Lommunale Kino houdt filmpeil hoog CmUMHLEE Gimme shelter": verslag van ama Films in Leiden estduitse seksexploitanten in het geweer gen de gemeentelijke bioscopenwant. de nieuwe 145 js uit! 'Overload' beleeft wereldpremiere op de Cinemanifestatie mekende Mick Jagger in Altamont INTENSIVE CARE* WARE WESTERN MEISJES CAMPING DAG 21 JANUARI 1972 PAGINA 11 JN Vijf bioscoopeigenaren, onder wie grootheden als rer Bertelsmann, voeren een proces tegen de gemeente fort. Zij hopen een nieuwe concurrent uit te schakelen, ijk de gemeente, die in december haar eerste 'Kommu- [ino', een gemeentelijke bioscoop, opende. echter niet om die ene bioscoop, die nu al wekenlang 'le films uit Latijns-Amerika vertoont, maar om de mogelijk- at de komende maanden de ene Kommunale Kino na de an ti de bondsrepubliek wordt geopend. De afdeling culturele van de Frankfortse gemeentesecretarie heeft berekend dat er te aan minstens 150 van zulke filmtheaters bestaat. ritiek van de vijf prominen- zitters van zgn. "premiere- ln verschillende steden, jpelijk. Jaarlijks worden er londsrepubliek ongeveer 80 bioscoopkaartjes minder t. Eveneens jaarlijks zijn 350 bioscopen gedwongen te In 1957 waren er nog 7.000 n, nu 3400. acht procent van de West- smeente bezit een of meer die volledig dienst doen. Vo- vertoonde de concurrent, de maar liefst 640 speelfilms. I wordt dat de gemeenten een tweede concurrent zou- ïen ontwikkelen. is ook het Frankfortse een begrijpelijk punt. De e filmproduktie beleeft jeveer 450 nieuwe titels per hoogtepunt. De overgrote iid van die films is echter zo minderwaardige soort, culturele waarde ont- in< Taak fd" 1 de weinige en bovendien bioscopen, die alleen op de commerciële waarde van de film kunnen letten, is er naar 't oor deel van de gmeente Frankfort dringend behoefte aan de Kommu nale Kino, een culturele instelling, die ook een opvoedende taak heeft. De Kommunale Kino zal de verto ning van goede films moeten bevor deren. Het proces, waarvan vermoede lijk de uitkomst zal zijn, dat de ge meente belooft zich volstrekt bui ten het commerciële te houden past in een reeks ontwikkelingen die de indruk wekken dat in de bondsrepu bliek het seksimperium van de grie zelige helden Graf Porno en Dr. Fummel nu werkelijk op z'n retour is. Van grote invloed is daarbij voor al een aanpassing van de filmwetge ving. De Westduitse filmindustrie, die na de oorlog snel opbloeide en goede produkten leverde, verkeert in een diepe malaise. Seks en mis daadfilms "Made in Germany" over heersen de markt, waarop het bui tenlandse aandeel jaarlijks kleiner wordt. Niets is goedkoper en gemak kelijker dan het aan de lopende band produceren van seks-films als "Hausfrauenreport" (er is zelfs een vervolg), "secretaressenreport", en "Stewardessenreport" en "Schul- madchenreport" (ondertitel„Jon ge, Jonge, wat die meisjes allemaal van ons willen Hoogst bedenkelijk is, dat het schoolmeisjesverslag (ook al met ver volg) vorig jaar de meest-bekeken Westduitse film was. Onlangs ver loor een Beierse dominee, die zich had laten vertellen dat de ontaar ding in dit wangedrocht het abso lute dieptepunt was, een proces. Het oordeel van de rechter: de tijden zijn veranderd. Zonder enige invloed was een massaal protest van West duitse stewardessen tegen "Stewar dessenreport", waarin een leven tus sen "jet en bed" bij elkaar was ge fantaseerd. Maar het veranderen van de tijden heeft de regering -in Bonn toch niet verhinderd vorig jaar strengere maatstaven aan te leggen voor de financiële ondersteuning van de filmindustrie. De daarvoor bestaan de wet was pas in 1968 ingevoerd, lang nadat de Westduitse film zijn bloeiperiode beleefde. Een speciaal door onafhankelijke scheidsrech ters bemand bureau houdt vanuit West-Berlijn toezicht op nieuwe films en oordeelt over financiële on dersteuning. Steun ri voor die steun in aanmerking I te komen, werden niet alleen culture le prestaties gevraagd (bijvoorbeeld onderscheiding op een filmfestival), ook films die verhuurbedrijven twee jaar na de premiere minstens 500.000 mark opleverden, konden re kenen op een bijdrage ter grootte van ongeveer 150.000 tot 250.000 mark Het lag, gezien de ongunstige ont wikkeling, voor de hand dat veel producenten zich gingen toeleggen, op goedkope films, die met veel pi kante reclame korte tijd een kas succes zouden kunnen zijn. Vorig jaar is echter een herziening van de filmwet tot stand gekomen. Dat was o.a. nodig, omdat het Ber- lijnse bureau zijn kapitaal voorna melijk moest putten uit de verkoop van bioscoopkaartjes een snel slinkende bron van inkomsten. Er is een nieuwe financiële regeling tot stand gekomen, die films nog royale re ondersteuning verleent, maar die ook een strenge bepaling kent om trent de kwaliteit. Niet ondersteund worden films die in strijd zijn met de wet of het ze delijke of religieuze gevoel kwetsen. Hetzelfde geldt voor films die van geringe kwaliteit zijn. Van geringe kwaliteit is met name de vertolking van seksuele daden en van geweld ADVERTENTIE ONZE WEG LEIDT NAAR OMHOOG deze boeiende roman kost slechtst2,25 daden in opdringerige, grove en spec taculaire vorm. Met strengere maatstaven blijkt inmiddels niet alleen de overheid te meten. Het aantal mensen dat mis selijk is van de seks-golf en van oor deel is dat het verheerlijken van cri minaliteit ook in tv-programma's te ver gaat, neemt snel toe. Een landelijk onderzoek onder niet-bios- coopbezoekers leverde als voornaam ste argument voor het wegblijven op: de miserabele kwaliteit van het gebodene. Een verandering in de belangstel ling blijkt voorts uit het beleid van de grote filmverhuurbedrijven, die vorig jaar een paar verrassende successen boekten met kwaliteits films als Visconti's "Dood in Vene- tie" en Truffauts "De wolfsjongen" en dus hebben onder vonden dat niet alleen geld te verdienen valt met produkten die niet meer op overheidssteun kunnen rekenen. Dit jaar komt een van de grootste on dernemingen, Constantin, o.a. met: "De moord op Trotsky" (Joseph Losey). Een tweede, "Gloria", heeft bijvoorbeeld een aandeel in de ver filming (door Visconti) van het le ven van de Beierse koning Lodewijk II. Sissy Met dat laatste komt Sissy terug in de Westduitse bioscopen, heel wat meer sexy naar men zegt dan in dertijd de vertederende Romy Schneider, maar moglijk passend in een ontwikkeling. Door Markt analyse bleek namelijk dat veel Jon geren weliswaar genoeg hebben van de overdadige seks maar nog volop in de ban zijn van het love story- sentiment. Naast de moderne Sissy verschijnt dan ook de Duitse versie het Amerikaanse succes. Ze krijgt de ontroerende titel: "Een liefde vol tederheid". UTRECHT (ANP) Van de ongeveer 25 voor Nederland nieu we films in de Cinemanifestatie van 2 tot 10 februari in Utrecht worden vertoond, zijn de meeste nu bekend. Ze draaien in de bioscopen Camera en Studio. Er is één wereldpremière, de Nederlandse film "Overload" van Mel Clay. Verder zijn er drie Euro pese premières. De overige films, zijn al te zien geweest op filmfesti vals elders in Europa terwijl enkele in het buitenland al in roulatie zijn, maar niettemin door de organisato ren dermate interessant werd bevon den. dat men het de moeite waard achtte het Nederlandse publiek met deze films kennis te laten maken. De openingsvoorstelling, op 2 fe bruari in het Cameratheater, is de Belgisch/Franse film "Rendez-vous a Bray" van regisseur André Del- vaux. die vermoedelijk zelf bij de opening aanwezig zal zijn. Verder zijn er nog drie andere Franse films te zien. vier films uit Duits land. vier uit Japan, twee uit Hon garije, één Frans Tunesische film, en een aantal films uit de V.S. De films gaan na Utrecht naar Eindhoven en vervolgens kan ook 't Belgische publiek er in de Ant werpse bioscoop "Cine Roma" van kennis nemen. Tijdens de Cinemanifestatie staat de ontmoeting tussen het filmpubliek, en filmmakers centraal. Na de voor stelling kan men discussiëren met filmregisseurs, acteurs en actrices. Een aantal horecabedrijven in de Utrechtse binnenstad hebben de kop pen bij elkaar gestoken om van Utrecht tijdens de Cinemanifestatie een "filmstad" te maken. Zij heb ben bekend gemaakt "desnoods in de rooie cijfertjes" te willen komen, maar zij willen het filmpubliek voor en na de voorstellingen naar hun zaken lokken, om op die manier wat meer leven in het Utrechtse uit gaansleven te blazen. Dat doen zij met een omvangrijk aantal specia le attracties tijdens de Cinemani festatie. Een van de opvallendste punten daaruit is de verkiezing 'Miss Cine manifestatie" waarbij dan zal moe ten worden uitgemaakt wie de aan trekkelijkste Jongedame uit Utrecht en omgeving is. Deze verkiezing, die ook bij de vorige Cinemanifestatie in 1970 is gehouden, te toen ernstig verstoord door de destijds kersverse Dolle-Minabeweging. De finale van deze verkiezing is op 4 februari. Jr' DIO „Gimme shelter", ijm d m' 1-n ruil a als een reportage van de grootste muzikale lings aller tijden, eindigt drama. Tijdens het „live" lie men concert van de Rol rsptjtones op het speedway- in Altamont sterven vier Een man wordt vlak et toneel, onder de ogen -jv tl wanhopige, om kalmte lde Mick Jagger neerge- door een aantal Heil' loe lm begint eigenlijk als de n reportages van festivals of J redens van popgroepen, aer ie, kleurrijke plaatjes af irme mensenmassa, opzwe- ilanken. wat rondspringen, kortom het 5 lerhand genoegzaam be- festivalbeeld, afgewisseld namen van de Rolling Sto- het concert, wanneer zij de «te banden beluisteren lem i afdraaien. Niets aai o op het oog. En toch ordat de Heli's Angels op immende motoren het ter- komen stuiven hangt reigende sfeer. Misschien it omdat je al weet dat het 1 gaan. misschien is het de I die Jagger c.s. oproepen muziek, wat het ook mag hebt voortdurend het ge- iets hoeft te ge in de bom barst, ilezier van de concertbezoe- it lachen en dansen, het allemaal een wat benau- itmosfeer. In de sfeer van shelter" past geen Wanneer de Heli's Angels trrein oprijden stijgt de nog verder. Al 's mid- anneer de Flying Burrito optreden, zijn er kleine ildheden. De zaak wordt ir tijdens het optreden 1 m Airplane. Nog mi p wordt de zanger i door Heli's Angels neerge- olllng Stones zelf hebben ks meer op kunnen tre- fhaaldelijk onderbreekt show. midden in een om het publiek tot manen. Eerst autoritair, dat bijvoorbeeld ook op IIIIIIMIIIIIII lllDlillllIllffillllUIIIBIIIIttllllllWlllllllllWlll i dee Ifs het in dit soort ge- hak reddende overwicht 'ger op het publiek te ech- »enen. oe shelter" geeft een vrij droog verslag van de gebeurtenis sen in Altamont. Het drama aan het eind. wanneer een neger wordt neergestoken en later volledig in de vernieling getrapt, wordt op geen enkele manier extra aange dikt: geen interviews, geen kilome ters celluloid vol huilende mensen, niet eens een close-up van de man. wanneer hij gevallen te. De film heeft de verdienste dat zij de gebeurtenissen voor zichzelf laat spreken. Alleen de spanning, de geladen atmosfeer waarin alles zich voltrok wordt geregistreerd, zonder sensatiezoekerij. Door alle emoties raakt de mu ziek wat op de achtergrond. Voor de Stonesfans: alle bekende num mers (Jumping Jack Flash, Satis faction, Street fighting man, Hon- ky tonk women etc.) worden ge speeld, op de manier die je va- de Stones verwacht. „Gimme shelter" geeft wel een boelend beeld van de atmosfeer die er in Altamont gehangen moet hebben. Daarbij is de fotografie af en toe schitterend. ADVERTENTIE CHBEBROUCH Bezwering van duivelspas'" LUXOR Wat valt er te ver melden over een film als „De be zwering van de Duivelspas" (deze week in Luxor) Niet meer dan het gebruikelijke bij cowoboy-films als deze: dat er weer veel spanning in zat. dat er ook hier w->rd geschoten alsof munitie niks kost en dat het tenslotte de mannen met het hart op de rechte plaats waren, die vlak voor het vallen van het doek de nog rokende revolvers in holsters kon den terugsteken, peinzend bij de le venloze lichamen van hun slachtof fers én enkele van hun beste vri- den. Zo'n film is ook deze. Eén uit velen, maar van een soort die toch nog altijd een halve zaal op don derdagmiddag vermag te trekken. De rechtgeaarde western-liefheb bers komen ook wel aan hun trek ken. Hoofdpersoon is een sergeant Caleb, die het leger verlaat en slechtsvergezeld van een herders hond de Apachen te lijf gaat, als zijn vrouw door deze indianen wordt vermoord. Maar *t leger kan niet zonder hem in de strijd tegen de Apachen, van daar dat Caleb een aantal solda ten mag kiezen, waarmee hij een commandogroep moet vormen om de indanenhoofdmacht te vernietigen. Dat lukt. vanzelfsprekend. Maar van zijn geharde com—^ndo's over leven slechts enkelen de strijd. De overwinning wordt in de wacht- gesleept, maar veel vreugde zit er niet aan. PROLONGATIE EN REPRISE LIDO Altijd al gedacht dat James Bond een volhoudertje is. Sean Connery is nu al aan de vijfde week begonnen met zijn nieuwe 007-spektakelproduktie "Diamonds are forever". Het recept is bekend: een superspion die in allerlei moei lijke situaties verzeild raakt maar zich er steeds op de vreemdste ma nieren weet uit te redden. CAMERA In het theater van de Hogewoerd een reprise van de film Catch - 22. Het is een wat wrange oorlogskomedie met onder andere Alan Arkin en Richard Benjamin. Verder zijn er speciale kindervoorstellingen van de film "Twee Jongens met een oude Jeep" en vrijdag- en zaterdagnacht "The Big Gundown" een western met Lee van Cleef. Catch 22 roert op een ontzetten de manier in de mesthoop, die oor log heet. Evenals het roemruchte Mash toont Catch 22 aan de hand van een enkel gegeven de absurdi teit ervan aan, evenals van alle mensen die erbij betrokken zijn, en de bepalingen en voorschriften, die er voor gemaakt werden. Catch 22 slaat op een artikel in het Amerikaanse oorlogsreglement dat zegt dat degene wiens geestelij ke vermogens zijn aangetast uit de dienst wordt ontslagen. Een Ameri kaans kapitein-vlieger, die meer dan 50 keer bij gevechtshandelingen is betrokken geweest, doet een be roep op dat artikel. Hij zegt kort en goed van zichzelf dat hij gek is. De arts tot wie de kapitein zich wendt, houdt hem echter voor, dat hijzelf daarover niet kan oordelen. Weliswaar moet iemand die meer dan 50 keer zijn leven waagt inder daad wel gek zijn, maar dat is een uitleg waar je bij de hogere leger leiding niet mee hoeft aan te ko men. Goed, maar de collega's van de kapitein zeggen ook dat hij gek te. Dat kan zijn, maar zij zijn niet competent in deze kwestie. De arts zelf zegt evenmin te kunnen vast stellen of iemand gek te en dus blijf de kapitein niet anders over dan door te vechten. Catch 22 laat dan op een navrante manier zien dat de oorlog één compleet gekkenhuis te. Orson Welles speelt in Catch 22 een heel markant rolletje als een volkomen dolgedraaide ge neraal. Grappige seks REX Nog steeds wordt de film- markt door seks overspoeld. Het spreekt vanzelf dat er vele soorten seksfllms worden vervaardigd. Met name de Duitse filmindustrie zoekt het de laatste tijd in het komische genre. Ook een produkt als,, Trimm dich durch sex" („De maagd in de seksboetiek' te 'n vrij aardige Neder landse vertaling) kan zonder enig bezwaar in de categorie grappige seksfilms worden geplaatst. Deze met humor overtrokken seks- film draait op het ogenblik in het theater aan de Haarlemmer straat. „De maagd in de seksboe tiek" is niet alleen een grappige maar ook een eerlijke film. Wie van speelse situaties en erg veel bloot houdt krijgt waar voor zijn geld: niets in deze erotische kleurenfilm wordt in het vage gelaten. Inte gendeel, men krijgt in dit geval een royale portie seks voorgeschotend in de vorm van zeer wulpse bed tafe relen. Dank zij de talrijke humoris tische effecten krijgt het geheel echter een relativerende betekenis. Het verhaal doet er eigenlijk niet zoveel toe: een jong, onervaren meisje aanvaardt een betrekking bij het verzendhuis van Beate Uhse zonder precies te beseffen wat die functie voor haar in zal houden. Zij komt daardoor voor de grootste ver rassingen te staan, welk thema zich uiteraard dankbaar laat uitwerken. Zuiver filmtechnisch gezien te het niveau van deze zoveelste Duitse seksproduktie niet al te imponerend de Kommunale Kino, waarover on ze Duitse correspondent op deze pa gina uitvoerig schrijft, zorgt bfj Oosterburen voor voldoende te genwicht. TRIANON Wie in deze koude dagen alvast in een 'warme' vakan tiesfeer wil raken moet deze week naar de Br eestraat. Daar draait „Carry on Camping" (Meisjes-kam- ping), een filmpje dat veel .bloot geeft" over een vakantie in een En gels kampeerterrein. Dolle toestan den doen zich daar voor als het lot (nou ja) twee oudere vrijgezellen met hun preutse vriendinnen, een pantoffelheld met zijn enkel de na- tuur-minnende vrouw en een mieze rig schlemieltje samenbrengt met een aantal zeer rondborstige meis jes-op-schoolreis je. De twee oudere vrijgezellen zoeken bij die willi ge dametjee wat de preutee vrien dinnen hun onthouden, de pantof felheld krijgt het in de schoot ge worpen en de schlemiel draaft voortdurend met angstwekkende zorgeloosheid over het doek, ook als hij het slachtoffer wordt van de metamorfose die de pantoffelheld heeft ondergaan, nadat hij genomen heeft wat hij krijgen kon. De na tuur blijkt trouwens toch prikkelend te werken. Ook de twee preutse vriendinnen van de vergeefs Jagen de vrijgezellen, de vrouw van dt pantoffelheld en een dikke onder wijzeres blijken tenslotte aan hun trekken te willen komen. „Carry en Camping" is geraakt naar een oer oud principe: dolle verwikkelingen met een schuet sex om den volke te vermaken. En dat lukt aardig, soms zijn de situaties wat gezocht, maar wat overblijft is best amusant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 11