Curtis Mayfield: liever concert dan tv-camera's "(jyjranöfeiaa,.. i CjBÜ. WögrMiïïIB Geen reclame op kabel-tv ...e/7 gisteren i Componist-gitarist-zanger van het betere soulwerk 'StruktuiirspelJetjes' van Ewerdt Hilgemann NOS-commissie in rapport: Politiek debat in SSR-soos TV morgén] DINSDAG 1 FEBRUARI 1972 PAGINA 5 RADIO - TV - KUNST Het gaat goed met de stiefkin deren van het Nederlandse scherm. Het onvervalste lied en de popmuziek twee hedendaagse uitingen die moeilijk te ontken nen vallen, blijken steeds meer terrein te winnen in het Hilver- sumse. Vooral wat de popstromin gen aangaat lijkt 1972 een goed tv-jaar te worden. Er is speelruimte en er zijn vooral financiën weggelegd voor programma's met als attractie een formatie of solo-artiest. Tot voor kort waren uitgebreide inci dentele optredens nagenoeg een onmogelijkheidGroepen werden geplaatst als intermezzo in shows van bijvoorbeeld een Johnny en Rijk, de Mounties en Corry Brok ken. Het eigen gezicht mocht dan wel ruimte gekregen hébben in AVRO's Toppop en NCRV's Eddy Becker Show, meer dan het bren gen van een enkel nummer zat er toch meestal niet in. Twee weken geleden bleek ineens wel de mogelijIkheid te bestaan tot het portretteren van een groep, die het tot voor kort niet verder bracht dan een enkele, korte tv-special. VARA's Frans Boelen maakte een vijftig minuten durende show rond The 5th Dimension, die binnenkort wordt uitgezonden. Enkele dagen later stond AVRO's Rien van Wijk (TopPop) te werken aan een soortgelijke opdracht. Neergezet en opgenomen werd een uitgebreid optreden van Curtis Mayfield, componist-gitarist-zanger van het betere soulwerk. Mayfield, bepaald geen bekende in grote krin gen, kreeg met zijn viermansgezel schap vrij-spel wat betreft het ma ken van een zelfportret. Vraag aan Van Wijk: Het waarom van een dergelijke show? £tien van Wijk: „Toeval eigenlijk. We kregen een kort fümpje. uit Amerika van de groep aangeboden. De muziek vond ik erg goed, het filmpje niet zo. Aangezien Mayfield in Europa (Medem en Duitse tv) was, bleek dit een mooie gelegenheid om hem hier te halen. En je hoort het re sultaat: erg goeie muziek, die met als klankbord publiek (tijdens de opnamen van de show was 't Spant in Bussum tot die nok gevuld1) nog beter over zal komen. Wanneer de show wordt uitgezon den. is nog niet bekend. We laten Mayfield spelen, hij mag doorgaan zo lang hij wil, en bekijken dan het eindresultaat. Het wordt in elk ge val een programma voor later op de avond. Niet in de vooravond zoals TopPop: Gezien de kwaliteit van het gebrachte, is er beslist een groot publiek mee te bereiken". Tv-optredens en in dit geval eigen shows blijken bij de artiesten ech ter minder in de smaak te vallen dan gedacht zou worden. The 5th Dimension sprak de voorkeur al uit voor een concert en Curtis Mayfield dacht naar Nederland te zijn geko men voor een uitgebreid optreden in het Amsterdamse Concertgebouw. Het feit. dat het om tv-shows gaat, valt enigszins tegen. Later, wanneer uitgelegd wordt, dat een tv-show het beste middel is om een toekom stig te geven concert succesvol te doen verlopen, is men gerustgesteld. CONTACT Mayfield, voor de eerste keer in ons land: „Het belangrijkste is voor mij het contact met het publiek. We zijn geen specifieke camera-groep en komen daarom zelden voor tv in Amerika. Daarbij komt nog dat ze niet zo erg op ons soort groepen gesteld zijn. We geloven in het vrij-uit kunnen spreken. Voor ons bestaat geen „en tertaining nothing". We streven naar een betere communicatie, wil len impulsen geven, waarmee de mensen iets kunnen doen". Dergelijke uitspraken zijn al zo vaak gehoord. Worden het geen holle frasen, wanneer je nagaat dat zovele groepen naar buitenuit dit soort illusies prediken? Mayfield, van 1958 af in de bizz hij begon met de Impressions, gou den vocaal gezelschap dat nog im mer onder zijn hoede staat „Gezien de platenverkoop en het succes van onze concerten worden we geaccepteerd. Zie echter die geëngageerdheid niet te erg. We willen niet denken voor ons publiek. In de muziek druik ik slechts mijn gevoelens uit en dat blijkt een ma nier te zijn om de mensen enigszins aan het denken te zetten". „In eerste instantie bestond ons publiek uit niet-blanken. Nu komt daar verandering in. Ook blanke minderheden blijken interes se te hebben. Ze ontdekken dat onze muziek zeer aards is en dat we alle categorieën willen bestrij ken, zolang men openstaat voor za ken, die gaande zijn". Zolang de problematiek, omgezet in lyrische vormen, blijft trekken, wil Mayfield doorgaan met zijn gezel schap. Hij vindt communicatie met publiek het belangrijkste facet in zijn werk. Terugkijkend: „Ik verliet de Impressions omdat ik genoeg had van de vele tournees. Toen bleek dat een solo-elpee een succes werd, kwam ik toch weer terug. Er staan nu, na een jaar tijd, al drie elpees genoteerd, die vooral in Amerika. Engeland en Duitsland erg goed worden verkocht. Ik hoop dat Nederland na deze tv-uitzending ook meer van zich laat horen". Het ziet er voor Curtis Mayfield positief naar uit. Voor volgende maand is er naar alle waarschijn lijkheid een concert te verwachten. FILMMUZIEK Ook heeft de man van „It's all right", „This is my country", „For your precious love" en „Amen" de opdracht gekregen filmmuziek te malken. Met in het achterhoofd het succes van collega Isaac Hayes, die dankzij zijn „Theme from Shaft" wereldbe kendheid kreeg: „Het maken van filmmuziek betekent veel voor me. Je bereikt er nog meer mensen mee. En de problematiek erachter? Ja, die is er ook nu weer. De pro- duktie (Superfly) gaat over het wel en wee van een drughandelaar". In Academiegebouw: LEIDEN Je snapt er niets meer van, als je lang naar de strukturen van Ewerdt Hilgemann kijkt weet je niet meer wiat voor en achter, onder en boven is. Het geeft je een soort „Esscher-effect". Hilgemann maakt zijn strukturen van hout, en de kleur is effen wit. Wit vindt hij de meest ideale kleur, Malta lijkt voor tal van fil mers een ideaal werkterrein te zijn. Men komt er de laatste tijd dan ook veel filmsterren tegen. Op deze foto de in Rome wonende Zweede actrice Janet Agren (22) poserend in de haven van dit zon nige eiland in de Middellandse Zee. Ze zal straks te zien zijn in de film 'Pulp', waarvan de opna men op het ogenblik op Malta worden gemaakt. wit laat de ÜCht-schaduw werking het duidelijkst zien. Zijn strukturen hebben een wiskundige logika. Hilge mann stelt zich een probleem, en lost dat stap voor stap op. Al die ver schillende fasen maakt hij zichtbaar, zijn reliëfs zijn dan ook meestal een onderdeel van een reeks. Het pro bleem waar alles om draait is de wisselwerking tussen „positieve vorm" en „negatieve vorm". Hij plaatst een vierkant boven op het grondvlak, of hij laat het er in verzinken. Het ge volg is dat de schaduwwerking ver schillend is: als het vierkant naar voren komt. valt er licht op de bo venste rand, en is de onderste rand donker. Is het vierkant in het grond vlak verzonken dan is de schaduw net andersom: De bovenkant is don ker en de onderkant is verlicht. Ten minste, djt gaat op zolang het licht van boven af in blijft vallen. Het zou leuk zijn om zelf met een lamp die lichtinval te variëren. Wanneer je het licht van onder af op Hilge mann's reliëf laat vallen, dan zou bij een verzonken vierkant de boven kant licht en de onderkant donker zijn. Dan krijg je dus hetzelfde beeld als een niet verzonken vierkant waar het licht van boven af invalt. Enzo voorts. De mogelijkheden zijn onein dig. Dit „spelletje" met de strukturen van Hilgemann kan je nog tot 1 maart spelen in het Akademiegebouw aan het Rapenburg. Hilgemann heeft vaak geëxposeerd, zowel in Nederland als in het buitenland. Vanaf 1970 is hij bezig met reliëfstrukturen met vierkante elementen. HANNY RENEMAN Bioscoopbezoek nam flink toe AMSTERDAM (ANP) Het Jaar 1971 heeft zich gekenmerkt door een opmerkelijk herstel van het bioscoop bezoek. In totaal werden circa 25.650.000 toegangskaarten verkocht, hetgeen een stijging betekent van zes procent in vergelijking met het jaar daarvoor, aldus een jaaroverzicht van de Nederlandse Bioscoopbond. De bond is nog voorizchtig met het trek ken van conclusies ten aanzien van de verdere ontwikkeling, temeer om dat een groot deel van de stijging moet worden toegeschreven aan een verheugende belangstelling voor Ne derlandse films. Deze trokken in het afgelopen Jaar 3.800.000 bezoekers, dat is 15% van het totaal. Hiervan was 49,5% voor rekening van „Wat zien ik" van Leidenaar Paul Ver hoeven. 265% voor „Blue movie" van Verstappen, 10,9% voor „Mira" van Rademakers en 4,2% voor „Daniël" van Terpstra. De tien films, die in 1971 in onze bioscopen de meeste bezoekers trok ken, zfjn: 1. Wat zien ik, 2. Blue movie, 3. Love story, 4, Mira, 5. M.A.S.H., 6. Gendarme op drift, 7 Irma la Douche, 8. De non van Mon- za, 9. Ryan's daugther en 10. Sound of Music. CURTIS MAYFIELD HILVERSUM De financie ring van regionale en lokale ka belprogramma's dient plaats te vinden op basis van het profijt beginsel. Reclame in deze uitzen dingen betekent belangrijke scha de voor regionale en plaatselijke dagbladen en mag daarom niet worden ingevoerd. De NOS is de meest aangewezen instantie om bij regionale en kabelomroep diensten te verlenen op technisch, programma-administratief en operationeel gebied. Dit zijn de belangrijkste aanbeve lingen in een rapport, opgesteld door een uit leden van het NOS-bestuur bestaande commissie, die een studie heeft gemaakt van kabeltelevisie. Over de financiering van kabelom roep wordt in dit rapport opgemerkt, dat deze niet kan geschieden uit re clamegelden en dat ook niet kan wor den gerekend op een bijdrage uit de luister- en kijkgelden. Daarom is voor de financiering een regeling nodig, i waarbij de commissie wijst op de mo gelijkheid van subsidies door plaatse lijke en regionale organen en aan „gelden die beschikbaar zijn of ko men voor openbare mededelingen". Voor de financiering wordt het profijtbeginsel in de meest ware zin vain het woord in de praktijk ge bracht' met een opslag in de prijs voor een aansluiting op het kabelsysteem. Over de programma's van regionale en kabelomroep wordt opgemerkt dat uitzendingen alleen zin hebben als niet wordt getracht de landelijke pro gramma's te doubleren en alleen dat gene wordt uitgezonden wat kenmer kend en van belang voor de bevolking Is. De commissie verwacht niet, dat plaatselijke omroepen de landelijke programma's willen beconcurreren. Overigens dient de mogelijkheid te bestaan om buitenlandse program ma's over te nemen. De NOS zou daarbij als „service-orgaan" dienst kunnen doen, door in samenwerking met de Centrale Antenne Exploitatie Maatschappij CASEMA de contacten met buitenlandse omroeporganisaties in stand te houden. Daarbij kan de NOS niet de feite lijke keuze maken van de door te ge ven buitenlandse uitzendingen, de 'keuze daarvoor behoort in de regio's te liggen. Uitzendingen van binnenlandse programma's mogen door de lokale en regionale omroep niet worden on derbroken. Er zullen over het alge meen waarborgen moeten komen dal de functie van de bestaande lande lijke omroep niet wordt belemmerd, aldus de commissie, waarvan het rap port aanstaande vrijdag in het NOS- beötuur wordt behandeld. LEIDEN De studentenvereniging SSR organiseert donderdag 17 fe bruari in haar sociëteit aan de Ho- gewoerd 108 een debat tussen minis ter Boersma (Sociale Zaken) en het FvdA-kamerlid mm, Van Lier. De laatste was tijdens de verkiezingen Voorgesteld als schaduw-minister. De discussie, die om half negen begint, staat onder leiding van prof. Van Esveld, Leids Hoogleraar in het sociaal reoht en kroonlid van de SER. ADVERTENTIE I KANTOORMEUBELEN DIREKTIEKAMERS 1 KANTINEMEUBELEN I BRANDKASTEN MAGAZIJNKASTEN TOONZALEN WM BARENTSZSTRAAT 35 I Geopend van 9-17 uur (Bij Zijlsingel/Trompstraat) nv CIEBA-LEIDEN TEL. (01710) -49044* NEDERLAND I 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Zo vader, zo dochter (NCRV) 7.30 Little women. TV-serie (NCRV) 8.00 Journaal (NOS) 8.21 Please Sir! TV-serie (NCRV) 8.50 *t Is jammer: cabaretprogramma (NCRV) 9.35 Home Is land en lucht te koop? Film (NCRV) 10.05 Hier en nu (NCRV) 10.45 Dagsluiting (NCRV) 10.50 Journaal (NOS) 10.55 Weekoverzicht en informatie schooltelevisie <NOS) 10.58 Graven naar het verleden. Herhaling les 1 (TELEAC) NEDERLAND H 6.45 De fabeltjeskrant (NOS) 6.55 Journaal (NOS) 7.05 Volgende patiënt (VARA) 7.30 Koning Klant (VARA) 8.00 Journaal (NOS) 8.20 Mijn tante Victoria. TV-spel (VARA) 8.50 en een zoen van de juffrouw. TV-serie (VARA) 9.05 Mannix. TV-film (VARA) 9.55 De ombudsman (VARA) 10.20 Journaal (NOS) 10.25 Den Haag vandaag (NOS) 10.30 Beton. Herhaling les 1 (TELEAC) Geen wonder dat Nederland steeds meer wegzinkt naar links. Vorige keer moest AVRO's Televizier al een nade re beschouwing laten vallen over de Amerikaanse bewering dat de Nederlandse actualitei tenrubrieken grotendeels in handen zijn van nieuw links (Televiziers medewerker mr. Hiltermann was daarbij de verklikker), dit keer moest weer een item over de linkse indoctrinatie op de middelbare scholen vervallen, omdat Noord-Ierland teveel aandacht had gevraagd. Zo gaat dat in Nederland: Links komt hier aan de macht door wat rechts in het buiten land uitspookt. Waar moet het heen als zelfs de AVRO geen dam meer kan opwerpen? We kunnen Televizier nu wel prijzen om de snelheid waar mee Fons van Wester loo zich weer naar Noord-Ierland had gerept en om de directe getui genis van de Zwitserse corres pondent Bob Kroon, die als Ti- me-Life-correspondent het eerst de bankrekening van Clifford Irvings vrouw in Zii- rich kraakte en natuurlijk ook om de snelle reportage van het lijf-aan-lijf-werk tussen Rudj Lubbers en del Papa, van wie de laatste ondanks gezichtsbe drog verloren bleek te hebben, maar als dat ten koste moet gaan van de veiligheid van ona land, blijft er toch weinig prij zenswaardigs meer over. We kregen overigens duidelijke beelden Uit Belfast, waar de verschroeide-aarde-politiek van de IRA van deze stad het Smolensk van Noord-Ierland maakt. Voor alle duidelijkheid sprak van Westerloo ook een keer over Zuid-Ierland, waar mee hij waarschijnlijk Ierland bedoelde. We zagen een interview met de generaaal van de para's die 13 mensen doodschoten, hij zei dat het absoluut zeker was dat de IRA begonnen was met schieten. Ook Fons van Westerloo liet nog in het midden wie met schieten was begonnen, blijk baar ervan uitgaand dat ook priesters kunnen Jokken. Nie mand schijnt zich af te vragen hoe het dan komt dat de En gelsen geen gewonden, laat staan doden telden na deze ac tie. Misschien kan men elkaar vinden in de formule, dat de Engelsen het eerst raak scho ten. Het beste zou eigenlijk zijn als men Bernadette Devlin als ver slaggeefster erop uit stuurde, want de manier waarop zij in het Journaal een interviewer van repliek diende (waarom krijg Je daar dan maar een gedeelte van te zien, het Jour naal is een vergaarbak van scherven)zo direct, to the point, zo volstrekt afdoende, alsof zij met haar aanval op Maudling niet net een zeer emotionele scene achter de rug had, was eigenlijk erg indruk wekkend. Zij wordt de Jeanne d'Arc van de 20 ste eeuw, tenzij men ver- verzuimt haar bijtijds op de brandstapel te zetten. NICO SCHEEPMAKER WOENSDAG 2 FEBRUARI HILV I 402 m en FM-kanalen. 7.00 TROS. 12.00 KRO. 14.10 NOS. 16.45 NCRV. 19.20—24.00 NOS. 7.00 Nieuws. 7.02 (S) lichte grammo- foonmuzlek, reportages en berichten. (7.30 Nieuws; 7.41-7.50 en 8.41-8.50 Actualiteiten; 7.50-8.10 Sapporo '72: Eerste Indrukken; 8.30-8.41 Nieuws). 10.00 Voor de vrouw. (10.30-10.32 Nieuws). 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) gevarieerd programma. (12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41-12.50 Actualitei ten; 13.00-13.05 Raden maar...) 14.00 as toraal gesprek van mens tot mens. 4.10 rubriek over het leven ln de taal. 1450 (S) Aspekten van de ka mermuziek. (opn). 14.50 Meer over minder: De stem van de sprekende minderheid. (15.30-15.32 Nieuws). 16.45 (S) Journaal anno Nul, hoor spel. 17.00 (S) Oude gewijde muziek (gr). Overheidsvoorlichting: 17.20 Mens en samenleving. Een uitzending van het ministerie van CRM. 17.30 Nieuws. 17.32 actualiteiten. 18.00 (S) licht muziekprogramma. 18.30 Nieuws. 18.41 Veel gevraagde gewijde muziek. 19.00 De kerk vandaag - nieuws en commentaar. Politieke Uitzendingen 19.10 Uitzending van de Katholieke Volks Partij. 19.20 Openbaar Kunst bezit. 19.30 (S) Woensdagavond-Mu- zlekmagazlne. Bond zonder Naam: 2255 Leven zonder masker: Wat een feest!, lezing. 22.30 Nieuws. 22.40 Den Haag vandaag. 22.50 (S) Zln-Tulg (nr. 62): kunstkroniek. 23.20 (S) mo derne muziek (opn). 23.55 Nieuws. HILV II 298 m en FM-kanalen. 7.00 VARA. 7.54 VPRO. 8.00—24.00 VARA. 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 750 (S) Dag woensdag muziek en in formatie. (Om ongeveer 7.33 Van de voorpagina). 7.54 Deze dag. 8.00 Nieuws. 8.11 Actualiteiten. 8.23 (S) Dag woensdag (vervolg). (Om onge veer 8.35 Van alle markten thuis). 9.00 Radioweekblad, met om 9.15 Ko ning Klant; om 9.35 Waterstanden; om 9.40 Schoolradio; om 10.45 Voor de kleuters; om 11.00 Nieuws, om 11.03 Op de koffie. 12.00 Sluls-Cen- traal: rechtstreekse uitzending met, over en te midden van mensen. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S) Melodieën Expres. 13.45 Gesproken portret. 14.00 gevarieerd programma met actualiteiten en muziek. (Om 16.00 Nieuws). 17.00 (8) verzoekpla- tenprogramma. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Politieke Partij Radlkalen. 18.30 (S) Klink Klaar zonder nonsens. 19.30 (S) Licht orkest. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) Dansorkest met solisten. 20.35 We vinden nog wel wathoorspel. 21.05 (S) Popsmuk. 21.45 (S) een veelkleu rig muziekprogramma. 22.30 (8) klas sieke muziek. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nieuws. 23.10 Actualiteiten. 2350 (8) Radio Jazz Magazine. 23.55 7.00 Nieuws. 7.02 Steevast. (8.00 Nieuws; 8.02-8.05 Radiojournaal). 9.00 Nieuws. 9.03 De negen-uur show. 10.00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 Radiojournaal. 12.06 Zet *m op. (13.00 Nieuws). 14.00 Nieuws. 14.03 Super- clean dreammachlne. 15.00 Nieuws. 15.03 Licht platenprogramma. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.03 Radio- Journaal. 17.06 Postbus 700: verzoek- p 1 atenp rogramma. Woensdag 2 februari van 18-20 uur The bass walks (Kaempfert). Magno lia blossoms (Kaempfert). Chanson pour l'auvergnat (Brassens). Lettre v Virglnle Constantin)Milord (Mon- not). Le marchand de bonheur (Cal- vet). Ma prlère (Vandair). Sarah (Plan te. If I had you (Shapiro). Danke schön (Kaempfert). La Java du dlable (Trenet). Mol J'alme le music hall (Trenet). Saudades da Morena (Almeiro). Ay Marlcousa (Braln). Sa Jeunesse (Aznavour). Pa- ques la Trinitè (Poterat). Senti mental Journey (Greep). Solitude (Ellington). Dos cruces (Carmelo). Malaguena. Qulereme mucho (Roig). Rlta de Panama (Leca). Me lo dljo Adela (Portal), aria de Christina (Sa- qulto). Where or when (Rodgers). Imbote (Sapseid). Misterloso (Monk). Evidence (Monk). Tahiti (Jackson). What's new (Haggart). Bag's groove Nederland I NOS/NOT: 10.45-12.00 Schooltele visie. VARA: 17.00-17.35 (K) Kinder programma NOS: 18.45 (K) De Fa- Deltjeskrat. NOS: 18.55 (K) Journ. NOS: 19.05 VAn gewest tot gewest. 19.50 Tips van het Nationaal Bureau voor Toerisme, NOS: 20.00 (K) Journ. Politieke Partijen: 20.20 Uitzending van de PSP. 20.30 (K) Trekking Staatsloterij. 20.35 Uitzending Socu- tera. NOS: 20.40 (K( Le Bonheur. speelfilm 22.00 cinemanifestatie 1972, gesprek met Mag Bodard. 22.10 Studio Sport. 22.35 (K) Eigentijd: Duizenden zonsondergangen, literaire uitzending. 23.15 (Kj Haag vandaag. Nederland II 13.20-2355 Den (K) Dagje ouder. NOS: 20.00 (K) Journ. VARA: 2050 (K) Carnaval 1972. 21.15 (K) Achter het Nieuws In ternationaal. IKOR/C VK/RKK21.50 Kenmerk: de wekelijkse Informatie rubriek over kerk en samenleving. NOS: 22.15-2250 (K) Joum. Geen uitreisvergunning De Tsjechische autoriteiten hebben zon der opgave van reden geweigerd de dirigent Neumann een uitreisver gunning te verstrekken. Neumann zou zondag met het Filharmonisch Orkest van München voor een bezoek van twee weken naar Japan vertrek ken. De tournee begint in Sapporo ter gelegenheid van de opening van de Olympische winterspelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5