Roger Whittaker is
n vres
flirt
Me
Foto-puzzel
Cfly) vandaagi
...e/7 gisteren]
C/MÖH pmgmmma]
Boeiend ritueel theater
van Lodewijk de Boer
DINSDAG 11 JANUARI 1972
RADIO - TV KUNST
De zingende en fluitende doctorandus in de biochemie en
zoölogie Roger Whittaker geniet in Nederland en ook elders in
West-Europa niet meer zo'n grote populariteit. In 1967 maakte
hij het tijdens het Knokke-festival. In Engeland, Canada en
Australië is het met zijn populariteit nog gunstig gesteld, voor
al in zijn vaderland gooit de bebaarde Brit hoge ogen op de hit
lijsten. Om de haverklap verschijnt zijn boeiende, wat kalende
kop door op het scherm. Roger hoeft maar te kikken en hij
krijgt een eigen tv-show.
Vrolijk fluitend kwam Roger des
tijds de internationale showbusiness
binnengehuppeld. Een prettige her
innering: zijn „Whistling song" In
Nederland hoort men niet veel meer
van Roger. TV-optredens zyn er in
cidenteel en slechts enkele van zijn
nummers weten tot de Nederlandse
hitlijsten door te dringen.
Werkjes als „New world in the
morning" en „I don't believe in if
anymore" deden het hier zeer rede
lijk. „If" was goed voor een tweede
plaats op de Veronica hit-parade.
In de Hilversumse studio's, waar
Whittaker is voor een optreden in
„Muziek is troef", dat de AVRO
gisteren uitzond, vindt de kennis
making plaats. De eerste indruk die
Roger maakt is een sympathieke.
Later krijgt een zekere arrogantie
de overhand.
Whittaker is bijzonder geïnteres
seerd in vrouwelijk schoon. Iedere
vrouw die in zijn buurt komt wordt
tot in de finesses opgenomen.
Zijn vrouwelijke manager, Irene
Colins, getrouwd en moeder van een
dochter, zegt: „Roger is een vrese
lijke flirt. Dat geeft wel eens pro
blemen". Gelukkig voor Roger heeft
hij een vrouw die niet erg jaloers is
aangelegd. Veel is Whittaker (35)
niet in zijn vierhonderd jaar oude
huis even buiten Cambridge, dat hij
met echtgenote Nathalie en twee
dochtertjes van één en twee jaar
bewoont. Het afgelopen jaar maakte
Roger een tournee naar Zweden en
Canada. Met vrouw en kinderen be
zocht hij Australië en Nieuw-Zee-
land.
Roger: „Ik ben zo weinig thuis.
Mijn jongste kende me niet eens.
Zei ik: „Geef pappie eens een kus".
Begon ze te huilen. Dat ging zo
niet langer. Daarom heb ik mijn
gezin op deze één maand durende
trip door Australië meegenomen.
Succes had het wel. Ik tel nu al
leen nog voor mijn dochtertje".
Frankrijk lokt hem trouwens ook
aan. „Ik zou graag meer doen op
het vasteland maar tijd ontbreekt
me. Ik heb m'n handen vol aan
Engeland, de tournee's en het
schrijven van nieuwe produkten.
Momenteel ben ik bezig met een
musical, die niet erg vlot. Iedere
keer wanneer ik er iets voor schrijf
haalt men het nummer eruit om er
een plaat van te maken. Zo kom ik
nooit aan genoeg repertoire."
Veel kan Whittaker, zwarte broek
en felgekleurd overhemd, niet over
zijn musical vertellen, wel dat het
iets wordt met inhoud, niet zó maar
een niemandalletje. Er zullen acht
mensen in spelen. Irene Collins
maant Roger er verder niets over te
vertellen. En hij houdt zijn mond.
Waarom heeft Whittaker een vrou
welijke manager?
„Met een vrouw heb Je meer ple
zier. Bovendien is Irene erg goed.
Voor het festival in Knokke had ik
het moeilijk. Ik trad iedere avond
in clubs op. werkte keihard en werd
er nauwelijks voor betaald. Tot ik
Irene ontmoette. Ik zat een dag bij
haar onder contract en had plots
voor een heel Jaar goedbetaald L t op mg
werk."
Irene: „Met z'n allen, zijn
mijn man en onze kinderen
wij een groot gezin. Erg gezellig.
Toch geeft al dat reizen voor mij
veel problemen. Ik heb tenslotte een
kind en een man. één die bovendien
nog erg Jaloers is".
Is Rogers repertoire in de afgelopen
jaren veranderd?
„Ik schrijf nu veel meer nummers
zelf. en ik fluit minder. Zingen is
belangrijker geworden. Fluitend kun
je geen carrière maken."
Platen
Zou
I ROGER WHITTAKER
de schminkka-
„Ik kom hier beslist terug. Zou graag een personality-show
graag een psroeailtyn-show j voor de Nederlandse tv maken."
NOS vraagt meer
tv-zendtijd
HILVERSUM (ANPI De NOS
heeft de minister van CRM voor de
komende vier jaar om een uitbrei
ding van de wekelijkse televisiezend
tijd met in totaal acht uur 'twee uur
per week per jaar) gevraagd. De uit
breiding van de zendtijd, die volgens
het voorstel van de NOS in 1973, het
jaar waarin naar alle waarschijnlijk
heid de omroepbijdrage zal worden
verhoogd, moet ingaan, zal geheel ten
goede moeten komen van de vier A-
omroepen. Dit in verband met het
feit, dat deze omroepen de laatste
jaren steeds zendtijd hebben verlo
ren als gevolg van de toelating van
nieuwe omroepen en de promotie van
de TROS tot B-omroep.
Het NOS-bestuur heeft de minis
ter ook verzocht, de zendtijd van Hil
versum 3 uit te breiden en te bren
gen op het niveau van de beide an
dere Hilversumse zenders. Ook is er
voor gepleit, de uitzendingen van één
van de drie zenders tot één uur
's nachts te laten doorgaan.
NOS-voorzitter E. A. Schuttenhelm
zei dit maandag op een persconfe
rentie in Hilversum.
Regisseur
Ruggles
overleden
LOS ANGELES (Reuter) Wes
ley Ruggles die in de jaren dertig als
filmregisseur in Hollywood op de
voorgrond is getreden, is op 82-jarige
leeftijd aan een beroerte bezweken.
Zijn film 'Cimarron' kreeg in 1931
een onderscheiding. Andere bekende
films van hem zijn I'm no angel' met
Mae West in de hoofdrol en 'Some
where I'll find you'. In 1932 trouwde
hy met de actrice Arlene Judge, vyf
jaar later werd dit huwelijk ontbon
den. Daarna trad hy in het huwelijk
met de Franse actrice Marcelle
Roger.
Musical maken. En om Amerika trachten te
veroveren. Dit jaar wil hij twee al-
Dlt jaar wil Roger Amerika aan- bums afleveren. Maar Nederland
doen. Werk in Nederland, België en 1 wordt niet vergeten. Roger in de
'Zeven manieren om een rivier over te steken-'
We naderen het einde. Deze elfde foto in de serie van
twaalf lijkt ons niet moeilijk. Kunt u vast diep adem
halen voor de laatste, o.i. de zwaarste van de hele serie.
Overigens hebben we van een enthousiaste deelnemer
al de oplossing van de slagzin ontvangen! Beetje voor
barig, maar het was nog goed ook.
Haast u overigens niet. Pas de oplossingen die wij
na morgen ontvangen, kunnen meedingen naar de prij
zen, want ook het hele lijstje van afgebeelde voorwer
pen moet deel uit maken van de oplossing. En dat
laatste kon onze ijverige puzzelaar uit Nieuwkoop na
tuurlijk nog niet geven!
FOTO 11 - LETTERS 5 EN 6
Peter Brook, de Engelse toneel-
magiër, heeft het gezegd: de toe-
I komst is aan het rituele theater.
Dat roept haast automatisch een
vraag op: welke transcedente be-
grippen, welke „bovenzinnelijke"
i sensaties moet die rite tot
I basis hebben zonder die ba
sis wordt iedere rite tot artis-
tiekekitsch. Even voor de hand
ligt het antwoord: dezelfde men
selijke gevoelens die steeds aan
de rite ten grondslag hebben ge
legen liefde, lijden, dood en het
onderlinge verband tussen die
hoofdlijnen van het menselijk be
staan.
Peter Brook onderstreept die lijnen
in zijn ensceneringen van stukken
van Shakespeare en anderen: to
neelschrijvers als Arrabal trachten
die elementen van de menselijke
conditie in zo zuiver mogelijke
vorm op het toneel te zetten, en
Lodewijk de Boer doet niet anders
in zijn „Zeven manieren om een ri
vier over te steken", dat hij zelf re
gisseerde en waarvan de Nieuwe
Komedie dit weekeinde in de Am
sterdamse Brakke Grond de eerste
voorstellingen gaf.
Liefde, lijden en dood als rite, de
onmacht van het geweld, de on
macht van de liefde, verteld in de
archaische vormen van de droom,
in oermythen. Lodewiik de Boer
doet dat met de stijlmiddelen die
daarbij voor de hand liggen (de
taal van bijvoorbeeld „Lilith" van
Emants), maar ook met een verwij
zing naar het heden, de taal van de
„geweld-nozem" en zijn gedrag, dat
haast zonder overgang van speels
heid naar mateloos geweld kan
doorschakelen (Edward Bond in
„Gered").
Het dramatiseren van die tegenstel
lingen, en van de eenheid van ge
voel die daaraan ten grondslag is,
is uiteraard een hachelijke onderne
ming; Lodewijk de Boer slaagt
daarin over het geheel genomen,
rakelings scherend langs de afgrond
en van het ridicule, van de breed
sprakigheid en van de literatuur.
Hij ontkomt niet altijd aan herha
ling: hij heeft soms teveel mate
riaal, en herhaalt in nieuwe beelden
wat hy tevoren al had megedeeld.
Maar ook die nieuwe beelden zijn
boeiend, en zij zijn onmiskenbaar
theater. Het is ook duidelijk, dat
hy beïnvloed is— de namen van
Arrabal en Bond zijn al gevallen
DINSDAG 11 JANUARI
18.45 De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Dier en vriend (NCRV)
19.30 Little women (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Myn idee (NCRV)
20.45 Arsène Lupin (NCRV)
21.40 Hier en nu (NCRV)
22.20 Getekend wat je tekent ben je toch zelf
(NCRV)
22.45 Tekst en uitleg koorzang met toelichting
(NCRV)
22.55 Journaal (NOS)
23.00 Weekoverzicht en algemene informatie over
schooltelevisie (NOS)
23.03 Elementaire economie - les 13 (herh.) (Telac)
NEDERLAND II
18.45 De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De zwarte tulp (VARA)
19.30 Tik-tak-tor (VARA)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Mjjn tante Victoria (VARA)
20.50 Jason King en het gestolen goud (VARA)
21.40 Hadimassa (VARA)
22.20 Achter het nieuws (VARA)
23.00 Journaal (NOS)
23.05 Den Haag vandaag (NOS)
„Het gebeurde op klaarlichte
dag" gold indertijd als een heel
goede film. waarbij de metamor
fose van Heinz Rühmann van
mannetjesmaker tot karakter-
speler enerzijds en het scenario
van de Zwitserse toneelschrijver
Dürrenmatt anderzijds, wel een
grote rol zullen hebben gespeeld.
Het Amerikaanse werk „Movies
on tv" noemt de film van
Vadja „een onevenwichtige dra
matische thriller die te lang
zaam op gang komt. maar daar
een mooie rol van Rühmann te
genover stelt, terwijl het politie
werk op documentaire wijze
wordt verbeeld". De film kreeg
twee-en-een-halve ster, dat is
tussen „gaat wel" en „goed" in.
Ik kan het daar wel mee eens
zijn, al begrijp ik ook de kritie
ken uit 1958 of daaromtrent wel,
die heel lovend waren. De film
heeft een eenvoudig maar goed
plot. er zit ontwikkeling in het
verhaal en Rühmann doet het
als kanakterspeler (na als zoda
nig in „de kapitein van Köpe-
nick" gedebuteerd te hebben)
inderdaad heel behoorlijk. Al
leen is het natuurlijk wel zo dat
dergelijke films tegenwoordig
veel beter gemaakt en ook veel
beter gespeeld worden, zeker als
het de bedoeling is de schijn te
wekken dat we naar iets kijken
dat „echt gebeurd" is.
In dergelijke films in het be
tere genre gebeurt het toch niet
meer dat (bijvoorbeeld) de on
derwijzeres de politie die de kin
deren van de klas ondervraagt
over de moord op een klasge
nootje. de klas uitstuurt omdat
de. kinderen het lied nog niet
goed kennen dat zij straks op de
begrafenis gaan zingen
En ik weet wel dat het in de
tectiveromans de gewoonte is
het voor te stellen alsof de po
litie graag zo gauw mogelijk een
zaak afsluit als men de dader
eenmaal gevonden meent te
hebben, en een zaak tegen de
zin van de slimme speurder niet
heropenen wil omdat diens aan
wijzingen te vaag zijn, maar ik
geloof dat Je. als toneelschrijver
van formaat die een semi-docu-
mentair spel heeft willen schrij
ven over de politie en een kin
dermoord. zo'n irreële houding
van de politie niet als de ge
woonste zaak mag voorschote
len.
Ik bedoel maar: zo goed was
de film nu ook weer niet. al
geloof ik wel dat ik gelijk had
toen ik veronderstelde dat de
Heinz Rühmann-reeks kwalita
tief wel eens beter kon uitvallen
dan de Fernandel-reeks. Te
waarderen viel in deze film bij
voorbeeld, dat de na-synchroni-
tie nog beter gelukt was dan in
Pippi Langkous en die vind ik
toch ook al heel bevredigend.
Met andere woorden: als de
Duitsers hun eigen films nog zo
(in het Duits) nasynchroniseren
dat je het merkt, is er reden
lankmoedig te zyn ten aanzien
van Pippi Langkous.
Avro's Televizier verraste met
een interview dat Wibo van der
Linde persoonlijk met Koning
Hoessein van Jordanië had.
Toen ik Wibo daar in zijn volle
lengte, als een reus zal ik maar
zeggen, boven Jordanië zag uit
torenen, terwijl hij een tover
spreuk uitsprak die ongeveer
luidde: ,Dit is Wibo van der
Linde, voor Avro's Televizier-
Magazine in Jordanië", wilde ik
het neg toeroepen niet te verge
ten de bagage van Heinz Rüh
mann mee te nemen, die ook in
Jordanië was achtergebleven,
maar ik begreep dat het tever
geefs zou zijn.
Rühmann's bagage zal trou
wens wel onderzocht zijn, even
als die van Wibo's cameraman
Piet Ter laag, wiens viltstiften
zelfs nauwkeurig onderzocht
werden voordat hij bij Koning
Hoessein naar binnen mocht.
Niet zo vreemd overigens, de
viltstift is een typisch westers-
decadente variatie oo de balpen
die nog wel niet tot Jordanië zal
zijn doorgedrongen en Je hebt
tegenwoordig schietwapentjes
die uiterlijk op een vulpen
lyken.
Koning Hoessein was zoals
altijd goed gehumeurd, zijn
haar wordt wat dunner, maar
zijn optimisme schijnt er niet
minder op te worden. Hij zou
het als verraad aan de Pales
tij nen beschouwen als hij niet
zou trachten het verloren ge-
gane gebied te heroveren, zei hij.
en hij zag het als de langzamer
hand vanzelfsprekend geworden
tragiek van zijn land. dat het
overal de schuld van kreeg:
eerst als het waarschuwde tegen
een oorlog, en daarna als die
oorlog vervolgens verloren werd.
„Maar we dragen ons lot blij
moedig". zei hij.
De KRO had eerder op de
avond aandacht besteed aan de
kritische artsen, die htm maat
schappijkritiek op hun manier
in praktijk brengen. We hoorden
dat 30 procent v&n de totale
kosten aan medicijnen besteed
wordt aan rustgevende middelen
en we zagen enkele gevallen
(vrachtverkeer langs de ramen,
ontslag na 40 jaar), die duidelijk
maakten waarom.
Een goed en helder program
ma. er komen er nog drie in dit
genre.
NICO SCHEEPMAKER.
ROME (AFP) In Rome wordt
een tekenfilm gemaakt getiteld "De
wereldreis van de verliefden van
Peynet. 'Voor deze film, onder lei
ding van Cesare Perfetto. zijn
130.000 tekeningen van de bekende
Fransman nodig.
"Deze film wil geen moraal geven
of een boodschap brengen, maar al
leen een lofdicht zijn op de liefde.
Met als uitgangspunt het realistische
beeld van de wereld van vandaag
wil ik de vlucht Ulustreren van mijn
kleine verliefden naar een andere,
simpeler en betere wereld", aldus
Peynet.
maar wat dan nog? Hij geeft nieu
we samenhangen, en hij komt ken
nelijk uit het stadium van de vin
geroefeningen. zoals men. zeker
achteraf, stukken als „Darts" en
„Lijkensynode" kan beschouwen.
HIJ schiep een kruisvorming speel
vlak, sterk verwant aan het speel
vlak van Arrabals „En zelfs de
bloemen werden geboeid" dat hy
ook regisseerde, in het hart van dat
kruis ontstaat een rokende afgr^™"'.
erboven hangt, aan een staketsel,
een vangnet, dat als vluchthaven
dient voor de „nozems", uit de luid
sprekers komt het continue geluid
van een slapende man.
De beelden: het geweld tegen het
kind en tegen de vrouw, de helse
kermis van het leven, het gevecht
van het Japanse no-spel. de verbij
stering van de puber, het donkere
en verwoestende geweld van de lief
de en van de zinnen, de tederheid.
Hij doet het met simpele toneel
middelen: lichamen, stemmen, licht,
en natuurlijk bij deze musicus
muziek, de spektaculaire van Koda-
Scène uit Lodewijk de Boers
„Zeven manieren om een rivier
over te steken".
ly en de vrij goedkope van Enio
Morricone.
De Nieuwe Komedie kwijt zich bij
zonder goed van een bijzonder
moeilijke taak: de „kleur" van het
stuk ligt in het verlengde van waar
mee Cor Stedelinck de laatste tijd
bezig is, en die „vooropleiding" is
merkbaar en vruchtbaar. De bezet
ting heeft zich volledig onderge
schikt gemaakt aan de bedoelingen
van de schrijver-regisseur, er wordt
met grote intensiteit gespeeld.
Een heel goed stel nozem-vrienden
van Hugo Metsers en Roelant Ra
dier, Henk Votel als kermisklant,
een heel mooie Lilith van Ellen
Verhey; uitstekend ook Tatiana Ra
dier. Willem Wagter en Paula Petri.
De voorstelling blijft deze maand in
Amsterdam, maar komt daarna
voor een forse reeks voorstellingen
in het HOT en het Piccolo Theater.
Jaap Joppe
7.00 Nieuws. 7 02 (S) Ontbijt
(Soos) (7.30 Nieuws; 7.418.00
tualltelten: 8.30 Nieuws; 8.41—
Actualiteiten). 10.00 Voor de
-"32 Nieuws). 11.55 M
30 (S) Van twaalf tc
dedellngen t.b.v. lar
tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 12 50
Actualiteiten; 13.00 13.05 Raden
maar...) 14.00 Huisbezoek 14.10 Van
Ta-ta tot totale taal. 14.20 (S) Spec-
ten van de kamermuziek (opn.) 14.50
De stem van de sprekende minder
heid (15.3015.32 Nieuws). 16.45
Journaal Anno Nul. hoorspel
(S) Vocaal ensem'
verdediging ln
Nieuws. 17.32 Hier
licht muziekprogramma. 18.30 Nieuws.
"**.41 Veel gevraagde gewijde muziek
(gr.) 19 00 De
vandaag. 19.10
2.25 Met elkaar
Kunstkroniek
naai - muziek van eigen tijd (opn")
23.55 Nieuws.
HILV. II 298 ni. en FM-kanalen. 7.00
VARA. 7.54 VPRO. 8.0024.00 VARA.
7.00 Nieuws; 7.11 Ochtendgymnastiek.
(S) Dag woensdag!.
- "Ie. (om
)7.54 Deze
Informatie.
woensdag (vervolg.)
alle markten thuis).
Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 (S)
ruimte: gevarieerd programma
Nieuws) 17.00 (S) Geef me de vijf:
verzoekplaten. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten.
18.20 Uitzending van de PvdA. 18.30
19.30 (S) Licht orkest. 20.00 Nieuws.
20.05 Op Karwei: regionaal program
ma uit Delft. 21.00 (S) Popsmuk.
21.45 (S) muziekprogramma. 22.30
'°4 plano. 22.55 Medede-
23.55 Nieuws.
HILV. III 240 i
—18.00 AVRO.
Nieuws.
FM-kanalen, 7.0
10 00 Nieuws. 10.03 Arbeidsvitaminen:
_.00 Nieuws. 14.0_
clean dreammachUie. 15.00 Nieuws.
15.03 Lichte platen (16.00 Nieuws).
17.00 Nieuws. 17.03 Radiojournaal.
17.06 Postbus 700: verzoekplaten.
Volksmuziek uit Macedonië
The lady's In love with you (Loes-
ser). Comes love (Brown), Schwarze
Rose. Rosemarle-Llnda-Gln ny. oh
Glnny. Where flamingos fly (Cour-
1 ander), Merci bon Dleu (Casseus),
Hava Nageela (Weatherly), When the
Saints go marching in (Kennedy).
Moonglow (Hudson). Quando quando
Ranch bin lch Könlg -
Au/ r
Mexico - Helsser Sand,
Don't get
.Elllngt
).00 Radloweek- Oo-shoo-be-doo-be (Carroll), We
ByrdDear Ann (Chambers), Tale
fie. 12.00 Oss - Centraal. 13.00 1
balls (Mobley), Star-