Liesbeth List neemt lp op
met nummers van McKuen
...e/7 gisteren i
Bewogen
gemiste
spel over
kansen
vandaag
programma]
Na Nederlandse televisieshow
Directie van Iwaki
wordt duidelijker
oewvw ay
C7nl/(/l//t/u/ië
Toneelgroep Tse gooit
met giftige tomaten
TV morgen]
Caterina Valente (41)
trouwt componist (25)
VRIJDAG 21 JANUARI 1972
RADIO TV - KUNST
Liesbeth List heeft het druk. Er
is geen tijd om de boer op te
gaanzegt de nu 30-jarige
Liesbeth gekscherend als voor
stellingen in het land ter sprake
komen. Nieuwe, in hot buiten
land uit te brengen, produkties
eisen momenteel haar volledige
aandacht. Nederland moet even
wachten.
Toch is er tijd voor enkele inciden
tele tv-optredens. Zoals volgende
week maandag wanneer de AVRO
een show rond haar persoontje uit
zendt. Het wordt een veertig minu
ten durend programma, dat al ge
deeltelijk in Duitsland te zien was.
Regisseur Bob Rooijems zorgt voor
de sfeer rond Liesbeth en haar gas
te Su Kramer, soliste in de Duitse
Hair.
Liesbeth List over de show: „De
meeste Duitse nummers zijn eruit
gehaald. Drie Nederlandse composi
ties zijn er nu ingelast. Ik breng
werk van Leonard Cohen, de Beat
les. Donovan, Cees Nooteboom en
Boudewijn de Groot. Met Su zing
lk twee duetten".
De internationale doorbraakpogin
gen van Liesbeth.
„De muzikale wereld leeft in Enge
land en Amerika. Daar moet ik
zijn. Ik zal er voor vechten".
wordt voor Liesbeth een zeer nabije
werkelijkheid.
Ze is net terug uit Duitsland,
nieuwe elpee is opgenomen. Ook
begeleiding van dit jongste pro-
dukt een Rooijens' show is
afgeleverd. Nu, thuis in Amster
dam-Zuid, heeft de concentratie
Engeland en het werk van Rod
McKuen.
Naar Londen
„In februari ga ik naar Londen om
elpee op te nemen met num-
van McKuen. Rod McKuen
de supervisie over deze lang-
speler. Waarschijnlijk 'zing ik met
hem vier duetten op deze plaat".
Vindt ze een Rod McKuen-elpee
geen waagstuk? De liefhebbers van
McKuen hebben, gezien zijn platen-
verkoop, al enkele authentieke
McKuens in huis.
J>e plaat is niet voor de Neder
landse markt. Op de eerste plaats
wordt die in Engeland uitgebracht
en is tevens bedoeld voor Amerika.
Tegen de zomer komt de langspeler
naar alle waarschijnlijkheid uit".
Liesbeth List ziet het produkt als
welkome aanvulling in haar se
rie „Liesbeth List zingt.Brei,
Theodorakis". De belangstelling voor
rantschap met het werk van
Rod McKuen dateert al van vijf
Jaar geleden.
Op haar eerste langspeler voor En
geland, vorig Jaar opgenomen,
brengt ze al een nummer van de
componist/zanger. Dit eerste Engel-
produkt dat haar op weg móest
helpen bij het streven naar inter
nationale erkenning is nog steeds
niet op de markt te krijgen.
De elpee bleek te high-brow, mis
schien te weinig geschikt voor een
groot publiek, en was ook te goed
onbekende mee van
start te gaan in Engeland. De plaat
fordt bewaard omdat McKuen be-
als introductie-materiaal kan
lungeren".
Keuze genoeg
Welke nummers Liesbeth van Rod
McKuen op gaat nemen, is nog niet
keuze uit honderden
composities.
Liesbeth: „Moeilijk. Ik denk wel
dat er enkele uit het Frans vertaai-
bijzitten. Dat doet hij
ontzettend knap.
Over eventuele optredens in de te
beginnen. Rod McKuen is de am
bassadeur voor Amerika, een niet
geringe realiteit.
Wat Nederland betreft, houdt Lies
beth zich rustig. Met Engeland en
Amerika in het vooruitzicht vallen
weinig definitieve plannen te ma
ken. Van het voorjaar is hier mis
schien meer tijd voor.
Haar Jongste Nederlandse succes,
een serie van tien concerten met
het trio van Louis van Dijk en de
Engelse popgroep Magna Carta,
stemt tot nadenken. Terugkijkend:
„Het was erg fijn. Jammer dat het
geheel slechts uit tien concerten be
stond. Ik geloof wel dat ik een vol
gend Nederlands project weer op
Ambitieus
Voorlopig houdt Liesbeth zich even
rustig. Lekker teren op succes is er
echter niet bij. Ze houdt niet van
vastroesten tot Je tachtigste. Lies
beth List heet ambitieus en wil iets
hebben om voor te vechten. Enge
land en Amerika lijken daarom uit
gelezen landen voor Liesbeth, die
succes in Nederland en Duitsland in
de afgelopen zeven Jaar voldoende
bewezen heeft. Eén van haar veel
gehoorde uitspraken: „Ik moet het
geprobeerd hebben, als ik het niet
doe voel ik dat ik er later spijt van
krijg".
Concert Residentie-Orkest
LEIDEN Het vierde concert
de meesterserie van K O verliep
gisteravond niet helemaal volgens
plan. De moeilijkheden concentreer
den zich om violist Ivry Gitlis, die
door een aanrijding te laat was. Het
programma kon niet worden omge
zet. want de voor Tsjaikowski's Zesde
benodigde hoornisten waren er
nog niet. Na de korte ouverture
Euryanthe van Weber moest laatst-
genoemdes naamgenoot dan ook de
pauze reeds aankondigen.
De componist Weber was inmid
dels behoorlijk aan zijn trekken ge
komen, want alle leden van het Re
sidentie-Orkest leverden knap werk
en speelden met een enorme inzet,
die kenmerkend was voor de hele
avond. Dirigent was Hiroyki Iwaki,
die steeds meer vat op het orkest
schijnt te krijgen. Na de pauze kre
gen musici en publiek een kluif van
grote omvang te verwerkenhet
eerste vioolconcert van Paganini, ge
volgd door de reeds genoemde zesde
symfonie van Tsjaikowski. De Israë
liër Ivry Gitlis kwam op, verklaarde
zijn oponthoud en begon met een
gecoupeerde versie van Paganini.
Voor een groot deel steunde hij
daarbij op zijn acteertalent, want
grootste violistiek viel er nauwelijks
te bewonderen: technische tekortko
mingen trachtte hij te camoufleren
met snelle tempi die hij toch niet
kon volhouden. Zijn interpretatie
miste elke diepgang, hetgeen vooral
in het middendeel naar voren kwam.
Iwaki wist de sterk schommelende
tempi van de solist voortreffelijk bij
te benen, maar raakte ietwat van
zijn stuk, toen zijn partituur door
het omslaan van de bladzijden van
de lessenaar dreigde te vallen; dreig
de, want Gitlis had toevallig niets te
doen en ving het boekwerk handig
op. Het orkest speelde door alsof er
niets gebeurd was
Tsjaikowski viel mee en tegen te
gelijk. Tegen, omdat Iwaki nog
steeds geen oog heeft voor détails en
de climaxen veel te gauw bereikt.
Ook de orkestklank is nog niet ver-
De Russische dichter Jewgen
Jewtoesjenko is in New York aange
komen voor een rondreis van vijf
weken. Hij zal o.a. in Madison Square
Garden in New York uit eigen werk
voordragen. Aan dit optreden zullen
verder de Amerikaanse dichter Ja-
Dickey en Eugene McCarthy,
voormalig democratisch kandidaat
voor het presidentschap, deelnemen.
Voorts zal Jewtoesjenko verscheidene
landen kan nog weinig malen op de televisie te zien zijn.
worden gezegd. Zodra de elpee daar Zijn tournee eindigt op 28 februari
Is, gaat de Liesbeth List-promotie in St. Paul in Minnesota.
ADVERTENTIE
WlKS e&6P'
'T €€R*re 9I&K)AAL
AWH GffiPPiaJTJé-.
DAMPewoe <3*oK.,
KoPFe* iu. t
zweTew!J
Verstandig om altijd Antigrippine cachets
of tabletten in huis te hebben.
Kun je er direkt één innemen bij de eerste
tekenen van griep of verkoudheid.
Dat is het beste. Antigrippine bevat
koortswerende, pijnstillende en opwekkende
bestanddelen, 's Avonds nóg een Antigrippientj
en vroeg naar bed. Antigrippine werkt
fijnd genoeg, zeker niet bij de koper
blazers. Homogener is daarentegen
de strijkersgroep geworden, hetgeen
niet in de laatste plaats het werk
van concertmeester Willem Noske
zal zijn geweest De visie van Iwaki
is genuanceerder dan voorheen, on
danks bovengenoemde bezwaren; zijn
directie is duidelijker, wat een
nauwkeurig orkestspel als gelukkig
gevolg heeft. En (eindelijk!» laat hü
zyn musici af en toe wat zachter
spelen. Iwaki was altijd de man van
de grote, grove lynen, maar nu
gint er tekening in te komen.
R. G. HARMS
'Wat zien ik'
omgedoopt in
'Ollekebolleke'
Dureco. platenmaatschappij die
vooral inzet voor het Hollandse
pulaire lied, heeft haar „carnai
kraker" „Wat zien ik" te brer
door Vader Abraham en zijn vier
zonen, moeten veranderen in „Ol
bolleke". Dit op dringend
zoek van Appie Mol en compo
nist/arrangeur Tony Schifferstein
die de titel van het kersverse pro
dukt. vrij naar het bioscoopsucces
plagiaat vonden. Deze week was het
tweetal in de NOS-studio waar Va
der Abraham (Pierre Kartner) en
zijn zonen opnamen maakten voor
het gisteren door de TROS uitge
zonden programma „Op losse groe-
Ze eisten van Rureco en de
schepper van het lied Kartner een
andere titel voor de carnavalsschla
ger.
„Wat zien ik" werd „Ollekebolleke'.
Hans Wilbrink van Dureco: „Het
probleem is nu opgelost. Een ieder
tevreden. „Ollekebolleke" blijkt
bij nader inzien een nog commer
ciëlere titel. De hoes van de plaat
ïu worden veranderd. Feit blijft
dat de eerste persing uitkwam on
der de titel „Wat zien ik", maar
daar valt gewoon niets aan te doen.
Tenslotte hebben we nu gehoor ge
geven aan het verzoek van Mol en
Schifferstein".
NEDERLAND I
6.45
6.55
7.05
7.30
10.40 -
10.50 -
NEDERLAND
6.45 -
6.55 -
10.35
10.40
10.45
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
Zeskamp-Ekstra (NCRV)
(Kleur) Little Women (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Hier en nu (NCRV)
(Kleur) De kleine waarheid (NCRV)
Farce Majeure. Satirisch programma (NCRV)
(Kleur) De kluizenaar van Lacla. Documentaire
film (NCRV)
(Kleur) Tekst en uitleg (4): koorzang (NCRV)
(Kleur) Journaal (NOS)
I
(Kleur) De fabeltjeskrant (NOS)
(Kleur) Journaal (NOS)
(Kleur) Hier is Lucy (VARA)
(Kleur) Koning Klant (VARA)
(Kleur) Journaal (NOS)
Afdeling Fraude. Tv-serie (VARA)
(Kleur) Twee voor twaalf. Quiz (VARA)
Achter het nieuws (VARA)
(Kleur) Journaal (NOS)
Den Haag vandaag (NOS)
(Kleur) Uit de Kunst (NOS)
Een leuk programma van onze
landgenoot Ardy Strüwer, sa
men met zijn Zweedse vriend
Lasse Aberg. Strüwer heeft
cartoons gemaakt in Zweden,
succesvolle films gemaakt, ten
toongesteld met zijn Indone
sisch getinte schilderijen. En in
Montreux vorig Jaar furore ge
maakt met hun beider Zweedse
inzending, die het beste was
van alle inzendingen en dus
buiten de prijzen viel-
Ik vond „Mad in Sweden" van
minder kwaliteit, moet ik er
direct bijzeggen, het was een
soort „Kort en Klein", maar dan
louter visueel, zonder woorden
en met een zeer poëtische in
slag. Veel kleine beeldgrapjes,
soms al te klein, vaak leuk,
sommige erg leuk zoals de ijs-
hockeyscenes.
Alle reden dus tot tevreden
heid. Maar ik zei u al. televisie
Is een boeiend medium, want
voor het sluiten van de markt
veegde een ingelaste uitzending
,3erichten uit de samenleving'
al het voorgaande weer met
een brede zwaai van de tafel.
Een simpele registratie van de
persconferentie van Willem
Oltmans, met verklaringen van
Henk Hofland, van Milo An-
stadt, een interruptie van Tele
graaf-fotograaf Peter Zonne
veld, en vooral het betoog van
Oltmans zelf, wiens gelijk op
vele punten waarschijnlijk
groot is, maar die de gave mist
dat via het televisiescherm ge
loofwaardig te maken.
Het had iets weg van een re
portage van de Nederlandse
politiek op Madurodam-for-
maat. gefilmd met een 8 mm
camera, en daarna nog eens
„opgeblazen" (zoals dat heet)
op 16 mm formaat, zodat het
toch nog op dat grote scherm
paste. Een mooie uitzending,
die ik voor geen goud had wil
len missen
NICO SCHEEPMAKER
(Soos): lichte grammofoon
kunnen: verzoekplatenprogr.
'1.55 Medede-
•rland. (12.16 Over
heidsvoorlichting: Vast en zeker. Een
programma van Claude Bellonl van
„KWARTET"
Er is op het ogenblik geen to
neelgezelschap in Nederland te
vinden met een zo karaktervol be-
Ton Marseille van het voorllchtlngs-
Sociale Verzekering. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.3012.41 Nieuws). 14.00 (S)
Steiger
Sportkoi
Country. 15.3015.3
verzoekprogr. 21
lis, vervolghc
licht muziekprogr. 22.10 Dansen
cussie. VARA: 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20
Uitzending van de Boeren Partij. 18.30
19.00 (S) Operetteklanken. 20.00 Nws.
Staalkaart. 22.00 (S) Ne-
pioenschappen
muziek. (12.00. 13.00,
schaatskampioenschappen in Davos
(17.00 Nieuws).
muzik. geïllustreerd
23.15 Sport). 23.55—24.00 Nws.
De tomaten, door Nederlandse be
togers naar het toneel geworpen
zijn frisse, gezonde Westlandse pro-
dukten vergeleken bij de tomato's
die uit Argentinië in die richting
worden gegooid: de Grupo TSE
werpt met zijn „The history of the
theatre" een uiterst giftige vrucht,
de doelmatigheid alleen
wordt beperkt door het raffinement.
Inderdaad een volksuniversiteits-
achtige lezing, over het theater, veel
feiten, gepresenteerd in de sfeer
.educatieve strip", vol van
de bordpapieren glorie van Broad
way en „there's no business like
showbusness", met een soort spreek-
stalmeesteres met geacteerde en
vooral gemimede voorbeelden. Het
geheel begeleid door „showmuziek":
strijkjes, dansmuziek uit alle eeu-
Het effect van het geheel:
is het theater al die eeuwen
bezig geweest met dit soort
onzin?
Een eenzijdig beeld, natuurlijk
maar die Argentijnen stellen het
wel indringend. Zij besluiten hun
show met een „samenvatting" van
,A streetcar named Desire" van Te-
lessee Williams: zo dodelijk en
knap, dat ik het stuk nooit meer
zonder enig gegrinnik zal kunnen
aanzien, al zou Mary Dresselhuys
zelf de Blanche spelen. Zij onder
graven al van het begin af aan het
theaterwezen door de twee actrices
en de acteur vrijwel geheel of ge
heel bloot te presenteren dat
haalt het .mysterie" van welke kos
tuums ook later grondig af. Zij
brengen verder het mime-element
in de voorstelling tot een ongekende
perfectie: ze zien kans om met een
enkel gebaar een compleet toneel
stuk. een hele tijdsperiode, neer te
zetten. Ze maken de „Origins of the
Theatre", de magie van de beweging
en van het masker, waarover Hun-
ningher zo boeiend heeft geschre
ven. tot een farce, misschien alleen
al door al die theorieën tot een
duivelse consequentie door te trek
ken. Ze spelen „Antigone" tot de
tranen in je ogen komen, maar niet
van ontroering, en hun correcte vi
sie op „Hernani" heeft hetzelfde ef
fect. Him „La Celestina", Claus'
„Spaanse Hoer" wordt de smartlap,
die het stuk toch wel is. en van de
„Femmes Savantes" blijft alleen het
loze gebaar over. Misschien te intel
lectueel. en er wordt wat toneelken
nis verondersteld, maar uiterst
knap. De Argentijnen spreken En
gels. ze spelen tot en met 5 februari
in Mickery Mokum (Noordenkerk),
ze kunnen helaas niet op tournee
Jaap Joppe.
paalde stukkenkeuze als Centrum,
niet alleen omdat er een sterke
nadruk valt op het Engelse reper
toire (Pinter, Nichols, Bond),
maar ook omdat er een voorkeur
bestaat voor sociaal engagement,
dat een nog steeds groeiende
reeks van jonge auteurs in hun
stukken verwerken. Ze hebben de
bijnaam kitchensink-drama's ge
kregen.
„Kwartet" van E A. Whitehead sluit
eigenlijk nauw bij Bonds ..Gered"
aan. In 1uur laat de auteur een
ontluisterend avontuurtje zien van
twee opgeschoten knapen, die tij
dens een dagje aan zee scharrelen
met twee meisjes, die ze de avond
tevoren in een dancing hebben op
gepikt.
Uit de opvoering, die Centrum gis
teravond in Haarlem voor de eerste
maal gaf van „Kwartet" in een
sterke overzetting van het jargon
door Gerrit Kouwenaar, kwam uit
die rauwe werkelijkheid van verhar
de jongeren met een sterk geslon
ken gevoelsleven, toch wel een be-
wogenhid naar boven voor de ge
miste kansen, die onze samenleving
in zo ruimte mate voor velen in
petto heeft: een verveloze leegte
volgetetterd met de radioklanken,
„waar muziek in zit."
Christiaan Nortier heeft het kli
maat van een zo hoogst banaal
avontuurtje bijna feilloos kunnen
peilen. Maar enkele momenten liet
hij soms de karakters even buiten
hun grenzen stappen. Er gebeurt
maar betrekkelijk weinig in de
haast statische situatie, maar de
spanning werd goed vastgehouden
door volkomen authentieke spelpres-
taties. Margreet Heemskerk als één
van de twee kammende en spuiten
de lellebelletjes maakte nog de
l m. en FM-kanalen
VPRO. 8.00 VARA.
Van de voorpa-
TELE AC: 09.00 Wat is Je vak man?
les 1 (herh.) 09.30 (K) Beton les
2. 10.00 Elementaire economie les
15 10.30 <K) Esperanto —les 3 (herh.)
11.0011.40 Spaanse les les 4 (h
7.54 VPRO: Deze dag:
8.11 Actualiteiten
Informatie: muziek en Informatieshow
met om 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.10
Actualiteiten. 13.23 VARA-Varia. 13.25
(S) Dit ls het begin: Jeugdprogramma.
HIRO: 14.35 Plus: Hlro-radiomagazlne
NOS: 15.05 De komende week ln het
Nederlandse muziekleven. 15.30 Frans
Duits - Engels: een luisterprogramma
lOm^ 16.00 Nieuws). 16.15 Jazz. 16.45
lezing. NOS: 17.30 Verontrus
de christeiyke pers. dls-
Davo6. 16.00
(K) Journ. KRO: 16.02 (K) Klass-
werk: quiz voor scholen 17.0017.45
(K) Kinderx
iv-
(K) Columbo,
22.00 AVRO's Sportpanorama. 22.30
Journ. KRO: 19.05 (K) Daktarl,
'V-film. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO:
20.21 (K) De Berend Boudewijn Kwl6.
22.00 Brandpunt. 22.50 Epiloog. M:
22.5523.00 (K) Journ.
Nederland II
NOS: 18.45 (K) De 14
NOS: 18.55 (K) Journ. E.O: 10.05 (K)
Van den Leevene ons Heeren, film.
MUNCHEN (DPA> Ongeveer één
jaar na haar scheiding zal de in
ternationaal bekende schlager-zan
geres Caterina Valente weer trou
wen. De 41-Jarige Caterina heeft
zich verloofd met de 16 Jaar Jongere
Britse componist van filmmuziek 3
en pianist Roy Budd. Het paar zal
op 5 maart in Engeland huwen.
„Het leeftijdsverschil speelt helemaal
geen rol. Wij begrijpen elkaar zo
goed, dat niemand zich daarover
zorgen hoeft te maken".
meeste indruk met haar consequent
volgehouden monotone spraakver
mogen, waaruit een suggestie van
een tekort aan ontplooiing kon
spreken. De ontboezeming door Ka
rin Kilian tegen het slot liet voe
len hoe deze meisjes tussen Jeugd
en huwelijk maar een klein moment
van illusie naar romantiek onbewust
aan zich voorbij moeten laten gaan.
Jules Hamel en Theo Pont speelden
op de grappig en monter gevonden
kunstduinen van Cees Wolfrat twee
begerige knapen met een licht cyni
sche versierdrift.
P.Ruivenkamp
De correspondent van de NCRV
in Djakarta, Hadji J. C. Princen, is
door de Indonesische veiligheids
dienst, gearresteerd.
Princen werd aangehouden op het
kantoor dat hij deelt met Peter
Schumacher, correspondent van de
GPD en VARA.
De NCRV heeft aan de Indonesi
sche ambassade in Den Hwag ophel
dering gevraagd over de arrestatie
van haar correspondent.