'Ik doe graag televisie,
maar met publiek er bij'
Opzoek
naarhyge
rente?
Niet meer dan
goed theater
bij 'Theater'
u krijgt tot 7% bij
de postspaarbank
...er> gisteren i
La Mama Londen komt in
Leiden met 'Renfield'
Liedjeszangeres Gonnie Baars:
'DE PRUSUITREIKING
TVmorgen\
DINSDAG 22 FEBRUARI 197G
PAGINA 5
Wanneer Gonnie Baars en Ron
nie Tober vanavond (om 20.21 uur
op Nederland I) in "Met liedjes
het land in" hun composities uit
de jaren twintig zingen zal nie
mand vermoeden dat deze via de
PTT tot stand kwamen. Want
Ronnie en Gonnie, die het allebei
erg druk hebben met verschillen
de muzikale bezigheden kunnen
vaak niet anders dan door de
telefoon repeteren. En dat lukt
nog steeds best.
Gonnie Baars, 23 jaar, woont in
een Bijlmer-flatje, negen hoog.
Sinds enkele seizoenen maakt zij
deel uit van de vaste kern van
"Met liedjes het land in".
Gonnie mag je met recht een veel
gevraagde artieste noemen. Ze staat
zeker zo'n vijf keer per week ergens
in den lande te zingen voor voet
balclubs, op zakenfeesten, bruiloften
en andere partijen. Bovendien zegt
ze haar handen vol te hebben aan
de huishouding. Sinds drie jaar is
Gonnie de vrouw van platenpromo-
tor Ruud van Egmond. Het echt
paar heeft geen kinderen.
„Met liedjes het land in" is voor
Gonnie een plezierige aangelegen
heid. Ze zegt: „Ik werk er graag
aan mee. Ik doe met plezier tv,
maar dan wél met publiek erbij,
voor de sfeer en het contact, 't Is
een makkelijk programma. Er mag
best iets misgaan, we houden van
improviseren. In dergelijke uitzen
dingen kun je Je heerlijk uitleven".
Ruud rijdt zijn vrouw overal naar
toe. „Verder bemoei ik me niet met
haar zaken maar wanneer je zo'n
drie keer optreedt dan kan je niet
zelf ook nog rijden. Het is een
kwestie van bescherming, begrijp
je". Ruud houdt ook de boekhou
ding. Bijna al het verdiende geld
gaat op de bank, om nog eens een
eigen huis te kunnen kopen, dat is
het streven. Gonnie zit al zo'n tien
Jaar in de showbizz. Ze maakte pla
ten als „Alle leuke Jongens willen
vrijen". „Weet je wat ik wil", Je
bent een halve gare". Haar Jongste
single is sinds enkele weken uitge
bracht. Gonnie zat in radiopro
gramma's, deed cabaret bfj Henk
Elsink en was een seizoen opgeno
men in de Mounties-show.
Gonnie: „Ik ben blij dat ik daar
uit ben. Los werk is fijner. Ik heb
veel geleerd bij de Mounties en bij
Elsiink. dat komt me nu goed van
pas". Gonnies eerste elpee zal vol
gende maand verschijnen.
Gonnie's stem wordt veel vergeleken
met die van Willeke Alberti. Verve
lend?
„Nee, het komt waarschijnlijk om
dat we allebei zo'n beetje hetzelfde
repertoire brengen en ja de stem
men hebben inderdaad iets van el
kaar weg. Een keer was het erg
pijnlijk. Willeke zou ergens „Mor
gen ben ik de bruid" zingen. Ze
kon niet bomen en men vroeg mij
het nummer te brengen. Nou ik
stond te trillen op m'n benen. Maar
het ging goed en ik kreeg veèl leu
ke reacties, onder andere van Wil-
leke's moeder".
DUO
Zou Gonnie buiten „Met liedjes het
land in" een duo met Ronnie Tober
willen vormen?
„Misschien, er is al over gepraat.
Binnenkort nemen we samen een
elpee op met liedjes die we in het
programma zongen. Maar een per
manent duo zie ik nog niet zo zit
ten. Onze samenwerking beperken
we voorlopig nog tot het tv-pro-
gramma".
Naast Gonnie en Ronnie zijn van
avond als gasten te zien: Saskia
en Serge, Rita Hovtnk, de Wama's,
Marle Cecile Moerdijk en de Chi-
Na morgenavond volgen er nog vier
direot uitgezonden „Met liedjes". De
NCRV hoopt dan dat de kijkers het
streefbedrag van tweehonderdvijf
tigduizend gulden bijeen hebben ge
plakt. Na elke uitzending krijgt de
NCRV tienduizenden briefkaarten,
met extra porto ten bate van de
De omroep heeft ex-
moeten inzetten om de
nasleep van het programma op te
kunnen vangen.
TON
Producer Dick van den En de hoopt
in mei het streefbedrag bij elkaar
te hebben. Zegt: „Nu zitten we al
op een ton. Het loopt goed. Oor
spronkelijk was het ons plan om
van de opbrengst kleine kinderboer
derijen in verschillende provincie^
te maken, maar na veel gepraat be
sloten we een groot kinderrecreatie
centrum te bouwen op de Veluwe.
De bouwtekeningen liggen al klaar.
Het opzienbarendst aan het com
plex, is, dat ook de ouders van de
gehandicapten er kunnen verblij-
Er zijn toneelvoorstellingen die
je wat twijfelachtig laten zitten.
Die een warrig gevoel veroorza
ken, ondanks dat de inhoud en
de bedoelingen van de schrijver
volstrekt duidelijk zijn overgeko
men, ondanks dat het geleverde
spel geen beoordelingsproblemen
geeft, ondanks dat de vaste ze
kerheid mag bestaan dat er geen
tweedubbele bodems zijn die
langdurig doordenken verlangen.
De première die de toneelgroep
Theater dit weekeinde in de Arn
hemse Stadsschouwburg gaf van
„De Prijsuitreiking" geeft zo'n on
bestemde nasmaak.
Auteur van het stuk is de nog jon
ge Amerikaan paul Zindel. Zijn oor
spronkelijke titel „The effect of gam
ma rays of man-in-the-moon mari
golds", verwijst naar een piepklein
onderzoekje dat een van zijn hoofd-
figure doet. Een scholiere, die
aan de hand van een aanbeden le
raar door veel huisvlijt tot de ont
dekking komt dat kobaltstralen een
bepaalde invloed hebben op de groei
van goudsbloemen. Het meisje doet
aan een competitie voor jonge on
derzoekers mee en wint de eerste
prijs.
„De Prijsuitreiking": Een dodelijk
grotesk spel rond een vrouw (Bea
trice) van achter in de veertig, die
slechts kan terugkijken op jaren vol
mislukking. Ze is verbitterd en ver
pauperd. Ze heeft nog idealen, die
ze bij voorbaat kansloos na
jaagt. Tragische spielerei die haar
alléén in eigen huis koning doen
zijn. In huis kan ze haar twee
dochters de baas, in huis kan ze
een bij haar ondergeschoven dorre
oma tot in het graf kwetsen. De
dochters proberen van moeder los
te komen. De een door zich psycho-
patisch te gedragen, de ander heeft
haar goudsbloemen. Op het moment
dat Beatrice toch nog in haar
ogen een positieve daad wil stel
len door de uitreiking van de eerste
prijs aan haar goudsbloemen-doch
ter bij te wonen, krijgt zij in haar
eigen veilige huis de definitieve ge
nadeklap. Van haar kinderen. Geen
prijzen in het leven van Beatrice,
zelfs geen troostprijs.
Elise Hoomans regisseerde nauwge
zet, maar vergat de climax, waarin
Beatrice eindeloos hulpeloos de mist
in moet gaan. Henny Orri doet in
de rol van Beatrice bij vlagen ra
zend knappe dingen. Er zijn ook
momenten dat ze er een te gechar
geerde vertoning van maakt. Zolang
Margreet Blanken en Josée Ruiter
(de twee dochters) alleen op het
toneel staan klikt alles verrassend
goed, in de scènes samen met Henny
Orri geven ze allebei het idee exa
menvrees te hebben.
„De prijsuitreiking" is een goed stuk
waarmee Theater een goede voor
stelling maakt. En dan toch dat
onbestemde. Omdat er in het stuk
van Zindel nét iets meer zat. Het
onderste uit de kan dat Theater er
niet uithaalt.
Frans Happel
GONNIE BAARS
TROS. 12.00 KRO. 14.10 NOS. 16.45
NCRV. 19.10 NOS.
7.00 Nieuws. 7.02 (S) lichte grammo-
foonmuziek, reportaf-
(7.30 Nieuws:
(S) Van twaalf
14.20 (S) Radio Blazers Ensem-
.50 Möfer over
de sprekende
bleoude muziek.
;rheld. (15.30-15.32 Nieuws).
(S) Journaal anno Nul. hoor
spel. 17.00 (S) NCRV-Vocaal
ble. Overheidsvoorlichting: 17.20
ADVERTENTIE
altijd safe
De postspaarbank Is altijd vlak bij woning of werk, want op elk
van de 2400 postkantoren kunt u terecht.
18.41 Veel gevraagde gewijde muziek.
19.00 De kerk vandaag nieuws en
commentaar. 19.10 Programma voor
blinden en slechtzienden. 19.20 Open
baar Kunstbezit. 19.30 (S) Muziek-
magazine. Bond zonder naam: 22.25
Met elkaar meer mans, lezing. 22.30
Nieuws. 22.40 Den Haag Vandaag.
22.50 (S) Muziekmagazlne. 23.20 (S)
muziek van eigen tijd (opn.) 23.55
i FM-1
7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00 VARA.
7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek.
7.20 (S) Dag woensdag: muziek en
Om ongeveer 7.33 Van de voorpagina.
7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Ac-
tualités. 9.23 (S) Dag woensdag (ver
volg) (Om ongeveer 8.35 Van alle
markten thuis). 9.00 Radioweekblad:
gevarieerd programma met om 9.15
Koning Klant, om 9.35 Waterstanden,
om 9.40 Schoolradio,
de kleuters,
de koffie. 12.00 Rotterdam -
zangsolisten. 13.45 Gesproken portret.
programma met ac-
muziek. (16.00-16.02
gevarieerd programma
).eni7.0
18.30 (S) Klink Klaar, zonder
sens. 19.30 (S) Licht orkest met
zangsollste. 20.00 Nieuws. 20.05 (S)
slekemuziek. 22.55 Mededelingen.
23.00 Nieuws. 23.10 Actualiteiten.
23.20 (S) Radio Jazz Magazine. 23.55
Nieuws.
Hilv III 240 m. en FM-kanalen.
7.00 AVRO
7.00 Nieuws. 7.02 Steevast (18.00
Nieuws: 8.02-8.05 Radiojournaal). 9.00
Nieuws. 9.03
Radiojournaal.
negen-u
4.00 Nieuws. 14.03 Super-
ciean i>reammachine. 15.00 Nieuws.
15.03 Licht platenprogramma. (16.00
Nieuw). 17.00 Nieuws. 17.03 Radio-
Journaal. 17.06 Verzoekprogramma
Sel. „Gasparone" (Millöcker). Tu as
pu me quitter (Arel). Caterina (Shu-
man). Je suis seul ce soir (Durant).
Ici l'on peche (Trenchant). Un pre
mier amour (Vic). T'aumerai tou-
J ours GérardClnématogr aphe
(Walter). Je bois (Goraguer). Scot-
Burt). Et
qultina A'.
ArgentinoTëo (Blanco)
NOS/NOT: 10.45—12,00 Schooltelevi
sie AVRO: 17.0017.30 Kinderprogr.
NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskre
19.30 Kleine
wensen NOS: 20.00 (K) Journaal. Po
litieke Partijen: 20.21 Uitzending van
de N_M.P. TROS: 20:31 (K) Picnic,
speelfilm uit 1955 22.20 Uitzending:
Stichting Socutera. NOS: 22.35 (K)
Journaal. 22.4022.45 Den Haag van
daag.
Nederland II
NOS: 18.45 (K-) De Fabeltjeskrant
NOS: 18.55 (K) Journaal. AVRO: 19.05
NEDERLAND I
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Dier en vriend (NCRV)
7.30 De jonkvrouw van Avignon. TV-feuilleton
(NCRV)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 Met liedjes het land in (NCRV)
9.40 Hier en nu (NCRV)
10.20 Tekst en uitleg (NCRV)
10.30 Journaal (NOS)
10.35 Weekoverzicht en informatie schooltelevisie (NOS)
10.38 Graven naar het verleden Herhaling les 4
(TELEAC)
NEDERLAND II
10.05
10.50
10.55
11.00
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Volgende patiënt (VARA)
Tik, Tak, Tor: vraag- en antwoordspelletje
(VARA)
Journaal (NOS)
Achter het nieuws (VARA)
Zeg maar „Welterusten Oma". TV-spel van Colin
Welland (VARA)
The Carpenters: Soft rock-formation (VARA)
De wereld van Paul Klee. Filmportret (VARA)
Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
Beton Herhaling les 4 (TELEAC)
AVRO's Televizier maakte gis
teravond nieuws, dankzij prof.
dr. L. de Jong, wiens uitspra
ken over de drie van Breda
even later het laatste Journaal
haalden. De Jong legde als
historicus uit hoe de verant
woordelijkheden lagen voor de
jodenvervolging in Nederland.
Primair was Seyss-Inquart ver
antwoordelijk met zijn General
Kommissare.
Zoals bekend is Seyss-Inquart
terecht gesteld na het proces
in Neurenberg, waarbij zijn
aandeel in de Jodenvervolging
overigens nauwelijks een rol
speelde. Van de General Kom-
missare werd Rauter gefusil
leerd, Fischböck is nooit ge
vonden, Wimmer heeft men na
de oorlog naar Duitsland laten
teruggaan wegens gebrek aan
bewijs, Schmidt pleegde in 1953
zelfmoord. Ritterbusch kon
eveneens bij gebrek aan bewijs
naar Duitsland terugkeren en
datzelfde overkwam Bene.
Onder dit hoogste niveau zaten
de Beauftragte, enkele tiental
len, van wie er niet één ade
quaat berecht is. De drie van
Breda waren in feite de uit
voerders van de bevelen van de
eerder genoemden. „Dat de
drie van Breda bij uitstek ver
antwoordelijk zouden zijn voor
de jodendeportaties, is niet
juist, zeg ik als historicus",
verklaarde De Jong. En hij
voegde daaraan toe: „Ik kan er
geen vrede mee hebben, dat
als symbolen behan
deld worden en dat de natio
nale verontwaardiging en het
nationale verdriet op die drie
mensen geconcentreerd worden,
want dat is niet Juist".
Anneke Goudsmit van D'66
noemde de argumenten van De
Jong „zwak". Zij zijn niet als
symbolen schuldig bevonden,
maar als persoonlijk schuldi
gen, zij hebben him werk „met
lust" gedaan. Het argument
van Biesheuvel dat we ons zelf
zouden bevrijden door de drie
vrij fee laten, had haar ook
niet overtuigd.
„De slachtoffers liggen niet
wakker van het feit, dat ze
nog zitten, maar wel van de
mogelijkheid dat zij worden
vrijgelaten".
Televizier had verder een in
structieve reportage over de
wijze waarop men uit zijn te
water geraakte auto moet
klimmen en menige kijker zal
wat vreemd hebben zitten aan
kijken tegen de wandeling, die
Ria Bremer maakte met de
ouders van de vermiste Anita
Pothuis, waarbij zij op een
on-emotionele manier over hun
dochtertje vertelden.
Kan zoiets? Mag zoiets? Ik
ben van mening dat het kan
en mag. Dat kind wordt al
enige tijd vermist, het is (ver
moedelijk) normaler dat men
zo reageert, praktisch, in de
hoop nog iets te bereiken dat
kan helpen, dan dat men zich
verstopt voor de buitenwereld.
NICO SCHEEPMAKER
(K) Tarzan, TV-fllm. NOS: 20.00 (K)
Journaal. AVRO: 20.21 (K) Elizabeth
RKK: 22.15 Kenmerk: de wekelijkse
Informatierubriek over kerk en sa
menleving. NOS: 22.40-22.45 (K) Jour-
LEIDEN La Mama London
geeft a.s. donderdagavond in het
LAK-theater in het kader van het
Mickery-circuit een voorstelling
van 'R.M. Renfield, age 29'.
Het stuk bevat een collectief ge
maakte tekst, waarin de persoonlijk
heid van een zogenaamde krank
zinnige wordt nagegaan. 'RM. Ren
field, age 29' is geschreven vanuit het
standpunt van een man, d'ie tussen
de geestelijke gezondheid en de waan
zin balanceert en tussen aanpassing
en vervreemding.
Het werk is verdeeld in drie stuk
ken: het eerste is een soort van ta-
bleau/mijsteriespel waarin allego
risch de sociale onderdrukking van
"gekken" in onzemaatschappij ge
toond wordt.
Dit gedeelte gaat geleidelijk over
in het tweede deel waarin het toneel
een cel in een krankzinnigengesticht
wordt de cel van de patiënt R. M.
Renfield, oud' 29 jaar, de cel van zijn
onderdrukking de cel van zijn
geest.
De andere acteurs beelden hier
Renfield's projecties en hallucina
ties uit, onder andere een 16e eeuws
heksenproces, woord-associatie spel
letjes,. een zware "Moby-Dick"-ach-
tige storm, een Victoriaans tuinfeest,
Sigmund Freud's behandelkamer, de
Kruisiging en andere produkten van
Renfield's verbeelding. De passage
eindigt met een soort van "trip" die
overgaat in het derde gedeelte waar
in alle conflicten belichaamd worden
in een geheel: een geestelijk gezonde
schizofreen.
De tekst is ontleend aan materiaal
dat oorspronkelijk verzameld wend
door de Traverse Theatre Club en La
Mama Canada.
De Londenee La Mama Troup heeft
dit uitgewerkt met behulp van zeer
gevarieerde bronnen als Blake, Sto
ker, Jung, Hopkins, Laing, de Bijbei,
Watts, Butler en popsongs.
Britse cineast
John Grierson
(73) overleden
BATH (Reuter) De Britse cine
ast John Grierson is op 73-Jarige
leeftijd in de Engelse stad Bath
overleden.
Grierson. die de grondslag heeft
gélegd voor de Britse documentaire
films, heeft een grote invloed op de
filmindustrie gehad. Hy maakte
films, waaronder veel voor buiten
landse regeringsinstanties, uit de
vaste overtuiging dat de film moest
worden gebruikt als middel van voor
lichting en propaganda.
Grierson maakte onder meer de
films „The song of Ceylon" (1935),
Coal Face (1936), Night Mail (1936),
Churchill's Island (1941) en de tele
visieserie „This wonderful world".
De bekende Franse zangeres en
variété-ster Marie Dubas, die wel
eens de 'Edith Piaf van voor de oor
log' werd genoemd, is op 78-jarige
leeftijd in Parijs overleden. Zij begon
haar loopbaan in 1910 als danseres.
Later ging zij ook zingen, waarbij zij
tn 1936 grote bekendheid kreeg door
haar vertolking van het beroemde
chanson *Mon legionalre'.