„Ik ben niet zo'n ie in de figuur toekomst loert" Chevalier laat 63 miljoen na JAZZ SCENE 5 goscte voornemens tm kaas uit 'tvuisfc r(fy) vancfeaq... ...en gisteren [fi^prvgrnmrna] Toonkunstorkest gaf levendig concert oneelspeler Johnny Kraaykamp Hij is er. De hoog-zomerzon in hartje winter. Jaffa Rentree Leny Stevens [DAG 14 JANUARI 1S72 RADIO - TV - KUNST 'ERDAM De verrassing is groot. Jasperina de Jong en Johnny Kraaykamp spelen ilgend seizoen hoofdrollen bij Nieuw Rotterdams Toneel. „Mijn belangrijkste taak op dit ectj|oment: Rotterdam toneel te geven en het publiek terug te brengen naar de schouwburg", Karl Guttmann voor '72/'73 algemeen directeur van het NRT onlangs in een in- view. Guttman gaat nu zelfs de schouwburg naar het publiek tóe brengen, met o.a. Jas- ~na en Johnny als speciale aanbieding. Kraaykamp reageert conclusie aldus: „Dat zal dan zie het nog niet dat het pu- nu ineens in rijen voor de zal staan. Het allerbelangrijk- id ik dat een grote en fijne Rotterdam ook volgend sei- an<j toneel zal hebben. Je kunt niet zonder? Er moeten moge- :den tot uitgaan voor de men- Iblijven. We leven toch al jhet werk via de televisie naar ;kist. Opstaan, werken, eten ;n, kastje aan en om elf uur dichit". AL EERDER iny Kraaykamp heeft al eerder -cteur op het toneel gestaan. Ihet vroegere Ensemble (van I gezelschap Guttmann van 1960 algemeen directeur was) hij o.a. een hoofdrol in |ert en Bertram" van Heijer- Toneelspelen en zingen liet ykamp samengaan in de musi- I „Oh what a lovely war" en fer". uk waar Kraaykamp nu voor igd is: Diderot's „De neef van PremiereEind oktober, november. De vrouw van Guttmann, aturge Luisa Treves, heeft me stuk helemaal voorgelezen. Zo meteen uit het Frans. Knap Nou ik was meteen geweldig had niet veel bedenktijd no un ja te zeggen" ot heeft in zijn stuk de pseu- istocraten van Parijs te grazen In nemen. Rijke oom Rameau herhaaldelijk diners aan, maar -te zijn zijn gasten niet alle- even welkom. Oom Rameau zijn neef in oni aan tafel be diende dingen te zeggen. De rol die neef is weggelegd voor u aykamp. ieJ zegt: „Die neef zou Johnny aykamp kunnen wezen. Hij is zo intelligent, maar toch ook r niet zo erg dom. En. hij is l Neef is een slimme, filosofi- tafelschuiver, die het op die l-eters gemunt heeft". LI GEWOON FIJN dat Diderot's stuk bij NRT een |t succes oplevert zullen we Jasperina: tijdelijk beschikbaar ,Er is wel een verregaande late van overeenstemming be- eikt, maar het contract is nog iet getekend. Daarom is het lieuws eigenlijk wat te vroeg in kranten gekomen". Aldus lans Tobi, zaakwaarnemer van asperina de Jong, die voor aar de onderhandelingen met Carl Guttmann gevoerd heeft, 'obi twijfelt er echter nauwe lijks aan, dat de zaak binnen dagen geheel beklon- m zal zijn. Jasperina de Jong zal de ïoofdrol gaan spelen in „Occu- toi d' Amelie" een blijspel (an George Feydeau, waarmee het NRT het seizoen 1972-1973 ;aat openen. Door Jasperina de Jong is nadrukkelijk gesteld dat zij alleen van september tot en november voor het NRT beschikbaar zal zijn. In decem ber begint zij namelijk weer een eigen show. Kraaykamp dan meer als acteur gaan zien? Hij zegt: „Eerst deze rol en dan ki.jken we wel weer verder. Ik ben niet zo'n figuur die in de toekomst loert. Trouwens, moet ik dan tot een gezelschap toetreden? Daar heb ik de leeftijd niet voor. Ik vind het gewoon fijn om weer eens met Guttmann te werken. En daarbij is het geweldig dat een aantal toneel spelers uit wat ik de oude kern noem bij elkaar zullen komen in Rotterdam. Joan Remmelts bijvoor beeld. Ha, Ja, en Luc Lutz. Ik hoef Luc alleen maar te zien om al te gieren van het lachen". Toneel en televisie, gaat dat sa men? Kraaykamp heel bedachtzaam „Ik heb een hekel aan al te hard werken. Alle collega-artiesten waar schuw ik altijd. Kijk uit, ga niet te hard. En als het tersprake komt zeg ik hen ook altijd: televisie en to neel?, gaat niet". Nu begin ik er zelf aan. 't Kan wel, dacht ik. Men mijn televisie-shows kan ik het aar dig plooien. Trouwens, een korte tijd erg hard werken kan geen kwaad". JOHNNY AHOY Rotterdam, fijne stad. Johnny Kraaykamp zegt het nog eens. En Rotterdam is voor mij ook herinne ring. In feite ben ik er zo ongeveer als artiest begonnen. In de Ahoy- hal. Ik was een heel klein brutaal Rotterdammertje met een matrozen- pakkie aan. Johnny Ahoy. Een vreemd snuitertje die de krankzin nigste capriolen maakte". Johnny Ahoy is straks de neef van Rameau. Het kan allemaal bij Kraaykamp. PARIJS (Reuter) Een 40-jarige taris en vriend Felix Paquet en le - weduwe is de voornaamste begun- den van zijr staf. stigde in de nalatenschap van Mau rice Chevalier die op 63 miljoen gul den wordt geschat. Kringen in de omgeving van Che valiers familie zeiden donderdag dat de vrouw de vroegere actrice Odet te Meiier, de laatste twintig Jaar met Chevalier bevriend is geweest en ze is in de maanden voor zijn dood steeds in zijn omgeving geweesta Maurice Chevalier heeft altijd veel belangstelling getoond voor me- wouw Metiers mtadervalide 16-Jarige ^ktdanse^es Sn vin Chev'Üers te" Omdat Maurice Chevalier echter geen directe nakomelingen achterliet, zal meer dan de helft van zijn be zittingen in handen komen van de Franse fiscus, die dus de allergroot ste erfgename van de populaire zan ger blijkt te zijn. De relaties tussen Maurice en de voormalige revuedanseres Odette Me iier dateren al van twintig jaar ge- j leden, toen zij in een revue ADVERTENTIE kind. Zij zullen waarschijnlijk wel dra de villa van de conferencier bU Parijs betrekken. Hoewel de juiste waarde van Che valiers nalatenschap niet bekend is, meent het doorgaans over hem goed- ingelichte "Le Parisien Libre' roemdste chansons „Valentine" il lustreerde. Valentine, van wie Mau rice de minuscule borstjes bezong In latere jaren verloor Maurice Odette wat uit het oog. Zij trouw de met een man, die ze spoedig over- ^efde. Maar vergeten deed Maurice hij ongeveer 100 miljoen franc be- haar toch niet en de nu 48-jarige draagt (ruim 63 miljoen gulden) Andere begunstigden zijn een aan tal liefdadige instellingen, zijn secre- weöuiwe zal met een ongelukkig kind haar verdere leven zonder mate riële zcrgen kunnen slijten in de riante villa „La louque" onder de rook van Parijs. Een villa, die de populaire zanger al lang voor zijn dood met talloze souvenirs, affiches, portretten en andere relikwieën tot een museum ter ere van zijn eigen nagedachtenis had herschapen. Mevr. Odette Meiier tijdens de begrafenis van Maurice Che valier. ADVERTENTIE Jaffa Boordevol zon. Berstensvol zoet sap. Stampvol slanke vitaminen. Gemakkelijk te pellen. Koop 'm en eet 'm. We kunnen 'm ;oed gebruiken. Palydor Nederland heeft het Verve Jazz Book op de markt gebracht. Het bestaat uit 10 elpees in een in boekvorm uitgevoerde luxe cassette met een 40 pagina's dik rijk geïllustreerd tekstboek. Op de platen treden de volgende artiesten op: El- la Fitzgerald, Louis Armstrong, Jimmy Smith, Wes Montgome ry, Stan Getz, Gerry Mulligan. Os car Peterson, Lionel Hampton, Count Basie, Duke Ellington, Billie Holiday Anita O' Day. Benny Goodman, Gene Krupa, Johnny Hodges, Les ter Young, Art Tatum, Bill Evans, Charlie Parker en Dizzie Gillespie Het Jazz Book wordt tijdelijk aan geboden van f 210 voor f 149. Beroemde neger-musici zijn af gebeeld op een serie van drie lucht postzegels, die de postadministratie, van de Afrikaanse republiek Mali heeft laten verschijnen: Nat King Cole op een zegel van 130 fr. Erroll Garner op 150 fr en Louis Arm strong op 270 fr. Stan Kenton, die in de afgelo pen dertig jaar samen met zijn or kesten Amerika heeft doorkruist, is deze week aan een Europese tournee begonnen. Dit wordt het eerste be zoek dat de veteraan van de bop sinds zestien jaar aan het Euro pese continent zal brengen. Kenton zal 28 steden in elf landen aandoen. Hij begon woensdag in Denemarken eindpunt is Engeland op 15 februa ri. Zaterdag 5 februari geeft het or kest van Stan Kenton (negentien man sterk) twee concerten in Ne derland: 's avonds in de Groote Schouwburg van Rotterdam en des nachts in het Amsterdamse Concert gebouw. 1Ik zat in 1972 nooit meer 's avonds laat uit bed stappen en alle kaas soldaat uit 't vuistje maken. 2. Ik zal mijn kinderen minder snoep geven en meer kaas uit 't vuistje. 3. Ik zal zorgen dat er altijd genoeg kaas in huis is zodat binnenwaaiers iets bij de borrel hebben. 4. Ik zal alle advertenties van kaas uit 't vuistje tot de laatste letter lezen. 5. Ik heb trek gekregen en ga nu... (verdere tekst ontbreekt) j NEDERLAND I 10.45 18.45 18.55 19.05 19.12 20.00 20.21 21.10 23.05 NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.20 22.25 22.30 23.00 Schooltelevisie (NOS/NOT) De Fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Felix de kat, tekenfilm (KRO) Piste (KRO) Journaal (NOS) Brandpunt (KRO) 'n Zomerzotheid (KRO) Journaal (NOS) De Fabeltjeskrant (NOS) Journaal (NOS) Mary Tyler Moorse Show AVRO) Vlieg er niet in, informatief programma over op lichters en hun praktijken (AVRO) Journaal (NOS) Perspectief: De baas zelf, documentaire (AVRO) Voor de vuist weg (AVRO) Journaal (NOS) Den Haag vandaag (NOS) Uit de kunst (NOS) Europese kampioenschappen ijsdansen te Gothen burg samenvatting (NOS) Donderdagen, zo kan ik mij voorstellen, zijn voor tv-kijkers vaak een verzoeking. Op het ene net waarschijnlijk de enige echte volksomroep in ons be stel, de TROS, met smakelijke, consumptieve lekkernijen en op het andere net de comroep waarbij men altijd wel iets kan opsteken, de VPRO, met programm's, die je niet zo een voudig doorslikt. Zo is er heel wat karakter nodig om niet stiekem de knop om te draaien als de VPRO de gespeelde re portage over de familie Schok ker uitzendt. In hoeverre werd de kijker bij de neus genomen? Iemand die zich argeloos aan zijn toestel had genesteld en de reportage volgde moet zich erg onrustig hebben gevoeld. Heen en weer geslingerd tussen de gedachten van „maak het nou" en „ja mensen, dat moet toch echt zijn met dat vertrouwde ge zicht van Aad van den Heuvel in beeld." Wie niet van raad sels houdt vluchtte naar Mis sion Imposible, zo stel ik mij voor, waarvan met honderd procent zekerheid gezegd kan worden dat het gespeeld is en iedere vergelijking met de wer kelijkheid op toeval berust. Volhouders bij de familie Schokker kregen op het eind een verlossende titelrol. De realistische wijze, waarop Ger- ben Hellinga en Pieter Ver- hoeff de geluidshindersores van Jan, Annie en Rudolf Schokker registreerden, was waarlijk ver bluffend. In hoeverre zal mi lieuverzieking ook binnendrin gen in ons lichaam, welke ver anderingen ondergaan we? Dat was de vraag die Hellinga en Verhoef f zich gesteld heb ben. De wijze waarop zij die vraag hebben vertaald in le vende beelden deed mij wel wat. De opgevoerde commissa ris van de koningin Jhr. J. A. C. Luydt, had een broer kun nen zijn van mr. J. Klaasesz, commissaris in Zuid-Holland, om maar even aan te geven hoe realistisch Hellinga en Verhoeffs opzet was. Wat mij betreft had er na deze gespeelde reportage wel even een Betty Boop-aflevering mogen volgen om niet meteen opnieuw voor de keus gesteld te worden: Jan Kassies of Mary Roos. Een keus, zo reali seerde ik mij, die voor velen niet eenvoudig moet zijn ge weest. Want wie weet van de negen miljoen tv-kijkers, wie Jan Kassies wel mag zijn en wie weet er lets van Mary Roos? Ik nam aan dat ik de laatste moest scharen in de langzamerhand overvolle stal aangekochte TROS-onbenullig- heden. Ik ben dan ook bij Jan Kassies en Joop van Tijn ge bleven. Wie niet wist wie Kassies is, is helaas door het gesprek met Van Tijn niet veel wijzer ge worden. Zijn activiteiten als directeur van de federatie van beroeps kunstenaars, secretaris van de raad voor kunst en directeur van de Amsterdamse theater school zal het gros minder be kend in de oren hebben ge klonken. De anecdote over zuinige Drees jr.: geef mensen die naar het theater komen vijftig gulden in de hand en stuur ze naar huis. Of: vraag mensen wat ze wil len, kleuteronderwijs of drie honderd piek, illustreerden dui delijk welke hoop er met dit kabinet is overgeschoten voor een ieder die het met onze cul tuur goed meent 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.3012.41 Nws.) 14.00 -JS!!^(S) Steiger—B: Radio-show. (14.03 T.üü IKUS. Sportkompas: 14.3315.00 (S) Tross- 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt zo's (Soos) i Country: 15.30 Nws.; 15.33—10.00 (S> (7.30 Nws.; 7.41-8.00 Actualiteiten; Jazz-cocktail; 17.30 Nws.; 17.32-17.50 8.30 Nws; 8.41-8.50 Actualiteiten). Act.) 18.00 Persoverzicht. 18.19 Ulte. 10.00 Luister uit...en thuis: verzoek- militairen. (10.30—10.32 Nws)11.55 Mededelingen. 12.00 Rou te. 12.16 Belastingmaatregelen 19712; LEIDEN Na lange tijd niet te zijn opgetreden maakte de sopraan Leny Stevens-Ridder hof gisteravond haar rentrée op het 'concertpodium' van de Zuiderkerk. Zij zong drie aria's uit Mozarts Le nozze di Figaro, begeleid door het Toonkunstorkest onder leiding van Henk Briër. Een kloof van ruim een half jaar te overbruggen is moeilijk, en de keuze van Mozart was de beste die de zangeres kon maken. Dat daarbij de nadruk vooral op de techniek kwam te liggen zal geen verbazing wekken. Gevolg was echter weldat zowel Su- zanna als Cherubino zij het fraaie marionetten blevenHet orkest maakte van de begeleiding een erezaak: dit was dan de eerste maal dat ik het Toonkunstorkest echt muziek heb horen maken pittig en exact. Eerder op de avond had het or kest al blijk gegeven, uit zijn lange winterslaap te zijn ontwaakt. Mo zarts symfonie in Bes K.182 klonk zeer levendig, hoewel de technische moeilijkheden hier en daar te groot waren. Gedeeltelijk bevredigend was de derde symfonie van Schubert; adagio klonk beslist niet maes toso, het allegro was op de doorwer king na daarentegen zeer geani meerd, evenals het wellicht iets te vlug gespeelde allegretto. Het me- nuetto was wat zwaar aangezet, en het trio ervan had boertiger kun nen klinken. De finale was te hoog gegrepen, want het veel te langza me tempo deed alle spanning bij voorbaat vervliegen. Jammer, want het orkest speelde veel genuanceer der dan bij vorige gelegenheden; er was hard aan gewerkt en men be greep wat men deed. Na de pauze was de Mlssa brevis in G vart Bach een verrassing bij uitstek. Het vocaal ensemble van de Leidse Muziekschool (leerlingen van Leny Stevens) zou wel eens een ge duchte concurrent van het Leids Kamerkoor kunnen worden, want de stukken voor koor waren prach tig en evenwichtig van klank. Solis ten waren Wendela van Ditshuyzen sopraan, Janny Schellingerhout, alt Gijs Koster, tenor en Aad Hasenoot, bas Allen hebben zij stemmateriaal om iets mee te bereiken, maar bij de alt en de bas was dit nog niet goed uitgebouwd. Wendela van Ditshuyzen zong vaak fraai, maar soms deed haar vibrato wat gekun steld aan. Grote mogelijkheden lij ken mij weggelegd voor tenor Gijs Koster, die helaas bij zijn solo door nervositeit werd geplaagd, maar even later de dragende kracht van de koortenoren bleek. Behalve bij de bas-aria was de begeleiding door d.CPN. 18.30 Nws. 18.41 Voor de kleuters. 19.00 (S) Concert a la Car te: verzoekprogr. 21.00 De tunnel der duisternis, vervolghoorspel. 21.20 (S) Poster. 22.10 Dansen als een edelman: muzikaal geïllustreerd radlo-feullle- ton. 22.30 Nws. 22 (23.00—23.15 Sport) - HILV. II 298 m en FM-kanalen. 7.00 VARA. 15.05 NOS. 17.55 VARA. gevar. progr. met om 7.3 devoorpag., om 7.54 Deze dag; om 8.00 Nws. om 8.11 Act., om 9.35 Wa terstanden en om 10.05 De OMBUDS MAN. 10.30 (S) Zaterdag Informatie met om 11.00 Nws. 13.00 Nws. 13.11 Act. 13.23 Vara-Varla. 13.25 (S) Dit ls het begin...Jongerenprogr. 14.35 HI- RO-Magazlne. 15.05 De komende week ln het Nederlandse muziekleven. 15.30 Frans Duits-Engels: een lulsterprogr. (Om 16.00 Nws.) 16.15 (S) Jazzmu ziek. 16.45 Inzet: een progr. over amateuristische muzlekbeofenlng. 17.15 Een basis voor Hoop. 17.30 Voor Nws. 18.11 Act. 18.20 Lieve Tante Truus. 19.00 (S) Licht orkest. 20.00 Nws. 20.05 De Scala 1925-1950; oude operamuziek. 20.35 (S) Dansorkest met solisten. 21.00 (S) De Staalkaart. 22.10 (S) Verhoor, hoorspel. 22.55 Mededelingen. 23.00 Nws. 23.10 (S) muziek voor de late avond. 23.55 Nws. i FM-kanalen. Mozart was een goede keuze van Leny Stevens bij haar ren trée. (Foto Holvast) de strijkersgroep van Toonkunst ook hier geacheveerd, het orgel werd uitstekend bespeeld door Ada van der Bent, en Rob Jonquière verdient een compliment voor zijn cellospel. Hoboïst Han Kapaan en klavecinist Henk Briër soliëerden zoals dat van hen verwacht mocht worden. R. G. Harms. 7.00 Nws. 7.02 Pop Station (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.03 Persvere. 10.00 Nws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nws) 12.00 Nws. 12.03 Elpee Pop. 13.00 Nws. 13.03 Nee, we noemen geen namen. 13.30 De Europese schaatskampioenschappen voor dames ln Inzeil, afgewisseld met muziek. (14.00 en 15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.0318.00 Sortehow: met o.m. de Europese schaatskampioenschappen voor dames ln Inzeil. (17.00 Nws.). ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN DESIREE klassieke en moderne modellen. Wij hebben reeds ringen vanaf f49.75 p.p. Op het graveren kunt U wachten en zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. FLESSEN LEIDEN Z.W.: Bcvrijdingsplein 12, Telefoon 26670 OEGSTGEEST: Geversstraat 47*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1972 | | pagina 5