ouscous eten ij Shafia... Emancipatie met nog tal van sluiers OP ELKE NEUS PAST WEL EEN ZONNEBRIL inesische vrouw geen uitjes IRAN: Tunesisch gerecht l assen voor vegetariers G 26 FEBRUARI 1972 PAGINA 19 heb ik leren kennen toen ik op weg was naar de krui- Ip de in Tunesië heel populaire groene plastic slippers huin achter me over het hobbelige zandpad. Ze spreekt >rd Frans, hoewel dat toch al in de eerste klas van de e lagere school op het lesrooster staat. Dat woordje t" zal ze wel niet hebben gekend en dan is ze niet de haar land. n boodschappen doed bij ruidenier blijft ze bij de ngen. Verlegen lachend de terugweg iets tegen >opt ze naast me. Opeens te rennen en verdwijnt auwe deur. Al gauw ver- r hoofd weer van achtei wenkt ze me om binnen „Couscous, couscous" maakt een eetgebaar weet, zit ik bij de Tune- ie in huis, in een ver- groter dan een badka- ■itgekalkte muren en een op de grond. Zorgvuldig een viezig doekje op en strijkt dat zorgvuldig jP zc' ze de schaal cous- griesmeelachtige kor- elijk voorzien van peper tele tuinboon en kikke- ecoratie. Dat moet onder Alleen je hoofdhaar en je wenk brauwen blijven over. Dat doen we met suiker die eerst gekookt is" lEen heel wat pijnlijker methode dan de Europese middeleeuwse ge woonte om de bruid te ontharen het scheermes) Mannen is het bruidshuis de dag van de bruiloft ontzegd. Alleen vrouwen en meisjes dansen er van af 's morgens acht uur op het rit me van de tamtam, die wordt be speeld door een achtjarig kind. Niet ver van het vrouwenhuis vieren de mannen de bruiloft. Hier is eten in overvloed: schalen met gekookt schapenvlees gaan rond, de ene fles wijn na de andere wordt leegge schonken. Er wordt veel gelachen om de spotliedjes over de komende huwelijksnacht als bruid en bruide gom ten overstaan van de hele fa milie in het (hemel)bed verdwijnen Pas daar kunnen de jonggehuwden elkaar beter leren kennen want de rest is geregeld tussen de bruidegom en de vader van de bruid. Maar terug naar het feest: vrouwen en kinderen uit de buurt zijn op het dak van het huis geklommen dat rondom de feestvierende bin nenplaats is gebouwd. Zo hebben ze een goed overzicht van het feest en kunnen in het huis van de bruide gom kijken. Zo nu en dan klinkt er een broederlijk indianengehuil van boven daarna wordt er weer gegie cheld achter een puntje van de bottania, de sluier waar de ge trouwde vrouw zich op straat in hult. Bij de vrouwen op het dak ontdek ik Shafia weer Ze probeert mijn aandacht te trekken en als dat is gelukt praat ze weer verdei met haar vriendinnen Omdat het geroezemoes van het bruiloftsfeest me begint te vervelen, ook al om dat ik er niets van versta, ga ik ook het dak maar op. Onze medewerkster Vera Gaikhorst werkte een paar maanden in Tunesië als kin dermeisje. Haar indrukken van het steeds populairder wordende vakantieland geeft zij in dit artikel weer. Ze wil hierin geen totaal-beeld van de Tunesische samenleving geven maar een andere kant dan de puur toeristische la ten zien. Wekelijks bad In de verte komt een groepje vrou wen en kinderen van „hammem" een wekelijks terugkerend ritueel, voor ons beter bekend als het Turk- wen op het café-ter- niet iedere Tunesische In dit zomaar doen. n de gastvrouw die >f het wel genoeg is, en tooit worden gegeten van Shafia. die in het- ekje onder een handge lag te slapen is intus- geworden. In een moei- ek" tussen twee mensen taal niet verstaan, kom dat ze 46 Jaar oud is, waar je van schrikt als lige huid ziet. De buren nieuwtje van de „touris- uscous eet geroken en allemaal te kijken. De Shafia, die linnenjuf- hotel Sinbad, keurt des- i Nederlandse textiel en haar bewondering over lissen drinken we mier- te thee uit piepkleine is in Tunesië groot, en men wel een schaal eten aan te „toveren" of an- er de kinderen op >n een zakje thee (die stuk verkocht) te halen is zijn voor de doorsnee vrouw een evenement et terras- en bioscoop- vrouw sterk in de min- en vrouw gaat bij ons it: als ze wordt geboren, i als ze sterft", zegt Daaraan moest ik n ik een kijkje mocht een traditionele bruiloft. aan op de grond. Ze kammen de op klei lijkende zeep in hun haren. Het is er warm en vochtig. Een vertrek verder heerst een ondraag lijke hitte. De ruimte is gevuld met gekrijs van klein grut dat niet al te zachtzinnig schoongewassen wordt. Hier in deze met damp gevulde ruimte hangt de sfeer van de grot achtige woningen uit Fellini's Sati- ricon. Ik ben blij als ik weer terug ben in de gemeenschappelijke kleed ruimte, vooral als er direct iemand met een flesje cola komt aandra gen. Pü De gezinnen in Tunesië zijn groot, minder dan vijf kinderen heeft men niet. „Ik heb er zeven", zegt een vrouw, waar ik eens de vruchten van de „toets" framboosachtig spul proefde. „Het hadden er dertien kunnen zijn want zes wer den doodgeboren". Als ik vraag of dat niet een beetje veel is knikt ze, „Ja elk voorjaar komt er een kind". Een voorzichtige vraag of ze de pil niet kent. „Nee ma<ar wat is dat dan voor een wondermiddel. Hoe kan je zoiets krijgen. Zou het van uit Europa kunnen worden opge stuurd?" Later blijkt dat Tunesische artsen dit middel zelf mogen voorschrijven. Het wordt zelfs gepropageerd vla affiches op straat, Alleen weten de vrouwen het niet, hoe zouden ze het te weten moeten komen. Lezen kunnen ze meestal niet en de gete kende gezinnetjes op de affiches zien er puur westers uit, volgens de laatste mode gekleed en daar is ie dereen nog niet aan toeBij het woord dokter (ze denkt daarbij waarschijnlijk meteen aan de hoge kosten) zegt ze: „Ach ik ben nu al 47 over een paar jaar geeft Allah me geen kinderen meer Een van de families waar mee Vera kennis maakte. (Foto's Vera Gaikhorst) De modern.e vrouw in Iran heeft zich in een kleine tien jaar voor een groot deel ontworsteld aan een massa van de taboes, die haar godsdienst, de Islam, van huis uit eigen is. Waar zou dit bij een vrouw eerder in te merken zijn dan in de kleding? Reken maar, dat de geëmancipeerde vrouw in Tehera11 haar „hot pants'* heeft. Zoek haar echter niet in die opwindende dracht in de straten van de hoofdstad. - Ook de Iraanse hoofdstad Teheran kent vrouwelijke politie-agenten. Een agente die op haar motorfiets verkeers- zondaars tot betere gedachten wil brengen is iets heel ge woons. Niet dat zij er zich voor zou gene ren. Maar het kan niet. Omdat het de Perzische man teveel zou wor den. dat bloot, en hij er ogen noch handen van zou kunnen afhouden. Vraag het maar aan de Westerse toeristes. De minimale broekjes worden wél gedragen thuis om eigen man te bekoren en op de meer vooruitstre vende parties, waar de gasten el kaar kennen. Naast Teheran laten ook de bad plaatsen zien dat de Perzische vrouw weg weet met de moderne Westerse kleding. De orthodoxe sluier wordt natuurlijk nog heel veel, gedragen, maar zij is in de verlichte centra geen „moeten" meer. Sluier en bikini Sterker contrast dan in de bad plaatsen is amper denkbaar: dames, die de zee ingaan in badpak, soms zelfs in bikini, naast baadsters, d!ie In jurk, compleet met sluier het ruime sop kiezen. Daarbij is het haast verbazingwekkend hoe tole rant zusterlijk deze vrouwen over en weer zijn. Op het platteland viert de sluier Met een zonnebril gaat het vaak net zo als met handschoe nen of een paraplu. Laat het ding ergens slingeren en ziet het nooit meer terug. Maar veel mensen kunnen niet zonder. Dat blijkt uit de verkoopcijfers vorig jaar koch ten vijf miljoen Nederlanders een zonnebril. Dit jaar zullen we on getwijfeld weer in de knip tasten voor een bril die bij de nieuwe mode past. Nou kun je niet zeg gen dat de mode 1972 zus of zo is en datzelfde geldt voor de zon nebril. Met die hele grote hippe brillen bijvoorbeelddie vorig jaar zo goed gingen, is het uit. Er zijn nog wel opvallende montu ren in gillende kleuren met streep jes, bolletjes en bloementjes, maar ze zullen niet vlug te koop zijn. In de foto-studio van Rien Bazen in Amsterdam, waar Polaroid zijn nieuwe collectie zonnebrillen '72 liet zien, zagen we dat Je „gekke" bril len voortaan zelf kunt maken. Ge woon een kwestie van de fantasie botvieren op een bril-montuurzelf beschilderen en beplakken. De zonnebril is niet meer mode-ac cessoir nummer één, maar benadert veel meer het functionele. Hij wordt langzamerhand kleiner van vorm, hoewel we dat dit jaar niet direct zullen merken. Naast de hoog transparante lenzen van vorig jaar, is er opnieuw belangstelling voor donkere glazen. De kleuren van de monturen zijn champagne, satijn-blauw, lichtgrijs, matgroen en zacht-rose. Nieuw is olifanten-grijs of zwart gerookt me taal. Er zijn veel goud- en zilverge- tinte monturen maar ook doorzich tig plastic dat gevlamd kan zijn. Het bruine montuur gaat er uit. Nieuwe materialen zorgen er voor dat de zonnebril soms vederlicht is. Aan het neusstukje, dat de twee glazen verbindt, wordt meer vorm gegeven. Waar moet men vooral op letten bij het kopen van een zonnebril? Pola roid meent: Een zonnebril moet be schermen tegen ultraviolet en infra rood licht. Het is erg belangrijk dat de lenzen niet splinteren als de bril kapot gaat. Een zonnebril moet de kleuren zoveel mogelijk eerlijk weergeven. De poten van de bril mogen niet scherp zijn en op de juiste hoogte zitten. Opgeprikt .>n kaal vertrek zit de prikt op de enige stoel rek rijk is. Haar moeder paars fluwelen gewaad gemaakt. In het bruids- itijf staat van het goud- heel wat borduur-uurtjes nieuwsgierig meisje ver- feinige wat ze zegt: „Ik jaar". In haar gebrek- rfl ertelt de kleine donkere 's ts van de rituelen die :€;enlijke feestdag vooraf loet eerst helemaal ont- en voor Je mau trouwen. DVERTENTIE DAMESMODE io exclusief jonge stql._ BREESTRAATI08R-II2 LEIDEN Couscous is een Turiesisch gerecht, dat bij uitstek geschikt is voor ve getariers. Hoewel in het oorspronke lijke recept vlees is verwerkt smaakt het zonder ook bijzonder goed. Vera maakte het klaar voor vier personen. Voor de saus is nodig: olie, zout, zwarte peper, knoflook, een desert- lepel Marine, 'n blikje tomatenpu ree, harissa (Tunesische sambal) en water. Groenten voor de saus: een aardappel, geschild en in blokjes gesneden; twee winterwortelen ln blokjes 100 gram kikkererwten (een nacht in water geweekt) drie uien en een grote aubergine. Verder vier eieren en een pond couscous. Over het algemeen zijn de ingrediënten te krijgen in een reformwinkel of in een Chinese zaak. Doe de olie in een vrij diepe pan; snij de uien hierin en voeg de ge snipperde knoflook toe. Bak dit ge heel goed bruin. Doe er dan de to matenpuree. Marmite en een thee lepeltje harissa bij. Al roerend een halve liter water toevoegen. Dit ge heel aan de kook brengen en vijf minuten laten doorsudderen. Dan de kikkererwten, de aardappel, win terwortelen en de in vieren gedeelde aubergine er bij doen. Terwijl de groenten gaarkookt de eieren klut sen, bakken en in stukjes gesneden aan de saus toevoegen. Voor de couscous een beetje olie in een an dere pan gieten. De couscous goed door de olie heen roeren en op een pitje goed heet laten worden. Als de groenten gaar zijn het ge heel afgieten in een vergiet. Het nat weer opvangen en dit aan de heet geworden couscous toevoegen. Laat dit een minuut of tien opzwel len. Proef dan of het pittig genoeg is. Giet daarna de saus over een lange schaal. Garneer de gladge streken couscous met de gekookte groenten. Zowel voor de klassieke als voor de meer sportieve modellen handtassen worden wit, gebroken wit en mari ne-blauw zonder twijfel succesrijke kleuren voor deze zomer. Zeer sterk wordt in verscheidene collecties de nadruk gelegd op marine-blauw wat natuurlijk is te verklaren, want de marine-look maakt het deze zo mer. „Opale" (gebroken wit) is een algemeen Europese kleur voor hand tassen. Bruin (vrij veel) zwart (minder) komen in de nieuwe col lecties voor. Sommige fabrikanten zien het daarnaast ook in de vrij fel le kleuren en uitgesproken zomerse tinten zoals brique-rood, geel, gras groen en zelfs oranje. Wat het ge- gebruik van accessoires betreft is ln de verscheidene collecties weinig eensgezindheid te merken. Soms ko men ze vrijwel niet voor, dan weer springen ze er enorm uit. Patch work is wel erg belangrijk en komt sterk naar voren in de reptielmo dellen. Meestal is een reptielsoort verwerkt in verschillende kleuren waarbij ruit en vierkant motieven de overhand hebben maar ook stre pen en gestilleerde bloemen komen voor. (Texbel). Samenstelling Henriëtte v. d. Hoeven nog hoogtij volgens het gebod van de Koran, dat zegt dat de vrouw niet indecent gekleed mag gaan en haar lichaam moet bedekken. Ook daar echter gaat het al soepeler toe: de mouwen tot de elleboog is lang genoeg, want er moet kunnen worden gewerkt. De roklengte trekt ook centimeter voor centimeter naar boven. De „witte revolutie", die de Sjah begin 1963 inluidde, had niet alleen in de kleding invloed, op de emanci patie van de Iraanse vrouw. Bij re ferendum kreeg zij in 1964 kiesrecht en dat betekent meestal de eerste gongslag voor een snelle revolutie. Gelijk loon voor man en vrouw. In Iran was dat niet zo'n probleem, omdat een luttel aantal vrouwen banen van enige betekenis had, waardoor geüjke salariëring als iets vanzelfsprekends gold. Dat is zo ge bleven nu steeds meer vrouwen be hoorlijke posities gaan bekleden. Iran heeft zijn „Klompé" in me vrouw Farrokhru Parsa, een onder wijzeres die tot minister van On derwijs heeft gebracht, er zijn een paar vrouwelijke rechters, er zitten zeven, acht dames in het parlement. De ruimere opvattingen, die in Iran opgeld doen in vergelijking tot an dere oosterse landen krijgen bij voorbeeld gestalte in het feit dat de vrouw ook naar haar huwelijk kan blijven werken, vroeger hier en nu nog elders het schandteken dat de man niet genoeg zou verdienen om voor zijn gezin te kunnen zorgen. De invoering van verplicht onder wijs gedurende zes jaar en ook de keizerlijke belofte van 2500 scholen als jubileumgeschenk aan het volk bij gelegenheid van de feestviering rond het 2500-jarig bestaan van het Perzische rijk (één school per feestjaar) - heeft een enorme be hoefte aan onderwijzend personeel doen ontstaan. Dat wordt vaak ge- recruteerd uit het leger. Vrouwelijke vrijwilligsters worden naar de dor pen gestuurd, om de kinderen het plaatselijk Aap-Noot-Mies bij te brengen. Kwart Het vrouwelijk volksdeel doet ook veel aan eigen geestelijke ontwikke ling. Een kwart van de studenten aan de Iraanse universiteiten be staat uit meisjes. In tien Jaar dus een ontwikkeling voor de Iraanse vrouw, waar nie mand ooit van had gedroomd. Daarnaast staat dat in een diep menselijke zaak als de keus van huwelijkspartner de vrouw nagenoeg niets heeft in te brengen. Bij de la gere klassen en de middenmoot kiest moeder een geschikte bruid voor haar Jongen. Die geschiktheid wordt in de eerste plaats bepaald door de grootte van de bruidsschat. Een paar dagen vóór het trouwen mogen ze elkaar zien, maar dan is er geen weg meer terug. In kleinere dorpjes is het zelfs nog vaak een volkomen „blinde koop" tot het mo ment dat het huwelijk is gesloten. De vier vrouwen, die de Koran de mohammedaan toestaat, vinden in Iran geen genade meer. Een tweede vrouw „erbij" mag alleen als de eerste kinderloos blijft. Kinderen zijn wel de trots van de Perzische familie, maar men doet er steeds meer aan doordachte fami lie-opbouw om de toeneming met bijna anderhalf miljoen zielen per jaar in te dammen. Voorlichting,klinieken en „de pil" voor de gemiddeld rond achttien jaar oude kindvrouwtjes moeten de gezinnen op gemiddeld drie kinde ren houden. Wat dan tot gevolg kan hebben dat die moedertjes soms angstig de pil trouw blijven uit vrees dat op een vierde kind een soort boete staat. Een ongegronde angst overigens, maar wel een bewijs dat ook voor de naar groter vrijheid zwevende Iraanse vrouw over vele zaken nog een sluier hangt. ADVERTENTIE Sophia Loren, wordt regel matig gefotografeerd met een zonnebril op haar neus. Ook zij wisselt nogal eens vam model. Exclusieve DAMES HERENSCHOENEN Lederwaren Donkersteeg 12-14 - I.ei de» Telefoon 427S3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 19