Mary Dresselhuys: Trouwen
is geen garantie voor geluk
C(jy) vandaag...
...en gisteren 1
{.{^\Rrggrarnma\
j de cassis uüor
I de slanke lijn
TV morgen]
waf ook duurder wordt...
runner niet
Goede fee in succesvolle musical
Nieuwe vormen van
expressie als
specialisme
London La
van
Mama
'BUREN'IN
OPENBAAR
ter kennismaking
tijdelijk voor
NEDERLAND I
5.00 Kinderprogramma (KRO)
5.30 Olympische Winterspelen te Sapporo: samenvat
ting o.a. hardrijden voor dames 1500 m (NOS)
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 Van gewest tot gewest (NOS)
7.50 Tips van het Nationaal bureau voor toerisme
(NOS)
8.00 Journaal (NOS)
8.20 Uitzending politieke partijen: CHU.
8.30 Staatsloterij (NOS)
8.40 Fourty pounds of trouble. Speelfilm (NOS)
10.20 Studio sport (NOS)
10.45 Interpellatie: discussieprogramma (NOS)
11.15 Journaal (NOS)
10.30 Den Haag vandaag (NOS)
NEDERLAND II
6.45 De fabeltjeskrant (NOS)
6.55 Journaal (NOS)
7.05 MIK muzikaal amusementsprogramma (KRO)
8.00 Journaal (NOS)
8.21 Studio Vrij: gevarieerd programma over Zelf Doen
en Vrije-tijdsbesteding (KRO)
10.05 Kenmerk Informatie over kerk en samenleving
(IKOR/CVK/RKK)
„Op de bodem van de hemel",
gemaakt in 1964, heeft Jan
Vrijman indertijd een mentale
Instorting bezorgd, omdat het
bioscooppubliek er geen belang
stelling voor opbracht, terwijl
hij zelf aldoor in de overtui
ging had geleefd dat het een
ontzaglijk succes zou worden,
zowel commercieel als creatief.
Achteraf kan hij het wel be
grijpen waarom de film geen
succes had. Hij beschouwt de
film dan ook als een afgesloten
periode.
Indertijd heeft hij, ter verkla
ring van de keuze van~ zijn
hoofdpersonen, gezegd dat het
om mensen ging die met hun
voeten in het slijk stonden, en
met hun armen naar de hemel
reikten een ietwat grootscheep
se aanduiding die gezien moet
worden in het licht van zijn
toenmalige begeestering.
Er zijn in ieder geval twee fi
guren uit de film die nog al
tijd recht overeind zijn geble
ven: De straatmuzikant Kope
ren Ko en de gebedsgenezer
Johan Maasbach.
Het is moeilijk te zeggen wat
zij precies gemeen hebben. Ik
heb aldoor zitten denken aan
het woord „entiteit", dat ik on
langs aan mijn woordenschat
heb toegevoegd en dat zoiets
schijnt te betekenen als „wer
kelijk bestaand ding".
Koperen Ko en Johan Maas
bach hebben iets eenvoudigs:
„Mannen uit één stuk" heeft
een andere betekenis gekregen,
maar toch zoiets.
Zij zijn de vereenvoudigingen
van de mens. als zodanig zeer
reeël en op een bepaalde ma-,
nier indrukwekkend Koperen
Ko (hij leeft nog steeds en
gaat van de week naar het
carnaval, vertelde Vrijman me)
vertegenwoordigt in levende lij
ve. en daardoor completer, wat
Lelini in „La strada" heeft
willen uitbeelden, en bijvoor
beeld Bergman in „De spullen-
baas".
Maasbach is, wat Je ook van
hem mag denken, een indruk
wekkende, „niet kapot te krij
gen" figuur, die met een ver-'
bazingwekkende ongecompli
ceerdheid de mensen de hemel
belooft (beroemde scene:
„Hand op hoedje"), waardoor
zij die hemel ook krijgen.
Minder geslaagd was veiling
meester Van den Brink van
„De Zwaan". Te lang uitge
sponnen, bovendien is hij zo
niet. zijn grappen zitten niet
zo samengeklonterd, daardoor
maakte hij geen wezenlijke,
maar een gespeelde indruk.
Toevallig was ik eergisteren
nog onder zijn gehoor, daar
door kan ik getuigen dat hij
een goede werkgever moet zijn
(al zijn personeel van acht
Jaar geleden is er nu nog
steeds), en dat het geld minder
waard is geworden, want voor
de prijzen van 1964 krijg Je al
die spullen niet meer.
Met „Eenmaal, andermaal" heb
ik het nog steeds een beetje
moeilijk. Wat de artiesten be
treft wordt het steeds beter.
Lenny Kuhr gaf een overtui
gende Al Jolson-imitatie, en
Hans Wiegel en Anneke
Goudsmit bewezen op aandoen
lijke wijze dat zij als tweede
kamerleden hun bestemming
helemaal gevonden hebben.
Bovendien had Gerrit den
Braber een aardig gesprekje
met Johan Cruyff die de
schoenen beschikbaar stelde
waarmee hij de Europa-Cup
hielp winnen. Toen bleek dat
het produktieteam van „Een
maal, andermaal" zich blijk
baar te veel concentreert op de
artiesten en te weinig op het
publiek dat de spullen voor het
goede doel moet kopen. Het
bod op die schoenen bleef ste
ken op 175 gulden, zodat Ger
rit den Braber de glazen muil
tjes maar bewaarde voor de
volgende keer.
NICO SCHEEPMAKER
IIIEIIUI!
I E-IOcassls-
i speciaal
In 3/4 literflessen
DONDERDAG 10 FEBRUARI
HILV. I. 402 m. en FM-kanalen
00.00—07.00 NOS *7.00 NCRV.
00.0007.00 Sapporo '72: In een mu
zikale omlijsting reportages van de
Olympische Winterspelen, met regel
matig uitzendingen van de Radio-
Nieuwsdienst. 7.00 Nws. 7.92 Het le
vende woord. 7.08 (S) Klassieke mu
ziek (gr.) 7.30 Nws. 7.41 Actualitei
ten. 7.50 Sapporo '72: Olympisch
Journaal. 8.10 (S) Gewijde muziek
(gr.) 8.30 Nws. 8.41 (S) Prodlum voor
de vrouw. 9.10 (S) Klassieke gram-
mofoonmuzlek. 10.00 Geestelijke lie
deren. 10.04 Schoolradio. 10.30 Nws
10.33 (S) Voor de zieken. 11.05 Gees
telijke liederen. 11.30 Actualiteiten.
11.32 (S) Populaire klassieke muziek.
11.55 Mededelingen. 12.00 Gevarieerd
programma. (12.1012.15 Kunst- en
vliegwerk; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nws.;
12.41—12.50 Actualiteiten; 13.00—
13.04 De tafel van drie). 13.30 Volks
muziek. 13.50 Sapporo '72: Reportages
en beschouwingen over de Olympi
sche Winterspelen. 14.00 Grammo-
foonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25
(S) Klassieke en moderne kamermu
ziek. 15.00 Protestantse middagdienst,
15.30 Nws. 15.33 (S) Meisjeskoor:
geestelijke liederen. 16.00 (S) Jeugd
land. 17.00 (S) Popmuziek. 17.30 Nws.
17.32 Actualiteiten. 18.00 (S) Licht
ensemble (opn.) 18.24 Op de man af,
praatje. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpano
rama. 18.50 Muziek van Het Leger
des Hells 19.05 (S) Kerkorgelconcert.
19.35 (S) Fanfare-orkesten. 20.05 De
kleine wereld, vervolghoorspel. 20.30
(S) Radio gevarieerd programma.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Het
Koninkrijk in de waagschaal, lezing.
23.10 (S) Metropole orkest en solis
ten. 23.55 Nws.
HILV. II. 298 m. en FM-kanalen
7.00 AVRO 19.30 IKOR. 20.00 AVRO.
7.00 Nws 7.11 Ochtendgymnastiek
7.20 (S) Dag met een plaatje (gr)
8.0 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S)
Dag met een plaatje (vervolg). (Om
8,308.33 De Groenteman). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Toppers van toen
(gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 School
radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (om 11.00 Nws.)
11.30 Programma voor de vrouw (Om
11.55 Beursberichten). 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
13.30 iS) Weens Philharmonia Kwin
tet. 14.30 (S) Licht ensemble met
zangsoliste 15.00 Voor de zieken.
16.00 Nws. 16.03 Kunstprogramma.
17.00 Een bewegelijk programma voor
beweeglijke mensen, waarin om 17.55
Mededelingen, om 18.00 Nws. om
18.11 Radiojournaal en om 18.20
18.30 Uitzending van het Gerefor
meerd Politiek Verbond. 19.00 (S) Jo-
han Willem Friso Kapel. 19.25 De ge
sproken brief. 19.30 Vragen rondom
schrift en samenleving. 20.00 Nws.
20.05 (Si Ulsamer Collegium uit Duits
land: oude en moderne mufciek. In
de pauze, discussie tussen publiek en
musici. 21.30 Reisbeschrijving, hoor
spel. 22.30 (S) Nieuwe liedjes, chan
sons of songs. 22.55 Mededelingen.
23,00 Nws. 23.10 Radiojournaal. 23.20
(S) Pianorecital. 23.55 Nws.
HILV. III. 240 ni. en FM-kanalen.
7.00 tros. 11.00 EO 12.00 KRO.
7.00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen
Show (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Take
Nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale
on Radio. 11.00 Nws. 11.03 Muziek
programma, speciaal voor Jonge men
sen. 12.00 Nlws. 12.03 KRO's pauze
programma met om 13.03 Raden
maar. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03
KRO-op-drle: dlscjockeysshow (15.00,
16.00 en 17.00 Nws.).
Nederland 1
NOS: 06.15 (K) Olympische Winter
spelen te Sapporo '72: Hardrijden op
de schaats voor dames 500 meter.
06.4507.15 (K) Olympische Winter
spelen te Sapporo '72: Samenvatting
van de reuzenslalom heren 2e race.
NOS/ NOT: 10.45—12.00 Schooltelevisie
NOS: 12.3013.15 Olympische Winter
spelen te Sapporo '72: Samenvatting
van de hedenmorgen gehouden wed
strijden. NOS 18.55 (K) Journ. VPRO:
19.05 (K) Beertje Colargol. poppenfllm.
19.18 Amerikaanse Popgroep POCO.
19.48 Popey, tekenfilm. NOS: 20.00 (K)
Journ. VPRO: 20.21 Berichten uit de
samenleving. 20.35 Liberty, film met
Laurel en Hardy. 20.50 Rotmord, docu
mentair spel. IKOR'CVK: 22.20 (K)
Leerhuis, gesprekken. NOS: 22.50
22.55 (K) Journ.
Nederland II
NOS: 17.30 (K) Olympische Winter
spelen te Sapporo '72: Samenvatting
van de vandaag gehouden wedstrijden.
18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS:
18.56 (K) Journ. TROS: 19.05 (K) Cali-
mero. tekenfilm. 19.10 Zorro, TV-serie.
19.35 (K) Omnibus - maandelijks ma-
gazlne. NOS: 20.00 (K) Journ. TROS:
iK) Dubbel en dwars, spelprogramma.
20.55 (K) Mission Impossible. TV-film
21.45 (K) TROS Sport. 22.25 Instru
mentaal trio. NOS: 22.40 (K) Ter VI-
sle: Parlementair en politiek week
overzicht. 23.0523.10 (K) Journ.
O... Y'?l?
be*iis'
een
tneer
Zit je dasje nou recht, lijkt
Oona Chaplin op deze foto te ver
zuchten. Het echtpaar Chaplin
zat na een liefdadigheidsvoorstel
ling van Charlies film 'Modern
Times' in Londen aan een diner
ter ere van Prinses Alexandra.
Chaplins vrouw maakte dit zorg
zame gebaar kort voor de aan
komst van de prinses.
-eniMary Dresselhuys (65) heeft geen kouwe kak. Niet in haar huis, drie hoog in Amsterdams
'ljTNieuw Zuid. Gezellig rommelige zitkamer, veel meubelstukken en een hoop tierlantijnen aan
[e muur. Niet in haar kleren. Blauwe blouse met korte mouwen en een jofele lange broek. Niet
haar gedrag. Beide benen op de bank en lekker hangen. Niet in haar ideeën. Eigen me
ting en gevoel voor vernieuwing.
Tweeënveertig Jaar toneelervaring
Mary Dresselhuys fit gehou
den. Haar charmante verschijning is
erkelijk. „Zoals ik zijn er wel
ïeer hoor," sputtert ze tegen, „je
%ioet alleen oppassen met eten. En
dmrd werken, dat is natuurlijk ook
^koed voor de lijn". Ook geestelijk
jkën de jaren voor de veel gepre-
actrice niet te tellen. Zij bloost
let bij inspraak of abortus en in
ïaar denken gaan loge en parterre
land in hand. „Ik denk dat dat
|(omt. omdat je als toneelspeelster
ilkens een heel pieuw leven begint.
)lke rol, elk nieuw stuk vraagt weer
len andere fantasie. Zo blijf je bij
Ie tijd". „En nu naar bed" bijvoor -
ield, Mary's eerste musical, is
keer eens heel wat anders. „Erg
moeilijk hoor," verzekert zij, „ik heb
(naanden nodig om me in te wer-
J ken. In een toneelstuk heb je een rol.
paar loop je bij wijze van spreken
(net een bepaald karakter, een be
mens onder je arm. Feeën, zo-
Conny en ik in de musical spe
en, zijn al geen mensen. Boven
innen heb je kruimels in je hand. In
istfeen toneelstuk sta je vaak een uur
relang achter een iemand te spelen.
deNu kom je zo'n dertig keer even om
inpe hoek kijken".
x- Flitsen, waarin Mary Dressel-
eshuys als de goede fee het huwelijk
propageert. Tot kort voor het einde
Lrlienminste. want dan dwingt Annie
G. Schmidt haar tot het inzicht,
het huwelijk/ niet zaligmakend
te zijn.
d TREURIG
Trouwen, weet Mary Dresselhuys,
geen garantie voor geluk. „Ik ben
nooit zo met het huwelijk, in de
peer geweest. Dan de één, dan de
ander, dat is waardeloos. Een jong
emand moet wel een lijn voor de
toekomst blijven zien. Een mens, die
niks wil. vind ik treurig". Mary
Dresselhuys wil al heel lang een he-
pboel. behalve zingen. Zij klom dan
pok niet via de toonladder naar roem,
poals zij zich in de musical maar
pelden op de notenbalk waagt.
„Expres, want van zingen kan
üc geen bal. Op school gingen de kin
derbedjes voor mij al teveel in den
noge. Daarom vind ik het zo goed,
Hat men tegenwoordig op de to
neelschool ook leert dansen en zin
gen. De acteur van de toekomst zal
t'eelzijdiger zijn. Wat nog niet in-
poudt, dat hij ook beter is".
Veelzijdigheid is niet het han del-s
nerk van Mary Dresselhuys, maar
;ij schaamt zich er geen moment
'oor, dat zij vrijwel steeds blijspel-
•ollen instudeert. „Ik voel dat niet
ils een beperking. Integendeel, ik
>en er trots op een echte komedie-
ipeelster te zijn. Daar hebben we er
dit land maar weinig van. Bij de
meesten voel ik al aankomen, dafl ze
wat leuks gaan zeggen en dat is het
ergste wat er is".
Dat je zelf een lolbroek moet zijn
om een zaal aan het lachen te krij
gen, is niet waar. „Toneel spelen en
je persoonlijk uitleven hebben niets
met elkaar te maken," doceert Ma
ry Dresselhuys, die het blijspel door
haar toenmalige echtgenoot Cees
Laseur (die haar de dochters Merel
en Petra schonk) leerde uitbeelden.
ONZEKER
„En nu naar bed" is Mary's tweede
vrije proüuiktle. Een vorm van
theater, die ook voor haar onzeker
heden met zich meebrengt.
„Slaag je niet, dan sta je op
straat," en dan te bedenken dat men
bij zo'n produktie veel meer zijn
best doet voor succes dan bij het ge
subsidieerde toneel. Een vreemde
zaak. Als een musical als „Een
maagd op je dak" flopt, staan de
kranten vol. Maar in de Stads
schouwburg hier in Amsterdam
valt bijna elk stuk en daar wordt
niets over gezegd".
Ook voorstellingen in Leiden
Ook het avant-garde-toneel gaat i naai van theatrale uitdrukkingsmo-
zijn conventies krijgen: de uitdruk
kingsvormen, tekstbehandeling,
chamelijke expressie krijgen hun
stereotypen, invloeden worden her
kenbaar en soms overduidelijk. De
invloed van het Living Theatre, bij'
voorbeeld, is in haast iedere voor
stelling, zeker die van Angelsaksi
sche herkomst, aan te wijzen en die
is ook te bespeuren in de voorstel
ling die London La Mama in Mie-
kery Mokum (en daarna in het
Mickery-circuit op 24 februari in het
LAK-tlheater geeft van „R. M. Ren-
field, age 29" naast de invloed
waarvan de groep zelf melding
maakt van Traverse en La Mama
Canada. Geen opzienbarend toneel
dus. maar wel wat je solide avant-
garde-toneel zou kunnen noemen,
goed doordacht en soms met vak
manschap gebracht.
Dat laatste element behoeft wat
nadere toelichting: het blijkt dat
een groep als deze. twee acteurs en
twee actrices, in het „nieuwe toneel-
idioom" soms heel knappe dingen
doet, maar in scènes, die bewust in
een conservatieve toneeltaal zijn ge
houden, beperkt van expressiemoge
lijkheden blijkt. Dat zou erop kun
nen wijzen, dat die nieuwe expres
sievormen meer een specialisme zijn
dan een uitbreiding van het arse-
gelijkheden.
Dit stuk, een „collective work in
progress", mengt die vormen op het
thema van de vermenging van
waanzin en werkelijkheid, in een
enkele figuren in de maatschappij
als geheel. Dat gebeurt in een pa
rafrase op het Dracula-motief
(zoals het eerder gebeurd is op een
De Sade-motief of op Alice in
Wonderland), een methode die bij
een Angelsaksisch publiek duidelij
ker zal aanslaan dan in ons land.
Want wij kennen die herleving van
de „gothic tale", het fantastische en
romantische verhaal hier niet of
nauwelijks.
De reis van mens en gemeenschap
op de grenzen van waanzin en wer
kelijkheid wordt vindingrijk, met
humor en soms boeiend gemaakt.
Er is een gestyleerd heksenproces in
verwerkt, dat knap geënsceneerd
theater is, en zo zijn er meer scè
nes, die treffend over komen. De
vier spelers zijn geen overweldigen
de theaterpersoonlijkheden, Teirry
McGivety lijkt met zijn Dracula de
sterkste, de waanzinnige Renfield
Mary Dresselhuys (links) en
Conny Stuart in de musical 'En
nu naar bed'.
LEIDEN Het blijspel „Buren"
van Herman Heyermans, dat zater
dagavond in het kader van de dies
viering van de Leidse Universiteit
door Leidse studenten is opgevoerd,
krijgt morgenavond een openbare
voorstelling in het LAK-tehater. Het
stuk is door de studenten 7elf enen-
der regie van Tom Jansen van de
toneelgroep Studio bewerkt. Het
stuk gaat ove- dr:e families d'ie
voortdurend met elkaar overhoop
liggen. In deze bewerking worden de
van Paddy Swanson is wat cliché- j drie families „simultaan" ten to-
matig opgezet, de beide actrices Pa- nele gevoerd en drie verschillende
tricia Conway en Hilary Westla-ke niveaus. De burenruzie is de nacht-
zijn ongelijkmatig van kwaliteit.
Jaap Joppe
De Beatles hebben in Londen be
kendgemaakt d'at him fanclub die a-1
11 jaar bestaat, zal worden opgehe
ven. In het begin van de jaren zestig
werd vrijwel ieder gebouw waar de
Beatles optraden belegerd door opge
wond/en bewonderaars en bewonde
raarsters. Het vorig jaar gingen de
Boatles officieel uiteen. De fanclub,
die nu 10.000 man sterk is, had ruim
40.000 leden toen de Beatles op het
hoogtepunt van hun roem waren.
AMSTERDAM "King of swing'
Benny Goodman wie kent niet zijn
wereldberLioemde kwart-et met Teddy
Wilson, Gene Krupa en Lionel Hamp
ton komt weer een keer naar
Europa. Hij begint zijn tournee op
zaterdag 26 februari met een optre
den in het Amsterdamse Concertge-
boud.
Het combo dat Goodman zal ver
gezellen bestaat uit Z-oo't Sims (sax),
Peter Appleya-rd (vibrafoon), Buky
Pizzarell-i (guitaar), Bill McGoofy
(piano), Elmer 'Mausie' Alexander
(drums), Sam Bruno (bas) en Lynn
Roberts (vocals).