Blues beslist zijn klaagliederen- geen protestsongs ...en gisteren 'Namens was zeer Jacques Brei' aanvaardbaar mm Vandaag in JAZZ SCENE ontwikkeling van de blues Dean Martin wil echtscheiding Bertus van Lier (65) overleden TV morgen] SDAG 15 FEBRUARI jgJSDAC NEDERLAND I LEIDEN Velen geloven, dat de blues voorlopers fflj-n van wat we nu „protest-muziek" noemen. Dat i« bepaald niet waar. Oorspronkelijk men vermoedt dat de eerste blues werden gezongen rond de helft van de vorige eeuw was het een soort klaaglied. Honderden jaren waren de negers slaven geweest in Amerika. En al waren ze dan daarna „vrij", veel hield dat eigenlijk niet in. De omstandigheden hieven even beroerd als ze waren geweest. De „vrije bur gers" werden (en worden) gediscrimineerd op alle moge lijke manieren. Hun muziek was een produkt daarvan, maar geen reactie erop of protest ertegen. aSs er een blanke aankomt. iöj m^g niet te nadrukkelijk naar 'n blaiïke vrouw kijken, terwijl blanke jon gens achter negermeisjes aanzit/te^. Hij moet een "good nigger" zijn. moet zijn plaats weten". In zijn boek "Blues fell this mor- Jöing" omschrijft Paul Oliver duide- iljjk wat de samenhang was tussen 1 de blues en de levensomstandigheden van de negers. Hij geeft een opsom ming van een aantal kleine verne deringen, die ontzettend duidelijk maakt hoe de neger zich moest voe- Vernederingen die de neger e, om dat het een dood-norm ale zaak was. Door Pieter Taf fijn "Hij zit aohter in de bus of in een speciale treinwagon. Hij verlaat het station door een deur met het bordje Kxtloured, hij drinkt uit een fontein, met het bordje coloured. Hij gaat overal door achterdeuren naar bin nen. Hij neemt zijn hoed af als hij tegen een blanke spreekt, maar geen blanke zal dat ooit doen als hij te gen een negerin spreekt. Hij reageert op uncle of boy, maar beslist niet op mister. Hij stapt van het" trottoir HLLYWOOD (AFP) De film ster-zanger Dean Martin heeft een aanvraag tot echtscheiding ingediend! wegens 'onfatsoenlijke meningsver schillen' met zijn echtgenote. De 54-jarige Martin huwde de voormalige mannequin Jeanne Rie- ger in september 1949. Zij leven sinds 1969 gescheiden. Het echtpaar heeft drie kinderen. Dean Martin heeft ook nog vier kinderen uit een vorig hu- i welijk. Robert Mitchum maakt zich kwaad MEXICO De Amerikaanse film ster Robert Mitchum heeft het aan ide stok gehad met de Amerikaanse ambassadeur in Mexico, Robert Mc- i Bride, toen deze een bezoek bracht aan een filmstudio in Mexico-stad. Mitchum ergerde zich over het feit, dat de ambassadeur en een groep i journalisten kwamen kijken bij de [laatste opnamen voor de film "De woede van God", waarin hij en Rita iHayworth de hoofdrollen spelen. De I acteur schold de bezoekers uit en wil- j de een fotograaf die hem op dat I ogenblik fotografeerde, te lijf gaan. i De Mexicaanse acteursbond heeft de Amerikaanse filmspelersorganisa- tie gevraagd om 'disciplinaire maat- i regelen tegen Robert Mitchum. Tv-presentator Pim Jacobs gaat van 1 mei af de TROS versterken. Hij is aangetrokken als free-lancer op meerjarig contract bij deze om roep. Jacobs, die al twee seizoenen ,nMu- zlek is troef" voor de AVRO pre senteert, gaat hiermee in april stop pen. Overigens blijft hij bij de AVRO-radio in dienst als presenta tor van het dinsdag- en donderdag avond uiit te zenden „Mobiel." waarin ook Riens Gratema als pre sentator optreedt. Bii de TROS zal Pim Jacobs zich bezighouden met de amusement sprogramma's. ADVERTENTIE KANTOORMEUBELEN DIREKTIEKAMERS B KANTINEMEUBELEN I BRANDKASTEN MAGAZIJNKASTEN TOONZALEN 1 WM BARENTSZSTRAAT 3! I Geopend van 9-17 uur (Bij Zijlsingel/Trompstraat nvCIEBA-LEIDEl TEL. (01710- 49044* Berusten De blues werd gezongen door men sen die één waren m:et hun publiek. Zij berustten in hun lot. Men wist dat het verschrikkelijk was, dat wèr ook uitvoerig bezongen. Maar een oplossing was er niet bij. De be roerde omstandigheden werkten in spirerend op de volksdichters, die als "moderne troubadours" ginigen rond reizen. Met hun muziek wisten ze zich een karig bestaan te verschaf fen. maar him eigen omstandighe den waren vaak weer zo ellendig, dat ze daarover ook weer blues kon den schrijven Hoe en waar men precies begon met het zingen van de blues is een die nog in het duister is ver borgen en dat altijd wel zal blijven ook. Men begon met een geïmprovi seerde song, die handelde over aller lei dagelijkse belevenissen. Moei lijkheden, maar ook vreugden, geld, sex. De eerste blueszangers zullen wel zonder begeleidln hebben gezon gen of daarvoor zelf hebben gezorgd met hun guitaar. Het tijdperk van de grote blueszan geressen kan men als tweede fase zien van de vroege blues. De perio de van de vrouwen met krachtige stemmen, vrouwen als Ma Rainey, Bessie Smith, Chippie Hill. Dat be tekende niet een vervanging van de traditionele folk-blues, maar een voortzetting als vorm van "entertain ment" maar altijd voortspruitend uit de simpele oervorm, eerlijk gaaf en van grote schoonheid. Gepolijst Eerst traden zij op in shows, ten ten en theatertjes in het zuiden, van daar ging het naar Chicago en New York. He't ruwe van de oorspronke lijke blues werd in die tijd wat ge polijst. Als begeleiding werd gebruik gemaakt van een piano of een com bo. Vele jazz-musici maakten opna men en traden op met Ma Rainey en Bessie Smith, W. C. Handy ge bruikte voor zijn composities (St. Louis Blues, Beale Straat Blues) de thema's van de folk-blues. De zangeres die het meeste invloed heeft gehad op alle volgende blues- De fabeltjeskrant (NOR) Journaal (NOS) Zo moeder, zo zoon (NCRV) De jonkvrouw van Avignon. Tv-feullletoti (NCRV) Journaal (NOS) Please Sir. Tv-serie (NCRV) Kankerpaviljoen (1). Tv-spel van Karl Wlttünge naar de roman van Alexander Solzjenitsyn (NCRV) Hier en nu (NCRV) Nieuws uit de klassieke en reMgteune discotheek (NCRV) Journaal (NOS) Weekoverzicht en informatie schooltelevisie De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Filmrubriek (VARA) Journaal (NOS) Mjjn tante Victoria. Tv-spel (VARA) en een zoen van de juffrouw. Tv-serie (VARA) Mannix. Tv-film (VARA) Simon Carmiggelt leest uit eigen werk (VARA De ombudsman (VARA) Ons aktieprogramma (De Vrije Gedachte) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Beton herhaling les 3 (Teleac) De componist Bertus van Lier is gisteren op 65-jarige leeftijd overle den in zijn woning in Roden, bij Groningen. Na een langdurige ziekte is een eind gekomen aan het leven van een musicus die in Nederland een geheel eigen plaats innam. Niet een plaats op de voorgrond van het po- diumgebeuren, want Van Lier was niet vooraanstaand in de zin van opvallend, noch als componist, noch als uitvoerend musicus, (hij stu deerde bij de dirigent Hermann Scherchen en leidde incidenteel het Concertgebouw Orkest en het E dentie-Orkest. Hij was niet iemand met een geïsoleerde muzikaliteit. Een componist met een literaire on derscheiding is een zeldzaamheid. Van Lier kreeg in 1955 de Nijhoff- prijs voor zijn vertaling van Anti gone van Sofokles, die hij had ver vaardigd in verband met zijn to neelmuziek voor dat drama. In zijn bekendste 'werk, Het Hooglied voor solisten, koor en orkest, kwam hij tot een geheel nieuwe en opzienba rende interpretatie van dit onder werp uit het Oude Testament. De grondigheid en de nauwgezet heid van Van Lier stonden veel schrijverij in de weg. Zijn oeuvre is even klein als constant van kwali teit. Hij was geen baanbreker, die zich heeft losgemaakt van de tradi tie. Voor hem was die traditie noodzakelijk om op vooj-t te bouwen in een harmonische vrije, meer stemmige stijl. Bertus van Lier, als componist een leerling van Pijper, was leraar aan de conservatoria in Utrecht en Rot terdam en als muziekrecensent ver bonden aan diverse dagbladen. Aan de rijksuniversiteit van Groningen ontving hij het eredoctoraat in de letteren en hij was daar ook lector in de muziekgeschiedenis. zangeressen is wel Gertrude "Ma" Rainey geweest. Zij werd in 1886, in Georgia geboren, vanaf haar zes tiende jaar trok ze met een groep door de Verenigde Staten. Zij maak te veel indruk door haar grootse, krachtige stem. De grammofoonplaten die van haar bekend zijn geven slechts een gebrekkige indruk van haar persoonlijkheid. Bessie Smith (één van de vele blues-vertolksters met die naam, die geen va nallen familie van elkaar waren) was haar leerlinge. Zij wordt de "keizerin van de blues" genoemd, dankzij haar rauwe maar tegelijker tijd zo ontroerend mooie stem. Tot het jaar 1927 vierde zij triomfen, daarna er waren toen vier miljoen plaaten van haar verkocht ging het bergafwaarts. Ze raakte in het ver geetboek, kwam alleen te staan en had het arm, totdat ze in 1937 bij 'n auto-ongeluk om het leven kwam. De blues is altijd de basis geble ven, waarop de jazz is gegrondvest. Er kwamen en komen vernieuwin gen, maar altijd is de grondgedachte weer terug te voeren tot het blues thema. De blues zelf wordt nog veel gezongen (country- en city-blues), de blues werd ook overgenomen door de popmuziek. Daarover zullen we het hier niet hebben. Wie nog eens wil luisteren naar blues, kan terecht. Op één album, is de ontwikkeling min of meer sa mengebracht, al is het natuurlijk altijd een kwestie van "prikken". Het zijn echter lovenswaardige prikken, geperst in twee lp's: "Blues and spirituals" (CBS). Op de platen vindt men opnamen van Bes sie Smith (met Louis Armstrong op oomet) uit 1925, Big Bill Broonzy (1936—1941), Count Basie met Jim my Rushing (19391942), Louis Armstrong met zijn All-Stars uit '54, Mahalia Jackson (1954—1963) en Aretha Franklin met opnamen uit de periode 1960 tot en met 1965. Ge- Blueszangeres Gertrude 'Ma' Rainey is wel de vrouw geiveest die het meeste invloed had op de latere vertolksters van de blues. lukkig ditmaal eens een plaat waar- j bij de hoestekst zich beperkt tot fei telijke informatie over bezetting e.d. en zich niet te buiten gaat aan aller- lei lyrische beschouwingen. De dingen in Nederland gebeu ren, zoals u weet, of onder de grpfce rivieren of daarboven, maar zelden daarin. Boven de grote rivieren ligt bijvoorbeeld de Waddenzee, die zowel door de KRO (in een goede en de gelijke documentaire van Al- bert Gols) als door AVRO's Televizier werd bemoederd, want het ie tenslotte Wibo's own country. En wat is er be neden de grote rivieren gaande, momenteel? Het carnaval, in derdaad. De grote, steeds weerkerende vraag is of Hilversum wel vol doende aandacht besteedt aan deze totaalhappening in het zuiden. Zo lang Duitsland aan Nederland grenst zal het ant woord vanuit Limburg en Bra bant wel nee luiden, want de Duitse televisie doet er in ieder geval meer aan. Gisteren bij voorbeeld om elf uur, om twaalf uur en om 13.40 uur. Daarna nog eens om 22.20 uur. Dat was dan Duitsland-1. Op Duitsland-2 ook nog een uur tje. om 18.05 uur, en op Düssel- land-3 het carnaval in Dêssel- dorf vanaf 20.15 uur. Ook van avond is er weer een carnavals- programma op Duitsland-1. U voelt wel, daar kan Neder land niet tegenop. België trou wens ook niet, want dat heeft geen enkel carnavalsprogram ma rond deze dagen. Dan mo gen wij toch weer niet klagen, want gisteren bracht zowel de KRO als de AVRO een carna valsprogramma. We hebben al een programma gehad van de VARA met alle carnavalsschla- g-ers, en Mies en Willem heb ben ook even iets aan carnaval gedaan, dus meer mogen we bijna niet verlangen. Want carnaval is een van de moeilijkste onderwerpen voor de televisie. Moet Je een stel mensen in een zaal zetten en die dan opzadelen met een carnavalsshow waarin SJakie Schram, de twee Pinten en soortgelijke duivelskunstenaars carnaval vieren waar de aan wezigen dan naar mogen kij ken, net als wij thuis? c moet Je er een soort reportag van maken zoals de KRO dee met de zingende en hossenc mensen als hoofdpersonen e de „optreders" als bijverschijr selen? Het iaatate lijkt me toch nc het beste, al zit Je er thuis w tegenaan te kijken als een bu tenstaander die geen deel hee aan de feestvreugde. Carnav; is immers typisch een sport d Je zelf, opgaand in het feestgi druis, moet beoefenen. Je mo er niet met Je pantoffels aa thuis in een feautuil naar zi ten kijken terwijl moeder c vrouw doorbreit aan ha pull-over. De moeilijkheid m< carnaval is namelijk dat d feestende mensen er niet vor de televisie zijn, maar vo zichzelf. Zij voeren niets op (tets we: wij dan weer met interes.' naar kunnen kijken), maar gaan gewoon hun gang. en c camera (en ook wij) zitten naar te kijken zoals men c paringsdaad van twee bact rieën onder een loupe bekij]- Kortom, het is een onmogelij opgave het carnaval, of betV het wezen van het carnai adequaat op het scherm brengen. Wat ik niet begrijp is, dat m in het zuiden zo kwaad is het carnaval onvoldoende aa: dacht krijgt, want wat hebbi zij eraan? Zij zitten tooh ni thuis, zij dansen toch mee m een feestmasker op? Het 7/ denk ik verband houden m het minderwaardigheidscomplf van de zuidelijke provincie want als er iets schrijner duidelijk wordt dan is dat h- wel bij die conferences van tonredenaar6. Als u het mij vraagt is h carnaval die jaarlijkse, min meer gecontroleerde opstar van de zuiderling tegen D Haag. Misschien moet Hilve- sum daar eens een documen taire aan wijden. NICO SCHEEPMAKEI WOENSDAG 16 FEBRUARI HILV. I 402 m. en FM-kanalen. 7.00 TROS 12.00. KRO 14.10 NOS 16.45 NCRV 19.20 NOS. 7.00 Nws 7.02 (S) Lichte grammo- foonmuzlek, reportages en berichten (7.30 Nws 7.41—8.00 Act. 8.30 Nws 8.418.50 Act.) 10.00 Voor de vrouw (10.30—10.32) (Nws) 11.55 Mededelin gen 12.00 (S) gevarieerd progr. (12.26 LEIDEN Namens Jacques Brei heet de nieuwe „musical" die Meer burg en Hofman al vrij snel ook in Leiden hebben uitgebracht. Eei avond niet geheel pretentieloos amu sement dat een overzicht geeft vai het werk van de beroemde Belgisch' zanger. Het idee ervoor ontstond i New York waar Henk van Ulsen hi In Nederland is een half Neder lands, half Engelse tekst aangehou den om zoveel mogelijk van de oor spronkelijke sfeer over te houden. En nier gecompleteerd door de veelzij men mag rustig stellen dat een zeer zorgvuldige produktie is ontstaan onder leiding van Moni Yakim, die ook in New York voor de regie te kende. Yakim mag voor deze kleine musical ook in Nederland rekenen op een uitgekiende bezetting. Amanda Bruce en George Ball hebben grote ervaring opgedaan in de Amerikaanse versie m zij worden dige acteur Henk van Ulsen en Lise- lore Gerritsen, die steeds meer bena drukt ook heel goed los van Pepijn te kunnen optreden. Er is daardoor een voorstelling ontstaan, die het aanzien en luisteren best waard is, al doet helaas de akoestiek van de Stadsgehoorzaal het nodige aan de verstaanbaarheid van de teksten af. Haar het subliek reageerde seer enthousiast op de prestaties van de acteurs van die alleen Ball 'n beetje achterblijft door zijn monotone stemgeluid. Henk van Ulsen is beslist geen zanger, maar vertolkt zijn chansons met verve. Amanda Bruce is een geestige actrice en Liselore Gerritsen maakte vooral met „Ma rieke" en „Mijn dood" de nodige in druk. JRS. Mededelingen t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws 12.41—12.60 Act. 13.00— 13.05 Raden maar.14.00 Pastoraal gesprek van mens tot mens 14.10 een rubriek over het leven ln de taal 14.20 (S) Pianorecital: moderne mu ziek 14.50 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid (15.3015.32 Nws) 16.45 (S) Journaal anno Nul, hoorspel 17.00 (S) uit de tijd van Hendrik IV en Lodewijk XIII. Overheidsvoorlichting: 17.20 Tekst en uitleg, een rubriek van het ministerie van onderwijs en weten schappen. 17.30 Nws 17.32 actualitei ten. 18.00 (S) licht muzlekprogr. 18.30 Nws 18.41 (S) Veel gevraagde gewilde muziek (gr.) 19.00 De kerk vandaag nieuws en commentaar. 19.10 Uitzending van de Katholieke Volks Partij 19.20 Openbaar Kunstbe zit 19.30 (S) Woensdagavond Mu- ziekmagazlne. Bond zonder Naam: 22.25 Leven zonde rmasker: Wat een feest! 22.30 Nieuws 22.40 Den Haag vandaag 22.50 (S) Drupad Noord - Indiase muziek 23.65 Nws. 7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnastiek 7.20 (S) Dag woensdag: muziek en Infor matie (Om pim. 7.33 Van de voorpa gina) 7.54 Deze dag. 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.22 (S) Dag woensdag (vervolg) (Om pim. 8.35 Van alle markten thuis) 9.00 Radioweekblad, met om 9.35 Waterstanden om 9.40 Schoolra dio; om 10.45 Voor de kleuters, om 11.00 Nws en om 11.03 Op de koffie 12.00 Medemblik centraal: recht streekse uitzending met. over en te midden van mensen 13.00 Nws 13.11 Act.' 13.25 (S) Melodieën Expres 13.45 Gesproken portret 14.00 gevarieerd frogramma verzoekplatenprogramma 7.55 Mededelingen 18.00 Nws 18.11 Act. 18.20 Uitzending van de Politie ke Partij Radlkalen 18.30 (S) Klink Klar, zonder nonsens 19.30 (S) Licht orkest met zangsollsten 20.00 Nws 20.05 (S) Dansorkest met solisten 20.35 Het verlies van Linda Heesters hoorspel 21.10 (S) Popsmuk 21.45 (S) een veelkleurig muziekprogramma 22.30 (S) klassieke muziek 22.55 Me dedelingen 23.00 Nws 23.10 Act. 23.20 Radio Jazz Magazine 23.55 Nws. HILV. III 240 m en FM -kanalen 7.00 AVRO. 7.00 Nws 7.02 Steevast (8.00 Nws; 8.028.05 Radiojournaal) 9.00 Nws 9.03 De negen-uur-show 10.00 Nws 10.03 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws) 12.00 Nws 12.03 Radiojournaal 12.06 Zet 'm op 13.00 Nws) 14.00 Nws 14.03 Superclean Dreammachlne 16.00 Nws 15.03 Licht platenprogr. (16.00 Nw6) 17.00 Nws 17.03 Radiojournaal 17.06 verzoekplatenprogr. DRAADOMROEP (Over de 4e lijn) Woensdag 16 febrnari 1972 van M— zum Stad tele hlnaus (Pleyer) Jeder tanzt, Jeder slngt, Kuckucks-Walzer, Das ls der Frühllng von Berlin, Dolor gitano, Sentlmlento, Puerto Santa Maria; Llanto minero, Apregonao me tlenes. Ay. ay, ay (Perez) Caminito (de Flllberto) Noche de ronda (Lara) Maria Dolores (Garcia) Tlpltln (Gre- ver) Babv don't you cry (Washing ton) Party time (Roach), Blues In the frontroom (Roach) Is you ls or ls you ain't my baby (Jordan) Sing, Astaire 1 sing, sing (Gershwin) son). Nederland I NOS/NOT: 10.45—12.00 Schooltelevi sie. NCRV: 17.00—17.36 Kinderpro gramma. NOS: 18.45 (K) De Fabeltjes krant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 (K) Van gewest tot gewest. 19.50 Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme. NOS; 20.00 (K) Journ. Poli tieke Partijen: 20.20 Uitzending van DS '70 20.30 (K) Staatsloterij. 20.35 So (K) Eddy Ready Qo: muzikale show voor de jeugd. NOS: 20.00 (K) Journ. NCRV: 20.21 Alles goed thuis..?: ge zinsportret. 20.50 (K) Kankerpavlljoen. EyAs,PeLLdl- 2> 32 06 <K> Dagsluiting. IKOft CVK/RKK: 22.10 (K) Kenmerk: de wekelijkse Informatierubriek over kerk en samenleving HIRO: 2C.35 Waarom bestaat de HLRO. hoe ls hl ontstaan en wat ls zijn bestaansrecht?: gesprekken. NOS; 22.55—23.00 IK)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5