is heel wat
serieuzer
pen-
sound
20 DAGEN
20% KORTING
Deense pqpfooi&s^Nederlandse pop iiM-zikaal niet veel
H& -/ |pP
/leguw
ideeën bij
ons op tafel
C(^y)vandaaa...
Euson winnaar van het
Chileens songfestival
...e/i gisteren l
i 1/ma
STOFZUIGEPS
V, --.ojJAG 16 Ei
PAGINA t
LEIDEN „De Nederlandse groepen zijn goed en profes
sioneel, maar muzikaal betekenen ze niet veel. Ze zullen geen
invloed hebben op de muziek van het Europese continent. De
Deense gröepen houden zich over het algemeen niet met bub-
'blegum bezig maar maken op een wat serieuzere manier pop
muziek. Ik geloof dat daarom de Deense groepen op de lange
duur meer invloed op de Europese pop zullen hebben dan de
Nederlandse, ook al boeken ze niet zulke spectaculaire succes
sen
Zo luidt de mening van Walter
Knaebel, eigenaar en stuwende
■kiacht van het Dansk Musik Center,
over de verschillen tussen' het Neder
landse en Deense popgebeuren. DMC,
zoals Walter's organisatie afgekort
'heet, is een vooruitsttevend boekings
kantoor, dat heel ivat' buitenlandse
artiesten naar Denemarken haalt, en
tevens een productiemaatschappij is.
jüe zorgt draagt voor de platen van
groepen als Day of Phoenix, Burnin'
Red Ivanhoe en Rainbow Band. Bur
nin' Red is daarvan, de ook buiten
(Denemarken bekendste groep. Het is
[een veelbelovende act, die uit vijf
man bestaat, allen oud jazz musici,
wat hen een solide muzikale achter'
jgrond geeft. Het feit dat ze uit de
jazz afkomstig zijn is typerend voor
een groot aantal Deense musici en
het is waarschijnlijk ook de red'en
waar om de Deense groepen zich meer
[met wat ambitieuzer muziek bezig-
fhoüden dan hun Nederlandse coTle-
Vooral in Enigeland heeft
Red een enorme imdruk ge-
ADVERTENTIE
(wij leggen de onze daarnaast).
Is uw bureau anno 1930 nog
Plannen-voor kantoor
vernieuwing? Kom bij ons aan
de werktafel {...even
welkom voor een klein als een
groot projekt). In een goed
gesprek komen we samen tot
de beste oplossing.
Belt u even voor een afspraak?
In ons tooncentrum ziet u
werkplaatsen anno 1975...
Over doelmatigheid gesproken.
zaandam leiden delft - breda
dordrecht den bosch utrecht
enschede
maakt. Ze toerden er een paar keer,
■disc-jockey John Peel was zo en
thousiast over ze, dat hij meteen een
plaat met hen opnam voor zijn Dan
delion label, en de lezers van Melody
Maker kozen de groep als de meest
belovende continentale artiesten van
het afgelopen jaar, Een andere
groep, die internationale erkenning
aan het verwerven is, zijn de jongens
die onder de naam Day of Phoenix
optreden. Onlangs kwam er van hen
een album op het Greenwich label in
ons land uit.
Vignet
DMC brengt zelf geen platen uit,
maar heeft een productiecontract
met Sonet voor de Deense markt en
met een aantal buitenlandse labels,
zoals Greenwich, EMI en MCA. „Wel
laten we altijd het DMC vignet op al
onze producties afdrukken. De men
sen hier in Denemarken weten dan
dat de plaat goed is. We hebben de
afgelopen jaren een reputatie weten J
op te bouwen als een kwalitatief goe
de productie maatschapp" verzekerde
Jron Frydenhoim een .medewerker
van DMC ons. Een andere Deense
producer, die het over een eigen ge
luid heeft, isCisper Andersen, pro
ducer bij Polydor. „Zoals Memphis en
Detroit hun eigen geluid hebben, zo
wil ik een Kopenhagen Sound creë
ren", stelt hij ietwat overmoedig.
Maar in Denemarken boert hij aar
dig: een jaar geleden werkte hij nog
in een hippe kroeg in Kopenhagen,
nu heeft hij een reeks van succes
volle platen, zowel singles als LP's
op zjjn naam staan. Hy kreeg zyn
baan als producer bij Polydor door
op een advertentie te reflecteren!
Casper's grootste succes tot nu toe is
het duo S'koussen Jugemann, van
wier eerste LP al meer dan 14.000
exemplaren zijn verkocht. Voor De-
nemarken een ongekend groot aantal.
De muziek van de jongens is bijzon
der origineel, soms nogal monotoom,
maar noclt vervelend. De teksten
vormen het belangrijkste bestanddeel
en worden in het Deens gezongen,
zoals trouwens de meeste Deense
groepen doen. Daarnaast maakte hij
platen met de Engelsman Dave Swa-
brick, afkomstig uit de Fairport Con
vention, de hard-rock groep Peper's
Orchard en de Amerikaan Tom Bai
ley. Tcm's plaat zal binnenkort ook
in Nederland en Engeland worden
uitgebracht. Alleen wel met een an
dere' hoes dan in Denemarken. Dat
vanwege een pornografische tekening
op de voorkant.
Monopolie
Naast DMC/Sonet en Polydor
aleen CBS nog een opkomende fac
tor van betekenis in het Deense pop
gebeuren. Hun eerste, en bijzond:
getalenteerde groep is Gasolin, dl
met hun eerste LP, voorzien van ee..
door Herge ontworpen hoes, een dde-
pe indruk bij de Deense tieners heb
ben gemaakt. En dat indruk maken
is niet iets eenvoudigs in Denemar
ken. De middelen om je aan het pu
bliek voor te stellen zijn uiterst be
perkt: alle radiozenders ('twee en een
half) en de enige TV-zender zijn in
handen van een monopolie, een dooi
de staat gelicenceerd publiek
lichaam. Op de radio is vrij weinig
plaats voor pop. Er is weliswaar een
halve zender uitsluitend aan muziek
gewijd, maar daarvan wordt het
merendeel door Deens en easy liste
ning repertoire opgeslokt. De Deense
tiener moet genoegen nemen met ge
middeld twee uur pop per dag. Op de
televisie is er geen specifiek poppro
gramma, zoals hier TopPop of Eddy
Ready Go. Vooral voor beginnende
artiesten is het vrijwel onmogelijk
om op radio öf televisie te komen.
Daarom zyn ze aangewezen op op
tredens en mond-tot-mond reclame.
Ondanks deze handicaps heeft de
Deense- popscene zich ontwikkeld tot
één van de meest vooruitstrevende
van Europa. We zullen er nog wel
meer van horen.
SCHIPHOL (ANPi De 30-jarige
uit Aruba stammende Haagse bal
lade-zanger Euson heeft in Santiago
met zijn eigen compositie 'Julie' niet
minder dan drie eerste prijzen bin
nen gehaald. De jury van het jaar
lijkse Fina del Mar-festival kende
hem namelijk de eerste prijs toe voor
de wijze waarop hij dit lied ten ge
hore bracht, voorts de eerste prijs in
de compositie-categorie en tenslotte
verwierf Euson ook nog de eerste
prijs van het publiek voor zijn op
treden.
Euson wordt morgenmiddag om
17.50 uur) op Schiphol terug ver
wacht.
Sandra en Andres zullen op
25 maart a.s. Nederland vertegen
woordigen op het Eurovisie Song
festival in Edinburgh. Het duo
zingt vanavond in het Amster
damse Carré drie liedjes, waaruit
één gekozen moet worden. Rond
om het optreden van Sancfr* en
Andres is een circusprogramma
opgebouwd, waaraan bekende ar
tiesten zullen meewerken. Johnny
Kraaykamp bijvoorbeeld treedt op
als koorddanser, Willem Duys als
olifantentemmer en Lenny Kuhr
als het meisje met de chimpan
sees.
Don McLean
Don McLean 'American Pie",
United Artists, f 21,
Het klinkt misschien wel een
beetje voorbarig, maar "Americain
Pie" van Don McLean kon wel eens
dè plaat van het jaar worden. Dit
nummer schoot in de kortst moge
lijke tijd naar de hoogste plaats
van de Amerikaanse Hot 100, ter
wijl de LP kort daarna op de al
bum! ijst nummer één werd. Ook in
ons land wordt de plaat behoorlijk
gedraaid ent breekt hij al lekker
door. Zo eenvoudig als de muziek
is (zang, gitaar, bas drums), zo
ingewikkeld is de tekst. Je kan er
alle kanten mee uit. Don is er zelf
uiterst zwijgzaam over: „Je kunt
het zelf net zo goed interpreteren
als ik". Het Amerikaanse succes is
vooral te danken aan de tekst, die
volgens de algemeen geldende ver
klaring de geschiedenis van de pop
muziek tot onderwerp heeft. Geen
feitelijke opsomming, maar een se
rie associaties, die voor een aantal
interpretaties vatbaar zijn. Cen
traal staat 'the day the music died',
de dag waarop Buddy Holly om
kwam, daar is Don wèl erg duidelijk
over en aan hem heeft hij zijn
plaat dan opgedragen. Uit de tekst
blijkt c.an verder dat Don niet zo
tevreden is met de popmuziek, die
vandaag de dag geproduceerd
wordt. En daar schijnen heel wat
mensen het mee eens te zijn, gezien
de successen die hij met deze plaat
boekt. De muziek die hij maakt
past bijzonder goed bij zijn ideeën:
hjj gaat terug naar de eenvoudige
melodie, maar wel zonder vulgair te
worden, waardoor hij zich onder
scheid van heel wat hitmakers van
vandaag. Of Don de belofte die hij
met deze single doet kan inlossen
is nog de vraag. Dit album is ech
ter een goed voorteken. Hoewel
geen van de nummers het peil van
"American Pie" haalt, komt Don er
toch als een getalenteerde compo
nist en tekstdichter naar voren. Het
is een beetje zweverige folk muziek
waarin Don's sympathieke stem
goed tot uitdrukking komt. Al zingt
hij dan over de dood van de pop
muziek, een plaat als deze doet de
hoop op betere tijden herleven.
Jit is Carole's derde langspeler al
.veer, wat gaat de tijd toch vlug.
3inds haar eerste produkt als zan
geres, "Writer", is Carole een ware
superster geworden. Was zij al als
componiste van een groot aantal
hits uit de zestiger jaren bekend ge
worden, in dit decennium maakt ze
het helemaal als zangeres. En ook
wel een beetje als pianiste, want
dat instrument bespeelde ze de af
gelopen maanden op platen van o.a.
B. B. King en James Taylor. Als
zangeres weet ze iedereen te ver
overen met haar wat naïve opvat
tingen over de liefde. Voor haar is
er nog steeds de eeuwige liefde (al
is ze dan gescheiden) en wenst ze
alleen maar "Some kids" zoals ze
in "Sweet Seasons" verkondigt.
Waaruit duidelijk blijkt dat haar
instelling niet fundamenteel ver
anderd is sinds de tijd dat ze bjj
de muziekuitgeverij van Don Kirsh-
ner in New York saipen met haar
ex-man Gerry Goffin werkte. Ge
woon als kantoorwerk, van negen
tot vijf, produceerde ze liedjes, hits
wel te verstaan, want anders zou
den ze gauw op straat staan. On
danks deze wat beklemmende om
geving was hun produktie indruk
wekkend. Menig klassiek popwerkje
is van hun hand: "The Locomo
tion", "He's A Rebel", "Go Away
Little Girl" en ga zo nog maar even
door. Met haar eigen platen wist ze
zich los te maken uit de strakke
werksituatie, maar haar wereldop
vatting bleef dezelfde. Haar muzi
kale persoonlijkheid is zich nu lang
zaam aan het ontplooien, zoals dui
delijk blijkt uit de evolutie die op
haar drie 'achtereenvolgende lang-
spelers naar voren komt. Haar eer
ste plaat was nog niet zo "tight",
het rammelde hier en daar, terwijl
het pianospel nogal vervelend was.
De tweede, plaat, "Tapestry" loste
de belofte van de eerste inhet was
een vrijwel volmaakt werkstuk. Deze
derde plaat gaat nóg een stapje
verder. Het heeft muzikaal meer te
bieden, vooral door wat toevoegin
gen aan de begeleiding. De muziek
b'lijft makkelijk toegankelijk: het
zijn nog steeds korte liedjes, zoals
ze die altijd al maakte en hopelijk
ook zal blijven maken. Daarin ligt
juist haar aantrekkingskracht.
ROBERT BRIEL.
NBDERLAND I
6.45
6:55
7t05
7150
8.00
De fabeltjeskrant (NOS)
Journaal (NOS)
Van gewest tot gewest (NOS)
Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme
(NOS)
Journaal (NOS)
Uitzending politieke partijen: DS'70
Staatsloterij (NOS)
Uitzending Stichting Socutora
Cops and Robbers. Diefje met verlos. Speelfilm
(NOS)
Nederlands Songfestival 1972 De nationale finajc
(NOS)
Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
N«DERLA\D H
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Eddy Ready Go: muzikale show voor de jeugd
(NCRV)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 Alles goed thuis? Gezinsportret (NCRV)
8.50 Kankerpaviljoen. Deel II van tv-spel van Witt-
linger (NCRV)
10.05 Dagsluiting (NCRV)
10.10 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving
(IKOR/CVK/RKK)
16.35 Waarom bestaat de HIRO, hoe is hjj ontstaan en
wat is zijn bestaansrecht? (HIRO)
10.55 Journaal (NOS)
Karl Wittlinger was van alle
Duitse schrijvers vermoedelijk
de meest aangewezen man om
een tv-bewerking van „Kanker
paviljoen" te maken, de roman
van ongeveer vijfhonderd blad
zijden, die Nobelprijswinnaar
Solsjenitsin niet uitgegeven
kreeg in Rusland en daarom in
het buitenland liet uitgeven
nadat het manuscript eerst als
„samizdaf'-uitgave (de onder
grondse schrijfmachine-pers in
de Sowjet-Unie) in het bin
nenland had gecirculeerd.
Wittlinger trok immers in 1955
de aandacht met zijn stuk
„Kent u de Melkweg?" (bij ons
gespeeld met Kees Brusse in
de hoofdrol), dat gesitueerd was
in een krankzinnigengesticht en
als onderwerp de wijze had
waarop de staat over mensen
beschikt.
Ik geloof dan ook dat de tv-
bewerking, waarvan we gisteren
het eerste deel zagen en van
avond het tweede en laatste
deel te zien krijgen, de geest
van de roman bepaald geen
geweld aandoet, al is het lo
gisch dat je in twee uur en
twintig minuten een zo rijke
roman niet tot in alle details
kunt herscheppen.
Een rijke roman, omdat Solsje-
nitsjin tot de echte roman
schrijvers behoort en niet ten
onrechte als een erfgenaam
van Leo Tolstoj wordt be
schouwd, met al zijn figuren
die allemaal him eigen karak
ter meekrijgen, „uitgeschreven"
worden op een manier die we
in de moderne westerse litera
tuur een beetje ontwend zijn.
Zulke mensen tot een tweede
leven te roepen in een tv-spel
is dankbaar werk, maar ook
moeilijk werk, omdat je toch
moet schrappen en inkrimpen
als je er slechts twee afleverin
gen voor uittrekt.
Met een goede afwisseling van
directe dialogen en ingesproken
„beschrijvende" tekst, waarbij
we op de achtergrond de men
sen bezig zagen kwamen de
sfeer en ook de intentie van
Solsjnetsins werk uitstekend
over.
Er wordt wel eens geklaagd
door mensen die vermoedelijk
zelden televisie kijken dat onze
interviewers „altijd zo onbe
schoft. of minstens onwellevend
zijn bij het interviewen van
mensen van stand"; ministers
en dat soort hoogwaardigheids
bekleders. Ik merk het zelden,
maar ik kijk dan ook dagelijks.'
dat scheelt misschien. Gisteren
konden die klagers hun hart
ophalen bij David Frost, die
premier Ian Smith van Rhode-
sië interviewde. Alleen: Frost is
een Engelsman, en u weet hoe
beleefd die zijn, die worden
onze interviewers altijd ten
voorbeeld gesteld.
Nu zult u mij niet horen zeg
gen dat Frost onbeleefd was
tegen Smith, hij was alleen
maai" „hard", dat wil zeggen
hij vroeg dcor. En dat niet al
leen: hij stelde Smith ook ern
stig in gebreke.
Elk voorbeeld dat Frost aan
haalde werd door Smith als
onwaar bestempeld en dat irri
teerde David Frost tenslotte zo
dat hij het interview abrupt
afbrak.
NICO SCHEEPMAKER
FM-kanalen. 7.00
7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) klass. muz. (gr). 7.30 Nws.
7.41 Actualit. 7.55 (S) klass en se-
mi-klass. muz. (gr.) 8.10 (S) Gees
telijke liederen. 8.30 Nws. 8.41 (S)
Podium voor de vrouw. 9.10 (S)
klass. ork. werken (gr.) 10.00 Geestel.
liederen. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nws.
10.33 (S) Voor de zieken. 11.05 (S)
Geestl. liederen. 11.30 Actualit. 11.32
(S) Pop. klass. muz. (gr). 11.55 Me
dedel. 12.00 Gev. progr. (12.1012.15
Kunst- en vliegwerk; 12.26 Mededel.
t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws;
12.41-12.50 actualit. 13.00-13.04 De ta
fel van drie). 13.30 Volksmuz. 13.45
vertaalde gedichten uit Zweden. 14.05
Schoolradio. 14.25 (S) Klass kamer-
muz. (opn.). 15.00 Herv. middagdienst.
15.30 Nws. 15.33 Kinderkoor met In
strument. begel. 16.00 (S) Jeugdland.
17.00 (S) Popmuz. 17.30 Nws. 17.32
Actualit. 18.00 (s) Licht ensemble
(opn). 18.24 Op de man af, praatje,
18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama.
18.50 Muz. van Het Leger des Hells.
19.05 (S) Kerkorgelconc. 19.35 (S)
Fanfare-ork. 20.05 informatief progr.
over toerisme en recreatie. 20.30 (S)
gevar. progr. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag.
22.50 Het Koninkrijk In de waagschaal
lezing. 23.10 (S) Amusementsmuz.
23.55 Nws.
7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnast. 7.20
inet een plaatje (verv.). (Om 8.30-
8.33 De groenteman) 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Toppers van toen (gr.) 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeldsvit, (11.00
Nws.) 11.30 progr. voor de vrouw
(Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Mo
dern platteland. 12.35 Sportrevue.
13.00 Nws 13.11 Radiojournaal. 13.30
(S) Karakteristieke combinaties m.
klass. muz. 14.00 gevar. progr. 15.00
Palet: voor de zieken. 16.00 Nws.
16.03 kunstprogr. 17.00 een beweegl.
progr. voor beweeglijke mensen,
waarin om 17.55 Meaedel, om 18.00
Nws. om 18.11 Radiojournaal, om
18.20 Uitzend, van D.S. '70. 19.00 (S)
Amateurs musiceren. 19.25 De gespro
ken brief. 19.30 Vr. rondom schrift
en samenlev. 20.00 Nws. 20.05 (S) Ju-
bil.concert Ned. Bachver. 22.30 Infor
mal progr. uit Parijs. 22.55 Mede
del. 23.00 Nws. 23.10 Radiojourn. 23.20
(S) een serie ultz. over elktronlsche
muz. 23.55 Nws.
7.00 Nws, 7.02 De Hugo van Gelderen
Show. (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03
Take Nine. JO.OO Nws. 10.03 Robbie
Dale on Radio. 11.00 Nieuws. 11.03
verzoekplatenprogr. van en voor zie
ken. 12.00 Nws. 12.03 pauzeprogr. met
om 13.03 Raden maar (13.00
Nws.) 14.00 Nws. 14.03 dlsc-lockcys-
show. 15.00, 16.00 en 17.00 Nws.)
op alle merken
I I =1 11 I H 1
NIEUWE RIJN 29—32
LEIDEN - TEL. 24244
Nederland I
NOS/NOT: 10.45—12.00 en 14.00—
14.50 Schooltelevisie. NOS: 18.45 (K)
De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K)
Journ. TROS: 19.05 (K) Callmero. te
kenfilm. 19.10 .Zorro. TV-fllm. 19.35 K
Tros Sport Special: Oslo verwacht het
legioen, fllmreportage. NOS: 20.00 <K)
Journ. TROS: 20.21 (K) Jonge Zeehon
den, natuurfilm. 21.00 (K) The Come
dian Harmonies: muzikale show. 21.20
(K) Misdaden uit Hartstocht, TV-fllm.
22.10 (K) Op uw gezondheid Dieren
n,7^UISiilnocuJ,entalrs'? sorle- 'KOR/
Nederland II
NOS°SI:R S?'4,5K-1KI De fabeltjeskrant.
Sn (K) «Journ- E.O 19.05 iK)
8«JÉ? u voor: gesprekken en mu-
fri9i' tw?\J°'00 Jouni VPRO:
Berichten uit de samenleving.
20.35 Unaccustomed as we are. film
met Laurel en Hardy, 20.55 Namens.
21.30 Dutchman, film.
NOS. 2~.20 (K) Ter Visie: parlemen-
22.60* fêïZurTkOV>jrZ'Cht- 22A&~