John Kristel leverancier van vele talenten „Ik heb me gedwongen om elk genre te waarderen" Spontaniteit sterk punt van levendige Conny Vink Anecdotes Talenten 40 jaar Plakboek Spontaan Soestdijk Publiek ZATERDAG 26 FEBRUARI NOORDWIJK John Kristel is een man, die zeer veel voor de Nederlandse showbusi ness heeft betekend. Hij is niet zo beroemd geworden als de mensen, die hij het „vak" heeft geleerd; hij was meer de man op de achtergrond. Vanaf 1929 hebben John Kristel en zijn orkest een aantal artiesten van klinkende naam opgeleid. Zo zetten mensen als Willy Schobben, Willy Langestraat, Ad van der Hoed, Johnny Ombach, Jos Ditmars, Joop Kle- man en de zangeressen Corry Brokken, Conny Vink en Conny van Bergen hun eerste (wankele) schreden op het pad van de amusementswereld in het orkest van John Kristel. Bij deze lange en nog niet eens komplete lijst van bekende artiesten kunnen ook Vico To- riani en Toon Hermans worden gerekend. In de vooroorlogse jaren werd John Kristel dan ook wel de „leverancier voor de radio" genoemd.. Om iets over de beginperiode en het succesvolle vervolg van het orkest Kristel te vertel len moeten we teruggaan naar een tijd, die een groot aantal mensen maar van horen-zeggen kent. In 1 924 begon John Kristel met een amateurorkestje. In 1 929 werd de band uitgebreid en beroeps. „We speelden in allerlei hotels van naam", vertelt John Kristel. „We zijn erg veel in het buitenland geweest. Je leerde daar in de luxe hotels de „groten der aarde" ken nen, zoals Onassis, Luns en generaal Montgomery. In het Palace hotel in Gstaad ln Zwitserland heb ik bijvoorbeeld sa mengewerkt met Maurice Cheva lier", herinnert Kristel zich. "Daar waren toen mensen zoals ex-koning, van Italië Umberto en de hertog van Windsor. Kristel vertelt graag over die periode uit zijn leven. De mooie reizen naar verre landen en het con tact met beroemde persoonlijkheden zijn een leuke herinnering 1 hem Anecdotes heeft hij genoeg. Zoals deze: "We waren een keer met ons orkest uitgenodigd om te komen spelen op een muziekfestijn in de Noorse hoofdstad Oslo", vertelt Jöhn Kristel. "Ik was daar muzi kaal-directeur van de hele toestand. Op een mooie zomerse morgen om een uur of zes had ik een paard van de manege gehaald en reed daarmee door de bossen naar het meer, waaraan het muziekfestival werd ge houden. Het was er doodstil, totdat plotseling over hert water van het meer de tonen klonken van een prachtig klassiek stuk, het Zwanen - meer geloof ik. Dat was natuurlijk een prachtige gewaarwording. Op de terugweg naar de manege raakte ik verdwaald in het bos. .Gelukkig kwa men er na verloop van tijd twee ruiters aan, een dame en een heer. Ik vroeg aan de dame, die Engels bleek te kennen, de weg terug. Ze heeft me toen terug gebracht naar de fnanege, onderweg honderd uit vragend over Nederland. Bij de manege vroeg de stalknecht, of ik wist wie die dame was, met wie ik zo gezellig op stap was geweest. Ik wist het natuurlijk niet. "Dat was de ko ningin van Noorwegen", zei hij me toen. John Kristel is als eerste in Ne derland met talentenjachten begon nen. In 1929 haalde hij voor het eerst amateurs voor het voetlicht. Een toto uit 1937 van Toon geldt als de eerste foto, gemaakt Hermans Hij imiteert Buziau in van Toon Hermans, ln het arties- het Heerlens Central. Deze foto tenvak. Een groot aantal ontdekkingen is hieruit voortgevloeid. De radio heeft bijvoorbeeld zo'n 35 artiesten ge had, of heeft ze nog, die zijn ont dekt door John Kristel. Wat tegenwoordig talentenjacht heet, werd toen "cabaret der onbe kenden" genoemd. In 1937 kwam uit zo'n talentenjacht, gehouden in Heerlens Central, Toon Hermans te voorschijn. „Ik ga Buziau imite ren," zei hij, en dat werd een enorm succes. Toon Hermans heeft hierdoor de kans gekregen, om de artiestenwereld binnen te lopen. Hij is John Kristel hier nog steeds erg dankbaar voor. "Als ik eens een keer naar een voorstelling van Toon ga kijken en hij ziet me zitten, dan zal hij altijd het publiek vertel len over zijn eerste optreden voor het cabaret der onbekenden in 1937 in Heerlen. Een goed artiest hoeft zijn afkomst niet te verbergen. Een man bij voorbeeld als Maurice Chevalier, met wie ik vrij veel heb samenge werkt, is er altijd voor uitgekomen, dat hij is begonnen als straatzanger. Hij heeft mij vaak over deze moei- lijke periode in zijn leven verteld. Hetzelfde kan je zeggen van Edith Piaf en Vico Toriani, waarmee ik ook veel heb gewerkt". Vico Toriani heeft John Kristel zelf ontdekt, toer hij zijn talentenjacht ook een keer in Zwitserland heeft gehouden. "Het grote verschil tussen Neder landse artiesten en buitenlandse is wel, dat de Nederlanders niet graag willen uitkomen voor hun moeilijke beginperiode. Dit zit hem waar schijnlijk in een soort minderwaar digheidscomplex". Een treffend voor beeld hiervan is Corry Brokken. Corry is bij orkest John Kristel be gonnen. Ze zong toen zo verschrik kelijk vals, dat de orkestleden het er helemaal niet mee eens waren dat ze zou optreden. Bij een introductie bij Nico de Vries werd ze zelfs he lemaal afgewezen. Kristel zag ech ter wel wat in haar en na een flink? bijschavingstijd bleek ze inderdaad erg goed te kunnen zingen. John Kristel kent alle Nederland se feestzalen en ook in het buiten land weet hij op dit punt de weg. De laatste 23 Jaar was het orkest John Kristel huisorkest van Huis ter Duin in Noordwijk, waar John Kris tel en zijn vitale vrouw een klein, maar gezellig huisje bewonen. Veel heeft hij ook gedaan voor de ver zorging van feestprogramma's voor grote Nederlandse bedrijven, zoals Verolme, Philips en Unilever. Zijn orkest is zeer veelzijdig. "We zijn natuurlijk geen beatgroep", vertelt John Kristel, "daarvoor is de be zetting, waar geen gitaar bijzit, Deze pagina is van Peter van Beem Foto's uit archief John Kristel niet toereikend. Maar het orkest is wel in staat om een beatnummer weg te geven, dat bij het jongere pu bliek, gezien de reacties, aanslaat. Een eigentijdse benadering van de muziek is gewoon nodig om een aan trekkelijke show te maken. Want dat vond ik belangrijk en vind ik nog steeds belangrijk: Je moet. de stem ming van het publiek aanvoelen en Je muziek daarop afstemmen. We spelen stijlen, die variëren van beat tot klassiek en van tango's van Malando tot Russisch". Zo praat hij met evenveel vuur over klassiek als over de folkrock. Klas sieke of moderne Jazz, hij waardeert het allemaal. "Vroeger was ik veel eenzijdiger. Ik heb me echter ge dwongen om me ook voor andere stijlen te interesseren. Je komt dan vanzelf tot een grotere waardering, voor de muziek in z'n algemeenheid. Nu heeft John Kristel zich zelf pensioen toegekend. "Aan muziek doe ik nu niets meer. Ik luister er alleen nog maar naar. Mijn gezond heid wordt ook al iets minder, maar dat mag ook wel als je nagaat, dat ik al ruim 41 Jaar in het artiesten wereldje heb meegedraaid". John Kristel geniet nu in zijn kleine huis je in Noordwijk van de rust. die hij in zijn Amsterdamse woning zo moest missen. "Ik heb, samen met nog wat andere mensen een paar konijnen, een paar varkens en po ny's, Ik ga er meestal elke dag even heen om ze te voeren. Daarnaast maak ik ook veel strandwandelin gen of ik ga door de duinen fiet sen". John Kristel blijft dus, on danks het feit, dat hij zich heeft te ruggetrokken uit de showbusiness, toch actief bezig. "Ik ben van plan om in de toekomst nog eei boek te gaan schrijven over d gen, die ik allemaal heb n maakt. Toon Hermans heeft loofd, dat hij een voorwoor schrijven en Eppo Doeve zal illustraties verzorgen. Maar doorgaat weet ik nog niet zeker Conny Vink is een van de vele artiesten, die nu erg bekend zijn, die het klappen van de zweep van John Kristel hebben geleerd. Ze is een van de weinigen, die nog steeds regelmatig contact heeft met John Kristel. Ze komt hem vaak opzoeken in zijn huisje in Noordwijk. Dit betekent voor haar een ritje met haar snelle Alfa Romeo van ruim een uur. We spraken met Conny in Kris- tels huisje in Noordwijk. Conny is een erg levendige vrouw en is verzot op dieren, kinderen en "Wacht even", zegt ze. "ik kom zo een hand geven, eerst - even een stelletje plakboeken uit m'n auto halen". Vervolgens komt ze met een grote stapel plakboeken naar binnen wandelen. Conny Vinks zanggeschiedenis begint op negen-jarige leeftijd. Ze zong toen in allerlei clubjes in Amersfoort. Met haar gitaar begeleiding had zij daar veel succes. In die tijd rustten John Kristel en zijn vrouw uit in een hotelletje in de Achterhoek. Hier ontmoette hij een echtpaar, dat vertelde over de capaciteiten van Conny. Kristel wist niet precies, wat de naam van het zangeresje was en ook wist hij niet meer waair ze was apgetreden. Na ver schrikkelijk veel speurwerk, kwam hij erachter en hij was meteen overtuigd van haar kwa liteiten. Voor Conny begon toen 'n druk leven. Ze nam zangles kreeg 'n klassieke git a ar opleiding en pianoles. Haar eerste „beroeps- optreden" was met het orkest John Kristel in een nachtclub in Scheveningen. De orkestleden, waren nog niet zo overtuigd van het succes, herinnert John Kris tel zich. Maar Conny werd bij het publiek goed ontvangen. Missohien niet zozeer vanwege haar zangkwaliteiten, als wel, vanwege het feit dat ze zo spon taan optrad. "Dat is altijd haar sterkste punt geweest", vertelt John Kristel, "ze weet de zaal altijd meteen voor zich op te eisen door haar spontaniteit en haar enthousiasme". Negen Jaar geleden was Conny al gecontrac teerd door het orkest John Kris tel. De radiostudio's waren haar toen ook al niet meer vreemd. Ze trad in die tijd veel voor Jeugd- radioprogramma's op. Haar eer ste optredens in het buitenland (Duitsland en Zwitserland) wa ren toen ook al een feit. In die tijd (omstreeks 1963) maakte Conny ook haar eerste televisie debuut. "Ik was het er eigenlijk niet helemaal mee eens", zegt John Kristel nu. "Ik was bang. dat zo'n televisie-uitzending haar carrlere nadelig zou kunnen beïnvloeden. Naar mijn mening, had ze toen nog iets te weinig er varing". Conny Vink: "Maar Je had het toen wel mooi bij het verkeerde eind". Haar voorliefde voor het op treden bij kinderen is bekend. Een groot gedeelte van haar liedjes heeft ze hierop afge stemd. Met haar vaste pianist Gijs van Beem doet ze een groot aantal kindervoorstellingen. Het totale aantal voorstellingen is moeilijk precies te sohatten. Na een beetje rekenen komt Conny tot ongeveer 500 voorstellingen. Conny treedt ook veel op bij lief dadigheidsvoorstellingen. Leven dig vertelt ze over alle dingen die z;e heeft meegemaakt in de afge lopen jaren. Er staat een foto in haar plakboek van het bekende kinderkoor "De Schellebellen", waartussen met enige moeite Con ny is te ontwaren. Bij elke foto of affiche vertelt Conny enthousiast omstandige verhalen met grote armgebaren, en af en toe begint ze bij het zien van een foto plotseling luidkeels een liedje te zingen. Zo brengt ze bijvoorbeeld, doordat het ge sprek even in die richting ging, een potpourri van Nederlandse carnavalsliedjes ten gehore. "Kijk hier", wijst ze. "Een paar foto's gemaakt op paleis Soestdijk, waar ik heb gezongen en gepraat met de koninklijke fa milie". Er zit ook een foto in een van haar plakboeken waar ze optreedt op de Henry Dunant. En zo laat Conny nog tal van wapen feiten de revue passeren. „Ik ben ook in Australië en in Nieuw-Zeeland geweest om voor Nederlandse emigranten te zin gen", herinnert Conny zich." Die mensen waren verschrikkelijk enthousiast en in oktober ga ik waarschijnlijk naar Amerika en Canada". Conny is van plan het in de toekomst iets rustiger aan te gaan doen. Ze zal samen met André van Duin en Frans van Dusschoten gaan werken in een revue van Joop van den Ende. Ze zal met deze revue zo'n 150 voor stellingen gaan maken. Conny is, zoals gezegd, gevoe lig voor het publiek. Ze richt haar repertoire helemaal op de stemming van het publiek en dat is natuurlijk een grote gave. Con ny hierover: "Als het publiek in een feeststemming is, dan zing ik liedjes als "de toeteraar". Als het een luisterpubliek is, gooi ik er een Frans chanson tussen door". Een carnavalsliedje, een Conny Vink en haar ont dekker John Kristel (links) met zijn vrouw in hoog gezel schap: minister Diepenhorst maakt een praatje mét ze. Frans chanson, een Spaans lied je kost Conny geen moeite. Haar veelzijdigheid maakt haar ge schikt om voor elk soort publiek op te treden. Zo kan ze bijvoor beeld ook jazz zingen. In wat voor streek treedt Con ny het liefst op? Conny: "Lim burg heeft, in tegenstelling tot wat men vaak denkt,een zeer moeilijk publiek. Als je een beet le serieuze liedjes zingt, blijven ze ongeïnteresseerd op hun stoel zitten. Als je een vrolijk liedje zingt zijn ze meteen in carnaval stemming. Je kan er dan de hele avond verder geen ander genre meer gebruiken. Wat dat treft zijn de Brabanders al veel genuanceerder. Maar eigen lijk is het onmogelijk om voorkeur duidelijk te maken i de hand van een bepaalde streel Het hangt allemaal van h publiek af. Wat dat betreft via ik het altijd erg leuk om m kinderen of voor kinderen op treden. Kinderen zijn altijd zo o recht enthousiast". Af en toe heeft zelfs iemand i Conny Vink wel een vrije d« Zo gaat ze nu met John Krist* naar de varkens en pony's te verzorgen en daarna zil misschien nog wel een duinwandeling in. De 26-jarige Conny Vin zingt alle stijlen: van ja\ carnavalsliedjes. kinderschoenen loopbaan. ken werd gemaakt in 1952. Corry Brokken stohd toen nog in de Deze foto van het orkest John Kristel en zangeres Corry Brok-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 4