„We beschikken over een r(jy) vandaag ijzersterk reportoire Ans en Jans op herhaling ...en gisteren De Twee Pinten (hitmakers van het carnaval) «vat ook duurder wordt... runner niet Geen bacchanalen vol extremiteiten TV morgen] WOENSDAG 2 FEBRUARI 1972 PAGINA 5 RADIO - TV - KUNST 's-Hertogenbosch is de thuishaven van de Twee Pinten, ko misch duo dat vooral rond het carnaval luidruchtig van zich laat horen. Niet alleen in de plaatselijke café's, casino's en vei linggebouwen, maar tevens via radio en t.v. Overigens alleen in de avonduren, want overdag is Wim Ker sten, één van de twee, een keurige middenstander (schoenen zaak), die zonder het artiestenpak boerenkiel, pet en oven wanten onherkenbaar blijft. Collega Joep Peters daarente gen behoudt, dat lachende, dat bolle, onmiskenbaar handels merk, dat behoort bij het duo. Joep (45) en Wim (47) zijn niet in het minst onder de indruk van die boze verhalen die 'over hen de ron de doen. Volgens sommigen zouden de Twee Pinten zich schuldig ma ken aan „misleiding" van het pu bliek, door bij vrijwel ieder zaalop treden in plaats van Wim Kersten Vervanger Rein Matrona op het to neel te zetten. In het „Pumpke", stamcafé, van de carnavalsvereniging „De Kikvorsen", 'zegt Joep Peters: „Ja, sta je aan de top dan weten boze tongen altijd wel iets over je te melden. Er wordt zelfs gesuggereerd dat ik met Rein Matrona in Limburg bijvoorbeeld Wim sta te verontschuldigen en dat Wim met een ander in Groningen mij staat te verontschuldigen. Is niets van waar- De reden waarom We m0gen wej stellen dat wij Wim vaak een optreden moet over- l slaan is, dat hij gauw zijn stem I In bijna leder showprogramma op de vaderlandse buis zijn de twee Boschenaren present. Vanavond doen de Twee Pinten mee aan de VARA-carnavalswedstrijd. tijdens welke het lied van carnaval 1972 wordt gekozen. In februari volgt een optreden in de Sjakie Schram- show. Behalve het tv-werk hebben de Pinten hun handen vol aan de show waarmee ze het land afreizen. Het is een drie uur durend pro gramma met imitaties, liedjes en sketches. „Een avond onbedaarlijk lachen" beloven Wim en Joep. Dan zijn er de losse, korte confrontaties met het publiek. IJZERSTERK „We worden overal Joep: kwijt raakt. Na een paar dagen rust komt die vanzelf weer terug". De vraag rijst waarom de enige echte Pinten voor tv en radio wel samen kunnen aantreden? „Voor deze dingen spaar ik nu juist inijn stem. Met Matrona hebben wij afgesproken dat hij ons alleen bij zaaloptredens zal assisteren", vertelt Wim. „Vooral in deze carnavalstij d kan ik echt niet iedere avond het toneel op, dat houd ik niet vol, an ders raak ik m'n stem voor eeuwig kwijt", Joep: „Voor Rein Matrona, eigenlijk is hij onze gitarist, is het vervan gen van Wim een ondankbaar werk. Hij begint zo'n voorstelling al met een minpunt. Wim heeft al voorge steld het helemaal door Rein te la ten overnemen, maar daar wil ik niets van horen. Voor we aan een optreden beginnen vertel ik altijd eerlijk dat Wim niet van de partij kaïn zijn, staat ook in het contract. Daar hébben we nooit gezeur mee der. Kijk, dat er mensen zijn die zo'n contract niet lezen ja dat is onze zaak niet". stil. Tachtig procent van de aan vragen moeten we annuleren. Vaak treden we per avond in drie schillende plaatsen op. We spelen dan telkens zo'n 20 minuten. Ach, als Je ons de hele avond moet aanho ren, gaat het ook wel vervelen. Af en toe geven we een bisnummertje weg en daar moet het dan bij blij' ven. We zijn in trek. De zeggen geregeld bij het maken een afspraak het geeft niet hoe laat je komt als je maar komt". Dergelijke zangavondjes brengen flin kwat geld in het laatje, gere kend dat de Twee Pinten (met of zonder Wim) een honorarium gen van zo'n slordige vierhonderd gulden voor 25 minuten werk. „Het lijkt heel wat, maar wat Je overhoudt is niet veel. De belasting weet Je te vinden. Ik kan stellen dat dat voor veel artiesten geestdodend is". LAATBLOEIERS Joep en Wim, beiden in het bezit van dochter en zoon, zien zichzelf als laatbloeiers. Het duo de Twee I Pinten bestaat nu vijf jaar. Ze ont' QT irrPQQfNI tnoc^n elkaar bij de voorbereiding uULUCiJULil i van ppn rarnaoakfppst. F.*»n nli.it ip carnavalsfeest. Een plaatje het zangduo. werd toen al gauw opgenomen. Joep: „Onze plakboeken houden we Kun je het later als je oud bent nog eens be kijken. Leuk voor het nageslacht". Joep: „Wij'behoren in ons genre echt wel tot de uitblinkers. We gen in onze handjes klappen met een man als Wim Kersten, die heeft het in zijn vingertjes. Keer op keer schiet hij met een nummer in de roos. Hij weet zinnen te for muleren waar een ander niet op- Joep is de prater Wim lijkt meer de denker, de die thuis de schlagers in elkaar nog steeds goed bij. draait. Hij tekende voor Pinten-suc cessen als „Bij ons staat op de keu kendeur", „Jij bent mijn boterbloem" „Als ik jouw kus" en hun nieuwste parnavalshit „Zwaaien en zwieren". Veel tijd voor hun eigenlijk beroep, Wim zit in de schoenen en Joep in de pruiken (zelf bezit hij een toe petje), hebben ze niet mèer. Hun Pinten-werk eist ze volledig op. ADVERTENTIE komt. Neem „Bij ons staat op de keukendeur", waar haalt ie het vandaan?" Wim: „De mensen praten vaak de nigrerend over ons werk maar j e moet toegeven dat ons repertoire nooit ranzig of smartlapperig is. j We brengen gezellige nummers da's alles". Hoe lang blijven de Pinten nog op het podium? „Zolang we succes hebben gaan we door Het applaus van het publiek is belangrijker dan het geld. In de j toekomst zal het steeds moeilijker worden je te handhaven. We heb ben al zoveel hits gehad, een op gaaf om dat zo le houden". NEDERLAND I Kinderprogramma (VARA) De fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Van gewest tot gewest (NOS) Tips van het Nationaal bureau r toerisme (NOS) 8.20 8.30 8.35 8.40 10.00 OEGSTGEEST/LEIDEN Het over de Romeinse consul Postumius blijft een boeiende bezigheid om de die orde en gezag zocht te hand ontwikkeling van de Nederlandse I haven en de deelnemers aan baccha- toneelschrijfkunst op de voet te vol- nalen liet terechtstellen. Het stuk schrijfster Hella Haasse en het vorig j by de leerlingen, die het stuk onder blijft zyn uitgediept. De rector is een ge borneerde figuur, die homo-erotische gevoelens jegens de zoon van een overleden jeugdvriend koestert zon der het zelf te beseffen, de leerlin gen zyn in feite «lang zo radicaal niet als het wel ïykt en de lerares is als de begrypende onbegrepene misschien nog wel de meest tragi sche figuur. Hella Haasse heeft een modieus gegeven wat al te nadrukkeiyk uit gewerkt en in quosi-herkenbare sitauties geprojecteerd. Wat over- Jaar in opdracht de Nieuwe i regie van hun lerares klassieke talen weinig overtuigend spel menselijke verhoudingen met. Komedie tot stand gekomen. Over op de jaarlijkse schoolavond zullen dat moet gezegd,- logisch de inhoud van het is in deze kolommen al uitvoerig ge schreven. In het kort kan er daarom j door aan worden herinnerd dat Hella Haasse haar verhaal („Geen baccha nalen") heeft gesitueerd in een he dendaagse scholengemeenschap niet ge- zij- hei aanvaardbaar probeert te maken speelvlakken. tot ergernis van de rector belichtin? r accenten in aan te br ik ,dat gisteravond i royaal bezette aula van het Ryn: rbeur te- door een knappe elkaar gescheiden j worden gehouden. Het decor is vair Wim Vesseur, die cok adviseert by j de. verbouw va-n de Leidse Schouw- als belangrykste thema het genera emdie werd opgevoerd, bleek lands Lyceum door de Nieuwe Ko- burg. De Nieuwe Komedie verdient tie (lees; autoriteits)conflict. De tor heeft in zyn jonge jaren toneelstuk het licht doen baseerd op wat Livius vermeldde i ters teleurstelling. Hella Haasse' nagas vormen een samenraapsel extreme figuren, waarvan de karak- lof de wijze waarop het perso- j Hella Haasse's stuk geen al te velende avond weet te maken. onvoldoende Pieter C. Rosier. „Wij zijn twee ouwe getrouwen op herhalingsoefening"zeggen Ans en Jans oftewel de twee zin gende werksters. Dagelijks schal len via de bekende piratenzen ders of Hilversum III de klanken van Ans en Jans jongste en tot nu toe er\ige hit Jk zou het heus wel willen maar ik kan het niet" door de ether. Ans en Jans bij het publiek ook békend als Jany Bron en Annie de Reuver, ex-ra- diovedetten. Nu als de zingende werksters halen zij verkoopcijfers r ze in hun voorbije cajrrière slechts van hebben kunnen dro men. Ans en Jans staan vanavond in de Vara-carnavalswedstryd om 20.21 uur op Nederland n. Ze brengen dan hun "Ik zou het heus wel willen in hun toneelkleldyschort, hoofddoek, krul spelden, emmers en bezems. „Het begon als een geintje. Jannie sn ik zaten in de auto eens te zin gen, klonk zo leuk. Er ging bij mij een lichtje branden. Ik zag er we. wat in. De eerste single was toen snel opgenomen". Annie de Reuver verteld in haar gezellige boerderijtje van haar zangpartner Jany Bron in Ankeveen, over het ontstaan van het magische duo de zingende werksters. Annie doet 't woord, Jany zorgt voor j koffie en taart. Jany's man, orkest leider-arrangeur en componist Charlie Nederpelt, zit afgezonderd j achter een stapel muziekpapier. Jany en Annie zijn twee rotten in het vak. Jany zong twaalf Jaar bij de Ramblers en Annie was soliste bij de Skymasters. Het duo Ans en Jans bestaat nu ongeveer een half jaar. In die tijd maakten de dames een single met twee commerciële 1 liedjes, getiteld „Onder de bomen" I liedjes „Vergeet de rozen". NEDERLAND II Journaal (NOS) Uitzending politieke partijenPSP Trekking Staatsloterij (NOS) Uitzending Stichting Socutera Le Bonheur. Speelfilm (NOS) Cinemafestatie 1972: Gesprek met Mag Bodard (NOS) Studio sport (NOS) Eigentijds: Duizenden zonsondergangen. Literaire uitzending (NOS) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Dagje ouder (VARA) 8.00 Journaal (NOS) g.20 Carnaval 1972 (VARA) 9.15 Achter het nieuws internationaal (VARA) 9.50 Kenmerk: informatie over kerk en samenleving (IKOR/CVK/RKK) Maandag bracht „AVRO's Te- levizier" een aflevering heet van de naald, met reportages uit Noord-Ierland, het Mid den-Oosten en een verhaal van de uit Zürich overgevlogen cor respondent. Dinsdag bracht „Hier en Nu" van de NCRV ook een aflevering heet van de naald, maar alle onderwerpen hierin kwamen uit het eigen binnenland. In beide gevallen was er sprake van een uitste kende uitzending. Het verschjl (buitenland, bin nenland) is kenmerkend voor beide actualiteitenrubrieken: „AVRO's Televizier" is een mu ziekgezelschap dat symfonieën van Beethoven ten gehore brengt, hier en Nu specialiseert zich meer op kamermuziek. Zo kregen we dinsdag achter eenvolgens dr. Klompé (over de communicatiestoornis tussen Rome en Nederland, waarover zij zich teleurgesteld toonde in verband met de benoeming van mgr. Gijsen), CNV-voorzitter Lanser over de werkloosheid, mr. Pluygers over de ontslagen bij „Het Vaderland", en minis ter De Koster van Defentie te zien: de grote snoeken in het net van „Hier en Nu", dat ook nog enkele kleinere vissen be vatte. Het meest uitgewerkt was de reportage over de democratise ring in het leger, waarbij de uitstekende interview-techniek van Gijs Brandsma opviel: vasthoudend, terzake, maar toch correct, zoals iedereen dat zo graag wil. In het slotkoraal werd ons nog even gezegd, dat het tot de aard van het leger behoort op wezenlijke punten j ondemocratisch te zijn. Dat is ook kenmerkend voor „Hier en Nu", dat het zijn kij kers als het even kan niet de woestijn instuurt met een rvloed. aan informatie die zij zelf moeten ordenen, zo'n reportage wordt dikwijls afge sloten met een korte inhouds opgave van het voorafgaande, plus datgene wat we er het beste van kunnen denken. Ik lijk daar wat iropiserend over te doen (en dat doe ik ook), maar ik geef direct toe, dat het vaak heel nuttig kan zijn. Je krijgt zoveel inforpiatie te verstouwen, elke dag, over een groot aantal onderwerpen, dat je bij het zoveelste 'interview met koning Hoessein of Abba Eban niet meer weet of het al lemaal al eens eerder gezegd is, of dat er, verborgen tussen de woorden, toch weer iets nieuws tussen zit. Dat nieuws zou ei genlijk onderstreept moeten worden, bijvoorbeeld in zo'n nabeschouwinkje zoals „Hier en Nu" dat vaak toepast, 't Is Jammer", ook van de NCRV, was een aardig pro gramma. dat er ook aardig uit zag, en ook wel aardig moest zijn, omdat daarin de spot werd gedreven met oude ge woonten. oude iedeeën, over ta felmanieren (eeuwen geleden), over het kwaad van het koffie bonen snoepen, over het gevaar van toeback suighen, enz. enz. Natuurlijk is zo'n programma wel onrechtvaardig tegenover onze voorvaderen. Als Je tek sten van vroeger uitspreekt zoals ze er staan, krijg je wel een leuk effect, maar geen re constructie van de wijze waar op kinderen. onderwijzers, moeders etc. van enkele eeu wen geled enspraken. Maar het zou onzin zijn daar zwaar aan te gaan tillen, het idee was goed. de voorbeelden waren niet altijd even overtui- I gend <er zijn nog wel gekkere dingen te vinden, wed ik). maar de uitwerking mocht er zyn. NICO SCHEEPMAKER DONDERDAG 3 FEBRUARI 7.00 Nws. en FM-kanaien NCRV. Iet levende woord. S) Klassiek.- muziek Nws. 7.41 Actualiteiten. 7.50 Olym (S) Muziek zonder podium: serie uit zendingen over electronische muziek. 23.55 Nws. HILV. III. 240 m. en FM-kanalen 7.00 TKOS. 11.00 EO. 12.00 KRO. 7.00 Nws. 7.02 De Hugo van Gelderen derne muziek (gr.). Veel tijd voor zaaloptredens hebben de twee werksters niet. Annie, ge trouwd met Jack Philips, directeur van platenmaatschappij Phonogram, heeft het druk met haar baan als producer bij platenmaatschappij CNR. Army heeft haar handen vol aan de verschillende radioprogram ma's. Aanbiedingen voor optredens hebben Ans en Jans genoeg en na Annie's wintersportvakantie zal daar aan worden begonnen. ANS en JANS In de toekomst denken Ans en Jans aan een elpee vol vrolijke liedjes, beslist geen smartlappen. Annle: „We moeten zeker weten dat het bij het publiek aanslaat. Dan gaap we door. Wij zitten te lang in het vak om zo maar wat aan te rom melen. Het moet goed zijn. We ha ten half werk". 11.32 (gr.). 1 rleerd pisch Journaal. 8.10 (S) Gewijde ziek. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podl"~ de vrouw. 9.10 (S) Klassieke- derne muziek (gr.). 10.00 G liederen. 10.04 Schoolradio. 10.30 N 10.33 (S) Voor de zieken. 11.05 Gees telijke liederen. 11.30 Actualiteiten. Populaire klassieke muziek .55 Mededelingen. 12.00 Geva- programma. (12.10—12.15 Kunst- en vliegwerk; 12.26 Medede lingen t.b.v. lana- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.4112.50 Actualiteiten; 13.00—13.04 De tafel van drie). 13.30 Volksmuziek. 13.50 Sapporo '72: re portages en beschouwingen over de Olympische Winterspelen. 14.00 Orammofoonmuzlek. 14.05 Schoolra dio. 14.25 (S) Planorecital (opn.) 15.00 Gereformeerde mlddagdienst. 15.30 Nws. 15.33 (S) NCRV-Klnder- koor met Speelgroep en orgel. 16.00 (S) Jeugdland. 17.00 17.30 Nws. 17.3" .8.00 Nws.) 9.00 Nws. Take Nine. 10.00 Nws. 10.03 Robbie Dale on Radio. EO: 11.00 Nws.. 11.03 I Verzoekplatenprogramma van en voor ue«MteujKe de zleken 12 0o NWs. 12.03 KRO s pauzeprogramma met om 13.03 Raden maar. (13.00 Nws.) 14.00 Nws. 14.03 KRO-op-drle: disc Jockeysshow. I Show. 9.03 (S) Popmuziek. af. praatje. 18.3 Wereldpanorama. 18 Het Leger des - 19.05 (S) Kerkorgelconcert. 19.35 (S) Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: Koor zang en Fanfare-orkest. 20.05 De kleine wereld, vervolghoorspel. 20 30 (S) Gevarieerd programma. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 Het Ko ninkrijk ln de waagschaal, lezing. 23.10 (S) Amusementsmuziek. 23.55 Nws. HILV. II. 298 m. en FM-kanalen 7.00 AVRO. 19.30 IKOR. 20.00 AVRO.. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 720 (8) Dag met een plaatje (gr.) 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met een plaatje (vervolg). (Om 8.308.33 De groenteman). 8.50 Mor- ?enwljding. 9.00 Toppers van toen gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (11.00 Nws.). 11.30 Programma voor de vrouw, (om 11.55 Beursberichten). 1230 Modern platte land. 12.35 Sportrevue. 13.00 Nws. Radiojournaal. 13.30 (S) Kaï gramma. 15.00 Programma 16.00 Nws. 16.03 Kunstpro- Een beweeglijk rondom schrift en samenleving. 20.00 Nws. 20.05 (S) Residentie Or kest en solisten. In de pauze: ge sprekken. 22.00 (S) Licht Instrumen taal ensemble met solisten. 22.30 Hoe verander lk de wereld ln 25 minuten, licht programma. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nws. 23.10 Radiojournaal. 23.20 115.00, 16.00 en 17.00 Nws.). Journ. TROS: 19.05 (K) Callmero, te kenfilm. 19.10 iK) Wat een familie. TV-serie. 19.35 (K) 't Stokpaard: pro gramma over hobbles. NOS: 20.00 (K) Journ. TROS: 20.21 (K) De rechter ln 't wit: misdaadfilm uit de serie Ta- tort (1). 22.20 (K) Rally de Monte Carlo 1972. IKOR'CVK: 22.50 (K) Leerhuis: gesprekken. NOS: 23.20- -23.25 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) De Fabeltjeskrant. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 (K) Samenvatting Opening Olympische Spelen met a&nsl. samenvatting *ar> de eerste IJshockey*'-*-'J 20.00 ten uit de samenleving. Tars, film met Laurel w 20.55 (K) Namens....Ted Williams, Tkloze Engelsman, documentaire, «c Dlck Cavett-show. NOS: 5te IJshockeywedstrlJden NOS: K) Journ. VPRO: 20.21 Berlch- de samenleving. 20.35 Two Hardy. 2135 22.15 politie: (K) Ter Visie: parlementair en ik weekoverzicht. 22.40-22.45 (K) De directie van het zuidebjk toneel 'Globe' heeft besloten de produktie van "Mama kyk zonder handen' xan Hugo Claus, waarvan de premier op 3 februari in Eind hoven gegeven zou worden, niet uit te brengen. Eerder aad de regisseur Berend Boude wijn in overleg met de betrok ken acteurs zich reeds door tijdge brek moeten terugtrekken. De be trokken acteurs hebben desondanks in onderlinge samenwerking gebro- beerd tot een voorstelling te komen. De directie meent echter dat in het huidige stadium niet voldoende ga ranties aanwezig zyn om een artis tiek aanvaardbaar resultaat te ver* krygen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5