Italiaanse filmdames nu iveel te deftig voor jfslordige' onthullingen Melkweg soms monotoon 'The Omega Man': fantasiefilm zonder spanning Films m Leiden ïSophia LovenGina LollobrigidaClaudia Cardinale De romantiek krijgt genoeg tegenwicht Carnal Knowledge blijft steken in t halfslachtige VRIJDAG 28 JANUARI 1972 PAGINA 11 'S\ fa (ZJ bot boven zijn oren laten zoals dorpskappers dat nog wel presteren. Dan loopt hij in te grote broeken met bretels, tot aan het kruis opgetrokken. En de manier waarop hij in „Bello, onesto emigrato" tegen de dierlijk-mooie en Italiaans-hoog hartige Claudia afsteekt is een re den om aan te nemen dat Alberto Sordi zijn vak zeer ernstig opneemt. De emigrant is al 20 jaar uit Ita lië weg. Hij werkt aan een spoorlijn ln een onwaarschijnlijke woestijn in het hart van Australië en hij schrijft tenslotte via de pastoor naar Italië om een echtgenote. Steeds stuurt hij een foto in waarop hij temidden van twee vrienden staat en steeds komt de foto terug met de mededeling, dat de dames niet hem, maar wèl de vriend aan zijn linkerzijde willen. Dan geeft hij zich tenslotte voor deze Adonis uit en het resultaat is ramp zalig. De arme emigrant haalt het meisje van het vliegveld af en de reis naar zijn huis duurt dan nog eens drie dagen. In die tijd hoopt hij haar wel te hebben overtuigd van zijn eigen eerlijke kwaliteiten. Als de beeldscho ne Claudia de trappen van het vlieg veld afdaalt, begrijpt de stakker ech ter al meteen dat hij te hoog gegooid heeft. Het wordt allemaal nog moei lijker als tijdens de reis blijkt, dat Claudia verre van maagd is, maar een Romeinse hoer, die een ndeuw leven wilde beginnen. ONTROEREND De film van Zampa is geen mees terwerk, maar ze werkt oprecht ont roerend in de uitbeelding van de on handige, eenzame, brave man, die met alle macht zijn pasverworven onrustbarend bezit probeert te red den en daar tenslotte, zij het dan met enig lichamelijk geweld, in slaagt. De Italianen die hun land verlaten om in het buitenland hun brood te verdienen, zijn op hun ma nier helden. Ze worden verteerd door heimwee naar een land dat onver vangbaar is. Er zijn Italianen, die hun nieuwe land moesten verlaten omdat ze letterlijk de schurft van de zenuwen kregen, Van dit soort ellende blijkt onuit gesproken iets in de film van Zampa. Door de documentair in drukwekken - dé opnamen van het Australisch na tuurschoon dringt d'e eindeloze leegte heen, waarachter, ontzettend ver weg, Italië ligt met zijn duistere dorpspleintjes met de rieten stolen voor de deuren en de poezen op de stoepen, met de roddelende in de keuken en het luie stappen van de met hout voor de dorpsoven beladen ezel. Dat dit land intussen ook verandert, kan de al 20 Jaar in de Australische woestijn wonende emigrant Sordi niet weten en hij probeert dan ook tevergeefs de tango te dansen met het mooie meisje, dat hij daarbij voortdurend op de tenen trapt. HESE STEM Van de vrouwelijke grote drie van weleer is inderdaad alleen Claudia Cardinale als nog' helemaal aan vaardbare filmheldin overgebleven. Haar rauwe, hese stem wordt steeds meer één. van haar charmes, terwijl de andere nog niet verbleekt zijn. Gina Lollobrigida daarentegen durft niet eens meer hardop te lachen, op de manier waarop ook Mariene Diet- richt het niet meer durft. De toe schouwer denkt: uit angst dat de knoop van de face-lifting achter haar oren zal springen. En Sophia Loren heeft het helemaal verbruid, I sinds een Romeins Journalist die bij rechtgeaarde Napolitaanse moeder haar werd toegelaten, vaststelde, dat zou zoiets in haar hoofd halen?", ze tegen haar enige geboren zoon en vraagt de man zich af, want Sophia oogappel uitsluitend een soort Ame-1 komt daar vlakbij vandaan, uit Poz- rikaans-Engels spreekt. „Welke 1 zuoll. Niet één natuurlijk Sophia Loren in 'Mortadellaf. Maar gelukkig: er is een Jongere generatie van actrices in Italië. Die kleden zich naar de nieuwste film mode meteen helemaal uit. ROME Mortadella is een effort uit zijn krachten gegroeide oterhamworst. De plakken kun nen de omvang van een kinder- [j^jjagenwiel aannemen. Met zo'n ie- Ing in haar arm komt Sophia joren in New York uit een Boeing av47 (althans in de pas van haar femaakte film die zijn titel aan benoemde brood-belegging ont- ent). Ze wuift naar haar vrijer, ie al eerder de grote plas over- ;ak en met wie ze zal gaan trou- oüjen. Bij de douane wordt het op en te rijke diva lijkende fa- rieksmeisje echter met haar Jiqeescadeau tegengehouden. Het .erikaanse volk is bang dat •eemd vlees de pest meebrengt, lat is al eeuwen zo en ook nu it is het gegeven voor de eerste intig minuten van een film, die if de slechtste Toehoort die er in ge jaren zijn gemaakt, zelfs in \alië. Sophia xoeigert haar worst te geven. Een 'linkse' journa- \t krijgt er de lucht van. Hij hrijft over haar en ze wordt een '.val naar wie de Newyorkers in ommen komen kijken. Maar als phia honger krijgt en de op een \kker hapje beluste douaneman- om haar heen zijn blij- erven, ook van het vlees en, verdwijnt met de worst ook probleem en voor de journa list zijn kopij. Van haar vrijer is f.ophia dan al lang af. 'lü- Die heeft intussen een restaurant dejjiopend en hij staat nu helemaal de kant van het gezag, terwijl veto bij zijn vertrek uit Italië nog rvent communist was, die met )75j i vlaggen liep als uitgeroepen. Van heek ommezwaai houdt het fabrieks- bl oor Rudolph Bakker ADVERTENTIE het nieuwste; van het nieuwste PFT TY het zorgeloze 11,1,1,1 modepruikje Werkelijk alle voordelen die een pruik kan bieden vindt U terug in de Pelly. Pelly kost 72.- en is verkrijgbaar in prachtige natuur- tinten en diverse grijsnuances. Eenvoudig, zonder hulp van anderen in elk model te kammen of te borstelen. Schriftelijke garantie op kwaliteit. meisje niet en een eindje verder In de film komt ze het hele restaurant kapot gooien met borden en dikbui kige Italiaanse wijnflessen. Verder gebeurt er niets meer dat het ver melden waard is en Sophia's echt genoot, Carlo Ponti, mag blij zijn als hij de kosten van de boterhamworst eruit krijgt, althans hier in Italië. Maar wellicht heeft Ponti de film voor een Amerikaans publiek gemaakt en die vinden het misschien best een lacher. Sophia is intussen in Rome aan een verfilming van Don Quichotte begonnen, samen met Peter O'Toole en onder regie van Arthur Miller. Als dit ook mislukt kan ze inderdaad beter doorgaan met het schrij ven van kookboeken. Het bioscoopkaartje is in Italië weer opgeslagen en het kost nu zo'n kleine tien gulden voor alle rangen. Wie dat geld uitgeeft en de namen van Sophia, van een Claudia Cardi nale of vroeger van' een Lollobrigida op de aanplakbiljetten zag staan, wist waaraan hij zijn ogen de kost kon geven. Maar de drie genoemde dames zijn intussen zo ontzettend deftig en rijk geworden, dat ze er niet meer aan denken zich in slordi ge onthullingen te laten filmen. In dit verband mag worden vermeld, dat de uitbeelding van de magere lief desaffaire tussen het fabrieksmeisje Sophia en de Amerikaanse journa list door een Romeinse recensent „een gothische kathedraal" werd ge noemd. FOTO'S Gina Lollobrigida doet al Jaren niet meer mee. Ze werd dezer dagen op een eiland boven Siailië gesigna leerd, waar ze voor het Amerikaanse tijdschrift „Life" bezig was foto's te maken van de op het eiland opge sloten Mafia-bazen. Binnenkort ver schijnt van haar weliswaar geen kookboek zoals Sohpia er één schreef maar een fotoboek met af beeldingen van bekende Italiaanse filmartiesten. De foto's van La Lollo zijn overigens zeer talentvol en het is te hopen dat ze met haar opdracht voor „Life" klaar is vóór ook dat blad wordt opgeheven. Van de drie grote filmdames is Clau dia Cardinale nog steeds de meest sympathieke gebleven. Ze wordt in Italië ook als enige nog zonder voor behoud geaccepteerd. Ze heeft de gave zich moeiteloos voor de came ra's te bewegen, zonder dat men dit al meteen acteren zou kunnen noe men en ze verwierf zich nieuwe lof met een pas uitgekomen film, die ze samen met Alberto Sordi maakte. De regie is van niemand minder dan Luigi Zampa (bekend uit de tijd van het neo-realisme) en de film heet „Bello, onesto emigrato in Australia sposerebbe illibita", wat betekent dat een knappe, eerlijke, naar Australië geëmigreerde Italiaan zou willen trouwen met een Italiaanse maagd. Zampa werd beroemd om de wee- moedig-ironische manier waarop hij de anecdotes uit het dagelijks be staan wist weer te geven. De film I wordt heel duidelijk niet als drama, ma'ais satire aangekondigd en dat I is ze ook. Sordi is een van de grote Italiaan se filmspelers. Hij verdoezelt niet dat hij in de vijftig is en in de film l heeft hij zijn haar uit zijn nek en STUDIO Ruim 70 Jaar is Bu- nuel nu. En ruim veertig jaar na zijn regiedebuut Le chien Andalou heeft hij zijn Melkweg voltooid. Een film met een nauwelijks na speurbaar verhaal, maar met de rijkdom aan taferelen en sfeerte kening, die het meesterschap van Bunuel bewijzen. Twee Fransen, begeven zich op weg naar Santia go de Compostella vanaf de Middel eeuwen een van de belangrijkste Europese bedevaartsplaatsen. Het waarom van hun tocht is niet hele maal duidelijk. Godsdienstige ijver is het niet. Op hun weg naar het zuiden heb ben zij de wonderlijkste, vaak ont hutsende, soms huiveringwekkende ontmoetingen. Nu eens zijn zij ge tuige van een vroeg-ketterse en mystieke orgie, een volgend mo ment zijn ze secondanten bij een zeventiende eeuws duel. Maar steeds vormt theologische strijd om het ware geloof, om het kennen van de ware goddelijkheid de in zet. Voor Bunuel is deze film zijn worsteling met de engel geworden. Zoals hij zelf stelt: "De teksten en citaten zijn ontleend aan de Schrift, hetzij aan theologische en kerkhis- torische oude en moderne wer ken". Het hoeft daarom niet te ver wonderen dat Bunuel ook Jezus, de Heilige Maagd en de discipelen laat optreden. Een Jezus van een zachtmoedige menselijkheid, die het statige van een verstarde tra- sterk overtuigend, en nergens blas femisch werkt. De Melkweg lijkt voor de oude meester een afreke ning. Het is een trage film voor Bunuel niets bijzonders maar zonder het voortdurend obsederen de dat veel van zijn werk ken merkt. Daarom kunnen sommige taferelen wel eens een lichte ver vreemding, soms zelfs verveling op- opvat, en het besef dat men kijkt wekken. Maar altijd blijft de over- naar een werk, de meester waar- tuiging dat Bunuel de draad weer dig. Summer of '42": liiiiiiiiiiiiuii LUXOR Een gruwelijke fan tasiefilm in sciencefiction stuij. Zo zou, men de film kunnen ka rakteriseren die deze week in het theater aan de Stationsweg draait. Wie „The Omega Man" ziet valt van de ene verbazing in de ande re en tenslotte misschien wel in slaap. Hoe boeiend het spel van de nu alweer bijna vijftigjari ge Charlton Heston („El Cid," „Ben Hur") ook is de film in haar geheel is af en toe niet om aan te zien. Dat ligt ongetwijfeld voor 'n deel aan het zwakke scenario van John William en Joyce H. Cor- rington, die er niet in zijn ge slaagd in het verhaal voldoende samenhang te leggen. Nog afge zien van het te onwaarschijnlij ke verhaal, regisseur Boris Sagal is er evenmin in geslaagd „The Omega Man" de voor een derge lijke film zo noodzakelijke span ning mee te geven. Teveel mis schien wordt in deze kleur op genomen film het accent gelegd op de figuur van de eenzaam ope rerende Omega Man. Deze Ome ga Man is de enige mens die de verschrikkingen van een bacterio logische oorlog overleeft. Althans dat denkt hij, want er is nog een horde angstaanjagende creaturen uit de afschuwelijke strijd naar voren gekomen, die het daglicht niet (meer) kan verdragen en daarom de laatste man op aarde in het donker tracht te vernieti gen. Deze ongelukkige, voor het leven getekende schepselen slagen daar pas na heel veel moeite in, echter nadat de in het nauw ge dreven ex-wetenschapsman er in slaagde een serum te ontwikkelen, die het behoud van de mensheid zou kunnen betekenen. Er blijft zo dus toch nog een sprankje over voor de totstandkoming van een nieuwe wereld. De Omega Man bedient zich in de strijd tegen de letterlijk met vuur spelende crea turen van een stengun. Maar jammer genoeg kan al het ge schiet de verveling, die het ab surd-verwarde verhaal soms op roept, niet helemaal verdrijven. TRIANON Mike Nichols heeft met zijn laatste film Carnal Know ledge, keurig vertaald in het Ne derlands als Zinnelijke Gemeen schap, toch weer een brok filmwerk gemaakt, dat geheel in de tradi tie ligt van The Graduate. In The Graduate overheerste het fundamenteel individuele, wat ook zo kenmerkend is voor dit onder havige produkt. Dat betekent dat beide het individu losgekoppeld wordt van zijn omgeving, geplaatst wordt voor een probleem of een si tuatie, waardoor hij geïsoleerd wordt van diselfde omgeving. Nichols conceptie van de reali teit is er een die louter door per soonlijke manifestaties bepaald wordt. De mens bij Nichols is ge observeerd door bepaalde aspecten van een problematiek. In dit geval is het net als in The Graduate het sexuele. Er valt om te lachen, maar dat is natuurlijk niet het belangrijk ste, maar in Carnal Knowledge gaat het om het bijna klassieke weten van de invloed van sex op iemands maatschappelijke leven. Zoals voor de argeloze bioscoopbezoeker te ver wachten is, bestaat er een omke ring van waarden: De meeste poten te strandt op een bepaald moment het impotente. De ander is op zoek naar liefde via een ander waar denpatroon. Om nu weer terug te komen op The Graduate. Nichols bewijst door zijn geïsoleerde kijk op de dingen en zijn ongetwijfeld fraaie came rawerk nog niet, dat hij een totale idee heeft over wart. in de maat schappij gebeurt. Naar mijn me ning speelt hij teveel met geïsoleer de gevoelens, die hij in zijn films cinematografisch maar niet emotio neel weet waar te maken. Prolongaties REX "De maagd ii tiek" is ook deze week nog te zien Deze humoristische Duitse seks- film laat in tegenstelling tot de maagd zelf niets onverhuld. Door de vele lach-effecten krijgt de seks in dit geval een relativerende be tekenis. Het verhaal gaat over een meisje dat argeloos een baantje in een "verzendhuis" aanvaardt, en daardoor voor allerlei pikante verrassingen komt te staan. LID O In Lido draait James Bond nog rustig een weekje door met: "Diamonds are forever". CAMERA Van het verhaal van „Summer of '42" zou je, zon der over al te veel vindingrijkheid te hoeven beschikken, een groot, melodrama kunnen brouwen. Een 15-jarige jongen wordt ver liefd op een meisje van 23. Een verliefdheid die lang plato nisch blijft, totdat de echtgenoot van het meisje, een soldaat, in de oorlog (het verhaal speelt in de tweede wereldoorlog) gedood wordt. Het eenzame vrouwtje geeft zich aan de jongen en blijkt kort daarop voor altijd ver dwenen te zijn. Een gegeven dat bijna te mooi is om waar te kunnen zijn, zou je denken. Dat zal wel weer uitlopen op zo'n etherisch, al te roman tisch filmpje, kortweg op een draak. Daar komt het in „Summer of '42" beslist niet van. Het aardige van de film is, dat er zoveel humor in zit, dat het geen zwaarwichtige, opgeschroefde toestand wordt. Geen overdreven romantisch ge doe, waar je anderhalf uur lang tegenaan zit te hikken. De Jongen. Hermie, verblijft met zijn twee vrienden aan de kust. De heren hebben net de leeftijd bereikt, waarop het versieren van meis jes één van de belangrijkste dag taken wordt. Het gehannes van de aspirant-Don Juans op het amoureuze vlak is af en toe zo kostelijk, dat er genoeg tegen wicht wordt gegeven voor de wat romantischere scenes. Met name om de scène, waarin Hermie, door zijn vriend Oscy naar een drug store gestuurd om een pakje con dooms, eerst allerlei andere din gen inslaat, voordat hij om het gewenste artikel durft te vra gen, blijf je lachen. Met dit alles wil niet gezegd zijn, dat „Summer of '42" nu een geweldig product is. Daar voor is de film net iets te opper vlakkig. Wèl is het een film die blijft boeien, en die de moeite waard is om te hebben gezien. Regisseur Robert Mulligan zorgt voor fraaie „plaatjes". De be langrijkste rollen worden (uit stekend) gespeeld door Jenif- fer O'Neill als het oudere meisje, en door Gary Grimes als Hermie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11