Mintoff geen leven zonder conflict Pessimisten ondermijnen de westerse beschaving jezers schrijven Leidse Baan-NU? MET ALYI ALUMINIUM DUBBELE RAMEN ERDAG 20 JANUARI 1972 het tweemaandelijks tijdschrift res" allesbehalve bang voor blikaties over (vermeende) ge- Imzinnigheden in het mense- :e bestaan troffen wij een ftlistische waarschuwing aan te- overdreven pessimisme. Bres itgave van de Forum Boekerij in n Haag) was een van de eerste ischriften, aldus de redactie van blad, waarin alarm werd ge- igen tegen de toenemende vergif - g van bodem, water en lucht. richtte zelfs een stichting op, arm '70, om waakzaam te blijven ;en de milieuvervuiling. Maar op »e uit dat alarm voortvloeiende ((gelijkheden had de Bres-redac- niet gerekend: dat met het pro- eren van onheil veel geld te rdienen viel, en dat de politiek fc in de situatie zou mengen r het zaaien van zoveel paniek, geen zinnig mens meer een uit zag. 'Onze samenleving is volgens be side politici e.a. ten dode ge en het is niet de moeite lard haar nog langer te verdedi- d". Maar dat bevorderen van moe- oosheid is allerminst het doel Bres. omdat de redactie ervan gaat, "dat onze krachten groeien dezelfde mate als de moeilijk den toenemen". Vandaar de pu- ratie van een "open brief aan iikkige mensen" door de Franse estverwant van Bres, Louis Pau ls, die zich fel keert tegen "een ':e, fanatieke en machtige nleu- kerk: de Kerk van het westerse simisme". •auwels: "Het pessimisme is niet alleen een dwaasheid, maar vaak een intens gemene streek. Het pro beert de vrije en fatsoenlijke men sen in de put te krijgen en bang te maken. Onze besohaving is machtig en uiterst ingewikkeld. Zij telt evenzeer bedreigingen als beloften voor een betere toekomst. Om het betere te doen zegevieren hebben wij een volwassen geest no dig. De navigatie is moeilijk, maar ik heb geen vertrouwen in mensen die als zij over de zee horen praten, onmiddelijk over zeeziekte begln- PauweLs citeert dan een lijst van de verschillende typen pessimisten, zoals die werd opgesteld door Jacques Bergier: van de duivel was zijn leerlingen te doen geloven dat hij niet be stond; de verontwaardigde pessimist. Dat is de man die werkelijk ellende gezien heeft, bijvoorbeeld Noord- west-Brazilië of Oost-Pakistan. De verontwaardigde pessimist hoort in elk kattengemiauw de doodskreten van een verhongerend kind of hij droomt ervan alle katten af te slachten en hun eten aan de ver hongerende kinderen te geven. En voor zo'n plan krijgt hij altijd wel enthousiaste meelopers: dan is er de lyrische versterker van kleine narigheden. Hij wijst onophoudelijk en breedsprakig op de fouten en onrechtvaardigheden door C J. Rotteveel de doelbewuste pessimist. Dat zijn de agenten van de Sowjet- Unie of van Mao, en vaker nog af gezanten van de Derde Wereld. Zij opereren het liefst in intellectuele kringen, die vaak al zo gedegene reerd zijn, dat een derde-rangs agent er kan binnen dringen. De burgerlijke westerse samenleving is net als een vis: zij begint het eerst aan de kop te bederven Wanneer men deze agenten van de psychologische oorlogsvoering aan de kaak stelt, wordt men uitgela chen of uitgescholden, want hun bestaan is ,,'n fascistisch fabeltje", het is niet waar. De grootste list van onze maatschappij. Gastarbei ders leven ellendig, een gezin met kinderen komt om in een onvol doende tegen brand beschermd huis de ambtenaren zijn onmenselijk enz. "Hoe kan men met dit alles nog aan God geloven, aan de mens, Kerstmis vieren? "Revolutie het enige heil!; de onheilsprofeet. Alles wat slaagt is verdacht. Een maatschap pij die zich ontplooit? Kan niet, wij rennen naar de afgrond. Wij kunnen de toekomst niet somber genoeg inzien. Ieder tevreden mens, die gelooft dat het morgen beter zal zijn, is een verrader. Het denk beeld. dat het in het huidige westen mogelijk is gelukkig te zijn, is waanzinnig; de hooggeleerde pessimist. Voor hem is de meetbare werkelijkheid altijd voorzien van een groot aan tal negatieve factoren Hij stelt zich theoretisch zo'n hoog levensniveau voor, dat het normale menselijk bestaan, zelfs van geluk kige mensen, hem een nachtmerrie lijkt: de geestelijke pessimist. Volgens hem moet het westen sterven als straf voor het misbruiken van gees telijke waarden. Deze wereld moet uiteenspatten opdat het materialis me wordt uitgebannen en een nieu we geestelijke atmosfeer kan ont staan Wij moeten het Laat ste Oordeel verhaasten. Hij sluit zich aan bij linkse extremisten, maoïsten, anarchisten, palestynen enz. Een nieuwe theocratie moet geboren worden op de puinhopen van deze wereld. De "Kerk van het Pessimisme" is niet die van de werkelijke armen en wanhopigen, van onderdrukten. Zij zijn opstan dig want zij willen deel hebben aan onze bestaande wereld. Maar de Kerk der Pessimisten organi seert een processie met tamelijk welgestelden om een eind aan deze wereld te maken". Welk percentage van de bevol king vormt dit leger der pessimis ten?, vraagt Pauwels zich af. "Men schat het op 5%, waarvan 2% uit imbecielen bestaat. Deze laatsten moet men voor de curiositeit in le ven houden: zij hebben al een on derkomen gevonden bij de massa media". Na deze honende uitval, even later gevolgd door een sarcas tische opmerking over een totaal foute voorspelling van een sombere Camus in 1946, zegt hij: "Ik moet iets verschrikkelijks bekennen: ik geloof niet aan het gevaar van ver giftiging. Ik ontken niet dat er vele gevallen zijn wat water en lucht betreft, waar wij handelend moeten optreden. Wij moeten zeker waak zaam blijven. Maar de resultaten van deze waakzaamheid zijn koren geweest op de molen van de paniek zaaiers. Erger dan de vergiftigingen zelf is de vergiftiging van het ge loof aan de vooruitgang. De ver giftiging van lucht, water en bodem wordt als een wapen gebruikt in de psychologische oorlogsvoering tegen de ontwikkelde wereld. Ik stel voor de uitvinder van deze ver giftigingsobsessie de Nobelprijs voor Oplichterij toe te kennen". En de schrijver vervolgt dan: "Wanneer men mij zegt dat de rijk dom in deze wereld slecht verdeeld is, zal ik d'e eerste zijn om dat te beamen. Ik wil echter wel enige op merkingen toevoegen. De eerste is, dat ik, wanneer de paniekzaaier schreeuwt: "Rechtvaardigheid vóór alles", wantrouwend word en aan een lied van de dood denk. Ik voel meer voor de man die roept: "Vrij heid vóór alles". Dat is een lied van het leven. Want per slot van reke ning geef ik de voorkeur aan on gelijkheid in de zon boven gelijk heid in de gevangenis. In de tweede plaats wanhoop ik nóch aan de vooruitgang nóch aan de maat schappij waarvan ik deel uitmaak. Mijn derde opmerking luidt, dat het constateren van onrechtvaardighe den mij er niet toe kan brengen onze beschaving als onmenselijk te veroordelen. Zij is onvolmaakt, toe gegeven. Zij kan echter ook verbe terd worden. Er heeft nog nimmer een echt menselijke beschaving be staan, maar de onze is toch het minst onmenselijk. En zij kan men selijker worden wanneer de oplich terij van het pessimisme ons niet berooft van ons vertrouwen, onze kraoht en onze toekomstplannen". Leidse Baan: noodzakelijk voor leefbaarheid" heet het rapport een zich noemende Werkgroep idse Baan NU" (LD 13/1). ie tot nog toe in nevelen (uit lassen?) gehulde werkgroep ■et de leefbaarheid uitsluitend af vermeende eisen van de obezitter. torvelend voor deze werkgroep is dat dit standpunt reeds lang achterhaald. Zo er één verschijn- dat de leefbaarheid in het trang brengt, dan is dat wel het obezit, of, beter gezegd, het ge lik dat van dit bezit wordt ge lakt. Nog anders gezegd, autoge- aik betekent vermindering van [baarheid. Hieruit volgt, dat de obezitter de leefbaarheid verder itast, naarmate hij meer van auto gebruik maakt, ndien nu de Leidse Baan wordt •dt het autogebruik niet opge- ingen de overheid financiert de belastingen. Het blijkt dus, genoemde werkgroep zich in- ït voor een zaak die in het ge il niet gezien kan worden als in belang van de leefbaarheid, in- endeel. Het argument „noodza- ijk voor de leefbaarheid" geeft ook een onjuiste voorstelling zaken. Het is zelfs niet ondenk- dat dit argument met opzet is gekozen, om andere, voor de ikgroep van veel meer belang 'rettige rvaring n dierenasiel Even wil ik reageren op een brief mej. C. M. Bousie over het idse dierenasiel. toen wij, d.w.z. mijn man, mijn chtertje van 2Y? jaar en ikzelf, [elopen jaar op de Besjeslaan adelden, kwamen wij ook voorbij asiel. Mijn dochtertje, die erg van dieren houdt, rende direct terrein op, met de bedoeling r de honden te gaan. Halver- ge werd ze afgeschikt door een )te doch mooie herdershond die een glazen gang stond en luid- ls blafte. Öp het geblaf kwam beheerder naar buiten en vroeg onze bedoeling was. Toen ik in vertelde dat mijn dochtertje zo ■pag naar de hondjes wilde kijken rden we meteen meegenomen, 968 wül het toch zondag was en het 'inai iel gesloten was. De beheerder fiw tórschuwde ons, welke hond wel 261 welke hond niet aangehaald ocht worden. Daarna mochten we 2 binnenkant van de hondehokken !n' Toen werden we meegeloodst ar de poezen en zelfs naar de •trM iitenverblijven van de poezen. In- ssen was de vrouw van de be- )p erder er ook bijgekomen. Ik kan wel vertellen dat alles keurig *Jes was en de dieren daar een 57. ima verzorging krijgen. Nadat we te gezien hadden en nog even 'n &tje op het kantoortje hadden maakt, namen we afscheid en tgen de uitnodiging mee nog eens Dgs te komen. Ini ^Ün man kan getuigen, dat het instaande op waarheid berust, a 1 Mevr. H. AALBERSBERG. TSft Leiden. zijnde argumenten niet teveel op de voorgrond te laten treden. Zulke argumenten kan men bijvoorbeeld vinden in het kamp waarin zii vooi wie de aanleg van wegen direct ge win betekent, zich doorgaans ver schansen. Men make zich geen illusies: de Werkgroep „Leidse Baan NU" geeft geen zier om leefbaarheid. De wijze waarop zij haar argumenten gebruikt, vormt hiervoor wel het beste bewijs. H. F. M. TEN BENSEL Leiden Handwagen niet teruggebracht De 71-jarige heer J. J. N. de Groot, Oude Varkenmarkt 13, ver huurt tegen een zeer redelijke prijs handwagens. Op 31 december j.l. kwamen vier jonge mannen een wagen huren. Zij gaven daarbij naam en adres op en zij zochten van de vijf wagens de grootste en de beste uit. De wagen werd niet teruggebracht en bij nadere infor matie bleken noch naam, noch adres juist te zijn. Nu is de wagen zoek. De naam van de eigenaar staat erop. Wie helpt meezoeken? Denkt u iets te weten, bel dan a.u.b. 25078 van ondergetekende en voor directe actie wordt gezorgd. Mevr. G. W. MOOREN-VAN DUYN Vijf-Meiplein 52, Leiden. Dom Mintoff, de eerste minister van Malta, voert een anti-koloniale politiek, waarbij hij tot het uiterste gaat, met het doel voor ogen zijn eiland economische veiligheid te verschaffen, naast het bijna onbereikbare ideaal van nationale waardigheid. Hij is intolerant en vergeeft niet gemakkelijk. Met protocolaire kwesties heeft hij niet veel op- Voor hem geen leven zonder con flicten! Hij is zeer charmant, maar kan ook gauw woedend wor den. Mintoff is even vasthoudend ADVERTENTIE NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Eeq baqk Waar je Wijzer Van Wordt als zijn Britse collega Edward Heath. Zijn doeleinden waren echter steeds duidelijk en waren ingegeven door zijn liefde voor zijn eiland en voor de flinke, en vriendelijke, maar snel opgewon den bevolking van Malta. Mintoff is in 1916 geboren in Conspicua, een buitenwijk van de hoofdstad La Valetta. Zijn vader diende in de Britse marine en bracht het daar tot kok. Voor Maltese begrippen kreeg hij een behoorlijk loon. Dom Mintoff kreeg een beurs voor het aartsbisschoppelijke seminarie, waar hij tot priester zou worden opgeleid. Deze beurs werd inge trokken toen op het bruidsfeest van zijn zuster bleek, dat de fa milie wel degelijk voldoende geld had om deze opleiding te betalen. Het is echter waarschijnlijker dat Mintoff, een weinig eerbiedige fi guur, die vol met vragen zat, niet bepaald een geschikte kandidaat was voor de reeds te uitgebreide Maltese priesterschare, die uit muntte door eenvoudig geloof en gehoorzaamheid. Graad Minthoff behaalde toen een graad aan de universiteit van Malta als architect en ingenieur en kon ver volgens dankzij een studiebeurs, in Oxford studeren. Daar kwam hij in contact met radicale vrienden als Hugh Dalton een van de late re leiders van de Britse Labour- partij. Dergelijke studiebeurzen voor Jongeren uit de koloniën ga ven de ontvangers vaak wapens in handen om de koloniale regimes aan te vallen. Voor zulke mensen kan de tegenstelling tussen het Engelse ideaal en de realiteit thuis onoverbrugbaar zijn. Toen de Tweede Wereldoorlog nog niet was afgelopen keerde hij hij Malta terug. In 1947 trouwde ien Engelse van goede familie, van wie hij thans gescheiden is (Het voormalige echtpaar heeft twee dochters in Engeland). Min toff werd lid van de Maltese La- bourpartij, die in 1947 met dr. Boffa als premier aan het bewind kwam. De basis van Mintoff's macht kwam te liggen bij de Mal tese havenarbeiders die toen al pijnlijk het verschil voelden tus sen hun loon en dat van hun Britse collega's. De havenarbeiders op Malta hebben nog steeds een fanatiek vertrouwen in Mintoff en vormen de kern bij alle demon straties te zijnen gunste. In 1949 ging hij als vice-premier en minister van arbeid in Boffa's kabinet naar Londen om meer fi nanciële steun te vragen. Boffa deinsde echter terug en Mintoff trad toen af. In een rede van vijf uur deed hij vervolgens een aan val op de premier. Zelf werd hij premier in 1955 en stelde als zijn voornaamste doel Malta met Engeland te integreren. Het idee vond een vriendelijke ontvangst in Engeland, maar kon niet gauw genoeg worden verwe zenlijkt. De politieke samensmel ting van beide landen kon boven dien aan de Maltezen niet een le venstandaard garanderen zoals de Britten die bezaten. Op Malta werd het plan met grote meerder heid goedgekeurd, hoewel de aartsbisschop S'- Michael Gonzi ertegen was, die vreesde, dat op Malta de Britse wetten inzake echtscheiding zouden worden inge voerd. Dit was het begin van een lang persoonlijk conflict met de kerk, dat scherper werd toen Minthoff zich meester maakte van een prachtig schilderij van Caravagio uit de oude kathedraal van de Maltezer ridders. Dit schilderij was naar Rome gezonden om te worden schoongemaakt, maar Mintoff plaatste het daarna in een openbaar museum. Tenslotte moet het op zijn plaats terugge bracht worden, zij het dan in een zijkapel van de kathedraal. Mintoff trad af in 1958 toen zijn onderhandelingen met Engeland misliepen. Hij had gezegd dat, als het integratieplan faalde „Malta gedwongen was aan dé Britten te zeggen, dat de Maltezen hen niet op het eiland wensten". Intussen bleef zijn conflict met de aartsbisschop voortduren. Mintoff is geen kerkganger, maar is toch niet anti-katholiek en heeft niet gedreigd met het onteigenen van kerkelijk bezit. Hij heeft een vro me broer, die priester is, terwijl een zuster van hem non is. De aartsbisschop viel hem over de ra dio aan in 1959 en Mintoff werd tenslotte in 1961 in de ban ge daan. Kerk Dit betekende, dat hij niet aan handelingen van de kerk mocht deelnemen, meer niet. Maar veel priesters gaven er vanaf de kansel en in de biechtstoel de uitleg aan, dat stemmen op de Labourpartij een dodelijke zonde was. Dit kost te Mintoff vrijwel zeker de twee volgende verkiezingen. In 1968 werd de ban opgeheven en Mintoff sloot een soort wapenstil stand met de kerk. De kerk houdt zich sindsdien buiten de politiek en de kerkelijke leiders hebben genoeg te stellen met een conflict over de reorganisatie van de chaotische financiën. Mintoff werd in 1971 opnieuw premier. Zonder veel hoffelijkhe den ontdeed hij zich van de Brit se gouverneur-generaal, van het hoofd der politie en van de Ita liaanse NAVO-commandant, tegen welke mensen hij persoonlijke grie ven koesterde. Hij heeft sindsdien de leider van de oppositie met grote minachting behandeld. (Op de foto Minthoff met zijn col lega Boy Olivers). Na deze voorhoedegevechten richt te hij zich op zijn eigenlijke doel einden: de positie van de Engel sen, de economische vooruitgang van het eiland en het onafhanke lijke bestaan van Malta als staat je in de Middellandse Zee. In 1960 zei hij: „Wij zijn een mediterraan volk en onze bestemmingen liggen in dit deel van de wereld. Ieder die dit niet kan inzien is blind of gek". Engeland, kan niet zeggen dat het niet is gewaarschuwd. ADVERTENTIE is 't: weg koude; weg ijsbloemen; weg tocht; weg beslagen ramen. Veel goedkoper dan elk ander merk en toch veel beter. Bel nu 034105345 of schrijf ALVI - Harderwijk, voor vrijblij vend bezoek. Laat U monsters tonen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 9