny Goodman septet bij het eerste concert van zijn Europese tournee verwelkomd. Toen om half drie de befaamde J azz-klarinettist on verbid- dellijk zijn laatste toegift had ge- j speeld, kreeg hij van zijn toehoor ders een ovatie die zelfs voor de wat dat betreft wel verwende "king of swing" memorabel zal zijn geweest. Een merkwaardig gemengd pu bliek, vrijwel alle leeftijdsgroepen waren aanwezig, hebben ruim ander - hafl uur met stijgend enthousiasme geluisterd naar de klassieke-uitslui tend vooroorlogse- Jazzmelodieën. waarvan een drietal gezongen werd, door de in Europa onbekende Lynn Roberts, een zangeres die het ge hoor waarschijnlijk wel langer dan de haar toebedeelde tien minu- NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 De graaf van Monte Cristo. TV-musica! (KRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Gamma: informatief wetenschappelijk program ma (KRO) 9.10 Zo vader, zo zoon (Wenn der Vater mit dem Sohne) Speelfilm met Heinz Riihmann in de hoofdrol (KRO). 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Spaanse les les 10 (TELEAC) NEDERLAND 11 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 AVRO's Toppop: wekelijkse hitparade (AVRO) 7.30 Wie van de drie (AVRO) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Peyton Place (AVRO) 9.10 Henk Elsink. Cabaret (AVRO) 10.00 AVRO's Televizier Magazine (AVRO) 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Wat is je vak man? Les 7 (Teleac) UTRECHT In het Antoniusziekenhuis in Utrecht overleed zaterdagmiddag Tom Dorus Manders. Hij werd vijftig jaar. Tom Manders heeft gedurende twintig jaar met zijn Do- rus-creatie veel succes geoogst in radio- en tv-shows van de VARA. Op het toneel voerde hij zijn Dorus-creatie eerst in zijn eigen cabaret Saint Germain des Prés op in Amsterdam en later in het cabaret in Rotterdam, dat hij tot vorig jaar voerde. Zijn liedjes, die hij met Dorus maakte werden veelvuldig bekroond met gouden platen en zijn tv-werk kreeg waardering door de zilveren roos, die hij veroverde in Montreux. Het grote publiek maakte kennis met Manders toen voor de eerste maal nu al weer twintig jaar ge leden Dorus het wat meewarige hoofd opstak. Eerst in het Amster damse Saint German des Prés en voor de VARA-microfoon met „Me- i neer Cor Steyn". Zijn conférences over zijn gabber „Dollevie Zallevie" en zijn liedjes over de „twee mot- i ten" en andere avonturen die hem i gouden platen brachten, werden spoedig een instituut. Door Peter d'Hamecourt Dorus ontstond eigenlijk al voor de oorlog. Tom Manders was toen nog reclame-tekenaar en decorateur. Het 1 slonzige zwervertje met de streepje strui en de bolhoed paradeerde al over diverse schetsen, totdat de creatie op het toneel kwam. De le vende Dorus werd geboren in het 1 Saint Germain. Dorus werd een rage. die mede dankzij het toen nog als wonderkastje beschouwde me- dium tv in snel tempo over het hele land zijn weg vond. Gijs Stap- pershoef haalde namelijk al in 1955 de hele sfeer van het Saint Ger main naar de Bussumse Vitus-stu- dio- Naar Rotterdam Niet alleen Nederlandse kijkers za gen toen, de door hem zelf gerelati veerde talenten van Mandefs, ne gentig miljoen televisiekijkers in heel Europa zagen bij het eerste lus trum van de Eurovisie Manders' filmtrucages, die hij in zijn tv- shows gebruikte. Het Fordje, waar mee hij zich in het openbaar ver toonde, bracht hem van Amsterdam naar Rotterdam. De Maasstad haal de Manders binnen als een vorst. In het kille na-oorlogse centrum kon men een cabaret van zo'n ge vierd man best gebruiken. Dorus werd Rotterdammer met Manders. Hij zong over Feijenoord. Hij was in de Kuip om met Feijen oord het kampioenschap te vieren. Een succes zonder einde leek voor Tom Manders in Rotterdam wegge legd. Hij experimenteerde met tien I jonge cabaret talenten, die hij zelf selecteerde. He<t duurde kort. Het kon ook niet anders, want Manders was een type, die alleen zijn weg moest gaan. geen anderen om zich duldde in zijn werk. Zo begreep hij tenslotte ook dat de combinatie za kenman-artiest iets is, dat elkaar nauwelijks verdraagt. In 1970 sloot hij zijn Rotterdamse Cabaret defi- i nitief. Poessie maauw Maar intussen had hij met Dorus nieuwe, onge.cende belevenissen ge had. Zo had de kritische jury van tv-makers in Montreux een staande ovatie over gehad voor de inzen ding die de NOS m dat jaar naar het celevisiefestival had gestuurd. De inzending was een Manders- show. Een zilveren roos was de be kroning. Dat was in 1967, het jaar dat hij zijn cabaret in Rotterdam opende. Een Jaar later gonsde „Poessie maauw" door het land- In het Rotterdamse cabaret hield hij audiëntie voor kinderen, „Bij Dorus op schooft". „Poessie maauw" werd de tophit die daaruit voortkwam. Dat alles waren de zaken, die naar buiben kwamen van Manders. Wat niet naar buiten kwam was de ar tiest, die helemaal „mesjogge" was van filmmaken. Hij kon eindeloos experimenteren op de zolder boven zijn cabaret. In de meer dan hon derd tv-shows, die hij maakte is van dat priegelwerk steeds een klei ne weerslag te vinden geweest. En vooral de laatste jaren school er steeds meer technisch vernuft in zijn shows. Hij werkte zelf als re gisseur. decorateur, tekstschrijver en acteur aan zijn shows mee. Het heette dait hij zo wel moest werken omdat hij een lastig heerschap was. Richard Burton heeft Eliza beth Taylor op haar veertigste verjaardag een enorme diamant geschonken. De steen werd oor spronkelijk door een mogol in In dia Sjoah Jehan aan zijn favo riete echtgenote Numtaz Mahal geschonken in 1621. Na de dood van Muntaz Mahal heeft de mogol de Taj Mahal laten bouwen om haar te gedenken. De steen is gevat in een gouden montuur in de vorm van een hart, omringd met robijnen en smarag den. In een gouden montuur staal gegraveerd „eeuwige liefde tot de dood". Burton zei dat het verjaardags feest (vjaarvoor 120 gasten spe ciaal naar Boedapest zijn geko men) een extravagantie is. Hei geheel zal vermoedelijk tussen de 25.000 en de 30.000 Engelse ponden kosten. Aangezien het uitgeven van zo veel geld bij een dergelijke gele genheid bloot staat aan kritiek in een wereld vol ellende. zullen wij een bedrag aan het fonds voor kinderen van de Verenigde Naties schenkc.i dat ongeveer gelijk is aan het bedrag, dat wij aan het feest besteden". Burton zei nog dat Elizabeth Taylor zich langzaam van de filmwereld zal losmaken. Op de foto: Burton met prinses Gracia van Monaco, na Liz de meest opvallende vrouw op de partij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5